eitaa logo
آموزش هنر رزمی
365 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
730 ویدیو
9 فایل
هدف این کانال این است شما با سبک های مختلف هنر های رزمی آشنا شوید و هنر رزمی را یاد بگیرید و برای هنر رزمی تبلیغ کنید و هنر رزمی را برای حفظ سلامتی و امنیت خود یاد بگیرید. @KongFoo @NIMJARNJR @Muay_Thai_martial_king1 ❌ کپی مطلب بدون آدرس کانال ممنوع
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از  کاراته و دفاع شخصی
کشور، ژاپن مکان، کوه میتوسومین هنر زمی، کاراته کیوکوشین‌کای ویژگی، اردوی تمرین سالانه مدرسه کیوکوشین از ۴۰ سال پیش تاکنون همه تمرینات مانند تمرین روز اول در سالنی که گرم نشده است شروع می‌شود و یا چند لحظه مدیتیشن پایان می‌یابد. کنار زدن محدودیت‌‌ها، این هدف نهائی ”میتسومین“ است. اردوی سالانه جنگجویان کیوکوشین‌کای، تمرین در برف، در شب مانند روز، ۲۲ کیلومتر دویدن در کوه، عبور از زیر یک آبشار با آب یخ‌بسته ۱۵۰ مرد، زن و کودک به مدت سه روز با تمام وجود از خود مایه گذاشتند. توکیو، ناحیه ایکبوکورو، چهارشنبه ۴ ژانویه، ساعت ۷ صبح، حدود ۱۵۰ مرد، زن و کودک به مدت سه روز با تمام وجود از خود مایه گذاشتند. توکیو، ناحیه ایکبوکورو، چهارشنبه ۴ ژانویه، ساعت ۷ صبح حدود ۱۵۰ رزمی‌کار کاراته کیوکوشین‌کای که از سراسر ژاپن آمده‌اند، در سرما مابل دوجو هونبو، پای درنا را اجراء می‌کنند. ساعت میتوسمین زنگ می‌زند. هوجی هیبینو، دارنده‌دان ۲ و مربی دوجو مرکزی می‌گوید“ این در مدرسه ما به یک سنت مربوط می‌شود ”او اضافه می‌کند“ سوزی (اویاما، پایه‌گذار سبک) عادت داشت برای تمرین و مدیتیشن به این کوه برود. اکنون ۴۰ سال است که ما دو بار در سال این کارآموزی را تکرار می‌کنیم، که برای گذراندن کیو و دان‌ها اجباری است. همچنین بدین طریق سال را بر مبناهای جدید و با فکری شاداب دوباره آغاز می‌کنیم“. میتسومین، می‌گوید آن سه کوه، یکی از مکان‌های مقدس ژاپن است. سامورائی مشهور، میاموتو موسائسی قبلاً در قرن ۱۷ نواحی آن را اشغال کرده بود. وقتی از توکیو حرکت می‌کنیم باید سه ساعت در جاده باشیم تا به این معبد شینتوئی برسیم که در جنگلی از انبوه کاج‌ها و در ارتفاع ۱۰۰۰ متری پنهان شده است. به محض رسیدن، رفیق شدن هوا اثر خود را نشان می‌دهد. برای رسیدن به هتل، که ساختمانی سنتی با بالش‌های پنبه‌ای و اتاق‌های گروهی است. یک کیلومتر بالا روی به همراه سلاح و اثاثیه لازم است. اولین صبحانه ساندویچ است. سپس در ساعت ۱۴ اولین تمرین ما در این اقامتگاه شروع می‌شود. این تمرین نسبت به تمرینات بعدی راحت‌تر است. در یک سالن بزرگ که گرم نیست شوکی ماتسوئی، جانشین اویاما حرکات تمرینی را نشان می‌دهد. گرم شدن، کیهون، کیای ... به مدت بیش از دو ساعت، کارآموزان که امسال سن آنها بین ۸ تا ۷۶ سال است، بدون هیچ گونه تردیدی فقط اطاعت می‌کنند. باید بگوئیم که مربیان در ردیف‌های اول و آخر کلاس درس قرار گرفته‌اند. حتی یک کلمه هم ‌رد و بدل نمی‌شود. کانچو ماتسوئی استادی محترم است. مطابق سنت بی‌حضور او کاری انجام نمی‌شود و در هر بار آمدن و رفتن او، سلامی احترام‌آمیز به همراه ”آوس“ فراوان نثار او می‌شود. ● تمرین شبانه، در برف شب پس از شام که از ماهی، برنج و چای تشکیل یافته، همانند صبح و ظهر، شوکی ماتسوئی به سخنرانی می‌پردازد و به سؤالات کارآموزان پاسخ می‌دهد یوشی کازوساتویاما، دارنده دان ۱ می‌گوید ”اغلب این فرصت به‌دست نمی‌آید که کانچو را ملاقات کنیم و با او تمرین نمائیم“ و اضافه می‌کند میتسومین این امکان را به ما می‌دهد“. شب کوتاه است و همه در این مورد اتفاق‌نظر دارند. تمرین خسته‌کننده بود و مخصوصاً همه می‌دانند که فردا روز بسیار سختی خواهد بود. ارتور هوهانیسیان، یک جنگجوی ارمنستانی ۳۰ ساله که هنرآموز شبانه‌روزی دوجوهونیو است می‌گوید ”باید قبل از آمدن به میتسومین از نظر ذهنی خود را آماده کرد“، او ادامه می‌دهد مردم می‌دانند که این سخت خواهد بود... اما من مثبت فکر می‌کنم. شما می‌دانید که الان در شهر من، در ارمنستان دمای هوا منفی ۳۵ درجه است. اما در اینجا قابل تحمل است. امیدوارم که پیاده‌روی سخت باشد. ساعت ۳۰/۷ صبح. پس از یک ساعت تمرین در داخل برف. نیم ساعت مدیتشن در معبد شینتوئی میتسومین، برنامه هر روزه بود. ● نیم‌ساعت مدیتیشن پنج‌شنبه ۵ ژانویه، دومین روز از کارآموزی، ساعت ۳۰/۶ صبح. هنوز سپیده‌دم فرا نرسیده است. دما منفی است. در حیاط پوشیده از برف هتل، مردان، زنان و کودکان با لباس کیمونو منتظر آمدن کانچو ماتسوئی هستند تا اولین تجربه آن روز را شروع کنند: یک ساعت تمرین در برف. برنامه آنها گرم کردن عمومی بدن و سپس کار تکنیکی در گروه‌های مختلف است: مربیان (کاتا)، کودکان (کار با مشت‌ها)، بزرگسالان (مشت‌ها و پاها)، زنان (کیهون). در گرگ و میش هوا. فریادها و کیای این جنگجویان که با سرما مقابله می‌کنند، در سکوت کوهستان طنین‌انداز می‌شود، و آدم احساس می‌کند در میان سامورائی‌ها عصر ادو قرار دارد که خود را قبل از جنگ آماده می‌کنند. جلسه با یک پیاده روی ۲ کیلومتری از میان جنگل در سراشیبی که ساختمان‌های معبد را احاطه کرده، پایان می‌یابد. جوانترها، خسته‌ترها یا مسن‌ترها می‌توانند قبل از اینکه همه وارد معبد شوند و برای مدیتیشن آماده گردند، دور آتش روشن شده بایستند و خود را گرم کنند. ساعت ۳۰/۷ صبح است. به مدت نیم ساعت در ح
هدایت شده از  کاراته و دفاع شخصی
الی‌که زنان و کودکان در وسط گروه قرار گرفته‌اند، کاراته‌کاهای کیوکوشین آرام و خونسرد می‌نشینند. اوسامو ناگامین، ۵۷ ساله، دارنده دان ۱ و یا ۲۰ سال سابقه کار رزمی در پایان کارآموزی می‌گوید“ به‌نظر من این سخت‌ترین چیزی بود که باید تحمل می‌کردیم“، او ادامه می‌دهد: باید در جریان هوا آزاد بنشینیم و هیچ تکانی نخوریم. اگر ۱۰ دقیقه طول می‌کشید موافق بودم، اما نیم ساعت تحملش خیلی مشکل است“. و اما سخت‌ترین تمرین هنوز در راه است... زیرا این مدیتیشن علاوه بر خیر و برکت برای سال جدید، فرصتی برای کارآموزان بود که روی کار بعدی تمرکز کنند که به‌عنوان مشکلترین تمرین شهرت دارد و ”ماراتن“ نام دارد. حرکت در سال ۱۳ است، چوچی هیبینو، تنها مربی که انگلیسی صحبت می‌کند به ما می‌گوید: ”فقط کودکان کمتر از ۱۲ سال و افراد مسن‌تر، ۶۰ تا ۷۰ ساله‌ها مجبور نیستند که آن را انجام دهند“، او اضافه می‌کند: ”دو خودرو هست که اگر رزمی‌کاران بخواهند آنها را سوار می‌کنند“. ● ۱۱ کیلومتر سرازیری، ۱۱ کیلومتر سربالائی از حدود ۱۵۰ کاراته‌کا فقط چهار نفر آنها که مسن‌ترین‌شان اوشی دو کونیو ۷۶ ساله است، معاف شده‌اند. همه بچه‌ها، حتی کم‌سن‌ترین آنها (۸ ساله) برای ۲۲ کیلومتر دو عازم می‌شوند: ۱۱ کیلومتر سرازیری برای رسیدن به سد که ۱۰۰۰ متر پائین‌تر است، و ۱۱ کیلومتر سربالائی برای برگشتن به معبد! ● ”اوس“، کلمه جادوئی نمی‌توان بدون فکر کردن به کلمه ”اوس“ کیوکوشین کای را تصور کرد. این کلمه در هر لحظه و به هر دلیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای گفتن سلام، مرسی، یا حتی بله. وقتی کانچو ماتسوئی یا مربیان وارد یک اتاق می‌شوند یا کارآموزان را مورد خطاب قرار می‌دهند، فوراً این کلمه را در مقابل می‌شنوند. این کلمه در واقع دارای دو معنی است. در کل به معنای موافقت است. در مذهب هم از این کلمه استفاده می‌شود. در مذهب شینتو، به یادگیری با صبر و حوصله و جستجوی طریق خود با جدیت اشاره دارد. اکثر افراد عادت به دویدن ندارند مانند اکیکو یوشی‌ هارا یک زن ۳۰ ساله، دارای کمربند قهوه‌ای: ”برای من بدون شک این مشکلترین تمرین بود. علاوه بر آن من فکر می‌کردم که مسیر یخ‌زده باشد، بنابراین به کفش‌هایم آج زده بودم. وقتی متوجه شدم که این‌طور نیست خیلی دیر شده بود. اما من فقط می‌خواستم مقاومت کنم. و من ماراتن را به پایان رساندم! این بری من مهم بود. من افتخار می‌کنم“. ● دو ساعت و نیم پیاده‌روی در برف از بین آنها شصت نفر از جمله چند کودک ۱۲-۱۰ ساله مسافت را در کمتر از ۲ ساعت طی می‌کنند. دیگران سوار خودروها می‌شوند، اما در بیش از ۱۰-۸ کیلومتری از ورودی کسی سوار خودرو نمی‌شود. در ساعت ۲۱ حرکت پایانی انجام می‌شود. کارآموزی به پایان نرسیده است و برای فردا هم ورزش‌های زیادی تدارک دیده شده است. جمعه ۶ ژانویه، سومین روز کارآموزی، ساعت ۳۰/۶ صبح، مراسم همانند روز قبل است، اما هوا سردتر است. یک باد خفیف زمستانی خود را نشان داده است. چین و چروک‌های صورت کم کم خود را نشان می‌دهند. ماهیچه‌ها سنگین‌تر و سفت‌تر می‌شوند. با این حال کسی جا نمی‌زند. چه آبروریزی خواهد بود! در طول یک ساعت شدت تمرین و پشتکار رزمی‌کاران کاهش نمی‌یابد. در ساعت ۸ تعداد کمتری از بچه‌ها در مدیتیشن حاضر می‌شوند زیرا اکثر آنها دور آتش جمع شده‌اند. ● سردی آب کمتر از سال ۲۰۰۵ ساعت ۱۱ ساعت عزیمت را اعلام می‌کند. پس از ادای احترام در مقابل بنای یادبود کائچو اویاما، همه در مسیر آبشار حرکت می‌کنند که آخرین آزمون آنها در این اقامتگاه است. یک ساعت و نیم پیاده‌روی روی شیب‌های پوشیده از برف. سر خوردن‌ها و افتادن‌های پیاپی. سرانجام در پیچ جاده آبشار پدیدار می‌شود. کاراته‌کارهای کیوکوشین‌کای خوشحال هستند. آنها می‌خندند و شوخی می‌کنند. مربیان وقتی می‌بینند آب به اندازه کافی سرد نیست قطعات یخ را می‌شکنند و آنها را داخل آب می‌اندازند. جوجی هیبنیو خاطرنشان می‌کند که ”آب به اندازه سال گذشته سرد نیست“. کارآموزان در حالی‌که بالاتنه‌هایشان لخت است. جلوی محرابی که کنار آبشار ساخته شده است، به روش شینتو ادای احترام می‌کنند. سپس در دسته‌های کوچک از صخره‌ها بالا می‌روند یا پاهایشان را در آب یخ‌زده فرو می‌برند. آنها که شهامت بیشتری دارند مستقیماً زیر آبشار یخ‌زده می‌ایستند. همه، از جمله زنان و کودکان باید قبل از بیرون آمدن ۳۰ گیاکو سوکی انجام دهند. کائچو ماتسوئی تنها کسی است که دو بار این کار را انجام می‌دهد، یعنی هر دو بار که زیر آبشار می‌رود او این‌کار را با چنان خونسردی انجام می‌دهد که حس احترام را برمی‌انگیزد. ریکیتو اوگاکی، ۱۲ ساله با کمربند مشکی جونیور، به دستور یک مربی مدت طولانی‌تری زیر آبشار می‌ماند. او می‌گوید: ”احساس می‌کردم که پاهایم یخ بسته‌اند، علاوه بر آن سنگ‌ها تیز بوده‌اند و پاهای مرا می‌بریدند. من ۲۲ کیلومتر دویدم اما این آزمون آبشار همه سخت‌تر بود.
هدایت شده از  کاراته و دفاع شخصی
من یاد گرفتم که صبور بودن چقدر مهم است! اکنون من خودم را قوی‌تر احساس می‌کنم. از اینکه همه چیز را به پایان رساندم احساس غرور می‌کنم“. همه با شادی و بااخلاق خوش دوباره لباس می‌پوشند و قبل از اینکه سوار اتوبوس شوند تا به توکیو بروند برای آخرین بار یک ساعت پیاده‌روی می‌کنند. از ۴۰ سال پیش تاکنون این سنت تغییر نکرده است، جز در دو مورد استثناء: امروزه تمرین صبحگاهی در برف دیگر با پای برهنه انجام نمی‌شود و مربیان برای تشویق کردن کارآموزان در ماراتن دیگر از باتون استفاده نمی‌کنند. ماکوتو آکایشی ۲۴ ساله که از طرف کیوکوشین به‌عنوان ستاره آینده اعلام شده است، و چهارمین کارآموزی زمستانی‌اش را امسال گذرانده است، می‌گوید: ”میتسومین مهم است. سرما بدن و ذهن ما را تحریک می‌کند، اما تمرین در دوجو هونبو سخت‌تر است. برای من میتسومین راهی است که سال را به خوبی شروع کنم“. به دنیای کاراته کیوکوشین کای خوش آمدید اوس. ● کانچو شوکی ماتسوئی همه او را کانچو، استاد یا رئیس صدا می‌زنند جانشین پرشور اویاماسنسی و مدیر کاراته کیوکوشین کای از سال ۱۹۹۴ می‌باشد. پس از کارآموزی، او از اهمیت میتسومین در مدرسه کیوکوشین صحبت می‌کند. ● مفهوم میتسومین در فلسفه کیوکوشین چیست؟ ▪ میتسومین یک مکان اسطوره‌ای در ژاپن است که اعتقادات زیادی در مورد آن وجود دارد. تقریباً ۲۰۰۰ سال است که معبد وجود دارد. میاموتو موساشی معروف برای تمرین به آنجا می‌رفت. این چیزی است که مورد توجه اویاما سنسی قرار گرفت. او برای تمرین و برای تصفیه ذهن خود به آنجا رفت. مدرسه کیوکوشین ۴۰ سال است که به میتسومین می‌رود. ● آیا از زمان اویاماسنسی به بعد، تغییراتی در نحوه تمرین به‌وجود آمد؟ ▪ نه زیاد قبلاً بدون کفش تمرین می‌کردند، موردی که از آن به بعد دیگر وجود ندارد. مربیان قبلاً مجهز به باتون بودند. اما امروز نه. ولی تمرین، خودش تغییر چندانی نکرده است. قبلاً افراد انگیزه بیشتری برای پافشاری بر راه بودو داشتند. اما در روزگار ما بیشتر مردم ”عادی“ هستند که با فکری ”معمولی“ به کیوکوشین کای روی می‌آورند، و کاراته مرحله به مرحله آموزش داده می‌شود. ● شما چگونه بر روی ذهن کار می‌کنید؟ ▪ بیشتر مردم بین فیزیک (جسم) و ذهن تفاوت قائل می‌شوند، اما یک چیز هستند. یکی بدون دیگری نمی‌تواند اصلاح شود. گاهی اوقات فیزیک است که به ذهن امکان رشد می‌دهد و بعضی وقت‌ها برعکس است. مانند یک سکه است که دو رو دارد اما مهم آن است که هیچ‌وقت از کار کردن باز نایستیم. با این‌ طرز فکر است که می‌توان به هدف خود رسید. ● بهترین مبارزان امسال حاضر نبودند. چرا؟ ▪ من هم این سؤال را از خودم می‌پرسم. حتی اگر آنان سبک تمرین خاص خودشان را داشته باشند باز هم می‌بایست به میتسومین می‌آمدند. من آنها را مجبور نمی‌کنم و از آنها هم نخواستم که بیایند. شاید از سرما نرسیده‌اند، که این ضعف ذهنی آنها را نشان می‌دهد. منبع : مجله‌رزم‌آور
سیر پیشرفت یک رزمی کار
شاخصه‌ٔ یک استاد هنرهای رزمی معاصر چیست؟ مهارت فنی؟ علم و آگاهی؟ توانائی رزمی؟ عملکرد؟ تنوع؟ انرژی درونی؟ وضعیت جسمانی؟ خلاقیت؟ مهارت‌های باستانی (اجدادی ـ سنتی)؟ روش مدرن؟ در هر صورت، امروزه یک هنرمند رزمی‌کار باید به خوبی به فنون کلاسیک مسلط باشد و بتواند با توجه به قوانین رزمی (انضباط) با قدرت، مسیر رشد و ترقی را طی کند. ”دانی ین“ را می‌توان نمونه‌ای از یک استاد رزمی‌کار معاصر دانست. دانی ین، در آخرین فیلم اکشنِ ساخته خودش به نام ”بوسهد بالستیک“ Ballistic Kiss از سوی فستیوال بزرگ فیلم ژاپنی به‌عنوان بهترین کارگردانی برگزیده شد. ”ین“ هرگز به‌عنوان یک کارگردان فیلم اکشن، ستاره سینما و یا رزمی‌کار پیشگام، آشکارا در مورد ورودش به هنرهای رزمی بحث و گفتگو نکرده است. اما راز پیشرفتش به‌عنوان خلاق‌ترین کارگردان هنگ‌کنگ تا حد زیادی به شیوهٔ ورود منحصر به فردش به هنرهای رزمی بستگی دارد. دانی ین تقریباً به دلیل حضورش در هالیوود به‌عنوان ستاره و طراح حرکات هنرهای رزمی در فیلم جدید ”اهل کوهستان“ مطرح شد. او به‌طور اتفاقی از یک پیشگام هنرهای رزمی تا ستاره و سازندهٔ فیلم شدن توانست به‌عنوان تنها قهرمان رزمی‌کار، با تکیه بر استعدادهای نهانی‌اش، جا پای بروس لی گذاشته، موقعیت و جایگاه خویش را تثبیت کند. ”ین“ تأکید می‌کند، ”از نظر من، نقطه اوج مهارت، حرکت خلاق است. شما اگر زیرساختی صحیح و براساس مهارت‌های سنتی داشته باشید، پس در کنار تمرین، باید بتوانید در هر وضعیتی حرکت‌هایتان را به سبک آزاد اجرا کنید“. برای یک استاد موسیقی جاز که به سبک آزاد تمرین کرده، بداهه‌نوازی، نمایانگر عالی‌ترین شکل موسیقی است. اما برای مهارت یافتن در این سطح از موسیقی، باید به تمرین سخت اصول اولیه پرداخت و مشتاق ورود به حوزه نامحدود خلاقیت بود. نویسنده در ادامه می‌نویسد، در این روش اد پارکر Ed Parker، یکی از نخستین پیشگامان آمریکائی هنرهای رزمی، برای تعیین و ایجاد فرم‌های پیشرفته مختص خودشان براساس تکنیک سنتی کنپو و نیز برای درجه‌بندی سطوح پیشرفته سیستم کنپو آمریکائی خود، کمربندهای سیاه را در سیستم‌اش ملزم کرد. هم‌چنین هنرهای رزمی معاصر مانند ووشو مدرن چینی، بر آموزش تکنیک‌های مقدماتی به‌عنوان زیرساختی جهت خلق روتین‌های بسیار مشکل که توسط متبحرترین رزمی‌کاران امروز (نسل جدید) اجرا می‌شود، تأکید بسیار زیادی دارد. ”ین“، نمایندهٔ منحصر به فرد آمریکائی هنرهای رزمی سنتی و معاصر چینی، نمونه‌ای است از چگونگی تحول و تکامل قوانین بوکسینگ. لذا، ”ین“، احتمالاً یکی از معدود رزمی‌کاران بسیار عالی است که هدایت چنین تحولی را برعهده گرفته است. ● هنرهای رزمی نئوکلاسیک (کلاسیک مدرن) آموخته‌های جامع هنرهای رزمی ”ین“، در ارائهٔ مهارت‌های رزمی متنوع در فیلم‌هایش، براساس قدیم و جدید، غربی و شرقی به خوبی مشهود است. ”ین“، آموزش را تحت نظارت مادرش، بو سیم مارک Bow Sim Mark، اولین شخصی که ووشو مدرن را در آمریکا تعلیم داد، آغاز کرد. یک استاد بسیار نمونه در ووشو سنتی و معاصر ـ استاد بو در یک سازماندهی مناسب ـ حرکات ووشو مدرن را براساس بوکسینگ (Long Fist) سنتی به پسرش آموزش داد. مهارت ”ین“ تنها در خارج از محیط دبیرستان، پس از اولین تور تاریخی آمریکائی‌شان، تیم ووشو بی جینگ را بر آن داشت تا بی‌درنگ او را برای آموزش پیشرفته به چین دعوت کند. ”ین“ پس از بازگشت پیروزمندانه از این سفر به آسانی در مسابقات قهرمانی آمریکا برنده شد. ”بله من موفقیت‌های زیادی را به‌دست آوردم، اما این فقط به خاطر تعلیمات چینی‌ام نبود. دورهٔ سختی بود اما این مسئله، دلیل جدائی‌ام از پیروزی در تورنمنت‌ها و ورودم به دنیای فیلم‌های بسیار دشوار اکشن نبود، آن زمان ۱۹ سال داشتم“. ”ین“، ادامه می‌دهد، ”۱۸ سالگی شروعی بود برای کسب تجربه در دیگر سبک‌های هنرهای رزمی و در واقع بدن‌سازی را به خوبی فرا گرفتم. در اصل می‌خواستم فاجینگ‌ام را پرورش دهم چراکه آن در هر حرکت هنرهای رزمی که تمرین می‌کردم، صرف‌نظر از سبک آن، آشکار بود. (فاجینگ، تمرین مقدماتی و اساسی هنرهای رزمی سنتی چینی است که مانند محموله‌ای است قابل انفجار و قابل انعطاف، با انرژی بسیار متمرکز در هنگام استراحت.) این قدرت انفجاری در درون بیشتر هنرهای رزمی ـ به‌خصوص سبک‌های چینی وجود دارد.“ مشخصه ”دانی ینِ“ بازیگر، سازنده فیلم و رزمی‌کار، فاجینگ است. ”ین“، اشاره می‌کند که فاجینگ، در درون خود، نیازی به اساتید هنرهای رزمی چینی ندارد. ”فقط کافی است به مایک تایسون Mike Tyson در بهترین وضعیتش توجه کنید. او همیشه تا آخرین لحظه آرامش داشت. ضربه‌های او تقریباً همیشه انفجاری و واقعاً متمرکز بودند زیرا از یک اصل محکم و قوی کونگ‌فو، مانند پاها، نیرو می‌گوید، ”برای سال‌ها، صحنه‌های جنگی‌ام را طراحی می‌کردم. ”قفس ببر“، اولین تجربه واقعی‌ام به‌عنوان یک طراح رقص بود. برای گسترش نوع جدیدی از
صحنه‌های جنگی سینمائی که ترکیبی از هنر رزمی چینی با بوکس غربی بود، سخت تلاش کردم؛ هنوز هم به خاطر این فیلم با واکنش‌های مثبت بسیاری از سوی هوادارانم مواجه هستم. این مسئله به واقع، نقطه تحولی برایم بود. زمانی بود که می‌دانستم می‌خواهم کارگردانی کنم، اما مهم‌تر از همه، مهر تأییدی بود بر تصورم از آن‌چه که یک رزمی‌کار می‌بایست باشد، چه در فیلم و چه در زندگی.“ وقتی از جزئیات سئوال شد، ”ین“ ادامه داد، ”من به جائی رسیدم که در آموزش هنرهای رزمی دو چیز را به‌دست آوردم، سرعت انفجاری و تنوع در مهارت. بعد از دومین فیلمم، به ایالات برگشتم و به آموزش ووشو پرداختم و هم‌زمان ورزشِ مواری تای Muary Thai ـ بوکس غربی، و تکواندو را انجام می‌دادم. سپس برای آموزش مجدد ووشو سنتی و معاصر به چین سفر کردم. به این دلیل که منزلِ ژائو چانگ جون Zhao Chang Jun (که احتمالاً بزرگ‌ترین قهرمان ورزش ووشو چینی تاکنون)، در آن‌جا بود. این شخص، صاحب‌سبک‌ترین ورزشکار ووشو انفجاری بود که تا آن روز دیده بودم. او شیوه آموزشی‌ام را که براساس استفاده بیش از اندازه از الگوی ورزشی ووشو مدرن است. ● موسیقی جاز در هنرهای رزمی ریتم یا وزن در هنرهای رزمی، به ویژه در هنر رزمی ”ین“، صوتی (آوائی) است. او توضیح می‌دهد، ”ساخت ریتم اصلی و پیدا کردن ریتمِ شخصی خود، نمایانگرِ بالاترین سطح مهارت در هنرهای رزمی است. اکثر رزمی‌کاران در تلاش برای تقلید حرکات روباتیک بسیار تمرکز می‌کنند، در صورتی‌که به تئوری یک سبک معین وفادار باشند، تصور می‌شود ابزار آموزشی مؤثری برای آمادگی و مبارزه باشد. من اغلب اوقات با این روش برای یک رزمی‌کار پیشرفته مخالف هستم. تئوری‌ هنرهای رزمی کلاسیک را بسیار دوست دارم، از آن‌ جهت که بیشتر از آن‌چه که تصور می‌شود، سبب ایجاد سطوح بالائی از مهارت‌های متنوع، و نیز توانائی بداهه‌سازی، مانند یک نوازنده جاز یا بازیگر می‌شود. توانائی‌ و قابلیت‌ انتقال و حرکت آسان در سبک‌های درونی و بیرونی، حرکات، و ریتم‌ها از عالی‌ترین مهارت‌ها است.“ استعاره ”موسیقی جاز“، توصیفی ماهرانه از قدرت هنرهای رزمی ”ین“ است. تعدادی از صحنه‌های جنگی فیلم اخیرش، توانائی مبهوت‌کنندهٔ او را برای فی‌البداهه ساختن بدون نیاز زیاد به طراحی رقص نشان می‌دهد. اولین پروژه بسیار بزرگ ”ین“ به‌عنوان کارگردان اکشن و یکی از بزرگ‌ترین نقش‌های سینمائی‌اش به‌عنوان هنرپیشه نقش اول مرد، در سریال تلویزیونی ”رابطه چینی“، از بروس لی بود. اثر ”ین“ در این سریال مشهور تلویزیونی هنگ‌کنگ، پر از اجراها و عملکردهای خلاق هنرهای رزمی بود که تعدادی از صحنه‌های معین و خاص، از بازیگر یا بدل‌کار می‌خواستم که فقط تحمل کند و تا زمانی‌که نگفته‌ام متوقف نشود. سپس مانند یک نوازنده یا رقاص مدرن، وزن و ریتم درونی را پیدا می‌کردم، و همیشه خشم خودم را کنترل می‌کردم.“ ● تداخل فرهنگ‌ها در هنرهای رزمی شاید خود بداند یا نه، اما ”ین“ احتمالاً تنها رزمی‌کاری است که امروزه به آسانی شکاف بینِ شماری از سبک‌های رزمی و فرهنگ‌های گوناگون تفسیر شده را به هم پیوند می‌دهد. ”ین“، توضیح می‌دهد که، ”من هرگز چیزی را پنهان نمی‌کنم. مادرم به هرکس که به مدرسه‌اش می‌آمد، تعلیم می‌داد، بنابراین در اوایل، در معرض انواع فرهنگ‌ها و هنرهای رزمی بودم.“ سبک نیرومند و منحصر به فرد او در هنرهای رزمی، آمیزه‌ای بود از فرهنگ رزمی سنتی، او ادامه می‌دهد، ”اگر ثابت شود که تکنیکی برای رزمی‌کار مؤثر است یا اجرای آن شگفت‌انگیز به‌نظر آید، آن را به خوبی یاد می‌گیرم. در آن روزها، بسیار تمرین می‌کردم و اکنون تقریباً در هر حوزه‌ای از هنرهای رزمی احساس راحتی می‌کنم.“ ”آن‌چه که می‌خواهم به رزمی‌کاران با استعداد گوشزد کنم، این است که پایه و زیرساخت خود را کامل کنند و دیگر این‌که سایر ابعاد مبارزات تن به تن را کشف کنند. مهارت کسب کنید، اما همه مهارت خود را فقط به یک سبک محدود نکنید؛ در این‌صورت غنی‌تر خواهید شد. همیشه بکوشید تا بتوانید در هر وضعیتی بدون نیاز به نرمش و گرم شدن و در هر آب و هوائی، بدون لباس، تمرین کنید. وقتی به این نقطه رسیدید، هنر رزمی‌تان بیشتر تفسیری خواهد بود تا تاکتیکی. آن زمان، هنرمندی پویا با واکنش‌های یک ببر، خواهید بود.“ ● ۵ قانون ”دانی ین“ برای مهارت در هنرهای رزمی: ۱) حرکات مقدماتی را بدون در نظر گرفتن سبک، به سمت کامل‌تر شدن تغییر دهید. اگر این کار را نجام دهید، شانس خوبی خواهید داشت تا زودتر از آن‌چه پیش‌بینی می‌کنید، یک ورزشکار قهار شوید. بمانند ووشو یا حتی بوکس غربی، آموزش و تمرین مقدماتی زیاد، تنها رمز حقیقی برتر و عالی شدن است. ۲) بدنتان را به ورزش عادت دهید. احتمالاً بیشترین مشکل ورزشکاران مدرن، فقدان آمادگی وضعیت جسمانی‌شان، صرف‌نظر از سبک درونی یا بیرونی است که نمی‌تواند تمرین‌های سخت و طولانی را تحمل کند. ۳) به فاجینگ در تکنیک‌هایتان اهمیت دهید.
بوکسورهای قهار غربی، فاجینگ را همانند رزمی‌کاران قهار آسیائی، در تکنیک‌هایشان به کار می‌برند. برای این‌که کاربرد سخت این انرژی را بیاموزید، ابتدا از سبک‌های سنتی چینی شروع کنید. ۴) برای کسب مهارت‌های متنوع و ارائه آن در مقررات و قوانین گوناگون، بکوشید. پس از چندین سال مهارت در یک سبک، خود را ملزم کنید تا هم‌چنین در سایر سبک‌ها که کاملاً متفاوت از سبک اصلی‌تان است، کمی مهارت کسب کنید. ۵) هم برای مبارزه و هم برای زیبائی حرکات تمرین کنید. برخلاف باور عموم، یک ورزشکار سخت‌کوش می‌تواند مهارت‌های رزمی عالی کسب کند در حالی‌که رؤیائی و خیال‌انگیز به نظر آید. همواره به یاد داشته باشید که بوکسورهای سطح بالای غربی به همان میزان قهرمانان معاصر ووشو، جذاب و تماشائی هستند. نباید از هیچ کدام آنها بهراسید. تألیف: استفان برویک Stephan Berwick منبع : ماهنامه دنیای کاراته
🥋 در هنرهای رزمی بر وضعیتی تأکید می‌شود که در آن کارکردهای محاسبه‌گری ، به تعلیق درآمده تا ذهن و بدن به عنوان یک واحد پیوسته به محیطی و تغییرات آن واکنش نشان دهند. ☯ و 🀄️ 🀄️ 👊 @HrazmiVpahlvani 💪 .. 🇮🇷 🏹🥊🥋🏋‍♂🤼‍♂🤸‍♂🧗‍♂🤺🏊‍♂🏇 (⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار ‌می کند و در آن‌ زیبایی بزرگی نهفته است.) ☯武術🀄️
🥋 ورزش های رزمی که بیشتر هنرهای رزمی شناخته می شود، مجموعه ای از مبارزه ای و تکنیک های سنتی و باستانی در مقابله تن به تن می باشد. در های رزمی سلامتی بدن و آمادگی جسمانی، رشد و تعالی ذهنی و معنوی کاملا در نظر گرفته شده است. در این رشته های ورزش رزمی سه گروه: ⚔ با ❇️ بدون سلاح و مجموع هر دو همراه با مهارت هایی در ضربات دست و پا به کار گرفته می شود. ❇️ هنرهای رزمی به علت اینکه از ورزش های و و مبارزات آیینی کشورهای مختلف منشا گرفته است، ادای و رسیدن به فضایل اخلاقی در هر رشته آن اهمیت ویژه ای دارد. در ابتدای قرن ۲۱ رشته های تلفیقی به نام هنرهای رزمی با ترکیب فنون رشته های مختلف رزمی، اهمیت خاصی پیدا کرده اند.☯ 🀄️ 👊 @HrazmiVpahlvani 💪 .. 🇮🇷 🏹🥊🥋🏋‍♂🤼‍♂🤸‍♂🧗‍♂🤺🏊‍♂🏇 (⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار ‌می کند و در آن‌ زیبایی بزرگی نهفته است.) ☯武術🀄️
تاریخچه پیدایش ورزش های رزمی و انواع سبک های این هنر
تاریخچه پیدایش ورزش های رزمی و انواع سبک های این هنر ورزش های رزمی چیست؟ اصطلاح هنرهای رزمی به همه سیستم های مختلف آموزشی برای رزم که مرتب یا منظم شده اند گفته می شود. به طور کلی، این سیستم ها یا سبک های مختلف همه برای یک هدف طراحی شده اند. شکست فیزیکی مخالفان و دفاع در برابر تهدیدات. در واقع ، کلمه "رزمی" از نام مریخ، که خدای جنگ رومی بود، گرفته شده است. هنرهای رزمی از کجا منشأ گرفته اند؟ امروزه، هنرهای رزمی اصطلاحی است که نمایانگر انبوهی از سیستم های رزمی، ورزشها، تکنیک های دفاع شخصی و رشته هایی است که می تواند از هنرهای برجسته مانند بوکس، موی تای و Tae Kwon Do تا هنرهای کاملاً درگیر مانند جیو جیتسو برزیل، و جودو. این هنرها همه دارای سنت های غنی هستند که قدمت آنها به دهه ها و گاه قرن ها برمی گردد. کلاس ها و مسابقات هنرهای رزمی وجود دارد. ورزش های رزمی می تواند برای افرادی که در آنها شرکت می کنند فراخوانی، شغل یا یک سرگرمی دوست داشتنی باشد. بنابراین چگونه از میادین جنگ و میادین دوران باستان به کمربندهای کاراته، لباس فرم کاراته و مسابقات کلاس جهانی امروز رسیدیم؟ پاسخ ساده ای برای این وجود ندارد. ریشه آنچه که اکنون تمرین می کنیم به اندازه هنرهای رزمی است و سابقه مستند همه این هنرهای غنی و زیبا برای یک پست ساده وبلاگ بسیار عمیق است. تاریخچه فاقد سند و مدرکی که محققان هنوز در تلاشند تا آن را جمع کنند ممکن است حتی عمیق تر باشد. اما بیایید نگاهی کوتاه به برخی از مکان هایی که در آن ورزش های رزمی مورد علاقه ما در ابتدا آغاز شده است، بیاندازیم.
آفریقا خاستگاه ورزش های رزمی در سراسر قاره آفریقا ممکن است به اندازه کسانی که از یونان باستان و چین ثبت شده اند، مستند نباشد، اما تاریخچه آن از اهمیت کمتری برخوردار نیست. و آنچه می دانیم جذاب و پر از طیف گسترده ای از فنون و رشته ها است. مورخان سنت های کشتی آفریقایی را به سیستم بنی حسن مصر برمی گردانند (که از اوایل 3000 سال قبل از میلاد مسیح با جزئیات در آثار هنری مصر باستان کاوش می شود) اما شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد کشتی مبتنی بر تسلیم یک فعالیت مشترک در میان بسیاری از قبایل غرب بوده است. آفریقا مبارزه با چوب نیز در بسیاری از قبایل یک روش معمول بود و به ویژه در مصر محبوب بود. بسیاری از قبایل نیز هنرهای رزمی مبتنی بر ضربه را تمرین می کردند و به کمال می رساندند، یکی از این هنرها، آنگولو، اساس آنچه در کاپوئیرا تبدیل می شد، وقتی افرادی که این هنر را به عنوان برده به برزیل می بردند ، شکل می گرفت.
یونان در حالی که هنر مربوط به آن دوره نشان می دهد كه انواع اولیه كشتی در سراسر آفریقا تمایل به طرفداری از درگیری و تسلیم زمینی است، اما یك برداشت دیگر از كشتی كه شامل یك روش استندآپ و پرتاب بیشتر بود، در یونان باستان ظهور می كرد. ورزشکاران یونانی نیز نسخه خاص خود از ضربه زدن را داشتند، که شامل شکل اولیه بوکس، و پانکرات، یک ورزش رزمی بود که شامل حملات دستی بوکس، ضربات، تکنیک های مربوط به مبارزه و تسلیم بود و پیش درآمد هنرهای رزمی مختلط امروزی محسوب می شود. کشتی، بوکس و پنکراسیون همه اتفاقات بازی های اصلی المپیک بود. برخلاف ورزشکاران امروزی که با لباس های ورزشی، لباس کاراته و دستکش مناسب ورزش می کنند، ورزشکاران باستانی برهنه تمرین می کردند و می جنگیدند. هند هنرهای رزمی چنان بخشی اساسی از فرهنگ تاریخی هند بود که حتی اشاره به عمل آنها در متون سانسکریت باستان معروف به ودا و در شعر حماسی هند وجود دارد. به عنوان مثال شعر حماسی مهابهاراتا شامل شرح مفصلی از نبردی است که با مشت های قوی، لگد و زانو به سبک بوکس انجام شده است. سبک های رزمی هند تأثیر زیادی در پیشرفت هنرهای رزمی مدرن مانند سیلات، باندو و کای داشت. عناصر آن فنون ضربه گیر اولیه را می توان در موی تای مدرن نیز یافت. هنوز بخشی اساسی از بسیاری از سیستم های آموزشی در ورزش های رزمی در سراسر جهان است، از جمله کاراته و معنای عمیق پشت سیستم کمربندهای کاراته. چین هنرهای رزمی باستان چین و Shuai jiao (کشتی چینی) برای اولین بار هزاران سال قبل از میلاد، در زمان سلسله شیا آغاز شد. بوکس چین را می توان از دوره 1122 و 255 قبل از میلاد به سلسله ژو بازگرداند. مورخان معتقدند که این هنرها ابتدا برای اهداف دفاع شخصی هم برای سربازان و هم برای شکارچیان ساخته شده است. اولین اسناد تاریخی چینی که به تئوری هنرهای رزمی اشاره دارد، سالنامه بهار و پاییز از قرن 5 قبل از میلاد است. این همچنین اولین بحث در مورد هر دو روش "سخت" و "نرم" است. به نوبه خود، فلسفه دائوئیست و دیدگاه های آن در مورد سلامتی و تناسب اندام نیز تا حدودی در تکامل هنر تأثیر داشته است. این ترکیب با معرفی ورزش های رزمی هندی با آگاهی از یوگا در این منطقه منجر به تفکری می شود که متون مهمی از هنرهای رزمی و فلسفه مانند هنر جنگ جنگ سان تزو را تولید می کند. اولین معبد شائولین در سال 495 میلادی تأسیس شد. ژاپن در حالی که هنوز یک سنت قرن هاست، کاراته در مقایسه با رشته هی دیگر، هنری نسبتاً جوان است. این اولین بار در قرن 17 در منطقه اوکیناوا و با استفاده از تعدادی از تکنیک های هنرهای رزمی باستان چینی به عنوان الهام اصلی ایجاد شد. پس از صدها سال به عنوان یک پدیده نسبتاً محلی، کاراته در قرن 20 به سرزمین اصلی ژاپن وارد شد. از آنجا، آن را به سرعت محبوبیت در سراسر جهان به دست آورد ، تبدیل شدن به هنر محبوب، با کمربند کاراته، لباس کاراته، فرم، و نظم، که ما می دانیم. تاریخ هنرهای رزمی مردم باستان از هر نوع که درگیر جنگ و شکار بودند. بنابراین، هر تمدن در یک نسخه از هنرهای رزمی مشترک هستند یا با همه مبارزات خاص خود مبارزه می کنند. هنوز هم بیشتر مردم با شنیدن اصطلاح هنرهای رزمی به آسیا فکر می کنند. همراه با این، در حدود سال 600 پیش از میلاد تجارت بین هند و چین رونق گرفت. اعتقاد بر این است که در این مدت اطلاعات مربوط به هنرهای رزمی هند به چینی ها و بالعکس منتقل شده است.طبق افسانه ها ، یک راهب هندی به نام بودی دارما انتقال چان (چین) یا ذن (ژاپن) به چین را هنگام انتقال به جنوب چین تسهیل کرد. تعالیم وی به فلسفه های هنرهای رزمی مانند فروتنی و خویشتنداری که تا امروز نیز ادامه دارد، وام بسیاری داد. در حقیقت، برخی از آنها آغاز ورزش های رزمی شائولین را به بودیهارما نسبت داده اند، گرچه این ادعا توسط بسیاری بی اعتبار شده است.
انواع ورزش های رزمی به طور کلی ، ورزش های رزمی را می توان به 5 دسته متمایز تقسیم کرد: سبک های ایستاده یا ضربه ای(تهاجمی_تدافعی)، سبک های زمین زدن یا پرتابی، سبک های وابسته به سلاح، سبک های کم تأثیر یا مراقبه ای و MMA (سبک ورزشی ترکیبی). در کنار این، ظهور MMA باعث شده است که در سال های اخیر سبک های مختلفی با هم مخلوط شوند تا حدی که بسیاری از دوجوها مانند گذشته به نظر نمی رسند. صرف نظر از این، در زیر برخی از سبک های شناخته شده وجود دارد.
سبک های ایستاده یا ضربه ای(تهاجمی_تدافعی) بوکس کاراته کراو ماگا کونگ فو کیک بوکسینگ ته کو دو سبک های مبارزه زمینی یا گلاویزی جیو جیتسو برزیلی سامبو روسی تیراندازی کشتی سبک های زمین زدن یا پرتابی آیکیدو جودو هاپکیدو شوای جیائو سبک های وابسته به سلاح لایدو کالی کمپو سبک های کم تأثیر یا مراقبه ای باکوآژانگ تایچی سبک های مبتنی بر چی گونگ MMA جیت کان دو نینجوتسو چهره های مشهور در هنرهای رزمی افراد زیادی هستند که از راه های قابل توجهی در ورزش های رزمی سهیم بوده اند. در اینجا فقط نمونه ای از آنها آورده شده است. ایتوسو آنکو: آنکو (1831-1915) به دلیل فعالیت های خود با ایجاد کاتاها و فرم های ساده برای دانشجویان با پیشرفت کمتر، "پدربزرگ کاراته" شناخته می شود. از این طریق و بیشتر، وی به دلیل کمک به هنر برای کسب مقبولیت بیشتر در این زمینه، اعتبار وی شناخته می شود.
هلیو گریسی: گریسی در ژانویه 2009 میلادی در سن 95 سالگی درگذشت. او مخترع جیو جیتسوی برزیلی محسوب می شود، زیرا تعالیم جودو را گرفته و قدرت و قدرت بیشتری را برای آنها ایجاد کرده است. رویس گریسی: پسر هلیو، رویس گریسی، از چهار تورنمنت اول UFC سه برد. این به جهانیان نشان داد که هنری که پدرش، جیو جیتسوی برزیلی، ابداع کرده بود، چقدر موثر بود. اتفاقاً او این کار را انجام داد، در حالی که وزن او تقریباً 170-180 پوند در تورنمنت هایی بود که محدودیت وزنی نداشت. عملکرد او در این مسابقات اولیه UFC باعث تغییر هنرهای رزمی برای همیشه شد.
دکتر جیگورو کانو: در مدتی که تمام فعالیت های فردی در ژاپن رو به زوال بود (شامل جوجوتسوی ژاپنی بود) ، کانو جودو کودوکان را ابداع کرد با این ایده که ممکن است روزی به اندازه کافی جریان اصلی باشد و به یک ورزش تبدیل شود و از این رو کمتر فردی شود. بنابراین، او بسیاری از تکنیک هایی را که خطرناک می دانست در جوجوتسو حذف کرد و سرانجام، رویای او محقق شد. در سال 1910 میلادی، جودو به یک ورزش شناخته شده تبدیل شد.
بروس لی: بروس لی بیش از توانایی اش برای بازی در فیلم های معروف و مجموعه های تلویزیونی، مهم بود. او همچنین در زمینه هنر مبتکر بود و متوجه شد که چیزهایی که مثر نبودند باید برای تکنیک های موثر کنار گذاشته شوند. او بنیانگذار هنر Jeet Kune Do بود، سبکی که برای زندگی در خارج از مرزهای دیگر سبک های رزمی سنتی طراحی شده بود. در 20 ژوئیه 1973 میلادی، لی در 32 سالگی در هنگ کنگ درگذشت. علت رسمی مرگ وی ادم مغز بود، که ناشی از واکنش به داروی مسکن بود.
هنرهای رزمی هنرهای رزمی به سیستم‌ها و سنت‌های مدونی از تکنیک‌ها و فنون مبارزه‌ای گفته می‌شود که با انگیزه‌ها و دلایل متفاوتی تمرین می‌شوند؛ برای دفاع شخصی، رقابت در مسابقات، سلامتی بدنی و تناسب اندام، سرگرمی و تفریح و همچنین رشد و تعالی روحی، جسمی و معنوی. از پرکاربردترین سبک‌های رزمی به کیک بوکسینگ، جودو، ساندا، کیوکوشین، بوکس، کونگ فو، هنر رزمی ترکیبی، جوجیتسوی برزیلی می‌شود اشاره کرد. از دیدگاه سلاح، هنرهای رزمی را می‌توان به سه گروه «با جنگ‌افزار»، «بدون جنگ‌افزار» و «با جنگ‌افزار و بی جنگ‌افزار» دسته‌بندی می‌شوند. نخستین، مهارت‌هایی چون تیراندازی با کمان، نبرد با نیزه و شمشیرزنی را شامل می‌شود و دومی یعنی رشته‌های مبارزهٔ بی جنگ‌افزار بر ضربات دست و پا یا گلاویزی ویژه شده و سومی به هنرهای رزمی اشاره دارد که علاوه بر مبارزهٔ بدون جنگ‌افزار، مبارزهٔ با جنگ‌افزار نیز وجود دارد. امروزه برخی مهارت‌های مبارزه با سلاح همچون کِندو (شمشیرزنی ژاپنی) و کیودو (تیراندازی با کمان ژاپنی) به عنوان یک رشتهٔ ورزشی تمرین می‌شوند و رشته‌های بدون جنگ‌افزار همچون کاراته، جودو، تکواندو، موای تای، ساندا، کیک بوکسینگ، جوجیتسو برزیلی و نیز به عنوان روش‌های دفاع شخصی تمرین می‌شوند. هنرهای رزمی جوجوتسو که مادر بیشتر هنرهای رزمی ژاپنی است، ووشو یا کونگ‌فو، آیکیدو و هاپکیدو و دی هان کیدو هم به عنوان هنرهای رزمی مسلح تمرین می‌شوند. همچنین شکل‌های ساده شده‌ای از تای‌چی‌چوان، نوعی از ووشوی چینی، که از ماهیت رزمی خود خارج شده، به‌طور گسترده‌ای برای حفظ سلامتی تمرین می‌شوند. جوجوتسو در گذشته تنها به شکل شیوهٔ جنگیدن و برای بالا بردن شانس آسیب ندیدن در مبارزه تمرین می‌شد و همگی بر پایهٔ دفاع از خود و حمله بود. در این سبک‌ها هیچ جایی برای ورزش و شادی بخشی وجود نداشت. با گذشت زمان هنرهایی همچون کودوکان جودو که بنیان‌گذار آن جیگیورو گانو بود از جوجوتسو پدید آمدند و برای ورزش و مسابقات و نه برای جنگ ویژه شدند. بسیاری از تکنیک‌ها و تمرینات رشته‌های مختلف رزمی مشابه است اما هر یک از آنها ترکیب مخصوصی از مهارت‌ها را در خود جای داده‌اند. برخی از آنها مثل کاراته بر حرکات پویا، دقیق و مستقیم تأکید دارند و برخی همچون آیکیدو تکنیک‌های نرم‌تر، آهسته‌تر و پیوسته‌تر را به کار می‌گیرند. هر یک از رشته‌های رزمی به میزان خاصی از توانایی‌های بدنی شامل قدرت بدنی، انعطاف‌پذیری (به‌ویژه در ناحیه لگن)، هماهنگی عضلات و استقامت نیاز دارد.[۱] ووشو و نینجوتسو تنها هنرهای رزمی هستند که تمامی دسته بنده‌های بالا را شامل می‌شوند. @honarrazmi
هدایت شده از کونگ فو