eitaa logo
طلبه ای ساده
152 دنبال‌کننده
689 عکس
527 ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محمدتقی وکیل پور
570.7K
توضیحاتی پیرامون واقعیت بیمارستان الشفاء در غزه ‏┈┄┅═✾✧ااا❁ااا✧✾═┅┄┈ موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
هدایت شده از محسن قنبریان
1-ولاءها و ولایت ها در قرآن.mp3
19.11M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه اول • اهمیت دو سویه ی ارتباط مبانی و بنائات دینی • ولایت، مفهومی از مبانی تا امتدادهای جامعه پردازی و سبک زندگی • مبانی گاهی در فهم ما دچار مرگ یا تقلیل و انحراف می شوند • دو آسیب فهم دینیِ ولایت: ۱. نقصان؛ مثلا: - قائل به ولایت باطنی و تکوینی منهای امتداد سیاسی و اجتماعی (برخی طرق تصوف) - قائل به رهبری سیاسی (تشیع سیاسی)، غیر ملتزم به مقام عنداللهی ۲. عیب و آسیب؛ مثلا: - تنزیل مفهوم ولایت به "ارباب"! - انسداد اجتماعی و غلو اعتقادی از لوازم این تنزیل • نمایی از سئوالات کلی این بحث ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
2- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
27.9M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه دوم • روش درست معنایابی واژگان قرآن؛ که مفهوم اصلی در تنوع مصادیق گم نشود ❓روح المعنای مفهوم "ولایت" چیست؟ - این پیوند و اتصال و عدم فاصله در همان مصادیق(محبت، نصرت و...) هست ❓چرا مفهوم مرکزی حکومت، "ولایت" انتخاب شد نه سلطان و حاکم و...؟! - در سلطنت ها اصرار هست که بین شاه و مردم بینونت و دوگانگی باشد؛ لذا الهیات فرایزدی، نیمه خدایی و... شکل می گیرد و بالتبع در نظام حقوقی، طبقه حاکم _ طبقه محکوم شکل می گیرد! - اسلام با دال مرکزی کردن ولایت هم مقابل آن الهیات ایستاده و هم نظام حقوقی دیگری آورده است. • مرور پاره آیات اول برای روح المعنی ولایت (اصحاب کهف در سوره کهف): - فرق "مأوی به کهف" با "مأوی به هم"(۷۲انفال)؟ - اول باید "أمرنا" (امر جمعی و مشترک) شکل بگیرد! بعد "تهیأ رشد" (مقابل غی) - ایمان و ازیاد هدایت (فردی و در امر جمعی) - با "قیام و اقدام"، "ربط قلوب" شکل می گیرد. پیوند درونی چیزی بیشتر از امر مشترک بیرونی است! - اولین اصل مهم تشکیلاتی: با راه افتاده ها قرار بگذار! - در مرحله بعد به "تهیأ رفق" می رسند؛ تیزی ها گرفته می شود و همراهی ها بیشتر - حرکت در این کانال -مجرای ولایت- به "ولیّ مرشد" می رساند! ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
3- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
25.32M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه سوم ▫️ ماهیت و حقیقت ولایت • واقعیت ولایت در مصادیق متعدد از محسوس تا معقول • دو نحوه نسبت در ولایتها: - متوافقه الاطراف (مثل دوستی) - متخالفه الاطراف (مثل پدر و پسر) ❓رابطه خدا_انسان: آیات عجیب ۵۱و۵۲ سباء: مکان قریب/ مکان بعید! خدا به ما نزدیک ما از او دور! • دو اضافه: مقولی و اشراقی 🔸 حقیقت ولایت • تنها ولایت حقیقی، ولایت خداوند؛ بقیه ولایتهای واقعی اگر ذیل آن باشد، می ماند • هنالک الولایه لله الحق - دوستان اینجا ولاء طرفینی موافقه الاطراف داشتند در ظهور حقیقت: الاخلاء یومئذ بعضهم لبعض عدو - کفار و منافقان هم اینجا ولایت بین هم داشتند اما در ظهور حقیقت: مأواکم النار هی مولاکم! - نکته ظریف آیه ۱۱محمد • نظام پادشاهی، حد و تعریف ولایت خداوند را به خود اختصاص میدهد! - میرزای نائینی در تنبیه الامة حکومت را به: استبداری تملیکیه/ ولایتیه امانتیه تقسیم می کند! 🔅 پاره آیات این جلسه: آیات اول سوره شوری ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
4- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
26.55M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه چهارم • انحصار ولایت حقیقی در خداوند - ولاء أب و جد اگر در مسیر ولایت الله نیافتاد باطل بودنش آشکار میشود (لا انساب بینهم یومئذ) - ولاء محبت و دوستی همچنین (الاخلاء یومئذ بعضهم لبعض عدو) - ولاء سرپرستی کفار همچنین (ان الکافرین لا مولی لهم) ▫️ تقسیم ولایت • ولایت تکوینی: ذیل ربوبیت تکوینی است. اعطاء وجود و کمالات وجود است. از سپهر درون انسان(عقل و اختیار) در تحقق اذن نمی گیرد؛ لذا تخلف بردار نیست. • ولایت تشریعی: ذیل ربوبیت تشریعی است. تربیت انسان و تنظیم مجتمع انسانی است. از سپهر عقل و اختیار انسان می گذرد؛ لذا تخلف بردار است! - اینجا منطقه یاری خواهی ولی الله است؛ تبیین، مقابل شک و شبهه و تحریک مقابل شهوت و تخدیر. • تفاوت مهم آیه۶ مائده و آیه تطهیر: آیه تطهیر اراده تکوینی بر طهارت اهلبیت است لذا مفید عصمت است بخلاف آیه۶ مائده که اراده تشریعی خداوند بر طهارت مومنان است، لذا تخلف پذیر است. • هیچ ولایتی(چه حق،چه باطل) در عرض ولایت الله نیست؛ در طول هم نیست! • ولایت های حق، آیت و مظهر ولایت الله اند؛ این اول آن ولیّ را نابود(فانی) و بعد با حق باقی می کند و توحید میشود. • شیطان برای هردو ولایت، بدل دارد: - سحر و جادو برای اشتباه در ولایت تکوین - خطوات برای تشریع ▫️ پاره آیات این جلسه آیات ۴۵تا ۵۳ آل عمران ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
5- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
28.88M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه پنجم ▫️ ولایت تکوینی • آیت و مرآت بودن ولیّ (نه ولایت طولی)، جمع بین انحصار ولایت در خدا و تصرفات تکوینی است. • بیان شهید مطهری در شرک بودن وهابیت • عیسی(ع) هم آیت مبدا هم آیت معاد ▫️ ولایت تشریعی • همانطور که فرمود: انی اخلُقُ... (من خلق می کنم به اذن الله)؛ می فرماید: لاُحلّ لکم...(من حالا می کنم) • ولایت تشریع، بیان احکام الهی نیست؛ تشریع است! • روایت امام صادق(ع) درباره تفویض امر دین و امت به رسول الله برای راهبری بندگان • فرق بین "فریضه" و "سنت"؟! • ولایت فقیه، اجرای احکام نیست؛ حق تشریع موقت در مجرای "لیسوس عباده" است. • مشکل رهبانان(۳۱توبه) : ۱- ولایت تکوینی عیسی(ع) را به الوهیت خوانش کردند. ۲- نااهلان در جای ولایت تشریعی نشستند... ۳- زمامداری ولایتیه را هم به تملیکیه (ارباباً من دون الله) تبدیل کردند و دوره سیاه قرون وسطی بنیان نهادند! • غلوها درباره اولیاء، دینداری بیشتر نبوده، دنیا خواهی در سایه دین بازی بوده است... ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
6-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
28.22M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه ششم ▫️ ولایت تشریعی • اعتباری است؛ جعل دارد و غصب دارد؛ بخلاف ولایت تکوینی! • هیچ مورد(از اب و جد تا حاکم) همراه با برده کردن نیست! • مفهوم رقیبِ ولایت در قرآن: ارباب ۱- آیه۳۹یوسف (ارباب متفرق مقابل الله) ۲- آیه۸۰ آل عمران (منع ارباب گرفتن ملائک و انبیاء) ۳- آیه۳۱توبه (منع ارباب گرفتن عالمان دینی) - تقلید ممنوع در نظر شهید مطهری ۴- آیه۶۴ آل عمران (آیه انقلابی برای همکاری با مسیحیت در نفی ارباب دینی ) - این آیه دو قرن بعد قرون وسطی آمد - اگر مانع ظهور دین حق نمی شدند، رنسانس اسلامی در اروپا حاصل می شد - اما مسلمین خود دچار ارباب و استبداد دینی شدند؛ امامت تبدیل به خلافت و خلافت تبدیل به سلطنت شد! - سخن رشید رضا در المنار درباره مجسمه معاویه در برلین ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
7-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
19.27M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه هفتم ▫️ وِلایت / وَلایت وِلایت= محبت و نصرت / وَلایت= سرپرستی. جوهر مشترک معنایی در هردو هست اما در واقعیت ایندو چه نسبتی به هم دارند؟ • وَلایت، جایی است که مردم با حاکم وِلایت داشته باشند. ▫️ ارباب، رقیب ولایت • با سه گانه مواجه ایم نه دو گانه: ارباب، ولاء منفی، ولاء مثبت! ولاء منفی، ولایت است اما منفی است؛ ارباب اصلا ولایت نیست، سلطه و غلبه است. • ارباب از دو حیث با ولاء مثبت و از یک حیث با ولاء منفی فرق دارد • فرق "لایتخذ بعضنا بعضاً ارباباً من دون الله" با "لا تتخذوا الیهود و النصاری اولیاء"؟! • اسلام "وصایت " دارد نه "ولایتعهدی" ▫️ شیعه قالتاق! • شیعه قالتاق، جریانی که سر نام علی(ع) جنگ فرقه ای می آفریند اما سبک سیاسی اموی را اسلام می داند! • چهل سال بعد از انقلاب اسلامی هم غدیر را ناقص جشن می گیریم! • دو غدیر امیرالمومنین و دو بیعت بی نظیر مردم • خطبه ۲۲۹؛ روز بیعت با امیرالمومنین روز جشن عمومی مردم ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
8- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
27.14M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه هشتم ▫️ ولایت طولی، ولایت عرضی • ولاء، شبکه اتصالات جامعه است نه فقط یک ولیّ • ولایت طولی مثل ولایت پدر و جد و حاکم که یکطرفه است. • ولایت عرضی، ولایت طرفینی و متقابل افراد جامعه است. ▫️ آیات ولایت عرضی 1⃣ آیه۷۲ انفال؛ ولاء محبت و نصرت 2⃣ آیه۷۱ توبه؛ ولاء تواصی • همه افراد جامعه در شبکه اتصالی هم باید پناه و نصرت به هم دهند، هم به معروفها امر و از بدی ها همدیگر را نهی کنند. • بیان علامه طباطبایی • گستره این ولاء حتی مستضعفان عقیدتی را می گیرد (صحیحه عمربن ابان) • جامعه نباید به طبقه امر کننده و امر شونده تقسیم شود/ آثار مخرب آن... • نگاهی به مسائل جاری اجتماعی کشور • این ولاء در برخی موارد جای ولایت طولی هم می نشیند ؛ مثل ولاء عدول مومنین بر اطفال بی سرپرست (در فرض فقدان حاکم شرع) ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
9-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
33.49M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه نهم ▫️ ولایت عرضی 1⃣ ولایت عرضی یک ولایت طبقاتی نیست؛ عمومی و متقابل است ❓کجا "بعض" یعنی گروهی خاص و در کدام تعبیر یعنی همه و متقابل؟ • بررسی دو دسته آیات با تعبیر "بعضهم من بعض" یا... • شدت ولایت در علما و مومنین، آنرا طبقاتی و یکطرفه نمی کند؛ مسئولیت های دوگانه این ولایت را بیشتر می کند (روایت حارث بن مغیره) 2⃣ ولایت عرضی، جامعه ساز (چنانچه طولی، حکومت ساز) • آسیب نگاه های اخلاقی- تربیتی به مفاهیم سیاسی و اجتماعی • لزوم جامعیت در اسلام شناسی؛ اول تمام بعد کمال • تقلیل مفهوم اخوت در نگاه های اخلاقی-تربیتی • در نگاه بلند عارف اجتماعی آیت الله شاه آبادی • سیره رسول الله و فن کوزه گری او؛ هرجا محبت اهلبیت پیوند اجتماعی و ائتلاف قلبی نمی آفریند، معلوم است خرابش کرده اند! • انقلاب ما و احیای این پیوند اجتماعی؛ جملات عجیب امام خمینی در اینباره • رهبر انقلاب: ما در مساله اتحاد دلهای مردم متاسفانه مشکلات و عقب ماندگی های داریم! ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
10-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
25.57M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه دهم ▫️ تصحیح معنا و جایگاه اخوت • اخوت در جامعه همان ولاء عرضی است که در ۱۰حجرات و ۱۰۳ آل عمران و سیره رسول الله(ص) بیان شد 🔅روایات کافی دو فروکاست و تقلیل گرایی درباره این روایات: ۱. فروکاست اخلاقی؛ در حالیکه به یک امر مهم سیاسی-اجتماعی می پردازند با باطن اخلاقی: - تَتَواخَوا علی هذا الامر! - خرج من ولایة الله - فاذا فعلتَ ذلک وصلتَ ولایتکَ بولایتنا (ولاء عرضی به طولی) - یُناصِحُهُ الولایه ۲. تقلیل به دوست و دوستیابی 🔺این ولاء شامل ضعفاء شیعه و مسلمان هم می شود! • غیبت کردن از گناهکار خروج از ولایت الله است! • مفضل از پول امام صادق(ع) برای ترمیم ولاء عرضی و حل منازعات مصرف می کرد! • توجهاتی مهم در کاستی های ما در این جهات دین! ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
11- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
27.51M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه یازدهم/ بخش چالشها و قواعد ❗️ چالش اول: جانب پیوند اجتماعی(ولاء عرضی) بگیریم یا جانب حق و جلوگیری از انحراف! 🔅 مرور آیات ۷۷تا۹۴ طه ❓ توحید مهمتر است یا وحدت اجتماعی؟! • هارون در تزاحم دو امر موسی (توحید و وحدت)! • ولیّ با مفتی فرق دارد؛ باید مقام تحقق را لحاظ کند! منشور روحانیت امام در اینباره چه دارد؟ • اگر هارون بیش از تبیین (آیات ۹۰و۹۱) جلو می رفت، نه وحدت می ماند نه توحید برمی گشت! • انتظار ید بیضاء برای جمع دو ضرورت! • معنای دقیق فرمایش شهید مطهری: در منطق اهل حق، عدالت بر وحدت و حق بر جماعت تقدم دارد!خطبه۱۳۱ به ما می گوید ولاء عرضی و پیوند اجتماعی که شکست نه عدالت اجتماعی برقرار نه انحراف از حق تصحیح می شود • خطبه۱۶۸ قاعده ای می گوید که حق آسان گرفته شود(توخذ الحقوق مسمحه) ☑️ @m_ghanbarian