eitaa logo
کانال شهید آقا محسن حججی
57 دنبال‌کننده
275 عکس
419 ویدیو
18 فایل
برای ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/M_o_Farahani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰🔰🔰 انگیزه سیدالشهداء از همان روز اول اقامه عدل بود 🌷🌷 امام خمینی:🌷🌷 🌹🌹🌹خداوند اين سال جديد را بر همه مسلمان ها، بر ملت ما، بر همه مستضعفين جهان مبارك كند. و اين سال يك خصوصياتى دارد كه كم اتفاق مى افتد. نوروز در آستانه ولادت حضرت سيدالشهدا، كه ما بايد انگيزه قيام ايشان را ببينيم چى بود و مقصد ايشان چى بود و وضع زندگى ايشان و همه ائمه عليهم السلام چى بود، خصوصا در ماه شعبان چه وضعى داشتند. 🔰🔰🔰سيدالشهدا سلام الله عليه از همان روز اول كه قيام كردند براى اين امر، انگيزه شان اقامه عدل بود. فرمودند كه، مى بينيد كه معروف عمل بهش نمى شود و منكر بهش عمل مى شود. انگيزه اين است كه معروف را اقامه كند و منكر را از بين ببرد، انحرافات همه از منكرات است، جز خط مستقيم توحيد هر چه هست منكرات است، اينها بايد از بين برود، و ما كه تابع حضرت سيدالشهدا هستيم بايد ببينيم كه ايشان چه وضعى در زندگى داشت، قيامش، انگيزه اش نهى از منكر بود كه هر منكرى بايد از بين برود. 📛📛📛من جمله قضيه حكومت /عدل / جور، حكومت جور بايد از بين برود، از آن طرف وقتى كه مناجاتشان را مى بينيم، مناجاتى كه در ماه شعبان هست و من در نظر ندارم كه در هيچ يك از ادعيه گفته شده باشد كه ادعيه مال همه ائمه است. اين دعاى شعبان، مناجات شعبان مناجات همه ائمه است و در اين، مسائل بسيار هست، معارف بسيار هست و ادب اين كه انسان چه جور بايد با خداى تبارك و تعالى مناجات كند. ما غافليم از اين معانى كه وضع چى است. ❌❌❌ شايد بعضى از جهال ما هم اين طور اعتقاد دارند كه اين ادعيه وارد شده و اين چيزهايى كه از ائمه وارد شده است اينها تشريفات است. مى خواهند ما را یاد بدهند و حال اين كه مساءله اين نيست 😭😭😭 مساءله اين است كه در مقابل خدا ايستادند آنها، آنها مى دانند كه در مقابل چه عظمتى ايستادند، آنها معرفت دارند به خداى تبارك و تعالى و مى دانند چه كنند 🔰🔰🔰 و مناجات شعبانيه از مناجات هايى است كه اگر يك نفر انسان دلسوخته، يك عارف دلسوخته نه از اين عارف هاى لفظى بخواهد اين را شرح كند و شرح كند از براى ديگران، بسيار ارزشمند است و محتاج به شرح است، چنانچه همه ادعيه ائمه عليهم السلام. صحیفه امام ج21ص1 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid
Al-nabaa05.mp3
4.85M
🔰🔰🔰 جلسات آیت الله جوادی آملی ❇️❇️سوره نبأ 📢📢 جلسه پنجم ✅✅یازهراء.سلام الله علیها.
