🔴 روایت گاندو از هلوکاست ایرانی
✍ مجتبی عباسی، عضو تحریریهی مدادالفضلاء
🔸اخیرا سایمون شرکلیف، سفیر انگلیس در تهران طی توییتی نوشت: به هر حال، من از سریال گاندو بسیار لذت می برم.
🔸فرافکنی و فرار به جلو سفیر انگلیس در حالی است که استقبال عمومی از نمایش سریال گاندو در رسانه ملی و روشنگری مستندگونه از دشمنی استعمار پیر و تلاش سرویسهای جاسوسی بیگانه برای نفوذ به فضای حقیقی و مجازی کشور بازخوردهای داخلی و خارجی در پی داشته است که در این میان واکنشهای برخی جریانهای داخلی هماهنگ با رسانههای خارجی مورد توجه است.
🔸تاریخ، گواه دشمنی و جنایات انگلیس با ملتها به ویژه مردم ایران است، چنان که در واقعه اشغال ایران توسط انگلیس و شوروی و در پی احتکار و نابود کردن مایحتاج کشور توسط متفقین، میلیونها نفر از ایرانیان به دلیل گرسنگی و قحطی از دنیا رفتند و هلوکاست واقعی در ایران اتفاق افتاد.
🔸طبق اسناد تاریخی، پیامدهای مرگبار قحطی بزرگ ایران در سالهای 1917 تا 1919 از حمله مغول در قرن سیزدهم میلادی نیز بسیار عظیم تر بوده است.
🔸دکتر محمدقلی مجد (مورخ ایرانی مقیم آمریکا) در کتابی با عنوان قحطی بزرگ و نسل کشی در ایران بر مبنای مدارک موجود در مرکز اسناد ملی ایالات متحده آمریکا (نارا) ثابت میکند که عامل بزرگترین نسل کشی سده بیستم میلادی در سرزمین ایران، دولت بریتانیا در زمان جنگ جهانی اول بوده است.
🔸این محقق در کتاب فوق ابراز میکند که در طول سال های ۱۹۱۹- ۱۹۱۷ بین هشت تا ده میلیون نفر از جمعیت بیست میلیونی ایران در اثر قحطی یا بیماریهای ناشی از سوءتغذیه از بین رفتند؛ بر اثر چنین فاجعه عظیمی بود که جامعه ایرانی به شدت فروپاشید و استعمار بریتانیا توانست به سادگی حکومت دست نشانده خود را در قالب کودتای 1299 بر ایران تحمیل کند.
🔸 دکتر مجد از این جنایت هولناک انگلیس در ایران چنین نتیجه می گیرد: «هیچ تردیدی نیست که انگلیسیها از قحطی و نسل کشی به عنوان وسیلهای برای سلطه بر ایران استفاده میکردند».
🔸«داناهو» افسر شناخته شده اطلاعات نظامی انگلستان و نماینده سیاسی آن دولت در غرب ایران در سالهای 1918 و 1919 درباره قحطی درغرب ایران اینگونه مینویسد: "اجساد چروکیده زنان و مردان، پشته شده و در معابر عمومی افتادهاند؛ در میان انگشتان چروکیده آنان همچنان مشتی علف که از کنار جاده کندهاند و یا ریشههایی که از مزارع درآوردهاند به چشم میخورد؛ با این علفها میخواستند رنج ناشی از قحطی و مرگ را تاب بیاورند، در جایی دیگر، پابرهنه ای با چشمان گود افتاده که دیگر شباهت چندانی به انسان نداشت، چهار دست و پا روی جاده جلوی خودرویی که نزدیک میشد می خزید و در حالی که نای حرف زدن نداشت با اشاراتی برای لقمه نانی التماس میکرد."
#گاندو
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹 از امام صدر چه آموختهایم؟
✍ صلاح فحص، نمایندۀ جنبش أمل لبنان
9 شهریورماه هر سال یادآور ربوده شدن امام موسی صدر است. ایسنا به همین مناسبت یادداشتی منتشر کرده است که در ادامه می خوانید:
امام موسی صدر ۴۳ سال پیش در چنین روزی (۹شهریور) ربوده شد. او حدود بیست سال در لبنان در عرصههای اجتماعی و سیاسی فعال بود. همگان اذعان دارند که او توانست در این مدت وضعیت شیعیان آن دیار را دگرگون کند؛ بهطوری که شیعیان در عرصه سیاسی به گروهی اثرگذار در لبنان بدل شدند و از حیث اقتصادی تحولی چشمگیر پیدا کردند و وضعیت اجتماعیشان نیز ارتقا یافت. وقتی که امام موسی صدر در سال ۱۹۵۹ وارد لبنان شد، شیعیان در نظر سیاسی و اقتصادی و اجتماعی وضعیت ناگواری داشتند. اساساً، همین وضعیت شیعیان بود که امام موسی صدر را به لبنان کشاند تا بتواند این وضعیت را تغییر دهد. اگر امام موسی صدر را در فعالیت خود موفق بدانیم، میتوانیم این پرسش را مطرح کنیم که امروز چه میتوانیم از او بیاموزیم. آیا کارنامۀ عملی امام صدر برای امروز ما پیام و درسی دارد.
نخست: امید. گمان میکنم یکی از وجوه برجسته فعالیت امام صدر امید دائمی او به آیندهای بهتر از امروز بود. گاه از از میزان امید او به حیرت میافتیم. در آن دوره، یعنی دهۀ هفتاد میلادی، لبنان و منطقه یکی از دورههای سخت خود را میگذراند.
🔗 ادامه یادداشت در دانشگاه ادیان و مذاهب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌پاسخ شیخ عبدالله انصاری به کسانی که عبادت را به بهانه «خدمت» میکوبند؛
💠 خدمت حقیقی به خلق نیاز به نورانیت دارد
از شیخ عبدالله انصاری پرسیدند: "عبادت" چیست؟
فرمود: عبادت "خدمت" کردن به "خلق" است.
