برادران و خواهران انقلابی! کمربندها را محکم ببندید...
بخش اول
شکست، مقدمه پیروزی است؛ به شرطی که با تحلیلهای بی بنیاد و سطحی، ریشهیابی نشود.
جریان حزب اللهی و طرفدار گفتمان انقلاب به کنار رفتن و نرفتن قالیباف یا جلیلی نباخت، بلکه بار دیگر به دوگانهای باخت که حول مذاکره و برجام شکل گرفت! چرا که در طی سه سال پرکار دولت شهید رئیسی و چهار سال مجلس انقلابی، فرصت اثبات عملی اینکه مشکلات معیشتی ملت ارتباطی به تحریمها ندارد را از دست دادیم. در این دوره، با اینکه ایران آشکارا از تحریمها عبور کرد، اجرای سیاستهای معیشتسوز و نابرابریساز نئولیبرال، به مشارکتسوزی و رایسوزی این ایام منجر شد.
ما امیدوار بودیم بعد از دولت روحانی با تغییر ریل اقتصادی کشور در دولت سیزدهم، مردم طعم شیرین اقتصاد درونزا و برونگرای اقتصاد مقاومتی و حاکمیت ریال را بچشند، اما متاسفانه روشن نبودن رویکردهای اقتصادی برای سیاستمداران و عواقب آنها مانع از این تغییر ریل شد.
دلسوزان تلاش بسیاری کردند این شناخت را برای مجموعه دولت و مجلس ایجاد کنند اما نشد و تنها گذر زمان بود که آن را اثبات کرد؛ اما گاهی خیلی زود دیر می شود!
روزی که شهید رئیسی قصد حذف ارز ۴۲۰۰ را داشت، خدمت ایشان رسیدم و کتاب دکترین شوک را تقدیمشان کردم. عرض کردم این کتاب را بخوانید و ببینید این سیاستهایی که در دست اجرا دارید، چند دولت را در دنیا سرنگون کرده است!
بعد از آن نیز برای مجاب کردن دولت به اجرای سیاست تثبیت قیمت ارز تلاش ها کردیم. خاطرم هست این اواخر شهید رئیسی در جلسهای فرمودند مطالب به این روشنی را چرا اقتصاددان ها متوجه نمی شوند؟!
بهرحال زمان از دست رفت، بخصوص که افراد دست اندرکار، هنوز به آن سیاستها باورمند هستند.
جریان سیاسی اصولگرا نه تنها در طی دوره مدیریت خود بر دولت و مجلس اقدامی برای اصلاحات اقتصادی و پایان دادن به حاکمیت دلار آمریکا در خاک ایران نکرد، بلکه حتی حاضر نشد در ایام تبلیغات انتخاباتی دست روی این مسئله اساسی گذاشته و وعده حل و فصل آن را به مردم بدهد. این بود که در پاسخ به این پرسش آقای پزشکیان که چرا بدون برجام قیمت گوشت ۸۰۰ هزار تومان شد و قیمت خودرو و مسکن سر به فلک کشید، پاسخی جز سکوت نداشت!
اصولگرایی به طمع ۱۸ میلیون رای شهید رئیسی در سال ۱۴۰۰، حاضر به عذرخواهی از مردم برای عدم موفقیت دولت سیزدهم در کوتاه کردن دست سفته بازان و خام فروشان از جیب مردم نشد. حاضر نشد با صدای بلند جلوی احتکار اراضی ایران بایستد و بگوید ما نتوانستیم اقتصاد بسازبفروشی مسکن ایران را که ۷۰ درصد آن قیمت زمین است، تغییر ریل دهیم! حاضر نشد از سیاستهای مشوق خام فروشی فولاد و پتروشیمی و معادن عذرخواهی کند و از اینکه نتوانسته فرایند صنعتی شدن و تولیدگر شدن ایران را تسریع کند، حاضر نشد در پیشگاه تاریخ و مردم ایران ابراز شرمندگی کند و وعده اصلاح دهد.
بنابراین جریان سیاسی اصولگرایی حتی ۵ میلیون رای از همین ۱۸ میلیون رای ۱۴۰۰ را نیز از دست داد. جریانی که میخواست نقش نمایندگی طرفداران انقلاب و مستضعفین را بازی کند، در عمل با سرمایهداران نرد عشق باخت. جراحی اقتصادی که باید روی توبره سرمایهداران انجام میشد، روی سفره مردم انجام شد.
✨برای مطالعه بخش دوم، اینجا را کلیک کنید✨
@syjebraily
💠 #کانال_هنر_تبیین، #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
🔴 وکیل جنبش فواحش، احضار و به زندان معرفی شد
محسن برهانی که پیشتر در فرآیند رسیدگی به یک پرونده قضایی در محاکم قضایی محکوم و حکم وی قطعی شده بود برای اجرای حکم قانونی دادگاه، احضار و به زندان معرفی شد.
پیشتر نامبرده در توییت، شهید غیرت و حجاب ((الداغی)) را نفله خطاب کرده بود.
#مطالبه_اثر_دارد
💠کانال یازهــــــــرا | رسانه حجـــــــــاب
@yaazahra_ir
نظر جالب یک کاربر❗
💠 #کانال_هنر_تبیین، #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
🔴میزان مشارکت مردم در هر استان، آراءِ تفکیکیِ پزشکیان و جلیلی و درصد آراءِ هر کدام در استانها
💠 #کانال_هنر_تبیین، #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بعد از پایان انتخابات، وقتی آحاد مردم _ با همۀ اختلاف سلیقهها و رأیها _ به مجلس سیدالشهدا(ع) میآیند، همگی در زیر پرچم و خیمۀ امام حسین(ع)، یک گروه هستند و نسبت به یکدیگر، أُلفت و أُخوّت و مَوَدّت دارند.
«وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا». حبلُالله یعنی سیدالشهدا(ع).
💠 #استاد_میرباقری:
💥 بحمدلله انتخابات با سربلندی مردم عزیز ایران به پایان رسید. هر گروهی براساس تشخیصشان، به یک عزیزی رأی دادند.
امیدواریم خدای متعال برای امت اسلامی خیر مقدر فرماید و انشاءالله مقدر خواهد فرمود.
💥 بعد از پایان انتخابات، وقتی به مجلس امام حسین(ع) میآییم، همۀ ما در زیر خیمۀ امام حسین(ع)، یک گروه هستیم (انّ الحسین یجمعنا).
قرآن کریم میفرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا». حبلالله یعنی سیدالشهدا(ع)، یعنی امیرالمؤمنین(ع).
💥 اختلاف سلایق و نظرها در جای خودش خوب و مفید است و اگر درست مدیریت شود، موجب رشد اجتماعی خواهد شد؛ ولی هر چه هست، برای بیرون از مجلس امام حسین(ع) است. در مجلس امام حسین(ع) که آمدیم، همۀ ما با هم حول امام حسین(ع) انشاءالله ألفت و أخوت و محبت داریم و همدیگر را بر محور امام حسین(ع) دوست میداریم.
همچنانکه وقتی ما در روز عاشورا به خیابان میآییم و خیل جمعیت را میبینیم که برای سیدالشهدا عزاداری میکنند و گِل به سر و صورت و لباس خودشان میزنند، به یکایک آنها از عمق وجودمان عشق میورزیم. و پیداست که این محبت، محبت به شعاع امام حسین(ع) است و از این باب است که آنها شیفتگان سیدالشهدا هستند.
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: خصوصیات شهید رئیسی میتواند الگوی مدیریتی کشور باشد. ۱۴۰۳/۴/۱۷
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«رهبر انقلاب: حضرت امیر(ع) در عهدنامه مالک اشتر بر توجه به توده مردم و دوری از نورچشمیها و ویژهخواران تاکید دارند. شهید رئیسی در این مسیر حرکت میکرد.»
رونوشت به رییس جمهور جدید حافظ نهج البلاغه مون انشاالله عامل بهش هم باشند!
اینفوگرافی
اینفوگرافی توصیه های مقام معظم رهبری به جوانان
توصیه های مقام معظم رهبری به دانشجویان: تداوم آرمان خواهی، گفتمان سازی دانشجویان، توجه به پیشرفت علمی کشور، خودسازی فردی و جمعی، ایستادگی صریح
💠 #کانال_هنر_تبیین، #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
#نهج_البلاغه
💠زنهار، زنهار، سخت از دشمنت پس از پذيرش صلح برحذر باش، چرا كه دشمن گاهي نزديك مي شود كه غافلگير سازد. بنابراين دورانديشي را به كار ببند و خوش بيني را متهم كن.»
📚 #نامه ۵۳
🕊 #نهج_البلاغه_ای_شویم
💠 #کانال_هنر_تبیین، #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 رهبر انقلاب: آقای رئیسی دو خصوصیت را با هم در سیاست خارجی رعایت میکرد:
۱) تعامل
۲) عزتمداری
✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار اعضای هیئت دولت سیزدهم:
یک نکتهی برجستهی دیگری که در آقای رئیسی وجود داشت این است که در سیاست خارجی دو خصوصیت را ایشان با هم در کنار هم رعایت میکرد. یکی تعامل، یکی عزّتمداری، عزّتمندی.
✏️ اهل تعامل بود اما از موضع عزّت نه آن چنان تند و به اصطلاح دور کننده و چه، که قطع بشود. نه بیخودی امتیاز دادن و دست پایین گرفتن و اینها. نه، از موضع عزّت اما درعینحال تعامل. ۱۴۰۳/۴/۱۷
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 رهبر انقلاب: «مأیوس نشدن از زخم زبانها» یکی از نکات برجسته مرحوم آقای رئیسی بود / از زخمزبانها رنج هم میکشید لکن از کار کردن و دنبالگیری کردن سرد نمیشد
✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار اعضای هیئت دولت سیزدهم:
یک نکتهی برجستهی دیگر از مرحوم آقای رئیسی مأیوس نشدن از زخم زبانها بود.
✏️ این نقطه ضعف خیلی از ماهاست که تا یک کسی زبانش به انتقاد از ما میچرخد فوراً یا دلمان میشکند یا نمیدانم اوقاتمان تلخ میشود یا بدمان میآید که چرا ناسپاسی شد از ما مثلاً فلان. و از کار میمانیم، خیلی اوقات این جوریم، همهاش دوست داریم تعریفمان را کنند. ایشان نه، به ایشان زخم زبان هم میزدند زیاد، مأیوس نمیشد.
✏️ حالا البته نمیشود گفت رنج نمیکشید. چرا، رنج هم میکشید. گاهی پیش بنده شکایت هم ایشان میکرد. لکن مأیوس نمیشد و سرد نمیشد از کار کردن، دنبالگیری کردن. ۱۴۰۳/۴/۱۷
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 رهبر انقلاب: آقای رئیسی جداً متواضع و آدم صبوری بود/ اهل مدارا بود با کسانی که با او اختلاف نظر داشتند
✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار اعضای هیئت دولت سیزدهم:
در خصوصیات رئیسجمهور عزیزمان، یک نقطهی دیگر هم منش اخلاقی ایشان بود. جدّاً متواضع بود. جدّاً بردبار بود. آدم صبوری بود، آدم بردباری بود. اهل مدارا بود و با کسانی که اختلاف نظر داشتند، چه اختلاف نظری، چه اختلافات نظری که منتهی میشد به اختلاف عملی در عرصه. خب وجود داشت دیگر در ادارهی کشور، این چیزها وجود دارد میدانید، ایشان میآمد به بنده هم میگفت مطرح میکرد، مواردی را ذکر میکرد، اوقاتش هم تلخ میشد میگفت امّا مدارا میکرد. ۱۴۰۳/۴/۱۷
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 رهبر انقلاب: مرحوم آقای رئیسی اهل ذکر و دعا و توسل بود / مجموعه این خصوصیات علمی و فکری و قلبی بعنوان یک الگو باید ثبت بشود
✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار اعضای هیئت دولت سیزدهم:
مرحوم آقای رئیسی اهل ذکر و توسل و دعا بود.
✏️ اهل گریه بود و دلش روشن بود و مرتبط بود قلباً با عالم غیب و همینهاست که انسان را نجات میدهد انسان را پیش میبرد.
✏️ من این موارد را گفتم برای اینکه اینها ثبت بشود. این ثبت بشود بعنوان یک الگو، معلوم بشود که کسی که رئیس قوهی مجریهی یک کشور است میتواند مجموعهی این خصوصیات عملی و فکری و قلبی و اینها را با همدیگر داشته باشد و دنبال کند. ۱۴۰۳/۴/۱۷
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
🖼 مشارکت استانهای مختلف در دور دوم انتخابات چقدر بود؟فارس
💠 #کانال_هنر_تبیین، #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
#رشته_توئیت استاد شجاعی
پیرامون نتیجه دور دوم انتخابات
برخلاف توهم بدخواهان و جاهلان و منافقان، این حجم از مشارکت یک پیروزی بزرگ برای جمهوری اسلامی است. اما از نگاه پیروزی یک تفکر بر تفکر دیگر، باید به چند نکته توجه کرد:
الف_ این تجربه بارها در جمهوری اسلامی با اختلاف رأی بسیار بالاتر به نفع هر یک از دو تفکر، اتفاق افتاده است. کما اینکه در دور قبل شهید خدمت آیتالله رئیسی با ۱۴ میلیون رأی بیش از نفر دوم به پیروزی رسید. در حالیکه در این دوره پیروز میدان با اختلاف بسیار کم به پیروزی رسیده است. و این علامتِ رشد چشمگیر جهانبینیِ مقاومت و توحید است.
ب_ ضعف جدی در جبهۀ ضدفساد و ضدتبعیض در بُعد تبلیغی و معرفتی وجود دارد که نتوانست علیرغم کم کردن فاصله، بطور کامل به غلبهی تفکر توحید بر دیگر تفکرات بیانجامد.
ج_ میلیونها تن از جبهۀ حق و عدالت، و امت حزب الله برای پیروزیشان دست به دعا و نذورات و اذکار فراوان زدند و در قلب پاکشان این توقع وجود داشت که خداوند به این دعاها توجه نماید و آنها را پیروز کند.
باید دانست که این دعاها هرگز بینتیجه و بیتأثیر نیست و هدف خداوند ازسنتهای الهی که بزودی در مجال مفصلّی در رابطه با آنها سخن خواهم گفت تفکیک مجاهدان وصابران از غیر آنها و پاک شدن جامعه از افراد سستایمان است.پس به آنچه خداوند مقدّر میداند راضی و دلآرام باید بود.
د_آن دسته از اهل حق که به وظیفۀ خویش عمل نموده و تمام وسع خویش را برای موفقیت جبهه انقلاب وسط گذاشتند،در امتحان الهی پیروز و در نزد او (خدا) مأجور هستند و اجر شهدا را دارند.
💠 #کانال_هنر_تبیین، #محض_اطلاع
@honaretabyin
28.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
برنده و بازنده❗️❌
این ویدیو رو همه ببینید حتی اگه
طرفدار پزشکیان هستید...
💠 #کانال_هنر_تبیین، #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
هواداری ، مصونیت نمیاورد.mp3
810.6K
🔴بشنوید؛ هواداری، مصونیت قضایی نمی آورد
♦️برخی متهمان سیاسی واقتصادی که در انتخابات، خود را به آقای پزشکیان چسبانده وابراز هواداری کردند بیش از حد، ابراز خوشحالی می کنند
♦️اینها به اشتباه فکر می کنند این هواداری باعث مصونیت قضایی برای آنها خواهد شد و یا برخی دیگر خواب وزارت می بینند
♦️رسیدگی به تخلفات به عهده دستگاه قضایی و رسیدن به وزارت، از راه مجلسِ تازه نفس انقلابی می گذرد....
@ebratha_ir
@ebratha.org
📍پزشکیان: رهبری در انتخابات مجلس مرا مدیون خودشان کردند
❌اما در میان نامزدهای تأیید شده، از جمله نام مسعود پزشکیان دیده میشود؛ نماینده چند دوره مجلس که صلاحیت او در انتخابات اسفند ماه گذشته مجلس، از سوی هیئتهای اجرائی تأیید نشده بود، اما از سوی شورای نگهبان تأیید شد. پزشکیان، ۱۸ دیماه سال گذشته در اینباره خبر داد: «اگر دخالت رهبری نبود امکان رد صلاحیت من وجود داشت». او افزوده بود: «از زمانی که خودمان را شناختیم، سعی کردیم برای انقلاب و نظام کار کنیم و صادقانه رفتار کردیم. حضور من برای این است که عدهای را پای صندوقهای رأی بکشانم و از طرفی سخنگوی مردمی باشیم که مشکل دارند... در رسانهها و از جاهای مختلف شنیدم که مقام معظم رهبری، اسم مرا آوردند و سؤال کردند که به چه دلیل در هیئت اجرائی اینطور شده، و مرا مدیون خودشان کردند. نهایتاً اگر توصیههای رهبری نبود، تصور نمیکنم آنها میخواستند مرا تأیید کنند».
پزشکیان همچنین ۸ فروردین ۱۴۰۳، درباره روند تأیید صلاحیت خود در انتخابات مجلس و اینکه با توصیه رهبری تأیید شده، گفته بود: «بنده از جاهای مختلف این را شنیدم. در یک جلسه غیر علنی فرموده بودند که چرا این کار را کردید؟ شورای نگهبان هم اعلام کرد که ما هیچ وقت این کار را نکردیم و همیشه (آقای پزشکیان) را تأیید کردیم، بلکه هیئت اجرائی رد کرده بود».
💠 #کانال_هنر_تبیین، #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تبدیل شدن ایران به یک قدرت جهانی به اعتراف نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال
🔷پروفسور «جان مرشایمر» دانشمند علوم سیاسی:
🔺اسرائیل نمیتواند به ایران حمله کند و فقط فریبکاری میکند، ایران این روزها در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد، از آنجایی که ایران جایگاه خود را در جهان بهبود بخشیده و به یک قدرت جهانی تبدیل شده است.
🔴 #نیمه_پنهان_غرب 👇
https://eitaa.com/joinchat/3959554299C7b558c3f51
🔴 سخنگوی شورای نگهبان: صحت انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به تایید شورای نگهبان رسید
💠 #کانال_هنر_تبیین، #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1720329331641160881
🗒 «ناآگاهی افراد جامعه»، یک خطر بزرگ برای جامعه است؛ زیرا دشمن اگر زیرک باشد، از همین «افراد ناآگاه» برای پیشبرد هدفهای خود استفاده میکند و مردم جامعه را بر ضدّ مصالح آن جامعه، بسیج مینماید(مرتضی مطهری، آشنایی با قرآن، ج۴، صص۳۵-۳۶).
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻مناظره با موضوع:
رویکرد فرهنگی دولت آینده
🖇با حضور:
تقی آزادارمکی
مهدی جمشیدی
🖇 در اینجا ببینید:
https://tv.ut.ac.ir/video#!/search
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻ادبیّات انتقادی و انتخاب ناموجّه
🖊مهدی جمشیدی
[یکم]. «منتقد اجتماعی»، صریح و شفاف و حتی گاه گزنده، نقد میکند؛ چه حاکمیّت را و چه جامعه را. او به ساختارها وابسته نیست که بخواهد محتاطانه و محافظهکارانه سخن بگوید و اگر غیر از این باشد، قادر نخواهد بود که حقایق را بیان کند و رنجها و زخمها را عیان کند. هم باید گفت و هم باید صریح گفت. نقادی، فضیلت است و نقادیِ صریح و ارزیابی آشکار، فضیلتی فزونتر دارد؛ چراکه بهتر میتواند ریشهها و سرچشمههای نقصانها را روایت کند. روایت محافظهکارانه، روایت سربسته و نهفته است و راه به جایی نخواهد برد. صراحت، خصوصیّتی نیست که فقط در مقابل «حاکمیّت»، پسندیده باشد، بلکه باید «جامعه» را نیز همینگونه نواخت و به نقد کشید. این در حالی است که بسیاری از اصحاب تفکّر و معرفت، خود را در مقابل جامعه تعریف نمیکنند و زبان به انتقاد نمیگشایند تا بدنۀ اجتماعی و هواداران مردمیِ خویش را از دست ندهند. بهاینترتیب، نوعی ملاحظۀ نامعرفتی و احتیاط مصلحتاندیشانه بر ادبیّات آنها حاکم است که خواهناخواه، بر منطقِ نظری آنها نیز سایه خواهد افکند. از نظر تأثیر اجتماعی، گاهی حتی باید از صراحت هم پا فراتر نهاد و در پی ادبیّاتی بود که آیتالله مصباح، آن را «شوکدرمانیِ اجتماعی» میخواند. آیتالله مصباح دربارۀ مواضع تند و صریحش، تعبیر شوکدرمانیِ اجتماعی را به کار میبرد و میگفت گاهی باید جامعه را اینگونه از خواب بیدار کرد؛ یعنی باید به وضعِ فکریِ مستقر، تلنگر زد و تکانه وارد کرد تا ساختارشکنیِ ذهنی، ممکن شود. وقتی فضای عمومی و جوّ غالب، سمتوسوی یکسان دارد و سخن انتقادی، شنیده نمیشود، باید نقد را به صورت غلیظ و صریح و برجسته بیان کرد تا دچار گمگشتگی نشود. حاکمیّت و جامعۀ ما، سخت محتاج «تحوّل» است و تحوّل نیز جز از طریق نقادیِ صریح، ممکن نیست.
