eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
482 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 دل شیعه و سنی شیدای حسین(ع) 📌بخشی از مقاله سید قطب درباره نهضت امام حسین(ع) با عنوان: شهادت حسین(رض) پیروزی یا شکست؟ 🔻حسین - رضی الله عنه - از یک سو با آن شکل بزرگ و سترگ شهید می شود، و البته از دیگر سو شهادت او فاجعه بسیار عظیمی است، ولی آیا همچون شهادتی پیروزی است یا شکست؟ به صورت ظاهر و با معیار کوچک انسان، این امر شکست به شمار می آید. ولی در اصل حقیقت و با معیار بزرگ الهی، پیروزی است. زیرا در روی کره زمین شهیدی نیست که همچون حسین - رضی الله عنه - دلها به عشق او بتپد و قلبها لبریز از مهر و محبت او شود و جانها شیدای او گردد و از غیرت و فداکاری او به جوش و خروش درآید، چه دلها و قلبها و جانهای شیعیان مسلمان و چه مسلمانان غیر شیعه و حتی دل ها و درونها و جانهای بسیاری از غیرمسلمانان! 📚منبع: کتاب «فلسفه نهضت حسینی» سیدهادی خسروشاهی ⬅️متن کامل در http://okhowah.com/fa/13613 🔻۲۹آگوست، سالروز شهادت سید قطب @HOWZAVIAN
🔴هدف پنجم سند۲۰۳۰ در سریال گاندو ✍ قاسم یزدانی مقدم جبهه أشدّ العداوه ی یهود در پوشش سازمان ملل، برنامه دگرگون‌کردن جهان را در ۱۷ هدف اصلی و ۱۶۹ هدف فرعی طراحی کرده و با قدرت در حال پیاده سازی آن است. عنوان هدف ۵ از سند ۲۰۳۰ توسعه پایدار  که امشب به خوبی مورد اشاره سریال گاندو قرار گرفت این است: دستیابی به که البته برای کاهش حساسیت ها در ایران به عدالت جنسیتی ترجمه شد! بند اول این هدف میگوید: پایان دادن به همه اشکال تبعیض علیه زنان و دختران در همه جا! در این منظر باید به تمامی چهارچوب های حکیمانه ی اسلام در زمینه خانواده و در رأسشان مسئله ی مادری پایان داد. چرا که بسیاری از این احکام به مقتضای فطرت زن و مرد متفاوت وضع شده و اساسا عدالت در اینجا یعنی هماهنگی احکام با همان تفاوت‌های فطری. اما تمدن منحوس صهیونیستیم برای سیطره بر عالم و دگرگون جهان به دنبال نابودی خانواده است و این را از طریق شعار زیبای تساوی جنسیتی پیگیری می‌کند. و این یعنی پایان دادن به زن بودن، به مرد بودن و پایان دادن به خانواده.(توجه بی سابقه ی مجامع مثلا بین المللی به جنبش های همجنس بازی در یکی دو سال اخیر هم در همین راستا ارزیابی می‌شود). لازم به ذکر است مدل اجرای سند ۲۰۳۰ ابدا قانون محور نیست که مجلس شورای اسلامی بخواهد با حق تحفظ مانع اجرایش شود یا شورای نگهبان سد راهش باشد. مدل اجرای ۲۰۳۰ پنج مرحله ایست و کاملا فکر محور که در بیانیه ی اینچئون دوماه قبل از ۲۰۳۰ به تصویب رسیده. و این یعنی هجوم نرم و حداکثری اسناد بین المللی به هویت شیعه. @HOWZAVIAN
📛یک استفتاء شیطنت آمیز؛ ⁉️اگر زدن واکسن ضرر دارد، نزنید... ✍️ هادی قطبی ⭕️اخیرا کلیپ صوتی در فضای مجازی منتشر شده که در آن ضمن استفتایی سوال کننده گفته شده "زدن واکسن کرونا چون ضرر دارد، واجب نیست ولو قانون باشد". شیطنت استفتاء کننده و عدم توضیح کافی از سوی پاسخ دهنده موجب برداشت ناصواب و نادرستی از این حکم شده است. 🔺در حالی که باید گفت: بله همه احکام و قوانین استثنائاتی دارد که میتوان از انجام ان معاف بود و بلکه انجامش حرمت دارد؛ اما این استثنایات عمومیت ندارد. 🔸مثلا: آیا اگر جانمان در خطر باشد میتوانیم روزه را افطار کنیم. همه می فرمایند بله. ولی این به معنی جواز روزه خواری نیست. 🔸یا مثلا اگر هیچ دارو و غذایی نداشته باشیم برای حفظ جان میتوان شراب نوشید. می فرمایند بله. حتی واجب است. ولی این عمومیت ندارد که پس ای مردم نوشیدن شراب جایز شد. 