.
🔆 هیأت پنج نفره
☀️ رزمندگان، پشت و پناه مردم در روزهای سخت
#دفاع_مقدس
#بسیج #ارتش #سپاه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸مدرسه علوم انسانی و اسلامی فکرت برگزار میکند:
💠 نشست حکمرانی تعلیم و تربیت (بررسی چالشهای نظام آموزشی کشور)
با حضور:
▪️حجتالاسلام مرتضی رجایی، دانشپژوه دکتری حکمرانی مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی
▫️حجتالاسلام حمید ساجدیان، پژوهشگر تربیت و حکمرانی
📥 لینک پخش زنده اسکای روم:
https://www.skyroom.online/ch/shenakht/LiveFekrat
⏰ زمان: شنبه اول مهر، ساعت ۱۴ تا ۱۶
📌مکان: قم، بلوار بسیج، مؤسسه شناخت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
🔸مدرسه علوم انسانی و اسلامی فکرت برگزار میکند: 💠 نشست حکمرانی تعلیم و تربیت (بررسی چالشهای نظام آ
.
#نیم_نگاه
از نگرانیهای ما در کشور همین حکمرانی تربیت است؛ نیاز مغفول دانشگاهها و مدارس.
اگر خوب کار میکردیم؛ شاهد جنبش اختلاط و یورش به سلف برخی دانشگاهها نبودیم.
چندی قبل مصاحبهای را دیدم با این تیتر «به جای شکستن شیشه، مرز دانش را بشکنید» جالب بود.
هنوز در مسیر حکمرانی تعلیم و تربیت کار داریم.
#دانشگاه
#آموزش_و_پرورش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
8.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#معرفی_فیلم
#باهم_ببینیم
امام زمان، سوژه هالیوود
هالیوود، سازمانی که یهودیان و مسیحیان صهیونیست و نئومارکسیستهای زحمتکش بسیاری در آن مشغول هستند پس از ساخت قسمت سوم سینمایی «انیمیشن پاندای کونگفوکار» و «مردان ایکس: آخر الزمان» , قسمت سوم «جان ویک» این بار صریحتر در فیلم تلماسه (Dune) که اثری اقتباسی از رمان مشهور فرانک هربرت است، درباره منجی شیعیان فیلمی ساخته که از تیموتی شالامی برای نقش حضرت ولی عصر استفاده کرده است.
«تلماسه» فیلم مهمی است و بهطور خاص برای ایرانیها بهعنوان قطب تشیع در جهان، بسیار قابل تأمل و توجه است. این مسأله، البته ربطی به برخی تفاسیر و نظرات سادهدلانهی داخلی ندارد که اثر ویلنوو را فیلمی در تقدیس مفهوم «منجی» و با نمادها و دلالتهای دینی پنداشتهاند!
بازیگر نقش منجی، «تیموتی شالامی» (Timothée Chalamet) از طرف مادری خون یهودی دارد. در داستان فیلم هم او بیش از پدر، به مادر وابسته است و توسط مادر تربیت میشود. در یهودیت، بر اساس «تلمود» (کتاب تورات شفاهی) وراثت خون یهودی از مادر اصل است.
بازی با مفاهیم شیعی چون «ولایت»، «انسان کامل» و «منجی» در مهمترین پروژهی دوران پساکرونایی هالیوود که در گزارشهای رسانههای آمریکایی القابی چون «ناجی سینما» به آن دادهاند، بهشدت قابلتأمل است.
✔️ صفحهی فوز
#آخرالزمان
#هالیوود #مهدویت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴امام حسن عسگری یا عسکری؟
🔵قبلا میگفتن که امام حسن عسگری عقیم بوده و فرزندی نداشته و عبارت عسگری که لقب ایشون هستش به معنای عقیم و بیدونه ست؛ بخاطر همین شهرت به عقیم بودن دلیل بر عدم وجود فرزندی براشونه.
🔵اما تاریخ میگه که «عسکری» از مشهورترین القاب حضرتِ همان طور که امام هادی علیهالسلام را به این لفظ لقب دادن و عسکر محلهای بوده در شهر سامرا که لشکرگاه و محل توقف سپاه خلفای عباسی در اونجا قرار داشته
🔵اگه بنا بود این لفظ به (گاف) نوشته یا تلفظ بشه، باید امام هادی نیز عقیم میبود و از نعمت فرزند محروم میشدن. از یه طرف دیگه عسکر لفظی عربی و به معنای لشکرِ.
🔵در به وجود اومدن شایعه عقیم بودن حضرت، عوامل مختلفی مثل خلفای عباسی، جعفر کذاب و فردی به نام زبیری تاثیری زیادی داشتن
🔵این شایعه و عوامل حکومتی عباسی باعث شدن که تعداد کمی از مسلمانان معتقد باشن که امام حسن عسکری فرزندی داره و او مهدی موعود (عج) هستن ولی طرفداران این عقیده، خیلی کم بودن!
🔵پ ن: متاسفانه تو خیلی از کانال های ایتا هم که جستجو کردم این اشتباه نگارشی وجود داره...
#اهل_بیت
#امام_حسن_عسکری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🟢 نعمتهای نقمتنما در کلام امام حسن عسکری
✍حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم
نظام عالم نظام تزاحمات و تعارضات است.
هر «وصالی» محصول «فراقی» است
و هر «صعودی» متفرع بر «نزولی».
برای «دست گذاشتن» بر چیزی، باید از چیز یا چیزهایی «دست برداشت».
«بنبستها» برای ابتلا و امتحان و شکوفاسازی استعدادهاست.
«بلاها»، ابزار تربیت و تعالیاند.
در دل هر «سختی»، «آسانی»؛
و در پس هر «بنبستی»، «گشایشی» است.
#امام_حسن_عسکری علیه السلام این قاعده و سنت حاکم بر عالم را چنین بیان میکند:
مَا مِنْ بَلِيَّةٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ فِيهَا نِعْمَةٌ تُحِيطُ بِهَا؛
هیچ بلا و آزمایش و سختی و دردی نیست مگر آنکه نعمتی الهی در آن هست که آن را احاطه کرده است.
به تعبیر زیبا و حکیمانه #سعدی:
خدای ار به حکمت ببندد دری
گشاید به فضل و کرم دیگری
🔻اما انسانهای ظرفیتناشناس و نادان،
چنان مشغول «غمها» میشوند، که «شادیها» را نمیچشند؛
چنان نگران «در بسته» میشوند، که «درهای گشوده» را نمیبینند؛
چنان دلمشغول «تهدیدها» میشوند، که «فرصتها» را نمیفهمند؛
و چنان بر «ناداشتهها» متمرکز میشوند که «داشتهها» را فراموش میکنند.
#فرصت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
◾️ #تسلیت
شهادت امام حسن عسکری علیهالسلام را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم(عج)، آخرین حجت خدا تسلیت عرض می کنیم.
#اهل_بیت
#امام_حسن_عسکری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
19.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید | چرا امام حسن عسکری(ع) همیشه در زندان بود⁉️
✔️ تبلیغ نیوز
#اهل_بیت
#امام_حسن_عسکری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
یادگاری معرفتی از امام حسن عسکری علیهالسلام
✍️بابک شکورزاده
زیارت جامعه کبیره میراثی گرانبها از امام هادی علیهالسلام است که تقریبا نزد شیعیان و محبین آل الله شناخته شده است.
از امام حسن عسکری علیهالسلام نیز صلواتی بر چهارده معصوم به یادگار مانده که خیلی شناخته شده نیست. این صلوات، صلواتی مستقل درباره هر یک از این بزرگان و انوار الهی است. این صلوات مضامین بلندی دارد و شامل صفاتی از هر یک از ایشان نیز است.
راوی که این صلوات را مینوشته، میگوید: وقتی صلوات بر امام هادی علیهالسلام تمام شد و نوبت به خود حضرت رسید، امام سکوت کرد. در این مورد به او عرض کردم[که بقیه را بفرمایید]. حضرت فرمود: اگر این مطلب از دین نبود که خداوند امر کرده آن را به اهلش برسانیم، دوست داشتم که ساکت بمانم؛ ولی چون در مقام دین است، بنویس... . در ادامه حضرت صلوات بر خودش و امام عصر علیهالسلام را ذکر کرد.
متن کامل این صلوات در مصباح المتهجد شیخ طوسی آمده و شیخ عباس قمی نیز این صلوات شریف را در مفاتیح الجنان، تحت عنوان صلوات بر حجج طاهره آورده است.
#امام_حسن_عسکری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹نگاهی تاریخی_تحلیلی به مجاهدتهای امام حسن عسکری(ع)
✍️ حجت الاسلام امین بهرامی در شفقنا نوشت:
ایجاد شبکه ارتباطی با شیعیان مناطق مختلف از طریق نمایندگان و ارسال نامه توسط پیک ها؛ از دوران امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری(علیهم السلام) ارتباط شیعیان با این سه امام بزرگوار به آسانی نبود، لذا این سه نور مقدس با تشکیل شبکه وکالتی در بین شیعیان معارف دین را به پیروان خویش انتقال می دادند و علما و ارادتمندان این ۳ امام همام با مشاغل پوششی مختلف به محضر آن بزرگواران می رسیدند و حوائج خود را برطرف می کردند. یک مدیریت الهی لازم است تا بتواند این همه ارتباطات را با سرتاسر جهان اسلام تنظیم نموده و شیعیان را به سوی یک هدف مهم که آن هدف معرفت به حجت خدا و اثبات حقانیت رهبر الهی و حاکمیت سیاسی آن امام است سوق دهد.
✔️ متن کامل در این خبرگزاری
#امام_حسن_عسکری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
أدرک دین جدّک
✍ حجت الاسلام محمد صادق حیدری
فرقی نمیکند که «بیست و چند سال» بعد از هجرت پیامبر و در «مدینه» باشد یا سال «دویست و پنجاه و چند قمری» و در «سامرّاء». فرقی نمیکند که آن صدای خشن، نرم شود و هی بگوید «لولا علیٌ لهلک ...» یا آن گردنِ کلفت، کج شود و ناله کند: «أدرک دین جدّک ...». فرقی نمیکند؛ چون نطفهی نفاق را با افتضاح و رسوایی بستهاند:
وقتی امّت به نزدیکی پرتگاه برسد و حاکمیت در چند قدمی سقوط قرار بگیرد، فقط امام و مؤمنین به او هستند که میدانند چطور باید از این مهلکهها عبور کنند. در چنین وضعیتی حتی ائمّهی نفاق هم ناچار میشوند تمام فریبهای خود را کنار بگذارند و از بزرگترین دشمن خود کمک بخواهند و با نمایش استیصال و انفعال خودشان، پرده را از روی خورشیدی کنار بزنند که همیشه میخواستند پشت ابرِ انکار و عناد بماند.
خلیفهی عباسی هم چارهای جز این نداشت. وسط آن خشکسالی وحشتناک که گردش اموال دربار و سودهای کلان خزانه را تهدید میکرد، تمامیت قدرت و هویت حکومتش هم به رعشه افتاده بود. مساله فقط این نبود که مسلمین سه روز برای نماز باران به بیرون شهر رفته بودند و دریغ از یک چکّه از آسمان که به اهلزمین آبرو بدهد. اوضاع وقتی به هم ریخت که در روز چهارم، اسقف نصاری پیروانش را جمع کرد و به بیرون شهر رفت و دعای باران خواند و هنوز از جایش تکان نخورده بود که سامرّا خیس ِ خیس شد. باورها به شدت و سرعت همان باران وا رفت و ریسمانهای ایمان طوری ول شد که ولوله به پایتخت امپراطوری مسلمین افتاد.
بدتر اینکه روز پنجم مسلمانها دوباره از شهر خارج شدند و نماز استسقاء خواندند و امید داشتند که «خدا امّت محمّد را در برابر منکرین پیامبرش بیآبرو نمیکند» اما باز هم بیآبرو شدند. بعد هم خبر رسید که روز ششم نصاری دوباره خواهند آمد تا کار را تمام کنند.
همان جا بود که خلیفهی عباسی دستور داد زندانی بزرگ #سامرّاء از زندان بیرون آورده شود. گزارشی از حال خلیفه در وقت دیدار با حضرت #عسکری نرسیده؛ اما وقتی پایههای قدرت یک دنیاپرست ــ که از قضا بر نبوّت محمّد تکیه کرده و مردم را با ادعای خلافت او فریب داده ــ به لرزه بیفتد، حتماً بدنش هم به رعشه افتاده و زبانش لکنت گرفته و گردن کج کرده تا تنها نوادهی محمدّ، یوسفوار به میدان بیاید و امپراطوری فرعونیش را از خشکسالیِ تردید و شکّ و کفر نجات دهد.
حالت خلیفه شاید حدسی و تخمینی باشد اما جملهای را که برای این التماس انتخاب کرده، به دقّت برایمان ثبت کردهاند: «أدرک دین جدّک یا ابامحمّد... به داد دین جدّت برس یا #ابامحمد ؛ آیین محمد را دریاب»
روز ششم وقتی نصاری پشت سر کشیششان آمدند تا کار امّت پیامبر را تمام کنند، همان موقعی که اسقف دستش را به سمت آسمان بلند کرد تا دعا بخواند و با آمدن باران، ایمان مردم را بشورد و ببرد، #ابامحمّد بود که به یکی از غلامانش گفت: «برو و آنچه در دست راست اوست، از او بگیر.»
هنوز آن استخوان سیاهرنگ در دست غلام آرام نگرفته بود که ابامحمد رو به اسقف کرد: «حالا باران بخواه» اما هرچقدر اسقف دعاهایش را تکرار کرد، ابرها بیشتر پراکنده شدند. مردم صدای گرم حضرت عسکری را شنیدند که: «باید استخوان پیامبری باشد. خاک از روی استخوان هیچ پیامبری کنار نمیرود مگر اینکه باران ببارد.» حالا دیگر آسمان صاف شده بود.
#امام_حسن_عسکری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔎دسته دختران؛ از تصویر "زن در میدان " تا تنقیص "زن چادری"
✍️علیرضا محمدلو
🔸دسته دختران، فیلم ایرانی در ژانر #دفاع_مقدس، به کارگردانی منیر قیدی و بازیگری نیکی کریمی، پانتهآ پناهیها، فرشته حسینی و...روایت گروهی از زنان است که برای ایفای نقش استراتژیک در متن جنگ، دسته رزمی دختران را شکل دادهاند. این درام اولین بار در جشنواره فیلم فجر 1400 به نمایش در آمد و در تیرماه 1402 نیز در پلتفرم های فیلیمو، نماوا و روبیکا، اکران آنلاین آن آغاز شده است.
1️⃣ دسته دختران، گونه متفاوت از حضور زنان در جنگ را به تصویر میکشد و از روایت ویلاییها(فیلم قبلی کارگردان) عبور کرده و نقش زن را از حاشیه یا پشت جبهه، در قامت یک چریک آموزش دیده به متن و معرکه جنگ میکشاند. اینکه چنین تصویر مسلح و مردانه از زن، چه خلا یا پرسش بومی اجتماعی را پاسخ میدهد، قابل تامل است. اینکه توانسته گسل جنسیتی را پوشش دهد یا ضریب بدهد نیز می تواند محل بحث باشد.
2️⃣ این فیلم در صدد است تا اتحاد رویه در عین اختلاف سلیقه را حول محور #جنگ و دفاع از وطن به تصویر بکشد. دسته دختران و زنانی که هرکدام از طبقه و تیپ فکری متفاوتی در فضای جنگ، حاضر بودند و هدف کلی آنها علیرغم انگیزه های متفاوت و شخصیشان، ذیل دفاع از کشور و کمک به خط مقدم تعریف میشود. تکثری که هرکدام نماینده قشری هستند. از نوجوانی که برادرش عاشق بروسلی است و دختر جوان کمتوجه به #حجاب تا دکتر مرفه و معلم راهبر و تیپ چادری.
3️⃣ منتقدین اثر قائل هستند که علیرغم کارگردانی خوب و جلوههای میدانی فوقالعاده، فیلمنامه لاغر بود و در واقع #درامی_ضعیف در دل اجرایی قوی را شاهد بودیم. شخصیتهای فیلم، عمق لازم را نداشتند و قصه هرکدام شاید در حد یک پاراگراف بود که این ضعف در فیلمنانه و شخصیت پردازی، باعث کاهش تاثیرپذیری مخاطب در مقام الگوگیری میشود.
4️⃣ در امتداد نقد قبلی، چون شخصیتها قصه ویژهای نداشتند و بیشتر حجم فیلم ناظر بر جلوههای میدانی و کارگردانی اثر بود، هیچ چهره شاخص و #قهرمان و پروتاگونیستی را در فیلم شاهد نبودیم. فیلم بدون قهرمان هم برای انتقال مفاهیم و معانی قطعا دچار اختلال در رسانش و ارتباط با مخاطب خصوصا جوان و نوجوان میشود.
✔️ متن کامل در این صفحه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN