دُرّ حُسَینی
منقول است در بیابانهای اطراف نجف دُرّی یافت شد که بر روی آن به زبان عربی با خطی خوش نوشته شده بود: 《اَنا دُرّ مِنَ السَّماءِ نَثَرُونی/یَومَ تَزویجِ وَالِدِ سِبطَین/کُنتُ اَصفی مِنَ اللُّجَینِ بَیاضا/صَبَغَتنِی دِماءُ نَحرِ الحُسَین》
《من دُرّی بودم که از آسمان بر زمین ریخته شدم زمان ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه زهرا(س). امّا من از آن سفیده تخم مرغ سفیدتر بودم زلال تر بودم. امّا خونهای رگ گردن امام حسین(ع) من را رنگی کرد که عقیق شدم 》
در حرم امیر مؤمنان بودم و این شعر یادم آمد و در ذهنم با خودم مرور میکردم که حالا که تا نجف آمده ام دُرّی به تبرّک از شهر نجف خریداری کنم و با خودم گفتم ای کاش یک دُرّی گیرم بیاید و یا بخرم.
از کنار ضریح که خارج شدم در صحن کنار باب القبله که میخواستم بروم بیرون سمت شارع الرسول همین که میخواستم بیرون بروم و خداحافظی کنم شخص عرب زبانی که از بندگان خدا بود آمد سمت من و دستش را به سمت من دراز کرد و گفت: 《هَدِیّه》منم خیلی خوشحال شدم و خیلی تشکر کردم و بدون اینکه به آن نگاه کنم، هدیه را گرفتم.
وقتی آن بنده خدا رفت نگاه کردم دیدم سنگ و دُرّی است که دو قسمتی است. یعنی یک قسمتش قرمز هست و یک قسمتش شفاف و بی رنگ به رنگ دُرهای نجف هست.
خداوندا توفیق را یارمان کن برای زیارت پیاده اربعین حسینی و کاممان را شیرین به چنین تحفه آسمانی.
در کتاب کشکول شیخ بهائی ص۲۲۱ و در کتاب سفینة البحار و مدینة الحکم و الآثار شيخ عباس قمی ج۸ ص181 این شعر و داستان نقل شده است.
✍️مجتبی میرزایی
به نقل از حجت الاسلام والمسلمین مقدّس
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌بدون پشتوانهی بصیرت هرگز!
✍️پوریا نقدی
انسان کلا نسبت به مال زیاد، قدرت زیاد، علم زیاد گاهی عبادت زیاد بدون پشتوانه بصیرت آماده طغیان است ...وقتی قرآن کلام خدا می فرماید که انسان وقتی خود را بی نیاز ببیند طغیان می کند مصداقش همین سیاسیونی هستند که بعضاً حتی در ابتدای کار نیت خیر و فکر انقلابی دارند ولی بعداً ...
چه بسا افرادی که قبل از رسیدن به قدرت فکر انقلابی و واقعا نیت خیر هم دارند؛ ولی وقتی قدرت آمد به مرور چاپلوسان اطراف میآیند به مرور مصلحت هایی که جای فکر تحول گرای انقلابی را برای حفظ قدرت و منافع شخص می گیرند و مرد میخواهد و تربیت اسلامی برای دیکتاتور نشدن و مردمی ماندن ... مصداقش هم از بعد از انقلاب در سیاسیون خودمان و عراق دیدید و می بینیم کسانی که با شعارهای اصلاحات و عدالتخواهی آمدند و در حین کار به مرور خود به ضد اصلاح کار مردم و ضد عدالتخواهی تبدیل شدند.
راهکار اسلام برای کنترل قدرت و حفظ آرامش و ثبات در جامعه اسلامی چه بوده است: ولایت فقیه
ولایت فقیه است که جلوی دیکتاتوری را می گیرد که در سال های بعد از انقلاب دیدیم هر جا شیرینی قدرت به زبان عده ای مزه میکرد و فتنه شد این ولی فقیه و رهبر حکیم انقلاب بود که مدبرانه جلوی دیکتاتوری و منفعت طلبی را گرفت و چه خوب جمله طلایی و ماندگار امام خمینی عزیزمان را یادآواری کنیم: ولایت فقیه است که جلوی دیکتاتوری را می گیرد.
اگر ولی فقیه نبود ایران هم در دولت های مختلف مثل ترکیه دچار امثال اردوغان و مصر حسنی مبارک می شد که وقتی رییسجمهور می شوند به مرور با لابی و مهره چینی و افزایش قدرت رییس جمهورمادامالعمر می شوند و باز همان آش دیکتاتوری و همان کاسه!
