هو
۱۲۱
گفتیم: بزرگان پیش شما میآیند.
گفت: ما را پیش نمانده است! دیر است که ما را پیش نیست! اگر میآیند، پیش آن مصوَّر میآیند که اعتقاد کردهاند.
عیسی(ع) را گفتند: به خانۀ تو میآییم. گفت: ما را در عالم، خانه کجاست و کی بود؟!
فیه ما فیه
ـــــــــــــــــــــــــــــ
هو
۱۲۱
ابن عربی:
خویش را از گفتن کلام زشت نگهدار! و آن این است که به برادر مؤمنت صفتی نکوهیده را نه در حضور و نه در غیبتش ندهی, اگر چه در او باشد!
و اگر در آن حال با او مواجه شوی، از او عیبجویی کردهای، پس این امنیّت و خاطر جمعی را نداری که خداوند او را از این صفت مبرّا سازد و تو را بدان مبتلا گرداند!
فتوحات مکیه
ـــــــــــــــــــــــــــــ
هو
وقتی راهب می فهمد که موانع شهوت ، سستی و تنبلی ذهن و جسم ، اضطراب و تشویش ذهن و جسم ، بدخواهی و کینه ورزی ، شک و تردید از درونش خارج و برطرف شده ، وجد و سروری در او پیدا می شود ، شادی و سرمستی وجودش را فرا میگیرد و چنان شور و شعفی موجب آرامش وجود او می شود و این آرامش او را لبریز از نوعی احساس صلح و صفا می کند و این صلح و صفا در قلب او می نشیند. آنگه به دور از شهوات ، برکنار و فارغ از خلق و خوی شریرانه و امیال پلید ، او در نخستین وجد و جذبه وارد می شود و در آن می ماند.
پوتهپاده-سوته - ۱۰
هو
به شاگرد شیرینی عبادت را می چشانند و زمانی با آن شاد می شود و همان شادی،حجاب و مانع نزدیکی او به خدا می شود
تذکره الاولیاء،ص۲۰۱
بایزید بسطامی قدّس سرّه
هو
كاربر محترم:
اقاجان اینکه گاه شاگرد ازاستاد توجه،، طلب داره
یعنی نیاز داره به توجه استادش
basem kasem:
بطور كلي شاكرد بايد هميشه كاسه كدايي خودش را بدرگاه خدا وأولياء الهي بزنه واعتمادي به مجاهدات خود نكنه با اينكه لازم است مجاهدات را بنحو كامل إنجام دهد چون كار تنها با فضل وعنايت خدا واوليائش تحقق ميابد نه با اعمال ولو خالصانه اعمال خالصانه ظرف نزول وتوجه عنايت حق است نه علت ان
هو
ادب و اظهار خاکساری اصل اعظم است
هر که در خود میبیند این را قدرش را بداند
و
لایق سلوک و طریقت است و الا فلا.
هو
قال العارف بالله السيد علي الخواص لا يليق بأحد من أمثالنا أن يسأل الله تعالي ثوابا علي عبادته وإنما يسأل العفو عما جناه في تلك العباده من سؤ الأدب وعدم الخشوع فيها وانه لا يصح للعبد أن يسأل ربه ثوابا علي أعماله من باب المنه والفضل !!
وقال الامام علي زين العابدين عليه السلام
كل شئ من افعالك إذا اتصلت رؤيتك فذلك دليل علي أنه لا يقبل. لأن المقبول مرفوع مغيب عندك !!
▩سأل بعض العارفين ما علامه قبول العمل
قال ..نسيانك أياه وانقطاع نظرك عنه بالكليه
پیر طریقت
هو قال العارف بالله السيد علي الخواص لا يليق بأحد من أمثالنا أن يسأل الله تعالي ثوابا علي عبادته وإ
1. قال العارف بالله السيد علي الخواص
"عارف به خدا، سید علی خواص گفت"
2. لا يليق بأحد من أمثالنا أن يسأل الله تعالي ثوابا علي عبادته
"هیچکس از ما شایسته نیست که از خداوند متعال پاداشی برای عبادتش بخواهد"
3. وإنما يسأل العفو عما جناه في تلك العباده من سؤ الأدب وعدم الخشوع فيها
"بلکه باید از او عفو خواهد که چه چیزهایی در آن عبادت به دلیل بیادبی و عدم خشوع انجام داده است"
4. وانه لا يصح للعبد أن يسأل ربه ثوابا علي أعماله من باب المنه والفضل !!
"و صحیح نیست که بنده از ربش پاداشی از باب منت و فضل بخواهد !!"
5. وقال الامام علي زين العابدين عليه السلام
"و امام علی زین العابدین علیهالسلام گفت"
6. كل شئ من افعالك إذا اتصلت رؤيتك فذلك دليل علي أنه لا يقبل.
"هر چیزی از افعالت، اگر دیدت به آن متصل باشد، دلیل بر این است که پذیرفته نمیشود."
7. لأن المقبول مرفوع مغيب عندك !!
"چون عمل پذیرش شده، در نزد تو نهانی و مرفوع است !!"
8. ▩سأل بعض العارفين ما علامه قبول العمل
"بعضی از عرفا سوال کردند نشانه پذیرش عمل چیست؟"
9. قال ..نسيانك أياه وانقطاع نظرك عنه بالكليه
"گفت: فراموش کردن آن و کاملاً از آن دور شدن."
هو
و گفت: عارف معروف را بیند و عالِم با عالِم نشیند. عالِم گوید: من چه کنم؟ عارف گوید او چه کند؟
تذکرة الأولیاء
ذکر بایزید بسطامی
@yarekhaksar