eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
533 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 قلم دینی ساحت لات‌منشانه نیست قلم لات‌منشانه‌ی برخی طلاب، مرا به شگفتی وامی‌دارد. هر صاحب فکر و قلمی دو سطر ابتدایی برخی نوشته‌ها را بخواند، می‌پندارد که نویسنده، اهل دفتر و قلم و کتاب نیست. نمی‌دانم که ادبیّات چاله‌میدانی و نوکراربابی را کدام شیر پاک خورده‌ای به نوشتارها و گفتارهای تبلیغی حوزه وارد کرده است؟ اگر بزرگان و بزرگواران حوزوی عزم صمیمیّت‌بخشی و غرابت‌زدایی از کلام دارند، مسیرش این نیست که از واژگان کم‌عمق یا سخیف بهره بگیرند. هر واژه‌ای قلمروی دارد که دریایی از مفاهیم در آن زندگی می‌کنند. به گمان خطاآلود من، نباید ادبیّات دینی را با چنین تعابیر نارسا و سخیفی آلوده کرد. نباید جمله‌ها را بی‌مهابا شکست و قوانین دستوری را زیر پا گذاشت. چرا جوانان دیندار ما کمتر می‌خوانند و می‌اندیشند؟ چرا نویسنده طلبه ای همچون من (که نفرین بر او باد) در خواب خرگوشی است؟ اگر سطح ادبیّات دینی را نازل کنیم، آنگاه هر بی سر و پایی به خود اجازه می‌دهد که قلم را بردارد و در باب مسائل دینی برگ دفترها را سیاه کند. در جوامع علمی، گاه متفکّران و قلم به دستان دینی/دیندار را به تمسخر می‌گیرند. بی‌تردید، یکی از دلایلش، نگاه سطحی به مسائل و مفاهیم دینی است که محل بروز و ظهور آن نگاه سطحی، نوشتارهای رفیقان طلبه است. به امید این که کانال نویسندگان حوزوی راه رشد و معیارنویسی را پیش پای طلاب و هر نویسنده عاشق فرهنگ بگذارد و رنج سطحی‌نویسی را از تن نثر دینی بزداید. @HOWZAVIAN 🖋 آماده دریافت نقد و نظر اعضای محترم کانال هستیم.
🌐 باطن و ذات مستکبران ⭕️ ‏امام‌ روح الله: 📢 ای رؤسای جمهور ملل اسلامی، ای سلاطین ملل اسلامی، ای شاه ایران، به داد خودت برس. به داد همه ما برسید. ...آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر، شوروی از هر دو بدتر. همه از هم بدتر؛ همه از هم پلیدتر. امروز سر و کار ما با این خبیثهاست! 📖 صحيفه امام خمینی، ج ۱، ص ۴٢٠. @HOWZAVIAN
⁉️آیا ایران را می‌کرونایند؟! محمدرضا آتشین صدف نه پزشکم نه سیاستمدار؛ ولی نگرانم می‌فهمی؟ نگران؛ نه برای خودم که برای خانواده‌ام و تمام خانواده‌های هم‌وطنم؛ آیا حق دارم بگویم از آنچه مرا می‌ترساند و می‌شوراند؟ هرچند شاید آنچه من می‌اندیشم درست نباشد؛ یعنی آرزو می‌کنم نباشد. آیا حق دارم بپرسم (و پرسیده‌اند) که چرا در برخی کشورها با یک‌صدم پشتوانۀ پزشکی و تجهیزات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آمار ابتلا و مردن از کرونایشان یک صدم ما هم نیست؟ چین اعلام می‌کند با طب سنتی‌اش کرونا را مهار کرده؛ جایگاه طب سنتی ما (نمی‌گویم طب اسلامی تا بعضی‌ها هزارجایشان درد نگیرد) در درمان و کنترل این بیماری کجاست؟ پزشکانی که خود در همین سیستم آموزش رسمی دانشگاهی‌مان طب سنتی آموخته‌اند و در پزشکی جدید هم از همکلاسی‌هایشان کمتر ندارند که بیشتر دارند، چقدر بازی داده می‌شوند؟ اینکه مردمانِ بسیاری، پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند درست، اما همۀ ماجرا همین است؟ آیا نمی‌توان به سوراخ‌هایی اندیشید که بارها از آنها گزیده‌شده‌ایم؛ مگر همین چند وقت پیش اعلام نشد که چند نفر از پرسنل یکی از نیروگاه‌های مهم برق کشور دستگیر شدند به اتهام اخلال و خرابکاری در شبکۀ توزیع برق. برق چه ربطی به کرونا دارد؟ ربط دارد؛ در هر دو می‌شود تعمد داشت و دست‌کاری کرد و کار دست ملت داد؛ مگر در گذشته، در جنگ‌ها، گاه آب دشمنی را با وبا آلوده نمی‌کردند؟ مگر جهان این ویروس را چقدر می‌شناسد؟ آیا در غذایی، در دارویی، در امواجی دست‌کاری‌ای نمی‌شود تا ایران در کرونا دست و پا بزند؟ اینکه می‌گوییم ایران، بحث، فقط ایران نیست؛ اما بحث ما الآن ایران است؛ یادمان باشد که ما در روزگاری روزگارمان را سپری می‌کنیم که از «دزیدن ابرها» و «نابارور کردن ابرها» به عنوان «سلاحی اقلیمی» سخن می‌رود و دور نیست که بر ما به کار رفته باشد. وقتی مسئولان عالی‌رتبۀ پزشکی دست‌اندرکار کنترل کرونا، بارها اعلام می‌کنند که کسانی بین ما هستند که نمی‌خواهند کرونا در ایران تمام شود و نمی‌توانیم نام ببریم و شاید روزی بردیم، آیا نباید به چیزی شک کرد یا همان بهتر است که بگوییم ان شاء الله گربه است؟ بر خوانندۀ تیزهوش مخاطب این نوشته، نیک پیداست که کسی با رعایت پروتکل‌ها و توصیه‌های متخصصان و مسئولان خدوم نظام پزشکی کشور مشکلی ندارد، ابداً؛ من خودم ماسک می‌زنم، فاصلۀ اجتماعی را رعایت می‌کنم، سفرهای غیرضروری را نمی‌روم؛ به واکسن ایرانی‌مان افتخار می‌کنم؛ سخن روی این است که حوادث را یک‌لایه و تک‌ساحتی نبینیم؛ همۀ گزینه‌ها روی میز باشد و همۀ سناریوها را در نظر بگیریم؛ حتی بدترینش را که ناغافل، غافلگیر نشویم. هر کسی کار خود کند؛ نظام پزشکی کار خودش را، دستگاه‌های امنیتی کار خودشان را؛ سازمان پدافند غیرعامل کار خودش را و... و همۀ نظرها شنیده شده و بررسی شوند؛ گرچه احتمال درستی‌شان کم باشد؛ چون محتمل، بسیار مهم است. و پرسش آخر، وقتی کادر درمانی‌مان خسته شده‌اند، آیا نمی‌توان خیل جوانان بیکاری را استخدام کرد؛ حتی شده موقت و حقوق داد که بیایند در بیمارستان‌ها به کمک کادر درمان؟ خود را که نمی‌توانیم بفریبیم؛ همه که روحیه و انگیزه و منش کار جهادی ندارند؛ بالایش دوره‌ای یک هفته‌ای یا دو هفته‌ای برایشان برگزار شود و برخی کارهای بی‌نیاز از دانش تخصصی برایشان تعریف شود؛ مگر همۀ کارهای بیمارستان، جراحی در اتاق عمل است؟ برای من ناگفتن این حرف‌ها، بسیار ساده‌تر از گفتنشان بود و می‌دانم که برای کسانی خواندنشان بسیار سخت‌تر از گفتشان خواهد بود؛ چون می‌دانیم در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که به قول فاضل نظری آیینه خیلی هم نباید راستگو باشد من مایۀ رنج تو هستم، راست می‌گویی 🔗 پایگاه خبری صدای حوزه @HOWZAVIAN
✔️ بلاجویان دشت کربلایی 🍃ای شهید، تو به این زیبایی غرق در شهادت شده‌ای... 🍃 ما در خواب هم این آرامش و آن زیبایی سلوک را نداریم... 🍃وای بر ما که نداشته‌های مان بی‌شمار است. ❤️شهید احمد عسگری شهادت: فکه 1363/02/13 @HOWZAVIAN
✴️ رسانه در عصر جدید، از رگ گردن نزدیک‌تر ✍ علیرضا محمدلو 🔸خبر فوت علی سلیمانی از دو خبرگزاری فارس و ایران اینترنشنال رو ببینید و باهم مقایسه کنید 🔸خبرگزاری ایران اینترنشنال : علی سلیمانی بازیگر فیلم‌های "سگ‌کشی" و "بی‌پولی" درگذشت 🔸خبرگزاری فارس: علی سلیمانی بازیگر فیلم‌های "سفر به چزابه" و "وضعیت سفید" در اثر کرونا درگذشت 🔸وقتی صحبت از جنگ روایت‌ها می‌شود یعنی همین. سوژه‌ها و اتفاقات دنیا را رسانه چگونه برای مردم می‌کند. 🔸از یک واقعه دوگونه قرائت و برداشت ارائه می‌شود. بستگی به منافع و صاحبان رسانه دارد. 🔸 سازی در رسانه با همین تکنیک رخ می‌دهد و به اصطلاح، اولین روایت، پایدارترین روایت می‌شود. رسانه به حدی پیش رفته و عمق پیدا کرده که و جهان بینی انسان ها را هم تعین می‌بخشد. 🔸اینکه هرشخص منحصربفردی، به چه چیزی و چگونه فکر بکند، در دامنه ماموریت های رسانه امروزی تعریف می‌شود. رسانه در عصر جدید، از رگ گردن نزدیک تر شده است. @HOWZAVIAN
🍃همراه سپیده یار بر می گردد 🍃با خرمنی از بهار بر می گردد 🌱شمشیر عدالت خداوندی باز 🌱با غیرت ذوالفقار بر می گردد 🔅نزدیک است، دور نیست. ✔️إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيداً وَ نَرَاهُ قَرِيباً @HOWZAVIAN
💐شما هم دعوتید 💠 راه‌اندازی کانال خبری تحلیلی 📌این کانال در صدد است مطالبات عرصه نخبگانی و استعدادهای درخشان را در فضای رسانه‌ای پی‌گیری کند. 🔗شما هم می توانید با دریافت و بازنشر اخبار مربوط به نخبگان حوزوی و دینی، در ارتقای اندیشه دینی و فرهنگ اسلامی سهیم باشید. 📢 نشانی کانال 👇 🔈https://eitaa.com/joinchat/416612482C80ec4126b2
📌هضم شدگان و ضرورت بازاندیشی در فلسفه علم و هنر ✍ باران نجاتی گام اول تغییر فلسفه‌ است. وقتی سه سال به خاطر انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها تعطیل شد، امید زیادی برای شکل گیری نسل جدید انقلابی در دانشگاه‌هاو عرصه های علمی ایجاد شد. امیدی که تاحدی به حقیقت پیوست و جهش ایران، در مقام های علمی، دست یابی به فناوری نانو، ارسال موجود زنده به فضا، دست‌یابی به انرژی هسته ای وغنی سازی ۲۰٪، را رقم زد. اما بعضی عرصه‌ها مثل عرصه‌های هنر و جو عمومی دانشگاه‌ها، همچنان بافاصله‌ی نجومی از آرمانهای امام و انقلاب سیر می‌کنند‌.وتلاش هرازگاهی معتقدین و متدینین برای حضور دراین عرصه‌ها، با تغییر رویه ازسوی خود آنها ونه جریان‌سازی، و هضم شدن در جریان سکولار و ضد دین و انقلاب، منجر می‌شود‌. این زخم کهنه بر پیکره‌ فرهنگی نظام وارد شده و به نظر درمان آن تنها یک چیز باشد؛ تغییر فلسفه‌ی هنر وفلسفه‌ی علم در دانشگاهها و وام گیری آن از اندیشه های بزرگ‌مردانی چون شهید آوینی. شهید آوینی جزو معدود متفکرانی است که اعتقاد دارندجهان علی رغم آن‌چه در ظاهر به نظر می‌رسد، در نگاه ژزف،دربه سمت معنویت گام برمی‌دارد. او اعتقاد دارد تازمانی که طبق فلسفه‌ی هنر، عامل جذابیت درسینما، سکس وخشونت است، تغییر در سینمای اسلامی رخ نمی‌دهد. موضوعی که به دلیل غفلت وکم کاری مسئولین و درگیری‌های امثال محمدعلی زم با شخص