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔅بابایم کجاست؟
✍️ محمدجواد محمودی
تشنگی و اسارت و خستگی!
دویدن بروی خار مغیلان و دویدن در تاریکی بیابان و بریدن گوشوارهها!
کشان کشان رفتن با قافله در منزل به منزل از کربلا تا کوفه و از کوفه تا شام!
شنیدن صدای هلهله و شادی و منزل گرفتن در کنج خرابههای شام!
او سه چهار سال بیشتر نداشت؛
دخترکی معصوم با قد خمیده که حسابی بابایی بود...
تنها همدم و همرازش عمه جانش زینب(سلام الله علیها) بود.
او کودکان شامی را میدید که بازی میکنند و بعد به خانه میروند؛
حسابی هوای پدر کرده بود،
از عمه پرسید بابایم کجاست؟!
به کودکان چیزی از شهادت پدران نمیگفتند...
اما رقیه دلش میخواست پدر را ببیند!
در برخی مقاتل آمده،
شبی در خرابه به خواب رفت،
ناگهان از خواب بیدار شد و با پریشانی پرسید پدرم کجاست؟
من هم اکنون او را در خواب دیدم...
با این جمله، دیگر کودکان و اسرا نیز شروع به گریه و زاری کردند!
با صدای گریهها، یزید ملعون از خواب بیدار شد و وقتی متوجه قضیه شد،
دستور داد تا سر بریده اباعبدلله(علیه السلام) را نزد این دردانه ببرند.
وقتی سر پوش را کنار زد و سر پدر را دید...
آه!
با پدر نجوایی کرد؛
چه کسی رگهای تو را بریده؟
چه کسی مرا در خردسالی یتیم کرده؟
ای پدر ای کاش من در خاک آرمیده بودم و محاسن به خون خضاب شده تو را نمیدیدم!
و طولی نکشید که رقیه به سوی پدر سفر کرد...
#حضرت_رقیه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
■ سلسله یادداشتهای مهدوی
✍️ الناز رحمت نژاد
حضرت ولی عصر(عج) در میان ماست و اعمال نا درست ما را می بیند، ولی ما او را نمی بینیم و نمی شناسیم
● با غیبت حضرت مهدی(عج): دوست و دشمن امتحان می شوند، دوست پاداش صبر، شکیبایی، تحمل درد هجران و سرزنش دشمن را خواهد دید، دشمن به کیفر انکار و ستم خود می رسد.
🔗 متن کامل یادداشت
#جمعه #انتظار
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 کشتهی فتنهها
✍️محمدجواد محمودی
سخن گفتن از دوران مبارزات #امام_حسن(ع)، بسی سنگین و تحلیل کردن آن دوران، حقیقتا نیازمند نگاه تیزبینانه و بابصیرت است.
علت این سنگینی و سختی در این است که زمان امامت ایشان در برههای قرار گرفته است که از طرفی پیش از ایشان، حکومت در دستان امیرالمؤمنین(ع) بوده است و ایشان باید این مسئولیت مهم را که با سختی و گذر از فتنههای گوناگون برای جامعهی اسلامی فراهم شده بود حفظ میکردند؛
و از طرفی دشمن، با تزویر به مبارزه با ایشان برخاسته بود نه با شمشیر و همین امر، تشخیص را برای خواص سخت کرده بود چه برسد به عوام جامعه...
تفاوت دوران ایشان با دیگر ائمه(ع) در این است که دشمن یا همچون زمان #امام_حسین(ع) با شمشیر به میدان آمد، نه با تزویر...
و یا اگر دشمن با تیغ تزویر به پیش آمده بود، ائمهی دیگر، شرایطی همچون امام حسن(ع) در مبارزه نداشتند چرا که وظیفه امام حفظ جایگاه حکومت بود و وظیفه دیگر ائمه(ع)، بازپس گیری آن...
تزویر دشمن از یک سو و بیبصیرتی خواص و بیوفایی یاران از سوی دیگر...
تزویر فضا را به گونهای غبار آلود میکند که تشخیص حق، نه فقط در همان زمان، بلکه در قرنهای آینده نیز برای افراد، مشکل میشود؛
آن روز، بیبصیرت ها ایشان را مذلّ المومنین خواندند و امروز، ایشان را امام صلح خواندند، اما نه به معنای صلحی که ما قدرت بازدارندگی آن را برابر با قیام امام حسین(ع) میدانیم، بلکه صلحی به معنای منفعل بودن و کوتاه آمدن در مقابل دشمن...