پرسیدند: چگونه؟!
گفت: اگر هر پیشهای که به آن اشتغال داری، "رضای خدا" و "مردم" را در نظر داشته باشی؛ (این نامش عبادت است)
پرسیدند: پس "نماز و روزه؛ اینها چه هستند؟
گفت: اینها "اطاعت" هستند که باید بنده برای "نزدیک شدن" به "خدا" انجام دهد تا "انوار حق" بگیرد...
پ.ن: بله عبادتی که به خدمت خلق نینجامد، معلوم است عبادت نیست، و معلوم است روح ندارد. ثمره عبادت نورانیت است و ثمره نورانیت، خدمت که خوب است؛ جان دادن برای خدا و خلق خداست؛ مثل #شهید.
#شبهه_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📜 کانــال گـــــــــــــذرگــــــــــاه 📜
(وابستهبه انجمنعلمیتاریخجامعةالزهراء(س))
🌐 http://eitaa.com/tarikh_j
گذریبر #تاریخ_اسلام
گذریبر #تاریخ_اهل_بیت(ع)
گذریبر #تاریخ_ایران_اسلامی
گذریبر #چهره_های_تاریخ_اسلام
گذریبر #تاریخ_عصرغیبت
گذریبر #اماکن_تاریخی_ایران (قبلوبعداسلام)
گذریبر #اماکن_تاریخی_جهان_اسلام
گذریبر #کتب_اهل_سنت
گذریبر #سفرنامه_ها
گذریبر #مقالات #علمی_پژوهشی و #علمی_ترویجی
گذریبر #یادداشت_های_علمی
گذریبر #وبینارها و #کارگاهها
تاریخپژوهان!
به ما بپیوندید و ما را به دیگران معرفی کنید...
انجمنعلمیتاریخ جامعةالزهرا(س)
@tarikh_j
💠 مجموعه پوسترهای «به گواهی تاریخ» (۱۱)
👈 در اهمیت "توکل به خدا" باید گفت:
🔸امام حسین(ع) در آخرین لحظات حیات در حال آرامش و سکون صورت بر روى خاک نهاده میگفتند: اى خداى من من راضى به قضاء و حکم تو هستم و تسلیم امر و اراده تو میباشم. هیچ معبودى جز تو نمیباشد اى پناه هر پناه جوئى.
🔺إلهِى رِضًى بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ
📚 مقتل الحسین مقرم، صفحه ۷۵۳ / قمقام زخار، صفحه ۳۶۴
👈 نشر حداکثری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@medar_farhangi
🔹چرا «نخبگانِ خارج از دولت»؟
🖋علی اسفندیار، سردبیر تحریریهی مدادالفضلاء
این روزها فضای سیاسی کشور با روی کار آمدن دولت جدید شاهد تحول و تغییرات شگرفی است؛ از انتخابات گرفته تا مراسم تنفیذ و تحلیف و تا رأی آوری وزرای پیشنهادی آیت الله رئیسی.
اما در میان همه عزل و نصبها، دیدار هیأت دولت جدید با رهبر انقلاب دربردارنده نقشهی راه و پیامهای آشکار و مهمی برای تیم آیت الله رئیسی است. این که وزرای تازه نفس چه مقدار میخواهند از آن سخنان و اوامر در سطح شعار یا عمل بهره بگیرند بیتردید نیازمند فرصت بیشتری است؛ اما حرکتهای آغازین وزرا نیز نشان میدهد در فضای کدام خط و ربطها سیر میکنند و نسبت به همهی گروههای سیاسی چه دیدگاه و کنشی دارند؛ اینجاست که سعه صدر و کلاننگریهای مدیریتی، کارکرد خود را برای تغییرات عمقی و اندیشمندانهتر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بروز میدهد.
رهبر انقلاب در جمع هیأت دولت سیزدهم بر دو محور اساسی «عقلانیت» و «بهرهگیری از نخبگانِ خارج از دولت» تأکید کردند و فرمودند: « یک نقطهی مهم در باب تحوّل، استفادهی از خِرد جمعی است و تکیهی بر عقلانیّت که استفاده بشود. از نخبگان خارج از دولت استفاده کنید؛ هر جایی که میتوان از نظر یک نخبهای [استفاده کرد] -بحث جناحهای سیاسی و امثال اینها را بکل در این قضیّه کنار بگذارید- از نظر نخبهها هر چه میتوانید استفاده کنید، و نگاه نکنید به اینکه حالا او وابستهی به یک جناحی است که شما قبول دارید یا ندارید...»
حال، چرا رهبر انقلاب به صراحت از «نخبگانِ خارج از دولت» نام بردند؟ و چرا با قیدِ «به کل»، دولت جدید را از اتخاذ سمتوسوهای جناحی در مواجهه با نخبگان برحذر داشتند؟ در این باره باید گفت؛ «نخبگان» از آن رو که بین مسائل جامعه، حاکمیت و نهاد دانش در تردد هستند، منبع وثیقی از دادهها و دلسوزیها و فرصتی برای دولتمردان به شمار میآید؛ بنابر این اقدام عملی توصیههای رهبر انقلاب و تصمیمهای نخبگانمحور، دولت رئیسی را روی ریل «خردجمعی» و «عقلانیت» نگاه میدارد.
🔗 انتشار در خبرگزاری رسا
🔗 انتشار در هفتهنامه پرتو سخن
#دولت_جدید
#نخبگان #عقلانیت
#رسانهی_نخبگان
@najmnews
🔴 «رذایل اخلاقی»، «پیشرفت» و «عدالت»! از نگاه مولوی
✍️ احمدحسین شریفی
#مولوی در مثنوی دفتر ششم با بیان نمونهها و مصادیقی عینی نشان میدهد که عامل بسیاری از پیشرفتها و فعالیتهای پیشبرنده آدمیان، «ترس» و «حرص» و سایر رذایل اخلاقی است!
