eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.7هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
565 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
علاقمندان جهت خرید آثار مکتوب مجمع عالی حکمت اسلامی و بهره مندی از تخفیف ویژه طرح بهارانه کتاب به فروشگاه انتشارات حکمت اسلامی واقع در مجتمع ناشران طبقه اول واحد ۱۰۴ مراجعه فرمایند. @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه کلام وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
جهت ورود به نشست علمی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه سیاسی وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislam
◀️خلاصه بحث دکتر یزدانی مقدم در نشست علمی “فلسفه سیاسی امام خمینی (ره) و انتخابات” 🔹خلاصه بحث جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدرضا یزدانی مقدم: “ولایت فقیه از منظر فلسفه سیاسی امام خمینی(ره)”: مقصود از فلسفه سیاسی در اینجا فلسفه سیاسی مرجَع یا فلسفه سیاسی مستنبَط از آثار امام خمینی و به طور مشخص البیع است. حتی می­توانیم عنوان را متمرکزتر کنیم و از “حکومت در اندیشه سیاسی امام خمینی” سخن بگوئیم. در هر صورت تحلیل مفهوم حکومت در اندیشه سیاسی امام خمینی مقدمه ورود به بحث از ولایت فقیه از منظر فلسفه سیاسی یا اندیشه سیاسی امام خمینی است. بزرگان نیز بیان کرده­اند ورود امام خمینی به موضوع ولایت فقیه یک ورود عقلی و فلسفی است. 🔸استدلال عقلی بر وجود حکومت در اسلام در البیع نخست تحلیلی از اسلام و احکام اسلام ارائه می­شود و سپس نتیجه گرفته می­شود که اسلام یک سامان سیاسی عادلانه است و احکام یاد شده احکام این سامان سیاسی عادلانه و ابزار تحقق عدالت و مصلحت هستند.[۱] این سامان سیاسی عادلانه؛ استبدادی یا مشروطه یا جمهوری مبتنی بر قوانین بشری نیست بلکه حکومتی مبتنی بر قانون الهی است که در موضوعات طبق صلاح مسلمانان یا مسلمانان حوزه حکومت تصمیم می­گیرد.[۲] بدین ترتیب فلسفه حکومت از این نظر، یعنی اجرای احکام اسلام، همان فلسفه امامت است.[۳] در همین رابطه امام خمینی به حکمت الهی استدلال می­کند و اهمال امت اسلام و بلاتکلیفی امت اسلام و هرج و مرج و اختلال نظام را خلاف حکمت الهی معرفی می­کند.[۴] چنین فهمی از حکومت و نسبت دین و حکومت در اندیشه فارابی نیز سابقه دارد. از نظر فارابی گفتمان دینی برقراری یک سامان سیاسی عادلانه را در نظر دارد.[۵] به طوری که چندان تمایز و تفکیکی میان دین و حکومت در اندیشه فارابی قابل مشاهده نیست. 🔹والی یا حاکم چه کسی است؟ از نظر امام خمینی در زمان پیامبر و امامان معصوم، آنان والی و حاکم هستند و در زمان غیبت امام معصوم حکومت از آنِ شخص خاصی نیست[۶] بلکه برای کسی است که دارای ویژگی­های ذیل باشد: علم به قانون یا احکام؛ عدالت و توانایی اداره امور؛[۷] و نتیجه می­گیرد که: چنین شخصی فقیه عادل است. [۸] ولایت فقیه، با توجه به مقدمات و تحلیل ارائه شده و بعد از تصور اطراف قضیه؛ امر نظری و محتاج برهان نیست.[۹] از آنجا که فقیه عادل والی است از این رو، در جهات مربوط به حکومت، هر آنچه برای پیامبر و امامان بود برای او نیز هست.[۱۰] بنابراین برای فقیه عادل جمیع آنچه برای پیامبر و امامان، در امور حکومت و سیاست، بوده؛ هست و فرق میان فقیه عادل با پیامبر و امامان، در امور حکومت و سیاست، معقول نیست. زیرا والی مجری احکام شریعت برای صلاح مسلمین است و از این جهت بین فقیه و امامان معصوم فرقی نیست.[۱۱] 🔸معنای ولایت مطلقه امام ولایت مطلقه را به حکومت تعریف می­کند.[۱۲] یعنی ولایت مطلقه فقیه مانند قدرت و سلطنت عرفی و دیگر مناصب عقلایی است.[۱۳] بدین ترتیب ولایت مطلقه فقیه قدرت و سلطنت عرفی و مانند دیگر مناصب عقلایی است.[۱۴]... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=12019 hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
جهت ورود به نشست علمی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه سیاسی وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislam
◀️خلاصه بحث دکتر سوادی در نشست علمی “فلسفه سیاسی امام خمینی (ره) و انتخابات” 🔺خلاصه بحث جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی سوادی با موضوع فرعی: « بایسته های نامزد اصلح و چگونگی تشخیص آن از منظر امام خمینی(ره)»: 🔹چند نکته مقدماتی : – لزوم نگرش منظومه ای به اندیشه هر متفکری در راستای ادراک بایسته نظام اندیشه وی یا یک ویا چند زیرمنظومه آن – برای این منظور پیش از هر چیز ضرورت توجه به غایت منظومه آن اندیشه و اصلی ترین مبانی آن – گستره دید اندیشمند به لحاظ جهانی یا ملی بودن و کلان یا خرد بودن پیش نیاز منظومه فهمی – به لحاظ ژرفا تکثر لایه های اندیشه وی یا محدود به یک یا دو لایه بودن به لحاظ آینده نگری، اندازه امتداد افق متفکر -به لحاظ تعدد ساحت های اندیشه یعنی توجه به منظرهای فلسفی کلامی عرفانی سیاسی، … – غایت منظومه اندیشه امام نجات بشریت نه صرف ملت ایران، بنا بر این کاملا انسان گرا – مبنای آن توحید کاملاَ ناب فرا عرفانی یا وحیانی، در دو ساحت نظری و عملی بعد حق گرایی و سپس عدالت محوری 🔸گستره اندیشه: جهانی و الگو دهی به کل انسان ها و جامعه ها به لحاظ ژرفا و بطون نگرش ولایی تکوینی یعنی عنایت به ملکوت امور به لحاظ آینده نگری پیوند یافتن انقلاب اسلامی به انقلاب مهدوی برای بررسی موضوع هایی مانند انتخابات در یک اندیشه توجه به سیر عمودی جدلی یا دیالکتیکی غایت به مبنا و برعکس با لحاظ داشت انواع مؤلفه های میان آن دو و در مقام عینیت بخشی به آن توجه به فرایند طی شده توسط متفکر در مقام عمل. در صورت چنین جهت گیری در مطالعه می توان و باید به نظریه انتخابات در اندیشه یک متفکر دست یافت. از منظر حضرت امام حکومت تعیین گر فلسفه عملی برخورد با شرک و کفر و معضلات داخلی و خارجی است. غایت انتخابات به عنوان زیرمنظومه اندیشه سیاسی حضرت امام، حفاظت از امنیت همه جانبه، استقلال کامل و آزادی فراگیر است. انتظار حضرت امام از حاملان و عاملان اندیشه نسبت به ایفای نقش در برگزاری پر شور انتخابات، متناسب با قدر مراتب علم و ایمان ایشان، مرجع تقلید به گونه ای و فردی عادی به گونه دیگر. در مراحل آغازین تأسیس نظام سیاسی انواع انتخابات به عنوان مصادیق حق تعیین سرنوشت هر کدام در جای خود و به هنگام باید انجام شود بسیار سریع بعد از پیروزی انقلاب، برگزاری همه پرسی برای نظام جمهوری اسلامی، بعد در اولین فرصت ممکن انتخابات خبرگان برای تدوین قانون اساسی درخواست تسریع در نگارش قانون اساسی و به پایان بردن آن ظرف یکی دو ماه برگزاری همه پرسی برای قانون اساسی برگزاری انتخابات ریاست جهموری برگزاری انتخابانت مجلس و بعد شوراها این ها همه به سرعت و به ترتیب و شتابان برای این که دشمنان خارجی و عمال آن ها در داخل هیچ فرصتی برای هیچ اقدامی بر ضد نظام نو خاسته نیابند. در نظر داشتن اصل حفظ نظام در تمام مراحل و تنظیم تمام راهبردها و تاکتیک های انتخابات با این اصل حاکم. 🔹توجه کامل به وحدت اجتماعی پیش از انتخابات، در دوران تبلیغات و پس از انتخابات در بین مردم از یک سو و بین منتخبان ملت در مجلس یا سمت های دیگر با همتایشان در مجلس یا همراهانشان در دولت و شورای نگهبان و دیگر نهادها 🔸فراخوانی مؤکد به مشارکت حد اکثری همگان به عنوان یک تکلیف شرعی و نهی از کناره گیری به عنوان یکی از گناهان بزرگ، به ویژه دلسرد کردن دیگران به عنوان گناه بزرگ تر... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=12026 @hekmateislami
◀️ کتاب “یادنامه علمی استاد شهید” منتشر شد. 🔹کتاب یادنامه علمی استاد شهید؛ حاوی مجموعه مباحث و مطالب ویژه برنامه‌های چهلمین سالگرد شهادت استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری که در سال ۱۳۹۸ از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار گردیده، توسط انتشارات حکمت اسلامی منتشر شد. ✅http://hekmateislami.com/?p=12029 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه سیاسی وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه فلسفه دین، وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه سایر گروه ها وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
◀️یکصد و نوزدهمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع شبکه قدرت دولتی از منظر فلسفه سیاسی اسلامی”(جلسه دوم)– سه شنبه 11 خرداد 1400 : 🔹حجت الاسلام دکتر داوود مهدوی زادگان: قبل از اینکه به بحث شبکه قدرت بپردازیم به چند نکته باید توجه داشته باشیم و مورد بحث قرار گیرد: اینکه باید ببینیم چه مبنای فلسفی برای تجزیه قدرت می‌توانیم فرض کنیم. دو مبنا می توان فرض شود؛ یکی تجمیع قدرت و در عین حال تقسیم کار صورت گیرد و حاکم قدرت را به افراد واگذار می‌کند تا حکمرانی بصورت روان‌تر انجام شود و البته براساس این مبنا مشخص شود این تقسیم از چه حیثیاتی باید انجام شود. مبنای دوم برای اینکه قدرت مطلقه نشود، تجزیه قدرت صورت می‌گیرد تا تمام قدرت در دست یک شخص قرار نگیرد. بر این مبنا چگونه قدرت را تجزیه می‌کنیم و یا تفکیک قوا صورت می‌گیرد که شاید بر اساس این مبنا بیش از سه قوه بتوانیم تصور کنیم. باید در بحث شبکه قدرت این مباحث را در نظر بگیریم و سپس روی شبکه قدرت و چگونگی آن بحث کنیم. 🔸حجت الاسلام دکتر قاسم شبان ‌نیا: در بحث قدرت از حیث ساختار، تا آنجا که ساختار نظام سیاسی، یک ساختار ثابتی است آن را می‌توانیم به ساختار نظام سیاسی اسلام نسبت دهیم و می‌توانیم در این ساختار ثابت بگوییم ساختار نظام سیاسی اسلام است، اما اگر به ساختار و یا به شرایطی می‌رسیم که غیر از ساختار ثابت است و در جزئیات ساختار که متناسب با شرایط و زمان است می‌تواند تفاوت پیدا کند، اختلاف دیدگاه‌هایی در بین فلاسفه و حکما وجود دارد. 🔹دکتر مرتضی یوسفی راد: در شبکه قدرت از منظر فلسفه سیاسی اسلامی جنسیت مطرح نبوده بلکه توانمندی مطرح بوده و تقسیم قدرت به توانمندی مرتبط بوده است که آیا زنان هم می‌توانند در شبکه قدرت قرار گیرند یا خیر؟ فیلسوف سیاسی بحث‌اش جنسیت زن و مرد نیست، بلکه ملاک فیلسوف توانمندی است و بر اساس نظر فیلسوف سیاسی اسلامی زن در صورت توانمندی می‌تواند در شبکه قدرت قرار گیرد. در خصوص غیر مسلمان هم در قرار گرفتن در شبکه قدرت براساس فلسفه سیاسی اسلام به نظر می‌رسد قیدی نباشد و به نظر می‌رسد فیلسوف به دنبال وحدت در بین ابناء بشر است و در این زمینه فرقی بین مسلمان و غیر مسلمان نیست و تفاوتی در شبکه قدرت نیست. اما آیا بین مذاهب اسلامی هم تفاوتی هست یا خیر؟ باید گفت چون فیلسوف فرا مذهبی بحث می‌‌کند و این مورد در شبکه قدرت قرار نمی‌گیرد ، لذا بر اساس نظر فیلسوف مذاهب اسلامی هم می‌توانند در شبکه قدرت قرار گیرند. 🔸حجت الاسلام دکتر محسن مهاجرنیا: دو نکته را می‌خواهم بحث کنم، اول اینکه شبکه قدرت به ثابتات دین ارتباط ندارد بلکه به متغیرات دین ربط دارد و این شبکه قدرت در متغیرات دین وجود دارد. دوم اینکه فرموندند در شبکه قدرت جنسیت وجود ندارد، بلکه توانمندی ملاک است، اگر ملاک از تقسیم قدرت بحث عقلی باشد، اتفاقا جنسیت وجود دارد، اما در توزیع قدرت خیر. فلسفه مشاء الهام گیرنده از پارادایم طبیعت‌گرایی و فلسفه یونان است، طبیعت هم قوانین خاص خود را دارد و در قانون طبیعت یک جنس را قوی‌تر می‌داند. پارادایم طبیعت‌گرایی اصلاً قائل به برابری زن و مرد نیست. اگر فلسفه سیاسی را مشعر به مکاتب فلسفی بدانیم براین اساس در شبکه قدرت زن جایگاه زیادی ندارد، اما اگر فلسفه سیاسی را ملهم از قرآن و متون دینی بدانیم، آنجا هیچ تفاوتی نیست بلکه توانمندی‌ها ملاک است... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=12042 @hekmateislami
🔹کلاس شرح نهج البلاغه توسط استاد محترم؛ آیت الله تحریری چهارشنبه 26 خرداد ساعت 19:45 (حضوری و مجازی) در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می شود. برای ورود به کلاس مجازی از طریق پایگاه اطلاع رسانی مجمع عالی حکمت اسلامی، قسمت ورود به جلسات مجازی؛ کلاس شرح نهج البلاغه وارد شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه هنر و ارتباطات وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
دوره های آموزشی کوتاه مدت مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد برگزار می گردد: لینک ثبت نام: http://89.165.72.201:1930/Education/UserRegister تلفن تماس: 05138585333 @hekmateislamimashhad
دوره های آموزشی کوتاه مدت مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد برگزار می گردد: لینک ثبت نام: http://89.165.72.201:1930/Education/UserRegister تلفن تماس: 05138585333 ساعت تماس: 15 تا 19 @hekmateislamimashhad
📑سلسله درس گفتار «فلسفه اجتماعي حكمت متعاليه»(ذيل همايش ملي حكمت سياسي متعاليه) 👤ارائه دهنده: دکتر سيد مهدي امامي جمعه (عضو هيأت علمي دانشگاه اصفهان) ☑️نشست دوم: «پيشينه فلسفه اجتماعي حكمت متعاليه در فلسفه مدني فارابي» ⏰سه شنبه 1 تير 1400 از ساعت 10:00 ⏯مشاهده آنلاين: dte.bz/1001 خانواده @0hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه هنر و ارتباطات وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه کلام وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه اخلاق وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه سایر گروه ها وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami