eitaa logo
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
1.4هزار دنبال‌کننده
654 عکس
35 ویدیو
15 فایل
🔹سایت: irip.ac.ir 🔹کانال آپارات: https://www.aparat.com/irip.ac.ir 🔹پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/irip.ac.ir/profilecard 🔹کانال تلگرام: https://t.me/hekmatfalsafe 🔹ادمین: ☎️ 021-67238208 ☎️ 021-67238209
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩 سلسله نشست‌های مجازی حسینیه حکمت(روایت حکمی از قیام حسینی) نشست نهم تحلیل عقلی حکمی تقدس تربت کربلا ➖ با ارائه دکتر سلیمان خاکبان عضو هیئت علمی دانشگاه قم زمان: پنجشنبه ۱۲ مرداد ساعت ۱۱ 💠 گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران لینک حضور 👇 http://irip.ac.ir/u/136
💢سیداحمد غفاری پاسخ داد: چرا امام حسین(ع) با وجود علم به شهادت، قیام کرد؟ 🔷 سیداحمد غفاری قره‌باغ، عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، که در هشتمین روز از سلسله‌نشست‌های «حسینیه حکمت (2)؛ روایت حکمی از قیام حسینی» که به همت گروه «فلسفه اسلامی» مؤسسه برگزار می‌شود، با عنوان «روایت عرفانی از امام حسین(ع) و عاشورا» در روز چهارشنبه 11 مردادماه 1402 به ارائه سخنرانی پرداخت؛ 🔹ضمن اشاره به اینکه امام حسین(ع) خلیفه الله و انسان کامل بود و از این جهت به شهادت و کیفیت شهادت خود علم داشت، توضیح داد که چرا امام با وجودِ این علم، قیام نمودند. 📎ادامۀ خبر: https://www.irip.ac.ir/fa/news/606
🚩 سلسله نشست‌های مجازی حسینیه حکمت(روایت حکمی از قیام حسینی) نشست دهم حسین بن علی(ع)، تأملی از افق نگاه اشراقی ➖ با ارائه دکتر مجید احسن عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) زمان: شنبه ۱۴ مرداد ساعت ۱۱ 💠 گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران لینک حضور 👇 http://irip.ac.ir/u/136
💢محمدجعفر جامه‌بزرگی: ملاصدرا سعادت بشری را منوط به نگاه عقلانی می‌داند. 🔷دکتر جامه‌بزرگی، عضو گروه فلسفه اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری شبستان، ضمن بیان اینکه ملاصدرا از دریچۀ بحث سعادت وارد موضوع کرامت انسانی می‌شود، گفت: او معتقد است که اگرچه این کرامت انسانی ذاتی و خدادادی است اما برای حفظ آن وفای به عهد الهی، تقوا، و عقلانیت نقش مهمی را ایفا می‌کنند. 📎متن کامل مصاحبه ایشان را در لینک زیر ببینید: https://www.irip.ac.ir/fa/news/607
🚩 سلسله نشست‌های مجازی حسینیه حکمت(روایت حکمی از قیام حسینی) نشست یازدهم فراز و فرود انسان در مکتب عاشورا ➖ با ارائه دکتر احمد شه‌گلی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران زمان: یکشنبه ۱۵ مرداد ساعت ۱۱ 💠 گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران لینک حضور 👇 http://irip.ac.ir/u/136
💢اسماعیل رادپور تشریح کرد: تعامل «حکمت چین» و «عرفان اسلامی» 🔷دکتر اسماعیل رادپور، عضو گروه ادیان و عرفان مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، در گفتگویی تفصیلی با «سایت فرهنگی نیلوفر»، اظهار داشت: 🔹از قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی به بعد، حکمای مسلمان چین، کوشیدند که معارف اسلامی و تصوف را به زبان چینی بیان کنند و حتّی بعضی آثار شیخ نجم الدین رازی و شیخ عبدالرحمن جامی و دیگر بزرگان صوفیه را به چینی ترجمه کردند. آنها در این نوشته‌ها از نحوۀ بیان و اصطلاحات کنفوسیوسی و دائویی بهره برده و به یک معنی هم سنّت حکمی چین را توسعه بخشیدند و هم تعالیم عرفانی اسلام را به مسلمانان چین که با زبان‌های اسلامی بیگانه بودند، ارائه کردند. 📎متن کامل گفتگو را در لینک زیر بخوانید: https://www.irip.ac.ir/fa/news/608
💢احمد شه‌گلی: کربلا؛ سکوی صعود و سقوط امت پیامبر(ص) بود. 🔶احمد شه‌گلی، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، که در آخرین روز از سلسله‌نشست‌های «حسینیه حکمت (2)؛ روایت حکمی از قیام حسینی» که به همت گروه «فلسفه اسلامی» مؤسسه برگزار می‌شود، با عنوان «فراز و فرود انسان در مکتب عاشورا» در روز یکشنبه 14 مردادماه 1402 به ارائه سخنرانی پرداخت؛ 🔸ضمن اشاره به اینکه کربلا آزمونی الهی بود که امّت اسلام با آن درگیر شد و جبهۀ حق و باطل کاملاً مشخص گردید، از کربلا به عنوان سکوی صعود و سقوط امّت پیامبر(ص) یاد کرد. 📎ادامۀ خبر را در لینک زیر ببینید: https://www.irip.ac.ir/fa/news/609
💢برگزاری دورۀ آموزشی تخصصی دروس فلسفه و عرفان اسلامی https://eitaa.com/hekmatfalsafe
📔سلسله نشستهای وضعیت تفکر در ایران معاصر نشست سی و سوم: 🔹ما و میراث فکری ابن سینا سخنران: عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیرگروه مطالعات ابن‌سینا دبیر علمی: 🗓 دوشنبه 30 مرداد 1402، ساعت 18 🏡 سالن خیام 🔹برنامه به صورت حضوری برگزار می گردد. 🔹ورود برای عموم آزاد و رایگان است.
💢برگزاری نشست «اندیشۀ ابن‌سینا و فارابی؛ پیوستگی‌ها و گسستگی‌ها» 🔷به مناسبت «روز بزرگداشت ابن‌سینا» و با اهتمامِ «گروه مطالعات ابن‌سینا» ⏰زمان: چهارشنبه 1 شهریورماه 1402، از ساعت 10-16 در دو بخش صبح و عصر 🔶به‌صورتِ حضوری و مجازی 🏛مکان: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، سالن دکتر نصر (واقع در تهران: خیابان ولیعصر، خیابان نوفل لوشاتو، کوچه آراکلیان، شماره ۴) 🌏لینک مجازی: https://www.skyroom.online/ch/irip/sina 📎برنامۀ برگزاری نشست را در لینک زیر ببینید: https://www.irip.ac.ir/fa/news/610 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
▪️منتشر شد: ▪️ پژوهشی دربارۀ دازاین، انسان و مابعدالطبیعه در اندیشۀ هایدگر | تألیفِ سیّدمسعود زمانی | چاپِ اول | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | ۴۰۴ صفحه | قطعِ وزیری | کاغذِ بالکی | جلدِ شومیز | قیمت ۲۵۰,۰۰۰ تومان | ▪️ اطلاعات بیشتر و خرید با تخفیف بیست درصد و ارسال رایگان: https://www.irip.ac.ir/u/14t
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
▪️منتشر شد: ▪️ پژوهشی دربارۀ دازاین، انسان و مابعدالطبیعه در اندیشۀ هایدگر | تألیفِ سیّدمسعود زمان
💢کتاب پژوهشی دربارۀ دازاین، انسان و مابعدالطبیعه در اندیشۀ هایدگر چند خصوصیت دارد: نخست اینکه وجود و زمان را اساس مطالعۀ هایدگر نمی‌نهد؛ دوم اینکه بر ناتمام ماندن این کتاب تأکید دارد و بر این بنیان، روشی خاص را نیز در مطالعۀ هایدگر پی‌می‌گذارد و پیش‌می‌برد؛ سوم اینکه وجود و زمان را نه فقط یک کتاب، بلکه یک طرح گسترده و تنها یک دورۀ فکری هایدگر می‌داند که بر گِرد پرسش از "معنای وجود" می‌گردد؛ چهارم اینکه این دوره و نیز طبیعتاً این کتاب را از "پایان" و "غایت" آن بازمی‌نگرد، پایانی که خود آغاز طرح پرسش از مابعدالطبیعه است، یعنی از آغاز طرح فکری بعدی او که بر گِرد پرسش از "ذات یا حقیقت وجود" می‌گردد؛ پنجم اینکه از هایدگر می‌آموزد (و او خود از کانت آموخته) که مابعدالطبیعه بنیانی انسانی دارد، یعنی بر بنیان پرسش از انسان بنا شده و می‌شود. به‌همین‌دلیل وقتی هایدگر از «مابعدالطبیعۀ دازاین» می‌گوید که مترادف با «هستی‌شناسی مبنایی» است و در بُن هر مابعدالطبیعه‌ای نهاده، می‌باید آن را از جنس و سنخ مابعدالطبیعۀ مابعدالطبیعه یا فلسفۀ فلسفۀ کانت به شمار آورد؛ ششم به این توجه می‌کند که هایدگر در دوره‌ای هرچند کوتاه (نیمۀ اول دهۀ سی سدۀ پیشین) کانت‌وار در صدد تأسیس اساس مابعدالطبیعه بود. آری هایدگر مدتی اصلاً مابعدالطبیعی می‌اندیشید. «غلبه بر مابعدالطبیعه» یا پیمودن و درنوردیدن آن دغدغۀ مرحلۀ بازهم بعدتر راه فکری اوست؛ که این نیز یعنی او درعین‌حال به مابعدالطبیعه و سرنوشت‌اش می‌اندیشید. همین نکته این سخن جدی‌تر را نیز پیش می‌آورد که هایدگر نه تنها به مابعدالطبیعه و تاریخ‌اش می‌اندیشد، بلکه اساساً "با" مابعدالطبیعه می‌اندیشد. خلاصه او را حتماً باید با مابعدالطبیعه فهمید و تفسیر کرد. به‌علاوه تحلیل‌های هایدگر از مابعدالطبیعه فهمی نو از آن به دست می‌دهد، که برای ما، که سابقه‌ای دیرینه با آن داریم، بسیار ثمربخش می‌تواند بود و امید که از سوی اهل نظر جدی گرفته شود.