eitaa logo
هدهد ۵۶
97 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴من فقط تماشاچیِ لشکر عمرسعد بودم، همین! 🔹️جای ما الآن کجاست؟!
12.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
احساسی شدن هموطن ایرانی مقیم لس آنجلس از ابراز علاقه ملیت‌های مختلف به تیم ملی جمهوری اسلامی ايران ببینید ❤️🤍💚 ❁❅❁❅❁❅❁❅ 🔵 کانال *افسران جنگ نرم انقلاب اسلامی* https://eitaa.com/joinchat/2070216742Cfb46d21fc0
💚 الابذکرالله تطمئن القلوب 💚 بار الها ❤️🍃 یاریم کن که هر روزم به لطف و توفیق تو بهتر از روز قبل باشد.. نه برداشت منفی کنم و نه کلام منفی بر زبان بیاورم و نه ناسپاسی کنم.. خداوندا نگذارکه از تو فقط نامت را بدانم و نگذارکه از تو تنها مشق کردن اسمت را به یاد داشته باشم بارالها همواره در من جاری باش همانگونه که خون در رگهایم جاری است روزتــان ســرشـار از نــگاه خــدا🍃 ⃝⃞ 🌤 امروز دوشنبه ↯📿یا‌قاضی‌الحاجات💚‌📿 🌊 ‌✨ ۷ آذر ماه ۱۴۰۱ ه. ش 🗻‌💥 ۳ جمادی الاول ۱۴۴۴ ه.ق ⛱ ‌🎈 ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲ ميلادى ✿❀🌿🌹🌿 ✨امام علی علیه‌السلام : 🌺🍃 هرچه را شنیدی بدون بررسی بازگو مکن که همین برای دروغگوئی تو کافیست ✿❀🌿🌹🌿❀ یکی از ثروتمندان مشهد به نام عباسقلی خان، شبی با پسرش که فانوس به دست، جلو حرکت می‏کرد تا در شعاع نور فانوس، پدر دید کافی برای طی مسیر داشته باشد، قدم می‏زد. وقتی به جلو کاروانسرای خود رسید، به فرزندش گفت:پسرم! در وصیت نامه نوشته ‏ام و به طور شفاهی نیز به تو می‏گویم که وقتی من از دنیا رفتم، این کاروانسرا را خراب کن و یک مدرسه بناکن. پسرش ضمن پذیرفتن این وصیت، فانوس را به پشت سر پدر برد. در نتیجه پدر او نتوانست مسیر و راهش را درست ببیند؛ از اینرو ایستاد و گفت: فرزندم! نور باید جلو باشد تا راه روشن کند؛ نور فانوس که پشت سر من است، جلو را روشن نمی‏کند. فرزندش گفت:  ای پدر! اگر نوری از پشت سر انسان بیاید به درد راه نمی‏خورد؛ پس چرا وصیت می‏کنی که بعدا اینجا را مدرسه کنم؟! پدرم! نور قبرت را از قبل بفرست. پدر او را تحسین کرد و گفت: مرا خوب نصیحت کردی!!! فردا صبح، پدر چند کارگر آورد و کاروانسرا را تخریب و مدرسه را بنا نمود. 🌴💠 یاعلی 💠🌴
اگر برادر یا خواهرمان با گفتار خود باعث رنجش ما شود و ما آن را نزد والدین خود شرح دهیم، این امر خبرچینی محسوب می‌شود؟ در جامعه‌ای که افراد آن دارای سلایق متفاوت هستند، بدون گذشت و مدارا نمی‌توان زندگی کرد. در روابط با دوستان و اعضای خانواده نیز همین گونه است. اگر عفو و گذشت جای خود را به شکایت و انتقاد و بی‌مهری دهد، روابط ناسالم ایجاد شده و خانواده در معرض تهدید قرار می‌گیرد. یکی از راه‌هایی که به بهانه آرامش خود یا دیگران انسان‌ها در پیش می‌گیرند، بیان مشکلات خود یا دیگران است که به عنوان «درد دل» از آن یاد می‌شود. این که درد دل حکم غیبت دارد یا سخن چینی یا حکمی ندارد بستگی به شرایط و نوع بیان و محتوا دارد. برای دانستن این که درد و دل چه حکمی دارد توجه به نکاتی لازم است: ۱. اولین احتمالی که در این درد و دل‌ها می‌رود احتمال غیبت کردن و غیبت شنیدن است. می‌دانید