eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
482 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
توصیه مهم رهبر انقلاب خطاب به روسای قوا و مدیران کشور: ⭕️ هدف دشمن مشغول کردن مسئولان با مسائل روزمره است / همه‌ وقت و تمرکزتان را بر روی کارهای اساسی و پیشرفت کشور بگذارید 🔹 مراقب باشید حواستان با این چیزها [حوادثی مثل اغتشاشات اخیر] پرت نشود، از کارهای اصلی نمانید. یکی از این اهداف دشمن همین است که حواس مسئولین و مدیران و موظفین کارهای اساسی را پرت کنند، مشغول کنند به این چیزهای روزمره. 🔹 حواستان پرت نشود. کارهای اساسی را انجام بدهید. مسئولیتهایی که برعهده گرفتید، چه مربوط به داخل کشور، سازندگیهای بزرگ، کارهای بزرگ، قانونگذاریهای کارآمد، کارهای مهم قضائی یا کارهایی که مربوط به خارج از کشور است، سیاستهای خارجی و ترتیباتی که وجود دارد، اینها را مواظب باشید لنگ نشود. 🔹 حواستان به این حوادث جزئی در مقابل چشم منعطف نشود به طوری که از کارهای اصلی باز بمانید. یکی از اهداف دشمن همین است که مسئولین را با این چیزها مشغول، سرشان را گرم کند، مشغول کند، از کار اصلی باز بمانند. ان‌شاءاللّه این جور نخواهد شد. مسئولین به کارهای خودشان خواهند رسید. همه‌ی وقت را بگذارید برای کارهای اساسی کشور و کارهای پیشرفت کشور. ۱۴۰۱/۷/۲۰ @HOWZAVIAN @rasanewsagency
✏️عمر سعد وقتی به گندم ری نرسید و دید هم منفور بنی هاشم هست و هم توسط بنی امیه کنار زده شده، گفت: «هیچ کس زیان‌کارتر از من به خانه خویش بازنگشت؛ زیرا از امیری فاجر و ظالم اطاعت کرده و عدالت را پایمال و قرابت را قطع کرده‌ام.»(1) خلاصه یه چیز تو مایه‌های چوب دو سر نجس... (1) بلاذری، انساب الاشراف، ۱۹۷۷م، ج۳، ص۲۱۱. ✍️ محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
🔸کمی زندگی کنیدعلی کردانی دسترسی آسان به اطلاعات، تسهیل امور بانکی و سرعت ارتباطات، ایجاد فضای کسب و کار، تسهیل و تنوع در آموزش، جزء امتیازات ویژه این فضا محسوب می‌شود و در کنار آن جذابیت‌ها و کششی که در فضای مجازی وجود دارد رده‌های سنی مختلف را در خود حل کرده است. در این میان چه اندازه خانم‌ها و آقایانی که بی‌هیچ هدف و سرمایه‌گذاری‌ای، صبح تا شب را در فضای مجازی می‌گذرانند؛ به‌‌خصوص جوانانی که خوش‌ترین و گل‌ترین لحظات زندگی‌شان را از دست می‌دهند و شانس کسب نشاط از طریق ورزش، کار، تشکیل خانواده یا در کنار خانواده بودن را از دست می‌دهند. مارتین کوپر مخترع موبایل می‌گوید: «من کمتر از ۵ درصد از وقت روزانه خود را صرف استفاده از موبایل می‌کنم» و به این ترتیب حتی مخترع موبایل هم آگاه به آسیب‌های فردی و اجتماعی ابزار مدرن بوده است؛ ابزاری که در عین کارآمدی می‌تواند فرد را در زمینه‌های دیگر ناکارآمد کند. امروز نه تنها فرزندان بلکه پدران و مادران جذب فضای مجازی شده و بر ساعات مِهرشان، مُهر بی‌مِهری نهاده‌اند، تا آن‌جا که نسبت به استفاده از این فضا دچار اعتیاد شدند. در صورتی که اگر والدین فرزند خود را درون خانه، سرشار و لبریز محبت نکنند؛ احتمال دارد به‌صورت خودآگاه یا ناخودآگاه در بیرون خانه به گدایی محبت از دیگران و نابکاران روی آورند. در سال‌های نه چندان دور، پدر خانواده محور اقتدار و شب‌نشینی‌های خانوادگی و مادر خانه محور امید و آرامش بود؛ اما وضعیت معاصر به گونه‌ای است که موبایل‌ها در آن فرمانروایی می‌کنند؛ در همین راستا مارتین می‌گوید: «مردم باید تلفن‌های‌شان را کنار بگذارند و کمی زندگی کنند.» والدین امروزی در شب‌نشینی‌ها‌ یک چشم‌شان به تلویزیون و یک چشم‌شان در موبایل است و هم‌صحبتی و هم‌اندیشی با فرزندان، آخرین تلاش آن‌هاست. در چنین وضعیتی تربیت نسل جدید از خانواده به فضایی آشنا اما ناآشنا به‌نام فضای مجازی منتقل می‌شود و معلوم نیست آموزش و تربیت فرد سر از کجا درآورد! در مواردی فضای مجازی افراد را از جاده اعتدال خارج کرده و به رفتارها و زندگی ژوئی سانسی سوق می‌دهد. از این رو هر چه بر جذابیت‌ و ظواهر کاذب آن شبکه‌ مجازی افزوده شود بر روان‌پریشی و اتلاف عمر افزوده خواهد شد. در همین راستا مجله آمریکایی تایم در گزارشی نوشت: نتايج یک مطالعه‌ بر روى جوانان و نوجوانان نشان می‌دهد اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی از لحاظ تاثیرات منفی بر روی سلامت روان جوانان است؛ طبق این تحقیق کاربران این شبکه اجتماعی ۶۳٪ بیشتر از کاربران دیگر شبکه‌های اجتماعی احساس بدبختی می‌کنند؛ بنابراین بایستی بهار زندگانی را پاس داشت و به گذر عمر که همچون ابری در گذر است توجه داشته باشیم. «عجب پایی گریزان دارد این عمر تو گو باران ریزان دارد این عمر مگر از دنگ ساعت‌های خود‌کوک که دم‌هایی گریزان دارد این عمر به اسکی‌باز می‌ماند که پایی همه لغزان و لیزان دارد این عمر» @HOWZAVIAN
🔻وقتی که نظامیان و مسئولین از چشم ما افتادند 🔻اینجا هیچ وقت مثل سوریه نیست و نمی شود 🔻 رجزخوانی رسانه ها داخلی و خارجی و همراهی ساده دلان ✍ حجت الاسلام محمد ادریسی، سردبیر روزنامه سراج و عضو تحریریه مدادالفضلاء تصحیح خطاها متوقف درتشخیص و کشف آنهاست و تشخیص خطاها متوقف در ایستگاه عبرت هاست پس کشف و تصحیح خطا ها متوقف در ایستگاه عبرت هاست و این یک صغری و کبری ونتیجه گیری منطقی است که هر ذهنی آن را می پذیرد. ‌ اینجا هیچ وقت مثل نیست و نمی شود چون مردم اجازه نمی دهند اما نمی توان هر چه بادابادی که جلو رفت و برای عبرت گرفتن می گوییم حتی اگر هم برای بعضی ها خنده دار و یا حتی باور نکردنی باشد. وقتی از شهروندان سوریه بپرسی که چگونه شد که به اینجا رسیدین اینگونه می گویند که از زمانی شروع شد که دار العدل (دادگاه) را اول زبانی بعد به صورت عملی به آتش کشیدند و جوانانی بودند که فریاد می زدند که این کار درستی نیست اما گوشی نمی شنید و با خنده های مستانه بنزین بر آتش می ریختند. از برخی دیگر که بپرسی اینگونه می گویند که آتش جنگ درسوریه و جرقه ورود تکفیری ها از در و دیوار کشور و تجاوز به ناموس ها و خون ریزی ها از آن زمانی كه چند محصل با دیوار نویسی و شعارنویسی هایی که بیشتر جنبه بازی داشت تا واقعیت علیه حكومت شروع شد و با اعتراضات خياباني پدر و مادران که خیال می کردند می توانند به سوی رفاه بیشترپیش بتازند و همان ها که به رئیس جمهور سوریه چند وقت قبلش رای محکمی داده بودند معترض او شدند ادامه یافت و با تشویش و رجزخوانی رسانه ها داخلی و خارجی و همراهی ساده دلان مواجه شد و نتیجه هایی که خودتان می بینید. از گروهی دیگر که بپرسی اینگونه می گویند که از یک سال قبل از اعتراضات خیابانی شروع شده بود و مخالفان با انبار کردن امکانات دارویی برای زخمی های آینده و سلاح ها در گوشه و کنار کشوربرای ترورها منتظر بودند تا زمان آسیب زدن و خروج علیه حاکمیت با شعار (الشعب یرید اسقاط النظام) شروع شد و تا الان بیش از چهار صد هزار کشته از زن و کودک و غیر نظامی داریم که روی دستمان مانده اند. عده ای دیگر می گوید که بخاطر حرف ها و فیلم ها و عکس های بود که در شبکه های اجتماعی زده می شد که نیروهای امنیتی بی تجربه کشور ما سوریه چند جوان را با چوب می زدند و زنان و بچه ها گریه می کردند و ما برای دفاع از آنها به خیابان ها آمدیم و شد آنچه که می بینید. دسته ای دیگر می گویند که مسئولین کشور ما برای خودشان و فرزندانشان و نزدیکان خود زندگی رویایی درست کردند و اما نوبت که به مردم کشورشان که می شد جز تنبلی و حرف و حرف در اداره امور چیزی از آنها نصیب ما نمی شد و خواستیم که ادبشان کنیم بعد نظامیان و مسئولین که از چشم ما افتادند یا بهتر بگوییم از چشم ما انداختند پس به غیر خودی ها پناه بردیم و آنها هم رحم مان نکردند و اینها که گفته شد فقط کمی آشنایی به زبان عربی و انگلیسی لازم دارد که مفصل تر آن را ببینیم و بخوانیم و بشنویم. فرجام ها با آغازشان که سنجيده شود عبرت ها پدیدار می شود که در روزگار سیاه و سفید اقوام و ملل و کشور های دیگر براى ما درس های عجیب و باورنکردنی هست تا که عبرت بگیرم قبل از آنکه خودمان عبرت دیگران شویم. @HOWZAVIAN
☑️انتشار یادداشت نویسندگان حوزوی در مطبوعات 🔗 در کیهان امروز می خوانیم: 📌تروریست‌های فرودگاه بغداد نگران حقوق بشر ✍ علی کردانی در مقاله‌ای با عنوان «تأملی بر موارد نقض حقوق بشر در جمهوری فدرال آلمان» این‌گونه آمده است: «در ماه‌آوریل ۲۰۲۰م، خط تلفن ملی مورد حمایت دولت آلمان برای خشونت علیه زنان، افزایش ۲۰ درصدی درخواست مشاوره مربوط به خشونت خانگی را ثبت کرد. طبق خط تلفن، این افزایش در ماه‌های بعدی ادامه داشته است و این موضوع بیانگر افزایش خشونت خانگی علیه زنان است.» یکی از مصادیق مداخله آشکار غربی‌ها و مدعیان حقوق بشر، تشویق جوانان و دختران ایرانی توسط رسانه‌هاشان برای دامن زدن به اغتشاشات و درگیری‌های خیابانی بود. رسانه‌های بیگانه یا مواجب‌بگیران داخلی آنان که شعار «زن، زندگی، آزادی» را در دهان دختران و زنان نجیب ایرانی‌انداختند، خود بهتر می‌دانند که جایگاه فعلی زنان در اروپا به چه فلاکت و عقب‌گردی دچار شده است. ادامه مطلب👇 https://kayhan.ir/fa/news/251161 @HOWZAVIAN
⁉️ دنیای دیرفهم‌ها 1⃣ حوزه علمیه بعد از چهل سال از انقلاب اسلامی فهمیده است که باید روحانی مربی برای همه مدارس آموزش و پرورش تربیت کند. 2⃣ چهل سال دیگر هم می‌فهمد که برای وزارت فرهنگ و ارشاد باید روحانی روزنامه‌نگار و هنرمند تربیت کند؛ با احتساب اول انقلاب می‌شود ۸۰ سال دیرفهمی! ✍ علی اسفندیار @HOWZAVIAN
شما دیگه چرا؟! ✍ بابک شکورزاده 🔷️هر از گاهی از آقای ضرغامی حرکات و اقوالی مشاهده می‌شود که با شئونات یک مسئول مسلمان و انقلابی سازگاری ندارد. یک بار فیلمی از او منتشر می‌شود که در مواجهه با دختر بالغی که حجاب ندارد، بدون اینکه تذکری بدهد، دستی هم بر سر او می‌کشد و انگار نه انگار که اتفاقی افتاده! این یعنی خلاف شرع آشکار! اخیرا هم توئیتی زده و ضمن انتقاد به عملکرد ستاد امر به معروف نوشته: "بابا جون مردم اگر نخوان امر به معروف بشن کیو باید ببینند." 🔷️ظاهرا روحیه لیبرالی و دموکراتیک جناب ضرغامی گُل کرده و برای خوشایند عده‌ای، امر به معروف و نهی از منکر را سبک می‌انگارد. ممکن است که ستاد امر به معروف در عملکرد خود دچار اشتباهاتی شده باشد؛ ولی این درست نیست که صورت مسئله پاک شود و از بیخ و بن امر به معروف را به چالش بکشیم. 🔷️جا دارد که از ایشان بپرسیم که آقای ضرغامی شما دیگه چرا؟ شما که مثلا جزء مسئولین متدین و انقلابی بودید! وقتی که شمای نوعی این‌گونه نسبت به امر به معروف موضع‌گیری می‌کنید، از دیگران چه انتظاری باید داشت؟ فراموش نکنیم که قیام ماندگار سالار شهیدان برای چه بود! @HOWZAVIAN
💥یک «مخالفمِ» خوب ✍️ سیدجواد محمدزاده مخالفم هر انسان نیک سرشتی با جمعی، یک گوشه ای نشسته اند و شب و روز در حال تلاش برای اسلامی هستند. کوه را جابجا می کنند! عمق دریاها را می نوردند! میلیاردها اسکناس را خرج تولید و تکثیر می کنند! مخالفم از این هم انزوای فرهنگی! حوزه علمیه در گوشه ای نشسته و سخت در حال تجزیه فعل و فاعل و تمییر و حال است! دانشگاه در حصار نرده های خود، مقاله می نویسند و پایان نامه تولید می کند! مدراس در گردونه زنگ هاو صف و کیف و مداد و پاک کن و تعطیلات،حروف الفبا و جمع و تفریق و ضرب و تقسیم؛ همچنان می چرخند! مساجد با صدای اذان رنگ پریده، الله اکبر می گویند و چند رکعت نماز می گذارند و با خیال آسوده درب مسجد را چند قفله می کنند! هیات، هر هفته بصورت منظم و دقیق با تیک تاک مداح و سخنران در حال برگزاری مراسم هفتگی خود است! نویسندگان کتاب، هر روز می نویسند و تیراژ کتاب خود را به عرش الهی رسانده اند و سرمست از این همه کتاب رنگارنگ هستند! گل فروشی سرکوچه ما نیز همچنان گل کاکتوس می فروشد! 👈 از این نویسنده بیشتر بخوانید @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 سواد رسانه‌ای مردم؛ پاشنه آشیل رسانه‌های سعودی لندنی ✍ مجتبی عباسی در عملیات روانی و جنگِ رسانه‌‌‌ای علیه ایرانیان توسط بنگاه‌های شایعه پراکنی سعودی، لندنی معمولا از کلیدواژه‌های اصلی تولید خبر اعم از چگونه؟ کجا؟ کی؟ چه کسی؟ چه چیزی؟ چرا؟ در خبر استفاده نمی‌شود و رسانه‌های معاند با ترفندهای خبری پاره حقیقت‌گوئی، وارونه نمایی و ایجاد شک و تردید در اذهان جامعه تلاش می‌کنند دوگانه سازی کرده یا با تحریک احساسات، جاانداختن یک شایعه یا دروغ از ارزش‌های ایرانی، اسلامی، اعتبارزدایی کرده و انسجام اجتماعی را درهم بشکنند، به عبارتی از میان آب گل‌آلود دوقطبی‌سازی‌ها، اهداف شوم تجزیه‌طلبی و سوری سازی ایران را صید کنند. عجیب‌تر از آنها همصدایی و همکاری آشکار برخی از سلبریتی‌ها و مخرج مشترک شدن خواص غربزده با گروهک‌های تجزیه طلب، منافقین و محور عبری، عربی و غربی بود که همراه با انقلاب ربات‌ها از همان ابتدای فتنه، شمشیر را از رو بسته و از هجمه به قرآن کریم و قانون کشور، از چنگ اندازی به نظام اسلامی و مقابله و مخالفت با فرهنگ ایرانی، اسلامی و نمادهای ملی و مذهبی ابایی نداشتند. افراد مشهور یا متخصص در رشته‌های مختلف، اما پیاده در زمینه سواد رسانه‌ای که همچون راننده مدعی و ناشی با جان و مال مردم و آبروی کشور، بازی کردند و با عملکرد احساسی، غیرمسئولانه و غیرعقلانی خود در فضای مجازی بر آتش فتنه دمیده و برای چندمین مرتبه، بی‌سوادی رسانه‌ای خود را اعتراف کردند؛ هرچند تکرار اشتباه این افراد همانند فتنه‌ ۸۸ موجب خسارت به بیت‌المال و بهانه فشارهای بین‌المللی و تحریم مردم ایران را فراهم کرد و باعث ریختن خون ده‌ها فرد بی‌گناه در آشوب‌های خیابانی شد. فارغ از آسیب شناسی فرهنگی و بررسی راهکارهای حفظ حریم مقدسات و قوانین کشور، اما موضوع تأمل برانگیز و شاید مغفول در این ماجرا، آشکار شدن ماهیت اصلی براندازان برای مردم، فاصله عمیق شعارهای آزادیخواهانه ضدانقلاب با وحشی‌گری آنها در سیرک لندن و پاریس و اعتراف ضمنی برخی از اپوزیسیون به اهداف شوم و توطئه‌های پشت پرده بود. به هرحال تنها موضوعی که در تحلیل‌ها آشوب‌ها کمتر به آن پرداخته شد و معمولا در این قضیه و رویدادهای مشابه، زمینه موج سواری رسانه‎های معاند را فراهم کرده است، ضعف سواد رسانه‌‌ای افراد فریب خورده به معنای عدم تحلیل محتوا، اعتماد و دنباله‌روی از رسانه‌های دشمن است. امروزه مأموریت یک رسانه‌، رساندن حرف‌ها، پیام‌ها، دیدگاه‌ها و محتواهای تولید شده توسط مدیران، متخصصان و اتاق فکرهای یک رسانه است؛ از این‌رو بی‌شک رسانه‌‌ها بر فرهنگ‌ها تأثیرگذار هستند و به همین جهت در میان انواع تحریم‌های اعمال شده توسط بیگانگان؛ اما فعالیت رسانه‌های خود را در کشور ما تحریم و تعطیل نکرده، بلکه برای تخریب سرمایه‌های دینی و اجتماعی ایرانیان، پول‌های کلانی را هزینه می‌کنند. در حال حاضر رسانه‌ها می‌توانند با تولید انواع بازی‌ها، سریال‌ها و محتواهای جذاب به ابزاری برای هویت دادن به افکار عمومی تبدیل شوند و با استفاده از هوش مصنوعی و مدیریت ذهن و افکار مردم، در اقتصاد، سیاست، فرهنگ، سبک زندگی، واکنش‌‌های اجتماعی، حب و بغض‌ها و حتی در زندگی شخصی و تمایلات و گرایش‌های روزمره مردم تأثیرگذار بوده و به عبارتی دنیا و آخرت مردم را بسازند. رسانه‌ها در عصر ارتباطات به مثابه نوعی تغذیه و طعام فکری عمل می‌کنند و مصداق آیه «فلینظر الانسان الی طعامه» هستند که همچون غذای سالم یا مسموم با فرصت و تهدیدهایی که به همراه دارند، می‌توانند موجب رشد و ارتقای انسان‌ها یا باعث صدمه و آسیب به جامعه باشند؛ از این جهت جدای از وظیفه حاکمیت در ساماندهی فضای مجازی، افراد جامعه نیز در عین استفاده از رسانه‌، ناگزیر هستند سواد رسانه‌ای را فرا بگیرند. @HOWZAVIAN
📌انحصار اقتصاد و رسانه را بشکنید! ✍ پوریا نقدی ‏یک دولت مرکزی قوی هیچوقت اجازه انحصار در هیچ زمینه ای به هیچ فرد یا شرکتی نمی دهد چون همان فرد یا شرکت بیش از اندازه بزرگ و بعد مافیا و بعد مقابل خود نظام می ایستد و طغیان می کند ! دلیلی ندارد امثال اسنپ و دیجی کالا کل بازار را دست بگیرند، رقبا را تقویت و سهم بازار را تقسیم کنید. ‏در رسانه هم همین هست یعنی نباید در مقطعی کل انتن را به مدت طولانی دست چند سلبریتی مثل مهران مدیری و رامبد جوان بدهید هم کل رسانه و ارتباط مستمر با مردم را در دست می گیرند و هم به مرور با ایجاد شبکه ارتباطات و مالی گسترده در تبلیغات با ۳۰ میلیاردهای دریافتی بنگاه اقتصادی می شوند! ‏چه در اقتصاد چه در هنر و رسانه باید دنبال ایجاد رقابت و تقسیم سهم بازار و مخاطب بود باید به ده ها برنامه بهتر از دورهمی ضعیف مدیری با جوانان فرصت داد باید در اقتصاد ده ها شرکت مثل اسنپ و ده ها شرکت رقیب دیجی کالا داشته باشیم و ده ها شرکت مثل سایپا و ایران خودرو و ... ‏خودتان امثال فردوسی پور و مدیری و رامبد جوان را با آنتن های شبانه و ۱۰ سال پشت سرهم !باد کرده و طرف را به توهم ریاست جمهوری می رسانید بعد باید کلی انرژی بگذارید تا دوباره باد طرف را خالی کنید! بعد از این همه تجربه دیگر اشتباه و رفتن در روندهای غلط قبلی از کسی پذیرفته نیست. ‏این همه تسهیلات و بودجه های تلف شده در کشور داریم شرکت های مختلف را در بازارهایی که جذابیت سرمایه گذاری دارند تقویت و کمک کنید تا اینجور نباشد کل بازار دیجیتال مارکتینگ دست دیجی کالا و بازار حمل و نقل شهری ما دست اسنپ باشد دنبال ایجاد رقابت و تقسیم سهم بازار و عدم انحصار باشید. ‏شوهای شبانه هم معمولا به جز بزرگ کردن و نشان دادن و تبلیغ ۲۴ ساعته صرف مجری برنامه ثمری برای مخاطب نداشته و مطمن باشید با حذف امثال دورهمی و خندوانه چیزی از فرهنگ و هنر مردم کم نمی شود بلکه وقتشان هم پای عاشق شدی مهران مدیری و بخند خندوانه رامبد جوان تلف نمی شود ! ‏دنبال ساخت کارهای فرهنگ‌ساز و فاخر باشید ما ۳۰۰ هزار شهید داده ایم سرجمع چند سریال از شهدا در بعد از انقلاب ساخته اید؟! هنوز نتوانسته اید یک سریال مناسب از امام خمینی وشهید سلیمانی و شهید صیاد و دیگر بزرگان کشورمان بسازید و لنگ مدیری و رامبد جوان هستید و بودجه تلف می کنید! ‏در ساخت شوهای شبانه هم دنبال کارهای آموزنده باشید که مخاطب در کنار سرگرمی چیزی هم از فرهنگ و مشاهیر و تاریخ و علم بیاموزد چرا یک برنامه شبانه با محوریت شناخت مشاهیر کشور در قالب جذاب نساختید که نوجوان ما به جای شنیدن صحبت بی فایده مدیری با فلان هنرپیشه زن بزرگان کشور خود بشناسد. ‏با تجربه های قبلی خیلی بیشتر در همه زمینه ها دقت کنیم و هوشیار باشیم وجلوی انحصار در هر زمینه چه اقتصاد و چه هنر را بگیریم که انحصارگران همیشه آماده طغیان اند! باید ظرفیت ها را باز کنید و با ورود جوانان مستعد و دلسوز در همه بخش ها خون تازه ای به پیکره هنر و اقتصاد کشور تزریق کرد. @HOWZAVIAN
✴️ امکان وحدت در وضعیت تنوع (بخش اول) ✍ حبیب الله بابایی تمدن به مثابه «کلان‌ترین نظام (ابرنظام) مناسباتِ انسانی» پیوسته در حال تحول (تحول دوری و حلزونی، تحول صعودی یا نزولی) و تسری به جوامع انسانی دیگر است. این ابرنظام نه یک مجموعۀ انباشته از عناصر و سازه‌‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، بلکه یک َابَرسیستم کلان انسانی است. در این تعریف از تمدن که معنای آن به مفهوم «امت» در قرآن نزدیک‌تر می‌شود، تکثر گروه‌‌ها، فرهنگ‌‌ها و به‌طورکلی واحدهای اجتماعی مورد تأکید قرار می‌گیرد. به بیان دیگر در یک تمدن سخن از یک فرد، یک ملت یا یک زبان و حتی یک آیین نیست. هرچند ممکن است یک آیین و یک فرهنگ در تمدنی غلبه داشته باشد؛ لیکن در یک تمدن، همواره انسان‌‌های مختلف، فرهنگ‌‌های متعدد و زبان‌‌های گوناگون وجود و حضور دارند. نقش و کارکرد تمدن در این وضعیت، ایجاد ارتباطی انسانی، اخلاقی و عادلانه در میان همۀ ابنای انسانی است. با توجه به این رویکرد در تحلیل ماهیت تمدن و در پاسخ به مسئلۀ «وحدت در وضعیت کثرت» می‌توان وحدت را به دو صورت حداقلی و حداکثری یا به معنای دقیق‌تر وحدتی طیفی که معطوف به شرایط و زمینه‌های تاریخی و اجتماعی باشد، تعریف و ترسیم کرد. در وحدت حداکثری، نه‌تنها ظواهر و رفتارهای کلان اجتماعی همسو هستند (آنچه در وحدت صوری و حداقلی مطرح است)، بلکه افکار، ارزش‌ها و باورها و همین‌طور عقلانیت جمعیِ یک تمدن نیز از وحدت، همسویی و درهم‌تنیدگی برخوردار است. @HOWZAVIAN
👔 جولان جنتلمن‌ها ✍️ علی کردانی پادوهاشان در رسانه‌های بی‌بی‌سی و انگلیسی مردم را به آشوب و آتش تشویق می‌کنند؛ اربابان‌شان نیز همان مردم را تحریم می‌کنند و این‌گونه سناریوی جنتلمن‌های تروریست عملی می‌شود. بر این اساس رهبر انقلاب پس از شهادت حاج قاسم فرمودند: «جنتلمن‌های پشت میز ، همان تروریست‌های هستند.» همین‌قدر نامرد! @HOWZAVIAN
🔴 راه رهایی از عرضه و تقاضای «ابتذال» ✍️احمدحسین شریفی 🔻ابتذال («banality») از ماده «بذل» به معنای «بخشش» است اما در اصطلاح عبارت است از «پستی»، «بی‌ارزشی» یا «چیز بی‌ارزش یا کم‌ارزشی که برای کسی یا کسانی ارزشمند تلقی می‌شود». 🔻برخی از آدمیان اینگونه‌اند که: به امور «بی‌اهمیت»، «اهمیت» می‌دهند! مسائل «سطحی» را «عمیق» می‌پندارند! امور «دم‌دستی» را «دوردست» می‌بینند! «حاشیه‌ها» را «متن» می‌انگارند! «هیجان» را «عقل» می‌دانند! 🔻بخش زیادی از زندگی چنین افرادی در پیگیری اخبار بازیگران و هنرپیشگان و سلبرتی‌ها و اخبار حوادث رسانه‌ها و زندگی شخصی و خصوصی وزرشکاران و امثال آن صرف می‌شود. اصطلاحاً گفته می‌شود که چنین افرادی گرایشی شدید به «امور مبتذل» دارند؛ یعنی اموری که فی‌نفسه ارزش‌ چندانی ندارند، اما در نگاه اینان خیلی ارزشمند و مهم‌اند! 🔻مع‌الاسف باید گفت علیرغم آنکه «عقلانیت» از ویژ‌گی‌های ممتاز آدمیان دانسته شده است؛ اما بخش اعظمی از آدمیان پیرو امور «مبتذل‌»اند تا امور «عقلانی»! وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُون‏(انعام، ۱۱۶) 🔻رسانه‌های نوین و بسیاری از سلبرتی‌های هنری و ورزشی عصر جدید نیز با فهم این نکته، به منظور جلب توجه بیشتر و کسب شهرت بیشتر، سعی می‌کنند این خواسته و تمایل اکثریت را ارضا کنند! آنان روزانه با انتشار تصاویر شخصی از مسائل معمولی زندگی خود، (غذاخوردن، مسافرت کردن، وسایل شخصی زندگی و ...) با ارضای میل مبتذلانه مخاطبان، می‌کوشند ماهی مراد خود را صید کنند. 🔶بهترین کار برای رهایی از این وضعیت و حرکت به سمت عقلانیت عبارت است از: «تقویت خودشناسی»، «توجه به عزت و کرامت انسانی»، «بصیرت اجتماعی»، «برخورداری از تعالیم و معارف اصیل و درست» و تبیین «اخلاق شهرت» و تشریح «رسالت‌ها و وظایف اجتماعی و فرهنگی مشهوران». @HOWZAVIAN
✴️ حد و مرز وحدت ✍️ آیت پیمان، دبیرکل مجمع جهانی شیعه شناسی ما بر سیاست وحدت و تقریب در نظام اسلامی تحفظ داریم؛ اما اختلاف سلیقه و تفاوت دیدگاه و زاویه ی نگاه در این مقوله مهم با متصدیان وحدت و تقریب داریم. وحدت در نگاه ما فقط به معنای این است که به عقاید و مقدساتِ پیروان دیگر مذاهب اهانت نکنیم و از سبّ و لعن در اجتماعات و رسانه ها پرهیز کنیم ، و تقریب هم فقط به معنای این است که بر مشترکات عقایدی و فقهی و اخلاقی تاکید بورزیم و به اختلافاتی که در این سه موضوع داریم دامن نزنیم. ما وحدت و تقریب را در همین حد قبول داریم و نه بیشتر از آن ، چون بیشتر از آن موجب عقب نشینی از مواضع برحق شیعه و کتمان حقایق تاریخی و عدول از مسلمات عقاید حقه تشیع و تحریف تاریخ میگردد و موجب استمرار ظلم و تضییع حق اهل بیت علیهم السلام میشود. ما وادادگی و کتمان حقایق و تعاریف و تملق های بیجا و ناحق را که به بهانه وحدت انجام میشود روا نمیدانیم، و روال کنونی وحدت و تقریب را بی ثمر و موجب تجری در باطل و فرصت سازی برای گروههای تکفیری و تروریستی وهابیت منحوس و موجب گستاخی بیش از حد مفتی نمایان متخاصم با شیعیان مظلوم‌ میدانیم. تقریب و وحدت موثر و عقلایی آن است که بزرگان شیعه همچون شرف الدین، علامه امینی، سید حسین بروجردی، امام‌موسی صدر و امثالهم عمل کردند، و بدون وادادگی و بدون عدول از حقانیت تشیع، بر جهان شیعه و سنی اثر گذاشتند و موجب روشن شدن حقایق و تغییر نظر شخصیت هایی مثل شیخ شلتوت و فتاوای او شدند، و توانستند کتب فقهی شیعی را در متون و منابع درسی الازهر مصر بگنجانند. و یا مرحوم سید عبدالحسین شرف الدین در مسجدالحرام به امامت بایستد. اما امروز جریان وحدت و تقریب یکسویه است و با هزینه های گزاف از منابع امام زمان و از خزانه ملت شیعه بیش از چهل سال است که صرف امتیاز دهی نا متناسب به پیروان افراط گرای دیگر مذاهب میشود و در واقع جریانات افراطی ضدشیعی را هم حاکمان وهابی کشورهای عربی تقویت میکنند و هم بطور ناخواسته حاکمان شیعی ما ، و این در طی چهار دهه موجب آسیب به کیان و وضعیت و موقعیت شیعه در ایران و جهان شده است و نشانه بد آن همین به هم‌خوردن توازن جمعیتی در مناطق مرزی دورتا دور ایران است که به استانهای مرکزی هم گسترش یافته است و خطر بحران جمعیت را آشکار کرده است. سیاست کنونی وحدت و تقریب ، روند شیعه زدایی از ایران را کوتاهتر کرده و آینده ملت شیعه ایران را به چالش جدی کشیده است و نظر بسیاری از اساتید و بزرگان حوزه بر این است که برای حفظ ایران شیعی باید این سیاست وحدت و تقریب که دو نهاد هزینه بر متولی آن هستند و همایشهای بی نتیجه و فعالیت های کم حاصلی را انجام‌میدهند ، امروز وقت آن است که در نظام اسلامی با فوریت اصلاح و تعدیل شود و رویکرد متناسب با مقتضیات زمان در آن اتخاذ گردد. مجمع جهانی شیعه شناسی مرکب از اندیشه ورزان و نخبگان علمی و اساتید و محققین حوزه ها و دانشگاهها و دپارتمانهای علمی و کرسیهای شیعه شناسی از کلیت و اجمال سیاست وحدت و تقریب و منویات امام و رهبری تبعیت میکند ، اما حق آزاد اندیشی و نقّادی و اعتراض به روند و کنش های معیوب فکری و عقیدتی را برای خود و هر تشکل مستقل علمی و دینی محفوظ میداند. امید است متولیان وحدت و تقریب دیگر صداهای موجود در حوزه و دانشگاه را هم بشنوند و با حوزویان و دانشگاهیان دلسوز و منتقد اتاق های واقعی اندیشه ورزی و نقّادی تشکیل بدهند و بر روند نا مقبول چهاردهه گذشته ابرام و سماجت نداشته باشند و راه تغییر و بهبود را مسدود نکنند. @HOWZAVIAN
✏️چادری که بر سر توست... 🖌خط: سرکارخانم وزیری ✍️محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
. آقایان اغتشاشگر دقیقا مشخص کنید: هدف شما آزادی زن است؟ یا آزادی تن؟! ✍️ علی اسفندیار @HOWZAVIAN
🔻خودبرتر بینی کاذب! ✍️ دکتر محمد تهرانی در جهان‌بيني مادي‌گرای غربی قدرت به عنوان کمال استعدادهاي بشري تلقي مي‌شود. بر اساس اين تفکر، قدرت‌ها براي دستيابي به نيروي برتر، به رقابت می‌پردازند و در صدد نابودي يا غلبه بر ساير نيروها برخواهند آمد؛ اين تفکر روح برتري‌طلبي و سلطه‌جويي را در نظام‌هاي غربي تقويت نموده و احساس برتري فرهنگ غربي را نسبت به فرهنگ‌هاي ديگر در آنان برانگيخته است. از نگاه جامعه‌شناسان، ماهيت نظام‌ سرمايه‌داري غرب، با سلطه‌گري و انحصارطلبي عجين گرديده است؛ افرادي چون "پاره‌تو"، "ميخلز"، "موسکا" و بسياري ديگر نمونه آشکار اين وضعيت را در ساخت و تشکيلات داخلي احزاب –به عنوان بارزترین خصلت نظام‌های لیبرال‌دموکراسی- مثال زده و بر گرايش احزاب در غرب به ‌سوي تمرکز و استبداد تاکید نموده‌اند. اين همان چيزي است که ميخلز، آن را تحت عنوان «قانون آهنين اليگارشي» بيان مي‌کند که بر طبق آن، پيدايش سازمان در سطح احزاب يا جامعه موجب گسترش گرايش‌هاي اليگارشيک و سلطه يک اقليت بر اکثریت مي‌گردد. به باور "پاتریک بیوکانن" نویسنده منتقد آمریکایی، اساسا غرب وحشتناک‌ترین اعمال تاریخ را صرفا با این اعتقاد انجام داده که فرهنگ و تمدن غربی برتر از سایر فرهنگها و تمدنهاست؛ پس آنان حق دارند که سلطه خویش را بر تمدن‌ها، فرهنگ‌ها و مردمی که فرودست خوانده می‌شوند، تحمیل نمایند. در طول تاریخ ایالات متحده، دو حزب جمهوريخواه و دموكرات در اصول كلي هيات حاكمه آمريكا مبني بر داعيه رهبري و سلطه بر جهان اتفاق‌نظر داشته‌اند. "نيكسون" رئيس‌جمهور وقت آمريکا با انتساب اين تفکر سلطه‌جویانه به "خواست خداوند" می‌گفت: «خدا با ملت آمريكاست؛ خواست خداوند اين است كه آمريكا رهبري دنيا را بدست بگيرد.» این ذهنيت حتی در ميان ادبا و روشنفكران آمريكايي هم رخنه نموده است تا آنجايي كه، "هرمان ملويل"، نويسندة معروف آمريكا در قرن نوزدهم مي‌نويسد: «ما آمريكايي‌ها ملّتي خاص، قومي برتر و اسرائيل عصر حاضريم؛ ما ناخداي كشتي آزادي‌ها هستيم»! پیش از این گذشت که خاستگاه تاریخی این گونه تفکرات در انديشه سياسي متفکران غرب از دوره باستان به بعد قابل مطالعه است. @HOWZAVIAN
💠 حیرت فرهنگی و اَبَرمسئله براندازی ✍️ حجت الاسلام جمالزاده ⛔️ دیوارنگاره میدان ولیعصر تهران جمع شد! برنامه طنین الله اکبر بعد از نماز مغرب و عشا شنبه 23 مهر ماه هم لغو شد. قبل از آن هم چند برنامه تلویزیونی انتقادی همین سرنوشت را پیدا کرد و برخی هم مثل برنامه شیوه با تعدیل‌هایی و اصلاحاتی به آنتن برگشت. از فیلتراسیون اینستاگرام و واتساپ و اختلال در استفاده از سایت‌های بین المللی هم که همه میدانیم. ❓ به نظر شما با چه چیزی مواجه هستیم؟ جواب واضح است: حیرت فرهنگی! حیرت از پاسخگویی و مقابله فرهنگی به اقدامات دشمن در وقایع اخیر کاملاً مشهود است. جبهه فرهنگی و فعالین فرهنگی در یک حیرت فرهنگی به سر می‌برند. برای همین هم هست که یا اقدامی نمی‌کنند یا اگر اقدامی می‌کنند بعد از چند روز یا چند ساعت جمعش می‌کنند. حیرت فرهنگی ناشی از نشناختن مسئله است. هنوز هم خیلی ها فکر می کنند مسئله بر سر زن و پوشش و آزادی های اجتماعی زنان است! این نشناختن مسئله است که حیرت فرهنگی را به دنبال دارد. برای همین در برابر شعار «زن زندگی آزادی» شعار «زن عفت افتخار» را ترند می کنیم. اما آیا از خودمان پرسیده ایم که این شعار چقدر توانسته است مردم و حتی حزب اللهی ها را در خصوص وقایع اخیر اقناع کند؟! می دانیم که این شعار را خیلی از مردم قبول دارند اما قبول و اقناع دو ساحت متفاوت دارد. 🌀 ابرمسئله این روزها، براندازی است؛ این را بازیگردانان درجه یک این صحنه از بایدن و نمایندگان کنگره آمریکا تا نوچه های کاسه لیسی همچون مصی علینژاد و ...، همه گفته اند، مسئله اساسا زن و پوشش و آزادی های اجتماعی زنان نیست. بلکه اصل جمهوری اسلامی است! چرا نمی خواهیم قبول کنیم؟! برای همین هم هر پاسخی که با محوریت زن ایرانی اسلامی داده شود نه تنها موجب اقناع نمی شود بلکه بیش از هر چیزی موجب حیرت و سردرگمی می شود. مثل این است که مریضی مبتلا به تب و سر درد باشد و شما داروی رفع درد عضله به او بدهید! 🌐 ابَرمسئله همیشه براندازی بوده است. از روزی که نهضت شروع شد تا همین امروز. دعوا بر سر حاکمیت اسلام سیاسی است. آن اسلامی که از پوشش من و تو تا روابط بین‌الملل دولت را تحت ولایت و هدایت خود قرار می‌دهد. تا مسائل جزئی‌تری همچون پوشش و بی‌حجابی اجباری را ذیل این ابرمسئله فهم نکنیم، پاسخ‌ها و مقابله‌های فرهنگی به مسائل جزئی‌تر بدون درنظر گرفتن و فهم ابرمسئله راه به جایی نخواهد برد. اگر ابرمسئله را فهمیدیم دیگر نیاز نیست در لاک تدافعی و مقابله منفعلانه فرهنگی برویم، بلکه حالت‌مان تهاجمی و مقابله فرهنگی‌مان هم فعالانه خواهد بود. فتأمل! @HOWZAVIAN
✍ یه چالش قشنگ... اگر می‌تونید، این تصویر رو چاپ کنید یا خودتون بنویسید، و کنار مأمورین عزیز انتظامی شهرتون برای تشکر و قدردانی حاضر بشید، از حضورتون و این جمله‌ی قدردانی، عکس یا فیلمی تهیه کنید. 🌺بعد هم برای ما ارسال کنید تا ان شاءلله در کانال نگاشته قرار بدیم. 🌐@ye_bandeh_khoda @HOWZAVIAN
سومین دوره رقابت های علمی نخبگانی کشوری آغاز شد. دبیرخانه رقابت های علمی نخبگانی @reghabat_elmi
📌 فرصتی برای ارزیابی «یونیسف» ✍️ محمدحسین مطهری ۷۵ سال تأسیس و حاکمیت ، زمان خوبی برای قضاوت درباره‌ی عملکرد آن‌ها و خروجی تربیتی آن‌هاست. برای این سازمان جهانی، رفاه و آرامش و حق حیات کودکان مهم است و رسیدن کودکان به و و خدمت به همنوعان اهمیت دارد. چطور باور کنم سازمانی که قدرت اقتصادی و اجتماعی جهانی دارد، در تحقق این اهداف و رسیدن به این چشم‌انداز ها اینقدر ضعیف باشد و به جای آن‌که کودکان کشورها را به هویت ملی دعوت کند، خیلی راحت از کنار آشوب و ساختارشکنی و وطن‌فروشی جوانان بگذرد. و به جای آن‌که طبق شعارهای زیبایشان، فرهنگ و مدنیت و احترام به و ديگران یاد دهد، با فحشا و استبداد رأی و خودخواهی و انحصارطلبی که رسانه های صهیونیست، به کودکانمان یاد داده‌است، مبارزه نکند و برای این خلافی که امثال و مرتکب شده‌است، بیانیه صادر نکند و آن‌هارا تحریم نکند. این‌ها حرف من نیست؛ اینها تجربه‌ی این روزهای است در آتشی که رسانه ها و پیام‌رسان‌های وابسته به صهیونیست به‌پاکردند و تئوری‌نویس‌هایشان توجیه کردند و رهبرانشان علمداری و جوانانمان، سیاه‌لشکر شدند. @HOWZAVIAN
. 👈حرف درست در جای درست... شعار زیبا باشد اما کاربردش غلط حتی اگر با شعارت مسجد بسازی، حکم به تخریب داده می‌شود! پ.ن۱:ژن، ژیان، ئازادی(زن، زندگی، آزادی ) این شعار نخستین بار توسط زنان مبارز کرد در کردستان ترکیه و سپس در جنگ علیه داعش استفاده شدو به سایر تجمعات اعتراضی سطح جهان نیز راه یافت. پ.ن۲: به گفته مورخین افرادی مسجد ضرار را «برای شرارت و خیانت و برای نفاق میان مومنان» با شعار کمک به از پاافتاده‌ها و...بنا کردند اما پس از نزول آیه ۱۰۷ سوره توبه، پیامبر صلی الله علیه و آله به اصحاب خود دستور دادند تا این مسجد را ویران کنند و آتش بزنند و آنان نیز این بنا را با خاک یکسان کردند. 🔗کانال نجمه صالحی، عضو تحریریه بانو مجتهده امین @HOWZAVIAN
🔴ده راهبرد مهم غرب در تقابل با انقلاب اسلامی ✍️ احمدحسین شریفی 1.سکتاريزاسيون (فرقه‌گرايي و قومیت‌گرایی و تحریک مذاهب و قومیت‌های موجود در ایران برای جدایی‌طلبی) 2.بالکانيزاسيون (تجزيه‌گرایی و تبدیل ایران به چندین کشور ضعیف و وابسته) 3.نورماليزاسيون (وادار کردن جمهوری اسلامی به تبعیت از نرم‌های فرهنگی و سیاسی و اقتصادی غرب) 4.ليبراليزاسيون (در عرصه فرهنگ و اخلاق و اقتصاد) 5.واتيکانيزاسيون (محدودسازی نفوذ اجتماعی و سیاسی عالمان دین) 6.سکولاريزاسيون (محدودسازی دین در مسائل درونی و معنوی) 7.اينديويدوآليزاسيون (فردگرایی و تبعیت از امیال و خواسته‌های شخصی و فردی در حوزه تربيت و اخلاق و ارزش‌ها) 8.اومانيزاسيون (اومانیسم در عرصه باورها و زدودن تفکر توحیدی) 9.پرنوکراتيزاسيون (و عادی‌سازی روسپیگری و فاحشه‌‌گی در میان دختران و زنان) 10.اليناسيزاسيون (هویت‌زدایی ملی و اجتماعی به ویژه منقطع کردن نسل جوان و نوجوان از هویت ملی و دینی خودش) @HOWZAVIAN