باید بگوییم ایشان مظلومیتی دارند، به وسعت تاریخ!
#امامحسن(علیهالسلام):
بین حق و باطل چهار انگشت فاصله است،
آنچه را با چشم خود ببینی، حق است
و آنچه را شنیدی یا آنکه برایت نقل کنند، چه بسا باطل باشد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#اصطلاحات_بین_الملل
🔻اتحادیه گمرکی (Custom Union)
✍️ محمد ملکزاده
اتحادیه گمرکی به اتحادیهای اطلاق میشود که بر اساس قراردادی میان دو یا چند کشور برای تسهیل تجارت بوجود میآید. در این اتحادیه، برای تسهیل تجارت میان اعضاء، تصمیماتی اتخاذ میگردد مثلا تعرفه گمرکی واحد برقرار میشود؛ مرزهای گمرکی میان اعضا برداشته و سایر مقررات محدودکننده تجارت حذف میگردند.
از معروفترین اتحادیههای گمرکی میتوان به دو اتحادیه زیر اشاره کرد:
1. اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا یک سازمان بین المللی سیاسی- اقتصادی متشکل از کشورهای اروپایی است. (ر.ک: اتحادیه اروپا)
2. اتحادیه گمرکی اوراسیا
اتحادیه گمرکی اوراسیا نیز یک اتحادیه گمرکی متشکل از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که در سال در ۱ ژانویه ۲۰۱۰ توسط کشورهای بلاروس، روسیه و قزاقستان تاسیس گردید و بعدها تا سال اوت 2015، دو کشور ارمنستان و قرقیزستان نیز به آن پیوستند. در سال ۲۰۲۱ ایران نیز به جمع اتحادیه اوراسیا پیوست. اتحادیه گمرکی اوراسیا توسط کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اداره میشود.
بر اساس قراردادی که در اتحادیه گمرکی اوراسیا میان اعضا منعقد گردید، به کالاهایی که میان کشورهای این اتحادیه جابهجا میشوند هیچ حق گمرکی تعلق نمیگیرد اما در خصوص کالاهایی که به اتحادیه وارد میشوند از سوی اعضای اتحادیه یک تعرفه خارجی مشترک تعیین میگردد. نکتهای که تفاوت اتحادیه گمرکی را با مناطق تجارت آزاد آشکار میسازد.
با توجه به وحدت اعضا در اتحادیه گمرکی، اعضای اتحادیه اوراسیا در مذاکرات بینالمللی اقتصادی و تجاری نظیر مذاکره با سازمان تجارت جهانی به عنوان یک نهاد واحد وارد مذاکره میشوند و دیگر لازم نیست هر کشور به صورت جداگانه وارد مذاکره شود. این مساله در مجموع به نفع اعضای اتحادیه تمام شده و قدرت چانهزنی آنها را در مذاکرات افزایش میدهد.
در مجموع شکلگیری چنین اتحادیههایی میان کشورها، نفع جمعی اعضا را به دنبال داشته و موجب افزایش همگرایی اقتصادی بین انها خواهد شد. موضوعی که در صورت تحقق میان کشورهای اسلامی میتواند موجب افزایش قدرت اقتصادی جهان اسلام و رهایی از سلطه اقتصادی و سیاسی غرب بر این جوامع گردد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸 تندیس مبارزه با استعمار
📝به مناسبت 12 شهریور، سالروز شهادت رئیسعلی دلواری
✍️علیرضا مکتبدار، عضو تحریریه مدادالفضلاء در روزنامه سراج نوشت:
استعمار واژه ای قرآنی و حقیقتی ارزشمند است اما سالیانی است که معنایی واژگونه یافته است. آبادانی سرزمینها برای رشد و تعالی انسانها که قرآن کریم از آن با عنوان «استعمار» یاد میکند امروزه به اشغال یک سرزمین توسط بیگانگان زوزمند چپاولگر با هدف غارت میراثهای ارزشمند ساکنان بومی آن سرزمین قلب معنا یافته است. و این واژگونی واژه استعمار تاریخی چند صد ساله دارد.