که غیبت در اصطلاح به این معنا است که شخص از عیب برادر دینی‌اش مطلع شود و در حالی که آن فرد از بیان عیب ناراحت می‌شود، آن را برای دیگری بازگو کند، خواه آن عیب و نقص در بدن شخص باشد مثل اینکه بگویی فلانی کور یا کوتاه یا بلند است، یا در صفات و اقوال و اخلاق شخص باشد، مثل اینکه بگویی بد اخلاق یا ریاکار است و... این‌ها غیبت محسوب می‌شوند؛ بنابراین غیبت به معنای بدگویی کردن پشت سر دیگران و عیب را آشکار کردن است. غیبت حرام و از گناهان کبیره است. از روایات برمی‌آید که غیبت سه رکن دارد: ۱- نخست این که سخنی را در پشت سر کسی بگوید. ۲- باید ذکر عیوب پنهان باشد؛ ۳- اگر غیبت شونده آن را بشنود ناراحت شود.(۱) بنابراین اگر درد دل کردن باعث بشود عیب مخفی کسی را به دیگران برای بردن آبرویش بگویید حتما ً غیبت می‌شود و جایز نیست. ۲. البته غیبت در مواردی مجاز است. یکی از آن موارد غیبت کردن از کسی که است که آشکارا گناه می‌کند، همچنین کسی که پرده حیا را انداخته، در حضور مردم از گناه کردن حیا نمی‌کند. قدر مسلّم جواز غیبت، گناه و ظلم و آزاری است که آشکارا به جا می‌آورد. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: هرگاه فاسق به فسق خود تظاهر نماید احترامی ندارد و غیبت او جایز است.(۲) از موارد دیگر جواز، غیبت در مقام مشورت است. هرگاه مسلمانی با کسی در خصوص معامله‌ای یا شناخت شخص دیگری مشورت نمود و طرف مشورت، عیبی از شخص می‌داند که اگر نگوید معامله صورت می‌گیرد و مسلمان به ضرر می‌افتد یا این که امری تحقق می‌شود که مشورت کننده لطمه جبران ناپذیری می‌بیند، ذکر عیب مانعی ندارد.(۳) بنابراین اگر درد دل کردن امری را به والدین می‌گویید که مخفی نیست برای آن‌ها و یا اساساً ظلمی علنی و فاحش بوده و خود ظلم کننده از انجام آن باکی و ترسی نداشته و ندارد یا موردی را به عنوان درد دل نقل می‌کنید که می‌خواهید از نظر والدین در مورد آن استفاده کنید و مشورت بگیرید، اینجا درد دل کردن اشکالی ندارد و غیبت نیست. ۳. اما در مورد سخن چینی باید بگوییم که به معنای بازگو کردن سخنان فردی نزد دیگری به قصد بر هم زدن روابط دوستانه آنان است؛ البته سخن چینی به گفتار محدود نمی‌شود و نوشتن یا اشاره را نیز در برمی‌گیرد؛ همچنین پرده برداشتن از چیزهایی که شخص علاقه به آشکارشدن‌شان ندارد را سخن چینی می‌گویند.(۴) کسی که به قصد بر هم زدن روابط دوستانه اشخاص، سخن هر یک را نزد دیگری بازگو می‌کند، سخن چین یا نَمّام نام دارد. سخن چینی در مواردی با افشای سر، تهمت، نفاق، حسادت، دروغ و غیبت همراه است.(۵) گفته‌اند: منظور از هُمَزَه در آیه نخست سوره هُمَزَه سخن‌چین است که قرآن در موردش گفته وای بر او؛ بنابراین قصد اصلی خبرچین به هم زدن روابط است. اگر موردی که در حال درد دل کردن هستید مصداق غیبت نبود و قصدتان هم برهم زدن رابطه خواهر و برادرتان با والدین نبود بلکه قصد گرفتن مشورت و اصلاح رابطه بود این کارتان مصداق خبرچینی نیز نخواهد بود. ۴. نکته نهایی نکته ظریفی قابل توجه است که در جایی که انسان گمان دارد از موارد جواز غیبت است، باز باید احتیاط کامل نموده تا در حرام نیفتد. امام خمینی(ره) در بیان ترک غیبت در موارد جایز می‌گوید: « انسان باید در همۀ موارد، از مکاید نفس ایمن نباشد و باکمال دقت و احتیاط تامّ سعی کند و در صدد عذرتراشی نباشد که یکی از موارد استثناء را به دست آورده، به عیب جویی و بذله گویی سرگرم شود. مکاید نفس بسیار دقیق است، ممکن است انسان را از راه شرع منوّر گول زند و وارد در مهالک کند».(۶) می‌توان راه دیگری در پیش گرفت و با خواهر و برادر خود باگذشت و بزرگواری برخورد نمود و در مقام جفاکاری و آزار و اذیت آن‌ها، احسان و نیکی کرده و آن‌ها را شرمنده اخلاق حسنه خویش نمود. چه بسا این نوع برخورد از مقابله به مثل یا درد و دل نزد دیگران، آثار بهتر و سازنده‌تری بدهد؛ و یا عیوب وی را رو در رو متذکر شده و با لحنی از او بخواهیم رفتار خ
ویش را اصلاح و دیگران را مورد آزار قرار ندهد. اصولاً غیبت بیشتر برای درد دل کردن اتفاق می‌افتد؛ بنابراین خوب است، مواظب باشیم با این توجیه خود را به غیبت آلوده نکنیم و با بیان عیوب این و آن دنبال راحتی نفس خود نگردیم و فکر نکنیم با غیبت کردن دیگر راحت می‌شویم و از فشار درونی خود می‌کاهیم؛ زیرا غیبت به خودی خود از ارزش شخصیتی افراد کم می‌کند و آثار روانی، معنوی و اجتماعی منفی و بدی برای شخص غیبت کننده ایجاد می‌کند و خرجش به دخلش نمی‌ارزد. از سوی دیگر درد دل کردن زیاد نزد هرکسی خوب نیست و کم کم انسان را بی‌ارزش و حقیر نشان می‌دهد، لذا از درد دل زیاد نزد هرکسی نهی شده است. امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «کسی که سفره دل خویش را (نزد این و آن بدون هیچ فایده) باز کند (و مشکلات خود را فاش سازد) رضایت به ذلت خود داده است».(۷) بنابراین از این جهت نیز انسان باید در درد دل رعایت اعتدال را بکند. نتیجه: درد دل کردن اگر به قصد مشورت و راهنمایی و کمک گرفتن از دیگران در بهبود روابط اجتماعی ما باشد و در بیان مطالب زیاده روی و افراط نکنیم، اشکالی ندارد و مصداق غیبت و خبرچینی نیست. در غیر این صورت مصداق غیبت حرام یا خبرچینی هست و باید جداً از آن بپرهیزیم. اخلاق پیشنهاد می‌دهد که حتی در صورت حلال هم پیش هرکسی درد دل نکنیم تا در دام موارد شبهه ناک نیفتیم و در درد دل کردن افراط نکنیم چون کم کم به خواری و ذلت می‌افتیم. منابع برای مطالعه بیشتر: - آفات زبان؛ اثر محسن غفاری. - کتاب غیبت از دیدگاه آیات و روایات اثر محمدحسن مهدوی نیا. - غیبت و بدگویی و درمان آن اثر علی بهشتی پور. پی نوشت‌ها: ۱. مکارم شیرازی، ناصر، اخلاق در قرآن، قم، انتشارات علی ابن ابیطالب، ج۳، ص۱۰۸. ۲. عاملی، شیخ حر، وسائل الشیعه، بیروت، آل البیت، ج۸، ص۶۰۵. ۳. شبر، سید عبدالله، اخلاق، قم، هجرت، ترجمه محمدرضا جباران، ۱۳۸۳ ش، ص۲۴۰. ۴. فیض کاشانی، محمد بن مرتضی، المحجه البیضاء فی تهذیب الاحیاء، ت صحیح: علی اکبر غفاری، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، بی‌تا، ج۵، ص۲۷۷. ۵. همان، ص۲۷۸. ۶. موسوی خمینی، سید روح الله، چهل حدیث، انتشارات طه، چاپ سوم، ج۱، حدیث نوزدهم. ۷. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، هجرت، قم، چاپ اول، ۱۴۱۴ ق، ص۴۶۹.
💢مواجهه با شرایط فتنه‌گون! 🔸عبور از شرایط خاص این روزها نیاز به الزاماتی دارد که متفاوت از شرایط عادی اعتراضی و حتی بی‌نظمی مقطعی است. تأمل پیرامون این سؤال اساسی که چگونه می‌شود جامعه‌ای که در فتنه گرفتار شده است را به سمت آرامش رهنمون کرد؟ نیاز امروز ماست و لازم است همگان به آن بیاندیشند. 🔹بیشترین کاربرد واژه فتنه در متون دینی در سه مورد است: 🔻اول: امتحان و آزمون 🔻دوم: آمیختگی حق و باطل 🔻سوم: آشوب و بلوا اگر با سنجه‌ همین مفاهیم به سنجش شرایط امروز بپردازیم، درمی‌یابیم که ما امروز درگیر امتحانی سخت و دشوار در سطح فردی و ملی شده‌ايم که در آن فضا به شدت گرگ و میش است و حق و باطل به هم درآمیخته یا بوق‌هایی می‌خواهند این گونه آن را تصویر و ترسیم نمایند. 🔸لذا آشوبی به راه انداخته‌اند تا راه گریز از این شرایط را سخت و برای برخی افراد و جریان‌ها حتی محال نمایند! با ابزارهای نوین در جامعه و بین مؤمنان فتنه‌گری می‌کنند تا در پرتو این معصیت و از طریق ترکیب چندین گناه چون غیبت، تهمت، تعارض شناختی، دروغ‌بافی، تولید شبهات تردیدافزا، تهمت ‌زدن و وارونه‌نمایی دستاوردهای انقلاب و نظام اسلامی و حتی وقایع روز، زمین ذهن مردم به ویژه جوانان را شخم بزنند و بذر نفرت، خشم، کینه، دروغ و تهمت در آن بکارند تا نافرمانی و سلب امنیت از سطح وسیعی از اجتماع را از آن برداشت نمایند! 🔹در چنین هنگامه‌ای باید کسانی باشند که این فضای فتنه‌زده را بشناسند و به دیگران بشناسانند. اینها خواص اهل حق و اصحاب تبیین و تنویر افکار عمومی هستند؛ همان‌ها که تبار فکری‌شان به عمار و نقش‌آفرینی‌اش در جنگ صفین می‌رسد. عمار با صبوری و حوصله به مردی که در وسط معرکه صفین به حقانیت جبهه علی تردید کرده بود راه را نشان داد. البته امروز عرصه عملکرد عمارهای زمانه بس پیچیده‌تر شده است. 🔸امام علی(ع) در خطبه 151 درباره نحوه مواجهه مردم با فتنه و این که مردم در عبور از فتنه‌ها چه وظیفه‌ای دارند می‌فرمایند: «با سردمداران فتنه‌ها و بدعت‌ها همكارى نكنيد و به آنچه ضامن بقاى جامعه اسلامى و اطاعت پروردگار است پایبند باشید. اگر بر سر دو راهى ظلم کردن و مظلوم ماندن قرار گرفتيد ظلم نکنید و از نزدیک شدن به گناه، ظلم و فساد دوری کنید و لقمه‌هاى حرام را هر چند اندک باشد وارد شكم خود نسازيد؛ چرا كه شما در منظر كسى هستيد كه گناه را بر شما حرام كرده و راه‌های اطاعت را براى شما آسان ساخته است». ✍🏻فتح‌الله پریشان ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷| https://www.basirat.ir 🇮🇷| http://eitaa.com/joinchat/1238302720C917153d8f5 🇮🇷| https://rubika.ir/basirat_fa 🇮🇷| https://t.me/basirat_fa 🇮🇷| splus.ir/basirat_fa
🗓 دوشنبه ٧ آذر ماه ١۴٠١ از آیت‌الله بهجت قدس‌سره ❓سؤال: این جانب به وسواس، مبتلا هستم. لطفاً جهت برطرف شدن آن، مرا راهنمایی فرمایید؟ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸اِکثار تهلیل(زیاد گفتنِ «لااله‌الاالله»)، علاج وساوس است. 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت آیت‌الله سید محمد حجت کوه‌کمری؛ ١٣٧٢ق. 🔹 روز نیروی دریایی
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔶گاهی به مطالب و دستورات روشن و آسان شرعی که می‌دانیم، عمل نمی‌کنیم؛ و آن‌گاه نزد اساتید معرفت و اخلاق و تربیت می‌رویم، و تقاضای ذکری سنگین‌تر و مطالبی بالاتر از آن چه لازم داریم می‌کنیم... ❗️این، علامت آن است که نمی‌خواهیم از راه صحیح، بالا برویم و به کمالات و درجات عالی معنوی برسیم! 📚در محضر بهجت، ج۲، ص۳۸۰
💢 هزینه‌های سنگین جنگ اوکراین برای شهروندان اروپایی 🔹ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو با اذعان به اینکه حمایت مالی و نظامی غرب از اوکراین برای شهروندان اروپا پرهزینه بوده است، هشدار داد که مردمان این قاره دوران سختی پیش رو دارند. 🔹مقام‌های اروپایی ناشناس به طور خصوصی به رسانه‌های محلی اروپایی در مورد اقدامات آمریکا گلایه کرده و واشنگتن را به سودجویی از درگیری در اوکراین از طریق فروش انرژی و سلاح متهم کرده‌اند.
10.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 📍از اتمام تسلیحات ناتو ، تا فعالیت های بیولوژیکی آمریکا 📩در بسته خبری_تحلیلی دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