هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
بسمه تعالی شانه
📚حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه برگزار مینماید:
🌙 ماه مبارک رمضان از روز هشتم ماه مبارک تا عید فطر (۲۹ اسفند تا ۲۱ فروردین)
⭕️بصورت پخش زنده از کانال حوزه علمیه آیت الله حق شناس
💠@hhaghshenas
__________________________
🌙کلاس نهجالبلاغه
استاد حجت الاسلام و المسلمین زرین پر
⏰ساعت ۱۱/۴۵ (قبل ظهر)
🌙کلاس آموزش احکام
استاد حجت الاسلام والمسلمین اصغری
⏰ساعت ۱۳/۰۰
🌙کلاس تفسیر قرآن مجید
بامحوریت سوره برائت _کتاب تفسیر رهبر معظم انقلاب مدظله العالی
استاد حجت الاسلام و المسلمین علی پژمان
⏰ ساعت ۱۷/۰۰
🌙کلاس مهمونی با معرفتا
ویژه کودکان و نوجوانان
استاد حجت الاسلام و المسلمین کانطوری
⏰ساعت ۱۶/۰۰
__________________________
🌸ویژه دانش پژوهان برادر و خواهر
🌹شرکت برای عموم آزاد است
🔻حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه
@hhaghshenas
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
❤️ بسمالله الرحمن الرحیم
🏢 کلاس های ماه مبارک حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه از روز ۲۹ اسفند ماه تا ۲۱ فروردین ماه هر روز برگزار میشود
⏰ کلاس ها حدود ۲۰ دقیقه میباشد
🖥 کلاس ها به طور زنده از کانال حوزه علمیه پخش میگردد
@hhaghshenas
🏛حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه
https://eitaa.com/hhaghshenasmajazi
🌕 احکام روزه ۲۷
🌺 احکام روزهی مسافر ۵
🍃 یکی از مسائل پرتکرار در این ایّام، احکام روزهی مسافر در ماه مبارک است، که مفصّل به آن پرداخته شد، حال به احکام روزهی مسافر در غیر ماه مبارک میپردازیم👇
❇️ مسأله ۹۴۲. اگر کسی نذر کند در روز معیّنی؛ مانند اول ماه رجب حتی در حال سفر روزه بگیرد، اگر آن روز در سفر باشد، باید آن روز را روزه بگیرد، و واجب نیست قصد اقامت ده روز کند.
🍃 مرحوم امام و آیتالله سیستانی هم مثل حضرت آقا نظر دارند،
🌱 امّا آیتالله مکارم میفرمایند: "اگر نذر کند در سفر روزه بگیرد، یا فلان روز را روزه بگیرد خواه در سفر باشد یا در حضر این نذر هم اشکال دارد."
❇️ مسأله ۹۴۳. اگر کسی نذر کند روز معیّنی را روزه مستحبّی بگیرد، ولی نذر خود را مقیّد نکند به اینکه حتی اگر در سفر باشد، در این صورت اگر سفر رود نمیتواند آنروز را روزه بگیرد،
و لازم نیست در جایی قصد اقامت ده روز کند، ولی باید بعداً آن را قضا کند.
🍃 مرحوم امام و آیتالله سیستانی هم مثل حضرت آقا نظر دارند،
🌱 امّا آیتالله مکارم میفرمایند: "بنابر احتیاط واجب نباید در آن روز مسافرت کند، و اگر در سفر است چنانچه امکان دارد در جایی قصد توقّف ده روز کند و آن روز را روزه بگیرد."
❇️ مسأله ۹۴۴. حکم تخییر در اماکن چهارگانه (مکّه، مدینه، حائر حسینی و مسجد کوفه) شامل روزه نمیشود.
بنابراین مسافر در این اماکن میتواند نماز را تمام یا قصر بخواند، ولی نمیتواند روزه ماه مبارک رمضان را بگیرد.
❇️ مسأله ۹۴۵. روزه مستحبّی در سفر جایز نیست.
❇️ مسأله ۹۴۶. مسافر میتواند در مدینه منوّره بدون قصد ماندن ده روز، براى برآورده شدن حاجت سه روز روزه مستحبّی بگیرد.
🍃 آیتالله سیستانی و مکارم: ولى احتیاط (واجب) آن است که روز چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه را اختیار کند.
🍃 نکته: شرط صحّت روزهی مستحبّی عدم وجوب روزهی قضای ماه مبارک بود.
❇️ مسأله ۹۴۷. در سفر معصیت نماز تمام است و روزه صحیح است؛ چه روزه واجب باشد؛ مانند ماه رمضان، و یا مستحبّ.
❇️ مسأله ۹۴۸. اگر در سفر معصیت، قبل از ظهر از نیّت معصیت برگردد، و برای کار مباحی سفر را ادامه دهد، در صورتیکه بقیّه سفر ولو تلفیقی به مقدار مسافت شرعی باشد، نمازش قصر است، و باید روزهاش را افطار کند.
❇️ مسأله ۹۴۹. اگر در سفر معصیت، بعد از ظهر از نیّت معصیت برگردد، روزهاش صحیح است، اگر چه احتیاط مستحب آن است که روزه را تمام کرده و بعداً هم قضا کند.
❇️ مسأله ۹۵۰. مسافری که نباید روزه بگیرد، اگر از روی علم و عمد، برخلاف وظیفه روزه بگیرد، روزهاش باطل است، و اگر ماه رمضان باشد قضای آن واجب است،
ولی اگر به دلیل جهل به اصل حکم (یعنی نمیداند روزه در سفر باطل است) روزه گرفته باشد، روزهاش صحیح است.
❇️ مسأله ۹۵۱. در فرض مسأله قبل، چنانچه به دلیل جهل به خصوصیات حکم روزه بگیرد روزهاش باطل است، مانند کسی که میداند در سفر نباید روزه گرفت، امّا نمیداند کسی که قصد اقامت ده روزه دارد، چنانچه قبل از خواندن یک نماز چهار رکعتی از قصد خود برگردد، حکم اقامت را ندارد، و نباید روزه بگیرد.
❇️ مسأله ۹۵۲. اگر مسافر به دلیل جهل به موضوع، روزه بگیرد؛ مانند اینکه رفتن به محلّی را قصد کند که در واقع به اندازه مسافت شرعی است، ولی به دلیل جهل به مقدار مسافت، روزه بگیرد، روزهاش باطل است.
❇️ مسأله ۹۵۳. اگر فراموش كند مسافر است، یا فراموش كند روزه مسافر باطل است و در سفر روزه بگیرد، روزهاش باطل است.
🖋حجتالإسلام و المسلمین استاد اصغری
بر محور «رساله نماز و روزه» حضرت آیتالله العظمی خامنهای (دام ظلّه العالی)
🌙 ماه بندگی؛ ۲۷
🌺 انس با اعمال صالحه، در بیان نبیّ مکرّم اسلام (صلّیاللهعلیهوآله) در خطبه شعبانيه
🌸ورع و اجتهاد🌸
🍀 نبیّ مکرم اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در خطبه معروف شعبانیه برترین عمل در ماه مبارک رمضان را "ورع" دانستند.
🍃 قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (عليهالسّلام): فَقُمْتُ، فَقُلْتُ:
يَا رَسُولَ اللهِ؛ مَا أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ؟
فَقَالَ: يَا أَبَا الْحَسَنِ؛ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
🍃 ورع و اجتناب از گناه مهمّترين گام است، اما در گام بعد آنچه مهمّ است این است که تمام تلاش خود را در تحقّق بخشیدن به اعمال صالحه صرف کنیم. (اجتهاد)
🌸 اجتهاد و ورع، ویژگی شیعیان
🌱 قَالَ الصَّادِقُ (علیهالسّلام):
شِيعَتُنَا أَهْلُ الْوَرَعِ، وَ الاِجْتِهَادِ...
🍀 ورع بیشتر ناظر به خودداری نسبت به منکَرات، و گناه و امور مشتبِه است،
و اجتهاد ناظر به طاعات و معروف ها و خیرات است.
شیعه واقعی هر دو جهت را توجه میکند.
هم ترک گناه، و دفع مانع،
هم انجام وظیفه، و ایجاد مقتضی.
عرض شد جِهاد قوامش به سه چیز است:
۱. نهایت تلاش و کوشش
۲. در مقابل دشمن
۳. هدف والا
🍀 سوره مبارکه عصر به خوبی هدف را برای ما مشخص مینماید:
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ
وَ الْعَصْرِ ﴿۱﴾
إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
🍀 در این سوره خدای تعالی میفرماید:
قسم به عصر که آیهای از آیات الهی است، قسم به عصر پیامبر، قسم به عصر ظهور امام عصر،
همه انسانها در خسران هستند،
یعنی سرمایه سوز شدن و از دست دادن سرمایه،
همه انسانها سرمایه عمر را از دست میدهند.
امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) تعبیر زیبایی در حکمت ۷۴ نهج البلاغة دارند:
"نَفَسُ الْمَرْءِ خُطَاهُ إِلَى أَجَلِه"
سعدی میگوید: هر نفسی که فرو میرود مُمدّ حیات است، و چون بر میآید مفرّح ذات.
دم و بازدم به ما میگوید شما زندهاید.
اما حضرت امیر در این کلام توجه میدهند که این نفس کشیدن به این معنا هم هست، که هر نفسی که میکشیم گام به گام ما را به پایانه عمر نزدیک میکند.
همه انسانها سرمایه عمر را از دست میدهند و زیان میکنند؛
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
سرمایه عمر را دادیم و چه بدست آوردیم؟!
مگر کسانی که معامله و تجارت خوبی کردند، و چیز بهتری به دست آوردند،
اهل ایمان و عمل صالحات هستند،
تمام کارهای نیک را سعی میکنند، بلکه تمام تلاش (اجتهاد) خود را صرف میکنند تا آنها را انجام دهند؛
و اهل گفتمان قرآنی اند،
به هم سفارش به حق و مسیر صحیح میکنند، و بر محور حق حرکت میکنند، و در این مسیر صحیح میایستند و استقامت میکنند.
🍀 آیت الله بهجت (رحمهالله) میفرمودند:
زندگی ما حکایت یخ فروشی است که از او پرسیدند: "فروختی؟" گفت: "نه، ولی تمام شد"
این عمر میگذرد، اما ما باید به هر قیمتی زندگی کنیم؟ خیر؛
فرمود: ما آمدهایم زندگی کنیم تا قیمت پیدا کنیم، نه اينکه به هر قیمتی زندگی کنیم.