[دوّم]. کارگزار رسمی یا عالِم دینی، ملاحظات متعدّدی دارد، اما یک منتقد اجتماعی مانند من، میتواند بیپرده و صریح بنویسد. این امر به دلیل آن است که «گفته» باید با «موقعیّت اجتماعی»ای که فرد در آن قرار گرفته است، تناسب داشته باشد؛ چنانکه هر فردی باید تناسب گفتهاش را با موقعیّت اجتماعیاش بسنجد و تقارن و تناسب ایجاد کند. دراینباره، آیتالله مصباح نکتههای تاریخیِ روشنگری را مطرح میکرد که در واقع، پاسخ ایشان به اشکالاتی بود که به ادبیّات ایشان وارد میشد. ایشان میگفتند حضرت امیر و جناب ابوذر، هم دو در یک وضع سیاسی بودند و دیگریشان نیز یکسان بود، اما مواضع جناب ابوذر، بسیار تندتر و صریحتر و گزندهتر بود؛ درحالیکه هیچ روایتی نداریم که حضرت امیر، جناب ابوذر را از این غلظت و درشتی، نهی کرده باشند، بلکه ایشان تا لحظۀ پایانی، حامی و مؤیّد جناب ابوذر بودند. همچنین آیتالله مصباح، این مثال تاریخی را مطرح میکرد که حضرت امیر و حضرت زهرا نیز در آن واقعۀ تلخ، از نظر شدّت و غلظت و صراحت، متفاوت رفتار کردند؛ چراکه یکی از این دو بزرگوار، صاحب حقّ غصبشده بودند و دیگری، یک منتقد بیرونی. این نیز نشان میدهد که ادبیّات انتقادی، وابسته به موقعیّت اجتماعی است و هر کسی باید بکوشد مقام و موقع خویش را بیابد و بشناسد و درخور و همساز با آن، موضعگیری کند.
[سوّم]. من در یادداشت اخیرم، به نقد انتخاب کسانی پرداختم که به پزشکیان رأی دادهاند. این نقد، برخاسته از سوگیری سیاسی نبود، بلکه سخن از «عقلانیّت» آمده بود و چون این انتخاب، دستکم در نسبت با نامزد دیگر، بسیار ناروا و نابجا بود، زبان به صراحت و غلظت گشودم. ما در این انتخابات، همچنان با یک «پرسش جدّی» مواجه هستیم و آن، عبارت از این است که رأیدهندگان به پزشکیان، چه فضیلتی در وی دیدند؟! او نه گفتار سیاسی میداند؛ نه برنامهای برای اقدام دارد؛ نه چندان به آداب گفتگو پایبند است؛ نه اطرافیان موجّهی در کنار وی هستند؛ نه تجربۀ درخشانی در کارنامه دارد و ... . با وجود این حجم انبوه از «فقدانها» و «فقرها»، چرا باید بخشی از مردم از وی حمایت کنند؟! ما با یک «انتخاب ناموجّه» روبرو هستیم که خودش، پرسشانگیز است. بهحتم، انتخابهای مبتنی بر «فقدان حافظۀ تاریخی» - یعنی بازگشت به نسخۀ برجام که خسارت محض بود - و «فقدان رویکرد ملّی» - یعنی رأیدهی در چهارچوب انگیزههای قوممدارانه - به معنی نابالغی سیاسی هست و باید چنین انتخابکنندگانی را نقد کرد تا خطاهای جمعی عیان شوند. من میدانم که محافظهکاری، رسم رایج شده است، ولی مسأله این است که انقلاب، چوب نگفتنها را میخورد.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🏴 امام کاظم(ع) و ماه محرم
در بیان امام رضا علیهالسلام
📖 «كانَ أبي صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِ إذا دَخَلَ شَهرُ المُحَرَّمِ لا يُرى ضاحِكاً، وكانَتِ الكَآبَةُ تَغلِبُ عَلَيهِ حَتّى يَمضِيَ مِنهُ عَشَرَةُ أيّامٍ، فَإِذا كانَ يَومُ العاشِرِ كانَ ذلِكَ اليَومُ يَومَ مُصيبَتِهِ وحُزنِهِ وبُكائِهِ، ويَقولُ: هُوَ اليَومُ الَّذي قُتِلَ فيهِ الحُسَينُ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِ».
«پدرم - كه درودهاى خدا بر او باد - وقتى ماه محرّم مىرسيد، خندان ديده نمىشد و اندوه، بر او چيره مىشد تا اين ده روز به پايان برسد. وقتى روز دهم مىرسيد، آن روز، روز عزا و اندوه و گريهاش بود و مىفرمود: «اين، همان روزى است كه حسين - كه درودهاى خدا بر او باد - در آن، كشته شد».
📕 دانشنامه امام حسین علیهالسلام بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ، ج ۹، صفحه ۳۹۰ و ۳۹۱.
🌐 صفحات مجازی