ابتدا میگوید قصد اولی و اصلی پادشاهان و حاکمان از توسعه صنعت وسایل جنگی و حمل و نقل دریایی خدمت به مردم و تأمین وسایل امنیت و آسایش آنان نیست، بلکه کشورگشایی و یا تأمین امنیت ملک و حکومت خود و استقرار و برقراری پادشاهی خویشتن است. اما ناخواسته امنیت و رفاه مردم هم تأمین شده و گشایشهای اقتصادی و اجتماعی هم ایجاد میشود:
پادشاهی را خدا کشتی کند
تا به حرص خویش بر صفها زند
قصد شه آن نه که خلق آمِن شوند
قصدش آنک ملک گردد پایبند
در نمونهای دیگر میگوید قصد اصلی چارپایی که «خراس» آسیاب را میچرخاند، روغنگیری یا آبکشی از چاه نیست، بلکه او صرفاً دنبال رهایی از درد و رنج ناشی از تازیانه و زخمی است که صاحبش بر پشت یا گردن او وارد میکند؛ اما ناخواسته منافع دیگران را هم تأمین میکند یعنی آب را از چاه میکشد یا روغن را از کنجد میگیرد و امثال آن:
آن خراسی میدود قصدش خلاص
تا بیابد او ز زخم آن دم مناص
قصد او آن نه که آبی بر کشد
یا که کنجد را بدان روغن کند
خدای متعال ترس از درد و رنج زخم و تازیانه را در دل چارپایان نهاده است تا آنان از ترسِ درد به حرکت درآیند و در سایه حرکت آنها مصالح مردمان هم تأمین شود. یک گاو هرگز به قصد حرکت دادن و نقل و انتقال ارابه و وسایلی که بر پشت او گذاشته شده است حرکت نمیکند، او از بیم زخم صاحبش، میدود و حرکت میکند اما مصالح مردم هم در سایه این بیم و ترس گاوان تأمین میشود:
گاو بشتابد ز بیم زخم سخت
نه برای بردن گردون و رخت
لیک دادش حق چنین خوف وجع
تا مصالح حاصل آید در تبع
و درباره فعالیتهای اقتصادی مردمان هم سخنی شبیه پارهای از اقتصاددانان لیبرال مثل برنارد ماندویل و آدام اسمیت و فردریک هایک میگوید و آن اینکه هر کسی دنبال سود شخصی خودش است اما حاصل جمع همین سودجوییهای شخصی تکتک افراد رونق اقتصادی جامعه و تأمین منافع فقرا و مستمندان است!:
همچنان هر کاسبی اندر دکان
بهر خود کوشد نه اصلاح جهان
به طور کلی جهانبینی مولوی به این شکل است که ستون اصلاح این جهان را ترس نهفته در جان جانداران اعم از چرندگان و درندگان و پرندگان و آدمیان میداند و میگوید:
هر یکی بر درد جوید مرهمی
در تبع قائم شده زین عالمی
حق ستون این جهان از ترس ساخت
هر یکی از ترس جان در کار باخت
حمد ایزد را که ترسی را چنین
کرد او معمار و اصلاح زمین
و البته مولوی مثل همه موارد دیگر، از این واقعیت جهانشناختی و انسانشناختی نیز یک نتیجه اخلاقی هم میگیرد و آن اینکه آدمیان هم اگر میخواهند پیشرفت معنوی و روحی داشته باشند باید از ترس نهادینه در وجود خود پلی برای پیشرفت و تعالی معنوی بسازند:
این همه ترسندهاند از نیک و بد
هیچ ترسنده نترسد خود ز خود
هیچ وهمی بیحقیقت کی بود
هیچ قلبی بیصحیحی کی رود
آن حکیمک وهم خواند ترس را
فهم کژ کردست او این درس را
🔷🔷[[نکته تکمیلی: پیشتر در همین کانال بخشی از سخنرانی اخلاق و عدالت که در نقد همین دیدگاه البته با تمرکز بر تحلیل برنارد #ماندویل، #آدام_اسمیت و #هایک بود بارگذاری شده بود. علاقمندان میتوانند برای نقد دیدگاهی که معتقد است سیئات فردی حسنات اجتماعیاند و حسنات فردی سیئات اجتماعی به لینک زیر مراجعه کنند:👇👇
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1197
#اخلاق
#اخلاق_اقتصادی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📚#معرفی_کتاب
📖 نام کتاب مجموعه مقالات «اخلاق اطلاعات و فضای مجازی»
نویسنده: رافائل کاپورو و دیگران
گزینش و ترجمه: محمد خندان
ناشر: به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و توسط انتشارات سوره مهر
🔸«این کتاب مشتمل بر مقالاتی است که توسط چهرههای شاخص #اخلاق_اطلاعات مانند رافائل کاپورو، لوچانو فلوریدی، هرمان تاوانی و سوراج هونگلاداروم نوشته شدهاند و به تحلیل مسائل اخلاقی مربوط به #تکنولوژی اطلاعات و #فضای_مجازی میپردازند. گرچه همه این مقالات بهلحاظ زاویه دید و عمق تحلیلهایشان در یک سطح نیستند، اما مکمل و متمم یکدیگر محسوب میشوند و هر یک جنبهای از فضای مجازی را با استفاده از مفاهیم مطرح در اخلاق اطلاعات مورد مطالعه قرار میدهند...
در توضیح این کتاب آمده است: آنچه امروز از دست می رود فهم نسبت جهان مجازی و فاصله و به عبارت دیگر احترام به دیگری است. پیچیدگی جهان مجازی بسیار زیاد است و به دلیل شیوع گمنامی هیچ قانون کلی ای در آن وجود ندارد. جهت گیری انسان عمدتا تکنولوژیک است و از آنجا که اشیاء و انسان ها در کمال خود آشکار نمی شوند، به ابژه دستکاری بدل می شوند...
🔻خرید آنلاین از فروشگاه اینترنتی سوره مهر:
https://sooremehr.ir/book/4125
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@savad_rasaneh
🔅مراقب انرژی منفی زندگیتانباشید
✍️ الهه زارعی
گاهی اوقات آدمهایی رو میبینیم که هر چه بیشتر آلودهی گناه و فساد میشوند، خوشیهایشان بیشتر میشود. اما این تصور ظاهر زندگیآنها است.
کافیست یک ساعت در کنار آنها باشید! در آن صورت، متوجهی انرژی منفی آنها خواهید شد. تمام انرژیِ وجودتان در همنشینی با آنها به تحلیل خواهد رفت. همانگونه که بدگویی و غیبت از آدمی، موجب مسموم شدن محیط زندگیتان خواهد شد.
این همان اثریست که گناه در وجود انسان ایجاد میکند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻پاسخ به شبهاتی در ارتباط با برخورد با مجرمان در نگاه دین
🔸مجرم از هویت انسانی خارج نمیشود
🎤گفتوگو با زهرا ابراهیمی، نویسنده حوزوی
🔗 ادامه در خبرگزاری مهر
#زندان_اوین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ هیأت فرصتی برای دیپلماسی فرهنگی و مذهبی
✍️ سید قوام صفوی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
🔹 دیپلماسی مذهبی همان حلقه مفقوده ایست که در دوران وزارت ظریف کمتر به آن توجه شد که امید می رود در دوره جدید جزو اولویت های دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد.
🔗متن کامل در خبرگزاری رسا
#دیپلماسی_فرهنگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📚کتاب "مقررات شرعی ساختمان و مهندسان" منتشر شد
📗از دیدگاه اسلام، انسانها در مرتبه رفتار و عمل نیز باید راه درست را از نادرست بشناسند، و ارزشها و معیارهای والا را عمل کنند و از کجیها و زشتیها بپرهیزند. آنچه متعهد و متولیِ این قسم از برنامهها و اهداف اسلام است احکام شرعی یا فقه نامیده میشود؛ در حقیقت، فقه، مجموعه مقررات عملیِ مکتب اسلام است که از آوای خداوندی پدید آمده و با کلام گهربار معصومان(ع) تبیین و تفسیر شده است.
📙در این کتاب، احکام شرعی مرتبط با ساختمان و مهندسان مطابق با فتاوا و استفتائات فقیهان با عباراتی ساده، روان و اصطلاحات مأنوس، همراه با برخی از مثالها و نمونهها بیان شده است؛ افزون بر آن، در پایانِ کتاب به تعریف و تبیین لغات و اصطلاحات فقهی نیز پرداخته شده است؛ همچنین برای آگاهی و آشنایی بیشتر مهندسان با قواعد قانونیِ حاکم بر ارتباطات اشخاص با یکدیگر در جامعه، در موارد گوناگون به مواد «قانون مدنی» ارجاع داده شده است.
📗این کتاب با همت گروه نویسندگان مجمع حوزویان مهندس به سرپرستی حجتالإسلام دکتر محمد معرفت و حمایت سازمان بسیج مهندسین استان قم، به زیور طبع آراسته شد.
🖨 ناشر: انتشارات خادمالرضا علیهالسلام
☎️ تلفن ناشر: 02537736165-09127461205
🌐 لینک خرید اینترنتی
#فقه_مهندسی
#مجمع_حوزویان_مهندس
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔰سقوط دولت وابسته افغانستان؛ سرانجام اعتماد به غرب
✍️ محمد ملکزاده، عضو تحریریه مدادالفضلاء در شماره جدید پرتو نوشت:
فروپاشی سریع بیش از ۳۰۰ هزار نیروی مسلح تحت تعلیم آمریکا در افغانستان و در نهایت سقوط این کشور به دست طالبان، در اذهان محققان تاریخ خاطره اشغال ایران در شهریور 1320 پس از فروپاشی چند ساعته ارتش به اصطلاح مدرن و مجهز رضاشاه را که تحت تعلیم و نظارت فرماندهان انگلیسی بوجود آمده بودند، زنده کرد. رضاشاه با حمایت انگلستان که به دنبال سرکوب نهضتها و شورشهای اجتماعی در ایران جهت حفظ منافع خود در این کشور بود، هزینه گزافی برای ساماندهی ارتش صرف کرد. بخش بزرگی از درآمد ایران در آن زمان صرف خرید تجهیزات نظامی گرانقیمت و صنایع مهماتسازی از قدرتهای خارجی شد. اما این همه هزینهکرد برای ارتش، گویا فقط برای درهم شکستن جریانهای مخالف دولت وابسته رضاخان و شورشهای اجتماعی در داخل استفاده شد و این ارتش پرهزینه در برابر نیروهای اشغالگر در شهریور 1320 دوامی نیاورد. زیرا ارتش رضاشاهی متکی به ملت و برای ملت ایران نبود؛ ارتشی بود که در چرخه وابستگی به قدرتهای بیگانه شکل گرفت و هرگز خود را از ملت و برای ملت نمیدانست. چنین سرنوشتی امروز برای دولت افغانستان و ارتش این کشور زیر سایه وابستگی به غرب رقم خورد. دولتی وابسته که تمام قدرت و موجودیت خود را از غرب و نه ملت افغانستان میدید. افکار عمومی جهان، این روزها بار دیگر شاهد نتایج زیانبار اعتماد به غرب میباشند.
🔗 متن کامل در افکار حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#تسلیت و درنگی در سبک زندگی حکیمانه
⚫️ آیت الله سید محمدسعید حکیم از مراجع نجف اشرف بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.
.................................................................
👓 گاهی اوقات سر سفره هم تا غذا حاضر شود، یا کتاب میخواندند و یا قرآن قرائت میکردند!
🔹 نکته دیگری در وجود حاج آقا دیده میشود این است که ایشان پیگیر مسائل علمی بودند. یعنی از بچگی میدیدم که ایشان نصف شبها هم بیدار هستند و همچنان مشغول مطالعه در کتابخانه شخصی خود میباشند.
❗️ به عبارتی ایشان از کل وقت خود برای مطالعه استفاده میکردند. حتی گاهی سر سفره تا غذا حاضر شود مطالعه میکردند
💬 سید ریاض حکیم (فرزند ایشان)
#حوزه_توئیت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ نوشتن؛ رسانهی فکر و تفکر
✍️ نجمه صالحی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
نویسندگی دنیای عجیبی دارد، گاهی مینویسی برای مخاطبی که نمیشناسیاش یا اصلا وجود ندارد یا شخصیت او را در ذهنت میسازی و روی کاغذ میآوری، گاهی طنز و گاه تراژدی غمناک مینویسی.
نویسنده معمولا انسان درونگرایی است که به جای سخن گفتن مینویسند، واژهها برای او حکم تریبون همگانی دارد، مینویسد تا آنچه در خاطرش میگذرد و طرحی که به ذهنش خطور کرده بر روی کاغذ بیاورد، گاهی در مسائل حقیقی و به روز مینویسد و گاه در مورد فانتزیهای تخیلی.
اگر نویسنده نگرید، خواننده اشک نخواهد ریخت؛ اگر متحیر نشود، خواننده شگفتزده نخواهد شد؛ نویسندهها خالق نوشتهها و کتابهای خود هستند.
نوشتن، نوعی تفکر و استخدام واژهها برای آرایش کلام است و کلام، تنها رسانهی فکر.
نوشتن، نوعی از برقراری ارتباط با انسانها و جهان پیرامون است با بهرهگیری از واژههایی که حاکی از تجربیات، حقایق و ایدهها است.
نوشتن، میتواند به ما کمک کند تا به این درک برسیم که چگونه به آنچه که در اطرافمان اتفاق میافتد پاسخ درست دهیم و یا حتی احساسات خود را کنترل کنیم. از فواید نوشتن نباید غافل شد حتی در سختترین شرایط، بهترین مرهم زخم است.
#نوشتن
#نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 مجموعه پوسترهای «به گواهی تاریخ»
👈 "جایگاه توبه کننده حقیقی"
🔸بعد از قبولی توبه، حُرّ عازم میدان نبرد شد. در برابر دشمن ایستاد و دلاورانه مبارزه كرد، تا این كه حدود چهل نفر را به قتل رسانید.
🔹 پیاده نظام دشمن بر او حملهور شد و جسم بیهوش او به زمین افتاد. یاران امام او را در برابر خیمه دارالحرب (خیمه شهدا) قرار دادند.
🔸 امام حسین(ع) فرمود: شهادت حُر چون شهادت انبیا و خاندان انبیاست.
🔺قتله مثل قتلة النبيين و آل النبيين
📚 بحارالانوار، جلد ۱۰، ص ۱۱۷
#محرم #صفر
#کربلا #اربعین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴حرمتشکنی خاتون
✍️بابک شکورزاده
چند وقتی است که سریال خاتون در بخش نمایش خانگی پخش میشود. در سکانسی تأملبرانگیز، ساق پای نگار جواهریان به روشنی در تصویر دیده میشود. حالا با گذاشتن گیاه گرافیکی جلوی پای جواهریان خواستند که مثلا آن قسمت را بپوشانند. در این که این نوع سانسور کجسلیقگی است و چه بسا مضحک باشد بحثی نیست؛ اما آنچه جای تأسف دارد این است که معمولا در سایتهای مختلف به این اعتراض نکردهاند که چرا پای جواهریان برهنه است و این چنین قبحزدایی از مسئله پوشش صورت گرفته؟! و جالب این است که نوع سانسور به سخره گرفته شده است و اشارهای به این حرمت شکنی نشده است!
متأسفانه آثاری که دوران پهلوی بهخصوص پهلوی اول را به تصویر میکشد معمولا به خاطر نزدیکشدن به نوع پوشش آن زمان با غرض و بیغرض، خواسته یا ناخواسته حرمت شکنیهایی میشود و این مسئله در ایران عادی شده است؛ ولی معمولا این بیتوجهیها به بالا تنه ختم میشد؛ ولی در اینجا پا را از این فراتر گذاشتهاند و رسما پای برهنه به تصویر کشیده میشود.
جا دارد از آقای علی مطهری بپرسیم که چرا نظر کارشناسیاش را درباره این سریال ابراز نمیکند؟! ایشان که به عنوان کارشناس حجاب هر از گاهی اظهار نظر میکند و اخیرا به بیحجابی درسریال گاندو نیز معترض بود و اظهار کرده بود که ساخت گاندو چه لزومی داشته که زن بیحجاب را در آن نشان دهد، چرا اینجا سکوت اختیار کرده است. جناب مطهری خیلی خوب است که انسان مسلمان دغدغه مسائل شرعی را داشته باشد؛ اما اگر واقعاً دغدغه حجاب را دارید چرا اینجا اظهار نظر نمیکنید؟!
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 بررسی «پنل نخبگانی هوش مصنوعی و آینده علوم اسلامی»
💡دومین نشست از سلسله نشستهای آینده علوم اسلامی با حضور استادان حوزه و دانشگاه برگزار میشود.
#رسانهی_نخبگان
🔈@najmnews
💢10 تکنیک در تدریس حرفهای
✍️سید جواد محمدزاده، عضو تحریریه مدادالفضلاء
1. تکلیف ندهید
دادن تکلیف و یا تحقیق به شاگردان، هیچ سودی برای طرفین به همراه ندارد. بلکه ذائقه علم آموزی را در نطفه می میراند و آنها را به جریان آهن ربای اینترنت و کپی پیست متصل می سازد. در خمیر مایه دغدغه مندی و گره گشایی شاگردان بدمید تا معادله معکوس تحقیق را اجرا کنند. آن وقت قفسه کلاس شما کرور کرور از تحقیق میدانی و راهگشا پر خواهد شد.
