eitaa logo
حکمت ایرانی
239 دنبال‌کننده
228 عکس
35 ویدیو
65 فایل
حکمت و عرفان ایران‌زمین
مشاهده در ایتا
دانلود
242-15-Farvardin-1392.mp3
22.7M
🎧برنامه 242 🔸عطار | ادامه گفتگوی سالک شوریده با دریا 🍃کانال حکمت دینانی @hekmatdinani
243-16-Farvardin-1392.mp3
22.34M
🎧برنامه 243 🔸عطار | حکایت «بایزید آمد شبی بیرون ز شهر» 🍃کانال حکمت دینانی @hekmatdinani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌕از شرح حکایت گفتگوی سلطان بایزید با خدا توسط شهید حاج قاسم سلیمانی در کنار دجله سلطان با یزید می‌گذشت آن شیخ با خیل مرید ناگه آوازی ز عرش کبریا خورد بر گوشش که ای شیخ دغا! میل آن داری که بنمایم به خلق آنچه پنهان کرده ای در زیر دلق؟ تا خلایق قصد آزارت کنند سنگ باران بر سر دارت کنند؟ گفت: یا رب میل آن داری تو هم شمه‌ای از رحمتت سازم رقم؟ تا که خلقان از پرستش کم کنند وز نماز و روزه و حج رم کنند؟ پس ندا آمد که ای شیخ فتن نی ز ما و نی ز تو رو دم مزن! از مصیبت‌نامه عطار نیشابوری (رضوان الله علیه) 🍃کانال حکمت دینانی @hekmatdinani
حکمت ایرانی
🌕میفراز گردن به دستار و ریش/که دستار پنبه‌ست و سبلت حشیش حضرت سعدی: فقیه کهن جامهٔ تنگدست در ایوان قاضی به صف بر نشست نگه کرد قاضی در او تیز تیز معرف گرفت آستینش که خیز [معرف: کسی که در مجلس سلاطین و امرا مردمان را به جای لایق هرکدام نشاند] ندانی که برتر مقام تو نیست فروتر نشین، یا برو، یا بایست نه هر کس سزاوار باشد به صدر کرامت به جاه است و منزل به قدر دگر ره چه حاجت ببیند کست؟ همین شرمساری عقوبت بست به عزت هر آن کاو فروتر نشست به خواری نیفتد ز بالا به پست به جای بزرگان دلیری مکن چو سر پنجه‌ات نیست شیری مکن چو دید آن خردمند درویش رنگ که بنشست و برخاست بختش به جنگ چو آتش برآورد بیچاره دود فروتر نشست از مقامی که بود فقیهان طریق جدل ساختند لَم و لا اُسَلِّم درانداختند گشادند بر هم در فتنه باز به لا و نعم کرده گردن دراز تو گفتی خروسان شاطر به جنگ فتادند در هم به منقار و چنگ یکی بی خود از خشمناکی چو مست یکی بر زمین می‌زند هر دو دست فتادند در عقدهٔ پیچ پیچ که در حلّ آن ره نبردند هیچ کهن جامه در صف آخرترین به غرش در آمد چو شیر عَرین بگفت ای صنادید شرع رسول به ابلاغِ تنزیل و فقه و اصول دلایل قوی باید و معنوی نه رگهای گردن به حجت قوی! مرا نیز چوگانِ لعب است و گوی بگفتند اگر نیک دانی بگوی به کلک فصاحت بیانی که داشت به دلها چو نقشِ نگین بر نگاشت سر از کویِ صورت به معنی کشید قلم بر سر حرف دعوی کشید بگفتندش از هر کنار آفرین که بر عقل و طبعت هزار آفرین سمند سخن تا به جایی براند که قاضی چو خر در وحل باز ماند [وحل: گل و لای] برون آمد از طاق و دستار خویش به اکرام و لطفش فرستاد پیش که هیهات قدر تو نشناختم به شکرِ قدومت نپرداختم دریغ آیدم با چنین مایه‌ای که بینم تو را در چنین پایه‌ای معرف به دلداری آمد برش که دستار قاضی نهد بر سرش به دست و زبان منع کردش که دور منه بر سرم پایبند غرور که فردا شود بر کهن میزران به دستار پنجه گزم سر گران [میزر: عمامه] چو مولام خوانند و صدر کبیر نمایند مردم به چشمم حقیر تفاوت کند هرگز آب زلال گرَش کوزه زرین بود یا سفال؟ خرد باید اندر سر مرد و مغز نباید مرا چون تو دستارِ نغز کس از سربزرگی نباشد به چیز کدو سربزرگ است و بی‌مغز نیز! میفراز گردن به دستار و ریش که دستار پنبه‌ست و سبلت حشیش [سبلت: سبیل] [حشیش: روییدنی، گیاه] به صورت کسانی که مردم‌وشند چو صورت همان به که دم درکشند به قدر هنر جست باید محل بلندی و نحسی مکن چون زحل نی بوریا را بلندی نکوست که خاصیت نیشکر خود در اوست چه خوش گفت خرمهره‌ای در گلی چو برداشتش پرطمع جاهلی: «مرا کس نخواهد خریدن به هیچ به دیوانگی در حریرم مپیچ!» نه منعم به مال از کسی بهتر است خر ار جُلّ اطلس بپوشد خر است بدین شیوه مرد سخنگوی چست به آب سخن کینه از دل بشست چنان ماند قاضی به جورش اسیر که گفت انَّ هذا لیومٌ عسیر به دندان گزید از تعجب یدین بماندش در او دیده چون فرقدین وز آنجا جوان روی همت بتافت برون رفت و بازش نشان کس نیافت غریو از بزرگان مجلس بخاست که گویی چنین شوخ چشم از کجاست؟ نقیب از پیش رفت و هر سو دوید که مردی بدین نعت و صورت که دید؟ یکی گفت از این نوع شیرین نفس در این شهر سعدی شناسیم و بس بر آن صد هزار آفرین کاین بگفت حق تلخ بین تا چه شیرین بگفت 📖بوستان، باب چهارم 🍃کانال حکمت دینانی @hekmatdinani
🌕«جامعه‌ای که فلسفه ندارد، هرچه علم داشته باشد، ابله است. خوشبخت جامعه‌ای است که بیش از آنچه می‌داند، می‌فهمد. بدبخت جامعه‌ای است که فقط می‌داند و نمی‌فهمد. جامعه‌ای سعادتمند است که بیش از آنچه می‌داند، می‌فهمد.» 🍃کانال حکمت دینانی @hekmatdinani
🌕حوزه‌های علمیه از فقه سنتی حفاظت کنند «و لازم است علما و مدرسین محترم نگذارند در درس‌هایی که مربوط به فقاهت است حوزه‌های فقهی و اصولی از طریقه‌ی مشایخ معظم که تنها راه برای اسلامی است منحرف شوند، و کوشش نمایند که هر روز بر دقت‌ها و بحث و نظرها و ابتکار و تحقیق‌ها افزوده شود؛ و که ارث سلف صالح است و انحراف از آن سست شدن ارکان تحقیق و تدقیق است، محفوظ بماند و تحقیقات بر تحقیقات اضافه گردد. و البته در رشته‌های‌ دیگر علوم به مناسبت کشور و اسلام برنامه‌هایی تهیه خواهد شد و رجالی در آن رشته تربیت باید شود. و از بالاترین و والاترین حوزه‌هایی که لازم است به طور همگانی مورد تعلیم و تعلم قرار گیرد، علوم معنوی اسلامی [است]، از قبیل علم و نفس و الی الله ـ رزقنا الله و ایاکم ـ که جهاد اکبر می باشد.» وصیت‌نامه الهی-سیاسی 🍃کانال حکمت دینانی @hekmatdinani
معرفت 244 (عطار-گله کردن غافل از ابلیس).mp3
22.09M
🎧برنامه 244 🔸عطار | گله کردن غافل از ابلیس 🍃کانال حکمت دینانی @hekmatdinani
معرفت 245 (عطار-حکایتی از منطق‌الطیر درباره اوصاف پیامبر).mp3
22.72M
🎧برنامه 245 🔸عطار | حکایتی از منطق‌الطیر درباره اوصاف پیامبر صلوات الله علیه 🍃کانال حکمت دینانی @hekmatdinani
معرفت 246 (عطار-متنی از منطق‌الطیر با عنوان غازی و کافر).mp3
21.47M
🎧برنامه 246 🔸عطار | متنی از منطق‌الطیر با عنوان غازی و کافر 🍃کانال حکمت دینانی @hekmatdinani
معرفت 247 (عطار-داستان سالک با حضرت موسی).mp3
21.71M
🎧برنامه 247 🔸عطار | داستان سالک با حضرت موسی علیه السلام 🍃کانال حکمت دینانی @hekmatdinani
معرفت 248 (عطار-ادامه داستان سالک با حضرت موسی).mp3
20.98M
🎧برنامه 248 🔸عطار | ادامه داستان سالک با حضرت موسی علیه السلام 🍃کانال حکمت دینانی @hekmatdinani