◀️ نود و ششمین جلسۀ گروه فلسفه سیاسی، با موضوع “هم اندیشی کرونا و فلسفه سیاسی“ چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ به صورت مجازی وآنلاین ساعت ۲۱ لغایت ۲۲:۳۰ برگزار شد. محورهای بحث در پی می آید:
فلسفه حاکم بر تمدنها مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است.
رویکرد فلسفه سیاسی در مسئلۀ کرونا می تواند اشاره به موارد زیر داشته باشد:
وظایف حکومتها: حکومتها موظفاند که شرور (اعم از شرور طبیعی و انسانی) را از جامعه حذف و فضای خیر را حاکم کنند.
حق شهروندی
حکمرانی پساکرونایی
بحث تطبیقی بین فلسفه سیاسی اسلامی و فلسفه غربی؛ برخی در اثر ترس از کرونا دست به خودکشی زدند که این نتیجۀ تمدن غربی است.
گستره اختیارات دولت
اخلاق پزشکی
اهمیت خانواده، جایگاه خانواده در فلسفه سیاسی اسلامی و فلسفه غربی.
فلسفه سیاسی برای بعد از کرونا چه میتواند انجام دهد.
* در بحث اعتباریات، تمام حقوق ذیل اعتبار اجتماعی شکل میگیرد. اگر صحبت از حقوق دولت و جامعه مدنی است، آیا این حقوق مطابق با عدالت اجتماعی هست یا خیر؟
* در وظایف دولت ها، باید شأن پیگیری مقدم بر شأن درمانی باشد.
* دولت در مدیریت مدنی جامعه با کمک شهروندان باید حقوق افراد را فراهم کند و یکی از حقوق پیشگیری از بلایا است.
* دولت می تواند از فضای مجازی ایجاد شده برای جلوگیری از بحران استفاده کند. برای بعد از کرونا نیز می تواند از همین فضا بهره ببرد.
* قدرت گرفتن فضای مجازی و یا قدرت گرفتن گروههای جدیدی، و این تداوم میتواند برای حل بحران کمک کند و هم وضعیت حکمرانی پس از کرونا را مدیریت کند. این ظرفیت گروههای مردمی و جهادی را بعد از دفاع مقدس را نادیده گرفتیم و این خیلی میتواند کمک کند. نقش هماهنگ کنندگی دولت نیز در این فضا می تواند پر رنگ شود.
* بر طبق عملکرد یک جامعه در این گونه بحران ها می توان نوع نگاه یک جامعه با جامعۀ رقیب را بررسی کرد.
* در خیرات مشترک، لازم است که همه مردم جامعه مشارکت داشته باشند. الآن مشارکت شهروندان همه جهان لازم است؛ زیرا که همه جهانیان را درگیر کرده است.
در این جلسه سوالاتی نسبت به موضوع مطرح شد که در جلسه آینده مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. سوالات مطرح شده به شرح زیر است:
۱. پرسش اول این که آیا کرونا یک نقطه عطف در تاریخ معاصر است یا صرفا یک نقش تسهیلگر و کاتالیزور دارد و توانسته بحران جوامع مدرن( بحران های عملی و نظری؛ اعم از بحران معنا که نوعی بحران نظری است و به حوزه فلسفه سیاسی مربوط می شود و یا حتی بحران زیست محیط و بحران سلامت عمومی که نوعی بحران عملی است و البته می تواند خود به بحران معنا یا بحران نظری دامن بزند) را به نوعی از آشکارگی برساند؟ حتی اگر بخواهیم اسپریگنزی و ناظر به مسبوقیت بحران به مساله نگاه کنیم، آیا پاندمی کرونا میتواند نقطه ای برای شروع یک نوع اندیشه ورزی خاصِ متناسب با این بحران اخیر باشد یا نه، این نحو اندیشه ورزی و این نحو اندیشیدن به سیاست و دولت و حکومت که همه را فلسفه سیاسی می گیریم، از قبل شروع شده و سیر طبیعی خود را دارد و با پاندمی کرونا، صرفا یک تلنگری به ما می زند و ما را متوجه می کند که این سیر اندیشه ورزی و این مسیر تاملات فلسفی در حوزه سیاست، به نقطه ای تعیین کننده رسیده است. این بحث نظری و فلسفه سیاسیِ ماجرا. در بحثِ خودِ سیاست عملی نیز می توان همین پرسش را طرح کرد.
۲. در پی وقوع بحران و پاندمی کرونا، یک صف آرایی جدی در میان متفکران فلسفه سیاسی دنیا شکل گرفته است. از یک طرف مدافعان فلسفه سیاسی چپ، انتقادی و یا حتی پست مدرن بر این باور اند که کرونا ویروس، صرفا یک ویروس عادی است و جهان سرمایه داری از طریق یک بازنمایی رسانه ای تلاش دارد با از طریق ایجاد یک هراسِ بازنمایی، مجددا در قرن بیست و یک، زمینه را برای تحکیم مناسبات و حکمرانی سرمایه داری بر جهان تقویت کند. لذا تلاش می کند امر عادی را امر بحرانی جلوه دهد و به تعبیری چنانکه برخی چپ ها نظیر ژیژک و به ویژه آگامبن اظهار داشته اند، یک شرایط استثنا را ایجاد کنند به نحوی که به راحتی بتوان در آن، قانون و روندهای عادی را تعلیق کرد و آنگاه خود به مثابه یک منجی قواعد گذار از شرایط استثنا به شرایط عادی را تعیین کنند چنانکه پس از دو جنگ جهانی، با دنیا یک چنین کاری را کردند و خود، قواعد پس از جنگ اول و دوم بین الملل و به یک معنا قواعدی که باید دنیا بدان وسیله اداره شود را نوشتند...
ادامه در...
✅http://hekmateislami.com/?p=10545
@hekmateislami
falsafe s.mp3
13.46M
#جلسه_فلسفه_سیاسی
تاریخ برگزاری: 1399/01/27
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ضیافت (۱)
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان ۱۳۹۹
🔹آیت الله محمدباقر تحریری
🔸فضائل ماه مبارک رمضان
@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
🔴 ضیافت (۱) ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان ۱۳۹۹ 🔹آیت الله م
#ضیافت"عنوان ویژه برنامه های فرهنگی و مجازی مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک رمضان ۱۳۹۹ می باشد که با توجه به شرایط حاد شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی و مذهبی در ماه مبارک رمضان طراحی، برنامه ریزی و به لطف خدا از روز اول ماه مبارک رمضان در حال اجرا و پخش است.
در این ویژه برنامه ها تلاش شده است موضوعات مختلف و مورد نیاز جامعه از محضر اساتید بزرگوار در قالب کلیپ های تصویری که کمتر از ۷ دقیقه می باشد، تهیه و هر روز از فضاهای مجازی در اختیار مجمع عالی حکمت اسلامی، براساس زمان بندی مشخص پخش و عرضه شود.
🔹آیت الله محمد باقر تحریری هر روز در خصوص فضائل ماه مبارک بیاناتی خواهند داشت،
🔸ضمن اینکه بزودی مطالبی از آیت الله سید محمد غروی با موضوع خانواده اسلامی و قرآنی و راههای تحکیم بنیان خانواده در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.
⬅️ لازم بذکر است در این مجموعه برنامه های فرهنگی مجازی، از محضر جمع دیگری از اساتید استفاده خواهد شد که ان شاء الله در آینده بسیار نزدیک اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #ضیافت (۲)
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان ۱۳۹۹
🔹آیت الله محمدباقر تحریری
🔸ویژگی های روزه
@hekmateislami
◀️نوده و هفتمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع " هم اندیشی کرونا و فلسفه سیاسی(جلسه دوم)" – چهارشنبه 3 اردیبهشت 99 :
🔹دکتر شاه ولی: دخالتهای سیاسی حاکمان و دولت باید دو وجه نظری و عملی را دربر داشته باشد؛ لذا باید آموزههای حکمی را مطرح کرد.
🔸دکتر بهروزی لک: بحث زیست جهان را پاندومی کرونا بوجود آورد. زیست جهانی یک مسئله ملموسی شد. البته قبل از آن بحث جهان وطنی و ابعاد نگاه جهانی مطرح شده بود ولی تاکنون بشریت تجربه زیست جهانی را نداشته است و اینگونه تاکنون برایشان ملموس نبوده است. همه انسانها با زیست جهان مواجه شدند و این زیست جهان با بحرانهایی مواجه شد.
اولین بحران، توجه به محیط زیست و تهدیدهای محیط زیستی بود که با پیش آمدن وضعیت کرونا اهمیت محیط زیست برای انسان بیشتر جلوه کرد.
دومین بحرانی که زیست جهانی با آن مواجه شد، نا کارآمدی انسان مدرن است؛ انسان محوری زیر سؤال رفت.
سومین مورد اینکه: عقل مدرن زیر سؤال رفت؛ ایده پسامدرن چون ایجاباً پاسخی نداشتند، راه حلهایی را نتوانسته ارائه دهند.
چهارم: یک نوع معنویت گرایی در جهان ایجاد شده، کرونا- چه بیوتروریست باشد یا نباشد- انسان را وارد عصر استغاثه کرده است. بشر را به این سمت آورده و عموم انسانها را به این فکر انداخت که بشر نمیتواند پاسخگو و حلّال این مشکل باشد، لذا رو به سوی استغاثه آورد. در این بحث اخیر ابعاد مختلف منابع شناختی را بوجود آورد.
مهمترین نکته که فلسفه سیاسی اسلامی میتوان عرضه کند این است که ما در زیست جهان جدید چه تأملاتی راجع به زندگی جدید در خصوص خیر و سعادت، ابعاد قدرت، رابطه قدرت و حکومت و … میتوانیم داشته باشیم. کرونا این فضا را برای زیست جهان بوجود آورد.
کرونا ویژگی عقل جدید را در مقابل عقل مدرن و عقل پسامدرن بوجود آورده و عقل جدید ما را به مبدأ و متعالی خلقت رهنمون میکند. استقبال انسان از آموزههای الهی و استغاثه و رویکرد به مبدأ متعالی، فضای جدیدی را بوجود آورده است.
🔹دکتر پزشگی:
این روزها به موضوع «سیاست سلامت» می اندیشم؛ اینکه از منظر حکمت متعالیه چگونه یک نظام سیاسی، نظام سلامت را تعریف میکند؟ برای نظام سلامت سه زیر ساخت لازم است:
1. زیر ساخت الهیات سلامت؛ اما مبنای آن تقسیم علوم از منظر ملاصدرا است.
2. زیر ساخت طبیعیات که علم پزشکی روز، محیط زیست و … است.
3. زیر ساخت حکمت عملی که مربوط به دولت میشود؛ دولت بعد از به دست آوردن دو زیر ساخت اولیه برای نظام سلامت چگونه باید عمل کند.
«سیاست سلامت» جزو حکمت عملی است که مربوط به فلسفه سیاسی است و «حکمت سلامت» جزو حکمت نظری است.
سیاست سلامت سه زیر ساخت یا سه شاخه دارد:
1. الهیات سلامت / حکمت نظری
2. طبیعیات سلامت یا علم مدرن
3. فلسفه سلامت / حکمت عملی
🔸دکتر شریف لکزایی:
بحث کرونا را می توان از چند زاویه ملاحظه کرد:
اول اینکه: نگاه معنوی به این موضوع مهم است؛ در شروع بیماری با یک نوع غفلت از جنبه های معنوی در بین مردم و هم در بین دولتمردان مواجه بودیم اما با گذشت زمان هنگامی که مکانهای مذهبی خودش عامل هماهنگی، وحدت، انسجام و باعث محبت شد، عامل معنویت اهمیت بیشتری یافت. نقش معنویت بود که خودش را در این برهه نشان داد؛ بویژه در برخورد با بیماران کرونا که بسیار متفاوت با برخورد در کشورهای دیگر بود
دوم: نگاه ما به طبیعت و محیط زیست است؛ باید بازخوانشی داشته باشیم که یک نوع خود تنهایی بر ما تحمیل شد و محیط زیست هم در این ایام از دست انسان مصون ماند و شر انسان نسبت به طبیعت کمتر شد و نوعی انس و الفت بین انسان و طبیعت بوجود آمد.
جنبۀ سوم اینکه: وظایف و تکالیف است که در این مقطع بیشتر شد و نقش دولت در سیاستهای سلامت پررنگ شد. البته بحث فلسفه سلامت در جامعه مورد غفلت قرار گرفته است.
🔹دکتر نجف لکزایی:
این بحث در چهار حوزه باید ادامه پیدا کند:
1. مبادی و منابع سلامت
2. اهداف و غایات؛ به ویژه قرب و لقاء الهی
3. کارگزاران سلامت هم به لحاظ فردی و هم به لحاظ نهادی؛ که به نهاد خانواده، حکومت، اقتصاد و … پرداخته شود.
4. ابعاد، انواع و سطوح خرد و کلان نظام سلامت:
• سلامت روانی
• سلامت نهادی
• سلامت محیطی
• سلامت فردی
• سلامت بدنی
جلسه آینده را به موضوع: «تحلیل ویروس کرونا از منظر فلسفه سیاسی بر اساس چهارچوب پیشنهادی» خواهیم پرداخت.
✅http://hekmateislami.com/?p=10573
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #ضیافت (۳)
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان ۱۳۹۹
🔹آیت الله محمدباقر تحریری
🔸ویژگی های روزه
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #ضیافت (۴)
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان ۱۳۹۹
🔹آیت الله محمدباقر تحریری
🔸ویژگی های روزه
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #ضیافت (۵)
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان ۱۳۹۹
🔹آیت الله محمدباقر تحریری
🔸ویژگی های #روزه
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #ضیافت (۶)
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان ۱۳۹۹
🔹آیت الله سید محمد #غروی
🔺جلسه اول
🔸ویژگی های #خانواده_اسلامی
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #ضیافت (۷)
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان ۱۳۹۹
🔹آیت الله محمدباقر #تحریری
🔺جلسه ششم
🔸ویژگی های #روزه
@hekmateislami