▪️"جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم نه یک کلمه بیش"
#سوگواره_معرفتی
🔹حجت الاسلام علی مهدیان
🔸️حجت الاسلام ابوالفضل نظری
▪️۱۸ الی ۲۱ مرداد؛ ساعت ۲۱:۳۰
🕌مکان؛ حسینیه معارف انقلاب اسلامی، واقع در خیابان زینبیه غربی، تکیه عباس کن کان
جهت اطلاعات بیشتر به کانال حسینیه معارف انقلاب مراجعه کنید. 🔻🔻🔻
https://eitaa.com/hoseiniehmaaref/138
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️"جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم نه یک کلمه بیش"
جهت اطلاعات بیشتر به کانال حسینیه معارف انقلاب مراجعه کنید. 🔻🔻🔻
https://eitaa.com/hoseiniehmaaref/138
Shab Avval-Mahdiyan.mp3
47.02M
🔶️جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر
🔸️#جلسه_اول
🔹️#حجت_الاسلام_علی_مهدیان
🔸️#صوت
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجتالاسلام علی مهدیان
🔸️جلسه اول - قسمت اول
نسبتی وجود دارد بین شریعت با معنویت و سلوک الی الله؛ علت مطرح کردن این بحث این است که درباره صورت دین حضرت امام صحبتی دارند و میفرمایند: الاسلام هو الحکومه بشؤونها و در نامه هایی که به خبرگان دارند توضیح میدهند که حکومت، فلسفه عملی فقه است.
ظاهر و قیافه فقه، حکومت است؛ همانطور که قیافه معنویت، فقه است.
این ظاهر، ظاهر سلوک است. یعنی اگر صورت حاکمیت در جامعه وجود نداشته باشد این جامعه در سیر خودش به سمت خدا می لنگد. قیافه دین اگر بخواهد در جامعه محقق شود باید حاکمیت محقق شود. اگر اینطور نشد توهم حرکت به سمت خدا را داریم و یک انسان به سمت خدا حرکت نمی کند مگر آنکه نسبتش را با حاکمیت مشخص کند.
در عالم هستی هم این مسائل وجود دارد. سیمای عالم هستی را وقتی حضرت امام به تصویر می کشد آن رکنی که اساس همه ارکان عالم می داند، آن را اراده حضرت حق می شمارد. (صورت تکوین )
نکته: صورت دین با صورت تکوین مطابق است. ( وَأَنْ أَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا) یعنی با دین آنچه که در هستی وجود دارد را بروز و ظهور می دهیم.
همینجاست که امام باقر در روایت معروف دو عبارت را به کار می برند «لَأُعَذِّبَنَّ ، لَأَعْفُوَنَّ» قطعاً قطعاً قطعاً عذاب می کنم کسی را که زیر بار حاکمیت طاغوت میرود حتی اگر این انسان در رفتارهای شخصی خودش آدم خوب و با تقوایی باشد و قطعاً و قطعاً و قطعاً می بخشم کسی را که زیر بار حکومت الله می رود حتی اگر این شخص در اعمال شخصی خود گناهکار باشد.
در همه اینها بحث، بحث حاکمیت است.
پس به طور کلی ما دو چیز را مطرح کردیم:
*۱.صورت آفرینش و تکوین عالم با صورت شریعت مطابق است. یعنی اگر متن آفرینش را اراده خدا پر می کند؛ در دین هم آنچه که متن اصلی دین را شکل می دهد حاکمیت الله است، لذا الاسلام هو الحکومه
*۲.همه معنویت و سلوک انسان به سمت خدا قیافه ش فقه است. یعنی نمی شود یک انسان اهل معنویت و معنا باشد ولی نماز نخواند. این اعمال صالح است که او را بالا میکشد و همچنین قیافه و ظاهر فقه حکومت الله است.
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجتالاسلام علی مهدیان
🔸️جلسه اول - قسمت دوم
می رسیم به بحث اصلی، یعنی مردم سالاری دینی یا همان جمهوری اسلامی.
قیافه حکومت را که حضرت امام ترسیم کرد، جمهوری اسلامی بود. لذا وقتی انتخابات انجام شد و جمهوری اسلامی رای آورد؛ امام فرمود: «امروز روز آغاز حکومت الله است در زمین»
همچنان که در تکوین، حکومت الله است که هستی را پر کرده این اگر بخواهد در ظاهر دین، ظهور و بروز پیدا کند می شود همانی که حضرت امام گفت: آغاز حکومت الله در زمین.
حال سوال اساسی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا وقتی اراده خدا در شریعت ظهور و بروز پیدا می کند باید در قالب جمهوری اسلامی باشد به تعبیر دیگر چرا حکومت الله در زمین، می شود جمهوری اسلامی؟
برای پاسخ به این سوال نیازمند چند مبنا هستیم:
بحثی را حضرت امام درباره آیه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى» دارند که در تفسیرش ایشان میفرمایند: اگر همه توصیه های قران را جمع کنیم در یک کلمه، آن کلمه می شود قیام جمعی و قیام فردی برای خدا. همچنین در جای دیگر امام در تفسیر روایت جنود عقل و جهل می فرمایند همه اخلاق خوب و اخلاق غلط همه اش در انسان به یک نکته برمی گردد و آن هم هویت قیام لِلَّه است.
برای فهم بهتر باید بدانیم قیام لِلَّه اصلا یعنی چه؟
یکی از بهترین پاسخ ها را شهید مطهری داده است؛ بحثی که شهید مطهری مطرح میکند وجود دوتا من است در انسان؛ من علوی و من سفلی که یکی از اینها من واقعی است و دیگری فرعی.
برای اینکه انسان بفهمد کدام یک از این من ها اصالت دارد باید به نتیجه اعمال بنگرد یعنی اگر انسان بعد از انجام دادن کاری احساس لذت کند و در کنار این احساس لذت عمیقا احساس شکست هم داشته باشد ما به این من می گوییم من سفلی؛ در حالی که منی که اصالت دارد احساس لذت نمی کند ولی در کنارش عمیقا احساس پیروزی و عزت را لمس می کند.
ما از اینها فهم می کنیم که یکی از این من ها باید رئیس باشد و آن دیگری را زیر نظر داشته باشد. اگر منی که اصالت دارد رئیس شد، انسان به شدت احساس عزت می کند و یک مرحله رشد می کند. ما به این می گوییم قیام لِلَّه ؛ هر جایی که انسان از لایه های عالم حجابی را کنار بزند و بالا بیاید این اسمش قیام لِلَّه است.
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجتالاسلام علی مهدیان
🔸️جلسه اول - قسمت سوم
انسان که یک مرحله بالا می آید اولین نتیجهاش این میشود که بر خودش حاکم می شود به تعبیر دیگر نتیجه قیام لِلَّه ، حاکمیت انسان بر خودش است؛ همین است که امام صادق می فرماید: العُبودِيَّةُ جَوهَرَةٌ كُنهُها الرُّبوبيّةُ
در معارف انقلاب اسلامی هم اگر بنگریم، آقا بعد از توحید بلافاصله مسئله کرامت انسان را پیش می کشد.
این حاکمیت انسان بر خودش یعنی مردم، سالار می شوند «این فرق می کند با آزادی» لذا همه دین دارد مردم را به سمت حاکمیت بر خود سوق می دهد.
با همه این توضیحات اگر بخواهیم بگوییم وظیفه رهبری اصولاً چیست؟ باید گفت: رهبری دارد کاری می کند که مردم بر خودشان حاکم باشند.
لذا وقتی تا این صورت شریعت را مردم به پا کردند و اقامه کردند، امام فرمود: امروز روز امامت امت است، امروز روز آغاز حکومت الله است در زمین.
ما حتی اگر بخواهیم حکومت معصوم را هم فهم کنیم باید با انقلاب اسلامی بفهمیم و اغراق نکردهایم اگر بگوییم حکومت امام زمان در هنگام ظهور همان جمهوری اسلامی است.
متاسفانه خیلی ها فهمشان نسبت به حکومت معصوم حکومت استبدادی است.
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
🔶️جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر
🔸️#جلسه_اول
🔹️#حجت_الاسلام_علی_مهدیان
🔸️#تصاویر
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
Shab 2-Mahdiyan.mp3
14.81M
🔶️جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر
🔸️#جلسه_دوم
🔹️#حجت_الاسلام_علی_مهدیان
🔸️#صوت
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجتالاسلام علی مهدیان
🔸️جلسه دوم - قسمت اول
سوال : اگر مردم بر خودشان حاکمند پس ولی فقیه چه کاره است و اگر ولی فقیه داریم مردم سالاری چه معنایی پیدا می کند؟
قبل از پاسخ دادن به این سوال باید متذکر بشوم که ما نیاز داریم به این مباحث نظری و داشتن چارچوب ذهنی درست. تا اینها برای ما حل نشود در مسائل عینی لنگ خواهیم زد و تمام انرژی مان برعلیه خودمان به کار خواهد رفت اگر نقشه راه نداشته باشیم.«اَلْعَامِلُ عَلَى غَيْرِ بَصِيرَةٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ اَلطَّرِيقِ لاَ يَزِيدُهُ سُرْعَةُ اَلسَّيْرِ إِلاَّ بُعْداً»
برگردیم به سوال که اصولا ما چه نیازی به ولی فقیه و حکومت مرکزی داریم؟
به طور کلی دلایلی وجود دارد مبنی بر اینکه ما به یکدیگر محتاجیم : از یک طرف عقل بشری محاسبه می کند ، مصلحت اندیشی می کند و می بیند برای آنکه بخواهد به چیزی برسد نیاز به جمع دارد ، از یک جهت دیگر طبیعت انسان طوری است که برود به سمت جمع و از همه مهمتر اصولاً ما به کمال نمیرسیم مگر به وسیله جمع.
نکته ای که اینجا وجود دارد آن است که وقتی انسان ها به سمت همدیگر می روند ، دوست ندارند زیر ولایت یکدیگر قرار بگیرند و به طور طبیعی هرکس دوست دارد آزاد باشد . این آزادی با یک جا جمع شدن شان سر ناسازگاری دارد . اینجاست که اینها نیازمند قانون می شوند ؛ قاعده ای وجود داشته باشد به طوری که آزادی های همه طوری محدود بشود که در مجموع آزادی همه زیاد بشود. ویژگی دیگری که این قاعده و قانون باید داشته باشد این است که بتواند با این آزادی جمع ، جامعه را هم رشد بدهد و به صورت طبیعی جامعه بتواند به سمت خدا حرکت کند. یعنی اولاً آزادی حفظ بشود ، ثانیاً جهت را گم نکند.
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجتالاسلام علی مهدیان
🔸️جلسه دوم - قسمت دوم
این جهت گیری که گفته شد ، باید با آزادی نسبتش را پیدا کند. اصولاً اگر به سمت معنویت نرویم دنیای مان هم درست نمی شود ؛ چرا که خداوند دنیا را طوری خلق کرده است که مردم را بفرستد و سوق بدهد به سمت معنا. لذا اگر جهت مان را به سمت معنا بگیریم دنیا در آباد ترین حالت ممکن قرار می گیرد و اصلا دنیا با انسان همراه میشود.
البته این را باید توجه داشته باشیم که مردم در انتخاب این قانون مختارند و هیچ اجباری نیست همانطور که غرب انتخاب نکرد و این شد حال و روزش . هرروز ثروت سرمایه داران افزایش پیدا میکند و فقیر ها فقیر تر می شوند.
پس غلو نکردهایم اگر بگوییم مشکل فعلی کشور از فرهنگ غربی است ، از علوم غربی است «به تعبیر مقام معظم رهبری اینها ذاتا مسموم اند» اشتباه است اگر اشکال کار را به حکومت و احکام اسلامی بگیریم.
گفتیم این که اگر جامعه را به حال خودش واگذاریم قطعاً انحصار به وجود می آید و آزادی یک سری از انسانها سلب خواهد شد به همین منظور ما نیاز داریم به یک قدرت که مانع دست درازی انسانها به یکدیگر شود. حاکمی باشد که مراقب باشد تا این قوانین الهی رعایت بشود. به تعبیری دیگر حکومت اسلامی حکومت قانون است و حاکم الهی باید تلاش کند قانون الهی پیاده بشود تا در جامعه دچار انحصار نشویم و آزادی در حداکثر ترین حالت ممکن در جامعه رواج داشته باشد.
تا به الان به طور خلاصه گفته شد که:
۱. جامعه به دلایل مختلف شکل می گیرد
۲. این انسان ها اگر بخواهند با هم زندگی کنند قطعاً درگیر میشوند پس نیازمند قانون هستند
۳. انسانها در انتخاب قانون آزادی دارند. هم میتوانند خودشان برای خودشان قانون وضع کنند و هم میتوانند قانون الهی را انتخاب کنند
۴. اگر این قانون بخواهد پیاده شود نیازمند حاکمیت است و همه مردم مسئول پیادهسازی این قانون در حاکمیت اند.«کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ»
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجتالاسلام علی مهدیان
🔸️جلسه دوم - قسمت سوم
حال مشکل اینجاست اگر در پیاده سازی قانون الهی اختلاف نظر به وجود آمد باید چه کنیم؟
اینجاست که نیاز خواهیم داشت به یک محور هماهنگکننده جامعه که قانون را پیاده کند ، جهت را حفظ کند ، تلاش کند همه مردم حاکم شوند و تصمیم نهایی را در اختلاف نظرها بگیرد.
این مقدم شدن حرف یک نفر نسبت به فهم ما به دین را می گوییم : مطلقه بودن ولایت
پس لازمه حکومت مردم بر خودشان حکومت ولی فقیه است. اصولاً آزادی مردم است که ما را به این نقطه می رساند تا در برخی مواقع ما نیازمند اجبار حکومتی شویم اجباری که ما را به تصمیم نهایی سوق دهد.
«با همه این تعاریف بدون وجود ولی فقیه مردمسالاری تخیلی بیش نخواهد بود.»
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
🔶️جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر
🔸️#جلسه_دوم
🔹️#حجت_الاسلام_علی_مهدیان
🔸️#تصاویر
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
Shab 3-Mahdiyan.mp3
18.35M
🔶️جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر
🔸️#جلسه_سوم
🔹️#حجت_الاسلام_علی_مهدیان
🔸️#صوت
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجتالاسلام علی مهدیان
🔸️جلسه سوم - قسمت اول
فَاسْتَقِمْ کَمَآ أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْاْ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ «هود آیه ۱۱۲»
در فضا و اندیشه های دینی، دین خاتم توصیه به دوتا چشم می کند.( ذو العينين ) از یک طرف به سمت تنزیه و خالص سازی و مرکز نگاه می کند از سمت دیگر دامنه را مشاهده میکند، هم امام را میبیند و هم امت را، هم فطرت انسانی را می بیند که در همه هست و هم وحی را مشاهده می کند.
در فضای اجرا و اقامه هم همینطور است؛ هم مرکز و امام، مسئول اقامه دین هستند و هم تک تک امت. برای ظهور و بروز دین، هم باید امام حاکم شود و هم مردم بر خودشان حاکم بشوند، هر دو جلوه باید اتفاق بیفتد.
روایتی داریم از امام معصوم که می فرمایند: صراط از بین دو صفت عبور می کند.صله رحم، امانت داری. اساسی ترین و محوری ترین امانت ذیل آیه ( إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ ) امانتِ ولایت است. از یک طرف این است از طرف دیگر صله رحم است.
حضرت امام هم این نگاه ذو العينينی را چندین بار در کتاب هایش اشاره کرده است که یهود به یک طرف و نصاری به یک طرف. به طوری که یهود بسیار به کثرت و مادیت توجه داشت و مسیحیت خیلی به سلوک و معنویت؛ «رحم الله اخي عيسي کان عينه اليسري عمياء، رحم الله اخي موسي کان عينه اليمني عمياء، انا ذو العينين» امام بسیار به این روایت تاکید می کردند.
اینکه ما می گوییم هم حاکمیت ولی و هم حاکمیت مردم بر خودشان، این هماهنگ است با بقیه امور که به آنها اشاره شد.
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجتالاسلام علی مهدیان
🔸️جلسه سوم - قسمت دوم
در این جلسه قدری تاریخی تر و عینی تر روی مسئله بحث خواهیم کرد.
یکی از مهمترین مسائلی که اینجا می شود روی آن بحث کرد مقوله غیبت است. حضرت علامه طباطبایی مقوله غیبت را ذیل آیات قیامت تفسیر می کنند و اصولاً این سه اتفاق غیبت، رجعت و قیامت را ناظر به یک حقیقت واحد شرح میدهند. طبق این قاعده، فلسفه غیبت رشد جبهه حق است و آیه ( لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هَٰذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ ) می گوید چشم ها تیز می شود و به تعبیر دیگر انسان ها رشد می کنند و چیز دیگری می بینند.
ائمه هم مباحث مربوط به رجعت و ظهور را ذیل آیات قیامت آورده اند. طبق این تعاریف ظهور به دست انسان ها رخ می دهد، ظهور معطل رشد انسان هاست.
ما به جنگ احد هم اگر نگاه کنیم با اینکه بهترین انسانها در رأس قرار داشت ولی پیروزی به تاخیر افتاد و علت این تاخیر طبق روایات فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ وَعَصَيْتُمْ بود.
لذا اگر حضرت زهرا هم می رفت و در کنار قبور شهدای جنگ احد گریه می کرد به خاطر این بود که بیماری مردم را به یادشان بیاورد.
به طور کلی اتفاقاتی که در جبهه حق رخ میدهد و ائمه، اینها را قدم به قدم جلو میبرند برای این است که امت بلند شوند، رشد کنند.
لذا انقلاب اسلامی ایران اتفاقی نبود؛ محصول مجاهدتهای ائمه و علما بوده است. اینکه مردم بر خودشان حاکم شوند کار بسیار بزرگی است. در یک روز دو روز هم اتفاقی نمیافتد.
لذا دعوا بر سر این است که مردم باید رشد کنند و بر خودشان حاکم شوند و کسانی میخواهند این اتفاق نیفتد که بتوانند انحصار به وجود بیاورند.
به طور کلی اگر ما به شکل قیام امام خمینی در انقلاب اسلامی هم نگاه کنیم مدلش ، مدل مردم سالاری دینی است. امام از همان ابتدا با ولایت فقیه و مردم جلو رفت. چرا که اگر نگاه کنیم به وفور میبینیم که امام به شاه دستور می داد. بر چه پایه ای دستور می داد؟ خب خودش را ولی فقیه می دید. از طرف دیگر مخاطب امام توده مردم بودند. می بینیم که از همان ابتدای کار، امام با این دو عنصر حرکتش را جلو می برد. در ۱۳ سال تبعید، حرکت شبکه ای لمام با مردم بود و از طریق روشنگری حرکت خودش را جلو میبرد این اعتقاد امام بود که مردم باید قیام بکنند و به کف میدان بیایند.
اینکه امام با مجاهدین خلق مشکل داشت این بود که آن مدل را برای انقلاب کردن قبول نداشت. حرف امام این بود که من با مردم سالاری انقلاب می کنم. یا در جای دیگر وقتی امام با بازرگان درگیر می شود به خاطر آن است که بازرگان میخواهد بدون حضور مردم جامعه را جلو ببرد در حالی که امام نظرش چیز دیگری بود.
تمامی وقایع نشانگر این است که دعوا بر سر مردم است و اینکه مردم باید کف میدان بمانند.
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجتالاسلام علی مهدیان
🔸️جلسه سوم - قسمت سوم
یکی از راه های از بین بردن مردم سالاری، ایجاد دوقطبی در جامعه است.
حواسمان باشد دو قطبی با اختلاف فرق می کند. دو قطبی در واقع جامعه را جبهه بندی میکند و یک حالت تخاصم به وجود می آورد. این حالت دو اشکال دارد: اولا جلوی آزاد اندیشی را می گیرد و ثانیا در عرصه عمل، اکثریت را سالار می کند نه همه را. در این حالت اقلیت احساس شکست می کنند. خدا نگذرد از تقصیرات بنی صدر که اولین پایه گذار دوقطبی در انقلاب اسلامی بود.
داستان، داستان مردم سالاری است. در جلسات گذشته گفتیم که حکومت امام زمان هم مردم سالارانه است و تبعیت مردم از امام در حکومت حضرت، استبدادیِ از روی جهالت نیست. تبعیت فرزانگان است، تبعیت رشد یافتگان است. این دو مدل است. در حالت دوم مردم آن قدری رشد کردند که رشدشان آنها را به تبعیت از امام سوق میدهد.
متاسفانه برخیها عقل را خاموش کرده اند و می گویند هرچه امام بگوید. نتیجه این نگاه، استبداد دینی است.
« تبعیت را هم با نگاه مردم سالاری باید فهم کنیم.»
این را بدانیم که مقوله مردمسالاری آن قدری مهم است که تمام هم و غم دشمن در این سالها به روی این مسئله متمرکز شده است. دشمن میخواهد اراده عمومی مردم تضعیف شود.
از طرف دیگر هم جهاد تبیینی که رهبری روی آنها پافشاری می کند ناظر بر این مسئله است. قدری باید نگاهمان را به مسائل تغییر دهیم.
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
🔶️جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر
🔸️#جلسه_سوم
🔹️#حجت_الاسلام_علی_مهدیان
🔸️#تصاویر
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref