eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
482 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
💐 مردمی‌ترین عید بخشی از یک یادداشت: معارف بلند آسمانی باید چنان نازل شود که بشر توان فهم آن را داشته باشد. برای همین " وَ ما أرسلنا من رسولِِ إلا بِلسان قومه" تا هیچ کس مشکلی برای معرفت نداشته باشد و " یفقهوا قولي " تحقق پیدا نمی کند، مگر زمانی که پیامبران به عنوان طبیبان فرهنگی، زمانه خود را بشناسند و متناسب با آن نسخه بدهند. متن کامل @HOWZAVIAN
💐 عطر بعثت به چهل سالگی رسیده است. او محمد ﷺ است شاخه گل صلوات نامش را همراهی می کند. روز بیست و هفتم ماهِ استغفار ماهِ رجب المرجب در غار حرا جشن مبعوثی به پا شده است. عطر گل خوشبوی محمدی شهر مکه را فراگرفته است. خودش فرمود: إنی بعثتُ لاتمّم مکارم الأخلاق، آری او مبعوث شد تا مکارم الاخلاق را تمام و کمال جلوه گر باشد. با شعار لا اله الا الله مبعوث شد. مبعوث شد تا همانند جدش ابراهیم همه ی بت ها را بشکند. بتِ پرستش، بتِ شهوت، بتِ مال دوستی و بت تمام رذایل اخلاقی. آری محمد بت شکنِ تمام رذایل اخلاقی بود. این چنین بت شکن بود که آیه، تزکیه را قبل از تعلیم آورد و تزکیه را مقدم داشت بر تعلیم. او علمدار است علمدار فضائل اخلاقی. فضیلتها را یکی یکی عَلَم کرد و برای اسلام حکومت تشکیل داد و از مردم هیچ بهائی نخواست جز محبت و مؤدت اقربایش را. فرمود لا اسألکم علیه اجرا الا المؤدة فی القربی. گسترش محبت اولادش را خواست چرا که محبِّ حقیقی خلاف نظر محبوب قدم برنمی دارد. مکانی در دل کوه، انیس و همدم پیامبر در تاریکی های شب و تنهایی و خلوت و عبادت. خدا غار را انتخاب کرد برای مکان نزول آیاتش. خدا می خواهد با بنده اش سخن بگوید همچون موسی در طور سینا. سرّ غاری در دل کوه و طور سینا شاید توان تحمل کوه است. کوه محکم و استوار است. شاید صلابتش معیار گزینش پروردگار است. فرشته ی الهی جبرئیل امین حجاب دیده را کنار زده است حاضر و ناظر است در برابر دیدگان بهترین خلق خدا و حامل پیام الهی است. هر دو امین اند. آغاز نزول بزرگترین و شریف ترین کتاب هدایت بشریت است. قرار است این کتاب یعنی قرآن معجزه ی محمد باشد کتاب و معجزه ای در نهایت بلاغت و فصاحت. بلاغت و فصاحتی که ادیبان عرب را عاجز کند. غار حرا مزین به آیه ی اقرأ شده است. رسول امی دعوت به خواندن شده است. بخوان به نام پروردگارت. همه چیز برای صیانت قرآن مهیا شده است، محمدی امین و جبرئیلی امین و او از جانب الله. فرشته آیات را نازل میکند و او نیز به امتش ابلاغ میکند. خدای عزوجل در عظمتش فرمود: لولاک لما خلقت الافلاک، او دلیل خلقت افلاک است. تمام انبیاء آمده اند و مقدمه اند تا به او ختم شوند او خاتم است، خاتم الانبیاء. او نگین ختم نبوت و ختم رسالت است. پیشینیان آمدنش را مژده داده اند. چه خوش گفت جبرئیل آیه ی الهی را، ﴿لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنة﴾. آمده است تا اسوه باشد اسوه ای حسنه و نیکو. او آیینه ی تمام معنای الگوی بشریت است. در میان امتی برانگیخته شد که دختران را زنده به گور میکردند و برده داری داشتند و بنده ی شکم و شهوت بودند. جاهلیت را به عاقلیت تبدیل کرد. برای تمام آحاد جامعه حقوق قائل شد. حق پدر و مادر، حق معلم و حق شاگرد، و... . جزیرة العرب را به کلی دگرگون کرد. نفوذ در دلها داشت مگر نه مگر شدنی بود آداب و رسوم عرب جاهلی به این راحتی تغییر کند؟! شیوه اش تدریج بود و مهربانی، که اگر تندخو می بود مردم از اطرافش پراکنده می شدند. او محمد امین است امانتدار است. او رحمة للعالمین است. او شهر علم و پدر امت است. از میان گرده ی علمی و عبادت، علم را برگزید. مخالف بیکاری بود اگر کسی بیکار می بود سَقَطَ مِن عَین می شد. او آنچنان شیفته ی هدایت بشر بود که آیه نازل شد، فرمود: ﴿عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمؤمنین﴾ رنجهای انسانها بر او سخت است و اصرار بر هدایت دارد. در اعمال شب مبعث زیارت امیرالمؤمنین را آورده اند چرا که مبعث بدون امامت و ولایت ابتر است. عطر ملیح گلاب قمصر کم است رائحه ی دلنشین صلوات برایش به پا کنید. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. ✍ الهام سادات حجازی، نویسنده حوزوی @HOWZAVIAN
❇️ سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب اسلامی بمناسبت عید مبعث 🔹 برنامه حکمرانی الهی در بعثت به پیامبر ارسال شد 🔹 دین جامعیت دارد و طبعا دین با این نگاه مورد دشمنی هم قرار میگیرد. در همه زمانها اشرار عالم با یک چنین دینی مخالفت کرده‌اند. 🔹 شما امروز هم مشاهده میکنید در تبلیغات دشمنان از چیزی به نام اسلام سیاسی نام آورده میشود. اسلام سیاسی همینی است که در نظام سیاسی ایران تحقق پیدا کرده و آماج حملات آنها اسلام سیاسی است. 🔹انقلاب اسلامی ما، مضمون بعثت پیامبر را تجدید کرد 🔹 امام خمینی احیاکننده ابعاد فراموش‌شده‌ی دین اسلام 🔺وقتی که این انقلاب تشکیل شد و نظام جمهوری اسلامی را به وجود آورد، همون حادثه ای که برای پیغمبران پیش می آمد، تکرار شد. یعنی اشرار عالم در مقابل این انقلاب صف کشیدند همچنانی که در مقابل پیغمبران صف میکشیدند. 🔹 زنجیره تواصی به بصیرت و استقامت، زنجیره محافظت مومنان است 🔹 اگر این زنجیره نباشد، خسارت بوجود میاید 🔻دشمن دو هدف را در جنگ نرم دنبال میکند: یکی میخواهد این زنجیره تواصی به حق و صبر را قطع کند. دوم این که حقایق را وارونه نشان دهد. 🔹 جوانان ما افسران جنگ نرم ما هستند. جوانان ما نباید اجازه بدهند که یک چنین اتفاقی بیفتد. باید امیدآفرینی کنند، توصیه به ایستادگی کنند، توصیه به تنبلی نکردن و خسته نشدن. 🔺 امروز یک فرصتی است برای این کار. حالا فضای مجازی را دشمنان به گونه‌ی دیگری از ان استفاده میکنند اما شما جوانهای عزیز از فضای مجازی جور دیگری استفاده کنید. برای امیدآفرینی، برای توصیه به صبر، برای توصیه به حق، برای بصیرت‌آفرینی، برای توصیه به خسته شدن، تنبلی نکردن، بیکاره نماندن و ... ➖ وارونه‌نمایی ظلم ۶ ساله دولت قصی‌القلب عرب علیه مردم یمن با چراغ سبز آمریکا 🔻رهبر انقلاب، صبح امروز: کار دیگر دشمن وارونه‌نمایی حقیقت و دروغگویی در باب حقیقت است. آنقدر هم با جرئت و قاطعیت این دروغ را میگویند که هر کسی گوش کند خیال میکند که این راست میگوید. خیلی خونسرد و محکم و قاطع حقیقت را ۱۸۰درجه وارونه نشان میدهند. ۹۹/۱۲/۲۱ @HawzahNews| خبرگزاری حوزه
نویسندگان حوزوی
❇️ سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب اسلامی بمناسبت عید مبعث 🔹 برنامه حکمرانی الهی در بعثت به پیامبر ار
و یک در کانال‌های خود می‌توانید درباره سخنان امروز رهبر انقلاب بنویسید، حتی کوتاه.... فکر نوشتن در این باره، سبب خوب خوانده‌شدن رهنمودهای خوب رهبر انقلاب می‌شود👇 همان کاری که سرمقاله نویسان مطبوعات انجام می دهند.
درباره حوزه علمیه 🔶 پسا حوزه در روزهای گذشته فراخوان ثبت نام حوزه علمیه برادران و خواهران در سایت ها و کانال ها و خبرگزاری ها قابل مشاهده بود. دعوتی که گاها از جانب بزرگان و عالمان دینی نیز صورت گرفته است. جامعه مخاطب این فراخوان نوجوانان جویای یادگیری الفبای انسانیت و دیانت هستند. متن کامل ✍️ مجتبی میرزایی .................................. 🍀 وضعیت مصرف عمر در حوزه طبق نظر کارشناسان برای تخصص شدن در هر امری، حداقل 7 هزار ساعت و حداکثر 10 هزار ساعت کار علمی و مفید، لازم می باشد. اگر بخواهیم میزان ۱۰ سال تحصیل در حوزه علمیه را بدون محاسبه تعطیلات (48 روز جمعه + 27 روز مناسبتی = 75) و کلاس های آموزشی حساب کنیم و میانگین 5 ساعت کار مفید علمی رو در هر روز مبنای محاسبه خود قرار دهیم: ( 14500= 10 سال× 1450 = 5 × 290 = 75 _ 365) برابر می شود با 👈 14500 ساعت. یعنی 1/45 برابر بیشتر از حداکثر مورد نیاز برای تخصص😔 🔗 متن کامل ✍ مهدی درستی @HOWZAVIAN
⚡️بایا‌ کن لباست که پاره می‌شود، روی مبلت که کثیف می‌شود، نیاز به خرید که پیدا می‌کنی و یا حتی مریض که می‌شوی، بایا کن. بایا به ما خوب یاد می‌دهد که از ما آدم‌ها کاری بر نمی‌آید. ما قرار است فقط پول بدهیم و امکانات بگیریم. اصلا هدف خلقت ما خوردن و خوابیدن و راحت بودن است در این دنیا. قرار نیست تو زحمت بکشی تو فقط بایا‌‌ کن. پول داشته باش و خرجش کن. فقط خرج خودت و نه دیگران. اومانیسم هم همین را می‌گوید. ✍ روز نوشت @HOWZAVIAN
یکی از دوستان امروز نوشت: بخش اول فرمایشات حضرت آقا تقریباً همان مطالبی بود که در جلسه ۱۶ و ۱۷ کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی" در حدود پنجاه سال قبل بیان کرده‌اند. به شوخی با دوستی که با هم‌صحبت‌های آقا را گوش می‌کردیم گفتیم؛ آقا دارد از روی کتاب طرح کلی، مطالبش را می‌گوید. پ.ن: مباحث طرح کلی اندیشه اسلامی در سال ۱۳۵۳ مطرح شده. یعنی انقلاب، رهبری دارد که همچنان بر مبانی فکری ۴۷سال قبل خود، راسخ ایستاده است. البته این انقلاب، امثال احمدی نژاد رئیس جمهور هم داشته که دیگه حتی خودش هم خودش را نمی‌شناسد، بس که رنگ عوض کرده...😐 اهمیّت مبانی فکری را جدی بگیریم...🤔 ✍ سنگر اندیشه @HOWZAVIAN
💐 رهبر ما به جوانان اعتماد دارد بخشی از سخنان امروز (عید مبعث) رهبر انقلاب اسلامی: 💠 "جوانان ما افسران جنگ نرم ما هستند. جوانان ما نباید اجازه بدهند که یک چنین اتفاقی بیفتد. باید امیدآفرینی کنند، توصیه به ایستادگی کنند، توصیه به تنبلی نکردن و خسته نشدن." 📌 پ.ن: این روزها زیاد یاد اتفاقات اندلس می‌افتم. اندلس، در سال ۹۲ به دست مسلمانان فتح شد و با حضور مسلمانان آنچنان رشد کرد که چشم اروپاییان را خیره کرد و آنها خود را مغلوب تمدن عظیم اسلامی دانستند. تجربه جنگ های صلیبی گاه عدم پیروزی در جنگ نظامی، دشمنان را واداشت تا با جنگ نرم اسلام و فرهنگ اسلام را در اندلس زمین گیر کنند. تضعیف ایمان و اسلام بین مسلمین و ترویج اباحی گری و تنبلی و بی تفاوتی بین جوانان. تهاجم فرهنگی نخستین حربه کلیسا بود که منجر به غروب آفتاب اسلام در اندلس شد. و اما امید، امید به فردایی روشن و ظهور منجی و فریادرس جهان، انگیزه را بیشتر می کند . فرهنگ اسلامی در جامعه ایران قوی است و قدرت ولایت قوی تر. ما می توانیم با عمل به نکات راهگشای این پیر عارف که دقیق و موشکافانه به مسائل می نگرد به راه درست دست یابیم. او به جوانان اعتماد دارد... نجمه صالحی @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
#تبریک_وافر و یک #پیشنهاد در کانال‌های خود می‌توانید درباره سخنان امروز رهبر انقلاب بنویسید، حتی کو
🔆 حکم جهادِ آقا امروز رهبر انقلاب حکم جهاد صادر کردند. این‌بار جهاد در عرصه‌ی جنگ نرم. جنگی که سال‌هاست دشمن آغاز کرده است، اما عده‌ای هنوز آن را باور نکرده‌اند. سال‌ها پیش، دشمنان ما جنگی را علیه کشور ما شروع کردند و جوانان دیروز با اراده‌ای محکم و عزمی راسخ در مقابل اوایستادند و تا پای جان از خاک میهن، دفاع کردند؛ اما امروز جنگ دیگری درپیش است، جنگی که سلاح آن ماهواره و اینترنت و میدانش، فضای مجازی است. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ وظیفه‌ی جوانان امروز، حضور بابصیرت در این عرصه و دفاع جانانه از مرزهای اعتقادی و فرهنگ ایرانی و خنثی‌کردن شایعات و شگردهای دشمنان است. ✍️ا_دهقانی @HOWZAVIAN
💠 باغبانم، ولی ... باغبانم؛ ولی در باغ من جز نرگس نمی‌روید. بنفشه‌ها از تاب شب‌های غیبت در اضطرابند و سوسن و یاسمن، پیامبران حُسن تو. در گلزار خرامیدن را، سرو از تو آموخت، و جامه دریدن را، غنچه از من. وقتی دل سودایی می‌رفت به بستان‎ها بی خویشتنم کردی، بوی گل و ریحان‌ها گه نعره زدی بلبل، گه جامه دریدی گل تا یاد تو افتادم، از یاد برفت آنها(سعدی) 🌻دوستان تان را به دعوت کنید.👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ برخی از اعضای محترم درباره شیوه لینک‌دار کردن مطالب پرسش داشتند. این فایل توضیح می‌دهد؛ البته با لهجه شیرین یزدی جذابیت خاصی پیدا کرده است.😊 آدینه ای پر نشاط براتون آرزومندم @howzavian
😊اندر فواید مثبت اندیشی اگر به رفتارهای انسان‌های موفق نگاه کنیم در می‌یابیم مثبت اندیشی راز موفقیت آنها بوده و هست. در واقع مثبت‌اندیشی یعنی دیدن نیمه پر لیوان و این فقط یک نکته روانشناسانه نیست بلکه واقعیتی انکارناپذیر است که موجب رشد و پیشرفت‌های شگفت‌انگیز می شود. باید بتوانیم حس طنز و عنصر مزاح و شوخی با کمی چاشنی بیخیالی را در خود شکوفا کنیم و عینک بدبینی را از افق دیدمان کنار بگذاریم. طنز و شوخی نمکی، شیرین است که شوری سختی‌ها،ناکامی ها و شکست ها را به نوعی تعادل می رساند تا مزه مشکلات را قابل تحمل تر بچشیم. جدی نگرفتن با دِسر خوش خیالی هم کمک می‌کند تا شادتر و موفق‌تر در این دنیا زندگی کنیم و ناملایمات را بهتر هضم نماییم. از قدیم گفته‌اند، بخند تا دنیا به رویت بخندد. به تجربه ثابت شده که دنیا در تعامل با آدم‌های روی زمين،به نگاه آنها نسبت به زندگی حساس است! اگر تصمیم بگیریم که بخندیم و شاد باشیم، دنیا هم با ما شادتر همراهی‌ و همدلی خواهد کرد.در مخفیگاه ذهنمان طنزها و لبخندها ماندگارند حتی در سختی ها و مشکلات. نمونه‌هایی از این مثبت اندیشی طنزآلود را در ادامه ترجیحا با لبخند بخوانید؛ ✅ اگر گنجشکی بالای سرتان کار خرابی کرد لبخند بزنید و خدا را شکر کنید که گاوها پرواز نمی کنند! ✅ اگر بعد از سه روز کوهنوردی به قله کوه رسیدید و از سرپرست گروه پرسیدید حالا باید چه کار کنیم و او با خونسردی جواب داد که باید برگردیم شما ناراحت نشوید! بلکه لبخند بزنید و فکر کنید که کوهنوردی ورزش روانی هاست!! ✅ اگر با همسرتان از آن دعواهایی که نمک زندگیست، نمودید و ایشان فرمودند که من فقط به خاطر پول زنت شدم ناراحت نشوید لبخند بزنید و بگویید باز شما یک دلیلی داشتی من بدبخت چی!! حال با همان لبخند دلنشین، شما می‌توانيد نکات دیگری به این یادداشت بیافزایید. ✍️ هادی حمیدی، عضو تحریریه کانون مدادالفضلاء @howzavian
🔶 ریاضی در فقه 🔹 از آنجا که مسائل فقهی بر قواعد عقلی و قاعده های عقلی بر قواعد ریاضی استوار است، در نتیجه می توان مباحث فقهی را در قالب و شکل ریاضی نیز بیان نمود. یکی از مباحث و مسائلی که می خواهیم آن را به شکل ریاضی بررسی نماییم، ☘ازدواج و دوستی دختر و پسر☘ می باشد. 🔸اگر ما A را به عنوان مجموعه پسران و B را به عنوان مجموعه دختران در نظر بگیریم، اجتماع B و A با استقلال دو مجموعه B و A در تضادّ می باشد؛ زیرا جمع شدن دو عنوان مستقل در یک مجموعه واحد، وجود دو عنوان نخست را مورد خدشه قرار داده و آنها را جزء مجموعه اشیای معدوم فرض می نماید. اما اگر دو مجموعه فوق، توسط عقد محرمیت تحت مجموعه ای با عنوان «زوج و زوجه» روند، استقلال دو مجموعه نخست، از بین نمی رود؛ زیرا پسر و دختر بودن دو مجموعه اوّل، تحت عنوان تازه ای که «مزدوج بودن» باشد، وارد می شوند. 🔗 متن کامل ✍ مهدی درستی @HOWZAVIAN
💐راه‌اندازی کانال ✅ انتشار آثار نخستین پویش نوشتن؛ 🔆 یادداشت‌های رسیده به جشنواره ادبی رسانه ای حضرت ابوطالب علیه السلام منتشر شد. تعداد اثر: ۲۴ یادداشت 🍃البته انتشار نخستین محتوا را با نثر ادبی استاد جواد محدثی آغاز کردیم. به احترام شخصیت و قلم ایشان. ✅ این جشنواره به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) برگزار شد. ⏪ دیگر آثار جشنواره هم در این کانال بارگذاری خواهد شد. 🔽 لینک مستقیم کانال https://eitaa.com/joinchat/2477260908C5a78446aac @HOWZAVIAN
🔹چرا نمی نویسیم؟ با بهتر بگویم چرا نمی توانیم راحت بنویسیم؟ این سوال کم و بیش در ذهن بسیاری از ما وجود دارد؛ اما چه باید کرد؟ 🔸در اولین سه شنبه مرداد 98 و در دهمین جلسه از گعده های یادداشت خوانی، میزبان استاد دژاکام بودیم. نکاتی که ایشان در این جلسه بیان کردند به‌ نوعی پاسخ به این سوال است. 🔸برای نوشتن در یک موضوع دو ابزار لازم است: داشتن اطلاعات و قلمی روان. معمولا همه ما در یک زمینه به اندازه ای اطلاعات داریم که انگیزه ای برای نوشتن باشد. پس در قسمت اول مشکلی وجود ندارد و گره کار در سفتی قلم است. برای این قلم روی کاغذ به راحتی بلغزد و افکار و دانش ما را روی سینه سفید کاغذ بیاورد یک راهکار بیشتر وجود ندارد و آن چیزی نیست جز : نوشتن و نوشتن و نوشتن. البته اگر شروط زیر در آن رعایت شود. کار بست این شروط قلم را به پرواز در می آورد و در این صورت است که می توان مانند آب خوردن در یک موضوع قلم زد. اما این شروط: 1️⃣ هر روز بنویسید هر چند که یک پاراگراف یا حتی یک خط باشد. نوشتن را یک روز هم ترک نکنید. 2️⃣ این نوشته شما محرمانه باشد. یعنی فقط برای خودتان بنویسید. 3️⃣ سعی کنید در همین نوشته جزئیات را ذکر کنید. 4️⃣ در نوشته خود توصیفات را وارد کنید. یعنی حس و حال خود یا ویژگی های محیط را بیان کنید. مانند گرمی و سردی هوا، ناراحتی یا خوشحالی، روشنی و تاریکی و اوصافی از این قبیل. 5️⃣ ترکیب ها و لغات متنوع به کار ببرید. برای این که دایره و ذخیره واژگانی شما زیاد شود، آثار اساتید خوش قلم و متنوع نویس را بخوانید. همچون استادان سید مهدی شجاعی، احمد عزیزی و محمد رضا حکیمی و... . ✍ مجتبی عادل پور @HOWZAVIAN
