eitaa logo
پیر طریقت
1.3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
739 ویدیو
48 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هو فقیر آن است که دل و دین ندارد لمعات،دیوان عراقی
هو مکرهای پنهانِ نفس آدمی به مراتب از شیطان و وسوسه‌های او مضرّتر است! از اهل الله کسی بود که هفتاد سال پیوسته ملازم صف اول نماز بود و می‌پنداشت که این را برای آنکه خداوند متعال دوست دارد و از جهت موافقت با او انجام می‌دهد، تا آنکه روزی دیر رسید و نتوانست در صفِ اول بایستد، به خاطرش خطور کرد: آنان که در صفِ اول با او نماز می‌خواندند وقتی او را نبینند، خواهند گفت: فلانی کجاست؟ به گریه افتاد و به نفسش گفت: مرا هفتاد سال گول زدی و فریب دادی، من می‌پنداشتم که این عمل را برای خدا انجام می‌دهم در صورتیکه من در خدمت هوا و هوس تو بودم، تو را چه می‌شد اگر نیافتندت؟ سپس توبه کرد، و بعد از آن دیده نشد که در یک مکان و در یک مسجد نماز گزارد. 📚 فتوحات مکیه، باب ۷۲ @IbnAarabi
هو سیّد الطایفه جنید بغدادی - قدّس سرّه- فرمود: بنده هیچ عبادت نکند بزرگتر از مخالفتِ هوا، زانکه کوه به ناخن کندن بر آدمی‌زاد آسان‌تر از مخالفتِ نفس و هوا بود. (کشف المحجوب) قوّت از حق خواهم و توفیق و لاف تا به سوزن بر کَنم این کوه قاف سهل دان شیری که صف‌ها بشکند شیر آنست آن که خود را بشکند https://t.me/masnavie
هو ای درویش! آن‌کس که گوید: جامە‌ی نو می‌خواهم و کهنه نمی‌خواهم          دربند اسـت. و آن کـس کـه گویـد: جامـە‌ی کهنه می‌خواهم و نو نمی‌خواهم        هم در بند است و بندی از آن روی که بند است تفاوتی نکند. اگـر زرّیـن بُـوَد یا آهنين، هر دو بند باشد.     آزاد آن است که او را به هیچ گونه            و هیچ نوع بند نَبُوَد،   که بند بُـت باشـد!    آزاد؛ جملـه بتـان را شکسته بُود     و از همه گذشته باشد؛ و دل را که خانە‌ی خدای است،                      از بتان پاک کرده بود                      
هو ای سالک، درویشی پاسداری دلهاست ... اگر همت آن نداری که دلی را پاسداری و شادسازی، به هوش باش تا دلی از تو نرنجد، که در طریقت ما کافریست رنجاندن ... معیار درویشی بی‌خویشی است و هر که بی‌خویش‌‌تر درویش‌‌تر. شیخ عزیزالدین نسفی درویشی را دیدند سر فرو برده وقت بهار گفتند: ای درویش سر بردار تا گل بینی درویش گفت: ای جوانمرد سر فرو بر تا دل بینی الاسرار                        
هو اندیشیدن به پایانِ راه کاری بیهوده است. وظیفه تو فقط اندیشیدن به نخستین گامی است که برمی‌داری. ادامه‌اش خودبه‌خود می‌آید. ملت عشق
هو عاشق آن نیست که هر لحظه زند لاف محبت مَرد آن‌ست که لب بندد و بازو بگشاید...
