eitaa logo
هنرستان
2.5هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
1.2هزار ویدیو
17 فایل
#رسانه_هنرستان رسانه فرهنگ و هنر با عضویت در #هنرستان از برنامه‌های فرهنگی هنری (سینما، تئاتر، شعر، کتاب، عکاسی، خوشنویسی، تجسمی، نگارخانه، صنایع‌دستی و ...) استان قم باخبر شوید ارتباط با مدیر: @hani_ahmadzadeh رسانه "هنرستان" @honarestan_net
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎 💢 تجربه‌های نگارشی ۱. نویسنده نباید گارد نویسندگی بگیرد؛ یعنی نباید گمان کند که در هنگام نوشتن، مشغول کاری شاق و متفاوت از کارهای روزانه‌ است. هنر نویسندگی در کاستن از فاصلۀ میان قلم نوشتاری و زبان روزمرۀ مردم است؛ بدون آنکه دچار شلختگی و عیب‌های زبان گفتاری شود. بهترین زبان نوشتاری، همان زبان گفتاری است منهای عیب‌های آن. زبان گفتاری چند عیب یا ویژگی دارد: یک. در گفتار، کلمات معمولا به ترتیب انسی که ما با آنها داریم به ذهنمان می‌آیند، نه به اقتضای اسلوب جمله‌سازی. مثلا در گفتار می‌گوییم: «رفتم امروز بازار، کمی خرید کردم.» طبق اسلوب زبان، قید «امروز» باید اول جمله بیاید: امروز رفتم بازار... دو. حذف حروف اضافه و حتی گاه کلمات کلیدی، در زبان گفتاری معمول است. مثلا جملۀ «رفتم بازار، کمی خرید کردم» در واقع ناقص است؛ اگرچه شنونده می‌داند که مراد گوینده این است که «رفتم "به" بازار "و" کمی خرید کردم.» گوینده اجازه دارد که بگوید: «او سال ۱۳۳۰ دنیا آمده» اما نویسنده باید بنویسد: «او "در" سال ۱۳۳۰ "به" دنیا آمده است.» سه. عیب زبان گفتاری، کم‌واژگانی است؛ چون گوینده فرصت نویسنده را برای جست‌وجو و انتخاب مناسب‌ترین کلمات ندارد و ناگزیر معمول‌ترین و دستمالی‌شده‌ترین کلمات بر زبان او جاری می‌شود. اما نویسنده – مثلا - راضی نمی‌شود در مثال پیش‌گفته، از کلمۀ «کمی» استفاده کند؛ بلکه به جای آن، «مقداری» یا مانند آن می‌گذارد. ۲. پس از آنکه راحت و بدون هیچ دغدغه‌ای نوشتید و نقطۀ آخر را گذاشتید، نوبت به وسواس و سخت‌گیری می‌رسد. در این مرحله، هر قدر می‌توانید بر نوشتۀ خود سخت بگیرید و حتی از یک کلمۀ آن آسان نگذرید. به قول همینگوی، مست بنویس و هشیار ویرایش کن. این هشیاری و سخت‌گیری یا باید جمله‌به‌جمله باشد، یا بندبه‌بند یا پس از آنکه نوشتار به پایان رسید. ۳. از بخت‌یاری نویسنده است که نوشتۀ او را پیش از انتشار، کسانی ببینند و بر آن خرده بگیرند. اگر نویسنده‌ای چنین دوستان و همراهانی ندارد، بر او است که در انتشار نوشته‌اش شتاب نکند؛ بلکه پبش از انتشار، آن را بارها بخواند. در بازخوانی‌ها هم اصلاحات محتوایی کند و هم اصلاحات لفظی. یکی‌دو بار هم با چشم مخالف فرضی بخواند. ۴. هر نوشته‌ای از ما که به رؤیت کسی می‌رسد، بخشی از جورچین شخصیت ما را در ذهن او کامل می‌کند. هیچ نوشته‌ای را تا به سطحی از مقبولیت(از محتوا تا تایپ) نرسانده‌اید، منتشر نکنید، حتی اگر می‌دانید که خوانندگان آن به شمار انگشتان یک دست نخواهد بود. ۵. خواندنی‌ترین نوشته‌ها آن است که محتوایی بکر و به‌روز و پیش‌برنده داشته باشند، و ملال‌آورترین نوشته، آن است که تکرار شنیده‌ها و گفته‌های دیگران باشد. بنابراین کسانی که می‌خواهند سخنی بگویند که