❌طلبه نشوید اگر می خواهید؛ سوار بر امواج جناج چپ یا راست، بتازید؛ طلبه نشوید. اگر می خواهید، سوار بر پورشه در خیابان ویراژ بدهید؛ طلبه نشوید. اگر می خواهید، رییس و کارمند بشوید؛ طلبه نشوید. اگر می خواهید، مردم دست شما را ببوسند؛ طلبه نشوید. اگر می خواهید، منبر و سخنرانی فرمالیته بکنید ؛طلبه نشوید. اگر می خواهید،اَدا دربیاورید و نقش آدم های مومن را بازی کنید؛ طلبه نشوید. اگر می خواهید، مدرک بگیرید و حجت الاسلام دکتری صدایتان کنند ؛ طلبه نشوید. اگر می خواهید، چین های عمامه را بشمارید؛ طلبه نشوید . اگر می خواهید ، یک زندگی آرام و بی دردسر داشته باشید، طلبه نشوید . 📌 اما اگر ... اگر می خواهید، خودسازی کنید؛ طلبه بشوید. اگر می خواهید عالم و اندیشمند بشوید؛ طلبه بشوید‌. اگر می خواهید، رسالت شناس و قله پیما گردید؛ طلبه بشوید‌. اگر می خواهید، قلب و مغزتان مثل چشمه بجوشد، طلبه بشوید. اگر می خواهید، ارث پیامبر اعظم (ص) نصیبتان شود؛ طلبه بشوید. اگر می خواهید، در لشکر حضرت ولی عصر (عج) پست و مقام بگیرید، طلبه شوید. اگر می خواهید، گره از مشکلات مردم باز کنید؛ طلبه بشوید. اگر می خواهید، انسانی را راه ببرید ، هدایت کنید، بیاموزید؛ طلبه بشوید . اگر می خواهید، معراج معنویت داشته باشید؛ طلبه بشوید . اگر می خواهید، دنیا را بتکانید؛ طلبه بشوید . اگر می خواهید، در صحرای قیامت پرچمدار شوید؛ طلبه بشوید. ✍️ سید جواد محمدزاده پذیرش حوزه‌های علمیه داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت مرکز به آدرس WWW.HOWZEH-QOM.IR اطلاعات بیشتری را به دست بیاورند. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📢اگر دنبال اثرگذاری حقیقی در فضای مجازی هستید... 👈به هفت فرمان رهبر انقلاب به فعالان انقلابی در فضای مجازی توجه کنید: 1️⃣امیدآفرینی 2️⃣بصیرت آفرینی 3️⃣توصیه به ایستادگی 4️⃣توصیه به تنبلی نکردن 5️⃣توصیه به خسته نشدن 6️⃣توصیه به صبر 7️⃣توصیه به حق ✍ تربیت و حکومت @HOWZAVIAN
چه بود حاصل دنیا، اگر اراده نبود؟ اگر امید رسیدن میان جاده نبود؟ من و تو وارث بال پرنده ای هستیم که جز در اوج فلک، هرگز ایستاده نبود تمام عمر به دستش دخیل می بستیم اگرچه طبق سندها امامزاده نبود پدر که نان شبش را به عشق ما اندوخت ولی دریغ که هنگام استفاده، نبود بدون او شب اندوه را چه می کردیم؟ چراغ خانه اگر چهره اش گشاده نبود چراغ خانه زنی بود بی گمان که خدا میان سینه ی او جز صفا نهاده نبود!! به ما اگر گرِهِ سخت زندگی وا شد مگر به برکت این سفره های ساده نبود زمانه سخت زمین زد سواره هایی را که در معیّت شان لشکری پیاده نبود من و تو عالِمِ عشقیم و بی گمان ما را معلمی به جز آغوش خانواده نبود   ✍ زهرا شعبانی @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
#با_شاعران چه بود حاصل دنیا، اگر اراده نبود؟ اگر امید رسیدن میان جاده نبود؟ من و تو وارث بال پرند
✍ برای نویسنده‌شدن یا میل به نوشتن، هر روز صبح یک شعر و یک یادداشت مطبوعاتی بخوانید... هم نمی‌شود.🙏 🍃 البته بعد از نیایش و قرائت قرآن😊 که برکت کار «نویسنده‌ی متعهد» است؛ عهد با خدا.
🔆 اندیشه اجتماعی فقیه فقید..! 🔸اندیشه اجتماعی مرحوم علامه مصباح از برخی ویژگی‌های اختصاصی برخوردار است. اهم ویژگی‌های این اندیشه عبارتند از: 🔺بهره‌گیری از رویکردهای چندگانه توصیفی، تبیینی(به‌ویژه در موضوعات روز)،‌ تفسیری(دلیل‌گرایانه و معناکاوانه)، انتقادی(به‌ویژه در تقابل با اندیشه‌ها و جریانات فکری ناهمسو)، اصلاحی، یوتوپینیستی(آرمانی)، توجیهی و مدافعانه؛ 🔺پذیرش دوگانگی فرد و جامعه(یا عاملیت و ساختار و البته اصالت‌دهی به فرد)؛ 🔺اعتقاد به هستومندی جامعه(به مثابه نوعی معقول ثانی فلسفی که برغم فقدان عینیت متحصل خارجی، منشاء انتزاع عینی دارد. منشاء انتزاع آن روابط و مناسبات جاری در میان انسان‌ها در زندگی روزمره است.)