🔺واکسن هم همینطور. اما این مساله عمومیت ندارد و همانطور که در سوال آمده در صورت یقین به "ضرر قابل توجه"، زدن واکسن جایز نیست. 👈نکته دیگر اینکه: اولا این ضرر را چه کسی باید تشخیص بدهد، خودم یا پزشکان؟ ثانیا ضرر آن چه اندازه است؟ در حد مرگ است یا عوارض کوتاه مدتی که برای پیشگیری از شیوع بیماری مرگبار اصلا اهمیت ندارد. البته ممکن است بیماران خاصی یا افراد خاصی مثل کودکان برایشان مضر باشد که اگر خوشبینانه قضاوت کنیم احتمالا استفتاء مربوط به همین افراد است. اما این امر نباید به صورت یک قانون عمومی در بیاید که پس هیچکس واکسن نزند و زدنش حرام است. 🔴خلاصه آنکه: مراقب باشیم مساله و استفتاء شخصی را تبدیل به حکم عمومی نکنیم که "دفتر اقا گفته واکسن ضرر دارد پس نزنیم!". این امر عواقب شرعی دارد و نشر آن خلاف قانون و حکم صریح و دستورات حاکم اسلامی و امام و ولی امر مسلمین است و ایشان بارها بر اجرای واکسیناسیون دستور و توصیه هایی داشته اند. @HOWZAVIAN
💯جنگ روانی برای فرار ✍️ صادق سرمست حدود بیست سال قبل حمله به برجهای دو قلو بهانه ای شد برای اشغال عراق و افغانستان . طالبان در افغانستان و صدام در عراق مهره های دست نشانده آمریکا بودند و اتفاقا هدف حملات آمریکایی ها و ناتو . حالا بعد از بیست سال آمریکا و هم پیمانهایش با دست آلوده به خون میلیون ها انسان بدون هیچ دست آورد قابل توجهی مجبور به ترک افغانستان هستند. دولت ایالات متحده همیشه برای تصمیمات کلان و اقداماتی از این دست تدابیر رسانه ای و روانی گسترده ای می اندیشد و حتما قبل از حمله بهانه ای سیاسی یا حقوق بشری دست و پا می کند و با فشار رسانه ای افکار عمومی را برای اقدام خود مجاب می کند. اما این دفعه هدف آمریکا آماده سازی مردم کشورش و حتی دنیا برای است. باید صحنه را جوری ترسیم کند که شکستش را پیروزی و خروجش را قدرتمندانه جلوه بدهد. از طرفی ژست کمک و دست گیری نسبت به افغانستانی هایی که قصد خروج از کشور دارند از خود نشان می دهد. مثل تصاویر بچه داری سرباز آمریکایی و کمک به بعضی خانواده های حاضر در فرودگاه. از طرفی خود را دلسوز مردم و امنیت کابل نشان می دهد و از چند روز قبل مدام درباره خطرات امنیتی هشدار می دهد و می گوید احتمال حملات انتحاری و بمب گذاری در اطراف فرودگاه هست. اما حقیقت پرتاب چند انسان از هواپیما به بیرون است و تیراندازی به مردمی که به امید او به فرودگاه آمده اند و انفجار دیروز هم دقیقا نشان داد دولت آمریکا هدفی جز ناامنی کابل و هرج و مرج ندارند. امریکا به دنبال این است که به مردم کشور بگوید که دیگر افغانستان جای ماندن نیست و برای سربازان آمریکایی و حتی مردم افغانستان نا امن است بعد مقتدرانه و انسان دوستانه افغانستان را ترک کند. خون چندین بی گناه بر زمین ریخته شد و انفجار را داعش به عهده گرفت. داعشی که ولد نا خلف آمریکاست و قرار است جنایات آمریکا را در افغانستان از سر بگیرد. خروج آمریکا از افغانستان می تواند برای افغانستانی ها بزرگ ترین پیروزی باشد به شرطی که دست از جنگ داخلی و تعصبات قومیتی و مذهبی بردارند و فریب بازی های رسانه ای جنگ روانی آمریکا و متحدانشان را نخورند. @HOWZAVIAN
. 💠 «فرناندو مارتینز» عاشق پیامبر اعظم ✍️ یادداشت حجت‌الاسلام محمد عبدالله‌زاده، عضو تحریریه‌‌ی مدادالفضلاء را در خبرگزاری مهر بخوانید.👇👇 mehrnews.com/xVZxT بخشی از گزارش👇 در آخر جلسه رو به من کرد و گفت: من از این شیخ جوان می‌خواهم که کمپین معرفی اسلام واقعی را در جهان راه‌اندازی کنید و من هم با تمام وجود و قوا در خدمت شما هستم، بعد ادامه داد برای شروع، تمامی مراکز Fe y Alegria (دارای مجموعه کالج در سراسر نیکاراگوئه) در تمام کشور در اختیار شماست... اما چه کنیم که جمهوری اسلامی در کل قاره آمریکا حتی یک رایزن فرهنگی هم ندارد، اما چه کنیم که برخی از سفرای جمهوری اسلامی در کشورهای محل ماموریت خود، سربسته بگویم که فقط مشغول زندگی هستند! @HOWZAVIAN
📌نقدی به مقاله مسیح مهاجری؛ روزنامه نگاری ابزار خیرخواهی یا عقده گشایی؟ روزنامه نگاری ابزاری برای ارتقای جامعه است و روزنامه می تواند با این ابزار مردم و مسؤولان را در خصوص غفلت نسبت به یک موضوع هوشیار کند. عمر چهل ساله انقلاب اسلامی اشخاص، جریانات و اتفاقات زیادی به خود دیده است و هر شخصیت سیاسی در این مملکت کوله باری از تجربیات را با خود به همراه دارد؛ همچنین شخصیتی که از دریچه اخبار و روزنامه ها به مسائل مختلف سیاسی نگاه کرده و قلم فرسایی می کند تجربیاتی گرانقدر برای سیاستمداران امروز و آینده دارد. بسیاری از سیاسیون که در صحنه مسؤولیت حضور ندارند با استفاده از رسانه ها توصیه های خود را به مسؤولین حاضر منتقل می کنند و این امر می تواند اشکالات را کم کند و در نهایت نفع مسؤول بی اشکال و کم اشکال به خود مردم بر می گردد؛ از همین رو سرمقاله های توصیه ای اهمیت پیدا می کنند چون فرد نویسنده با کوله باری از تجربه و مشاهده در پی خیرخواهی جماعت مسؤولین است. 🔗 متن کامل در خبرگزاری رسا @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻این فیلم را با آرامش و احترام ببیند و گوش دهید ✔️ وقتی حاج قاسم، لحظات اسارت شهید حججی را توصیف می‌کند... @HOWZAVIAN
🍃 یادگار استاد؛ «دین، انیمیشن، زندگی» 📸 مراسم رونمایی از کتاب دین، انیمیشن، سبک زندگی و یادبود استاد محمد حسین فرج نژاد در مسجد مقدس جمکران برگزار شد. 🔗 آثار و افکار مرحوم فرج نژاد را می توانید از 👈 این کانال پیگیری کنید. @HOWZAVIAN
🔴 روایت گاندو از هلوکاست ایرانی ✍ مجتبی عباسی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء 🔸اخیرا سایمون شرکلیف، سفیر انگلیس در تهران طی توییتی نوشت: ‏به هر حال، من از سریال گاندو بسیار لذت می برم. 🔸فرافکنی و فرار به جلو سفیر انگلیس در حالی است که استقبال عمومی از نمایش سریال گاندو در رسانه ملی و روشنگری مستندگونه از دشمنی استعمار پیر و تلاش سرویس‌های جاسوسی بیگانه برای نفوذ به فضای حقیقی و مجازی کشور بازخوردهای داخلی و خارجی در پی داشته است که در این میان واکنش‌های برخی جریان‌های داخلی هماهنگ با رسانه‌های خارجی مورد توجه است. 🔸تاریخ، گواه دشمنی و جنایات انگلیس با ملت‌ها به ویژه مردم ایران است، چنان که در واقعه اشغال ایران توسط انگلیس و شوروی و در پی احتکار و نابود کردن مایحتاج کشور توسط متفقین، میلیون‌ها نفر از ایرانیان به دلیل گرسنگی و قحطی از دنیا رفتند و هلوکاست واقعی در ایران اتفاق افتاد. 🔸طبق اسناد تاریخی، پیامدهای مرگبار قحطی بزرگ ایران در سالهای 1917 تا 1919 از حمله مغول در قرن سیزدهم میلادی نیز بسیار عظیم تر بوده است. 🔸دکتر محمدقلی مجد (مورخ ایرانی مقیم آمریکا) در کتابی با عنوان قحطی بزرگ و نسل کشی در ایران بر مبنای مدارک موجود در مرکز اسناد ملی ایالات متحده آمریکا (نارا) ثابت می‌کند که عامل بزرگترین نسل کشی سده بیستم میلادی در سرزمین ایران، دولت بریتانیا در زمان جنگ جهانی اول بوده است. 🔸این محقق در کتاب فوق ابراز می‌کند که در طول سال های ۱۹۱۹- ۱۹۱۷ بین هشت تا ده میلیون نفر از جمعیت بیست میلیونی ایران در اثر قحطی یا بیماری‌های ناشی از سوءتغذیه از بین رفتند؛ بر اثر چنین فاجعه عظیمی بود که جامعه ایرانی به شدت فروپاشید و استعمار بریتانیا توانست به سادگی حکومت دست نشانده خود را در قالب کودتای 1299 بر ایران تحمیل کند. 🔸 دکتر مجد از این جنایت هولناک انگلیس در ایران چنین نتیجه می گیرد: «هیچ تردیدی نیست که انگلیسیها از قحطی و نسل کشی به عنوان وسیله‌ای برای سلطه بر ایران استفاده می‌کردند». 🔸«داناهو» افسر شناخته شده اطلاعات نظامی انگلستان و نماینده سیاسی آن دولت در غرب ایران در سالهای 1918 و 1919 درباره قحطی درغرب ایران اینگونه می‌نویسد: "اجساد چروکیده زنان و مردان، پشته شده و در معابر عمومی افتاده‌اند؛ در میان انگشتان چروکیده آنان همچنان مشتی علف که از کنار جاده کنده‌اند و یا ریشه‌هایی که از مزارع درآورده‌اند به چشم می‌خورد؛ با این علفها می‌خواستند رنج ناشی از قحطی و مرگ را تاب بیاورند، در جایی دیگر، پابرهنه ای با چشمان گود افتاده که دیگر شباهت چندانی به انسان نداشت، چهار دست و پا روی جاده جلوی خودرویی که نزدیک می‌شد می خزید و در حالی که نای حرف زدن نداشت با اشاراتی برای لقمه نانی التماس می‌کرد." @HOWZAVIAN
🔹 از امام صدر چه آموخته‌ایم؟ ✍ صلاح فحص، نمایندۀ جنبش أمل لبنان 9 شهریورماه هر سال یادآور ربوده شدن امام موسی صدر است. ایسنا به همین مناسبت یادداشتی منتشر کرده است که در ادامه می خوانید: امام موسی صدر ۴۳ سال پیش در چنین روزی (۹شهریور) ربوده شد. او حدود بیست سال در لبنان در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی فعال بود. همگان اذعان دارند که او توانست در این مدت وضعیت شیعیان آن دیار را دگرگون کند؛ به‌طوری که شیعیان در عرصه سیاسی به گروهی اثرگذار در لبنان بدل شدند و از حیث اقتصادی تحولی چشمگیر پیدا کردند و وضعیت اجتماعی‌شان نیز ارتقا یافت. وقتی که امام موسی صدر در سال ۱۹۵۹ وارد لبنان شد، شیعیان در نظر سیاسی و اقتصادی و اجتماعی وضعیت ناگواری داشتند. اساساً، همین وضعیت شیعیان بود که امام موسی صدر را به لبنان کشاند تا بتواند این وضعیت را تغییر دهد. اگر امام موسی صدر را در فعالیت خود موفق بدانیم، می‌توانیم این پرسش را مطرح کنیم که امروز چه می‌توانیم از او بیاموزیم. آیا کارنامۀ عملی امام صدر برای امروز ما پیام و درسی دارد.  نخست: امید. گمان می‌کنم یکی از وجوه برجسته فعالیت امام صدر امید دائمی او به آینده‌ای بهتر از امروز بود. گاه از از میزان امید او به حیرت می‌افتیم. در آن دوره، یعنی دهۀ هفتاد میلادی، لبنان و منطقه یکی از دوره‌های سخت خود را می‌گذراند. 🔗 ادامه یادداشت در دانشگاه ادیان و مذاهب @HOWZAVIAN
📌پاسخ شیخ عبدالله انصاری به کسانی که عبادت را به بهانه «خدمت» می‌کوبند؛ 💠 خدمت حقیقی به خلق نیاز به نورانیت دارد از شیخ عبدالله انصاری پرسیدند: "عبادت" چیست؟ فرمود: عبادت "خدمت" کردن به "خلق" است. پرسیدند: چگونه؟! گفت: اگر هر پیشه‌ای که به آن اشتغال داری، "رضای خدا" و "مردم" را در نظر داشته باشی؛ (این نامش عبادت است) پرسیدند: پس "نماز و روزه؛ این‌ها چه هستند؟ گفت: اینها "اطاعت" هستند که باید بنده برای "نزدیک شدن" به "خدا" انجام دهد تا "انوار حق" بگیرد... پ.ن: بله عبادتی که به خدمت خلق نینجامد، معلوم است عبادت نیست، و معلوم است روح ندارد. ثمره عبادت نورانیت است و ثمره نورانیت، خدمت که خوب است؛ جان دادن برای خدا و خلق خداست؛ مثل . @HOWZAVIAN
📜 کانــال گـــــــــــــذرگــــــــــاه 📜 (وابسته‌به انجمن‌علمی‌تاریخ‌جامعةالزهراء(س)) 🌐 http://eitaa.com/tarikh_j گذری‌بر گذری‌بر (ع) گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر (قبل‌وبعداسلام) گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر و گذری‌بر گذری‌بر و تاریخ‌پژوهان! به ما بپیوندید و ما را به دیگران معرفی کنید... انجمن‌علمی‌تاریخ‌ جامعةالزهرا(س) @tarikh_j
💠 مجموعه پوسترهای «به گواهی تاریخ» (۱۱) 👈 در اهمیت "توکل به خدا" باید گفت: 🔸امام حسین(ع) در آخرین لحظات حیات در حال آرامش و سکون صورت بر روى خاک نهاده می‌گفتند: اى خداى من من راضى به قضاء و حکم تو هستم و تسلیم امر و اراده تو می‌باشم. هیچ معبودى جز تو نمی‌باشد اى پناه هر پناه جوئى. 🔺إلهِى رِضًى بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ 📚 مقتل الحسین مقرم، صفحه ۷۵۳ / قمقام زخار، صفحه ۳۶۴ 👈 نشر حداکثری @HOWZAVIAN @medar_farhangi
🔹چرا «نخبگانِ خارج از دولت»؟ 🖋علی اسفندیار، سردبیر تحریریه‌ی مدادالفضلاء این روزها فضای سیاسی کشور با روی کار آمدن دولت جدید شاهد تحول و تغییرات شگرفی است؛ از انتخابات گرفته تا مراسم تنفیذ و تحلیف و تا رأی آوری وزرای پیشنهادی آیت الله رئیسی. اما در میان همه عزل و نصب‌ها، دیدار هیأت دولت جدید با رهبر انقلاب دربردارنده نقشه‌ی راه و پیام‌های آشکار و مهمی برای تیم آیت الله رئیسی است. این که وزرای تازه نفس چه مقدار می‌خواهند از آن سخنان و اوامر در سطح شعار یا عمل بهره بگیرند بی‌تردید نیازمند فرصت بیشتری است؛ اما حرکت‌های آغازین وزرا نیز نشان می‌دهد در فضای کدام خط و ربط‌ها سیر می‌کنند و نسبت به همه‌ی گروه‌های سیاسی چه دیدگاه و کنشی دارند؛ اینجاست که سعه صدر و کلان‌نگری‌های مدیریتی، کارکرد خود را برای تغییرات عمقی‌ و اندیشمندانه‌تر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بروز می‌دهد. رهبر انقلاب در جمع هیأت دولت سیزدهم بر دو محور اساسی «عقلانیت» و «بهره‌گیری از نخبگانِ خارج از دولت» تأکید کردند و فرمودند: « یک نقطه‌ی مهم در باب تحوّل، استفاده‌ی از خِرد جمعی است و تکیه‌ی بر عقلانیّت که استفاده بشود. از نخبگان خارج از دولت استفاده کنید؛ هر جایی که میتوان از نظر یک نخبه‌ای [استفاده کرد] -بحث جناحهای سیاسی و امثال اینها را بکل در این قضیّه کنار بگذارید- از نظر نخبه‌ها هر چه میتوانید استفاده کنید، و نگاه نکنید به اینکه حالا او وابسته‌ی به یک جناحی است که شما قبول دارید یا ندارید...» حال، چرا رهبر انقلاب به صراحت از «نخبگانِ خارج از دولت» نام بردند؟ و چرا با قیدِ «به کل»، دولت جدید را از اتخاذ سمت‌و‌سوهای جناحی در مواجهه با نخبگان برحذر داشتند؟ در این باره باید گفت؛ «نخبگان» از آن رو که بین مسائل جامعه، حاکمیت و نهاد دانش در تردد هستند، منبع وثیقی از داده‌ها و دلسوزی‌ها و فرصتی برای دولتمردان به شمار می‌آید؛ بنابر این اقدام عملی توصیه‌های رهبر انقلاب و تصمیم‌های نخبگان‌محور، دولت رئیسی را روی ریل «خردجمعی» و «عقلانیت» نگاه می‌دارد. 🔗 انتشار در خبرگزاری رسا 🔗 انتشار در هفته‌نامه پرتو سخن @najmnews
🔴 «رذایل اخلاقی»، «پیشرفت» و «عدالت»! از نگاه مولوی ✍️ احمدحسین شریفی در مثنوی دفتر ششم با بیان نمونه‌ها و مصادیقی عینی نشان می‌دهد که عامل بسیاری از پیشرفت‌ها و فعالیت‌های پیش‌برنده آدمیان، «ترس» و «حرص» و سایر رذایل اخلاقی است! ابتدا می‌گوید قصد اولی و اصلی پادشاهان و حاکمان از توسعه صنعت وسایل جنگی و حمل و نقل دریایی خدمت به مردم و تأمین وسایل امنیت و آسایش آنان نیست، بلکه کشورگشایی و یا تأمین امنیت ملک و حکومت خود و استقرار و برقراری پادشاهی خویشتن است. اما ناخواسته امنیت و رفاه مردم هم تأمین شده و گشایش‌های اقتصادی و اجتماعی هم ایجاد می‌شود: پادشاهی را خدا کشتی کند تا به حرص خویش بر صف‌ها زند قصد شه آن نه که خلق آمِن شوند قصدش آنک ملک گردد پای‌بند در نمونه‌ای دیگر می‌گوید قصد اصلی چارپایی که «خراس» آسیاب را می‌چرخاند، روغن‌گیری یا آب‌کشی از چاه نیست، بلکه او صرفاً دنبال رهایی از درد و رنج ناشی از تازیانه و زخمی است که صاحبش بر پشت یا گردن او وارد می‌کند؛ اما ناخواسته منافع دیگران را هم تأمین می‌کند یعنی آب را از چاه می‌کشد یا روغن را از کنجد می‌گیرد و امثال آن: آن خراسی می‌دود قصدش خلاص تا بیابد او ز زخم آن دم مناص قصد او آن نه که آبی بر کشد یا که کنجد را بدان روغن کند خدای متعال ترس از درد و رنج زخم و تازیانه را در دل چارپایان نهاده است تا آنان از ترسِ درد به حرکت درآیند و در سایه حرکت آنها مصالح مردمان هم تأمین شود. یک گاو هرگز به قصد حرکت دادن و نقل و انتقال ارابه و وسایلی که بر پشت او گذاشته شده است حرکت نمی‌کند، او از بیم زخم صاحبش، می‌دود و حرکت می‌کند اما مصالح مردم هم در سایه این بیم و ترس گاوان تأمین می‌شود: گاو بشتابد ز بیم زخم سخت نه برای بردن گردون و رخت لیک دادش حق چنین خوف وجع تا مصالح حاصل آید در تبع و درباره فعالیت‌های اقتصادی مردمان هم سخنی شبیه پاره‌ای از اقتصاددانان لیبرال مثل برنارد ماندویل و آدام اسمیت و فردریک هایک می‌گوید و آن اینکه هر کسی دنبال سود شخصی خودش است اما حاصل جمع همین سودجویی‌های شخصی تک‌تک افراد رونق اقتصادی جامعه و تأمین منافع فقرا و مستمندان است!: هم‌چنان هر کاسبی اندر دکان بهر خود کوشد نه اصلاح جهان به طور کلی جهان‌بینی مولوی به این شکل است که ستون اصلاح این جهان را ترس نهفته در جان جانداران اعم از چرندگان و درندگان و پرندگان و آدمیان می‌داند و می‌گوید: هر یکی بر درد جوید مرهمی در تبع قائم شده زین عالمی حق ستون این جهان از ترس ساخت هر یکی از ترس جان در کار باخت حمد ایزد را که ترسی را چنین کرد او معمار و اصلاح زمین و البته مولوی مثل همه موارد دیگر، از این واقعیت جهان‌شناختی و انسان‌شناختی نیز یک نتیجه اخلاقی هم می‌گیرد و آن اینکه آدمیان هم اگر می‌خواهند پیشرفت معنوی و روحی داشته باشند باید از ترس نهادینه در وجود خود پلی برای پیشرفت و تعالی معنوی بسازند: این همه ترسنده‌اند از نیک و بد هیچ ترسنده نترسد خود ز خود هیچ وهمی بی‌حقیقت کی بود هیچ قلبی بی‌صحیحی کی رود آن حکیمک وهم خواند ترس را فهم کژ کردست او این درس را 🔷🔷[[نکته تکمیلی: پیشتر در همین کانال بخشی از سخنرانی اخلاق و عدالت که در نقد همین دیدگاه البته با تمرکز بر تحلیل برنارد ، و بود بارگذاری شده بود. علاقمندان می‌توانند برای نقد دیدگاهی که معتقد است سیئات فردی حسنات اجتماعی‌اند و حسنات فردی سیئات اجتماعی به لینک زیر مراجعه کنند:👇👇 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1197 @HOWZAVIAN
📚 📖 نام کتاب مجموعه مقالات «اخلاق اطلاعات و فضای مجازی» نویسنده: رافائل کاپورو و دیگران گزینش و ترجمه: محمد خندان ناشر: به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و توسط انتشارات سوره مهر 🔸«این کتاب مشتمل بر مقالاتی است که توسط چهره‌های شاخص مانند رافائل کاپورو، لوچانو فلوریدی، هرمان تاوانی و سوراج هونگلاداروم نوشته شده‌اند و به تحلیل مسائل اخلاقی مربوط به اطلاعات و می‌پردازند. گرچه همه این مقالات به‌لحاظ زاویه دید و عمق تحلیل‌های‌شان در یک سطح نیستند، اما مکمل و متمم یکدیگر محسوب می‌شوند و هر یک جنبه‌ای از فضای مجازی را با استفاده از مفاهیم مطرح در اخلاق اطلاعات مورد مطالعه قرار می‌دهند... در توضیح این کتاب آمده است: آنچه امروز از دست می رود فهم نسبت جهان مجازی و فاصله و به عبارت دیگر احترام به دیگری است. پیچیدگی جهان مجازی بسیار زیاد است و به دلیل شیوع گمنامی هیچ قانون کلی ای در آن وجود ندارد. جهت گیری انسان عمدتا تکنولوژیک است و از آنجا که اشیاء و انسان ها در کمال خود آشکار نمی شوند، به ابژه دستکاری بدل می شوند... 🔻خرید آنلاین از فروشگاه اینترنتی سوره مهر: https://sooremehr.ir/book/4125 @HOWZAVIAN @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅مراقب‌‌ انرژی‌ منفی‌ زندگیتان‌باشید ✍️ الهه زارعی گاهی اوقات آدمهایی رو می‌بینیم که هر چه بیشتر آلوده‌‌ی گناه و فساد می‌شوند، خوشی‌هایشان بیشتر می‌شود. اما این تصور ظاهر زندگی‌آنها است‌. کافی‌ست یک ساعت در کنار آنها باشید! در آن صورت، متوجه‌ی انرژی منفی آنها خواهید شد. تمام انرژیِ وجودتان در همنشینی با آنها به تحلیل خواهد رفت. همانگونه که بدگویی و غیبت از آدمی، موجب مسموم شدن محیط زندگیتان خواهد شد. این همان اثری‌ست که گناه در وجود انسان ایجاد می‌کند. @HOWZAVIAN
🔻پاسخ به شبهاتی در ارتباط با برخورد با مجرمان در نگاه دین 🔸مجرم از هویت انسانی خارج نمی‌شود 🎤گفت‌و‌گو با زهرا ابراهیمی، نویسنده حوزوی 🔗 ادامه‌ در خبرگزاری مهر @HOWZAVIAN
✔️ هیأت فرصتی برای دیپلماسی فرهنگی و مذهبی ✍️ سید قوام صفوی، عضو تحریریه‌ مدادالفضلاء 🔹 دیپلماسی مذهبی همان حلقه مفقوده ایست که در دوران وزارت ظریف کمتر به آن توجه شد که امید می رود در دوره جدید جزو اولویت های دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد. 🔗متن کامل در خبرگزاری رسا @HOWZAVIAN
📚کتاب "مقررات شرعی ساختمان و مهندسان" منتشر شد 📗از دیدگاه اسلام، انسان‌ها در مرتبه رفتار و عمل نیز باید راه درست را از نادرست بشناسند، و ارزش‌ها و معیارهای والا را عمل کنند و از کجی‌ها و زشتی‌ها بپرهیزند. آنچه متعهد و متولیِ این قسم از برنامه‌ها و اهداف اسلام است احکام شرعی یا فقه نامیده می‌شود؛ در حقیقت، فقه، مجموعه مقررات عملیِ مکتب اسلام است که از آوای خداوندی پدید آمده و با کلام گهربار معصومان(ع) تبیین و تفسیر شده است. 📙در این کتاب، احکام شرعی مرتبط با ساختمان و مهندسان مطابق با فتاوا و استفتائات فقیهان با عباراتی ساده، روان و اصطلاحات مأنوس، همراه با برخی از مثال‌ها و نمونه‌ها بیان شده است؛ افزون بر آن، در پایانِ کتاب به تعریف و تبیین لغات و اصطلاحات فقهی نیز پرداخته‌ شده است؛ همچنین برای آگاهی و آشنایی بیشتر مهندسان با قواعد قانونیِ حاکم بر ارتباطات اشخاص با یک‌دیگر در جامعه، در موارد گوناگون به مواد «قانون مدنی» ارجاع داده شده است. 📗این کتاب با همت گروه نویسندگان مجمع حوزویان مهندس به سرپرستی حجت‌الإسلام دکتر محمد معرفت و حمایت سازمان بسیج مهندسین استان قم، به زیور طبع آراسته شد. 🖨 ناشر: انتشارات خادم‌الرضا علیه‌السلام ☎️ تلفن ناشر: 02537736165-09127461205 🌐 لینک خرید اینترنتی @HOWZAVIAN
. 🔰سقوط دولت وابسته افغانستان؛ سرانجام اعتماد به غرب ✍️ محمد ملک‌زاده، عضو تحریریه مدادالفضلاء در شماره جدید پرتو نوشت: فروپاشی سریع بیش از ۳۰۰ هزار نیروی مسلح تحت تعلیم آمریکا در افغانستان و در نهایت سقوط این کشور به دست طالبان، در اذهان محققان تاریخ خاطره اشغال ایران در شهریور 1320 پس از فروپاشی چند ساعته ارتش به اصطلاح مدرن و مجهز رضاشاه را که تحت تعلیم و نظارت فرماندهان انگلیسی بوجود آمده بودند، زنده کرد. رضاشاه با حمایت انگلستان که به دنبال سرکوب نهضت‌ها و شورش‌های اجتماعی در ایران جهت حفظ منافع خود در این کشور بود، هزینه گزافی برای ساماندهی ارتش صرف کرد. بخش بزرگی از درآمد ایران در آن زمان صرف خرید تجهیزات نظامی گران‌قیمت و صنایع مهمات‌سازی از قدرتهای خارجی شد. اما این همه هزینه‌کرد برای ارتش، گویا فقط برای درهم شکستن جریان‌های مخالف دولت وابسته رضاخان و شورش‌های اجتماعی در داخل استفاده ‌شد و این ارتش پرهزینه در برابر نیروهای اشغالگر در شهریور 1320 دوامی نیاورد. زیرا ارتش رضاشاهی متکی به ملت و برای ملت ایران نبود؛ ارتشی بود که در چرخه وابستگی به قدرتهای بیگانه شکل گرفت و هرگز خود را از ملت و برای ملت نمی‌دانست. چنین سرنوشتی امروز برای دولت افغانستان و ارتش این کشور زیر سایه وابستگی به غرب رقم خورد. دولتی وابسته که تمام قدرت و موجودیت خود را از غرب و نه ملت افغانستان می‌دید. افکار عمومی جهان، این روزها بار دیگر شاهد نتایج زیانبار اعتماد به غرب می‌باشند. 🔗 متن کامل در افکار حوزوی @HOWZAVIAN
و درنگی در سبک زندگی حکیمانه ⚫️ آیت الله سید محمدسعید حکیم از مراجع نجف اشرف بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت. ................................................................. 👓 گاهی اوقات سر سفره هم تا غذا حاضر شود، یا کتاب می‌خواندند و یا قرآن قرائت می‌کردند! 🔹 نکته دیگری در وجود حاج آقا دیده می‌شود این است که ایشان پی‌گیر مسائل علمی بودند. یعنی از بچگی می‌دیدم که ایشان نصف شب‌ها هم بیدار هستند و هم‌چنان مشغول مطالعه در کتابخانه شخصی خود می‌باشند. ❗️ به عبارتی ایشان از کل وقت خود برای مطالعه استفاده می‌کردند. حتی گاهی سر سفره تا غذا حاضر شود مطالعه می‌کردند 💬 سید ریاض حکیم (فرزند ایشان) @HOWZAVIAN
✔️ نوشتن؛ رسانه‌ی فکر و تفکر ✍️ نجمه صالحی، عضو تحریریه‌ مدادالفضلاء نویسندگی دنیای عجیبی دارد، گاهی می‌نویسی برای مخاطبی که نمی‌شناسی‌اش یا اصلا وجود ندارد یا شخصیت او را در ذهنت می‌سازی و روی کاغذ می‌آوری، گاهی طنز و گاه تراژدی غمناک می‌نویسی. نویسنده‌ معمولا انسان درونگرایی است که به جای سخن گفتن می‌نویسند، واژه‌ها برای او حکم تریبون همگانی دارد، می‌نویسد تا آنچه در خاطرش می‌گذرد و طرحی که به ذهنش خطور کرده بر روی کاغذ بیاورد، گاهی در مسائل حقیقی و به روز می‌نویسد و گاه در مورد فانتزی‌های تخیلی‌. اگر نویسنده نگرید، خواننده اشک نخواهد ریخت؛ اگر متحیر نشود، خواننده شگفت‌زده نخواهد شد؛ نویسنده‌ها خالق نوشته‌ها و کتاب‌های خود هستند. نوشتن، نوعی تفکر و استخدام واژه‌ها برای آرایش کلام است و کلام، تنها رسانه‌ی فکر. نوشتن، نوعی از برقراری ارتباط با انسان‌ها و جهان پیرامون است با بهره‌گیری از واژه‌هایی که حاکی از تجربیات، حقایق و ایده‌ها است. نوشتن، می‌تواند به ما کمک کند تا به این درک برسیم که چگونه به آنچه که در اطرافمان اتفاق می‌افتد پاسخ درست دهیم و یا حتی احساسات خود را کنترل کنیم. از فواید نوشتن نباید غافل شد حتی در سخت‌ترین شرایط، بهترین مرهم زخم است. @HOWZAVIAN
💠 مجموعه پوسترهای «به گواهی تاریخ» 👈 "جایگاه توبه کننده حقیقی" 🔸بعد از قبولی توبه، حُرّ عازم میدان نبرد شد. در برابر دشمن ایستاد و دلاورانه مبارزه كرد، تا این كه حدود چهل نفر را به قتل رسانید. 🔹 پیاده ‌نظام دشمن بر او حمله‌ور شد و جسم بی‌هوش او به زمین افتاد. یاران امام او را در برابر خیمه دارالحرب (خیمه شهدا) قرار دادند. 🔸 امام حسین(ع) فرمود: شهادت حُر چون شهادت انبیا و خاندان انبیاست. 🔺قتله مثل قتلة النبيين و آل النبيين 📚 بحارالانوار، جلد ۱۰، ص ۱۱۷ @HOWZAVIAN