مردم آن را روزانه چندین بار از رسانه‌های رسمی و تبلیغی و سخنرانی‌های معمول می‌شنوند، نباید توقع استقبال داشته باشند. آری؛ هر سخن نو و بی‌سابقه‌ای، درست و راست نیست؛ اما سخن تکراری همیشه ملال‌آور است، مگر برای مخاطبان معتاد به آن سخنان. ۶. غرور نویسنده، دشمن قلم او است؛ زیرا گوهر صمیمیت و دلاویزی را از او می‌رباید. نویسندۀ مغرور، بیش از آنکه در اندیشۀ مفاهمه و تفهیم باشد، در فکر حراست از شخصیت علمی یا اجتماعی خویش است و هیچ‌گاه از ردای هیبت و وقار بیرون نمی‌آید. بنابراین در انتخاب کلمات و لحن نوشتار، بیشتر به جایگاه اجتماعی و مرتبۀ علمی خود می‌اندیشد تا حق مطلب. او به جای آنکه دست در گردن خواننده بیاویزد و با او گشت‌وگذار کند، ترجیح می‌دهد که مخاطبش دورتر بنشیند و به سخنرانی رسمی و غرّای او گوش دهد. ۷. هر نوشته‌ای، سفره‌ای است که نویسنده برای خواننده پهن کرده است. سفره، هم جای غذای اصلی است و هم جای مخلفات(سالاد و ترشی...)؛ اما سفره‌ای که جز مخلفات بر آن نیست، به درد شکم‌های گرسنه نمی‌خورد. برخی نوشته‌ها را می‌خوانی و به آخر می‌رسانی، اما بیش از یکی‌دو سطر آن، دندان‌گیر نیست. نویسنده، مقدمه را از جایی دور شروع کرده یا گریزهای بیهوده در میان افکنده است؛ اما آنجا که باید کرّوفرّ کند، فرود آمده است! درختی تناور برکشیده است، اما همچون درخت کاج، نه میوه‌ بر شاخ دارد و نه سایه بر زمین. ۸. حذف حتی یک کلمۀ زائد، برداشتن باری از دوش جمله و فهم مخاطب است. جمله هر چه پیراسته‌تر باشد، چابک‌تر است و به فهم خواننده نزدیک‌تر. ۹. هر نوشته‌ای، سیرتی دارد و صورتی. اهتمام به صورت و ظاهر نوشتار(از جمله‌سازی و پاراگراف‌بندی تا تایپ فنی و بدون غلط) به اندازۀ محتواگرایی اهمیت دارد. ۱۰. هنر ننوشتن، گاهی کمتر از هنر نوشتن نیست. اگر این را نیاموخته‌ایم، آن را بیاموزیم. پس ننویسیم مگر آنگاه كه دربارۀ موضوع نوشتارمان، بیش از خوانندگان احتمالی، خوانده‌ایم یا اندیشیده‌ایم؛ وگرنه عرض خود می‌بریم و... 🔻 رضا بابایی 🔺 کانون نویسندگان قم 🆔 @honarestan_net
هدایت شده از هنرستان
🔎 رسانه "هنرستان" رسانه فرهنگ و هنر با عضویت در از برنامه‌های فرهنگی هنری (سینما، نمایش، گالری، شعر، کتاب، گردشگری، فرهنگی، استارت آپ، خبر کوتاه و...) با خبر شوید و برای اطلاع رسانی بیشتر، ما را به دوستان و علاقمندان فرهنگ و هنر معرفی کنید. 🔰 با از برنامه های فرهنگی هنری باخبر باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/38469926C37cb57d229
🔎 💐 السَّلامُ علیکِ یا بِنتَ أَمیرِ المؤمِنین 🍃 قم، همان شهری که هم یک ماه دارد بر زمین/ هم‌چنین از آسمان دارد چهل اختر بیشتر 📸 حسین محبی 🔰 با از برنامه های فرهنگی هنری باخبر باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/38469926C37cb57d229
🔎 💠 مراسم حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔰 با از برنامه های فرهنگی هنری باخبر باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/38469926C37cb57d229
🔎 💢 🔹 قرائت دعای با سخنرانی حجت الاسلام و نوای حاج ابوالفضل بختیاری در‌‌‌‌‌‌ برگزار می گردد. 🔰 با از برنامه های فرهنگی هنری باخبر باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/38469926C37cb57d229
🔎 💢 جلسۀ بنیاد قم‌پژوهی (نشست ۴۶۵) 🔸 موضوع: بازدید از بافت تاریخی شهر قم: محله عربستان، کوچه‌نو و محله تاریخی اسحاقیه "آقا سید اسماعیل" بررسی تحولات تاریخی محله با رویکرد کالبدی و اجتماعی بازدید از خانه تاریخی آیت‌آلله فیض 🔹 با حضور: - آقای سید محسن محسنی (پژوهشگر و قم‌پژوه) - مهندس محمد امیدواریان (پژوهشگر بافت تاریخی و مدرس دانشگاه) - خانم مهندس سوسن بیات (پژوهشگر بافت تاریخی و مدرس دانشگاه) ↙️ زمان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۹ ساعت ۱۷/۳۰ ↙️ مکان: بلوار ۵۵ متری عماریاسر – ابتدای کوچه ۱۲  – جنب مسجد عربستان (امام سجادع) 📌 شرکت برای علاقه‌مندان آزاد است. 🔰 با از برنامه های فرهنگی هنری باخبر باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/38469926C37cb57d229
🔎 💢 قرار نقدعکس ویژه هنرمندان عکاس قم 🔹 موضوع:  نمایش، خوانش و نقد و بررسی آثار هنرمندان و هنر جویان عکاسی 🔻 با حضور اعضاء انجمن، اساتید و هنرمندان عکاس استان قم 📅 سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ساعت ۱۷ 🏫 خیابان دورشهر، پلاک ۱۰۰، انجمن عکاسان استان قم، نگارخانه فرهنگ 🔰 با از برنامه های فرهنگی هنری باخبر باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/38469926C37cb57d229
🔎 💢 چهل و چهارمین عصرانه داستان قم 🔶️ نقد و بررسی رمان "سطح آلفا"، به قلم سفانه الهی 🔹 منتقد: غلام‌حسین صدیقی 🔻 مجری کارشناس: رویا حسینی 📅 سه شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۶ الی ۱۸ 🏫 حوزه هنری قم ، سالن آسمان 🔰 با از برنامه های فرهنگی هنری باخبر باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/38469926C37cb57d229
🔎 💢 پایان داوری آثار بخش عکس جشنواره ملی مهدویت 🔹 داوری آثار بخش عکس چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت با حضور ابراهیم سلیمانی، دبیر و امیرعلی جوادیان و سیدعباس میرهاشمی و حجت الله عطایی، داوران این بخش و علی حسینی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان قم انجام شد./ شهر بیست 🔰 با از برنامه های فرهنگی هنری باخبر باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/38469926C37cb57d229
🔎 💠 ثبت نام چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ویژه برادران و خواهران بالای ۱۸ سال از طریق سایت رسمی مسابقات 🔰 با از برنامه های فرهنگی هنری باخبر باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/38469926C37cb57d229
🔎 🔹 رئیس کمیته ی گردشگری مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، به مناسبت ایام میلاد باسعادت حضرت "فاطمه ی معصومه"(س) و گرامیداشت روز دختر از برگزاری جشنواره ی گردشگری دختران ایران زمین درسطح شهرداری کلانشهرهای ایران خبر داد. 🔰 با از برنامه های فرهنگی هنری باخبر باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/38469926C37cb57d229
📸 | مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه دارایی‌ هایی می‌شود؟ 🔰 با از برنامه های فرهنگی هنری باخبر باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/38469926C37cb57d229