افراط همه دانی و همه کاری و ضرورت طراحی نظام تعاطی نظریه ها و اجراها
بسم الله الرحمن الرحیم
حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای رضا غلامی زید عزه
ریاست محترم مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا
سلام علیکم
در رابطه با یادداشت (نقد من به استاد محمد رضا حکیمی) نکته ای هست که در این نوشتار محضر شما بیان می¬کنم، هر چند مدتی این مثنوی تاخیر شد، فرصتی باید تا خون، شیر شد.
یادداشت مورد سخن، یادداشتی قویم و با نگاهی نافذ، نگاشته شده است که کمتر کسی آن را بیان کرد، از این بابت جای تشکر و دستمریزاد دارد.
نکته ای هست که شاید مورد انکار شما نباشد ولی بیان آن را ضروری می¬دانم. اینکه مرزهای تبلیغ، تحقیق و اجرا را در هم شکنیم و تمام فرآیند و برآیند را از هر مبلغ و محققی و مجری انتظار داشته باشیم، نه کمال است و نه شدنی است.
در فرهنگ ما همه دانی و همه کاری کمال تلقی شده و می¬شود ولی آسیب های آن در عرصه های مختلف خود را نشان داده است.
به عنوان یک نمونه از این گونه فکری به سریال گاندو توجه بفرمایید؛ در این سریال همان گروه که رصد سایبری می¬کند؛ همان رصد میدانی می¬کند و همان در مرحله اجرا، رصدها را رها کرده و اجرا می¬کند. این رویه را در برخی دیگری از فیلم¬های امنیتی تولیدی خودمان می¬بینیم.
همه¬دانی و همه¬کاری باعث ضعیف شدن مراحل پژوهش، تبلیغ و اجرا می¬شود و به ناکام ماندن منجر می¬شود.
هیچ اشکالی ندارد که برخی از مبلغان فقط احادیث عدالت را بازگو کنند، برخی از محققان در کشف نظریه عدالت، برخی دیگر در کشف و طراحی الگوی علمی اجرای عدالت و سیستم و مکانیزم اجرا و صد البته برخی دیگر به اجرای رهآوردهای علمی بکوشند.
این تعاطی در فرهنگ و جریان علمی_اجرایی کشور ما شکل نگرفته است ، بسیاری از نظریه های قویم تولید شده، مورد بهره¬بری قرار نمی¬گیرد، نظریه¬ها به سمتی می¬روند و اجراها از دیدگاه¬های پیشین خط می¬گیرند.
شاید نشان نظریه صحیح را آن می دانیم که خود محقق، دست بر زانو گیرد و بر اجرای آن اهتمام ورزد!!!
دانستنی است که فرآیند تولید و اجرا هر یک استعدادهای خاص خود را می¬طلبد و چنین نیست که هر آنکس که عرصه نفکر در کشف نظامی موفق بود، در اجرای آن نیز مستعد و موفق باشد.
آن سوی دیگر افراط همه دانی و همه کاری، دیواری مستحکم میان اندیشه ها و اجراها کشیدن است. مانند برخی از فتاوا که مفتی تالی فاسدهای اجرای فتوای خود را برعهده نمی گیرد، انگار هنگام استنباط در هیچ مرحله ای از پژوهش، لازمه های اجرایی شدن آنر ا در نظر نمی گیرد!!
مادامی که خود را از این افراط و تفریط رهایی ندهیم و به طراحی نظام صحیح تعاطی نظریه¬ها و اجراها نرسیم، پیشرفت با مشکلی جدی رو به رو خواهد ماند.
از این رو – بدون نظر به شخص آقای حکیمی و رویدادهای زندگی ایشان- عرض می¬کنم: بسند به ترویج عدالت را تا زمانیکه لوازم ظالمانه نداشته باشد، را نمی توان ناصحیح دانست، چنانکه بسند به طراحی و کشف نظام و مکانیزم آن را نمی توان عیب دانست، چنانکه بسند به اجرا را....
فی سلام آمنین و از حوادث بد روزگار مصون و محفوظ باشید.
سید مرتضی حسینی کمال آبادی
پژوهشکده ادیب فقه جواهری
7/08/1400
هدایت شده از دبیرخانه هماندیشی ها
#جلسه_پنجم
💡ایدهگفتارهای فقه حکومتی و علوم انسانی اسلامی
🌀جلسهپنجم
🔰موضوع بحث : بررسی فقهی مشارکت در حرام و معیار استناد معصیت
🔸ارائه دهنده: حجت الاسلام سید مرتضی حسینی کمال آبادی
🔹دوشنبه ۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰
🔹قم، بلوار غدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه پنجم
📱پخش آنلاین از طریق صفحه اینستاگرام
🆔https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link
لینک کانال ایتا:
🆔https://eitaa.com/maana_hamandishi
#دبیرخانه_هم_اندیشی_ها
#فقه_حکومتی
#الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#علم_دینی
#مرکز_علوم_نوین_اسلامی
هدایت شده از دبیرخانه هماندیشی ها
مشارکت در حرام و معیار استناد معصیت در فقه إمامیه.pdf
339.4K
پیشخوان ایده گفتار 5
🔹مقاله مشارکت در حرام و معیار استناد معصیت بر اساس فقه شیعی
نویسندگان: استاد ابوالقاسم علیدوست و حجتالاسلام حسینی کمال آبادی
هدایت شده از ایدهگفتارهای فقه حکومتی و علم دینی
استاد کمال آبادی.mp3
22.82M
#صوت «جلسه پنجم» ایدهگفتار فقه حکومتی و علوم انسانی اسلامی
تاریخ جلسه: ۱۴۰۰٫۱۲٫۹
ارائه: استاد مرتضی حسینی کمال آبادی
موضوع: مشارکت در حرام و معیار استناد معصیت
هدایت شده از پژوهشکده ادیب فقه جواهری
بنام خداوند جان آفرین
حکیم سخن در زبان آفرین
سال نو را بر هم میهنان گرامی شاد باش می گویم.
امید دارم که در سال نو، پیشرفت روز افزون و دستاوردهای مانا روزی مان باشد و نام ایران و ایرانی در گستره گیتی پرتو افکن شود.
قلب هایمان آزاد از رنگ تعلق ها باشد و از چشمه سار اسماء الله تپش بگیرد.
از خداوند بزرگ خواهانم ما را مرهون لطف خاص خود کند و تحفه ای آسمانی نازل کند و ما را شاکر آن قرار دهد به حق محمد و آل او که دلسوزی در حق مردم را به غایت داشتند.
سید مرتضی حسینی کمال آبادی
پژوهشکده ادیب فقه جواهری
01/01/1404
حسینی کمال آبادی
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
آیت الله محمدی ری شهری از میان ما رخت بر بست، وی به ویژه برای ما اهالی شهرری چهره¬ای بس آشنا و عالمی پرافتخار است. خدایش بیامرزد و با اهل بیت ع محشور باشد.
زندگی آن مرحوم، از ابعاد گوناگون شایسته تحلیل و بررسی است.
دو محور از تلاش¬های وی بسیار درخشان است (البته به پایه دانش و بینش نگارنده)، تاسیس نهاد با فضیلت دارالحدیث و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی و امامزادگان مجاور قدس أسرارهم.
احادیث، این میراث گران بهای معصومان علیهم¬السلام بیش از پیش نیاز به تنظیم، ترجمه و باب¬بندی¬های موضوعی دارد که آن مرحوم با کمک همکاران خود در قالب دانشنامه¬های گوناگون بدان اهتمام ورزید. اهتمام به این مساله¬ی همیشه مهم با تاسیس نهاد و کار گروهی از باقیات الصالحات آن عزیز سفر کرده است.
فعالیت¬های حدیثی آن مرحوم، یادآوری تلاش های مرحوم علامه مجلسی قدس¬سره است و اگر با حفظ مراتب، ایشان را علامه مجلسی زمان خود در امر حدیث بخوانیم، سخنی به گزاف نگفته¬ایم.
امر مهم حدیث، گذشته از ترجمه و تنظیم های جدید به متولی و قطب علمی نیاز داشت، چرا که حدیث همواره بستر برای خیزش جریان های اخباری افراطی -قید احترازی است- و شبه اخباری است، که به اسم حدیث، بدان ستم می کنند. به عنوان مثال جریان علم ستیزی به نام طب اسلامی -براساس برخی قرائات از آن- که داعیه دار آن است که در احادیث طب به مثابه یک دانش مطرح شده است و با پزشکی مدرن و حتی طب سنتی سر ستیز دارد، با فعالیت های روشنگرانه محققان آن مرکز عالی، که دانشنامه احادیث پزشکی را در کارنامه خود داشتند، تا حدودی مدیریت شد.
چه بسیار است رسالت¬های مانده بر زمین، که با تاسیس نهاد و همداستان شدن محققان باید بدان عمل شود. الگو برداری از فرمول (عمل به رسالت های بزرگ در قالب تاسیس نهاد و کارگروهی) در ابعاد مختلف، پیشرفتی چشم گیر به ارمغان خواهد آورد.
عالمی که در کارنامه خود، تاسیس نهاد دارالحدیث و اداره و توسعه حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی بعلاوه فعالیت های مجدانه و ویژه سیاسی داشته باشد، شایسته احترامی ویژه و الگو شدن به ویژه برای طلاب و روحانیون است.
دو محور دیگر از زندگی ایشان است که جای تحلیل و کنکاش علمی -به دور از تعصبات حزبی و سیاسی- دارد:
یکم: برخورد ایشان با مرحوم آیت الله العظمی منتظری ره است که به تصریح خود ایشان در کتاب هوای دوست، هیچ یک از مقامات نظام نمی¬خواست که وی به مسائل آقای منتظری ورود داشته باشد و شد آنچه شد. این مهم، تصمیم شخصی ایشان بود نه تصمیم نظام!! این محور را برخی درخشان ترین بخش زندگی ایشان می¬دانند و برخی تاریک¬ترین.
دوم: ارزیابی بیست سال امیر¬الحاج بودن ایشان و سیاست هایی که ایشان پیگیری کرده و در کتاب هوای دوست بیان کرده اند. مسائل مهمی که تاریخ اداره ما بر امر مهم حج و رابطه دیپلماتیک ما با کشور عربستان است. به نظر نگارنده بازبینی سیاست های اجرا شده در این دو دهه ضروری است، تاریخ و درس آموزی های ما چراغی روشن برای قدم گرفتن در مسیر پیچیده آینده است.
خداوند آن عالم گرانقدر را با انبیاء و اوصیاء علیهم السلام محشور بفرماید.
سید مرتضی حسینی کمال آبادی
3/1/1400= 19 شعبان 1443
نمیدانم در شگفت باشم
از کودکی- که در جست و جوی فایده کتابخوانی است تا اندکی کتاب بخواند ولی از فایده بازی نمی پرسد که شبانه روز مشغول آن است!!-
یا شگفتی کنم
از جوانی که از فایده باور و ارتباط با غیب می پرسد ولی شبانه روز سرگرم دنیای زودگذر است و از فایده و هدف اشتغال بدان نمی پرسد!!
سید مرتضی حسینی کمال آبادی
1400/01/15
فلسفه روزه داری با روی آوردی قرآنی.pdf
646.4K
فلسفه روزه داری با روی آوردی قرآنی
سید مرتضی حسینی کمال آبادی http://www.hkamal.ir
@hkamal