🔴📛⛔️فقرا در مال اغنیاء شریک هستند 🌷🌷 امام خمینی:🌷🌷 🔰🔰🔰ما حديث داريم كه مى شود با آن فتوا داد و عمل كرد و آن اين است كه «باشد به اين كه فقرا در مال اغنياء شريك هستند» «1». مگر نه اين است كه مال مورد شركت مشاع است، پس فقرا در مال اغنيا شركت دارند. 📛📛📛كسى كه حقوق مالى خود را پرداخت نكرده است، سهمى كه مى بايست پرداخت كند به صورت مشاع در دست اوست و در صورت عدم پرداخت به صورت تصاعدى افزايش پيدا مى كند، تا آن جا كه اگر كليه اموالشان را هم بدهند باز بدهكارند. --------------------- 🌹🌹«۱» مستدرک الوسائل ج7ص24 إنّ الله جعل ارزاق الفقراء فی اموال الاغنیاء 🌹🌹«۲»صحیفه امام جلد 14 صفحه 302 🔵🔵حضار: اعضای شورای نگهبان 📅 27 فروردین سال 1360 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid
📛❌📌اسلام نه با سرمایه داری موافق است و نه با کمونیسم 🌷🌷 امام خمینی:🌷🌷 📛📛امروز ما گرفتار دو جريان هستيم: 1⃣ يكى آن جريانى است كه همين كه به نفع مستضعفين و محرومين سخن گفته شود و از كاخ نشين‌ها و غاصبين حقوق مردم صحبتى بشود مى گويند اين همان كمونيسم است.. 2⃣و جريان ديگر اين كه وقتى گفته شود خودسرانه اقدام به تقسيم زمين يا گرفتن اموال ننماييد، مى گويند طرفدارى از سرمايه داران و فئودال‌ها شده است. 🔰🔰🔰 در حالى كه همان طور كه مى دانيد اسلام نه با سرمايه دارى موافق است نه با كمونيسم. اسلام راه و رسم ديگرى غير از اينها دارد. من متأسفم كه در بين گروه اول گاهى كسانى هستند كه بعضى اوقات به احاديثى متوسل مى شوند، مثلًا مستند خود را آن فرمان حضرت امير- عليه السلام- قرار مى دهند كه ايشان به مالك اشتر فرمودند «۱»؛ 💬 اولًا اين فرمايش حضرت يك حكم حكومتى است و نمى شود به آن فتوا داد، 💬💬 ثانياً در مورد زكات است، در حالى كه حكومت اسلامى به وسيله خمس اداره مى شود. احتمال است حضرت يا به لحاظ وضع خاص منطقه چنين حكمى كرده باشند يا اين كه علم داشته اند كه مردم آن منطقه افرادى راستگو و صادق هستند. ✅✅✅ اما ما حديث داريم كه مى شود با آن فتوا داد و عمل كرد و آن اين است كه «باشد به اين كه فقرا در مال اغنيا شريك هستند» «۲». مگر نه اين است كه مال مورد شركت مشاع است، پس فقرا در مال اغنيا شركت دارند. كسى كه حقوق مالى خود را پرداخت نكرده است، سهمى كه مى بايست پرداخت كند به صورت مشاع در دست اوست و در صورت عدم پرداخت به صورت تصاعدى افزايش پيدا مى كند، تا آن جا كه اگر كليه اموالشان را هم بدهند باز بدهكارند.🌹🌹🌹🌹 --------------------- 🌹🌹«۱» نهج البلاغه نامه ۵۳ « و تفقد امر الخراج بما یصلح اهله...» 🌹🌹«۲» مستدرک الوسائل ج7ص24 «إنّ الله جعل ارزاق الفقراء فی اموال الاغنیاء» 🌹🌹 «۳»صحیفه امام جلد 14 صفحه 302 🔷🔷حضار: اعضای شورای نگهبان 📅 27 فروردین 1360 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid
هدایت شده از محسن قنبریان
🕯منبع خوب مچ گیری❗️ 🔅رهبر معظم انقلاب درباره مطالب کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن -که رمضان سال۵۳ ایراد کرده اند- فرمودند:"الان هم آنها را تٲیید می کنم"."این سخنرانی ها منبع خوبی برای مچ گیری ماست"(۸۱/۴/۴) http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/weekly/files/278/Khattehezbollah_226-pdf-file_Large.pdf ✅دو افسوس: 1⃣ آدمها و گروه ها و نهادهای زیادی با این کتاب بین نیروهای حزب اللهی معروف و مخاطب دار شدند؛ اما در دوره ها و درس گفتارها، از این کتاب کمتر بعنوان منبعی خوب برای [مچ گیری در تعبیر ایشان] استفاده می شود! صاحب این گفتارها، الان بیش از ۳۰سال است رهبر نظام اسلامی است. از آن مطالب -که "پایه های فکری ایجاد یک نظام اسلامی بود"- می توان در نظام اسلامی موجودمان سراغ گرفت! از دلیل فاصله ها پرسید! بحثی عینی نه صرفا ذهنی و تجریدی (همانگونه که ویژگی این کتاب است) ترتیب داد. ❗️لکن اغلب پردازندگان به این کتاب رویکردی تبلیغی-ترویجی (آن هم معیوب) دارند! فیلسوف ترها، حتی عینیت کتاب و ناظر به متن اجتماع بودن را با موشکافی ها و شرح و توضیح غیر ضروری کلمات و اصطلاحات گرفته و مثل سایر کتابهای اعتقادی خشک و انتزاعی و عملا بی اثر و خنثی اش می کنند! ❗️تقریبا هیچ کس نشنیده حتی منبری های فاطمیه و محرم خود بیت رهبری و ائمه جمعه منصوب ایشان، مثل این کتاب، "عدالت و قسط را با توحید معنا کنند و نظام طبقاتی را شرک بخوانند!" ❗️هیچ کس نشنیده این سالها، جامعه فاقد آزادی را بردگی و پذیرش عبودیت غیر خدا تعریف کنند! آزادی[بخصوص در فکر و سرنوشت] را با توحید و فقدانش را با شرک هم آغوش کنند! ❗️هیچ کس نشنیده نبوت و ولایت را آنقدر که کتاب ایشان به عدالت و قسط ربط داده؛ برمنابر این دهه ها به عدالت و قسط ربط دهند! بلکه متٲسفانه مشهورترین مبلغان ولائی صراحتا دوگانه غلط عدالت-ولایت می سازند و عدالت طلبی را به ولایت گریزی می ترسانند! یا با بودن ولایت، تحقق عدالت را خود به خودی و حصولی می خوانند! یا در نظام ولایت، آنچه هست را عدالت یا دارای مصلحتی بالاتر از عدالت می شمارند!(اشعری مسلکی) در حالیکه ولیّ امروز جامعه و صاحب اندیشه آن کتاب نفیس خود صراحتا می گوید:"در مورد عدالت ما عقب مانده هستیم! در این تردیدی نیست. خودمان اعتراف می کنیم"!(۹۶/۱۱/۲۹) ❗️تازه اینها همه در همان بُعد مفهوم و رویکرد ترویج و تبلیغ این کتاب است. در رویکرد انتقادی کدام معلم و مبلغ این کتاب است که با جملات آتشین آن از نظام ج.ا.ا مچی بگیرد؟!(حتی وقتی رهبری آنرا منبعی خوب برای مچ گیری از خودشان خوانده باشد!) 2⃣برخی مچ گیران صفحات مجازی -که بعضا روحانی و انقلابی و قائل به ولایت فقیه اند- نیز برای نشان دادن کاستی ها در عدالت و آزادی و...جای استفاده از این منبع خوب -که تفسیری قرآنی از آرمانهای ملت است- به حکومت های طاغوت عالم و دمکراسی های دروغ غربی(شرک مُشاع) استناد می کنند! کار بعضی می کشد به اینجا که با محاسبه غلط دولت مستکبر آمریکا را برای مردمش عدالت گسترتر از ج.ا.ا بخوانند! این هم افسوس دیگری است. ✅توصیه: حدود ۲۰دوره این کتاب ارزشمند را مفصل و مختصر تدریس و ترویج کرده ام. بنظرم اساسا کتابی روان و خودخوان است و هیچ ابهام و ایهامی ندارد. به جوانان حزب اللهی توصیه می کنم این رمضان، آنرا با دقت بخوانند. هم ببینند: -چگونه شعارهای اصلی نهضت۵۷ (استقلال، آزادی ، عدالت و...) با توحید تبیین می شود و نبود آنها شرک تلقی می شود!؟ -هم سراغ آن پایه های توحیدی را در جامعه کنونی بگیرند واز مچ گیری وضع موجود با آن بیانات نترسند! ٭جلسات و دوره ها و مباحثه ها با اساتید بنظر بنده پس از طی این دو قدم خوب و کارگشاست؛ نه قبل از آن. 📝محسن قنبریان ۹۹/۲/۳ ☑️ @m_ghanbarian
5.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬امام خامنه ای: در زمینه عدالت باید از خدای متعال و مردم عزیز عذرخواهی کنیم ✅✅ما دهه‌ی چهارم انقلاب را دهه‌ی پیشرفت و عدالت نامگذاری کردیم 👌👌 پیشرفت به معنای واقعی کلمه در کشور اتّفاق افتاده است؛ 📛📛عدالت را نمیگویم؛ درمورد عدالت ما عقب‌مانده هستیم؛ در این تردیدی نیست؛ خودمان اعتراف میکنیم، اقرار میکنیم. در دهه‌ی پیشرفت و عدالت بایستی هم در پیشرفت موفّق میشدیم، هم در عدالت؛ در پیشرفت به معنای واقعی کلمه موفّق شدیم، واقعاً پیشرفت کردیم و در همه‌ی زمینه‌ها پیشرفت اتّفاق افتاده است؛ [امّا] در زمینه‌ی عدالت، باید تلاش کنیم، باید کار کنیم، باید از خدای متعال و از مردم عزیز عذرخواهی کنیم. ⛔️⛔️درمورد عدالت مشکل داریم و ان‌شاءالله با همّت مردان و زنان کارآمد و مؤمن، در این ناحیه هم پیشرفت خواهیم کرد امّا در زمینه‌ی پیشرفت مادّی انصافاً کارهای بسیار زیاد و بسیار مهمّی انجام گرفته. بیانات در دیدار مردم آذربایجان شرقی۱۳۹۶/۱۱/۲۹ 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid
هدایت شده از محسن قنبریان
⚖مادر عدالتها❗️ 🔅مقام معظم رهبری در نیمه شعبان فرمود: "این عدلی که انتظار هست حضرت[مهدی]بوجود بیاورند عدل در یک بخش خاص نیست عدل در همه شئون زندگی است: عدالت در قدرت، عدالت در ثروت، عدالت در سلامت، عدالت در کرامت انسانی و در منزلت اجتماعی و عدالت در معنویت و امکان رشد..." (۹۹/۱/۲۱) 🔹وقتی دائم برای مستمندان فراخوان کمک می دهیم؛ همان وقت که حماسه عمومی و زیبای همدلی اتفاق می افتد؛ داریم خبر می دهیم: "عدالت در ثروت" اتفاق نیافتاده که این همه فقیرند! 🔹حتی اگر شبانه و مخفی کمک ها را به آنها برسانیم؛ "منزلت اجتماعی" ماست که افزون میشود. اگر کمک ها را به خط و رسانه ها را برخط و هنرمندانه، خدمت خود (فرقی نمی کند خود حقیقی یا حقوقی) گزارش کنیم؛ باز منزلت اجتماعی ماست که تصاعد می کند نه آن مسکین محتاج که چشم به راه کیسه بعدی است! 🔹با انفاق، "معنویتی" می یابیم و با ذخیره ای که داریم، پای وعظی می نشینیم، زیارتی میرویم، خلوت و سحری می گیریم که آن محتاجِ نان برایش آسان نیست. نه خوردنِ انفاق، ثواب انفاق دارد و نه احتیاج، صبر و شکر را آسان می کند و نه فقر، فراغت برای عبادت می گذارد! ⬅️می بینی چه حلقه های متصلی است؟! 🔸از اینروست که: "تقسیم عادلانه منابع ثروت" بین مردم (بعد عدالت در قدرت و حاکمیت عدل)، و وظیفه اصلی حکومت اسلامی است. بدون آن توزیع انبان نان، "تبعیض در منزلت و معنویت و رشد" را ناخواسته خواهد داشت. البته مُسکن موقت و کف سیره امامانِ محروم از حاکمیت است. شاید حالا سرّ انفاق پشت پرده یا نقاب زده ی آن معصومان را بهتر بفهمی! مطلب مرتبط: عدالت در بیانیه گام دوم 📝 محسن قنبریان ۹۹/۲/۴ ☑️ @m_ghanbarian
✅🌷🌷عنوان مدافعین حرم 🌷🌷داریم،،، خیلی خوب ❇️❇️عنوان مدافعین🌷 سلامت هم داریم،،، بسیار عالی 🔴🔴چرا عنوان مدافعین استقلال و معیشت نداریم،،، خیلی بد ⏮⏮روز جهانی کارگر را باید روز مدافعین استقلال و معیشت نامگذاری کرد 🌹🌹امام خمینی:🌹🌹 🔰🔰از پيغمبر اكرم شنيده ايد كه نقل شده است كه را، يعنى همان محلى كه كار درش تاثير كرده و پنبه بسته، آنجا را بوسيد و اين، يك نشان ارزش است براى كارگر در طول تاريخ. ✅✅پيغمبر اسلام كه اولين فرد انسان هاست و بزرگترين انسان كامل است، نسبت به كارگر اينطور تواضع بكند و كف دست او را كه علامت كار است ببوسد، 👌👌اين نكته دارد كه كف دست را بوسيده، نه پشت دست را. كف دست آثار كار درش هست، مى خواهد ارزش كار را به عالميان اعلام كند، به مسلمين اعلام كند كه ارزش كار اين است كه آنجائى كه كارگر كه كار كرده است، در اثر كار يك نشانه اى پيدا كرده من آنجا را مى بوسم كه ملت هاى اسلامى و بشر ارزش اين كارگر را بداند......... ❇️❇️يا در بعضى روايات فرموده اند كه قطره عرقى كه از بدن كارگر مى آيد مثل قطره خونى است كه از شهداى در راه خدا مى آيد. چقدر اين ارزش دارد. آنهائى كه الان در جبهه‌ها جنگ مى كنند و در جبهه بحمدالله پيروزمندانه جنگ مى كنند و اخيرا هم پيروزى بزرگى به دست آوردند و اميد است پيروزى نهائى را به دست بياورند انشاءالله، اين چقدر ارزش دارد، عرق شما هم كه در كارخانه‌ها مى ريزد، همان ارزش را دارد، براى اينكه شما هم براى احياء يك كشور، براى وابسته نبودن يك كشور به خارج، براى استقلال كشور اسلامى زحمت مى كشيد، آنها هم براى دفاع از يك كشور اسلامى، دفاع از اسلام زحمت مى كشند. 📌📌 آنها كارگرند مثل شما و شما مجاهديد مثل آنها و اين يك نعمت بزرگى است كه نصيب كارگرها در قشر وسيع و شما عزيزان كه در كارخانه‌ها و در مواردى كه صنعت در آنجا حكمفرماست، كار مى كنيد...... 🔵🔵اسلام براى كارگر ارزش قائل است، براى كارگر و كار ارج قائل است و احترام قائل است، يعنى همانطورى كه يك شخص عالم، يك شخص مجاهد را توصيف مى كند، شخص كارگر، زارع، هر كارگرى را[ توصیف میکنند]، مى گويد همه شان مثل همند، مثل شانه اى كه اين رده هائى كه دارد، همه هم قد هستند، مثل هم هستند،_آن شانه هاى آنوقت اينطور بودند،_ اينها هم همين طور همه برابر هستند. 🕋🕋در قرآن كريم هم تصريح مى كند كه امتيازها به اين مسائلى كه سرمايه داشتن، قدرت داشتن نمى دانم و امثال اينها نيست، ارزش‌ها و بزرگى‌ها به تقواست، به ارزش انسانى است. __________ منبع: صحیفه امام ج16 ص234 زمان:11 اردیبهشت 1361 مناسبت: روز جهانی کارگر 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid
🍁🍂🥀فقر و محرومیت اصالت ندارد بلکه نتیجه انحراف جامعه از اسلام است(1)🍁🍂🥀 🌷🌷 شهید سید محمد باقر صدر:🌷🌷 🌚🌚فقر و محرومیت از خود طبیعت سرچشمه نگرفته بلکه نتیجه سوء توزیع[ثروت و امکانات و فرصت ها] و انحراف از روابط صحیح و درست میباشد،،روابطی که لازم بوده اغنیاء را با فقراء پیوند دهد 📛📛و در حدیث آمده است گرسنه نماند فقیری مگر آنکه ثروتمندی بهره مند شد 📢📢يعلن الاقتصاد الإسلامي بوضوح : أنّ الفقر والحرمان ليس نابعاً من الطبيعة نفسها ، وإنّما هو نتيجة سوء التوزيع والانحراف عن العلاقات الصالحة التي يجب أن تربط الأغنياء بالفقراء ، فيقول - على ما جاء في الحديث - :«ما جاع فقير إلّابما متّع به غنيّ»1💐💐💐💐 --------------- 1 نهج البلاغه منبع: کتاب اقتصادنا ص376 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid
💕آسمان فرصت پرواز بلندی است ولی قصه این است چه اندازه کبوتر باشی...💕 یازهراء.سلام الله علیها.
🍁🍂🥀فقر و محرومیت اصالت ندارد بلکه نتیجه انحراف جامعه از اسلام است(2)🍁🍂🥀 🌷🌷امام خامنه ای:🌷🌷 ✅✅بهترين راه براى اينكه تأمين بشود در يك جامعه‏ ى اسلامى، اين است كه حكومت اسلامى و دولت اسلامى سياستى اتخاذ بكنند و قوانينى وضع بكنند كه بر طبق آن قوانين همه‏ ى افراد در جامعه‏ ى اسلامى قادر باشند آزادانه فعاليت اقتصادى كنند و همه‏ ى قشرهاى مردم از فعاليت اقتصادى خود بتوانند بهره‏ مند بشوند؛ 📛📛اين يكى از آن وجوه امتياز و جدائى بين نظام اسلامى در اقتصاد و نظامهاى غربى است. در نظامهاى غربى اگرچه به حسب ادعا، به حسب قوانين معمولى و اساسى مردم آزادند كه فعاليت اقتصادى داشته باشند، اما در حقيقت اين آزادى متعلق به همه‏ ى مردم نيست؛ اين منابع عظيم ثروت، اين درياها، اين منابع طبيعى، اين دشتهاى حاصلخيز، اين معادن، اين همه امكاناتى كه جزو ثروتهاى عمومى جامعه محسوب ميشود، اينها اينجور نيست كه راحت در اختيار همه‏ ى قشرهاى جامعه قرار بگيرد و هر كسى بتواند بر روى آن بهره‏ بردارى و كار بكند و منتفع بشود، ❌❌بلكه آن كسانى عملًا و واقعاً آزادند كه داراى ثروتهاى انباشته و زياد هستند، كه سررشته‏ ى اقتصاد جامعه، بلكه حتى خواهم گفت سررشته‏ ى سياست جامعه و اداره‏ ى جامعه در دست آنهاست؛ آنها هستند كه در حقيقت از منابع ثروت استفاده ميكنند و بر آنها تسلط و سيطره دارند و استفاده و بهره‏ بردارى را آنها ميكنند و آنها فضا را براى استفاده‏ ى عموم جامعه تنگ كردند؛ 🔴🔴لذا شما مى‏بينيد در جوامع سرمايه‏ دارى، چه جوامع پيشرفته‏ ى سرمايه‏ دارى و چه جوامع عقب‏ افتاده‏ ى سرمايه‏ دارى، مثل بيشتر كشورهاى جهان سوم، اغلب مردم در يك فقر شديدى هستند؛ بخصوص در اين كشورهاى عقب‏ افتاده؛ در حالى كه اجتماعات عظيمى از مردم دچار فقر و بيكارى و بی جائى و بی مسكنى و محروميت از بيشتر مواهب زندگى هستند، 📌📌 يك عده‏ ى معدودى آزادانه تلاش ميكنند، فعاليت ميكنند، ثروت درمى‏ آورند، معادنى دارند، معادن ديگرى را ميگيرند؛ كارخانجاتى دارند، كارخانجات ديگرى را ايجاد ميكنند، داير ميكنند؛ زمين هائى دارند، زمنيهاى ديگرى را به آن اضافه ميكنند؛ از درياها استفاده ميكنند، از همه‏ ى منابع طبيعى در حقيقت يك عده معدود از جامعه استفاده ميكنند؛ 🔺🔺ديگران چه كسبه‏ ى جزء، چه كارگران، چه كارگران معادن، چه كارگران كشاورزى، چه كارگران كارخانجات، در حقيقت ريزه‏ خوار خوان آنها و استفاده‏ كننده از زيادى ثروت آنها و گوشه‏ ى سفره‏ ى آنها هستند؛ خودشان امكان تلاش، امكان توليد، امكان بهره‏ بردارى، امكان كار سازنده، امكان توليد ثروت به آن معناى حقيقى ندارند ❇️❇️پس راه اينكه ما اقتصاد آزاد را به معناى حقيقى خودش در جامعه به وجود بياوريم، اين است كه از اين انحصار جلوگيرى كنيم؛ امكانى در جامعه به وجود بيايد كه اغلب افراد جامعه، بيشتر قشرهاى جامعه يا همه‏ ى كسانى كه قدرت كار دارند، اينها بتوانند از امكانات طبيعى، از زمين، از دريا، از انفال، از دشتها، از مراتع استفاده كنند.🌺🌺🌺🌺🌺 __________________ خطبه‏ هاى نماز جمعه تهران‏1366/07/24 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid