eitaa logo
حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
164 ویدیو
442 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
Ayatollah HAG SHENAS_16.mp374853 (1).mp3
2.67M
🔈 ره 📆 جلسه سی و چهارم 🔶 عبودیت چه مقام خوبی است 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi
🌺 حدیث جلسه ۶: «متابعتِ حقّ» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي! قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «قُلِ اَلْحَقَّ، وَ إِنْ كَانَ مُرّاً» 🖊 شرح حدیث: 1⃣ تلخ بودن حقّ گاهى به اين صورت است كه براى خود انسان تلخ است، انسان يک حقيقتی را بخواهد اعتراف كند، براى خود او تلخ است، مثل اين‌كه يک قضاوتی است عليهِ خود او، عليهِ كسان او، 2⃣ و گاهى اين تلخی برای مخاطب است. اگرچه به كام مخاطب شما كه شخص محترمی است، رفيق نزديكى است، رودربایستى هم داريد تلخ مى‌آيد، در عين حال حق را بگو! ✅ به گمان من اوّلی سخت‌تر از دوّمى است. 🍃 دوّمى يک نوع شجاعتی را می‌طلبد كه انسان دچار رودربايستی نشود، و آن‌چه را كه حقّ است به خاطر رفاقت و ملاحظات گوناگون پنهان نكند، 🍃 لكن اوّلی شجاعت بيشترى را لازم دارد؛ زيرا شجاعت در مقابل نفس خود انسان است. اين، آن‌جايى است كه غالباً از مزالّ اَقدام است، اين‌جا هم مى‏فرمايند: حق را بيان كن! هرچند براى تو تلخ باشد. 🍃 در قرآن هم آمده است: «و لو علی أنفسكم أو الوالدين أو الأقربين» [يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِن يَكُنْ غَنِيّاً أَوْ فَقِيراً فَالله أَوْلَىٰ بِهِمَا، فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَن تَعْدِلُوا، وَإِن تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا (النساء - ۱۳۵)] 🍃 ابوذر (رحمه‌الله) به اين نصيحت عمل كرد، در سخت‌ترين اوقات كه گفتن حقايق براى او خيلى هزينه داشت، او حقايق را با صدای بلند بيان كرد، چه در مدينه، چه در شام. ❇️ آن نكته دقيقی كه اين‌جا وجود دارد اين است كه حقّ چيست؟ 🛑 خيلى‌ها حرفى را می‌زنند، طرف مقابلش هم حرف مقابل آن‌ها را می‌زند، و هر دو ادّعا می‌كنند حرف ما حق است. 🌱 به نظر می‌رسد آن‌چه براى ما، عمل شخصی‌مان، بينى و بين‌الله بايد ملاک باشد، آن حجّت است، حجّت الهى است. سر خودمان را كلاه نگذاريم، محاسبه كنيم، ببينيم بر طبق حجت و استدلالی كه می‌توان آن را پيش خداى متعال در مقابل احتجاج الهى عرضه كرد،‌ آن را حق بدانيم، و بر آن ايستادگی كنيم ولو تلخ باشد. نه اين‌كه با توجيه و تأويل و كلاه شرعى يک چيزى را حقّ تصور كنيم، بعد هم بگوييم آن حقّ است، حقّ را بگو! يعنی چيزی را كه جازم به حقّانيت آن هستى، اين جزم هم آن وقتى حاصل می‌شود، كه يک حجّتی بر آن قائم باشد كه انسان بتواند به آن احتجاج كند. هم پيش نفس خودش، هم نزد خداى خودش. 📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی 📆 ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۶ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه ۶ (نکات تکمیلی) 🌺 ۴. باقى ماندن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح 🍀 ۱. اگر جنب در روزه‌ی رمضان و قضاء آن عمداً تا اذان صبح غسل نكند، يا اگر وظيفه‌ی او تيمم است عمداً تيمم ننمايد، روزه‌اش باطل است. (🍃 آیت‌الله سيستانى: ... بايد روزه‌ی آن روز را تمام كند، و روزى ديگر را نيز روزه بگيرد، و چون معلوم نيست آن روز قضا است يا عقوبت است، هم روزه آن روز از ماه رمضان را به قصد ما في الذمه انجام دهد، و هم روزى كه به جاى آن روز، روزه مى‌گيرد، و قصد قضا نكند.) 🍀 ۲. اگر در روزه‌ی ماه مبارک رمضان از روی خجالت و حیا عمداً غسل نکند تا وقت تنگ شود، معصیت کرده است؛ ولی واجب است تيمم كند و روزه‌اش صحيح است. (🍃 آیت‌الله مکارم: صحّت روزه مشکل است) 🍀 ۳. هر گاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود، اگر احتمال بدهد كه اگر دوباره بخوابد بيدار مى‌شود براى غسل، مى‌تواند بخوابد. ◀️ خواب اول: كسى كه در شب ماه رمضان جنب است، و مى‌داند يا احتمال مى‌دهد كه اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مى‌شود، چنانچه تصميم داشته باشد كه بعد از بيدار شدن غسل كند، و با اين تصميم بخوابد و تا اذان خواب بماند روزه‌اش صحيح است. ❇️ خوابى را كه در آن محتلم شده نبايد خواب اول حساب كرد، بلكه اگر از آن خواب بيدار شود و دوباره بخوابد خواب اول حساب مى‌شود. (🍃 آیت‌الله سيستانى و زنجانی: خوابى كه در آن احتلام صورت گرفته است خواب اول حساب مى‌شود.) ◀️ خواب دوم: اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود، و بداند يا احتمال دهد كه اگر دوباره بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مى‌شود، و تصميم هم داشته باشد كه بعد از بيدار شدن غسل كند، چنان‌چه دوباره بخوابد و تا اذان بيدار نشود، بايد روزه‌ی آن روز را قضا كند؛ ◀️ خواب سوم: و هم‌چنين اگر از خواب دوّم بيدار شود و براى مرتبه‌ی سوم بخوابد، كفّاره بر او واجب نمى‌شود. 🌺 ۷. مبطلات روزه: دروغ بستن به خدا و پيغمبر (صلّى الله عليه و آله و سلّم) و معصومین (علیهم‌السّلام) 🍀 ۱. اگر روزه‌دار به گفتن يا به نوشتن يا به اشاره و مانند اين‌ها به خدا و پيامبران و معصومین (عليهم‌السّلام) عمداً نسبت دروغ بدهد، اگر چه فوراً بگويد دروغ گفتم يا توبه كند، روزه‌ی او بنابر احتیاط باطل است. (حضرت آقا و آیت‌الله مکارم (حفظهماالله)) (🍃 اختلافات مختصری در فتوا و احتیاط واجب وجود دارد. 🍃 آیت‌الله سيستانى: ... و همچنین بنابر احتياط مستحب دروغ بستن به حضرت زهرا (عليهاالسّلام) و ساير پيغمبران و جانشينان آنان.) ✅ توجّه شود که دروغ بستن به خدا و پيامبران و معصومین (عليهم‌السّلام) از گناهان کبیره است، اما محلّ بحث بطلان روزه با این گناه است. 🍀 ۲. اگر بخواهد خبرى را كه نمى‌داند راست است يا دروغ نقل كند: ◀️ حکم تکلیفی: بنابر احتياط واجب (آیت‌الله مکارم: بايد/ آیت‌الله خامنه‌ای: احتیاط مستحبّ) بايد از كسى كه آن خبر را گفته، يا از كتابى كه آن خبر در آن نوشته شده نقل نمايد؛ مثلًا بگويد: «فلان راوى چنين مى‌گويد» و يا «در فلان كتاب چنان نوشته شده است كه پيامبر فرموده ...». ◀️ حکم وضعی: لكن اگر خودش هم خبر بدهد روزه‌اش باطل نمى‌شود. (🍃 آیت‌الله مکارم و سیستانی: روزه اشکال دارد) 🍀 ۳. اگر سخنی را كه مى‏داند دروغ است به آنان نسبت دهد، و بعداً معلوم شود راست بوده، بنابر احتیاط باید روزه را تمام کرده و بعداً قضای آن را هم بگیرد. (🍃 حضرت امام (رحمه‌الله): روزه اش صحيح است.) 🍀 ۴. اگر دروغى را كه ديگرى ساخته عمداً به خدا و پيغمبر و جانشينان پيغمبر نسبت دهد، روزه‌اش بنابر احتياط باطل مى‌شود، ولى اگر از قول كسى كه آن دروغ را ساخته نقل كند اشكال ندارد. 🍀 ۵. اگر در نقل احكام شرعيه عمداً دروغ گويد، مثلاً واجبى را غير واجب و حرامى را حلال ذكر كند: 🌱 اگر منظورش نسبت دادن آن حكم، به خدا يا پيغمبر باشد روزه‌اش اشكال دارد، 🌱 و اگر قصدش نسبت دادن فتوا به مجتهد است كار حرامى كرده، اما روزه‌اش باطل نمى‌شود.
عطر ملکوت ۲۳.mp3
7.26M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه بیست و سوم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi 🍀 فصل دوم :《سیری در ملکوت》 🔻وظایف ملک مقرب
جلسه ۶.mp3
7.07M
🔈 استاد: حجت الاسلام 📆 جلسه سی و ششم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi
بیانیه گام دوم _حدیث دیگران ۲.mp3
34.6M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه سی و پنجم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه چهل و دوم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi
Hokumate Amir (A) -26-Farhangi 5-4030803.MP3
39.88M
استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه بیست و ششم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره @hhaghshenasmajazi
بسم الله الرحمن الرحیم 📌 مباحث مطرح شده در جلسه بیست و ششم سلسله مباحث حکومت امیرالمومنین(ع) مورخ ۳ آبان ماه ۱۴۰۳_ حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 💢موضوع بحث:سیاست‌های فرهنگی حکومت امیرالمومنین(بخش پنجم) ✅ ادامه بحث سیاست‌های فرهنگی حکومت امیرالمومنین ✅ علم امیرالمومنین ✅ پیشگویی‌های امیرالمومنین درباره حکومت بنی العباس ✅ شجره ملعونه ✅ مهربان‌ترین حاکم بنی العباس ✅ کار مهم سفاح ✅ نبش قبر یزید ملعون در زمان سفاح ✅ بخشی از زندگی منصور عباسی ✅ علت صفت دوانیقی برای منصور عباسی ✅ اذیت و آزار شیعیان توسط منصور ✅ اذیت و آزار اولاد امام حسن علیه السلام توسط منصور ملعون ✅ هزینه دینداری و شیعه بودن در زمان‌های مختلف ✅ وظیفه مهم کمک به جبهه مقاومت ✅ قسمتی از تاریخ مامون ✅ علم مامون ✅ مناظره مامون با بزرگان اهل سنت ✅ اختلاف ابوبکر و عمر از زبان مامون ✅ عالم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم در زمان اعلم خلفای بنی العباس ✅ تنزیه انبیا از گناه در کلام امام رضا علیه السلام ✅ کافرترین حاکم بن العباس ✅ پیشگویی امیرالمومنین علیه السلام از زمان حکومت متوکل ✅ ظلم متوکل به شیعیان ✅ تخریب مزار شریف امام حسین علیه السلام در زمان متوکل ملعون ✅ علت تخریب مزار شریف امام حسین(ع) توسط متوکل ✅اولین بنا (سقف) بر روی قبر مطهر سیدالشهدا(ع) ✅ علت قتل متوکل ✅ شانزدهمین خلفای بنی العباس ✅ تصمیم بزرگ معتضد 📎همچنین در این جلسه در مورد شخصیتهای زیر نکاتی بیان شده است: ✔️امیرالمومنین علیه السلام ✔️امام هادی علیه السلام ✔️مختار ثقفی ✔️سفاح ✔️داوود بن علی ✔️ عبدالله بن علی (از کارگزاران بنی العباس) ✔️منصور دواینقی ✔️مامون ✔️یحیی بن اکثم ✔️خالد بن ولید ✔️ابوبکر ✔️عمر ✔️علی بن محمد جهم ✔️معتضد ✔️منتصر 💐هدیه روح مقدس امیرالمومنین علی بن ابی طالب و حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیهما و علی آلهما صلوات
نهج البلاغه ج ۲۳ - میانه روی.mp3
10.93M
استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه بیست و ششم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره @hhaghshenasmajazi
شرط دوم و سوم اختیار قدرت و گرایش ها_1.m4a
11.44M
استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه دهم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره @hhaghshenasmajazi