eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
482 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
. 📰 رنگ و بوی دلاری روزنامه‌ها 📰دکه‌ی تیترخوانی سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ @HOWZAVIAN
«مسأله‌ حجاب و عدالت جنسیتی» 🎙ارائه دهنده: دکتر مهدی شجریان ◾️هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🗒لینک ورود به جلسه 🌐http://dte.bz/scscenter @HOWZAVIAN @edalateejtemaei
💐 حوزوی‌ها در صدر همایش کتاب سال انقلاب در دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران برگزار شد. از میان ۹۲۰ اثر چندین مرحله ارزیابی صورت گرفته و در آخر ۱۴ اثر به عنوان اثر برگزیده انتخاب شده بود و الحمد لله از کتاب آقا روح‌الله به عنوان کتاب رتبه سوم در حوزه اندیشه‌های امامین انقلاب تقدیر شد. نکته جالب برایم روحیه مؤمن و عرق و علاقه دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد با تخصص فیزیک به مباحث انقلاب اسلامی بود. برخلاف معمول جلسات، در جریان همایش سخنرانی‌های خوب و قابل استفاده‌ای صورت گرفت، به ویژه سخنان آقای کلانتری معاون آموزش و تحقیقات وزارت علوم و دکتر جهان بین معاون فرهنگی دانشگاه آزاد. دکتر کلانتری می‌گفت اینطور نیست که فقط واقعیت‌ها، ذهنیت‌ها را بسازد، بلکه تصورات و ذهنیت‌ها واقعیت را می‌سازد، ما باید با روایت درست انقلاب واقعیت انقلاب را بسازیم. یاد این حدیث قدسی افتادم که خداوند می‌گوید: «أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِيَ اَلْمُؤْمِنِ بِي إِنْ خَيْراً فَخَيْراً وَ إِنْ شَرّاً فَشَرّاً» من خدا نزد گمان بنده‌ام هستم، اگر گمان خوب داشتی خوب برایت رقم می‌خورد، اگر گمان بد داشتی بد رقم می‌خورد. همه عالم عین ربط به خداست و اگر خدا نزد گمان بنده به اوست، همه عالم هم نزد گمان بنده به خداوند است. الحمد لله ملبس با قطار و مترو از قم آمدم و با بی‌ارتی هم برگشتم و الان هم در میدان آزادی نشسته‌ام، سعی کردم گمان خوب به خدا و بندگان خدا داشته باشم و همینطور هم شد، چندین مورد مردم احترام گذاشتند، جوان‌ها آمدند سلام و احوال کردند و هیچ بی‌احترامی هم ندیدم. @HOWZAVIAN
صدا ۰۰۴.m4a
4.34M
فقط چند روز فرصت دارید؛ این صوت 👆👆را پیشنهاد می‌‌دهیم. 💢کانون نویسندگان قم 🔸ویژه خواهران و برادران ♦️ یادداشت نویسی مدرس: حسن طاهری 🔹شروع دوره: از اسفند ۱۴۰۱ 💥ظرفیت حضور افراد در دوره محدود است. ❇️ ثبت‌نام: غیرحضوری از طریق لینک: https://evand.com/events/kanoonnevisanegan35 شماره‌های تماس و مسیرهای ارتباط مجازی 🔸کانون نویسندگان قم: ۳۷۸۳۱۴۲۱ 🔸دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر ۳۲۶۱۴۰۷۰ 🔸آیدی ارتباط با کانون: @kanooneqom 🔸آیدی ارتباط با دفتر مهارت افزایی: @Toloumehr @HOWZAVIAN
⭐️ نویسندگان حوزوی و دینی در فکرت نوشتند ✍️ زهرا راد، نویسنده و پژوهشگر 🔸 آیا انسانِ «هفت بهارنارنج» عاشق است؟ ▪️فیلم هفت بهارنارنج چیزی بیش از یک داستان هالیوودی نیست و حتی از منظر طرح یک مسأله اجتماعی نیز راهکار کارآمدی را به دست مخاطبان نمی‎دهد. ▪️هفت بهارنارنج که به شکل استعاری نام شمس را بر پیرمرد عاشق نهاده تا داستان عشق شمس و مولانا را برای مخاطب تداعی کند، در واقع داستان انسان سرگشته جهان امروز را روایت کرده است و شاید حتی فیلمساز، خود گمان دارد که این نمایش عشق است. ▪️حقیقت این است که این فیلم، انسان آشفته منقطع از مبدأ را به خوبی روایت کرده است، انسانی که از فرط خودناشناسی و دوری از منشأ عشق لایزال، دیوانه‌وار دل در گروه انسانی منقوص نهاده است و بیش از عشق به او تعلق و وابستگی مذموم دارد. ................................................................ ✍️ مجتبی عباسی، نویسنده و پژوهشگر 🔸 از خطای شناختی تا خطای محاسباتی ▪️آشکارشدگی ماهیت نسخه‌های بدیل، موازی و رقیب؛ لطفِ پنهان در کف جریان اغتشاش بود که واقعیتِ دیگریِ انقلاب را نشان داد، اینکه مدعیان «آلترناتیو» و «رژیم چنج» چقدر مبتذل، دین ستیز، فاسد و خشن هستند. ▪️حضور معنادار و رفراندوم‌گونه ملت ایران در ۲۲ بهمن ماه و چهل و چهارمین جشن پیروزی انقلاب اسلامی مثل همیشه شگفتانه و فصل‌الخطاب بود و مشت پوچ کج‌روایت‌های غالب و دروغ رسانه‌های سکولار را آشکار کرد. ................................................................ ✍️سید محمدتقی موسوی کراماتی 🔸 نقدی بر نمادپردازی نامتوازن در فيلم سقوط ▪️فیلم سقوط و روز صفر در تصویرسازی ظاهری و ایجاد کشش همگرایانه و واگرایانه مخاطب، در قبال نقش‌های خیر و شر، از عهده آن به خوبی برآمده‌اند و شر داعش را به طرز هنرمندانه‌ای به تصویر کشیده‌اند؛ اما میان نمادهای فیلم، هیچ تقابل معنایی دیده نمی‌شود تا مخاطب، بسان ظاهر فیلم، میان دوگانه خیر و شر، تفکیک قائل شود. ▪️آنچه در ورای ظاهر موفق فیلم سقوط، رخ می‌دهد و در سایه‌های پنهان القای معانی فیلم، صورتی از یک پیام خاص می‌آفریند، بار معنایی و معرفتی غیر واقعی است که هیچ سنخیتی با واقعیت‌ ندارد. ................................................................ ✍️ سیدمحمدجعفر رضوی، پژوهشگر مطالعات انقلاب اسلامی و منطقه‌ای 🔸 دوئل عدالت و دموکراسی در غرب ▪️دموکراسی که وجه غالب ساختار سیاسی حاکم در جهان کنونی است مفهومی است که بر برابری تمام آحاد جامعه استوار است. این مفهوم دارای اشکال در اجرا و تضادی درونی است که ناشی از مساوی گرفتن مفهوم مساوات با عدالت است. به همین دلیل باید گفت به دلیل همین خلط مبحثی که در آن صورت گرفته، عدالت در آن، امکان اجرای و تحقق ندارد. اما مفهوم عدالت‌نسبی را می‌توان با فراهم کردن برخی مقدمات مثل ایجاد شرایط یکسان اقتصادی و اجتماعی و تهیه یک نظامنامه حقوقی و اجرای درست این شرایط و نظامنامه محقق ساخت. عدالتی که همانگونه که گفته شده مفهومی نسبی است و در جوامع مختلف، متفاوت توصیف می‌شود. 🔗 متن کامل یادداشت‌ها را می‌توانید در 👈 «فکرت؛ رسانه‌ی اندیشه و آگاهی» بخوانید. @HOWZAVIAN
🔰هشتمین دورۀ جامعِ آموزش منظومۀ فکری رهبر انقلاب این دورۀ آموزشی، شما را در عرصۀ جهاد تبیین، توانمند می‌سازد. 💢این دورۀ آموزشی، در سه بخشِ منظومۀ معرفتی، منظومۀ ارزشی و منظومۀ کنشی برگزار می‌گردد. 🔸مزایا: ۱. بهره‌مندی از اساتید برجسته ۲. بهره‌مندی از تخفیف جهت شرکت در دوره‌های آموزشی روش مطالعه، تندخوانی، مدیریت زمان و برنامه‌ریزی ۳. امکان شرکت در دوره‌های تخصصی سطح دو در رشته‌های مختلف ۴. اعطای گواهینامه 🔹زمان ثبت‌نام: یکم تا نوزدهم اسفندماه ۱۴۰۱ 🔸هزینه ثبت‌نام برای هر بخش: شصت هزارتومان 🔹شروع دورۀ آموزشی: بیست و ششم فروردین‌ماه ۱۴۰۲ ▫️ثبت‌نام در پایگاه مجموعۀ تبیین با پیوند زیر🔻 https://www.tabyinmanzome.ir/courses/maaref-enghelab/maaref8 ▫️راه ارتباطی(ایتا): @manzome1 📌مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری @t_manzome_f_r
. چهارشنبه‌های امام رضایی ✍️ جواد رستمی مجموعه ای از افکار و رفتار و گفتار سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی سبک زندگی افراد را حکایت می کند. زندگی اهل بیت علیهم السلام بر اساس آموزه های الهی و معارف دینی نمونه ای کامل برای پیروان آنهاست‌ تا با عمل بدان در مسیر سعادت و کمال قرار بگیرند. در این چهارشنبه امام رضایی از کلام امام مهربان، خورشید خراسان بهره می بریم که پیرامون گذشت از خطا و اشتباه دیگران، گذشتی بدون منت و ملامت و سرزنش را توصیه کردند. از خانه تا اجتماع، از خانواده تا دوست و آشنایان، همکاران و یا همشهریان و هموطنان ممکن است رفتاری سر بزند که تعرض به حق و حقوق ما باشد و سبب آزردگی خاطر شود. گذشت و عفو بخشش آنها به انسان عزت و احترام می بخشد در صورتی که به فرموده امام بعد آن به سرزنش و ملامت، این عفو گذشت را بر آنان منت نگذاریم که بی اثر شود. گذشت به این شیوه، از اختلاف و بگو مگو و حتی دشمنی و عناد و آثار آن جلوگیری می کند. افزون بر آن، این فعلی آموزنده و فرهنگی و تاثیرگذار در اجتماع است که به اصلاح سبک زندگی ما می انجامد. @HOWZAVIAN
💎 از عقلانیت انقلاب تا اقبال مردم ✍️ ابراهیم شریفی، پژوهشگر رسانه و استاد حوزه 📺 راهپیمایی های حمایتی در مقابله با اغتشاشگران، راهپیمایی ۲۲ بهمن در این سالها تفاوتی اساسی با جریان های این چنینی قبل از آن داشت چون کسانی را در حمایت از نظام و رهبری می بینیم که قبلا احساس فاصله با ان ها داشتیم. در سالهای اخیر از آن طرف آب، حامیانی پیدا کرده ایم که به شخصه از حزب اللهی نامیدن انها ابا داشتیم ولی انقلابی هستند و قاطع و... 🎙 همه این رخدادها بر آن داشت که رمز این اقبال عمومی مردم را واکاوی کنم و در نهایت به یک اصل اصیل آن هم عقلانیت جریان انقلاب و نظام اسلامی رسیدم و همین خردگرایی هم رمز ماندگاری نظام بعد از این همه هجمه استکبار و دشمنان داخلی و خارجی بوده است. 