؛ 🔺تقلیل جامعه به مناسبات، ارتباطات و کنش‌های متقابل انسانی و پیامدهای قهری ناشی از این تعاملات(از دید استاد، موضوع جامعه‌شناسی چیزی جز روابط و تعاملات انسانی و آثار و پیامدهای آن درگستره حیات اجتماعی نیست)؛ 🔺 اعتقاد به قانونمندی پدیده‌های اجتماعی و تاریخی(حاکمیت قوانین تکوینی بر پدیده‌ها،‌ رویدادها و تعاملات اجتماعی) و اعتقاد به پویش مستمر جهان زندگی(به تبع گرایش فطری انسان به کمال‌خواهی و تعالی‌جویی نامتناهی)؛ 🔺تلقی جامعه به مثابه نظامی باز و دارای تعامل مستمر با محیط(اعم از محیط طبیعی و محیط‌های فرهنگی – اجتماعی)؛ 🔺بهره‌گیری از روش‌شناسی ترکیبی(تاریخی، مقایسه‌ای، نقلی، اجتهادی، عقلی - برهانی)؛ 🔺دارابودن موضع هستی‌شناسانه توام با موضع ارزشی – هنجاری در مواجهه با واقعیت‌های اجتماعی؛ 🔺عطف توجه قاطع به جنبه‌های عاملی و انسانی و نیم‌نگاهی نیز به جنبه‌های ساختاری؛ 🔺توجه توامان به وضعیت‌های تعادلی و تضادی جامعه(هرچند با ترجیح جنبه‌های تعادلی و کارکردی)؛ 🔺دارابودن موضع متعهدانه، خیرخواهانه و تعهدمندی اخلاقی به آرمانها و مصالح جمعی(در مقابل، ادعای واهی لزوم بی‌طرفی علمی)؛ 🔺تنوع موضوعی و محتوایی مباحث(طرح انبوه مباحث مرتبط با قلمروهای موضوعی و رشته گرایش‌های تخصصی متعدد علوم اجتماعی)؛ 🔺کلان نگری(به جای تاکید بر مسائل و موضوعات معین دارای قیودات زمانی و مکانی) در عین اهتمام به مسائل جامعه ملی؛ اصالت‌دادن به فرهنگ دینی و سنتی (به جای فرهنگ مدرن و پسامدرن)؛ 🔺اعتقاد به نقش کانونی دین/ اسلام در شکل‌دهی و هویت بخشی به نظام شخصیت، فرهنگ، ارکان جامعه اسلامی و راهبری آنها؛ 🔺دارابودن ماهیت غیرانباشتی (اندیشه‌هایی فاقد ارتباط ارگانیک با پیشینه‌های مسانخ خود، و به بیان دیگر، اندیشه‌هایی خلاق و فاقد پیوستگی به یک سنت فکری پرسابقه در اندیشه اسلامی)؛ 🔺مستندگویی و مدلل‌گویی(ارجاع مستقیم به منابع دست اول اسلام یعنی آیات و روایات و استنباطات اجتهادی و برهانی). متن کامل ✍️ سیدحسین شرف الدین @HOWZAVIAN
🔅در تبیین عبارت « زنجیره تواصی » 🔆 بیان شده در فرمایشات امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی 🔷 قطع جریان تواصی بسیار خطرناک است و جوانان به‌عنوان افسران جنگ نرم نباید بگذارند چنین اتفاقی بیفتد. 🔹۱۳۹۹/۱۲/۲۱ 🔶مصداق «وَ تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر» بشوید؛ همدیگر را حفظ کنید و نگه دارید؛ مثل کوه‌نوردها در جاهای خطرناک که با ریسمان یکدیگر را، کمرها را، به هم وصل می‌کنند؛ یکی اگر پایش بلغزد، پرت نمی‌شود تا آخر کوه؛ وقتی به همدیگر وصل شدند، ریسمان بستند، اگر یکی لغزید، دیگران که هنوز نلغزیده‌اند، او را نگه میدارند و بالا می‌کشند؛ ارتباط و اتّصال، این‌جوری است. تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر؛ هم به پیمودن راه حق یکدیگر را توصیه کنید، هم به صبر؛ صبر یعنی استقامت، ایستادگی، ثبات قدم، در مقابل حوادث تلخ نلغزیدن، نلرزیدن، مردّد نشدن؛ این عرض ما با شما است. 🔸 ۱۳۹۵/۰۲/۰۱ ✍️ کانال امیر احتشام @HOWZAVIAN
گام دوم انقلاب، مبعث جوانان 🔹 بیانیه گام دوم انقلاب، بعثت جوانان است. همچنان که در توضیحات مذکور مشاهده کردید، معنای بعثت با معنای جوان بسیار سازگاری دارند. جوانان بذاته قابلیت برانگیختگی و جوشش و رستاخیز اجتماعی را دارند. در بیانیه‌ی گام دوم مضمون «جوانان باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیت دهند.» سه بار تکرار شده است و بارها جوانان مورد خطاب گرفته است. همچنان که در بعثت، خود نبی تزکیه و تعلیم و کتاب و حکمت را دارد و بعد از بعثت، همین موارد را در اجتماع پیاده می کند، جوانان نیز باید مبانی معرفتی دینی خود را تقویت کنند و در تهذیب اخلاق و معنویت خود به جد تلاش کنند تا بتوانند چون موتور محرکه ای، بدنه عمومی مردم را به حرکت درآورند. در واقع این اراده جوانان با جهت دهی درست است که اراده ملت ایران را به تحرک وا می دارد تا حیات طیبه و تمدن نوین اسلامی را محقق کند. ✍️ حمید عزیزی @HOWZAVIAN
✅جایگاه قالب های هنری و ادبی 🔸قالب‌های هنری و ادبی به عنوان ابزاری کارآمد و موثر ، برای مربیان و والدین نقش فراوانی دارند. 🔸هنر (خصوصا‌ متون ادبی) یکی از بسترهای مهم برای تربیت غیر مستقیم می‌باشد. 🔸شعر، تمثیل، داستان کوتاه، رمان و.. می‌توانند یک محتوای مهم بینشی تربیتی را در وجود نوجوان ماندگار کنند. 🔸تصویر سازی و راه اندازی تخیل، زمینه سازی تفکر، مستمر سازی مطالب، حس آفرینی و ایجاد حرکت، از مزیت‌های بهره گیری از قالب‌های ادبی‌ست. 🔸گاهی اوقات یک تک‌جمله دقیق و نقطه‌زن که در موقعیت مناسب برای نوجوان گفته می‌شود تا مدت‌ها او را راه می‌برد. ⭕️ درصددم تا هرمدت یک‌بار در این کانال نمونه‌هایی از متون موثر ادبی را با تحلیلی کوتاه بارگذاری کنم. ✍️ مجتبی وافی @HOWZAVIAN
💠 نویسنده متعهد کیست؟ نويسنده‌ متعهد در ایران فردی است كه‌ تمام هم و غم خود را مصروف طرح مبانی‌ اخلاقي‌ و معنوي می‌کند و منطبق با نظام فکری حاکم بر ایران، هنجار‌ها و باورهای ملی و مذهبی آثار خود را قوام می‌بخشد. معنويت‌ در داستان ‌نويسنده متعهد‌ به‌نوعی خط و مش طرح داستان را تعیین می‌کند و مي‌تواند روش درست زندگي‌کردن‌ را پيش‌ چشمان‌ مردم‌ نمايان‌ سازد. او به‌خوبي‌ مي‌داند كه‌ انسان‌ نيازمند مطالعه‌ داستان‌هایی با مضامین اخلاق‌گرایانه است‌، پس‌ بايد از اين‌ ابزار به‌ نحو احسن‌ استفاده‌ كند تا مفاهيم‌ ارزشمند معنوي‌ را تبليغ‌، و مردم‌ را از مسایل‌ غيراخلاقي‌ دور سازد. اصولاً توجه‌ به‌ خالق‌ جهان‌ هستي‌، مي‌تواند سرچشمه‌ مناسبي‌ براي‌ طرح‌ مضامين‌ ادبيات‌ معنوي‌ باشد. نگاه‌ هنرمندانه‌ به‌ عوالم‌ ماورايي‌ و خالق‌ اين‌ عالم‌ و طرح‌ مسایلي‌ از اين‌دست‌ در قالب‌ داستان‌، مي‌تواند ادبيات‌ داستاني‌ معنوي‌ خوانده‌ شود. در اين‌راستا مي‌توان‌ دو نوع‌ گرايش‌ براي‌ ادبيات‌ معنوي‌ و داستان‌ معنوي‌ قایل‌ شد: يكي‌ گرايش‌ مادي‌؛ كه‌ مي‌بايست‌ حول‌ محور انسان‌، جامعه‌ سالم‌ و مباحث‌ و مضامين‌ اخلاقي‌ و معنوي‌ باشد. ديگري‌، گرايش‌ به‌ ماورا و عالم‌ پس‌ از مرگ‌. در هر دو گرايش‌، نوع‌ تفكر و انديشه‌ حاكم‌ بر ادبيات‌ الهي‌ است‌ و مي‌تواند بازگوكننده‌ مضامين‌ معنوي‌ باشد. برخي‌ معتقدند داستان‌ مي‌تواند تصور خواننده‌ را نسبت‌ به‌ جهان‌ واقعيت‌ها تغيير دهد. درواقع‌ داستان‌ مي‌تواند به‌ كشف‌ حقايق‌ بپردازد، از روي‌ دست‌ حقايق‌ تقليد كند و حتي‌ حقايق‌ جهان‌ هستي‌ را توجيه‌ كند. بدين‌ترتيب‌ است‌ كه‌ عده‌اي‌ بر اين‌ باورند كه‌ ميان‌ داستان‌ و حقيقت‌، همواره‌ پل‌ ارتباطي‌ بسيار قوي‌ و پايداري‌ وجود دارد. اين‌ در حالي‌ است‌ كه‌ پيروان‌ داستان‌نويسي‌ مدرن‌، به‌ چنين‌ اصولي‌ پايبند نيستند. آن‌ها يا به‌ قالب‌ و فرم‌ اثر توجه‌ دارند و يا بر آن‌اند كه‌ مخاطبان‌ خود را با عوالم‌ گنگ‌، غيرقابل‌حس‌ و يا توهمات‌ بي‌اساس‌ درگير سازند. آن‌ها بيشتر به‌ عدم‌قطعيّت‌ ايمان‌ دارند و نسبي‌گرايي‌ را رواج‌ مي‌دهند. در داستان‌هاي‌ مدرن‌، خواننده‌ همواره‌ در لامكان‌ها و لازمان‌ها قرار مي‌گيرد. ✍️ کامران پارسی‌نژاد در قدس آنلاین 🌻دوستان تان را به دعوت کنید.👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان و نوقلم‌های حوزوی