هو امداد اشواق و آثار اذواق در سینۀ سالک، بواسطۀ گرسنگی و تشنگی پیدا شود. پرتو حالات و مخایل کمالات بر صفحات احوال سالک، به سبب جوع و ترک هجوع ظاهر و زاهر شود. گوئیا گرسنگی، کاروانیست از مصر عنایت احدیّت، پيراهن یوسف وصل دربار دارد. روزه همای سعادت است که بال جلال بر هامَّۀ احوال سالک می گستراند. عجب راهیست راه سلوک که طعامش بی نانی است و شرابش بی آبی. چون سالک، بدین زاد گرسنگی و راحلۀ تشنگی قطعِ منازل و مراحل کند و از لباس بشریّت برهنه شود و قدم در حرم خاص خانۀ قربت خاصّ احدیّت نهد، از ظلمت وجود برسته و به بقای هست مطلق هست شده است. سهروردی عوارف المعارف
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢امیرمؤمنان علیه السلام و مواجهه با بی‌حیایی زنان 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸یکی از مهم‌ترین عوامل «بی‌عفتی» و بی‌حیایی زنان و دختران، «بی‌غیرتی» مردان و همسران آنها است. به همین دلیل، شیاطین انس و جن همواره پیش از آنکه مستقیماً زنان را دعوت به بی‌حیایی و برهنگی و بی‌عفتی کنند، غیرت و فضیلت دفاع از ناموس را از مردان می‌ستانند. وقتی غیرت یعنی «نیروی دفاع از ارزش‌ها» را از مردان گرفتند، به راحتی می‌توانند بی‌عفتی و بی‌حیایی در زنان را رواج دهند. 🔹قرآن کریم هم در تشریح راهبرد فرعون برای استیلای بر جامعه و «توسعه فساد» ابتدا مسأله «غیرت‌زدایی» از مردان و پسران را مطرح می‌کند: «يُذَبِّحُ أَبْناءَهُم» و سپس «حیازدایی» از زنان را بیان می‌کند: «وَ يَسْتَحْيي‏ نِساءَهُمْ» (قصص، آیه۴) 🔻به همین دلیل است که علیه السلام نیز در دوران حکومت خود، وقتی از رفتارهای هنجارشکنانه و خارج از چهارچوب برخی از زنان و دختران عراق و کوفه مطلع شد، به جای سرزنش مستقیم زنان، به مردان و همسران آنان نهیب زد و فرمود چرا غیرت‌ نمی‌ورزید؟ چرا اجازه می‌دهید زنان و دختران‌تان چنین کنند؟! «يَا أَهْلَ الْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَكُمْ يُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِي الطَّرِيقِ أَ مَا تَسْتَحْيُونَ؛ اى اهل عراق، شنيده‏ام كه زنان شما در راه‏ها با مردان برخورد مى‏كنند (به يك ديگر شانه مى‏زنند) آيا خجالت نمى‏كشيد؟» براساس نقلی دیگر آن حضرت فرمودند: «أَ مَا تَسْتَحْيُونَ وَ لَا تَغَارُونَ نِسَاءَكُمْ يَخْرُجْنَ إِلَى الْأَسْوَاقِ وَ يُزَاحِمْنَ الْعُلُوجَ؛ و فرمود: آيا شرم نمى‏كنيد و به غيرت نمى‏آييد كه زنان شما به بازارها مى‏روند و با مردهاى كفّار شانه به هم مى‏زنند و مزاحمت ايجاد مى‏كنند.» 🔸خدا رحمت را چه زیبا رابطه بی‌غیرتی مردان و بی‌عفتی زنان را تشریح کرده‌اند: «اگر زنى آلوده شد، مردْ ديگر نمى‏تواند ادعاى شرافت كند، ... زن در جهات عفتى، ناموس مرد است ... يعنى اگر زنى- العياذ باللَّه- در مسائل عفت آلودگى داشته باشد دامن مرد آلوده مى‏شود، ... قرآن مى‏گويد: «خبيثات مال خبيثين است». زن‌هاى ناپاك مال مردان ناپاك است و زنان پاك مال مردان پاك است، اين ناظر به پاكى ناموسى است؛ يعنى مردِ ناپاك است كه غيرت را از دست مى‏دهد و زن ناپاك را مى‏پذيرد و ناراحت نيست كه زنش ناپاك باشد، ولى مرد پاك امكان ندارد كه زن ناپاك را بپذيرد. اين است كه طبعاً يك نوع انتخاب صورت مى‏گيرد. اين بيانِ حكم شرعى نيست، بلكه قرآن يك قانون طبيعى را بيان مى‏كند: طبعاً اين طور است كه پاك‌ها سراغ پاك‌ها مى‏روند و ناپاك‌ها سراغ ناپاك‌ها.» (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج۲۶، آشنایی با قرآن(۴)، ص۴۳۲-۴۳۳) 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از مَشارِقُ الأَنْوار
ا﷽ دین را ظاهری است و باطنی، ظاهر دین بواسطهٔ علم علماءِ متّقین محفوظ میماند، و باطن دین بواسطهٔ مشایخ راه یافتهٔ راهبر مسلوك میماند که (اَلشَّیْخُ فِي قَوْمِهِ کَالنَّبِيّ فِي اُمَّتِهِ) 📚 مرصاد العباد من المبدء الی المعاد ، شیخ نجم الدین رازی قدس سره ، ص91 •❈•══════┅┅ @An_Noor128
هدایت شده از خوشنویسی
السَّلام علیک یا امیرالمؤمنین @khoshnevisirani
🔳 الإمام عليّ(ع): لاتُؤيِس مُذنِباً فَکم مِن عاکفٍ عَلى ذَنبِهِ خُتِمَ لَهُ بِخَيرٍ. امام على(ع): هيچ گنهکارى را نااميد مکن؛ چه بسيار گناه آلوده اى که عاقبتى نيکو يافته است. ▪️ بحار الأنوار: ۷۷/ ۲۳۹/ ۱، ميزان الحکمه، ج‌۹، ص: ۵۷۵. 🆔 @amin11_ir