✅امام صادق ع فرمودند :
🔹همچون مادرِ فرزند ازدست داده بر حسین ناله کنید.
نوحو علی الحسین که درخاک وخون نشست
هرکه رسید دربدنش نیزه را شکست
نوحوعلی الحسین که مویش کشیده شد
جان داشت جدِ من که گلویش بریده شد
نوحو علی الحسین که ذبحش حرام بود
چشمان او هنوز به سوی خیام بود
نوحوعلی الحسین که می دید خواهرش
تاراج می شود همه هستش برابرش
✅ @hosenih_maghtal
✅ #فضیلت
✅ #دعای_امام_حسین (ع) و #نجات_امام_صادق(ع) از شر #منصور
🔹بسیارى از محدّثین و مورّخین آورده اند، كه ربیع بن یونس از طرف منصور عبّاسى استاندار شهر مدینه بود؛ پسر ربیع كه فضل نام دارد حكایت كند:
🔸منصور خلیفه عبّاسى - در سال 147 - پس از مراسم حجّ وارد مدینه منوّره شد و به پدرم ، ربیع گفت: هر چه زودتر جعفر بن محمّد علیه السلام احضار كن، مى خواهم او را به قتل برسانم .
🔹و هنگامى كه حضرت بر منصور وارد شد، منصور با حالت تندى و درشتى با وى سخن گفت ؛ و سپس حضرت را مورد خطاب و سرزنش قرار داد و اظهار داشت: دشمنان و مخالفین ما در عراق تو را به عنوان امام و رهبر خود برگزیده اند، خدا مرا هلاك كند اگر تو را نكشم و از بین نبرم .
🔻حضرت صادق علیه السلام اظهار داشت : آن چه برایت گفته اند دروغ است ، مگر نمى دانى كه حضرت سلیمان مورد لطف قرار گرفت شكر و سپاس انجام داد و حضرت ایّوب مبتلى گردید و صبر و شكیبائى نشان داد، حضرت یوسف مورد ظلم قرار گرفت و عفو و بخشش كرد.
🔹چون منصور چنین كلماتى را شنید، غضب خود را فرو نشاند؛ و آن گاه امام علیه السلام را نزد خود دعوت كرد و ضمن عذرخواهى و پوزش ، گفت: ساحت شما از آنچه گفته اند پاك است ؛ ولى فلانى گزارشاتى را براى ما مطرح كرده است ، كه خواستم شكّ و شبهه برطرف شود.
🔸حضرت فرمود: او را احضار نما تا ثابت شود.
🔹هنگامى كه آن شخص وارد مجلس شد، منصور دوانیقى به او گفت : مگر تو این مطالب و گزارشات را بر علیه جعفر بن محمّد حكایت نكرده اى؟
🔸آن شخص اعتراف كرد و گفت : بلى ، من گفته ام .
🔹امام علیه السلام فرمود: او را بر آنچه مى گوید، قسم دهید.
🔸منصور به او گفت قسم می خوری؟ او گفت: بله و شروع به قسم خوردن کرد ولی امام صادق(ع) به منصور گفت بگذارید تا من او را –به شیوه ای خاص- قسم دهم. منصور پذیرفت. حضرت به ساعی فرمود که این گونه قسم بخورد:
▪️«بَرِئْتُ مِنْ حَوْلِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ وَ الْتَجَأْتُ إِلَى حَوْلِی وَ قُوَّتِی لَقَدْفَعَلَ كَذَا وَ كَذَا جَعْفَرٌ»
پس ساعی در ابتدا اندکی امتناع کرد اما سپس به آن شیوه قسم خورد. -ناگهان همه دیدند که وی- قدم از قدم برنداشته بود که در دم هلاک شد. منصور که این صحنه را دید گفت پاهایش را بکشید و از این جا خارجش کنید که لعنت خدا بر وی باد.
🔹ربیع گوید که زمانی که امام صادق(ع) وارد دربار منصور شد لب های مبارکش تکان می خورد و هر چه می گذشت غضب و عصبانیت منصور بیش از پیش آرام می گردید. تا این که حضرت را به خود نزدیک کرد و از وی راضی گشت. وقتی امام از دربار منصور خارج شد به۹ دنبال وی رفتم و گفتم این مرد از کسانی است که بیشترین خشم را نسبت به شما دارد، هنگامی که شما وارد شدید چیزی زیر لب زمزمه می کردید تا ای که غضب منصور خاموش شد. چه چیزی را زمزمه می کردید؟
✳️حضرت فرمود: دعای جدم حسین بن علی علیه السلام بود. عرض کردم فدایت شوم آن دعا چه بود؟ حضرت فرمود:
▪️ «یَا عُدَّتِی عِنْدَ شِدَّتِی وَ یَا غَوْثِی فِی كُرْبَتِی احْرُسْنِی بِعَیْنِكَ الَّتِی لَا تَنَامُ وَ اكْنُفْنِی بِرُكْنِكَ الَّذِی لَا یُرَامُ.»
🔸ربیع گوید: من آن دعا را حفظ نمودم و هیچ سختی برایم پیش نمی آمد مگر این که آن دعا را می خواندم و از آمن سختی خارج می گشتم.
🔹ربیع گوید: آن گاه از امام پرسیدم که چرا نگذاشتید که ساعی به الله قسم یاد کند؟ حضرت فرمود: کراهت داشتم از اینکه خداوند او را ببیند در حالی که او خداوند را به وحدانیت یاد می کند و سپاسش می گوید و به سبب این، نسبت به وی حلم بورزد و در عقوبتش تاخیر بیافکند. پس او را به آن چه شنیدی وادار به قسم نمودم و خداوند نیز جانش را به شدت گرفت.
--------------------------------------------------
📘 #الإرشاد ص 290.
#بحار_الأنوار (ط - بیروت)، ج47، ص: 175
#حضرت_صادق علیه السلام
♻️در ثواب نشر مطالب سهیم باشید♻️
🌐📚#حسینیه_مقتل - پایگاه تخصصی روضه و مقتل اهل بیت علیهم السلام📚🌐
✅ @hosenih_maghtal
http://hosenih2.mihanblog.com
✅ #فضیلت
✅ #معجزه_امام صادق (ع) و تمرد از دستوری که موجب کشته شدن گردید
🔹حفص ابیض تمار گفت: خدمت حضرت صادق علیه السّلام رسیدم در آن روزها كه معلى بن خنیس را كشته بودند و به دار آویخته بودند.ایشان به من فرمود: اى حفص من به معلى بن خنیس دستورى دادم. پس #او_با_دستور_من_مخالفت_کرد و به همین جهت گرفتار این ناراحتى شد. یك روز او را دیدم كه محزون و اندوهناك است. گفتم چه شده مثل این كه به یاد خانواده و زندگى و بچه هایت افتادهاى؟ گفت آرى.
✳️گفتم نزدیك من بیا. نزدیك شد. دست به صورتش كشیدم و گفتم كجا هستى؟.
🔸گفت در خانه خودم و این همسر من است و این ها فرزندان منند او را رها كردم تا سیر آنها را ببیند و من خود را پنهان نمودم تا با همسر خود نیز آمیزش نمود.
✳️بعد به او گفتم بیا نزدیك من. جلو آمد و دست به صورتش كشیدم گفتم كجائى؟
🔸گفت: در مدینه هستم و این خانه شما است. به او گفتم ما را حدیثى است كه هر كس آنها را حفظ كند خدا دین و دنیاى او را حفظ می كند. معلى! مبادا خود را به واسطه حدیث ما اسیر در دست مردم كنید که ایشان اگر خواستند منت بر شما گذارند و اگر نخواستند شما را بكشند.
🔹معلى! هر كس حدیث مشكل ما را پنهان كند خداوند آن را به صورت نور در پیشانیش قرار می دهد و به او عزت در میان مردم می دهد و هر كس افشا كند حدیث مشكل ما را نخواهد مرد مگر این كه گرفتار اسلحه میشود یا می میرد به طورى كه دست و پایش قطع میشود. معلى تو را خواهند كشت آماده باش.
--------------------------------------------------
🔸متن عربی:
🔹مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَیْنِ بْنِ أَبِی الْخَطَّابِ عَنْ مُوسَى بْنِ سَعْدَانَ عَنْ حَفْصٍ الْأَبْیَضِ التَّمَّارِ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَیَّامَ قَتْلِ مُعَلَّى بْنِ خُنَیْسٍ وَ صَلْبِهِ رَحِمَهُ اللَّهُ فَقَالَ لِی یَا حَفْصُ إِنِّی أَمَرْتُ الْمُعَلَّى بْنَ خُنَیْسٍ بِأَمْرٍ فَخَالَفَنِی فَابْتُلِیَ بِالْحَدِیدِ إِنِّی نَظَرْتُ إِلَیْهِ یَوْماً وَ هُوَ كَئِیبٌ حَزِینٌ فَقُلْتُ مَا لَكَ یَا مُعَلَّى كَأَنَّكَ ذَكَرْتَ أَهْلَكَ وَ مَالَكَ وَ عِیَالَكَ فَقَالَ أَجَلْ فَقُلْتُ ادْنُ مِنِّی فَدَنَى مِنِّی فَمَسَحْتُ وَجْهَهُ فَقُلْتُ أَیْنَ تَرَاكَ فَقَالَ أَرَانِی فِی بَیْتِی هَذِهِ زَوْجَتِی وَ هَؤُلَاءِ وُلْدِی فَتَرَكْتُهُ حَتَّى یَمْلَأَ مِنْهُمْ وَ اسْتَتَرْتُ مِنْهُمْ حَتَّى نَالَ مَا یَنَالُ الرَّجُلُ مِنْ أَهْلِهِ ثُمَّ قُلْتُ لَهُ ادْنُ مِنِّی فَدَنَى مِنِّی فَمَسَحْتُ وَجْهَهُ فَقُلْتُ أَیْنَ تَرَاكَ فَقَالَ أَرَانِی مَعَكَ فِی الْمَدِینَةِ وَ هَذَا بَیْتُكَ.
فَقُلْتُ لَهُ یَا مُعَلَّى إِنَّ لَنَا حَدِیثاً مَنْ حَفِظَهُ عَلَیْنَا حَفِظَهُ اللَّهُ عَلَیْهِ دِینَهُ وَ دُنْیَاهُ یَا مُعَلَّى لَا تَكُونُوا أُسَرَاءَ فِی أَیْدِی النَّاسِ بِحَدِیثِنَا إِنْ شَاءُوا أَمَّنُوا عَلَیْكُمْ وَ إِنْ شَاءُوا قَتَلُوكُمْ یَا مُعَلَّى إِنَّهُ مَنْ كَتَمَ الصَّعْبَ مِنْ حَدِیثِنَا جَعَلَهُ اللَّهُ نُوراً بَیْنَ عَیْنَیْهِ وَ رَزَقَهُ اللَّهُ الْعِزَّةَ فِی النَّاسِ وَ مَنْ أَذَاعَ الصَّعْبَ مِنْ حَدِیثِنَا لَمْ یَمُتْ حَتَّى یَعَضَّهُ السِّلَاحُ أَوْ یَمُوتَ كَبْلًا یَا مُعَلَّى وَ أَنْتَ مَقْتُولٌ فَاسْتَعِدَّ.
--------------------------------------------------
📘#الإختصاص #شیخ_مفید ،321
#مروى_فی_البصائر_الجزء الثامن الباب الثالث عشر،
#الكافی ج 1 ص 492،
#الخرائج الباب العاشر و
رواه المؤلّف فی #الإرشاد أیضا،
منقول فی #البحار ج 12 ص 108
#حضرت_صادق علیه السلام
♻️در ثواب نشر مطالب سهیم باشید♻️
🌐📚#حسینیه_مقتل - پایگاه تخصصی روضه و مقتل اهل بیت علیهم السلام📚🌐
✅ @hosenih_maghtal
http://hosenih2.mihanblog.com
✅ #شبهه #مسموم_نشدن_امام_صادق(ع) و مرگ طبیعی حضرت
🔹آن حضرت علیه السّلام پس از آن كه طولانیترین مدت را- نسبت به سایر امامان- در ارشاد مردم سپرى كرد، در سال 148 رحلت نموده و شیعیان را در غم سنگین و همیشگى ناشى از فقدان خود باقى گذاشت. درباره شهادت امام صادق علیه السّلام روایتى از منابع اهل سنت نقل شده (1) اما ابو زهره آن را نادرست شمرده و براى اثبات نظر خود به تمجید منصور از امام صادق علیه السّلام و اظهار تأسفش از رحلت آن حضرت- كه یعقوبى آن را روایت كرده- استناد جسته است. (2) او همچنین این اقدام از طرف منصور را، مخالف روش او در تحكیم پایه هاى خلافتش میداند. (3)
🔸ولى باید گفت، هیچكدام از این دو امر، نص تاریخى و دلیل بر عدم شهادت آن حضرت نیست؛ زیرا اظهار تأسف منصور به عنوان یك خلیفه- كه نمىخواهد به ظاهر بپذیرد، امام صادق علیه السّلام به دستور وى به شهادت رسیده- امرى كاملا طبیعى است و مشابه آن درباره مأمون نسبت به امام رضا علیه السّلام نیز وجود دارد و اصولا درباره سلاطین و قتلهاى سیاسى كه به دستور آنان صورت میگیرد، این رویّه امرى عادى است. همچنین حركت منصور و كشتن شمار زیادى از علویان و دشمنى صریح او با آنان كه بدون وقفه ادامه داشت با استظهار ابو زهره از رفتار منصور، منافات دارد.
🔹به عكس، فرض كشته شدن امام صادق علیه السّلام به دستور منصور، مطابق روشن حكومتى او بوده، چنانكه رویه معمول او در بر خود با دشمنانش نیز همین بوده است، گرچه اقدامات این چنینى وى، در پس پرده و كاملا محرمانه انجام مىگرفته تا او از عوارض جانبى آن در امان باشد. بنابراین اگر گزارشى تاریخى درباره مسموم شدن آن حضرت به دست منصور وجود داشته باشد، زمینه پذیرش آن بیشتر است تا انكار آن به دلیل اظهار تأسف منصور!(4)
🔸این در حالی است که در منابع خود اهل سنت به کرات اشاره و حتی تصریح به دخالت منصور در قتل امام صادق(ع) شده است تا جایی که بر هر خواننده منصفی راه توجیه را می بندد. در ذیل به تعدادی از این منابع اهل سنت اشاره می نماییم:
--------------------------------------------------
📘#منابع
- المسعودی فی مروج الذهب ج 2 ص 212.
2- ابن حجر فی صواعقه صفحة 120.
3- ابن الصباغ المالكی فی الفصول المهمة صفحة 243.
4- الشبراوی فی الاتحاف لحب الأشراف صفحة 54.
5- الشبلنجی فی نور الأبصار صفحة 144.
6- 7- و القرمانی فی تاریخه، و الخفاجی فی شرح الشفاء و و دیگرانی که ذکرشان موجب تطویل می گردد.(5)
پی نوشت ها:
(1). الاتحاف بحب الاشراف، ص 147
(2). تاریخ الیعقوبى، ج 3، ص 117؛ الامام الصادق علیه السّلام، ابو زهره ص 67
(3). الامام الصادق علیه السّلام، ص 64
(4) حیات فكرى و سیاسى ائمه، جعفریان،326، امام صادق علیه السلام
(5) الإمام الصادق و المذاهب الأربعة، أسد حیدر،ج3،108
#حضرت_صادق علیه السلام
♻️در ثواب نشر مطالب سهیم باشید♻️
🌐📚#حسینیه_مقتل - پایگاه تخصصی روضه و مقتل اهل بیت علیهم السلام📚🌐
✅ @hosenih_maghtal
http://hosenih2.mihanblog.com
✅ پیام همراهان حسینیه مقتل
🔻متن بالا را نقد کردند:
🔴اما نقدها
▪اول اینکه لفظ و صفت امیرالمومنین را ائمه ما
فقط وفقط در شان علی .ع. میدانستند و به کس دیگری نسبت نمیدادند...
▪دوما..
جمله ی ( من از كسانى هستم كه اطاعت ترا در هر حال لازم میدانم )
قطعا از زبان امام معصوم بیرون نمی آید مگر اینکه نعوذ بالله امام صادق بخواهند دروغ بگویند...
▪سوما اینکه...
در این متن کاملا رفتار و گفتار امام صادق .ع.
ذلیلانه توصیف شده .... در صورتیکه امام معصومی که تمامی کائنات و زمین وزمان به
اذن خدا در دست اوست.
این ذلت از او به دور است...
حتی اگر پیرمرد ۷۰ ساله یا مانند نوح هزار و اندی سال داشته باشد.
باتشکر وسپاس.
✅ پ.ن:
🔻با سلام و تشکر بابت توجه شما زائر محترم حسینیه مقتل
▪وظیفه ی اول حسینیه مقتل نقل مطالب مختلف از کتب مختلف تاریخی است(نقل متن بدون تغییر)
▫در بعضی از کتب اهل سنت و حتی کتب شیعه از این دست مطالب که ظاهرا نقدهای مهمی بر آنها وارد است موجود است که تفکیک این مطالب برعهده ی مداح و سخنرانان محترم میباشد.
▪خود حضرات معصومین علیهم السلام فرمودند :
🔻تقیه دین ما و دین پدران ماست.
🔻کسی که روشش تقیه نیست بهره ای از دین ندارد و....
https://hawzah.net/fa/Magazine/View/2689/6604/77075/امام-صادق-علیه-السلام-و-تقیّه
پس نمیشود نقل تاریخی را به راحتی رد کرد چون باید در مطالب رسیده از اهل بیت علیهم السلام مداقه شود.
▪باید علاوه بر نقل مطالب تذکراتی مثل تذکر بالا هم در نظر داشته باشیم .
✋با تشکر از همراهان عزیز و دقیق حسینیه مقتل
✅ @hosenih_maghtal
✅اصحاب و ياران امام
🔻 #عبدالرحمن_بن_عبد_رب_الانصاري_الخزرجي
🔷اشاره
🔶عبدالرحمن از اصحاب و ياران پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله بود و نيز از آن حضرت روايت نقل كرده است. او از مخلصان و ياران امام اميرالمؤمنين عليهالسلام بود.
🔹ابنعقده گويد: به ما حديث كرد محمد بن اسماعيل بن اسحاق راشدي، از محمد بن جعفر نميري، از حسن عبدي، از اصبغ بن نباتة كه گفت وقتي امام علي عليهالسلام از صحابه پيامبر شاهد گرفت و فرمود : كساني كه از پيامبر اكرم روز #عيد_غدير درباره ولايت و خلافت شنيدند از جاي برخيزند و شهادت دهند. پس عدهاي از جاي برخاستند كه عبارت بودند از ابوايوب انصاري، ابوعمرة ابنعمرو بن محصن، ابوزينب، سهل بن حنيف، خزيمة بن ثابت، عبدالله بن ثابت، حبشي بن جنادة السلولي، عبيد بن عاذب، لقمان بن عجلان انصاري، ثابت بن وديعة انصاري، ابوفضالة انصاري، و عبدالرحمن بن عبد رب انصاري. پس همگي گفتند:
🔻ما خود شهادت ميدهيم كه از رسول خدا صلي الله عليه و آله شنيدهايم كه فرمود :
▪️«الا ان الله عز و جل وليي و انا ولي المؤمنين، الا، فمن كنت مولاه فعلي مولاه، اللهم وال من والاه، و عاد من عاداه، و احب من احبه، و ابغض من ابغضه، و اعن من اعانه ( ۱۴ ) ؛
▫️آگاه باشيد به درستي كه خداوند، ولي من است و من ولي مؤمنين هستم، آگاه باشيد پس كسي را كه من مولاي او هستم، علي مولاي اوست. پروردگارا، دوست بدار هر كه او را دوست دارد و دشمن بدار هر كه او را دشمني كند. و محبوب بدار، هر كه او را محبوب داشته، و مبغوض بدار هر كه او را مبغوض داشته است، و هر كه او را ياري كند تو ياريش كن ».
🔹اين حديث شريف در اسد الغابة آمده كه گفته شده در جاهاي متعددي اينان از جاي برخاسته و به ولايت حضرت امير عليهالسلام شهادت دادهاند(۱۵).
🔸در كتاب حدائق آمده
«كان علي بن ابيطالب عليهالسلام هو الذي علم عبدالرحمن هذا القرآن و رباه ( ۱۶ ).
علي بن ابيطالب عليهالسلام به عبدالرحمن اين قرآن را آموخته و او را تربيت كرده بودند». شيخ طوسي رحمه الله عنه او را از اصحاب امام حسين عليهالسلام دانسته است(۱۷ ).
🔻شهادت عبدالرحمن
🔹عبدالرحمن همراه امام حسين عليهالسلام از مكه به كربلا آمده بود و در حمله نخستين به فوز شهادت نائل آمد.(۱۸) «ابنشهر آشوب» گفته او در ميدان رزم جنگيده تا به شهادت رسيده است.(۱۹). رضوان خدا بر او باد .
-------------------------
📚پی نوشتها :
( ۱ ) «ان الله تعالي اذن في قتلكم و قتلي في هذا اليوم، فعليكم بالصبر و القاتل». مقتل الحسين مقرم، ص ۲۷۵ .
( ۲ ) مقتل الحسين مقرم ص ۲۷۷ .
( ۳ ) مقتل الحسين مقرم، ص ۲۷۷ .
( ۴ ) براي اطلاع بيشتر از اين خطبه ر ك: مقتل الحسين مقرم، ص ۲۷۸-۲۸۱. خطبة الاولي .
( ۵ ) مقتل الحسين مقرم، ص ۲۸۳-۲۸۵؛ خطبه زهير را ذيل نام شريف او خواهيم آورد .
( ۶ ) مقتل الحسين مقرم، ص ۲۸۵-۲۸۶، خطبه برير را ذيل نام شريف او خواهيم آورد .
( ۷ ) مقتل الحسين مقرم، ص ۲۸۶-۲۸۹؛ ر ك: سخنان حضرت اباعبدالله الحسين عليهالسلام .
( ۸ ) مقتل الحسين مقرم، ص ۲۹۱ .
( ۹ ) نحل، آيه ۱۲۵ .
( ۱۰ ) مقتل الحسين مقرم، ص ۲۹۲ .
( ۱۱ ) بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۱۲ .
( ۱۲ ) اللهوف، ص ۴۴ .
( ۱۳ ) بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۱۲ .
( ۱۴ ) الغدير، ج ۲، ص ۴۹ .
( ۱۵ ) اسداالغابة، ج ۳، ص ۶۰۵ .
( ۱۶ ) الحذائق الورديه، ج ۱، ص ۲۱۱ .
( ۱۷ ) رجال شيخ طوسي، ص ۷۶ .
( ۱۸ ) #ابصار_العين ، ص ۱۵۸، مقصد ۵ .
( ۱۹ ) مناقب آل ابيطالب، ج ۴، ص ۱۱۳، ابنشهر آشوب ايشان را عبدالرحمن ارجني ناميده است .
✅ @hosenih_maghtal