در طول تاریخ، نشتر استعمار قلب سرزمینهای زیادی را دریده و از دورن آن گوهرهای گرانبهایی به رایگان برده است. ایران اما هیچگاه به صورت کامل تن به ذلت و خواری استعمار نداده و با تمام توان خویش در برابر تهدیدها و تطمیعهای آن استوار ایستاده است. هر چند تن دلیرمردانش زخم برداشته و خون پاکشان بر زمین گرم وطن جاری گشته است، اما همین خونها نهال درخت ایران را بارورتر و استوارتر ساخته است.
فرزندان ایران با تمام وجود از مام وطن همچون جان خویش نگاهبانی کرده و دستان ناپاک استعمارگران و چشمان دریده بیگانگان را از مادر وطن دور داشته اند. چه رادمردانی که با اخلاص و پاکی هر آنچه داشته اند برای بریدن دست نامحرمان از ناموس وطن تقدیم کرده اند و نام خود را برای همیشه در تاریخ جاودانه ساخته اند.
مردی جوان از دیار دلوار، با ایمانی استوار به مبانی دینی و فهمی ژرف از واقعیتهای پیرامون، علم مبارزه علیه استعمار پیر انگلیس را در خطه گرم جنوب برافراشت و پس از کسب اجازه جهاد، با تمام توان در مقابل سپاه تا بن دندان مسلح بریتانیا ایستادگی کرد. رئیسعلی دلواری، رادمردی که نماد مبارزه با استعمار شد الگویی همیشه جاوید برای جوانانی است که عزتمندانه زیستن و زندگی همراه با کرامت و آزادگی را بر زیستن در زیر سایه شوم استعمارگران برمی گزینند و سختیهای شرافتمندانه زیستن را بر خواری و حقارت زندگی در جامعه ای که ثروتهایش به تاراج می رود و عزت ساکنانش پایمال هوسهای استعمارگران می گردد، برتری می دهند.
در بحبوحه جنگ جهانی اول که دولت مرکزی ایران به شدت دچار ضعف شده بود، تن رنجور وطن رگ آزمندی آزمندان استعمارگر را جنباند و آنان را در اندیشه اشغال سرزمین دلیرمردان فرو برد. غافل از آنکه هنوز چشمانی تیزبین و خردهایی رها از هوس در گوشه ای از این ملک اهورایی بیدارند و مرزهای آن را پاس می دارند. رئیسعلی دلواری آن چشم بیدار بود که بر پهنه خلیج همیشه فارس دوخته بود و مترصد فرصتی بود تا استعمارگران بریتانیایی را برای همیشه از پای نهادن بر خاک پاک وطن پشیمان سازد. نبردهای دلیرانه او با قوای استعمارگر هفت سال به طول می انجامد و او با شبیخون زدن به اشغالگران بارها موفق به شکست آنان می گردد و اما سرانجام این خنجر نفوذ است که از پشت، تندیس رشادت و مردانگی را بر خاک وطن می افکند و خون پاک او همچون خون دیگر فرزندان این وطن در طول تاریخ، از دستیازی بیگانگان به ناموس وطن مانع می¬گردد.
رئیسعلی دلواری در دوازدهم شهریور 1294 شمسی در سن 33 سالگی شهد شهادت نوشید و سرانجام در جوار رادمرد بزرگ تاریخ علی علیه السلام، در قبرستان وادی السلام آرمید.
انقلاب اسلامی ایران که ثمره رشادتهای شیرمردانی چون رئیسعلی دلواری، میرزا کوچک خان جنگلی و دلیری دلیرمردانی است که خواری زیستن در سایه لایحه ننگین کاپیتولاسیون را بر نتابیدند، امروزه پرچم مبارزه با استعمار و استعمارگران را افراشته و ملتهای رنجور از ستم چپاولگران را به ایستادگی فرا میخواند تا دست آزمندان بین المللی را از دامن ثروتهایشان کوتاه سازند و با تمسک به آموزه های قرآنی، معنای حقیقی استعمار از نگاه قرآن را که همانا آبادانی زمین و ایجاد رفاه و آسایش برای ساکنان آن است را تحقق بخشند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️میلیونها امضا
✍️علی کردانی، عضو تحریریه مدادالفضلاء در روزنامه سراج نوشت:
اربعین سند محکم و بیچون و چرای محبت به اهلبیت(ع) و امام حسین(ع) و حقانیت آنان است؛ سندی که میلیونها پای پیاده، پای آن را امضا میکنند.
چند سالی است بهطور ویژه عاشقان و دوستداران حضرت سیدالشهداء(ع) خود را مهیای سفر اربعین میکنند؛ سرما و گرما، باپولی و بیپولی جلودار آنان نبوده و هرطور شده خود را به دریای جوشان عاشقان میرسانند.
اربعین سند محکم و بیچون و چرای محبت به اهلبیت(ع) و امام حسین(ع) و حقانیت آنان است؛ سندی که میلیونها پای پیاده، پای آن را امضا میکنند.
امروز اربعین نه تنها یک پیادهروی بلکه نماد وحدت و شکوه شیعیان است؛ صحنههایی که در اربعین ره میدهد در هیچ جای دنیا به این کمیت و کیفیت به ثبت نرسیده است.
_در کجای دنیا میزبان و مهمان با هم برای یک موضوع اشک میریزند؟
_در کجای دنیا میزبان برای پذیرایی از مهمان یکسال را به انتظار مینشیند و وسایل مهم زندگی مثل ماشین را بهخاطر هدف و مقصد مهمان میفروشد و خانه و وسایلشان را وقف مهمان میکنند؟
_در کجای دنیا گفتن یک کلمه ملتهای مختلف با زبانهای متفاوت را گرد هم میآورد؟
_و در کجای دنیا خاک مهمان و خاک جامه او را سرمه چشم میکنند؟
این اربعین است که همچنان میجوشد و همانطور که نام حسین، مرام حسین و مظلومیت حسین پایانی ندارد، ظرفیتهای اربعین نیز بیپایان است؛ ظرفیتها و فرصتهایی که برخی از آنها فعال شده و برخی هم خوب بهکارگیری نشده است و چهبسا ظرفیتهایی هم وجود دارد که هنوز کشف نشده و یا نوبت به آنها نرسیده است.
از ظرفیتهای فعالشده یکی تجدید دیدار شیعیان، از سراسر جهان است؛ دیداری که محذورات حج را نداشته و میتواند پلی برای پیوندهای اجتماعی و وحدت شیعیان باشد.
از دیگر ظرفیتها، دشمنشکنی و تماشای عجز و یأس دشمنان و در مقابل، شکوه و هیبت شیعیان جهان است؛ چرا که دشمنان شیعه سالیان سال و به گونههای مختلف دشمنی خود با شیعه را نشان داده و با در دست داشتن رسانههای جهانی سعی در مغلوب کردن و بدنام کردن شیعه دارند؛ اما شیعیان در پیادهروی اربعین نشان میدهند که مکتب شیعه نه تنها مغلوب و ساکن نیست بلکه پرقدرتتر و با شکوهتر از همیشه پرچمهای سرخ خود را در دست گرفته است.
هرچند که شیعه در برخی موارد بهدلیل استراتژی آموزهای یا بهدلیل نبود شرایط، حالت وقار و غیرِ تهاجمی به خود گرفته است؛ اما رویداد اربعین تحرک و تبلور شیعه را بهخوبی نشان داده است؛ نام ثارالله چنان شیعه را به حرکت در آورده و به مردم دنیا شناسانده که جای هیچگونه تردیدی در آن نیست.
همه اینها ظرفیتهای بالفعلی است که هماکنون ساری و جاری است؛ اما به نظر میرسد همچنان ظرفیتهایی وجود دارد که یا خوب بهکارگیری نشدهاند و یا هنوز کشف نشدهاند.
شاید بروز تقوا از ظرفیتهایی باشد که صریح و خالص بهکارگیری نشده است؛ شیطان وسوسهای بهنام رنگ، نژاد و عشیره دارد؛ آن خبیث میگوید؛ آنان که هملباس و همزبان تو هستند برای خدمترسانی بهتر و سزاوارتراند؛ اما در اربعین همرسانی و همخواهی اتفاق میافتد. اگر شخصی با کسانی که همنژاد و همزبان او نیستند رفتاری یکسان داشته باشد، بستر تقوا جان میگیرد؛ بنابراین یکی از ظرفیتهای اربعین آمادهسازی و تقویت بسترهای تقواست که به نظر میرسد هنوز هم رگههایی از تعصبات و «ما از آنها بهتریم» در گوشه-کنارههایی به گوش میرسد و دشمنان شیعه هنوز هم امیدوارند تا از حربه عرب و عجم برای پیشبرد اهداف خود کام بگیرند؛ در صورتی که مراسم اربعین از ظرفیت بسیار بالایی برای به خاک سپردن همیشگی نژادپرستی و کشورپرستی دارد؛ پس چه خوب است کلمه «ان اکرمکم عندالله اتقاکم» شعار اربعین و شیعه قلمداد بشود.
