#زیارت_ناحیه بخش چهارم
در این بخش حضرت روضهای حماسی را آغاز میکنند و در ضمن ذکر سلحشوری مولا مظلومیت آن بزرگوار را نیز به خوبی بیان میکنند. این بخش یکسره آموزش است برای مداحان تا با روضههای نسنجیده اهلربیت را تحقیر نکنند:
- تا آنکه جور و ستم دستِ تعدّى دراز نمود، وظلم وسرکشى نقاب از چهره برکشید، وضـلالت و گمـراهى پیروان خویش را فرا خواند
- با آنـکه تو در حَرَمِ جدّت متوطّن بودى، و از ستمکاران فاصله گرفته بودى، و مُلازمِ منزل و محرابِ عبادت بوده، و از لذّتها و شهوات دنیوى کناره گیربودى، و بر حسب طاقت و تَوانَت مُنکَر را با قلب و زبانت انکار مىنمودى، پس از آن علم و دانشت اقتضاى انکارِ آشکار نمود، و برتو لازم گشت لازم نمود با بدکاران رویاروى جهاد کنى
- بنابراین در میان فرزندان و خانوادهات، و پیروان و دوستانت روانه شدى، و حقّ و برهان را آشکار نمودى، و با حکمت و پند و اندرزِ نیکو (مردم را) بسوىِ خدا فراخواندى، و به برپادارىِ حدودِ الهى، و طاعتِ معبود امر نمودى، و از پلیدىها و سرکشى نهى فرمودى
- ولى آنها به ستم و دشمنى رویاروىِ تو قرار گرفتند
- پس تو نیز با آنان به جهاد برخاستى پس از آنکه (حقّ را) به آنان گوشزد نمودى آنها را به عذابِ الهى تهدید نمودى
- و حجّت را بر آنها مؤکّد فرمودى
- ولى عهد و پیمان و بیعت تو را شکستند
- و پروردگار تو جدّت را بخشم آوردند
- و با تو ستیز آغاز کردند
- پس توبه جهت زد و خورد و پیکار استوار شدى
- ولشکریان فاجر را خورد و آسیاب نمودى
- و در گَرد و غُبار ِنبرد فرو رفتى
- و چنان با ذوالفقار جنگیدى، که گویا علىّ مرتضى هستى
- پس چون تو را با قلبى مطمئن، بدون ترس و هراس یافتند، شرورِ مکر و حیلهشان را برتو برافراشتند
- و از درِ نیـرنگ و فساد با تو قتال نمودند
- و آن ملعون لشکریانش را فرمان داد، تا تو را از آب و استفاده آن منع نمودند
- و با تو قتال نمودند، و به جنگ و مبارزه با تو شتافتند، و تیرها و خدنگها بسوى تو پرتاب نمودند، و براى استیصال و ناچار نمودن تو دست دراز کردند، و حُرمتى براى تو مراعات نکردند، و از هیچ گناهى درمورد تو خوددارى ننمودند، چه درکشتن آنهادوستانت را، و چه در غارت اثاثیه خیمههایت
- (بارى) تو در گَرد و غُبارهاى جنگ پیش تاختى، و آزار و اذیّتهاى فراوانى تحمّل نمودى
- آنچنانکه فرشتگانِ آسمانها ازصبر و شکیبائى توبه شگفت آمدند
- پس دشمنان از همه طرف به تو هجوم آوردند، و تو را به سبب زخمها و جراحتها ناتوان نمودند
- و راه خلاص و رفتن بر تو بستند، تا آنکه هیچ یاورى برایت نماند
- ولى تو حسابگر (عمل خویش براى خدا) و صبور بودى، از زنان و فرزندانت دفاع و حمایت مینمودى، تا آنکه تو را از اسبِ سوارىات سرنگون نمودند
- پس بابدن مجروح برزمین سقوط کردى، درحالیکه اسبها تو را با سُمهاى خویش کوبیدند، و سرکشان باشمشیرهاى تیزِشان برفرازت شدند، پیشانىِ تو به عرقِ مرگ مرطوب شد، و دستانِ چپ و راستت به باز و بسته شدن در حرکت بود
- پس گوشـه نظرى به جانب خِیام و حَرَمَت گرداندى، در حالیکه از زنان و فرزندانت (روگردانده) به خویش مشـغول بودى
- اسبِ سوارىات با حال نفرت شتافت، شیهه کشان و گریان، بجانبِ خیمهها رو نمود
- پس چون بانوانِ حَرَم اسبِ تیز پاى تو را خوار و زبون بدیدند، و زینِ تو را بر او واژگونه یافتند، از پسِ پردهها (ىِ خیمه) خارج شدند، درحالیکه گیسوان برگونهها پراکنده نمودند، بر صورتها طپانچه مىزدند و نقاب از چهره ها افکنده بودند، و بصداى بلند شیوَن میزدند، و از اوجِ عزّت به حضیض ذلّت درافتاده بودند، و به سوىِ قتلگاه تو مىشتافتند
- در همان حال شِمرِملعون برسینه مبارکت نشسته
- و شمشیر خویش را بر گلـویت سیراب مینمود
- با دستى مَحاسنِ شریفت را در مُشت میفِشرد
- (وبادست دیگر) با تیغِ آختهاش سراز بدنت جدا مىکرد
- تمامِ اعضا و حواسّت از حرکت ایستاد
- نَفَسهاىِ مبارکت در سینه پنهان شد
- وسرِ مقدّست بر نیزه بالا رفت
- اهل و عیالت چون بردِگان به اسیرى رفتند
- و در غُل و زنجیر آهنین بر فراز جهازِ شتران در بند شدند، گرماى (آفتابِ) نیمروز چهرههاشان مىسوزاند، در صحراها و بیابانها کشیده میشدند، دستانشان به گَردَنها زنجیر شده، در میان بازارها گردانده میشدند
💠 #کانال_هنر_تبیین، #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
اینکه ما روی مسئله ی #فساد و #فحشا و مبارزه و #نهی_از_منکر و این چیزها #تکیه می کنیم، یک علت عمده اش این است که جامعه را #تخدیر می کند.
همان مدینه ای که اولین پایگاه تشکیل حکومت اسلامی بود ، بعد از اندک مدتی به مرکز بهترین موسیقی دانان و آوازه خوانان و معروف ترین رقاصان تبدیل شد! تا جایی که وقتی در دربار شام می خواستند بهترین مغنیان را خبر کنند ، از مدینه آوازه خوان و نوازنده می آوردند‼️
امام خامنه ای "حفظه الله"
در جمع سپاه و نیروی انتظامی
۱۳۷۴/۱۰/۵
💠 #کانال_هنر_تبیین، #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
#زیارت_ناحیه بخش ششم قسمت دوم
- بارخدایا! من از تودرخواست میکنم خیرِ دنیا و ثوابِ آخرت را، بارخدایا! مرا به سبب حلالت از حرام مستغنى کن، وبه فضل و احسانـت از جمیع خلق بى نیاز فرما، بارخدایا! از تو درخواست میکنم دانشى مفید، قلبى خاشع، یقینى سلامت بخش، عملى صالح و پاک، صبرى زیبا، و اجرى عظیم را
- بارالها! شکر نعمتت برمن را روزیَم کن، و احسان و کَرَمَت برمن زیاد فرما، و گفته مرا درمیان مردم شنوده نما، و عمل مرا به نزد خویش بالا بَر، و سنّت باقیمانده مرا در امورِ خیر مورد پیروى قرارده، و دشمنم را خوار و ذلیل گردان
- بارخدایا! بر محمّدوآلِ او که نیکانند، درتمامى لحظات شبانه روز رحمت فرست، و مرا از شرّ بَدان محفوظ بدار، و از (کثافاتِ) گناهان و سنگینىِ وِزر و وَبال پاک و مبرّا گردان، واز آتش (عذابت) پناهم ده، و در سراى جاوید واردفرما، و (گناهانِ) مرا و تمامى خواهران و برادران مؤمنِ مرا ببخشاى، به رحمتت اى مهربانترین مهربانان
💠 #کانال_هنر_تبیین، #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اول اینو ببین 👆👆
بعد این ویدئو رو 👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️عجب صبری داره زینب سلام الله علیها
💠 #کانال_هنر_تبیین، #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
هدایت شده از عفاف گرایی
📣 فلسفه قیام امام حسین علیهالسلام
🔺از جمله عواملی که در پیدایش قیام امام حسین علیه السلام در کنار عامل «دعوت مردم کوفه» و «عدم بیعت با یزید» نقش محوری دارد؛ امر به معروف و نهی از منکر است که خود حضرت نیز در اعلام مواضع صریح خود در وصیتنامه به برادرشان محمد بن حنفیه، این حقیقت را بیان کردند: «اُرید أن آمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَن المُنکَرِ» **میخواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم**
🔻 شهید مطهری در کتاب «حماسه حسینی» این عامل را مهمترین عامل قیام حسینی برمیشمارند و معتقدند که این عامل، ارزش نهضت اباعبدالله (ع) را دهها برابر بالا میبرد.
☑️ به عبارت دیگر، اگر مردم کوفه از امام دعوت نمیکردند و یا حتی یزید درصدد آن نبود که از امام بیعت بگیرد، چنین نبود که ایشان ساکت بنشینند و دست از قیام و مبارزه بر ضد دستگاه ظلم و جور یزیدی بردارند!
☑️ از دیدگاه استاد شهید، شیوع بدیها و منکرات و به تعبیر خود امام «حلال شدن حرامها و حرام شدن حلالها» و بالاخره مشاهده وضع نابسامان و فاسد اجتماع، حضرت را در برابر دشمن قرار میدهد و وادار به قیام میکند!
(حماسه حسینی، ج 1، ص 213-214).
🔸خب اینجا یک سؤال مهمی مطرح میشود و آن اینکه: مراد امام حسین علیه السلام از امر به معروف و نهی از منکر چیست؟
آیا مراد همین تذکر لسانی به یزید و یزیدیان و مفسدین و مرتکبین فعل حرام است؟ یا نه مسئله بسیار فراتر از تذکر لسانی است؟
🔹 امیرمؤمنان علیهالسلام در روایتی میفرماید:
اى مؤمنان! هر كس بنگرد كه ستمى اعمال میشود، يا مردم را به منكرى فرا میخوانند، و او از بُن دل آنها را نپذيرد، سالم مانده و گناه نكرده است. و هر كس با زبان اعتراض كند پاداش برد -و او از فرد نخست برتر است- و آن كس كه با شمشير به انكار برخيزد، تا كلام خدا (و ارزشهای دینی و احکام الهی) برافراشته شود، و سخن (و طرحها و برنامهها و ساختارها و نظامات غلط) ستمگران (در زمینههای مختلف) به زیر کشیده شود و سرنگون گردد، راه رستگارى را يافته و پيموده، و نور يقين در دلش تافته است.
«أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ إِنَّهُ مَنْ رَأَى عُدْوَاناً یُعْمَلُ بِهِ وَ ... وَ مَنْ أَنْكَرَهُ بِالسَّیْفِ لِتَكُونَ كَلِمَةُ اللَّهِ هِیَ الْعُلْیَا وَ كَلِمَةُ الظَّالِمِینَ هِیَ السُّفْلَى فَذَلِكَ الَّذِی أَصَابَ سَبِیلَ الْهُدَى وَ قَامَ عَلَى الطَّرِیقِ وَ نَوَّرَ فِی قَلْبِهِ الْیَقِینُ» نهج البلاغه، حكمت373.
🔸در آخرین فراز زیارت امین الله نیز مشابه همین حدیث، از خداوند درخواست میکنیم: «وَ أَظْهِرْ كَلِمَةَ الْحَقِّ وَ اجْعَلْهَا الْعُلْيَا وَ أَدْحِضْ كَلِمَةَ الْبَاطِلِ وَ اجْعَلْهَا السُّفْلَى إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ». خدایا کلمه و سخن حق و احکام و طرحها و برنامههای الهی را [در زمینههای فرهنگی، اجتماعی، سياسى، اقتصادى، علمی، حقوقی، دفاعی، امنیتی و ... به وسیله ما] برپا و سربلند گردان و کلمه و سخن باطل و طرحها و برنامههای غیرالهی را [در زمینههای فرهنگی، اجتماعی، سياسى، اقتصادى، علمی، حقوقی، دفاعی، امنیتی و ... به وسیله ما] سرنگون و پایمال گردان؛ زیرا تو بر هر چیزی توانایی.
🔹یعنی در تحت حاکمیت ولایت، به ما مکنت و قدرت و مقام و موقعیتی عطا فرما تا بتوانیم کلمه حق و احکام و طرحها و برنامههای الهی را در زمینههای فرهنگی، اجتماعی، سياسى، اقتصادى، علمی، حقوقی، دفاعی، امنیتی و ... اجرا و سربلند گردانیم و کلمه باطل و طرحها و برنامههای فاسد را در این زمینهها به زیر بکشیم و سبب محو و نابودی بسترهای گناه و فساد شویم.
♦️و البته این مهم محقق نخواهد شد الا اینکه انقلابیون غیرتمند به میدان آیند و مناصب حاکمیتی را در قوای سهگانه و در عرصههای مختلف به دست بگیرند و با وضع قوانین و نظامات و اصلاح ساختارها، بر مسیرهای فسادآفرین مسلط شوند و به کنترل بپردازند.
و اتفاقا مهمترین مرحله امر به معروف نیز همین مرحله است –یعنی به دست گرفتن نظامات- بهطوری که همه پیامبران الهی برای تحقق همین مرحله مبعوث شدند و امام حسین علیهالسلام نیز برای همین مهم قیام کردند. چراکه در زیر یوغ طاغوتیان و مفسدان و نظامات و ساختارهای فسادزا، هرگز نمیشود جامعهای سالم و پاک و عفیف داشت. و از همین رو امام خمینی (ره) در وصیتنامهاش فرمود: «تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست لیبرالها بیفتد». زیرا لیبرالها و غربزدهها، هنری جز آزادی پایینتنه و غربگدایی و چپاول بیتالمال و نابودی اقتصاد ندارند اگرچه همواره دم از اصلاحطلبی میزنند!
قرآن کریم درباره اینان فرموه: (وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ ...) و هنگامی که به آنان گفته شود: «در زمین فساد نکنید» میگویند: «ما اصلاحطلبیم!» 11و12 بقره
@efaf_amin
هدایت شده از محمد مهدی فاطمی صدر
آماج مجلس عزای سیدالشهداء رشد است و نه جذب؛ جذب این جا تنها مقدمهی رشد است...
هدایت شده از محمد مهدی فاطمی صدر
سادهترین شناسهی هیأت سکولار هماین تعطیل امر به معروف و نهی از منکر زیر خیمهی آن است...
هدایت شده از محمد مهدی فاطمی صدر
هر سنت اگر در نهضت امتداد نیابد، گرفتار آفت بدعت خواهد شد...
هدایت شده از محمد مهدی فاطمی صدر
هیأت سکولار، اسلام پستو را ترویج میکند؛ قاعد است و اهل اقامه نیست؛ از اقامهی حجاب شرعی تا اقامهی حکومت شرعی...