eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
533 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🙏 مرحوم بیگدلی؛ استادی تمام عیار در حوزه‌ی قم ✍️ سیدمحمد هاشمی 🔺 سالها پیش برای امتحان شفاهی پایه ده به بخش امتحانات رفته بودم بعد از ثبت نام به من گفتند برو اتاق 13 🔺 طلبه ای که کنارم بود و اضطراب هم در چهره اش مشخص بود گفت: بدبخت شدی ... 🔺 منظورش را متوجه نشدم، داخل اتاق رفتم دو شیخ که یکی مسن تر بود و عینکی ته استکانی به چشم داشت در اتاق بودند بخشی از اوامر کفایه را خواندم، شیخ جوان تر ساکت بود و شیخ مسن تر که کلمه به کلمه عبارات کفایه را حفظ بود اول دقایقی عبارت خوانی را گوش کرد و بعد هم سوالاتی پرسید و ما هم جواب هایی دادیم. 🔺 از اتاق که بیرون آمدم فهمیدم ایشان همان حاج آقای بیگدلی ممتحن مشهورِ سخت گیر است. البته من سخت گیری از ایشان ندیدیم و نمره خوبی هم به ما داد. 🔺بعدها یکی از آشنایانشان را دیدم، از قول ایشان می‌گفت من دلم برای طلبه ها میسوزه نمی‌خوام سختگیری کنم ولی نمیخوام طلبه بی سواد بالا بیاد... امروز خبر ارتحالشان را شنیدم ... علیه رحمه الله ... امیدوارم چیزی از دقت و اهتمام سلف برای نسل ما هم باقی بماند ... ..................................................................... نویسندگان حوزوی به نقل از خبرگزاری حوزه: حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی بیگدلی استاد باسابقه حوزه علمیه قم، ممتحن شفاهی حوزه و داماد آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی صبح امروز پس از تحمل چند سال بیماری در سن ۷۸ سالگی دار فانی را وداع گفت. مرحوم استاد بیگدلی از شاگردان حضرات آیات امام خمینی، گلپایگانی و شیخ مرتضی حائری یزدی بود و به دقت نظر شهرت داشت. @HOWZAVIAN
🌐 تعطیلی در فصل بیداری روزهای عید کتاب‌ که تکلیفش مشخص است روزنامه‌ها تعطیل است خبرگزاری‌ها هم نیمه تعطیل همه یا سر سفره‌ایم یا چشم به گوشی همراه و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی فصل بیداری یعنی این که بدونیم نقش ما در این میان چیست؟ آیا فقط مصرف کننده‌ایم یا دو کلمه حرف حساب هم برای مخاطب‌مون می‌نویسیم؟! اون دو کلمه حرف حساب را باید حسابی نوشت؛ با تکنیک‌های کوتاه‌نویسی، مخاطب‌شناسی و آشنا‌بودن با مخاطب عصر مجازی ... بسم ا... نقش خودت رو پیدا کن و بنویس بعدش می‌تونی از نوشته‌هات؛ کلیپ و پادکست و پوستر و عکس‌نوشت تهیه کنی ... @HOWZAVIAN
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🗣مقام معظم رهبری: 🔰به گمان بنده، کشور نیاز به یک دارد. ما مشکل داریم در ساختار فرهنگی کشور؛ و یک حرکت انقلابی لازم است. 🔸کانال حکمرانی فرهنگی با دغدغه تولید فکر و محتوا درحوزه ساختارهای فرهنگی و مدیریت کلان رسانه به وجود امده است 📲ازشمابزرگوارتقاضاداریم برای تحقق هدف حضرت آقا، کانال را برای پژوهشگران این عرصه اطلاع رسانی بفرمایید. آدرس کانال حکمرانی فرهنگی👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2150957217C10c91168db @HOWZAVIAN
. 🎭چهارمین جشنواره فیلم اشراق پائیز۱۴۰۱ برگزار می گردد. 📰 حنظله تاج الدینی در نشست خبری چهارمین جشنواره فیلم حوزه (اشراق)، با اشاره به سابقه تولیدات هنری و آثار تصویری فاخر توسط طلاب حوزوی تاکید کرد: "در فضای حوزه آزادی هنرمند از احترام ویژه‌ای برخوردار است و جشنواره‌ فیلم اشراق این ویژگی را خواهد داشت و در هیئت انتخاب، حتماً از هنرمندان نخبه استفاده خواهیم کرد." 🏛 رئیس اداره هنر های تصویری معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی گفت: تلاش می شود، جشنواره فیلم اشراق در ۵ شهر اهواز، ایرانشهر، مشهد، قم و تهران برگزار شود. مشروح خبر را در لینک زیر مطالعه نمائید: 👇 🌐https://b2n.ir/d00431 ♨️♨️ روابط عمومی و امور بین الملل 🔗@farhang_honar_rasaneh @HOWZAVIAN
📌دهمین دوره پذیرش حوزه علمیه شهید آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی، با تولیت علیرضا پناهیان 🔻 مهلت ثبت‌نام تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ 👈 جزئیات بیشتر: 🖇 darolhekmah.ir/news/13257 @Panahian_ir @HOWZAVIAN
✍️ به نظرم خودتون باید شروع کنید و زیاد درگیر آموزش و استاد دیدن نباشید، بخش مهمی از نوشتن به اراده و ابتکار خودتون وابسته است از آثار ادبی جهان و ایران غفلت نکنید؛ بزرگ‌ترین استاد نویسندگی «خواندن و خواندن و خواندن» است. از همین ابتدای قرن 15 😊 نوشتن ادامه دارد ... @HOWZAVIAN
✴️ مارمولک و شنای پروانه ✍️ علی مهدیان ⚡️ «مارمولک» تلاش میکند هم به نقد صنف روحانیت بپردازد و هم به نسبت ارتباطات اجتماعی مردم با این صنف. داستان آن اقتباس از فیلم« ما فرشته نیستیم» نیل جردن است. با این تفاوت که مدل آمریکایی آن کاملا بر یک بنیاد اندیشه منسجم و راهبرد مشخص ساخته شده و این مدل ایرانی کاملا از این جهات ضعیف است. مدل آمریکایی تلاش میکند از فضای فهم دینی سنتی کاتولیک به دوییت معنویت و دنیای چسبیده به هم و مشرکانه پروتستان برسد. برای همین سوژه اش دو نفرند که از ابتدا یکی به معنویت بیشتر توجه دارد یکی به دنیا. یکی تخت بالایی میخوابد یکی تخت پایینی. یکی به مرگ فکر میکند یکی زندگی و تو همدلانه به آنها پیش میروی. اما مارمولک اندیشه های شعاری و راهبرد نا مشخصی دارد و جذابیتش صرفا شوخی با صنف روحانیت است. خروجی نهایی اش هم همان شد به لحاظ اجتماعی که دیدیم. البته شروع خوبی بود و کاش به رسمیت شناخته میشد. ⚡️نقد روحانیت بد نیست. اتفاقا من معتقدم باید فیلمهایی که در نقد این صنف ساخته میشود زیاد شود. آنهم از نگاه بیرونی مردم. لذا با اصل این ورودها و نقدهای حتی تیز تر از این نیز موافقم و مارمولک این سد مسخره ذهنی را شکسته بود. هر چندیک اقتباسی ضعیف و حیران بود. ⚡️اما شاید در ورود به نقدهای بی سابقه از یک صنف، مارمولک شبیه فیلم«شنای پروانه» است. خنده دار است که من شنای پروانه را دیدم و یاد آفات صنف روحانیت افتادم. شنای پروانه وارد منطقه ممنوعه میشود. زشتیها و پلشتی های پنهان زیر پوست زندگی پایین شهر را نشان میدهد، لات بازی و گنده لاتی را لایه لایه با تیغ جراحی خود باز میکند و پشت سر همه ادعای ناموس پرستیها و رفاقتها و مرامها و داداش داداش گفتنها آن چهره کریه و کثیف را نشان میدهد؛ یعنی میل به گنده لات شدن. یک بودن و دو نبودن. همان استکبار که ضربدر هر صنفی میشود بوی گند کثافتهایش همه را آزار میدهد. البته فرهنگ غیرت شرقی را در یک سکانس گفتگو با کارگر افغانی با رندی حفظ میکند و نقد غرب مینماید. ⚡️شاید از این تعبیر ناراحت شوید اما شنای پروانه من را یاد مهمترین آفتهای حوزه علمیه میاندازد. علت بخش عمده ای از مخالفتها با جریان امام و بی توجهی ها به نظام و به مردم همین امر کثیف است که بارها و بارها امام خمینی در کتابها و سخنانش به حوزویان و اهل علم تذکر داده بود. ⚡️دور شدن و انزوای برخی حوزویان از صحنه زندگی مردم و با فریاد استقلال استقلال ، انزوا را تئوریزه کردن و سکوتها و خفه شدن و هزاران رفتار زشت از این قبیل یک ریشه مهم غیر علمی هم دارد به نام استکبار و گنده لات بازی. نیازی به طرح پلورالیسم و پروتستانیزم و آدرسهای غلط غربی دیگر برای روحانیت نیست. ⚡️خدا رحمت کند مرحوم ری شهری را نمیدانم چرا یاد او افتادم. احساس میکنم شجاعتش که در نقاط کلیدی انقلاب هم در دهه شصت و هم هفتاد و هم فتنه هشتاد و هشت خود را نشان داد ریشه در معنویت و نفس کشی بود که از امام و مرحوم بهجت و دیگر قهرمانان یاد گرفته بود. قهرمانانی که یاد دادند چطور معنویت حقیقی شکستن استکبار و گنده لات بازی و نفر اول بودن است. @HOWZAVIAN