مَثل انسان در شناخت خداوند
مثل کسی است که دو دست خویش را به آب دریا نزدیک کند
و بخواهد از آن تناول کند،
او فقط می خواهد آب بنوشد و ابداً مقدار برای او مطرح نیست
الا اینکه بیشتر از اندازه دو دستش نمی تواند از دریا آب بدارد.
( علامه طباطبایی ، مجموعه رسائل ، ص 227 )
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
حضرت علی علیه السلام:
ثَلاثٌ يَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللهِ: كَثْرَةُ الإِسْتِغْفارِ ، وَ خَفْضُ الجانِبِ ، وَ كَثْرهُ الصَّدَقَةِ .
سه چيز است كه بنده را به رضوان و خشنودى خدا مى رساند :
زياد استغفار كردن .
فروتن و نرم خوى بودن .
زياد صدقه دادن .
مستدرک سفینه البحار ج7ص601
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
🌹تخلق به اخلاق الهی 🌹
استاد فاطمی نیا:
ما باید مثل خدا ، عیبپوش بندههای او باشیم
پروردگار توقّع دارد که ما این کارها را از او یاد بگیریم.
🌷 تَخَلَّقُوا بِأَخْلَاقِ اللَّهِ 🌷
به اخلاق خدایی متخلّق بشوید.
خداوند یک عمر عیوب ما را پوشانده است.
الآن اگر من یک عیب از کسی بدانم طاقت ندارم این عیب را درون خود نگه دارم و میخواهم به همه بگویم !
به دیگری میگوید: میخواهم یک چیزی در مورد فلان کس به تو بگویم…نه، غیبت میشود!
نفر روبرو هم بدتر حریص میشود واصرار میکند که تو را به خدا بگو، اینجا که کسی نیست. باید بگویی!
اینطور در خانوادهها غیبت میشود، اسرار مردم همینطور فاش میشود.
از اوّل اصلاً شروع نکن، دیگران را حریص نکن تا بخواهند عیوب دیگران را بدانند، اصلاً عیب دیگری را درخود دفن کن
☘ تَخَلَّقُوا بِأَخْلَاقِ اللَّهِ ☘
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
پیامبر اکرم(ص) :
در غیر یاد خدا، زیاد سخن نگویید،
زیرا سخن زیاد در غیر یاد خدا، سبب قساوت قلب میشود؛ چه اینکه،
دورترین مردم از خدا کسی است که قساوت قلب داشته باشد.
🍂امالی/شیخ طوسی
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
🌹تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم
از عبد الله بن سنان روايت شده است كه وي گفت: از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام در باره تفسير «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» پرسيدم. ايشان فرمود: باء، بهاء و روشنايي خداوند و سين، سناء و شكوه خداوند و ميم، مجد و بزرگواري خداوند است؛ و برخي روايت كرده اند كه ميم، ملك و فرمانروايي خداوند است، و الله، خداي همه چيزهاست كه بر تمامي آفريدگان خود رحمان و بخشنده و بر مؤمنان به طور خاص رحيم و بخشايشگر است.
كافي، ج 1، ص 89، باب معاني الاسماء، ح 3
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
💠شکر نعمت💠
امام جعفر صادق عليه السلام فرمود: #شكر نعمت پرهيز از كارهاي حرام است و شكر كامل، گفتن « #الْحَمْدُللّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» مي باشد.
كافي، ج 2، ص 59 باب الشكر، ح 10
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
استاد فاطمی نیا:
✅ عظمت و بزرگی اسلام
گمان نکنیداسلام در همین ظواهری که بلد هستیم خلاصه میشود!
اگر اینطور فکر کردیم،فریب خورده ایم!
اسلام دین عظیمی است و به تناسب ظرفیت و فهم افراد، دارای مراتب و کلاس های زیادی است!
حضرت امیرالمومنین علیه السلام شاگردان مختلفی داشتند؛به تعبیر بنده،بعضی اهل سر وازشاگردان نیمه شب حضرت بودند!
حضرت در نیمه های شب جناب کمیل را به صحرا میبرند وبه سینه ی مبارکشان اشاره میکنندو میفرمایند:
"کمیل! اینجا علم فراوان است، اگر حاملی پیدا بکنم."
یعنی چه؟! ایا مقصود شکیّات واحکام نماز بود؟ ایا مقصود مبطلات روزه بوده است!؟
نمیخواهیم ،خدای نکرده ،احکام را بیاهمّیّت جلوه دهیم، آنهاهم ازاسلام و بسیار مهم است و آنچه را بدان مبتلا میشویم ، واجب است یاد بگیریم.
میخواهم بگویم مقصود حضرت این امور نبوده است.
معارف اسلام بسیار عمیق است.
اگر اسلام فقط در همین ظواهری که مابلد هستیم خلاصه می شد ، امام حسین علیه السلام در راه آن به شهادت نمیرسید!
معارف اسلام بالاتر از اینها است و باید ازخداوندبخواهیم که به آنها محرم شویم.
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
❤️وصف خدا❤️
كلينى در باب ((ابطال الرؤ ية )) از كتاب كافى ، از ((محمد بن يحيى ))، و او از ((احمد بن محمد)) از ((ابى هاشم جعفرى )) از امام رضا عليه السلام نقل مى كند كه از آن حضرت درباره خدا پرسيدم كه آيا به وصف در مى آيد؟
فرمود: آيا قرآن نخوانده اى ؟
گفتم : آرى ، خوانده ام !
فرمود: اين آيه را نخوانده اى كه مى فرمايد: لا تدركه الابصار و هو يدرك الابصار. (1)
گفتم : چرا خوانده ام .
فرمود: مى دانيد ((ابصار)) يعنى چه ؟
گفتم : آرى .
فرمود: يعنى چه ؟
گفتم : ابصار، يعنى : ديدگان (ديدن چشمان )
فرمود: اوهام قلوب بزرگتر از ديدگان چشم است . پس اوهام نمى توانند او را درك كنند، ولى او اوهام را درك مى كند.(2)
1- ديدگان او را درك نمى كنند، ولى او ديدگان را درك مى كند.
2- رساله حول الرؤ يه ، ص 101.
از کتاب داستانهاى عارفانه در آثار (علامه حسن زاده آملى)
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
❤️با قلبش خدا را ديد❤️
💠محمد بن فضيل مى گويد:
از ابوالحسن عليه السلام پرسيدم : آيا رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم خداى عزّوجلّ را ديد؟
((فرمود: آرى ، با قلبش او را ديد. مگر اين آيه را نشنيده اى ما كذب الفؤ اد ما راى يعنى : او را با چشم نديد، بلكه با قلب و فؤ اد ديد.))
رساله حول الرؤ يه ، ص 118.
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
💠و نام، غير از صاحب نام است💠
🌀از هشام بن حكم روايت شده است كه وي گفت از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام در باره اسمهاي خداوند و ريشه هاي آنها پرسيدم: «الله از چه مشتق شده است»؟ حضرت فرمود: اي هشام! الله از اله مشتق شده است و اله، معبود بودن را اقتضا مي كند و نام، غير از صاحب نام است. پس هر كس نام را بدون معنا بپرستد، كفر ورزيده است؛ و هر كس نام و معنا را بپرستد، شرك ورزيده و دو چيز را پرستيده است؛ و هر كه معنا را و نه اسم را بپرستد، اين توحيد است. اي هشام! فهميدي؟ عرض كردم: برايم بيشتر گوييد. فرمود: خداوند نود و نه اسم دارد، اگر هر نامي، همان صاحب نام باشد، بايد هر كدام از اسم ها، معبودي باشد. ولي خداوند، خود، معناست كه اين نام ها بر او دلالت كنند و همه غير از خود او باشند. اي هشام! نان، اسمي است براي خوردني و آب، اسمي است براي آشاميدني و لباس، اسمي است براي پوشيدني و آتش، اسمي است براي سوزانندگي؛ اي هشام! آيا چنان فهميدي كه با آن به دفاع بپردازي و در مبارزه با دشمنان خداوند كه همراه خداوند چيز ديگري مي پرستند، پيروز شوي؟ عرض كردم: بله. فرمود: اي هشام! خداوند تو را به اين جهت سود بخشد و استوار دارد. هشام گويد: به خدا سوگند از زماني كه از آن مجلس برخاستم تاكنون هيچ كس در مبحث توحيد بر من چيره نشده است.
كافي، ج 1، ص 89، باب معاني الاسماء، ح 2
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
💠ذکر قلبی محض💠
🔆ایت الله بهجت :
ﺗﻤﺎﻡ ﻃﺎﻋﺎﺕ ﻭ ﻫﻤﻪ ﻯ ﺁﻥ ﭼﻪ ﻣﺮﺿﻰ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﺫﻛﺮ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﻯ ﻃﺎﻋﺎﺕ ﺟﻤﻊ، ﻭ ﺑﺎ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﻃﺎﻋﺖ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﻧﻈﻴﺮ ﻗﻀﺎﻯ ﺣﻮﺍﻳﺞ، ﺍﺩﺍﻯ ﻭﺍﺟﺒﺎﺕ، ﺍﺩﺍﻯ ﻭﺍﺟﺒﺎﺕ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻪ ﺟﺎ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻣﺴﺘﺤﺒﺎﺕ، ﻛﻪ ﻧﺰﺩ ﺍﻫﻠﺶ ﺫﻛﺮ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺳﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﺗﺮﻙ ﻣﻜﺮﻭﻫﺎﺕ ﻭ ﻣﺤﺮﻣﺎﺕ ﻫﻢ ﺫﻛﺮ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ - ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﻣﻦ ﺍﺷﺪ ﻣﺎ ﻓﺮﺽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻰ ﺧﻠﻘﻪ، ﺫﻛﺮ ﺍﻟﻠﻪ ﻛﺜﻴﺮﺍ. ﺛﻢ ﻗﺎﻝ: ﻟﺎ ﺍﻋﻨﻰ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺍﻟﺤﻤﺪﻟﻠﻪ ﻭ ﻟﺎ ﺍﻟﻪ ﺍﻟﺎ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻛﺒﺮ ﻭ ﺍﻥ ﻛﺎﻥ ﻣﻨﻪ، ﻭ ﻟﻜﻦ ﺫﻛﺮ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﺪ ﻣﺎ ﺍﺣﻞ ﻭ ﺣﺮﻡ. ﺍﺯ ﺳﺨﺖ ﺗﺮﻳﻦ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮ ﺧﻠﻖ ﻭﺍﺟﺐ ﻧﻤﻮﺩﻩ، ﺫﻛﺮ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ. ﺳﭙﺲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻘﺼﻮﺩﻡ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺍﻟﺤﻤﺪﻟﻠﻪ ﻭ ﻟﺎ ﺍﻟﻪ ﺍﻟﺎ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻛﺒﺮ ﻧﻴﺴﺖ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺍﻳﻦﻫﺎ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍﺳﺖ؛ ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭﻡ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺣﻠﺎﻝ ﻭ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ. ﻳﻌﻨﻰ ﺫﻛﺮ ﻗﻠﺒﻰ ﻣﺤﺾ. ﺁﻳﺎ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺷﺪ ﺗﺬﻛﻴﺮﺍ؛ (ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ یاﺩ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩ) ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﻳﻮﺳﻒ - ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ - ﻛﻪ: ﻣﻌﺎﺫ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻧﻪ، ﺭﺑﻰ ﺍﺣﺴﻦ ﻣﺜﻮﺍﻯ ﺍﻧﻪ، ﻟﺎ ﻳﻔﻠﺢ ﺍﻟﻈﻠﻤﻮﻥ
ﭘﻨﺎﻩ ﺑﺮ ﺧﺪ! ﺍﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻢ ﺭﺍ ﻧﻴﻜﻮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﻫﺮﮔﺰ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﻧﺪ.
✅منبع:
در محضر ایت الله بهجت
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
💟پيامبر اڪرم صلّي اللہ عليہ و آلہ فرمودند:
👤خداوند بخشندہ است و بخشش را دوست دارد.
🙏كنز العمّال، ح 7005
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee