eitaa logo
پیر طریقت
1.3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
739 ویدیو
48 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
*هوالحیّ* (حضرت حداد(قدس‌الله‌سره) در مورد)افراديكه‌ استعدادشان‌ در تحمّل‌ مشاقّ و واردات‌ بسيار بود، از آنها تعريف‌ مي‌نمودند و ميفرمودند: «فلان‌ كس‌ چكّش‌ خور خوبي‌ دارد». و اين‌ اصطلاح‌ آهنگرهاست‌، چون‌ بعضي‌ از اقسام‌ آهن‌ سست‌ و بدون‌ موادّ فولادي‌ است‌ و در اثر گداختن‌ زود از بين‌ ميرود و قابل‌ چكّش‌ كاري‌ و پتک كاري‌ نيست‌، ولي‌ بعضي‌ از اقسام‌ آهن‌ داراي‌ تركيبات‌ فولادي‌ است‌ و استحكامشان‌ بسيار است‌، چندين‌ بار متناوباً آنها را در كوره‌ مي‌گدازند و روي‌ سندان‌ مي‌نهند و مي‌كوبند، معذلك‌ استقامت‌ دارد تا آنرا به‌ هر شكل‌ و صورت‌ كه‌ ميخواهند درآورند. * روح مجرد *این تعبیر را مرحوم حضرت حداد(قدس‌الله‌سره) خطاب به عارف بالله حاج سید مرتضی مقدسی رضوی قمصری(قدس‌الله‌سره) فرموده بودند. والحمدلله🌸🌺 🆔https://t.me/tohfehmortazaviyh110
✳️اتحاد با استاد در اخذ تعالیم از وی 🔸🔹استادشیخ‌قاسم‌طهرانی(حفظه‌الله‌تعالی) : در مراحل ابتدائی سلوک و قبل از تمكن سالک از رجوع به باطن و قبل از استحكام ارتباطات روحی و قلبی با استاد يا مشايخ وی و يا اولیاء كمل الهی بايد منتظر فرمان صريح باشد ولی با تقويت جنبه های معنوی و سلوکی، سالک بتدريج قادر ميشود كه اشارات اساتيد و اولیاء را بخوبی دريافت كند و بدانها قبل از صدور خارجی و لفظی عمل كند. مرحوم سيدنا الاستاذ حاج سيد مرتضى(قدس سره) ميفرمود: آقای حاج سيد محمد حسين (قدس سره) هيچ وقت طی اين ٤٠ سال شاگردی به من امر و نهی نميكردند و فقط با اشاره و يا بطور كنايه به من ميفهماندند كه چكار بايد بكنم. والحمدلله🌸🌺 🆔https://t.me/tohfehmortazaviyh110
✳️مطیعِ کامل 🔸🔹استادشیخ‌قاسم‌طهرانی(حفظه‌الله‌تعالی) : در ميان شاگردان آية الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی(قدس‌الله‌سره)، مرحوم سالک واصل حاج سيد مرتضى(قدس سره) معروف بود كه بطور كامل مطيع و منقاد ايشان بود. از تو به یک اشارت از ما به سر دويدن مثلا در جلسه ای مرحوم آقا به شاگردان فرمودند آقای سيد حسين نجفی كه از عراق به ايران آمده اند اخيرا مغازه بزازی باز كردند رفقا برای خريد پارچه به ايشان رجوع كنند همه اطاعت كردند و اعلام نمودند هر وقت پارچه لازم داشتند از ايشان خواهند خريد. ولی مرحوم حاج سيد مرتضى دست كرد در جيبش و پول معتنابهی در آورد و به سيد حسين نجفی داد و فرمود اين باشد خدمت شما هر وقت پارچه خريدم از شما، با اين پول حساب كنيد. والحمدلله🌸🌺 🆔https://t.me/tohfehmortazaviyh110
هو یتیم مکه ای اما بزرگ دنیایی اگرچه خاک نشینی، همیشه بالایی💔 مرا اویس شدن در هوای تو کافی ست اگرچه باز ندیدم، دعای تو کافی ست🔥🔥 لا حبیب الا هو و اهله یا رسول الله مددی💔
هو هرچند که آنچ تو توقع داری از عطاء من ، چشمها آن رادیده بودند و گوشها جنس آن شنیده بودند، در دلها جنس آنهامصورّ شده بود اماّ عطاء من بیرون آن همه باشد! @fihehmafih
هو بر قلب سجود واجب می شود و چون سجده کرد دیگر هیچوقت سر از سجده بر نمی دارد - بر عکس سجده پیشانی- و مدار این طریقت بر سجده قلبی است. شیخ اکبر حضرت ابن عربی
هو اصل آن است که دل از حدیث تازی و پارسی و هرچه هست خالی شود و همه وی گردد؛ که هیچ چیز دیگر در وی نگنجد و این نتیجه‌ی محبت مفرط بود که آنرا عشق گویند و باشد که از دل‌مشغولی که به وی دارد، نام وی فراموش کند و چون چنین مستغرق شود و خود را و هرچه هست-جز حق تعالی-فراموش کند، به اول راه تصوف رسد و این حالت را صوفيان فنا و نیستی گویند؛ یعنی هرچه هست از ذکر وی نیست گشت و او نیز هم نیست گشت، که خود را فراموش کرد و چون خودی‌ِخود فراموش کرد، وی نیز در حق خود نیست گشت و چون با وی هیچ چیز نماند جز حق تعالی، هست وی حق باشد و بس. چنان‌که چون تو نگاه کنی آسمان و زمین و آنچه در وی است بیش نبینی، گویی: «عالم خود بیش از این نیست و همه این است»، این کس نیز هیچ چیز را نبیند-جز حق را-و گويد: «همه اوست، جز وی خود نیست» و این جایگاه جدایی میان وی و حق برخیزد و یگانگی حاصل آید و این اول عالم توحید و وحدانیت باشد؛ یعنی چون جدایی برخیزد، وی را از جدایی و دوری آگاهی نباش،؛ که جدایی کسی داند که دو چیز را بداند خود را و حق را و این کس در این حال از خود بی‌خبر است و جز یکی نمیشناسد؛ جدایی چون داند؟ @FEshragh
هو ما را هیچ شکّی نیست که: نبیّ ما، محمّد مصطفی - صلی الله علیه و آله و سلم- از جمله انبیا و از عیسی - علیه السلام- افضل و اکمل و اشرف بود. و او مخصوص به احیایِ صورتِ بدن نبود، بلکه محیی قلوب بود به حیاتِ علم. 📚 نصوص الخصوص فی ترجمة الفصوص فصّ عیسوی @IbnAarabi
هو شما باید بدانید که تلاش های معمولی به حساب نمی آید؛ تنها تلاش های فوق العاده به حساب می آید. منظور از تلاش فوق العاده چیست؟ "یعنی تلاشی فراسوی تلاشی که برای رسیدن به هدفی معین لازم است. مجسم کنید من تمام روز راه رفته و بسیار خسته شده باشم هوا بد است. باران می بارد و سرد است، غروب به خانه می رسم شاید بیست و پنج مایلی راه رفته باشم. شام در خانه حاضر است خانه گرم و خوشایند است. اما به جای این که سر سفره شام بنشینم دوباره به زیر باران می روم و تصمیم می گیرم دو مایل دیگر کنار جاده راه بروم و بعد به خانه باز گردم این تلاش فوق العاده است. من در حال رفتن به خانه بودم این صرفاً یک تلاش است و به حساب نمی آید. سرد و گرسنه در زیر باران به خانه می رفتم - همین ها باعث می شدند که من راه بروم. در مورد دوم من راه میروم زیرا تصمیم به چنین کاری گرفته ام این نوع تلاش فوق العاده هنوز وقتی سخت تر میشود که من خود چنین تصمیمی نگیرم، بلکه معلمی که در لحظه ای غیر منتظره که من تصمیم می گیرم تلاش هایی که در طول روز کردم، کافی است از من می خواهد دست به تلاش های تازه ای زنم.
هو ‏۱۲۱ گفتیم: بزرگان پیش شما می‌آیند. گفت: ما را پیش نمانده است! دیر است که ما را پیش نیست! اگر می‌آیند، پیش آن مصوَّر می‌آیند که اعتقاد کرده‌اند. عیسی(ع) را گفتند: به خانۀ تو می‌آییم. گفت: ما را در عالم، خانه کجاست و کی بود؟! فیه ما فیه ‏ ـــــــــــــــــــــــــــــ
هو ‏۱۲۱ ابن عربی: خویش را از گفتن کلام زشت نگهدار! و آن این است که به برادر مؤمنت صفتی نکوهیده را نه در حضور و نه در غیبتش ندهی, اگر چه در او باشد! و اگر در آن حال با او مواجه شوی، از او عیب‌جویی کرده‌ای، پس این امنیّت و خاطر جمعی را نداری که خداوند او را از این صفت مبرّا سازد و تو را بدان مبتلا گرداند! فتوحات مکیه ‏ ـــــــــــــــــــــــــــــ
هو هر که بر خلق گشاده تر ، به خدای ، نزدیک تر .