آوینی و گسترش تفکرلیرالیستی و نولیبرالیستی، روز به روز بیشتر رخ می‌نماید وحاصلش می‌شود فرار ازحجاب و مشت‌زنی های سلبریتی ها به اسلام. حاصلش می‌شود در آغوش کشیدن بازیگر زن و مرد در سینمای ایران بعد ازچهل سال . حاصلش می‌شود فرارهرکدام ازسلبریتی ها بااندک بهانه‌ای به خارج از کشور وبه دامن دشمن . حاصلش می‌شود برداشتن حجاب وموضع گیری های نابخردانه و ضد وطن ونه حتی دین و انقلاب. حاصلش می‌شود تولد همان یک فرزندهنرمندان، در کانادا و آمریکا. حاصلش می‌شود سبک زندگی کاملا غربیِ هنرمندان. ‌واصلا نیازی نیست به اشاره به فاصله گیری روزبه روز بیشتر آنها از ارزشهای دینی. ‌فکری باید کرد. نهادهای ارزشی و انقلابیبا بهره گیری از ظرفیتهای دولت جدید انقلابی، بایدگامی بلند درراستای تغییر فلسفه ی هنر و تربیت لشکر انقلابی درعرصه ی هنر بردارند. 🔗 خبرگزاری رسا @HOWZAVIAN
🔴 دست لطف عمو من یتیمم ولی پدر دارم دست لطف عمو به سر دارم رفته میدان عمو دلِ خون و دو چشم تر دارم دست من را رها کن ای عمه به خدا نیّت سفر دارم نگرانم نباش من مَردَم من مگر ترسی از خطر دارم؟ در رگم خون فاتح جمل است نوه ی شیرم و جگر دارم میروم تا فدای او بشوم من برای عمو سپر دارم سمت میدان دوید اما، آه... لشکر بی حیا و عبدالله دید در انتهای یک گودال گوییا رفته است عمو از حال آمد و بر سر عمو افتاد رجز عاشقانه ای سر داد این عموی من است، بی کس نیست می زنیدش، مگر گناهش چیست؟ برد پیش امام دستش را تیغ یک بی مرام دستش را... باز دستی شکست، یاالله روضه را برد جای دیگر، آه ... مادری در مصاف یک نامرد دست مادر , غلاف یک نامرد ✍مجتبی خرسندی @HOWZAVIAN پ.ن: ما را در نجـوای حسینی‌تان دعاگو باشید. 🙏
◾️ استاد مهدی پیشوایی درگذشت ▪️ حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و مؤلف کتاب مشهور «سیره پیشوایان» دارفانی را وداع گفت. @HOWZAVIAN
🔅 برکات حسینی 🔻 امام باقر(ع):🚩 انّ الحُسَيْنَ صاحِبَ كَربَلا قُتِلَ مَظْلوما، مَكروبا عَطْشانا، لَهفانا فآلَى اللّه ُ عَزَّوَجلّ عَلى نَفْسِهِ اَن لا ياتيَهُ لَهفانٌ و لا مَكروبٌ و لا مُذنِبٌ و لا مَغمومٌ و لاعَطشانٌ و لا مَنْ بِهِ عاهَةٌ ثُمَّ دَعا عِندَهُ و تَقَرَّبَ بِالحُسَيْنِ بنِ عَلىٍّ عليه السلام اِلَى اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ إلاّ نَفَّسَ اللّه ُ كُرْبَتَهُ وَ اَعطاهُ مَسأَلَتَهُ و غَفَرَ ذَنـْبَهُ وَ مَدَّ فى عُمُرِهِ وَ بَسَطَ فى رِزقِهِ فَاعتَبِروا يا اُولـِى الاَبْصار؛ 🏴 حسين، بزرگ مرد كربلا، مظلوم و رنجيده خاطر و لب تشنه و مصيب زده به شهادت رسيد. پس خداوند، به ذات خود، قسم ياد كرد كه هيچ مصيبت زده و رنجيده خاطر و گنهكار و اندوهناك و تشنه اى، و هيچ بَلا ديده اى به خدا روى نمى آورد و نزد قبر حسين عليه السلام دعا نمى كند و آن حضرت را به درگاه خدا شفيع نمى سازد، مگر اين كه خداوند، اندوهش را برطرف و حاجاتش را برآورده مى كند و گناهش را مى بخشد و عمرش را طولانى و روزى اش را گسترده مى سازد. پس اى اهل بينش، درس بگيريد! 📚 بحارالأنوار ، ج 101، ص 46، ح @HOWZAVIAN5