🔦 در واقع برای تبیین عقلانیت در نظام اسلامی باید گفت در عصر ما، انقلاب اسلامی، که پرچم دار اندیشه حاکمیت اسلامی میباشد. با ابتنای به منابع اساسی معرفت اسلامی یعنی قرآن، سنت، عقل و تاریخ در ساحت اجتهاد تکاملی شیعه به وجود آمده است. عقلانیت حاکم بر انقلاب و جمهوری اسلامی ایران، عقلانیت دینی است که ناشی از ترکیبی ویژه از منابع پیشگفته است. این عقلانیت، از عقلانیت تک ساحت نگر غربی(که مبتنی بر توسعه فناورانه است بدون لحاظ انسانی) به مراتب قوی تر و امیدبخش تر است. به همین میزان، ضریب اطمینان به ملزومات این عقلانیت هم بالاتر است. لذا شاهد طرفدارانی میشویم که مجذوب این عقلانیت شده اند. 🛎 عقلانیتی که تجسمش در موارد زیادی مشاهده می شود از جمله: عدم پذیرش سلطه زورگویان، تقویت بنیان های علمی و عملی (دانشی و مهارتی) داخلی، حمایت از بخش های اقتصادی خودبنیاد، ریشه دواندن مفاهیم ارزشی اسلامی و دینی در بدنه نسل جوان، سیاست خارجی مبتنی بر عزت و... 📚 لذا آن چه که باید سرلوحه کار خود قرار دهیم تقویت و تبلیغ و تبیین این عقلانیت است، باید به مردم از آفات تسلیم و آثار مقاومت گفت تا عوارض آن را نیز پذیرا باشند، باید به مردم از جنبه عقلانی سیاستهای کلان و البته اصیل نظام گفت تا همراهی بیشتر انها را به همراه داشته باشیم. وقتی از مزایای قدرتمند شدن سخن بگویی دیگر کسی از چرایی ساخت موشک و پهپاد و حضور در سوریه سخن نخواهد گفت. 📍نباید با مردم از راه تحکم سخن گفت، منطق اسلام و بزرگان انقلاب مبتنی بر عقلانیت بوده و هست همچنان که مطهری ها و بهشتی ها با معاندین نظام ابتدا از در منطق وارد شدند و به گفتگو پرداختند و رهبری عزیزمان نیز نماد عقلانیت در عصر ما هستند لذا آن را سرلوحه قرار دهیم و پای بفشاریم که هر چند سخت است ولی اثری ماندگار خواهد داشت. @HOWZAVIAN
📌 صحیفه‌ سجادیه به‌ مثابه «محصول فرهنگی بالینی» 🔅با ارزیابی ترجمه استاد بهرام‌پور ✍️ علی ابراهیم پور ✅ در این یادداشت ابعاد شکلی و فُرمی صحیفه‌سجادیه با ترجمه جدید استاد بهرام‌پور را سنجه‌گرانه بررسی کردم. نگاه من نه به نوع و محتوای ترجمه، بلکه به نفس کتاب به‌عنوان یک محصول فرهنگی بوده؛ به‌نظرم هرکسی که کتابی در این وزان تولید می‌کند، باید این ابعاد را در نظر بگیرد. 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
♦️لزوم اقتصاد خواندن طلبهها! [ به مناسبت سالروز صدور منشور روحانیت] ✍ محمدامین رضایی 🔹تقسیم بندی ابواب فقهی یکی از روش هایی است که در فقه به ما یک نگاه کلان میدهد. تقسیم بندی معروف در تبویب فقه همان چیزی است که محقق حلی در شرایع انجام داده است و شهید اول در کتاب القواعد اینگونه نقل میکند [ و كل ذلك ينحصر في أربعة أقسام: العبادات، و العقود، و الإيقاعات و الأحكام. و وجه الحصر: أن الحكم الشرعي إما أن تكون غايته الآخرة، أو الغرض الأهم منه الدنيا، و الأول: العبادات. و الثاني: إما أن يحتاج إلى عبارة، أو لا، و الثاني: الأحكام. و الأول: إما أن تكون العبارة‌ من اثنين- تحقيقا أو تقديرا- أو لا، و الأول: العقود، و الثاني: الإيقاعات.] (۱) 🔸مرحوم سیدجوادعاملی صاحب مفتاح الکرامه در کتاب اجاره تقسیم بندی دیگری را طرح میکند که بین فقه و مسائل امروز ما نسبت عمیق تری برقرار میشود و فقه کارآمدتر جلوه میکند. [ قد قسموه إلی