هدایت شده از پژوهشکده ادیب فقه جواهری
شماره یکم #مجله ادبی فهم نص به چاپ سوم رسید.
#مجله_فهم_نص منتشر شد
مجله فهم نص، اولین مجله ادبیات عربی در حوزه علمیه است که از سوی #پژوهشکده_اديب_فقه_جواهری منتشر می شود.
این مجله که تا کنون دو شماره از آن منتشر شده است مورد استقبال حوزویان قرار گرفته است و با توجه به نایاب شدن نسخ شماره یکم مجله، دفتر مجله بر آن شده تا شماره یکم را ویرایش و بازنشر کند.
شماره یکم از امتیازهای ویژه ای بر خوردار است و محتوای آن به شرح ذیل است:
1. مقالات
یکم: بازخوانی رساله #اختلاف_قرائت علامه حسن زاده آملی/ هادی ولی پور
دوم: جلوه های بلاغی #دعای_یستشیر/ الهام آباد
سوم: تاثیر بازخوانی #صاحب_بن_عباد از قرآن کریم/ زینب نجفی
چهارم: معنا شناسی #واژه_محروم در قرآن / فهیمه رمز علی
پنچم: تحلیل نظر اهم مفسرین ادبی فریقین در مورد عطف آیه دهم #سوره_منافقین/ فاطمه سادات پور رضوی
ششم: نقد الهدایة فی ثوبها الجدید/ محمد علی جوان
2.باز نشر
فهم نص بر آن است که مقالات خوبی و سودمندی که در دهه های گذشته توسط اساتید برجسته نگاشته شده است در این قسمت بازنشر می شود تا نسل های بعد نیز از آن دست مقالات استفاده کنند، در شماره یکم دو مقاله به شرح ذیل باز نشر شد ه است:
یکم: #نقش_شعر در فهم معانی #قرآن_کریم/ مرحوم استاد فیروز حریر چی
دوم: نقدی بر نظریه #بنت_الشاطی در عدم ترادف میان واژه های قرآن کریم/ دکتر سید محمود طیب حسینی نشست ها
پژوهشکده ادیب فقه جواهری، نشست های مختلفی را در دستور کار دارد، برخی از این نشست ها عبارتند از:
سمینار نقش ادبیات عربی در فرآیند استنباط، سلسله نشست های ادبیات عربی در حوزه علمیه هست ها و بایدها؛ نقد و بررسی های کتاب های ادبی؛ رونمایی از تازه های نشر و . . . در شماره یکم فهم نص، نشست های ذیل تقریر شده است:
یکم:
#اولین_نشست_مدیریتی_ادبیات_عربی_در_حوزه_علمیه، هست ها و بایدها
دوم: نقد و بررسی #کتاب_معناشناسی_بلاغی_قرآن
مصاحبه
مصاحبه در چیستی و بایسته های #تحلیل_ادبی/ استاد محمد #عشایری_منفرد #یادبود
زندگی نامه آیت الله محمد علی #مدرس_افغانی «قدس سره»
استادی که شاگردانش او را به فراموشی سپردند
مدرس جاودان
6. #کتابشناسی
#سلسبیل فی اصول التجزئه و الاعراب
#در_آینه_فقه
نقش ادبیات عربی در فرآیند استنباط
#میراث_خلیل
لینک خريد آنلاین نسخه چاپی مجله فهم نص از کتابگاه:
https://basalam.com/ketabeadib/product/62223
#کتابگاه
#نشر_ادیب
#ادبیات_کاربردی
#ادبیات_عربی_در_حوزه_علميه
#حوزه_علمیه
#طلاب
#طلبه
کانال پژوهشکده:
@adab89
این جلسه در جمع طلاب مدرسه علمیه امام خمینی ره به عنوان پیش نشست های جشنواره علامه میرداماد ره در تهران برگزار شد.
استاد حسینی کمال ابادی از موارد ذیل سخن گفتند:
۱. ماهیت شناسی گرایش ادب عربی در فهم نصوص
۲. تعیین افق دید طلاب در ادب عربی
۳. ضرورت اهتمام به کتب درسی
۴. کاستی های نظام آموزشی
۵. گسترده سازی گنجینه لغوی
۶. ضرورت ایجاد و تقویت ذوق عربی
۷. تفسیر معنوی و تفسیر اعرابی
۸. اطلاقات مصطلح اجتهاد در ادبیات و تعیین ما هو المراد
کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری
https://t.me/joinchat/AAAAAEAwVpc5Wr3QjRZsgQ
بسم الله الرحمن الرحیم
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا
از ميان مؤمنان مردانى اند كه به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا كردند برخى از آنان به شهادت رسيدند و برخى از آنها در [همين] انتظارند و [هرگز عقيده خود را] تبديل نكردند.
چه صبح غم انگیزی است امروز 13 دی ماه 1398 و چه قدر جانکاه است خبر شهادت سردار عزیز حاج قاسم سلیمانی حشره الله تعالی مع الأبرار.