2.زندگی کنید
استادی که نتواند در کلاس درس؛ طعم زندگی را به نوآموزان بچشاند، باید برگه استعفای خود را بنویسید و روی میز رئیس خود بگذارد و غزل خداحافظی را صد مرتبه بخواند. زندگی با شاگرد، همان شاگرد پروری هنرمندانه است که باید شمع شد تا نور آفرید. رفتن به خانه شاگردان، احوال پدر و مادر آنان را پرسیدن، وقت بیماری، عیادت رفتن، باز کردن گره های فکری از پیکره پیشانی دانش آموزان؛ استاد را به اعماق تدریس می کشاند.
3.درس ندهید
درس برای درس؛ استراتژی شکست خورده است.
تلاش برای تدریس؛آب در هاون کوبیدن است.
درس را باید شاگرد بدهد و استاد کلاس را تبدیل به یک میدان قلق گیری در فهم و یادگیری نماید.
استاد رادیویی شدن و گفتن و گفتن، هرچند با صدای خوش و با مهارت گویندگی بالا؛ جانی را تازه نمی سازد. دست شاگردان را بگیرید و در چشمه حرکت آفرینی، تن افکارشان را شست و شو دهید تا چین و چروک نابلدی و کسلی و بی انگیزگی آنان از بین برود.
4.تشویق و تنبیه نکنید
برای یک مراسم خواستگاری صدها مقدمه را رعایت می کنیم تا اصل مطلب از دهان بزرگترها صادر شود؛ چطور توقع داریم که بدون هیچ مقدمه ای و صرف برگزاری کلاس قاعده تشویق یا تنبیه را عملی سازیم.
تشویق را سالیانه از کارخانه محبت خریداری کنید و آن را از مادیات به معنویات بسته بندی کنید. تنبیه را در گاوصندوق چهار قفله کنید تا درمواقع اضطرار؛ قطره چکانی استفاده کنید.
5.سبد سازی کنید
درهرکلاس چند سبد درست کنید و یک سرگروه تعیین کنید تا زیرمجموعه را شکل بدهد؛ کلاس شما سه یا چهار نفره می شود.
و شاگردان شما در مقطع دکتری تحصیل خواهند کرد و همزمان کار تشکیلاتی و گروهی را می آموزند.
6.نمره دهید
نمره نهایی را در همان جلسه اول به همه بگویید. خیال شاگردان را از نمره راحت کنید. ذهنی که درگیر نمره است هیچ وقت با استاد و مباحث او گره نمی خورد و از نردبان بالا نمی آید.
7.تر و تمیز نخواهید
بگذارید خودشان بنویسند با دست خط خرچنگ قورباغه، کثیف و چروک شده. نترسید؛ جملات اتو کشیده، زرورق های طلا کوب، لفظ قلم ها؛ ذهن و فکر شاگردان را کوتله می کند.
بگذارید خودشان تایپ کنند، صفحه آرایی کنند، راست چین و چپ چین کنند تا مهارت ها بیاموزند.
8.متفکر بسازید
رفرنس ندهید.
بگذارید خودشان فکر کنند.
آنها را ابوعلی سینا و فارابی ببینید. کوچک نشمارید.
کانت و هگل را بت نکنید که با تبر ابراهیم هم نمی شود آنها را شکاند.
متفکر بسازید تا شاگردان همانند چشمه بجوشند و بالا بیایند.
9.سه ضلعی باشید
کلاس را به سه ضلع تقسیم کنید.
ضلع اول، حرفهای شما باشد.
ضلع دوم، حرفهای دانش جویان و ضلع سوم را رها کنید و بگذارید از زمین و
زمان بگویند؛ از خورشید و ماه، از گرانی مرغ تا شیر، از مارکوپولو گرفته تاسوال نکیر و منکر و بهشت و جهنم.
10.گرده افشانی کنید
علم آموزی از دیوار کردن دور دنیا؛ سخت تر و جانکاه تر است. برای ساده سازی دروس ؛ گرده های انگیزه سازی را باید بر نهاد افکار شاگردان نشاند و آن وقت منتظر ماند تا شکوفه ها ثمر دهد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 صاحب منصببودن مانع دادخواهی علیه متخلف نیست
✍️ محمدجواد نیکزاد، عضو تحریریه مدادالفضلاء
در اصل سی و چهارم قانون اساسی بر این مهم تصریح دارد که: «دادخواهی حق مسلّم هر فرد است و هر کس میتواند بهمنظور دادخواهی به دادگاههای صالح رجوع نماید. همۀ افراد ملّت حق دارند اینگونه دادگاهها را در دسترس داشته باشند و هیچکس را نمیتوان از دادگاهی که به موجب قانون حق مراجعه به آن را دارد، منع کرد.» بنابراین، یکی از اساسیترین حقوق افراد جامعۀ بشری، برخورداری هر شهروند از حق دادخواهی و دسترسی به مراجع قضائی است. از این منظر مرور ماجرای گم شدن زره امام علی (علیهالسّلام) قابل توجّه است. امروزه مدّعیان حقوق بشر که دم از آزادی بیان میزنند، محاکمۀ مقامات سیاسی و اجرایی پس از پایان مسئولیت را بهعنوان حقوق شهروندان پذیرفتهاند امّا تاریخ گواه این حقیقت است که جامعۀ اسلامی، حکومتی را به خود دیده است که در آن مقام مسئول در زمان تصدّی و مسئولیت داشتن، در دادگاه حاضر شده است و در کنار یک شهروند معمولی مورد قضاوت قرار گرفته است. در روایت اینگونه آمده است که امیرالمونین علی بن ابیطالب (علیهالسّلام) زره گمشدۀ خود را در دست فردی غیر مسلمان دید و فرمود: این زره مال من است؛ شخص انکار کرد و گفت: زره در دست من است، شما که ادّعا میکنید، باید دلیل بیاورید؛ حضرت بههمراه آن شخص نزد قاضى رفته و اقامۀ دعوى کرد و فرمود: نه آن را فروختهام و نه به کسى بخشیدهام و اکنون آن را نزد این مرد یافتهام؛ در پایان این محکمه، چون حضرت (علیهالسّلام) دلیل و بیّنهای نداشت، قاضی حکم را به نفع آن غیر مسلمان صادر کرد(1)؛ این یعنی صاحب منصب بودن، سبب تفوّق بر دیگران نیست تا بدینسان بتوان مانع حکم علیه او شد.
از این رو آنچه در خبرها دربارۀ شکایت از رئیس جمهور سابق آمده است(2) نه تنها تابو نیست، بلکه بیانگر اصل مطالبهگری از مسئولین بوده و نشانۀ بلوغ سیاسی نظام جمهوری اسلامی است و صحبت از فساد یا نفوذ، باعث تضعیف ساختارها نمیشود، بلکه در یک نمای کلان، نشان از قدرت نظام سیاسی و حاکمیتی کشور است. فارغ از موضوعاتی که در شکوائیه از رئیس جمهور آمده است، شفّاف شدن برخی مسائل در دوران ریاست ایشان موضوعی جدّی و اساسی برای مردم است؛ از جملۀ آن مسائل میتوان به چرایی عدم تحقّق بخش بزرگی از وعدههای کلان ایشان در زمینۀ معیشت یا محیط زیست اشاره کرد؛ معیشتی که ماجرای افزایش قیمت بنزین، آن را در تنگنا قرار داد و سفرۀ مردم را کم رونقترکرد؛ علاوه بر اینها مسألۀ بورس، موضوع دیگری است که قاطبۀ مردم درگیر آن شدهاند؛ مردمی که به دعوت رئیس جمهور همه چیز را به بورس سپردند، امّا در نهایت و در اوج ناباوری و تأسّف، نصف بلکه تمام سرمایۀ آنها نابود شد. سؤالات مرتبط با این موضوعات، مانند غدۀ سرطانی در اذهان عمومی در حال رشد است که ماجرا چه بوده است؟ چرا این اتّفاقات ناگوار بهوقوع پیوست؟ چه افرادی در این ماجرا نقش داشتند؟ چه دستهای پشت پردهای این جریان را اداره کرده است؟
در پایان گفتنی است که مطالبهگری در همۀ زمانها، نسبت به همۀ جریانات و دربارۀ مسئولین، در هر پست و مقامی باید مورد توجّه باشد و این اصل مهم اسلامی و انقلابی دستخوش بازیچۀ سیاسی نگردد و بهعنوان ابزاری در راستای سرکوب یک جناح و فکر استفاده نشود، بلکه مطابق با قانون، هر یک از مقامات و مأمورین وابسته به نهادها و دستگاههای حکومتی که کرامت انسانی ملّت را لگدمال و آنان را از حقوق خود محروم کنند، باید نقطۀ کانونی این مطالبهگری باشند. درواقع قرار است در مرحلۀ نخست، مطالبهگری از مسئولین برای احیای حقوق مردم صورت بگیرد و در وهلۀ بعد به مسائل سیاسی نیز پرداخته شود و نه برعکس!
پی نوشت:
1- ابن اثیر، الكامل في التاريخ، ج2، ص750.
2- افکار نیوز : https://b2n.ir/x76649
#عدالت #سیاست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌استعمار فرانو
برای خرید رمدسیویر و تزریق به افراد تا کنون هزار میلیارد تومان هزینه شده است و طبق یک اظهار غیر رسمی تا کنون 14 میلیارد دلار از ذخایر ارزی صرف مبارزه با کرونا شده....
راه جدید چپاول ملتها از طریق کرونا هراسی و فروش واکسن
کرونای جدیدی که واکسن های موجود در آن اثر نخواهد داشت باید واکسن جدید بخرید ....
مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور در گفتوگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ویژگیهای واریانت جدید کرونا تحت عنوان MU اظهار کرد: واریانت جدید ویروس کرونا تحت عنوان MU در کشور کلمبیا شناسایی شده است. اثر بخشی صد درصدی واکسنها بر روی این ویروس مشخص نشده است.
اوافزود: متاسفانه واریانت MU توانایی خنثی سازی سیستم ایمنی بدن را دارد. در حال حاضر در کشورهای آمریکای جنوبی و اروپا شایع شده است.
خالدی گفت: شیوع جهانی این واریانت جدید کرونا در حال حاضر کمتر از یک دهم درصد است.
برای افزایش ایمنی بدن فقط #طب_مسلمین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✍️ از دنیای نوشتن و نویسندگی چه میدانیم؟
میخواهیم نوشتۀ ما چنان گیرا و شیوا باشد که در دلِ خواننده شور برانگیزد، ولی هزار افسوس که نمیتوانیم! از آن همه آهوانِ گریزپا و دیرآشنای خیال و حقیقت که در پهندشت خاطر به هر سو در تکوپویاند، یکی را نمیتوانیم در بند بداریم و برخود ببالیم. در حیرتم که دیگران با پس و پیش کردن بیست و چند حرف، چگونه توانستهاند کاخهایی از سخن بسازند که سر به آسمان بساید و دل از عارف و عامی برباید! یکی داستان را چنان شیرین و دلنشین مینویسد که درد هستی را از یاد میبرد و دیگری شعر را چنان زیبا میسراید که اشک شوق در دیدهها میگردد.
