eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
482 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 پوشالی و توخالی ✍️محمدحسین مطهری 🔸مکتب سیاسی لیبرالیسم، یکی از اندیشه‌های زنده‌ی امروز دنیاست؛ این مکتب با تمام طوایفی که نظام‌های مختلف به آن قائل هستند، بر چند مسئله اساسی بنا شده‌است؛ 🔰آزادی بیان 🔰محدودسازی قدرت دولت 🔰آزادی اندیشه‌ها 🔰حقوق عادلانه همه‌ی شهروندان 🔸نظام‌های لیبرالی از آن‌جا که تابع مکتب مدرنیسم بوده‌اند، پاسخ مسائل خود را در عقل و تجربه و علم جستجو کرده‌اند و برای راه‌های دیگر، هیچ ارزشی قائل نبوده‌اند. 🔸شکاف سیاسی، طبقاتی و اقتصادی و بایکوت خبری و انحصار منابع و منافع و دارایی ها در خدمت عناصر سرمایه دار و تحقق سرمایه‌سالاری مدرن (کاپیتالیسم) از جمله میوه‌های تلخ و بنیان برکن این مکتب بوده‌است. 🔸اما امروز با حقیقتی غیرقابل انکار روبروییم؛ ما امروز "توخالی بودن طبل این مکتب را و پوشالی بودن وعده‌های این اندیشه" را در سرتاسر نظام‌های سیاسی لیبرالی شاهدیم. 🔸حقیقت آنست که بخشی از آرمان های لیبرالیسم، مقدس است و گمشده‌ی هر جامعه ای رسیدن به آزادی در بیان و در اندیشه و در دارایی است. 🔸اما حقیقت دیگر آنست که هیچگاه علم و عقل و تجربه، تکیه‌گاه های مستحکم و بدون نقصی نبوده‌اند. ♦️این سه، برای حل مسئله، "محدود و ناقص و تغییرپذیر" هستند؛ پیش از این گفتم آنچه که تغییرپذیر و محدود و ناقص است، حق دخالت در محدوده‌ای ندارد که به او هیچ ارتباطی ندارد. ⚠️عقل و تجربه محدودند؛ بهمین‌خاطر نمی‌توانند برای انسان، نسخه‌ی کامل نجات‌بخش در طول دهها هزارسال بپیچند. ⚠️عقل و تجربه نمی‌توانند چون "ناقصند و محدود و تأثیر پذیر"؛ پس دخالت ندارند. روزی که انسان، خدا را کنار گذاشت و عقل محدود کم‌تجربه را محور دستورها قرارداد، شاید نمی‌دانست که روزی خواهدرسید که عقل بیچاره برای بن‌بست‌های زندگی، راه برون رفتی نداشته باشد. @HOWZAVIAN
🔻حرف‌های گلوگیر ✍️ علیرضا مکتب‌دار دیدید گاهی یه زخم یا دمل که سر وا نمیکنه رو با نوک سوزن و یا یه چیز تیز سوراخ می کنن و از شرش خلاص میشن؟ یا دیدین بعضی وقتا که بغض گلوتونو میچسبه، فقط بازشدن کیسه اشک چشمتونه که گره گلوگیر بغضتونو باز می کنه؟ برای بعضیا مثل من، نیش قلم حکم همون نشتر رو داره که راه نفس کشیدن رو برام باز میکنه. وقتی حرفی تو دلمه که هیچ گوش شنوایی براش پیدا نمی کنم، پناه می برم به نوشتن و اگه ننویسم، اون حرف تو دلم ورم می کنه و میشه اسباب دق. بعضی حرفا رو واقعا نمیشه به زبون آورد، اما میشه نوشت و خود را از بار سنگینیش رها کرد. @HOWZAVIAN
. 🌹 سه دلیل ساده بر عصمت حضرت زهرا(س) ✍️ بابک شکورزاده ۱- آیه تطهیر که پاکی و عصمت اهل البیت را بیان می‌کند و بی‌تردید حضرت زهرا سلام الله علیها از اهل بیت هستند. ۲- حدیث معروف نبوی مبنی بر اینکه خداوند با رضایت حضرت راضی می‌شود و با غضب او غضبناک می‌شود. اطلاق این مطلب که شرطی ذکر نشده دلالت بر عصمت می‌کند؛ مانند آیه اطاعت از اولی الامر که بدون قید و شرطی اطاعت را واجب کرده است. ۳- روایت ائمه علیهم‌السلام مبنی بر اینکه ما حجت خدا بر خلق هستیم و فاطمه علیها‌السلام حجت خدا بر ما است. این که شخصی حجت خدا بر ائمه‌ای باشد که خود آن‌ها معصوم هستند گویای عصمت آن شخص است؛ در نتیجه حضرت فاطمه سلام‌الله علیها معصومه هستند‌. @HOWZAVIAN
اسراف؛ آری یا خیر؟! ✍️ احمد سعیدی اسراف، خیر؛ مثل مصرف بیش از اندازه، چون از گناهان کبیره است و خدا اسراف کنندگان را دوست ندارد (اعراف آیه ۳۱) مانند اسراف در خرید، در غذا، در کار، در مهمانی، در محبت حتی... ✅ اما اسراف، آری؛ ◀️ در کار خیر، ◀️ در کمک به دیگران، ◀️ در علم آموزی، ◀️ در قرائت قرآن، ◀️ جهاد در راه خدا... ◀️ در خرید کفن، چون انسان به ملاقات خدا می رود. ◀️ در قربانی کردن، بدین صورت که به مرغ و خروس قناعت نکند، اگر برای خداست، پس چه بهتر که گاو و شتر و گوسفند قربانی کند و از هر کدام نیز بهترینش را، همانطور که ابراهیم، بهترین دارایی‌اش را قربانی کرد. 👌البته با این خصوصیات، این موارد اسراف محسوب نمی شود. 🌸و در حدیث آمده است: 🌸 «لاسرف فی الخیر و لاخیر فی السرف» در کار خیر اسراف نیست و در اسراف نیز خیری نیست. @HOWZAVIAN
🔳فدک فدک همه جا را بهار می‌کردی ✍️ عاطفه جوشقانیان در مجله‌ی افکار بانوان حوزوی نوشت: کنار فضه صمیمانه کار می‌کردی به کار کردن خود افتخار می کردی درخت‌های بهشتی به پایت افتادند همان شبی که هوای انار می کردی فقیر هر چه می‌آمد اسیر برمی‌گشت تمام عالمیان را دچار می‌کردی دلیل خنده حیدر! چه شد که بعد پدر مدام گریه بی اختیار می کردی؟! چه شد محبت همسایه‌ها؟ دعایت را چه مادرانه به آن‌ها نثار می‌کردی..! تمام مردم اگر کور و کر، علی دیده ست فدک فدک همه جا را بهار می‌کردی و شقشقیه به نهج‌البلاغه رو آورد شبی که پشت به این روزگار می‌کردی چقدر خانه مرتب شد آن شب آخر اگر مریض نبودی چکار می‌کردی؟ @HOWZAVIAN
. 📌سفرنامه‌ای از مشاطه‌خانه ✍ انتشار یادداشت فاطمه میری، عضو تحریریه مجتهده امین در خبرگزاری حوزه 🔗 متن کامل خبرگزاری رسمی حوزه @HOWZAVIAN
. دکه‌ی تیترخوانی شنبه 3 دی ماه 1401 @HOWZAVIAN
📰 دکه روزنامه‌ - شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ @Farsna
🍃دستپخت نظام یا تجاوز تربیتی غرب؟! ✍🏻 فاطمه شکیب رخ، عضو تحریریه مجتهده امین در حدود ۱۵۰ سال پیش غرب گرا ها با بنیان مبانی نواندیشی توانستند دیدگاه های منتقد و مخرب‌ حجاب را نهادینه سازند و‌ در نهایت حجاب زدایی عصر رضاخانی را محقق نمایند؛ در سال های اقدام حکومتی رفع حجاب رضا پهلوی، بی حجابی عادی انگاری شد و با وقوع انقلاب اسلامی مدتی عادتی که شکل گرفته بود در لایه های زیرین اجتماعی پنهان ماند… همپای تلاش ۴۰ ساله مذکور، فرهنگ سازی با متد غرب گرایی توسط رسانه های ضد انقلاب و فعالیت حدود ۲۰۰ شبکه ماهواره برون مرزی به طور شبانه روز، برگه برنده را بر دوش رسانه های مخالف ایران وحجاب اسلامی قرار داد. تحرکات این رسانه ها، متمرکز بر خانواده ایرانی به منظور ترویج اقسام مختلف فساد بوده و هست و در نتیجه آن، امروز با گذشت کمتر از یک‌قرن دوباره شاهد مطالبه جدی حجاب برداری هستیم. اما در ارزیابی این دو مقطع زمانی یعنی رفع حجاب رضاخانی و مطالبه رفع حجاب در نظام اسلامی چند نکته قابل توجه است: 🌀 اول اینکه حکومت اسلامی در طول چهار دهه حیات خود، به انواع تجاوزات فرهنگی مبتلا بود و با چالش انواع تحریم ها و فشارهای اقتصادی روبرو گردید و طبیعتا انرژی و هزینه تلاش برای ترویج فرهنگ اسلامی را بسیاری از این فشارها کاسته است. این مسئله در عین اهمیت، توجیه کننده ی ضعف مدیریت فرهنگی داخلی نیست و مطالبه جدی فرهیختگان مومن را می طلبد. 🌀دوم‌ اینکه تجربه دوران رضاخانی و طعم آزادی بی قید و‌ شرط که در کام عده ای باقی مانده بود با سرمایه گذاری مخالفان درون و برون مرزی، به نسل بعدی انتقال یافت و خلاء فقدانِ عزم جدی در رواج فرهنگ مذهبی را درحال پر کردن است. 🌀سوم اینکه چنانچه اضطرار مشکل فرهنگی توسط متصدیان و مردم دین مدار درک نشود این احتمال وجود دارد که ریزش های بیشتری در آینده گریبان گیر جامعه بشود. ❓در آخر این سوال مطرح می شود که آیا آن‌چنان که رضا پهلوی و اعوانش در گسترش فرهنگ غرب جدیت و اصرار داشتند، مدافعان و مسئولان نظام اسلامی در طی این سال ها چنین عزمی را ارائه کرده اند؟! @HOWZAVIAN
🟨 برده خانگی قانع نمی‌شود! ✍️ سمیه محسنی، عضو تحریریه مجتهده امین در سایت تحلیلی فکرت نوشت: واقعیت، تلخ‌تر از شکست بازی ایران و آمریکا، غصه و دردی بود که بعد از بازی از صدای هلهله و شادی و بوق و کرنای خیابان، به سراغم آمد. هر چند قطعاً می‌دانم که تعداد آن شادی‌کنان به نسبت مردم ایران بسیار اندک است. غصه از اینکه چقدر آدم‌ها می‌توانند غافل باشند که علیه وطن و ریشه خود این اقدام را انجام دهند. نمی‌دانم این شادی ریشه در رذالت داشت یا جهالت!؟ شاید هر دو، نمی‌دانم! بعد که کمی فکر کردم یادم آمد نه تنها تاریخ ایران بلکه تاریخ جهان بارها شاهد این رفتارها بوده است! گاه از روی جهالت(خطای شناختی) و گاه از روی عناد و دشمنی، گاه بی‌ریشگی، گاه منفعت‌طلبی و گاه خیانت.‌ مگر نه اینکه وقتی کودتای انگلیسی _ آمریکایی ۲۸ مرداد سال ۳۲ دولت ملی و قانونی مصدق را سرنگون کرد، عده‌ای در داخل برای‌شان سوت و کف زدند!؟ مگر نه اینکه بسیاری از حرکت‌ها و جنبش‌های آزادی‌بخش با خیانت افراد به ظاهر خودی و دوست، شکست خوردند؟! گاندی وقتی حرکت ضد استعماری خودش را آغاز کرد یکی از مشکلاتش همین گروه خائن و وطن فروش بود! همچنین نلسون ماندلا و تمام جنبش‌های رهایی‌بخش تاریخ! حال که دقت می‌کنم می‌بینم این خودباختگان به قول جلال، هرهری مذهبِ التقاطیِ بی‌اصالت، پدیده جدیدی نیستند! گاه در موقعیت یک فرد معمولی بروز می‌کنند و گاه در جایگاه یک فرد به ظاهر فرهیخته و اندیشمند! گاه در کسوت عوام و گاه در کسوت خواص، گاه در جامه‌ی یک کارگر و گاه در لباس یک سلبریتی که با پشتوانه شهرت ضریب می‌گیرد و تصاعدی شیوعی طاعونی پیدا می‌کند. بصیرتمندی که طبقه و شغل و عوام و خواص نمی‌شناسد. نمی‌دانم آیا برای این احمد کسروی‌ها و تقی‌زاده‌ها علاجی وجود دارد؟! البته که به آگاهی و بیداری آن کارگر و آدم معمولی بیشتر می‌توان امید داشت. 🔗 متن کامل در سایت فکرت @HOWZAVIAN
. 🔴 «ب» مثل بحران اجتماعی ✍️امیر خندان، عضو تحریریه مدادالفضلاء در خبرگزاری حوزه نوشت: در زمان دانشجویی، این عبارت را از یکی از اساتید مکرر می شنیدم:« سخت تر از فیزیک هسته ای، جامعه شناسی است.» هر چند این گزاره چندان علمی نباشد ولی در پی خود یک حقیقتی دارد و آن هم سخت بودن درک مسأله اجتماعی و توان پاسخ به آن است. مسأله اجتماعی تابع یک عامل و یا چند عامل نیست. مسأله اجتماعی تابع چندین عامل است از جمله موجود پیچیده ای به نام انسان. به همین دلیل درک مسأله در قدم اول و توانایی پاسخ صحیح به آن در مرحله دوم دشوار است. حوادث اخیر( شهریور و مهر۱۴۰۱) گویای واضح یک مسأله اجتماعی است که با سایر ابعاد سیاسی و اقتصادی ترکیب شده است. اگر در حوادث سالهای قبل به مسائل سیاسی و اقتصادی به عنوان دو عامل مهم توجه می شد، آنچه که در جریانات اخیر دیده میشود، پر رنگ شدن مسأله اجتماعی است که در صورت عدم پاسخگویی صحیح و یا برخوردهای امنیتی و سیاسی، توان تبدیل شدن به یک بحران اجتماعی را دارد. 🔗 متن کامل در خبرگزاری حوزه @HOWZAVIAN
. ◼️ زهرا نمی گذارد! ✍️ علی کردانی، عضو تحریریه مدادالفضلاء در روزنامه سراج نوشت: حضرت زهرا(س) دارای القاب و اسامی بسیاری است که یکی از آن‌ها «فاطمه» است؛ پیامبر بزرگوار اسلام از جانب خداوند نام ایشان را «فاطمه» گذاشتند و در این رابطه فرمودند: «إِنِّی سَمَّیْتُ ابْنَتِی فَاطِمَةَ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَطَمَهَا وَ فَطَمَ مَنْ أَحَبَّهَا مِنَ النَّار؛ نام دخترم را فاطمه گذاشتم به‌دلیل آن‌که خداوند او و دوست‌داران او را از آتش جهنم دور نگه داشته است.» (۱) بنا به فرموده روایات مقام صدیقه‌ طاهره(س) مقامی والاست، تا آن‌جا که فرمودند: «فَفَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِیَّةٌ؛ فاطمه حوریه و بانوی بهشتی است.» (۲) چرا که ریشه ایجادی حضرت زهرا(س) از میوه بهشتی بوده است و پیامبرِ دانا این مطلب را تصریح کردند. همچنین پیامبر(ص) در رابطه با حضرت فاطمه(س) فرمودند: «فَکُلَّمَا اشْتَقْتُ إِلَی رَائِحَةِ الْجَنَّةِ شَمِمْتُ رَائِحَةَ ابْنَتِی فَاطِمَةَ؛ هر زمان که مشتاق بوی بهشت می‌شوم، دخترم فاطمه را می‌بویم.» (۳) از روایات به‌خوبی می‌توان عجین بودن حضرت زهرا(س) با بهشت را فهمید؛ اما این عجین بودن همان‌طور که از نام «فاطمه» پیداست، محدود به حضرت نخواهد بود بلکه دوست‌داران اهل‌بیت(ع) هم از آن بهره‌مند خواهند شد. در روایتی این‌گونه آمده است که حضرت زهرا(س) در روز قیامت بر درب جهنم توقفی خواهند داشت و دوست داران اهل بیت (ع) که به‌واسطه گناهان زیاد مستحق جهنم شده‌اند را از آتش جهنم نجات می‌دهند. 🔗 متن کامل در روزنامه سراج @HOWZAVIAN
. 🍃تلنگری کودکانه ✍️ مریم زارعی در مجله‌ی افکار بانوان حوزوی نوشت: قرار شد قبل از رفتن به حرم کمی هم از بازارهای رنگ رنگی دیدن کنیم. چند قدمی که راه رفتیم فاطمه زهرا اصرار داشت که چادرش را بپوشد. هر چه گفتیم و گفتند قبول نکرد که نکرد. چادر را پوشید و به راه افتاد. یکی از همراهان برای اینکه او را از چادر پوشیدن منصرف کند گفت «مگه اینجا حرمه که چادر میپوشی » فاطمه زهرا هم نه گذاشت و نه برداشت محکم گفت «مگه فقط حرم جای چادر پوشیدنه!» من هنوز هم بعد از چند ماه باورم نمی شود این حرف را یک دختر بچه سه ساله زده باشد. اما بارها و بارها به همین یک جمله فکر کرده ام. مگر فقط حرم جای چادر پوشیدن است؟! شاید اگر مسئله حجاب را خارج از کلیشه بیان کرده بودیم و به جای استفاده از مثال هایی مانند پوست شکلات و کاور گوشیِ آیفون، بیشتر به تبیین گوهر وجودیِ انسان پرداخته بودیم. هیچوقت لازم نبود که به کم حجاب ها و بی حجاب ها بگوییم چادرت را سر کن! روسری ات را بپوش! شاید ما همیشه به سراغ راحت ترین راه ها رفته ایم؛ که امروزه باید غرامتِ سختی های نکشیده مان را بدهیم! اگر انسان خودش را بشناسد. و بداند تجلی پروردگار است. قداست خود را بفهمد. بداند بدن او، جسم او و روح او حریم است. حرمتش را نگه میدارد. آنوقت هر کجا باشد. چه در بازار و عروسی و چه در حرم و مسجد چادر از سرش نمی افتد. به قول دختر سه ساله ی ما مگر فقط حرم جای چادر پوشیدن است؟! @HOWZAVIAN
. 🔆 رسم بنده پروری ✍️ علیرضا مکتبدار، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی هنوز بهار دوم زندگیش فرا نرسیده بود که از دامن پاک مادر جدا شد. مادر دیده از جهان فروبست. دو یا سه بهار دیگر را که سپری کرد، زندگی اش رنگ خزان گرفت. پدر و مربی اش به سرای باقی شتافت. او ماند و برادرش که به وصیت پدر، تحت سرپرستی و تربیت روحانی و معلمی وارسته قرار گرفتند. آموزشهای لازم و فنون هنری و دانشهای نقلی و عقلی را فرا گرفت و از دریای معنویت، جرعه ها نوشید. او و برادرش همچون یک جان در دو کالبد بودند. با هم قد کشیدند، رشد کردند و از درجات دانش و نردبان معنویت بالا رفتند. پیر عارفان معاصر، آسید علی آقای قاضی او و برادرش را چون جان خویش گرامی می داشت. او که در مکاشفه برادر علامه اش، با انبیا جلسه می گیرد، دیو فقر چنان گلوی زندگی اش را می فشرد که بخاطر دو هزار تومان بدهی، روزگاری را در کنج زندان سپری می کند. او صاحب کرامات بود اما اساساً کرامت را مقام نمی دانست. همیشه می فرمود ما طلبی از خدا و حقی بر او نداریم. ما به وظیفه مان عمل می کنیم، خواجه هم خود رسم بنده پروری می‌داند. @HOWZAVIAN
♦️ جزء در کُـل ✍️ حسین کاوه 🔹 فهم و تحلیل مسائل و پدیده‌ها بدون توجه و التفات به کلان روایتی که مسائل و پدیده‌ها در دامن و سایۀ آن فعلیّت پیدا کرده‌اند مانند توصیف چرخش چرخ است بدون اینکه بدانیم این ماشین به کجا می‌رود! 🔸از این رو فهم پدیده‌ها و پیش‌بینی پیامدهای آن متوقف بر فهم کلان روایتی است که پدیده‌ها در فضای آن زاده شدند. @HOWZAVIAN