eitaa logo
چرا حجاب؟!
1.2هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
159 فایل
..::بسم الله الرحمن الرحیم 👣قدمی در راستای جهاد تبیین با رنگ و بوی حجاب🧕 🌐ارتباط با ادمین: @MAHDAWi_110 تبادلات: 👨‍💻 @Allahisgreat18 @mobin_norozi914
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 دوم) کنیزان و مملوکان: « او ما ملکت ایمانهن » 👈در این جمله دو احتمال است: 🔻 یکی اینکه مراد خصوص کنیزان است و دیگر اینکه مراد مطلق مملوک است و شامل غلامان نیز می‌باشد. در اینجا روایات مؤید تفسیر دوم است ولی فتوای فقهاء با آن هماهنگی ندارد. به طور کلی بردگان و کنیزان اعم از جنس زن یا مرد از نظر اسلام در بسیاری از احکام استثناهائی دارند. مثلا از نظر خود پوشش و حرمت نظر، کنیزان با زنان آزاد فرق می‌کنند . بر کنیزان واجب نیست که سرهای خود را بپوشانند و حال آنکه بر زنان آزاد لازم است سر خود را بپوشانند. ظاهرا سر مطلب‌ خدمتکاری آنها است. 🔻البته در عصر امروز به آن معنا، برده و کنیز مصداق خارجی ندارد. درباره دیدگاه اسلام درباره آنان نیز مجال دیگری لازم است. 🔹 @hijab213 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 سوم) افرادی که نیازی به زن ندارند: "«التابعین غیر اولی الاربه»". 🔻 قدر مسلم ، این جمله از آیه دیوانگان و افراد سفیهی را که دارای شهوت نیستند و جاذبه‌ای را که در زن است درک نمی‌کنند، شامل می‌گردد. به عبارت دیگر آیه کسانى را شامل مى شود که تمایل جنسی در آنها نیست و به هیچ وجه نیاز به همسر ندارند و معمولاً از آنها در کارهاى ساده و خدمتکارى استفاده مى کنند. ⁉️ در این که منظور از این عنوان چه کسانى است؟ در میان مفسران گفتگو است: بعضى آن را به معنى پیر مردانى دانسته اند که شهوت جنسى در آنها خاموش شده است، مانند: «القواعد من النساء»؛ (زنانى که از سر حدّ ازدواج بیرون رفته اند و از این نظر بازنشسته شده اند). بعضى دیگر آن را به مردان خَصِىّ: «خواجه». و بعضى دیگر به «خنثى» که آلت رجولیت مطلقاً ندارد، تفسیر کرده اند. اما آنچه بیش از همه مى تواند قابل قبول باشد و در چند حدیث معتبر از امام باقر(علیه السلام) و امام صادق(علیه السلام) نقل شده، این است که: منظور از این تعبیر، مردان سفیه و ابلهی است که به هیچ وجه احساس جنسى ندارند، و معمولاً از آنها در کارهاى ساده و خدمتکارى استفاده مى کنند، تعبیر به «التابعین» نیز همین معنى را تقویت مى کند. 🔹 @hijab213 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 چهارم) کودکانی که از امور جنسی بی خبرند ، یا توانائی ندارند: "«الطفل‌ الذین لم یظهروا علی عورات النساء»". 🔻این قسمت از آیه را نیز دو جور می‌توان تفسیر کرد. کلمه " « لم یظهروا » " از ماده ظهور است و با کلمه " علی " متعدی شده است؛ ممکن است ترکیب‌ این دو کلمه مفهوم "اطلاع" را بدهد . پس معنی چنین می‌شود : کودکانی‌ که بر امور نهانی زنان آگاه نیستند. و ممکن است مفهوم " غلبه و قدرت‌ " را بدهد، پس معنی چنین می‌شود : کودکانی که بر استفاده از امور نهانی‌ زنان توانائی ندارند. 👈 طبق احتمال اول مراد بچه‌های غیر ممیز هستند که قدرت تشخیص اینگونه‌ مطالب را ندارند. اما طبق احتمال دوم مقصود بچه‌هایی است که قدرت بر امور جنسی ندارند؛ یعنی غیر بالغ می‌باشند هر چند ممیز بوده باشند. 👈 طبق‌ احتمال دوم اطفالی که همه چیز می‌فهمند و نزدیک به حد بلوغ می‌باشند ولی‌ بالغ نمی‌باشند جزء استثناها هستند. فتوای فقهاء نیز بر طبق این تفسیر است. 🔹 @hijab213 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 و در دنباله آیه می‌فرماید : "«و لا یضربن بأرجلهن لیعلم ما یخفین من‌ زینتهن»" یعنی زنان به منظور آشکار ساختن زینت های پنهان خود، پای بر زمین نکوبند. 🔻زنان عرب معمولا خلخال به پا می‌کردند، و برای اینکه بفهمانند خلخال قیمتی به پا دارند پای خود را محکم بر زمین می‌کوفتند. آیه کریمه از این کار هم نهی فرمود. 🔻 از این دستور می‌توان فهمید که هر چیزی که موجب جلب توجه مردان می‌گردد مانند استعمال عطرهای تند و همچنین آرایش های جلب توجه کننده در چهره ممنوع‌ است. 👈 به طور کلی زن در معاشرت نباید کاری بکند که موجب تحریک و تهییج و جلب توجه مردان نامحرم گردد. 🔹 @hijab213 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢 و جمله آخر آیه چنین است : " «و توبوا الی الله جمیعا ایها المؤمنون‌ لعلکم تفلحون»". همه به سوی خدا بازگشت کنید، باشد که رستگار گردید. 🟡 دأب قرآن‌ این است که در پایان دستورها، مردم را به خدا متوجه می‌سازد تا در به کار بستن فرمان های او سهل انگار نباشند. 🔹 @hijab213 🔹
به لطف خدا بحث از آیه ۳۱ سوره مبارکه نور تا اینجا تمام‌ شد. غرض ما فقط آشنایی عزیزان با آیات حجاب در قرآن بود. اینکه بدانند اصل مسئله حجاب و جزئیات آن در قرآن و روایات بیان شده است. و بخلاف نظر بعضی ها ساخته و بافته نظام و جمهوری اسلامی نیست. اما باز تأکید میکنم برای فهم دقیق آیات الهی و آشنا شدن با احکام فقهی حجاب حتما باید به رساله عملیه مرجع تقلید خود رجوع کنید.