🔥 ۲۵ روایت تکان دهنده درباره ربا! |
⏱ ۴ دقیقه برای خدا | #جنگ_با_خدا
🔰قسمت دوم
📌حتما یه سر به سایت http://reba.ir/ «نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا!» بزنید حداقل صفحه اول رو نگاه بندازید! هرسوالی و منبعی درباره ربا و سود و وضعیت فعلی بانک ها با مستندات ارائه شده👌
🪴عضوشید😊👈
🇮🇷 @hojjattoosi
🔥 ۲۵ روایت تکان دهنده درباره ربا! |
⏱ ۴ دقیقه برای خدا | #جنگ_با_خدا
🔰قسمت سوم
📌حتما یه سر به سایت http://reba.ir/ «نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا!» بزنید حداقل صفحه اول رو نگاه بندازید! هرسوالی و منبعی درباره ربا و سود و وضعیت فعلی بانک ها با مستندات ارائه شده👌
🪴عضوشید😊👈
🇮🇷 @hojjattoosi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بی تعلق به جهان باش
که آزاد روی...🍃
#زندگی_بینهایت
🪴عضوشید😊👈
🇮🇷 @hojjattoosi
هدایت شده از آقای نفوذی
وزیر جوان دولت روحانی با وقاحت و پررویی کامل اومده دستاورد آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی رو هم به ربط داده و اومده گفته میشه گفت روحانی کشور رو، اینجوری بدون بدهی تحویل داده!
سه نکته:
- اولا که اون سیبیل منافقی خیلی به شخصیتت میاد و دستاورد مال اونیه که بدون برجام و امتیاز و خفت و کشور فروشی، پول رو آزاد کرده!
- دوما به ادعای رسمی نوبخت، دولت روحانی معادل پولهای بلوکه شده، پول چاپ کرده در دوران روحانی! پس خفه شو!
- سوما خیلی پررو هستید:
جهت اطلاع در دوران احمدینژاد حدود ۲ میلیون مسکن مهر ساخته شد که پول وام رو دولت احمدینژاد داد و هشت سال اقساطش رو دولت روحانی چاپید و هیچ کار نکرد.
حساب کنیم:
دو میلیون مسکن × ماهی ۲۵۰.۰۰۰ قسط= ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ معادل پانصد میلیارد تومان در ماه
حالا ۵۰۰ میلیارد تومان رو در ۹۶ ماه دولت روحانی کنید:
میشه ۴.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال با ارزش پول اون موقع که سکه ۳ میلیون بود!
این یک قلم بود...
@mr_nofoozi
هدایت شده از ماهبندان | نوشتههای غیرسیاسی و غیر طنز محمدرضا شهبازی
برنامه سازی سکولار
هر سال تقریبا دو تا سه میلیون ایرانی به پیادهروی اربعین میروند.طی ده پانزده سال گذشته شاید حداقل پانزده میلیون ایرانی باشند که حداقل یکبار حضور در این رویداد را تجربه کرده باشند. تجربه پیادهروی اربعین از نظر گستردگی و پراکندگی یکی از فراگیرترین تجربههای ایرانیان است. اما شما اگر استندآپی با موضوع پیادهروی اربعین پخش کنید، از سوی افرادی متهم میشوید به برنامهسازی برای یک قشر خاص.
*
صلوات فرستادن یکی از فراگیرترین رفتارهای ایرانیان است. وسط هر دعوا یکی پیدا میشود که برای فیصله دادن مرافعه بگوید «صلوات بفرستید». هرجایی برق برود و بیاید احتمالا همه یا لااقل تعدادی پیدا میشوند که صلوات بفرستند و...
اما اگر شما در برنامهتان صلوات بگیرید، عدهای شما را متهم میکنند که دارید برای یک قشر خاص برنامه میسازید.
*
اگر مترو تکان شدید بخورد یا ترمز ماشین نگیرد، احتمالا ایرانیهای آتئیست هم «یا ابالفضل» خواهند گفت!
اما اگر در برنامهتان یا ابالفضل بگویند، عدهای خواهند گفت شما دارید برای قشر خاصی برنامه میسازید.
*
مشهد یکی از فراگیرترین مقصدهای سفر برای ایرانیان است. در مقایسه با شمال که بیشتر مقصد پرتکرار تهرانیهاست، مشهد مقصد مشترک سفر مردم همه نقاط ایران بوده و هست اما اگر تماشاچیهای حاضر در برنامه شما موقع تعریف خاطره به بهانههای مختلف خاطرهای تعریف کنند که در دل سفر به مشهد اتفاق افتاده، عدهای شما را متهم میکنند که برنامهتان و تماشاچیانتان از قشری خاص هستند.
*
از این مثالها زیاد میشود زد.
واقعیت آن است که برنامهسازی سکولار موفق شده طی دو سه دهه ذائقه مخاطب و مدیر و منتقد را تغییر دهد. در برنامهسازی سکولار عادات و رفتارهای روزمره بخش زیاد یا حتی غالب مردم ایران سانسور میشود. بجای فاتحه خواندن و صلوات فرستادن و خدابیامرز گفتن، برای افراد تازه گذشته همه یک دقیقه سکوت میکنند. در استندآپها تجربههای تعداد معدودی از مردم ایران دستمایه شوخی قرار میگیرد (مثلا چند درصد مردم ایران تجربه کافه رفتن دارند).
و...
این نوع برنامهسازی مخصوصا در حوزه طنز دو دلیل عمده دارد. یک آنکه مدیران از ترس بازخواست شدن بخاطر خطاهای احتمالی برنامهساز را از نزدیک شدن به موضوعات دینی باز داشتهاند.
و دیگر اینکه عموم برنامهسازان این حوزه -اگر سوء نیت وسط نباشد- به دلیل نوع زندگی خود و نداشتن تجربه زیسته دینی و مذهبی، اساسا درک و حس و خاطره و تجربهای از این موضوعات ندارند و با خیلی از رفتارها و تجربههای فراگیر مردم ایران غریبهاند.
این اتفاق در درازمدت نشانههای رفتار دینی و سنتی را از بازنمایی زندگی ایرانیان میزداید و به تصویری غیر واقعی از مردم و اعتقادات و علایقشان ضریب میدهد.
پرداختن مناسبتی به این موارد در مناسبتهای مذهبی هم نه تنها کمکی به اصلاح این اعوجاج تصویری نمیکند، بلکه از قضا در محکم شدن آن نقش میآفریند.
برنامههای سکولار در روزها و شبها و کلاکتهای عادی، عاری از هرگونه نشانهای از مناسک و رفتارها و اعتقادات دینی و سنتی هستند اما در مناسبات مذهبی با چند تصویر در ویدئووال، چند پرچم، یک مهمان مرتبط -مثلا مداح یا روحانی- تغییر شکل میدهند و این آیا مقوم همان بازنمایی سکولار نیست؟
حال آنکه این نوع رفتارهای دینی و مذهبی و سنتی بروز و ظهوری همیشگی و روزمره در زندگی ایرانیان دارد و از سایر رفتار و اعمال روزمره آنها قابل تفکیک نیست.
تغییر این ذائقهی رسوب کرده نیاز به زمان و تلاش دارد. باید جسارت به خرج داد. باید از خطا نترسید و امیدوار بود.
ماهبندان | نوشتههای غیرسیاسی و غیر طنز محمدرضا شهبازی @mahbandan