#احکام
✅ قائلین به وجوب کفایی و عینی #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر، هر دو اتفاق نظر دارند که:
🔻اولا: تا منکر باقی است و معروف ترک شده، همه وظیفه تذکر دارند
🔻ثانیا: پس از رفع منکر و احیای معروف، تکلیف از همه ساقط است
❌ اما بسیاری از مردم به بهانه کفایی بودن امر به معروف و نهی از منکر، این فریضه مهم را ترک می کنند؛ به گمان اینکه اگر یک نفر تذکر داد، تکلیف از بقیه ساقط است❗️
✴️ باید توجه داشته باشیم که اگر به #تعداد_کافی(حد کفایت) کسانی تذکر دادند که به #اقامه_معروف و #نابودی_معصیت منجر شد، تکلیف از بقیه ساقط میشود.
✍ استاد علی تقوی
╭┅┈┈┈┈ 𑁍◃┈┈┈╼┅╮
https://eitaa.com/heyat_maktabolabbas 𑁍
╰┅╾┈┈┈ 𑁍◃┈┈┈┈┅╯
. #در_محضر_بزرگان
🔹#رهبر_معظم_انقلاب:
آنجایی که احساس می کنید دستگاه مرکزی اختلالی دارد و نمی تواند درست مدیریت کند، آنجا #آتش_به_اختیارید یعنی باید خودتان تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیدا کنید، حرکت کنید، اقدام کنید(١)
🔸#امام_خمینی رضوان الله علیه:
از آنچه در نظر شرع حرام و آنچه بر خلاف مسیر ملت و کشور اسلامی و مخالف با حیثیت جمهوری اسلامی است به طور قاطع اگر جلوگیری نشود همه #مسئول می باشند
و مردم و جوانان حزب اللهی اگر برخورد به یکی از امور مذکور نمودند به دستگاه های مربوطه رجوع کنند و اگر آنان کوتاهی نمودند، خودشان مکلف به جلوگیری هستند(٢)
------------------------
١)بيانات در دیدار با دانشجویان؛ ١٣٩۶/٣/١٧
٢)بند میم وصیت نامه امام
╭┅┈┈┈┈ 𑁍◃┈┈┈╼┅╮
https://eitaa.com/heyat_maktabolabbas 𑁍
╰┅╾┈┈┈ 𑁍◃┈┈┈┈┅╯
9.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سد محکم سید علی خامنه ای در برابر رویکرد غلط «خلع سلاح»
🔸 واقعیت این است که از اول انقلاب، رویکردی در داخل کشور و حتی در میان بعضی کارگزاران نظام وجود داشته و دارد که به «خلع سلاح» می اندیشند!
🔸 البته الحمدلله، اندیشه هایشان همیشه در سطح همان «اندیشه و بحث نظری» باقی مانده است؛
🔸 چرا که از همان ابتدا، با یک سد محکمی به نام «سید علی خامنه ای» مواجه بودند!
🔸 صحبت های اخیر رئیس جمهور محترم آقای پزشکیان در مورد خلع سلاح و بر زمین گذاشتن سلاح، نشان داد که ایشان چگونه می اندیشند. (گرچه ایشان مواضع و صحبت های خوبی هم داشتند.)
🔸 آقای عراقچی نیز برای توجیه آن فرمایشات، صادقانه گفت که آن صحبت های رئیس جمهور، بحثی «مبنایی، تئوریک و نظری» است.
🔸 اوج بروز چنین نگاهی در فضای عمومی کشور و در زمان نزدیک به ما، در فروردین سال ۹۵ اتفاق افتاد.
🔸 در صفحه مجازی مرحوم هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت، این جمله ثبت شد:
«دنیای فردا، دنیای گفتمانهاست نه موشکها...»
🔸 این جمله بیانگر همان اندیشه و رویکرد «خلع سلاح» بود.
🔸 جالب اما این بود که با فاصله کمتر از پنج روز، با واکنش محکم، قاطع و علنی مقام معظم رهبری مواجه شد و این حرف را ناشی از جهالت یا خیانت دانست!
🔸 فیلم صحبت های رهبری را مشاهده می فرمایید.
پ.ن: بعضی ها ساده لوحانه می گویند: «هیس! چیزی نگویید! انتقاد نکنید! زمانه وفاق است!»
اما اتفاقا موضوع، به قدری مهم است که باید با کار رسانه ای و به تعبیر رهبری هیاهو، هزینه چنین صحبت کردن هایی را بالا برد.
╭┅┈┈┈┈ 𑁍◃┈┈┈╼┅╮
https://eitaa.com/heyat_maktabolabbas
╰┅╾┈┈┈ 𑁍◃┈┈┈┈┅╯
از #وفاق و #نفوذ چه می فهمیم؟
آنچه از کلمه وفاق، فهمیده میشود، ایجاد احساس "اعتماد" است.
آنچه از کلمه نفوذ فهمیده میشود، "عدم اعتماد".
لذا عده ای مراقبت از نفوذ را با مراقبت از وفاق قابل جمع نمیبینند. خصوصا اگر گفتمان مراقبت از وفاق را عده ای نفوذی دست بگیرند و گفتمان مراقبت از نفوذ را عده ای دوقطبی ساز.
این یعنی در انتخابات نمیتوان یک طرف را انتخاب نکرد ولی به او اعتماد داشت، در رای اعتماد به وزیران نمیشود به برخی رای نداد ولی در مجموع دولت را کمک داد و همراهی کرد، در تعامل با سخنان رییس جمهور،نمیشود سخنان او را تا جای ممکن حمل به صحت کرد ولو آن را در مقایسه با مثل شهید رییسی و امیرعبداللهیان ضعیف و پر خطا دانست، در نسبت با مدیران میانی بخشهای مختلف، نمیشود اعتماد داشت اما نقد کرد و مراقبت نمود و...
مشکل کجا است؟ ما دوست داریم صحنه را سفید یا سیاه ببینیم. که راحت باشیم. نمیدانم متوجه شدید و دیدید برخی گفتند و نوشتند مذهبی ها و انقلابی ها دیگر مایوس و گیج شده اند و پای کار نمیایند،
چرا؟ برخی برای خلاصی از یاس از کنار برخی جملات رهبری سوت زنان عبور کردند و نشنیدند ، برخی دیگر رهبری را با توجیهاتی مثل ایشان چاره ای ندارد و تقیه میکند و امثالهم شیفت دیلیت کردند و کنار گذاشتند. برخی هم خیال کردند با بازی سر کاری جلیلی قالیباف و فحش دادن به دوتایی پزشکیان قالیباف میتوانند ذهنها را منحرف کنند و ...
همه اش چون کنشهای رهبری را قابل جمع نمیبینند. در یک طرح درست نمیفهمند و توان تبدیل آن به گفتمان را ندارند. همانطور که تا پیش از این قدرت جمع نقدهای رهبری به دولتها در عین تاکید بر امید و نزدیکی به قله را نداشتند.
راه حلی نداریم مگر رشد کردن. باید یاد بگیریم صحنه جبهه حق آن طور که خوارج میفهمیدند بین دوگانه کفر و ایمان رقم نمیخورد،
باید یاد بگیریم چطور هم مراقب وحدت و اعتماد به برادر خود باشیم هم مراقب امر درست و جهت حرکت باشیم. باید بیاموزیم چگونه هم "تواصی به حق" کنیم هم "تواصی به صبر".
باید یادبگیریم بین "مومنین مجاهد" و "مومنین قاعد" و "ضعیف الایمان" ها و "منافقین" چگونه تعامل کنیم که هم رشد حاصل شود و هم دشمن منکوب شود.
هم وحدت را مراقبت کرد و هم وحدت شکنان را رسوا، هم برای موفقیت دولت تلاش جدی کرد صمیمانه و هم مراقب نفوذ و نفوذیها بود.
هم وفاق را اساس گفتمان قرار داد و هم مطالبه و انتقاد را در این بستر پیش برد. چاره ای نداریم مگر اینکه باید رشد کنیم.
╭┅┈┈┈┈ 𑁍◃┈┈┈╼┅╮
https://eitaa.com/heyat_maktabolabbas
╰┅╾┈┈┈ 𑁍◃┈┈┈┈┅╯