آن روی بین که بر
رخش آثار روی او است
آن را نگر که دارد خورشید بر جبین
#مولانا
@shahnematollahvali
گفت:« نماز کردند؟»
گفت:« آری»
گفت:«آه!»
یکی گفت:
«نماز همهی عمرم به تو دهم
آن آه را
به من ده!»
#مقالات_شمس
خداوند ما را به یاد خودش در هر حالی توصیه نموده است. حضرت موسی علیه السلام به خداوند عرضه داشت: خدایا آیا تو دوری تا تو را به آواز بلند بخوانم یا نزدیکی که با تو آهسته سخن بگویم؟
خداوند به او فرمود :
من همنشین کسی ام که مرا یاد نماید و هر کس مرا یاد کند و به یاد من باشد من با او هستم .
حضرت موسی گفت : پروردگارا کدام عمل نزد تو محبوب تر است؟
خداوند فرمود: یاد من را در هر حالی زیاد کن.
#محیالدینعربی
#الوصیهالهیه
@FEshragh
هنگامی که متوجه شوید صدایی درون سرتان هست که تظاهر میکند شماست، و به هیچ وجه حرفزدن را متوقف نمیکند، از هم-هویتشدگیِ ناآگاهانه با جریان افکار بیدار شدهاید.
اگر دقت کنید در مییابید آنچه شما هستید، آن صدا یا فکر کننده نیست، بلکه شما آنی هستید که از آن افکار و صداها آگاه میشود.
دانستنِ خود به عنوان آگاهیِ پشت صداها، بیداری است.
#اکهارت_تول
@FEshragh
هو
و گفت: اعرابیی دیدم در طواف، تنی نزار و زرد و استخوان بگداخته.
بر او گفتم: تو مُحبّی؟
گفت: بلی.
گفتم: حبیب تو به تو نزدیک است یا از تو دور؟
گفت: نزدیک.
گفتم: موافق است یا ناموافق؟
گفت: موافق.
گفتم:سبحان الله! محبوب تو به تو قریب (نزدیک)، و تو بدین زاری و نزاری؟!
اعرابی گفت: ندانستهای که عذاب قُرب و
موافقت سختتر بُوَد هزار بار از عذاب بُعد و مخالفت!
تذکره الاولیاء
ذکر ذوالنون مصری
@yarekhaksar
هو
پیر طریقت گفت: قومی بینم بهاین جهان ازو مشغول، قومی بهآن جهان ازو مشغول، قومی از هر دو جهان به وی مشغول. گوش فرا داشته كه تا نسیم سعادت از جانب قربت كی دمد؟ و آفتاب وصلت از برج عنایت كه تابد؟ بهزبان بیخودی و بهحكم آرزومندی میزارند و میگویند: كریما! مشتاق تو بی تو زندگانی چون گذارد؟ آرزومند بهتو از دست دوستی تو یک كنار خون دارد!
بی تو ای آرام جانم زندگانی چون كنم
چون نباشی در كنارم شادمانی چون كنم
کشفالاسرار و عدّةالابرار
ابوالفضل رشیدالدین میبدی
@yarekhaksar
هو
چنین گویند که در کعبه سیصد و شصت بت نهاده بودند، و اگر محاسبانِ عالم خواهند که عددِ بُتان سینهی تو را در ضبط آرند عاجز آیند. آزری نمیباید که در این عهد بت تراشد که هر کجا در عالم ناشسته رویی است در دلش بتی آزری است، النَّفْسُ هُوَ الصَّنَمُ الأکْبَر. در شهر مُغی میرود کلاهی بر سر نهاده، و تو میروی عمامۀ توحید بر سر نهاده، در پنداشتِ توحید. اگر مسلمانی به عمامه و جامه است، اَحْسَنت ای سرِ صدّیقان؛ وگر گبرکی در آن است که دل در دو بندی، پس میدان که کار چیست. بر جمله میدان که به حدیث هیچچیز فرا ندهند.
روحالارواح فی شرح اسماء الملک الفتّاح
شهابالدین محمدبنمنصور سمعانی
به تصحیح نجیب مایل هروی
@yarekhaksar
كاربر محترم:
استاد یک سوالی میپرسم
از چند نفر پرسیدم در این باره کتب زیادی هم مطالعه کردم نظر شما را هم بدانم سالک در چه مرتبه ای از فنا میتوانند تربیت معنوی شاگردان خود را داشته باشند برخی می گن از سفر چهارم برخی میگن انتهای سفر سوم نظر شما چیه استاد
basem kasem:
بستگي به شاكله طرف ودستور اساتيد وأرواح عاليه اي دارد كه وي با أنها در تماس است معمولا پس از انتهاء از اسفار اربعه ولي گاهي شاكله بنحوي است كه حتى به فناء هم برسد قدرت دستكيري ندارد مانند مرحوم شيخ محمد بهاري وسيد جمال الدين گلپايگاني وبالعكس بعضي از نفوس كه هنوز به فنا نرسيده اند ولي شاكله ايشان قدرت دستگيري وراهبري دارد ميتوانند دستكيري كنند ولي أنهم مشروط به دستور به دستكيري يا إذن به أن دارد حتى بعضي از كملين مأمور به دستكيري نيستند بلكه ماذونند والحاصل نسبت أفراد كامل وناقص با دستكيري وتربيت عموم وخصوص من وجه است ١- كامل ومامور ٢-كامل وماذون ٣- كامل وممنوع ٤- ناقص ومامور ٥- ناقص وماذون ٦- ناقص وممنوع. از اساتيد ومشايخ ما مرحوم حاج سيد كمال وحاج سيد مرتضى وحاج شيخ حسن مصطفوي قدست اسرارهم مأذون بودند مرحوم سيدنا الاستاذ الطهراني قدس سره مأمور بود كذلك مرحوم اقاي انصاري وحداد وقاضي قدست أسرارهم مرحوم بيات نسبت بخودشان ميفرمودند إذن ندارند ولي أفراد از مصاحبت وتجاربشان استفاده ميكردند
كاربر محترم:
سلام علیکم و رحمهالله آقاجان وقت شما بخیر
احساس میکنم اوایل که آدم میخواد به راه بیفته، نفس همهی قوای خودش رو بسیج میکنه و در هرچهره ای که بتونه ظهور میکنه تا آدم رو از ادامه منصرف کنه یا به تسویف و تاخیر بندازه.
در این وسط به هر صغری و کبرایی که بتونه چنگ میندازه و حتی از خود عرفان و دین علیه عرفان و دین استفاده میکنه.
basem kasem:
با سلام دقيقا همين طوره البته در ابتداي ورود به بقيه أطوار هم به صورت مناسب سعي ميكنه سالك را به طور پايينتر بكشاند
كاربر محترم:
یک جا به کسی فرمودید دربرابر خطورات و اعوجاجات «جا نخور» همین رو سرمشق قرار دادم.
و سعی میکنم اصلا مجال اعتنا به حرف و حدیث های نفس ندم چون بمحضی که گوش میدم به حرفش سفره ی خودش رو باز میکنه.
اما در طول روز مرتبا اعوجاجات زیادی رو پشت سر میذارم
آسمون به ریسمون میبافه.
اما امید دارم این گرد و غبار بخوابه و صفا به دل وارد بشه
basem kasem:
اتفاقا يك روز از مرحوم حاج أقا كمال قدس سره برسيدم بهترين روش برخورد با خواطر چيست فرمودند جا نخور ومحل بهش نذار
بشنو ای محبوب!
که مقصود آفرینش تویی، نقطه مرکز و محیط کائنات تویی، آن مشیت و فرمان، که بین آسمان و زمین در حرکت است تویی، بسیط و مرکب تویی، من ادراک را در تو آفریدم، تا آیینه دیدار من باشد، اگر مرا ادراک کنی خود را نیز در خواهی یافت، اما اگر در سودای خود باشی، طمع مدار که هرگز با ادراک نفس خود مرا ادراک کنی، تو به چشم من توانی دید، مرا و خود را، و به چشم خود نخواهی دید، مرا و خود را ...
محی الدین ابن عربی (ره)
بدان که محبّت خدای تعالى مقامی بلند است، و نهایت مقامات است. و غایت کمال بنده آن است که دوستی خدای تعالى بر دل وی غالب شود، و همگی دل وی را فرو گيرد. و اگر همگی دل را فرو نگيرد، باری چنان باشد که دوستی خدای غالب تر بود ، از دوستی چیزها دیگر که نجات بنده در این است. و لذت و راحت در آخرت بر قدر دوستی خدا خواهد بود؛ هر که را زیاده باشد، زیاده بود؛ و هر که را هیچ نباشد، هیچ نبود
عزیزالدین نسفی (ره)
اگر عاشقی، از عافیت بگریز
و اگر دیوانه ای از سلامت بپرهیز.
خواجه عبدالله انصاری (ره)
✨چطور بفهمیم سالک هستیم یانه؟!✨
#سوال_۷۷۱
❓سلام و آرزوی سلامتی
من یکی از اعضای گروه توحید هستم ببخشید که پیام میدم از کجا میشه فهمید که اصلا در سلوک هستیم یا نه ؟
💠💠💠💠
🖌استاد شیخ قاسم طهرانی(حفظه الله):
🔷با سلام و آرزوي موفقيت،
اينكه شب و روز احساس ميكنيم گمشده اي داريم و دنبال أو هستيم ولي اونو نميبينيم، يك وجودي وقدرتي كه فوق ماست و ما را از درون به سمت خودش ميكشه.
اين احساس اگر استمرار داشت يعني أهل سلوكيم.
والحمدلله
#سالک
https://t.me/Soalsolokyfarsy