در بزرگی او همان بس که دود سیاهی از عراق بلند شده بود و قصد ایستادن نداشت به دست این مرد و یاران و همکاران باوفایش پس زده شد و آسمان سلامت و امنیت بر سر مردم عراق و ایران پایدار شد، این نعمت بزرگ را خداوند به نوادر روزگار افاضه می کند.
هر چه بزرگی مقام او به وصف نیاید، حقارت و شقاوت قاتلان او نیز وصف ناپذیر است. بی تردید شهادت او قلب ها را به راه مستقیم هدایت و استقامت می بخشد و انتقام خون او مرهمی بر دل های رنجور است.
به محضر فرمانده کل قوا و مراجع محترم تقلید، تمامی مردم ایران و عراق به ویژه خانواده ها و همکاران نزدیک عرض تسلیت دارم و همچنین یاد شهید والا مقام ابو مهدی المهندس، فرمانده بزرگ حشد الشعبی را گرامی می داریم، امیدواریم که به حق آیه مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا خداوند متعال گوهرهایی همسان یا بهتری را از دل انسان های آزاده، جانشین آنان قرار دهد.
در پایان یاد سردار شهید کاظمی، سردار شهید عماد مغنیه، سردار شهید همدانی، سردار شهید صیاد شیرازی و مجاهد بزرگ شهید چمران و دیگر بزرگان آسمان شهادت را گرامی می دارم.
سید مرتضی حسینی کمال آبادی
13 دی ماه 98=7 جمادی الاولی 1441
قم عش آل محمد ع
بسم الله الرحمن الرحیم
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا
يا له من صباح حزين هذا الصباح ، 7 جمادی الاولی 1441، وكم هو محزن أن نسمع شهادة عزيزنا سردار الحاج قاسم سليماني حشره الله تعالى مع الابرار.
في عظمته کاف كما ارتفع الدخان الأسود من العراق ولم يكن يعتزم الوقوف، تم صد هذا الرجل، رفاقه، وزملاءه في العمل، وصمدت السماء من الصحة والأمان لشعب العراق وإيران ، هذه البركة العظيمة نعمة افاضها الله تعالی إلی نوادر عباده الصالحین.
کما أن مقامه العظيم لا یوصف فإن إهانة ووحشية قاتليه لا توصف ایضا.
مما لا شك فيه، أن بشهادته توجهت القلوب إلى الطريق المستقیم ، والانتقام من دمه هو التعزی إلی القلوب المنکسرة.
أتقدم بأحر التعازي إلى القائد الأعلى الإمام الخامنئه ای ، ولجميع شعب إيران والعراق ، ولا سيما أسرهم والمقربين منهم ،
وكذلك نقدم تعازينا لشهادة الشهيد العظيم أبو مهدي المهندس ، القائد الأعلى للحشد الشعبي.
نرجو الله سبحانه و تعالی بحق آیة «مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا» أن یجعل جواهر مماثلة أو أفضل محلهم من قلوب الناس الأحرار.
في النهاية ، أحيي ذكرى الشهيد كاظمي ، الشهيد عماد مغنية ، الشهيد همداني ، الشهيد صیاد الشيرازي والمجاهد الكبیر الشهيد شمران وغيرهم من كبار سماء الشهادة.
سيد مرتضى حسيني كمال آبادی
7 جمادى الاولی 1441
قم عُش آل محمد
🔸 نعمت سحر خیزی
🔹️ شهید مطهری می گفت: «از وقتی یادم می آید، می دیدم که پدرم هیچ وقت نمی گذاشت که وقت خوابش از سه ساعت از شب گذشته، تأخیر بیفتد. شام را سر شب می خورد و سه ساعت از شب گذشته می خوابید و حداقل دو ساعت مانده به طلوع صبح بیدار می شد و حداقل قرآنی که تلاوت می کرد یک جزء بود و با فراغت و آرامش، نماز شب می خواند. حالا تقریباً صد سال از عمرش می گذرد، هیچ وقت نمی بینم که یک خواب ناآرام داشته باشد.
🔹️ اینها دل را زنده می کند آدمی که می خواهد از چنین لذتی بهره مند شود، ناچار از لذت های مادی تخفیف می دهد تا به آن لذت عمیق تر برسد».
بسم الله الرحمن الرحیم
کشتی آرام در شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هائل
حسب حالی ننوشتی و شد ایامی چند قاصدی کو که فرستم به تو پیغامی چند
به راستی که قلب با نوشتن آرام می گردد و قلب آرمیده را توان سلوک هست.
اضطراب و استرس، جانکاه است؛ توان تدبیر و ادراک صحیح را از عقل و قلب میگیرد و روز و شب آدمی را در زلزله میافکند.
هنر آن است که با وجود مشکلات دنیایی، آرامش از وجود انسان نرود.
اضطراب، منشاءهای گوناگونی دارد؛ ولی ترس یکی از عمدهترین علتهای آن است؛ به ویژه ترسهایی که از تصور پیشامدهای ناگوار به وجود انسان سرازیر می شود.
گاه این ترسِ اضطراب انگیز، لباس کمال به خود میپوشد و در این پوشش، پنهان میشود.
تعهد داشتن صفت کمالی است ولی پوشاندن ترس از عدم انجام تعهد به لباس تعهد یک اشتباه است.
انسان میتواند متعهد باشد ولی بدون ترس و استرس بدون راه دادن خیالات باطل به جان. متعهد مضطرب بر فرض که به تعهدهای خود عمل کند، پیشرفت نخواهد کرد؛ چون بر زمین لرزان ساختمان نمیتوان بنا کرد ولی متعهد آرام و مُدِّبر با عمل به رسالتهای خود افقهای پیشرفت را کشف میکند.
انسان اگر در همه امور زندگی خود، استرس و اضطراب را حذف کند؛ کشتی وجود او از تلاطم دریا در امان است و مرکبی راهوار و به سمت هدف خواهد شد.
قرآن کریم می فرماید: أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (سوره مبارکه یونس آیه 62) ترجمه: آگاه باشيد كه بر دوستان خدا نه بيمى است و نه آنان اندوهگين مى شوند.
خداوند متعال در این آیه به ظرفیت وجودی دوستان خداوند اشاره دارد؛ چراکه حزن و خوف انسان را بر زمین سنگین میکند و دوستانِ خداوند، اهل پرواز در آسمان معرفت هستند وقتی وجودشان به پرواز در میآید؛ دنیا در نظرشان متاع قلیلی است که ارزش وابستگی و استرس را ندارد. آنان در عین حال اولوالعزم هستند و از متعهدترین و سخت ترین انسان ها در انجام وظیفه خود.
وجود آرامی که سخت در تلاش به منظور پیشرفت است، موفق خواهد شد این نفس آرام همان نفسی است که قرآن کریم از آن به «نفس مطمئنه» یاد می کند؛ چنین نفسی را اجازه حرکت وجودی به سوی پروردگار می دهند و آن را مورد خطاب «ارجعی الی ربک راضیة مرضیة» قرار میدهند، این ظرفیت در وجود انسان با یاد خداوند متعال ایجاد و شکوفایی میگردد «الا بذکر الله تطمئن القلوب» و یاد او نور، حضور و وجود است؛ صرف لقلقه زبان نیست.
الفقیر إلی ربه الغنی-سید مرتضی حسینی کمال آبادی
۳/۱۱/۱۳۹۸_قم المقدسة
🔰 @hkamal
لزوم صیانت از علم و عالم در رویارویی با جریانهای علم نما
با تطبیق بر جریان مدعی طب آقای تبریزیان و همسان ها به قلم حسینی کمال آبادی
👇👇👇
http://www.arabadib.ir/index.php/2014-04-25-06-48-31/317-%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%85-%D8%B5%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D9%88-%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9
لزوم صیانت از علم و عالم در رویارویی با جریانهای علم نما
با تطبیق بر جریان مدعی طب آقای تبریزیان و همسان ها
خاطرهای با جناب تبریزیان/ به قلم حسینی کمال آبادی
قسمت یکم
روزی جلو درب مدرسه فیضیه آقای تبریزیان را دیدم؛ برخلاف همیشه که مریدان دورش حلقه زده بودند و هر کس به امیدی پرسشی میکرد؛ آن روز، تنها بود با بدنی لاغر و مقداری خمیده که به شرایط سنی او نمیخورد؛ یعنی به طور طبیعی باید خیلی بهتر باشند؛ بگذریم، فرصت را مغتنم شمردم تا پرسش را که در ذهن داشتم با او در میان بگذارم، به امید جوابی!
بعد از سلام و علیک پرسیدم که آیا ادعای شما مبنی بر وجود «طب اسلامی» را احدی از عالمان در این چهارده قرن مطرح کرده است؟
پاسخ گفت: نخیر مگر آیت الله تبریزیان (با تفخیم و لبخند)
البته خود را «آیتالله» خواند از سر مطایبه و مزاح، هرچند در زیّ عالمان عملی ناپسند است.
وقتی تعجب مرا دید، مبنی بر اینکه مگر میشود اسلام، چنان شأنی داشته باشد و در تحفه خود برای بشریت طبی جدید آورده باشد ولی نه بیانی در خور شأن برای این نعمت باشد و نه عالمان دین در ۱۴ قرن پژوهش خود با این هدیه خداوندی آشنا شده باشند؟!!
ایشان که با تعجب بنده رو به رو گردید، افزود البته عالمان این روایات را نقل کرده اند و امثال ابن ادریس از آن سخن گفتهاند.
می دانیم که صرف نقل روایت دلیل بر تایید ایده «طب اسلامی» نیست.
برای مطالعه کامل یادداشت به آدرس زیر مراجعه کنید:
لزوم صیانت از علم و عالم در رویارویی با جریانهای علم نما
با تطبیق بر جریان مدعی طب آقای تبریزیان و همسان ها
👇👇👇
http://www.arabadib.ir/index.php/2014-04-25-06-48-31/317-لزوم-صیانت-از-علم-و-عالم-در-رویارویی-با-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9