أقسام أربعة عبادات و عقود و إیقاعات و أحکام «و إن شئت قلت عبادات و عادات و معاملات و سیاسات» أن المقصود إما انتظام أحوال النشأة الأولی أو الأخری أو کلیهما فإن کان الثانی فهو الأول أو الأول فإما أن یتعلق الغرض ببقاء الشخص أو النوع و هو الثانی أو المصالح المالیة و هو الثالث أو الثالث فالرابع] 《مى توان این اقسام چهارگانه را به صورت دیگرى مطرح کرد: اوّل عبادات، دوم عادات، سوم معاملات و چهارم سیاسات؛ زیرا مقصود از احکام فقهى یا نظم نشأه اُولى (دنیا) است و یا نشأه اخرى و یا هر دو است. اگر تنها مقصود نشأه آخرت باشد عبادات را تشکیل مى دهد و اگر مقصود نشأه اُولى باشد، اگر هدف آن بقاى شخص یا نوع است عادات را تشکیل مى دهد و اگر مصالح مالى باشد معاملات است و اگر هر دو باشد سیاسات است》 (۲) 🔹اگر چه به تعبیر شهید مطهری تبویب در فقه در غیر از عبادات که ماهیت و طبیعت آن در نظر گرفته شده در سایر ابواب رعایت نشده(۳) لذا جامعیت دین را محقق نمیکند. همین تبویب صاحب مفتاح الکرامه را میشود به گونه ای دیگر در سه گانه مشهور اقتصاد، سیاست، فرهنگ تطبیق داد. نکته مهم این است در همه این تقسیم بندی ها این است بر اساس تقسیم مفتاح الکرامه از ۵۱ کتاب فقهی ۴۶ کتاب مربوط به امور دنیا که ۲۶ کتاب آن مربوط به معمالات( امور اقتصادی) است. بر اساس تقسیم بندی لمعه و شرایع در سه گانه فرهنگ، سیاست و اقتصاد از ۵۱ باب ۳۲ باب بیش از نصف آن مربوط به مسائل اقتصادی است! البته واضح است امور اجتماعی با هم تنیدگی دارند و به طور کامل نمیتوان از هم جدا کرد اما حدودا مساله همین است. 🔻امام خمینی ره در منشور روحانیت خطاب به حوزه های علمیه، طلاب و روحانیون اینگونه می‌نویسند: مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهار نظر نمی‏ کنم. آشنایی به روش برخورد با حیله‏ ها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سیاست ها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیکته ‏شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم می‏ کنند، از ویژگی های یک مجتهد جامع است. (۴) 🔻مشکلات اصلی امروز جامعه ما اقتصادی است. علی رغم اینکه در حوزه مکاسب خوانده میشود اما علی رغم ظرفیت فوق العاده این کتاب بخاطر عدم تطبیق با مسائل روز، به وضوح ما شاهد فقر علمی طلاب در حوزه مبانی اقتصاد اسلامی، اقتصاد سیاسی و سرمایه داری و اقتصاد خرد و کلان هستیم. حتی مطالعه و تدریس مبانی اقتصادی که متفکرینی چون شهید صدر، شهید بهشتی، مطهری و...مکتوب کردند نیز در حوزه مرسوم نیست! البته اخیرا طرح هایی شروع شده است. شهیدصدر در ابتدای انقلاب به درستی متوجه این مساله شد حالا که روحانیت توانسته حکومت تشکیل دهد مباحث اقتصادی اولویت دارد لذا طرحی اجمالی و تفصیلی از اقتصاد اسلامی نوشت که در قانون اساسی هم استفاده شد.(۵) 🔻متاسفانه آن نگاه شهید بهشتی، شهیدصدر و...در حکمرانی اقتصادی جلو نرفت یکی از دلایل جدی آن این بود که اقتصادخوانی در حوزه جدی گرفته نشد و این موجب شد بدنه کارشناسی که غالبا نگاه های سرمایه داری داشت از این خلا استفاده کرد و در سیستم ورود کرد و نتیجه اش را امروز شاهد هستیم. تاکید بر اقتصادخوانی به معنای کم اهمیتی امور فرهنگی نیست لذا حوزه باید آموزش اطلاعات اقتصادی به صورت منسجم را در سطوح مختلف فراهم کند البته طبیعتا یک عده تخصصی ورود خواهند کرد. ۱:القواعد و الفوائد ج۱،ص ۳۰ lib.eshia.ir/71530/1/30 ۲:مفتاح الکرامه ج ۴ص:۲ lib.eshia.ir/10240/4/2 ۳:مجموعه آثار شهید مطهری، ج20، ص: 123 b2n.ir/r7845 ۴:منشور روحانیت۳/۱۲/۶۷ ۵:اسلام راهبر زندگی،شهید صدر فصل۲،۳ @HOWZAVIAN
🌻 جای خالی آواز کتاب ✍️ حسن مددخانی 🔶 مدرسه ای که در آن «آوازخوانی» بر کتاب‌خوانی غلبه پیدا کند، نمی‌تواند دانشمندان «پرآوازه» تربیت کند. @HOWZAVIAN
💐 رونق عبادت ✍️ بابک شکورزاده شواهد بر این است که در گذشته اهتمام به عبادت در سه ماه رجب، شعبان و ماه مبارک رمضان از زمان حال بیشتر بوده است. زندگی ساده و بی‌تکلف گذشته و زندگی شلوغ و تجملاتی روزگار ما در این نکته بی‌تأثیر نیست. شهید مطهری در این باره می‌گوید: حالا دیگر این چیزها ور افتاده. ما وقتی بچه بودیم ماه رجب و شعبان كه می‌آمد احساس می‌كردیم؛ چون مرحوم پدر ما وقتی ماه رجب می‌آمد همه اوضاع و عباداتش فرق می‌كرد. ایشان و والده ما در ماه رجب پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها روزه می‌گرفتند و گاهی ابوی ما هر سه ماه رجب و شعبان و رمضان را روزه می‌گرفت.اصلا ماه رجب در منزل ما فرق داشت. حالا اصلا خود ما احساس نمی‌كنیم كه ماه رجب آمده، و باید با تقویم آن را پیدا كنیم. (آشنایی با قرآن، ج۱۴، ص۹۴) الان بیش از چهل سال است که استاد مطهری به شهادت رسیده؛ یعنی اگر در اواخر عمرش این مطالب را گفته باشد، به گفته وی، دست کم چهل سال پیش اوضاع عبادت در این ماه‌ها مساعد نبوده، چه برسد به زمان ما که این هجم گسترده فضای مجازی و رسانه علیه دین و معنویت در حال تبلیغ شدن است و تغییرات اساسی در سبک زندگی‌ به وجود آمده است. @HOWZAVIAN
. ✅ تأملی بر جامعه‌شناسی التهابات اجتماعی ✍️ علی‌کردانی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی در وقایع امروز نوشت: ▪️جامعه‌شناسان چه می‌گویند؟ آیا جامعه ایران در حال تغییر است؟ ▪️ریاست انجمن جامعه‌شناسی ایران سید‌حسین سراج‌زاده در گفت‌وگو با «شرق» عنوان می‌کند: «سال‌هاست که جامعه‌شناسان، اهل علوم سیاسی و سیاست‌مداران خیراندیش و علاقه‌مند به سرنوشت کشور و جامعه هشدار می‌دهند که اگر آن اصلاح رویه‌ها به‌موقع و ‌به‌هنگام اتفاق نیفتد، روزبه‌روز شرایط جامعه ما می‌تواند بحرانی‌تر شود. این هشدارها متأسفانه مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته است.» ▪️فوَران‌های خیابانی محصول کُندروی‌ و اهما‌ل‌ است؛ هنگامی‌که بحران‌های اجتماعی بازه طولانی‌مدت را سپری کند، خشم‌های فردی انباشته‌شده تشکیل می‌شود و اگر این خشم‌های فروخفته‌ی فردی هم‌چنان بی‌پاسخ بماند، تبدیل به عصبیتِ اجتماعی خواهد شد. 🔗مطالعه یادداشت در سایت وقایع روز @HOWZAVIAN