eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.7هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
566 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه کلام وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه هنر و ارتباطات وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه اخلاق وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
🔹کارگاه آموزشی بایسته های تدریس منطق، بدایه الحکمه و نهایه الحکمه 🔸چهارشنبه 16 تیر 1400 مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه اصفهان ☑️ استاد امینی نژاد @hekmateislami
🔹کارگاه آموزشی بایسته های تدریس منطق، بدایه الحکمه و نهایه الحکمه استاد حجت الاسلام والمسلمین امینی نژاد 🔸چهارشنبه 16 تیر 1400 مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه اصفهان @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه سیاسی وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
◀️یکصد و بیست و یکمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع " شبکه قدرت دولت از منظر فلسفه سیاسی(جلسه سوم)"با ارائه اعضاء محترم گروه– سه شنبه 25 خرداد 1400 : 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی: سه عنصر اندیشه، قدرت و ثروت، در شبکه قدرت فلسفه سیاسی مسلمانان، نقش تعیین کننده دارد، لذا وقتی از هر آئینی صحبت شود که می‌شود وارد شبکه قدرت شد، در فلسفه سیاسی اسلامی می‌توان گفت هر کس دارای فضیلت است می توان وارد شبکه قدرت شود لذا از دشمن، جاهل، فاسق و ... نمی‌شود در شبکه قدرت استفاده کرد. براساس فلسفه سیاسی اسلامی کسی که در شبکه قدرت وارد می شود به لحاظ عقل نظری باید عاقل باشد و به لحاظ عقل عملی باید عادل باشد پس فرد عاقل عادل می تواند در شبکه قدرت قرار گیرد. در قرآن هم می‌فرماید ان تؤدوا الامانات الی اهلها – یعنی باید امانت که همان قدرت است به اهل آن سپرده شود پس صاحب قدرت باید اهل باشد، لذا وقتی صحبت از مدینه فاضله می شود یعنی کسی که فاضل و دارای فضیلت باشد و عقل و عدل داشته باشد که محرک‌های فضیلتی را داشته باشد، پس اگر این محرک‌های فضیلتی را نداشته باشد نمی‌تواند در شاکله قدرت قرار گیرد. پس اصل شایسته سالاری مطرح است. 🔸دکتر علیرضا صدرا: کشور ما بن بست ندارد، مشکل توزیع منابع است، جمهوری اسلامی می‌تواند از برترین موانع پرش کند و عبور کند، چون کارآمدی بالاست و باید کارآمدی را بالاتر ببریم. کشور نوسان نابسامانی دارد؛ بلاتکلیفی دارد، نه اینکه بن‌ بست داشته باشد، لذا باید کارآمدی را بالا ببریم. زن در جمهوری اسلامی برای قرار گرفتن در قدرت به غیر از برخی مناصب همچون ریاست جمهوری، قوه قضائیه و رهبری، برای سایر امور منع خاصی ندارد. فارابی در کتاب آراء اهل مدینه در حدود 10 صفحه هر کجا که از انسان صحبت می‌کند، فطرت‌های انسانی را باز می‌کند. در آراء اهل مدینه به جای انسان از کلمه آدمی استفاده می‌کند. هر کجا که در مورد انسان، آدم، فطرت، ریاست و ... وارد می‌شود و مطرح می‌کند در اینها هیچ قرینه‌ای که اینها زن هستند یا مرد، بیان نمی‌کند، لذا می‌تواند هر دو باشند، البته در واقع ما رسول و نبی و امام زن نداریم و در تاریخ سابقه حضور زن را در این مناصب نداریم. فارابی از اختلاف زن و مرد صحبت می‌کند و از کلمه فرق استفاده می‌کند یعنی تمایز دارند از همدیگر. اول جلسه آینده اگر نکات تکمیلی برای این بحث بود ادامه می‌دهیم و باب این بحث مفتوح هست و الا وارد بحث پنجم می‌شویم. 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن مهاجرنیا: اگر خواسته باشیم اندیشه‌های فارابی را بازسازی کنیم می‌توان از نماد و نشانه‌هایی استفاده کرد که زن‌ها هم می‌توانند در شاکله قدرت قرار گیرند. این بازخوانی و بازسازی اندیشه است. اما در قرائت اصل فارابی بین زن و مرد تفاوت وجود دارد و البته بین مدیریت و رهبری و قدرت جامعه و ... . اما اگر قرائت جدیدی از آرای فارابی داشته باشیم می‌توان نقش تعریف کرد و این بازسازی اندیشه است و این بازسازی بر اساس اقتضائات و با استفاده از نهاد و نشانه‌هایی صورت می گیرد. بر اساس اندیشه حضرت آیت الله جوادی آملی زن ظرفیت حضور در فضای سیاسی را دارد و این یک نوع بازسازی اندیشه فلسفه سیاسی است. 🔹دکتر شریف لک زایی: بحث خوانش‌های جدیدی از بحث فلسفه سیاسی نسبت به حضور زنان بوجود آمده مثل دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی در کتاب زن در آئینه جمال و جلال، و به نظر می‌رسد این بحث باید ادامه پیدا کند و این خوانش جدید و یا خوانش اصلی نسبت به جایگاه زن در فلسفه سیاسی باید بررسی شود. اما متأسفانه تجربه عینی فراموش شده، تجربه حضور زنان در انقلاب اسلامی با حضور و نقش آفرینی امام خمینی است، و تجربه عینی دیگر حضور زنان در لبنان با حضور امام موسی صدر است. بنابراین این تجربه عینی در بحث حضور زنان در شبکه قدرت می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. لذا مناسب است در یک جلسه نگاه متفکران فلسفه سیاسی مثل ملاصدرا، فارابی و ... به زن در قدرت سیاسی مورد بررسی قرار گیرد. ✅http://hekmateislami.com @hekmateislami