به راستی که بعضی از بیانها سِحر نیست، اعجاز است، و گر نه چگونه ممکن است حال خود را از زبان دیگری بشنویم و خویشتن از بیان آن ناتوان باشیم؟! شاید دیگران راز هنرمندی را در دلْ نهفته و به ما نگفتهاند و گر نه ما هم، شاعر و نقاش میشدیم! ولی صد حیف که راز هنر نگفتنی است! با خواندن چند جلد «آیین نگارش» و «دستور نویسندگی» نمیتوان به زیبایی سعدی نثر نوشت و به شوریدگی مولوی شعر گفت:
حسد چه میبری ای سستنظم بر حافظ
قبولِ خاطر و لطف سخن، خداداد است
آری، خوب گفتن و خوب نوشتن، کار هر کس نیست. دانشآموزی که به پدرش نامه مینگارد، کارمندی که برای رئیس اداره پیشنویسی تهیه میکند، اگر مدتی درس خوانده و ورزیده باشند، ممکن است درست بنویسند، ولی خوب نمینویسند؛ یعنی نوشتۀ آنان ارزش هنری ندارد و جاودان نمیماند. نوشتهای را همچون گوهر گرانبها در صندوق سینه مینهیم و تا دَم مرگ از یاد نمیبریم، و نوشتۀ دیگر را به عطار سرِ گذر میدهیم که فلفل و زردچوبه ببندد! زین سخن تا آن سخن، فرقی است ژرف... .
سعدی و حافظ شدنْ یک موهبت الهی است؛ آتشی است که خدای توانا در نهاد بعضیها افروخته است، ولی آتش را اگر دامن نزنند، سرانجام خاموش میشود. شعلۀ شوق را با تمرین و ممارست دامن زنید تا دم به دم بالا گیرد و جهانی را روشن سازد.
این همه کتابها که میخوانیم و لذت میبریم، اگر ده درصد زادۀ قریحه و الهام باشد، نود درصد ساخته و پرداختۀ کار و کوشش است. هنرمندان رنجها برده و خونِ دلها خوردهاند تا یک اثر مؤثر به یادگار نهادهاند. همان حافظ شیرینزبان که قبول خاطر و لطف سخن را خداداد میداند، جای دیگر میفرماید:
مرو به خواب که حافظ به بارگاه قبول
ز وِرد نیمْشب و درس صبحگاه رسید
#نکاتستان
#عبدالرحیم_موگهی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_مدادالفضلاء
✍️برای این که بهتر بنویسیم باید بیشتر بخوانیم.
به کارگیری تکنیکهای نویسندگی شرط لازم برای ورود حرفهای به دنیای نوشتن است؛ اما زمانی حرفهی شما به کار میآید که دانش و اطلاعات خوبی از سوژه و مسائل اطراف خود داشته باشید.
مرحوم استاد رضا بابایی همواره در کلاس های نویسندگی، طلاب را به داشتن یک یا دو تخصص علمی توصیه میکردند.
📝 یادداشتهای خود را برای #نویسندگان_حوزوی ارسال کنید؛ یا منتشر میکنیم یا چکشکاری😊
#راه_نوشتن
#ادبیات #نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹آسیبشناسی «مدیریت بیواسطه»
✍️ علی کردانی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
چند سالی بود که شوقِ حضور مسئولان ردهپایینی کشور در بین مردم به جهت رسیدگی به مشکلات آنها در اذهان عموم مسأله عجیب و غریبی به نظر میرسید، چه رسد به حضور وزرا و رئیسجمهور مملکت!
حالا پس از گذشت هشت سال از بیتدبیری، نابسامانی و کمفروغیهای میدانی، شاهد این هستیم که بالاترین مقام اجرایی جمهوری اسلامی بهراحتی و به دور از تکلف و تشریفات خاص، در بین مردم، داروخانه و بیمارستانهای کرونایی حضور پیدا میکند و از نزدیک پای درد دل و حسرتهای مردم مینشیند؛ به نظر میرسد دوران مدیریتهای پشت میز به سر آمده و «مدیریت با واسطه و پُر واسطه» جای خودش را به «مدیریت بیواسطه» داده باشد.
بیتردید حضور میدانیِ بالاترین مقام اجرایی مملکت، آن هم در هیاهوی مردمی و در اماکن پُرخطر و دردسرساز، یکی از جلوههای واضح «مردمی بودن» و «مدیریت بیواسطه» است؛ اما به هر ترتیب «مدیریت بیواسطه» اگر مدیریت نشود، کمکم جای خودش را به شوها و شانتاژهای رسانهای خواهد داد.
اینکه مدیریت میدانی چگونه میتواند به شانتاژها و تبلیغات سوء رسانهای مبدل شود، پاسخی روشن دارد؛ چرا که حضور میدانی، رسیدگی میدانی و پُرسرعت، و رسیدگی میدانی، نتیجهای محسوس و دیدنی میخواهد.
وزرایی که در بازدیدها و سرزدههای رئیسجمهور محترم، ایشان را همراهی میکنند و بلکه تمام هیئت دولت باید بدانند، که پس از هر بار سر زدن در بین مردم، اگر دولت در کوتاه مدت، میان مدت و در معدود مواردی بلند مدت، از رسیدگی به مشکلات مردم به ویژه منطقه بازدیدشده عاجز بماند، به تدریج «بازدیدهای میدانی و سرزده» تبلیغات شخصی و پوشش رسانهای تلقی میشود و در نهایت چنین کار ارزشمندی هدف تبلیغات شوم رسانههای معاند و غربگرایان قرار میگیرد.
بنابراین نقطه مطلوب و پایانی بازدیدهای میدانی، بایستی ترتیباثرهای روشن و ضربالاجلی باشد، یا لااقل ردپای ترتیباثرها و جنبوجوشهای رسیدگی برای رفع معضل دیدهشده، در دستور کار و ملأ عام قرار بگیرد.
همه میدانیم که در هشت سال شعارِ «تدبیر و امید» چه بیتدبیرهایی که نشد! و چه ناامیدیهایی که بهوجود نیامد!
اگر دولت سیزدهم بتواند ضربالمثل «آب رفته به جوی برنمیگردد» را تغییر دهد، باید او را یکی از هنرمندان عرصه سیاست دانست.
دولت و دولتمردان بکوشند تا بارقههای امید را به جرقههای ناامیدی و در نهایت «انفجار یأس» تبدیل نکنند.
#سیاست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN