eitaa logo
هزارسنگرآمل
140 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2.5هزار ویدیو
31 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
«٥» ﺇِﻳَّﺎﻙَ ﻧَﻌْﺒُﺪُ ﻭَﺇِﻳَّﺎﻙَ ﻧَﺴْﺘَﻌِﻴﻦُ ☘ترجمه: (ﺧﺪﺍﻳﺎ) ﺗﻨﻬﺎ ﺗﺮﺍ ﻣﻲ ﭘﺮﺳﺘﻴﻢ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻲ ﺟﻮﺋﻴﻢ. ☘ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺣﻜﻢ ﻋﻘﻞ، ﺑﻨﺪﮔﻲ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺍ ﺑﭙﺬﻳﺮﺩ. ﻣﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﻋﺎﺷﻖ ﻛﻤﺎﻝ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻭ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺗﺮﺑﻴﺖ، ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﻴﺰ ﺟﺎﻣﻊ ﺗﻤﺎم ﻛﻤﺎﻟﺎﺕ ﻭ ﺭﺏّ ﻫﻤﻪ ﻱ ﻫﺴﺘﻲ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻣﻬﺮ ﻭ ﻣﺤﺒّﺖ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪﻳﻢ ﺍﻭ ﺭﺣﻤﺎﻥ ﻭ ﺭﺣﻴﻢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺩﻭﺭ ﻧﮕﺮﺍﻧﻴﻢ، ﺍﻭ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻭ ﻣﺎﻟﻚ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺍﺳﺖ. ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺑﺮﻭﻳﻢ؟! ﻋﻘﻞ ﺣﻜﻢ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﭘﺮﺳﺘﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻛﻤﻚ ﺧﻮﺍﺳﺖ. ﻧﻪ ﺑﻨﺪﻩ ﻫﻮﻱ ﻭ ﻫﻮﺱ ﺧﻮﺩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻧﻪ ﺑﻨﺪﻩ ﺯﺭ ﻭ ﺯﻭﺭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ. ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ، ﮔﻮﻳﺎ ﺷﺨﺺ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﻲ ﺍﺯ ﺗﻤﺎم ﺧﺪﺍﭘﺮﺳﺘﺎﻥ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ﺧﺪﺍﻳﺎ! ﻧﻪ ﻓﻘﻂ ﻣﻦ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﻣﺎ ﺑﻨﺪﻩ ﺗﻮﺍﻳﻢ، ﻭﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻦ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﻣﺎ ﻣﺤﺘﺎﺝ ﻭ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﻟﻄﻒ ﺗﻮﺍﻳﻢ. ﺧﺪﺍﻳﺎ! ﻣﻦ ﻛﺴﻲ ﺟﺰ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭم «ﺍﻳّﺎﻙ» ﻭﻟﻲ ﺗﻮ ﻏﻴﺮ ﻣﺮﺍ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺩﺍﺭﻱ ﻭ ﻫﻤﻪ ﻫﺴﺘﻲ ﻋﺒﺪ ﻭ ﺑﻨﺪﻩ ﻱ ﺗﻮ ﻫﺴﺘﻨﺪ. «ﺍﻥ ﻛﻞّ ﻣﻦ ﻓﻲ ﺍﻟﺴﻤﻮﺍﺕ ﻭ ﺍﻟﺎﺭﺽ ﺍﻟﺎّ ﺍﺗﻲ ﺍﻟﺮّﺣﻤﻦ ﻋﺒﺪﺍً» ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﻴﭻ ﭼﻴﺰﻱ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺑﻨﺪﻩ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺑﺮﺩﺍﺭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺣﻤﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺟﻤﻠﻪ «ﻧﻌﺒﺪ» ﻫﻢ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﻪ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻢ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻫﻤﮕﻲ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻭ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺧﻂ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻣﺮﺍﺣﻞ ﭘﺮﻭﺍﺯ ﻣﻌﻨﻮﻱ، ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ: ﺛﻨﺎ، ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺩﻋﺎ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﻭّﻝ ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﺣﻤﺪ ﺛﻨﺎﺳﺖ، ﺁﻳﻪ ﻱ «ﺍﻳّﺎﻙ ﻧﻌﺒﺪ» ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻭ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻌﺪ، ﺩﻋﺎ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﮔﻔﺘﮕﻮ ﺑﺎ ﻣﺤﺒﻮﺏ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺷﻴﺮﻳﻦ ﺍﺳﺖ، ﺷﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻠﻤﻪ «ﺍﻳّﺎﻙ» ﺗﻜﺮﺍﺭ ﺷﺪ. ☘ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻨﺪﮔﻲ ﺧﺪﺍ ﻛﺮﺩ، ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺣﺎﺟﺖ ﺧﻮﺍﺳﺖ. «ﻧﻌﺒﺪ، ﻧﺴﺘﻌﻴﻦ» ٢- ﺑﻨﺪﮔﻲ، ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﻭﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ. «ﺍﻳّﺎﻙ ﻧﻌﺒﺪ» ٣- ﮔﺮ ﭼﻪ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺍﺯ ﻣﺎﺳﺖ، ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻛﺮﺩﻥ ﻧﻴﺰ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﻛﻤﻚ ﺍﻭ ﻫﺴﺘﻴﻢ. «ﺍﻳّﺎﻙ ﻧﻌﺒﺪ ﻭ ﺍﻳّﺎﻙ ﻧﺴﺘﻌﻴﻦ» ٤- «ﺍﻳّﺎﻙ ﻧﻌﺒﺪ ﻭ ﺍﻳّﺎﻙ ﻧﺴﺘﻌﻴﻦ» ﻳﻌﻨﻲ ﻧﻪ ﺟﺒﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺗﻔﻮﻳﺾ. ﭼﻮﻥ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻴﻢ: «ﻧﻌﺒﺪ» ﭘﺲ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻭ ﻧﻪ ﻣﺠﺒﻮﺭ. ﻭﭼﻮﻥ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻴﻢ: «ﻧﺴﺘﻌﻴﻦ» ﭘﺲ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﻭ ﺍﻣﻮﺭ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺗﻔﻮﻳﺾ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ٥ - ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭ ﺻﻔﺎﺕ ﺍﻭ، ﻣﻘﺪﻣّﻪ ﺩﺳﺖ ﻳﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻭ ﻳﻜﺘﺎﭘﺮﺳﺘﻲ ﺍﺳﺖ. «ﺭﺏّ ﺍﻟﻌﺎﻟﻤﻴﻦ، ﺍﻟﺮّﺣﻤﻦ ﺍﻟﺮّﺣﻴﻢ، ﻣﺎﻟﻚ ﻳﻮم ﺍﻟﺪّﻳﻦ، ﺍﻳّﺎﻙ ﻧﻌﺒﺪ» ٦- ﺍﺯ ﺁﺩﺍﺏ ﺩﻋﺎ ﻭ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺧﻮﺩﺭﺍ ﻣﻄﺮﺡ ﻧﻜﻨﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻛﻨﺪ. «ﺍﻳّﺎﻙ ﻧﻌﺒﺪ...» ٧- ﺗﻮﺟّﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﺩ، ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﻫﺎﻱ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺍﺳﺖ. «ﻣﺎﻟﻚ ﻳﻮم ﺍﻟﺪّﻳﻦ ﺍﻳّﺎﻙ ﻧﻌﺒﺪ» https://eitaa.com/hezarsangaramol
🌺 مهربانی(ص): دعای از موانع اجابت دعا می‌‌گذرد. 📙مشکات الانوار: ۲۷۱ https://eitaa.com/hezarsangaramol
آیت الله مجتهدی تهرانے(ره): 🍃هر ڪس ظلم کند ، جزای خودش را در همین دنیا مےبیند، قیامت از همین جا شروع مےشود، از همین جا ، از همین جا... https://eitaa.com/hezarsangaramol
🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁 🔆سه تا و چه سه تایی! 🌱سفیان به حضور امام صادق علیه‌السلام آمد و عرضه داشت: «ای فرزند پیامبر! ازآنچه خداوند به تو آموزش داده است، چیزی به من بیاموز.» فرمود: 💫1. هر وقت در برابر گناه قرار گرفتی، بر تو باد به استغفار گفتن. 💫2. زمانی که نعمت‌ها به تو روی‌آور شدند، بر تو باد به شکر کردن. 💫3. زمانی که ناراحتی‌ها و غصّه‌ها به تو روی آوردند، بگو: «لا حولَ و لا قُوَّه الّا بالله» 🌱سفیان درحالی‌که داشت خارج می‌شد، می‌گفت: «سه تا! و چه سه تایی!» 📚کشکول شیخ بهایی، ص 388 ✨✨امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: «اندرزها، زداینده‌ی چرک از جان‌ها و جلا دهنده‌ی دل‌ها هستند.» 📚غررالحکم، ج 2، ص 546 https://eitaa.com/hezarsangaramol
بایدن برای یک مُرده آرزوی سلامتی کرد! 🔻رئیس‌جمهور ۸۰ ساله آمریکا در گافی دیگر، صحبت در مورد کنترل اسلحه را با گفتن جمله «خداوند ملکه را حفظ کند» به پایان رساند که این حرکت به گمانه زنی‌های بیشتر درباره زوال عقلی او دامن می‌زند. 🔻«بایدن» در حالی برای ملکه انگلیس آرزوی سلامتی می‌کند که ملکه انگلیس پارسال شهریور فوت کرد. 🌐 https://eitaa.com/hezarsangaramol
کودک لجباز به نوعی تست توانمندی شماست لجبازي كودكان بهترين فرصت براي تربيت آنهاست. وقتي مثل هميشه آرام و محكم باشيد فرزندتان ميفهمد قادر به كنترل كردن شما نيست. اگر عصباني بشويد يعني فرزندتان در كنترل شما موفق بوده. لذا تست کنید در مقابل لجاجتها آرام باشید و این آرامش باعث می‌شود او نیز در لجاجت فروکش کند 🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد غریب مطالب ناب را باما تجربه کنید با یه کلیک ساده عضو شوید 😘🙏👇👇👇 کانال ما در ایتا👇 @zendegishadman رزرو و هماهنگی 09119691898 https://eitaa.com/modiran1000s
خَتَمَ اللّهُ عَلَي قُلُوبِهمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عظِيمٌ (7) خداوند بر دلها و برگوش آنان مهر زده است و در برابر چشمانشان پرده اى است و براى آنان عذابى بزرگ است. مُهر بدبختى كه خداوند بر دل كفّار مى زند، كيفر لجاجت هاى آنان است. چنانكه مى خوانيم: «يطبع اللَّه على كلّ قلب متكبّر جبّار»(135) خدا بر دل افراد متكبّر و ستم پيشه، مهر مى زند. و در آيه 23 سوره ى جاثيه نيز مى خوانيم: خداوند بر دل كسانى كه با علم و آگاهى به سراغ هواپرستى مى روند مهر مى زند. بنابراين مهر الهى نتيجه ى انتخاب بدِ خود انسان است، نه آنكه يك عمل قهرى و جبرى از طرف خدا باشد. مراد از قلب در قرآن، روح و مركز ادراكات است. سه نوع قلب را قرآن معرّفى مى كند: 1. قلب سليم،2. قلب منيب، 3. قلب مريض. ويژگى هاى قلب سليم  الف: قلبى كه جز خدا در آن نيست. «ليس فيه احد سواه»(136) ب: قلبى كه پيرو راهنماى حقّ، توبه كننده از گناه و تسليم حقّ باشد.(137) ج: قلبى كه از حبّ دنيا، سالم باشد.(138) د: قلبى كه با ياد خدا، آرام گيرد.(139) ه: قلبى كه در برابر خداوند، خاشع است.(140) البتّه قلب مؤمن، هم با ياد خداوند آرام مى گيرد و هم از قهر او مى ترسد. «اذا ذُكر اللّه وَجِلَت قلوبهم»(141) همانند كودكى كه هم به والدين آرام مى گيرد و هم از آنان حساب مى برد. ويژگى هاى قلب مريض  الف: قلبى كه از خدا غافل است ولايق رهبرى نيست. «لاتطع من اغفلنا قلبه»(142) ب: دلى كه دنبال فتنه و دستاويز مى گردد. «فامّا الّذين فى قلوبهم زيغ فيتّبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة»(143) ج: دلى كه قساوت دارد. «جعلنا قلوبهم قاسية»(144) د: دلى كه زنگار گرفته است. «بل ران على قلوبهم ما كانوا يكسبون»(145) ه: دلى كه مُهر خورده است. «طبع اللّه عليها بكفرهم»(146) ويژگى قلب منيب  قلب منيب، آن است كه بعد از توجّه به انحراف وخلاف، توبه وانابه كرده و به سوى خدا باز گردد. ويژگى بارز آن تغيير حالات در رفتار وگفتار انسان است. خداوند در آيات قرآنى، نه ويژگى براى قلب كفّار بيان كرده است: الف: انكار حقايق. «قُلوبُهم مُنكِرة» ب: تعصّب. «فى قلوبهم الحَميّة» ج: انحراف و گمراهى. «صَرفَ اللّه قُلوبهم» د: قساوت و سنگدلى. «فَويلٌ لِلقاسيَة قلوبهم» ه : موت. «لاتَسمعُ المَوتى» و: آلودگى و زنگار. «بَل رانَ على قلوبهم» ز: مرض. «فى قلوبهم مَرض» ح: ضيق. «يجعلْ صَدره ضَيّقاً» ط: طبع. «طَبع اللّه عليها بكفرهم» قلب انسان، متغيّر و تأثيرپذير است. لذا مؤمنان اينچنين دعا مى كنند: «ربّنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هديتنا»خدايا! دلهاى ما را بعد از آنكه هدايت نمودى، منحرف مساز. امام صادق عليه السلام فرمودند: اين جمله (آيه) را زياد بگوييد و خود را از انحراف ايمن و درامان ندانيد.
رسول خدا(ص) از حضرت جبرئیل(ع) سوال نمود که آیا فرشتگان خنده و گریه دارند؟ جبرئیل فرمود: بله. (یکی از آنجاهایی که فرشتگان می‌خندند) زمانی است که زن بی‌حجابی و بدحجابی می‌میرد، و بستگان او را در قبر می‌گذارند و روی آن زن را با خشت و خاک می‌پوشانند تا بدنش دیده نشود. فرشتگان می‌خندند و می‌گویند: تا وقتی که جوان بود با دیدنش هر کسی را تحریک می‌کرد و به گناه می‌انداخت، او را نپوشاندند، ولی اکنون که مرده و همه از دیدنش نفرت دارند او را می‌پوشانند! https://eitaa.com/hezarsangaramol
الإمامُ الصّادقُ(ع): إنَّ اللّهَ احْتَجَّ بالکوفةِ علی سائرِ البلادِ، و بالمؤمنینَ مِن أهلِها علی غَیرِهِم مِن أهلِ البلادِ، و احْتَجَّ ببَلدَةِ قُمّ علی سائرِ البلادِ، و بأهْلِها علی جمیعِ أهْلِ المَشرِقِ و المَغرِبِ مِن الجِنِّ و الإِنْسِ، و لَم یدَعِ اللّهُ قُمّ و أهلَهُ مُستَضْعَفا بَلْ وَفَّقهُم و أیدهم... و سَیأتی زَمانٌ تکونُ بَلْدةُ قُمّ و أهلُها حُجّةً علی الخلائقِ، و ذلک فی زمانِ غَیبَةِ قائمِنا(ع) إلی ظُهورِهِ، و لو لا ذلک لَسَاخَتِ الأرضُ بأهلِها. و إنَّ الملائکةَ لَتَدْفَعُ البَلایا عَن قُمّ و أهلِهِ، و ما قَصدَهُ جَبّارٌ بسُوءٍ إلّا قَصمَهُ قاصِمُ الجَبّارِینَ.[۱] امام صادق(ع): خداوند کوفه را برای دیگر جاها و مؤمنان آن را برای مؤمنان دیگر سرزمین ها حجّت قرار داد و شهر قم را برای سایر شهرها و مردم آن را برای همه اهالی شرق و غرب عالم، از جن و انس، حجّت قرار داد. خداوند، شهر قم و مردم آن را مستضعف و ناتوان رها نکرد، بلکه آنان را توفیق داد و تأیید نمود... روزگاری خواهد آمد که شهر قم و مردمان آن بر دیگر مردمان حجّت باشند. آن روزگار از زمان غیبت قائم(ع) ماست تا هنگام ظهورش. اگر چنین نبود زمین اهل خود را در کامش فرو می برد. فرشتگان بلایا را از قم و مردم قم دور می کنند. هیچ ستمگری آهنگ بدی به آنان نمی کند مگر آن که در هم شکننده ستمگران او را در هم می شکند. https://eitaa.com/hezarsangaramol
🍃نزدیکترین راه برای توسل این است که به دلت نگاه کنی ببینی با کدام یک از امامان انس بیشتری داری، دلت بیشتر پیش کدام یک از آنان میرود.. «آیت الله کشمیری» https://eitaa.com/hezarsangaramol
✨توصیه های اخلاقی آیةالله علامه حسن زاده آملی (مدّظلّه): ❶ با خلق خدا مهربان باش. ❷ ازسخنان ناهنجار گرچه به مزاح باشد برحذرباش. خلاف مگو، گرچه به مطایبت باشد. ❸ از قسم خوردن هم اگر چه به راست، احتراز کن. ❹ چه ایستاده‌اى دست افتاده‌گیر و تا مى‌توانى نماز را در اول وقت به‌ جاى آر. انسان بیدار همواره کشیک نفس مى‌کشد و پاسبان حرم دل است و واردات و صادرات دهان خود را مى‌پاید و دار هستى را کارخانه‌اى بزرگ مى‌یابد که با عمّال بى‌شمار «و ما یعلم جنود ربک الا هو» مدثر/31 https://eitaa.com/hezarsangaramol
🔻شبهه‌: زکریای رازی سه قرن پس از پیامبر الکل رو کشف کرد، چجوری اسلام قبلش اونو حرام اعلام کرد؟ 🔹پاسخ: دقت کنید رازی الکل رو کشف کرد، اختراع که نکرد. قبلا هم الکل وجود داشته و مردم الکل رو از روش تخمیر انگور یا چیزهای دیگه بوجود می‌آوردن و میزدن بر بدن، حالا اسمش رو نمیدونستن چیه، فرمول شیمیاییش روهم نمیدونستن. اصلا تو فضای علمی الکل نبودن، بلکه چیزای الکل دار رو میزدن که برن به فضا. قرآن و روایات هم خود الکل رو حرام اعلام نکردن، هرآنچه مست‌کننده باشه رو حرام اعلام کردن. [کُلّ مُسکرٍ حرام] هرچی مست کننده باشه حرامه، حتی شما اگه دلستر لیمویی هم بخورید و مست کنید، حرام مرتکب شدید 🔻 در کتاب الکل و فرآورده‌های آن درصد الکل موجود در مسکرات مختلف اومده، آب‏جو ۴ الی ۶ درصد، شراب ١۶ تا ٢٠ درصد و عرق یا ویسکی تا۴٠ درصد در بردارنده ماده سکرآور الکله. درباره عرق سگی چیزی تو این کتاب نیومده که حدس می‌زنم الکل بیشتری توش باشه. خلاصه حکم اسلام بسیار کامل و دقیق هست، معیار میده، معیار حرمت مست‌کنندگی هست. حالا الکل باعث مستی بشه یا چیز دیگه. شاید یه دانشمند دیگه پیدا بشه یه ماده دیگه کشف کنه که در مشروب هست که مست‌کننده‌ باشه، فرقی نداره. قاعده مست‌ شدن و زایل شدن عقله. https://eitaa.com/hezarsangaramol