تصویرسازیهای مهربانانه و رسانهای نیز میتواند فعالتر و بهکارگیرانهتر دنبال شود؛ در دنیایی که دشمنان اسلام با متولد کردن داعش و با برجسته کردن و به حاشیه بردن برخی احکام اسلام سعی دارند تا چهره اسلام و شیعیان را مخدوش کنند، رسانهها بایستی پویاتر و بهروزتر از همیشه عمل کنند؛ صحنههای مهربانانه و عاطفیای که در اربعین رقم میخورد در هیچ جای دنیا مرسوم نبوده و تنها مختص اربعین است؛ از این رو حقیقت مکتب شیعه محبت و مودت است که رسانههای تشیع میتوانند با تصویرسازیهای زیبا آن را به جهانیان اثبات کنند.
🔗 متن کامل
#اربعین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸 در محضر خدا بودن را جدی بگیریم!
✍️ بابک شکورزاده
"عالم محضر خداست؛ در محضر خدا معصیت نکنید". این جمله آشنایی از امام خمینی (ره) است و خیلیها این جمله را شنیدهاند.این عبارت نکتهای کلیدی است و ریشه در آموزههای دینی دارد.
خداوند متعال در قرآن کریم(سوره علق) میفرماید: «اَلَم یَعْلَم بانّ الله یَری؛ آیا (انسان) نمیداند که خدا میبیند؟!»
همچنین درسوره توبه می فرماید: «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ؛ بگو: عمل كنيد! خداوند و فرستادهی او و مؤمنان، اعمال شما را مىبينند! و بهزودى، بهسوى داناى نهان و آشكار، بازگردانده مىشويد و شما را به آنچه عمل مىكرديد، خبر مىدهد!»
امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه میفرماید: «اِتَّقُوا مَعَاصِيَ اللّهِ فِي الْخَلَوَاتِ، فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ؛ از عصيان خداوند در خلوتها بپرهيزيد، چرا كه شاهد، همان حاكم و دادرس است.»
این دو آیه و این حدیث شریف، نمونهای از آموزههای دینی است که هر کدامشان به تنهایی گویای این است که عالم محضرخداست و باید از گناه کردن در محضر خدا پرهیز کرد. انسان مؤمن اگر هر یک از این موارد را در پیش چشم خود قرار دهد و این نکات را فراموش نکند، زمینه و انگیزه بسیار مناسبی برای دوری از گناه را برای خود فراهم کرده است. به نوعی این آموزهها نوعی تلنگر و زنگ خطری برای انسان است و یه یاد این مطالب بودن، باعث دوری از معصیت میشود.
نکته دیگر که در این باره جا دارد به آن اشاره شود این است که طبیعتا وسوسه شیطان است که انسان را به گناه کردن تشویق میکند و ارتکاب گناه در واقع پیروی از شیطان است.
نکته قابل تأمل اینجاست که خداوند در قرآن کریم می فرماید: «وَقالَ الشَّيطانُ لَمّا قُضِيَ الأَمرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُم وَعدَ الحَقِّ وَ وَعَدتُكُم فَأَخلَفتُكُم وَ ما كانَ لِيَ عَلَيكُم مِن سُلطانٍ إِلّا أَن دَعَوتُكُم فَاستَجَبتُم لي فَلا تَلوموني وَلوموا أَنفُسَكُم ما أَنا بِمُصرِخِكُم وَما أَنتُم بِمُصرِخِيَّ إِنّي كَفَرتُ بِما أَشرَكتُمونِ مِن قَبلُ إِنَّ الظّالِمينَ لَهُم عَذابٌ أَليمٌ ؛ و شیطان، هنگامی که کار تمام میشود، میگوید: خداوند به شما وعده حق داد؛ و من به شما وعده (باطل) دادم و تخلّف کردم! من بر شما تسلّطی نداشتم، جز اینکه دعوتتان کردم و شما دعوت مرا پذیرفتید! بنابراین، مرا سرزنش نکنید؛ خود را سرزنش کنید! نه من فریادرس شما هستم، و نه شما فریادرس من! من نسبت به شرک شما درباره خود، که از قبل داشتید، بیزار و کافرم! مسلّماً ستمکاران عذاب دردناکی دارند!»(سوره ابراهیم)
در این آیه شریفه به صراحت بیان شده که شیطان در روز قیامت به گنهکاران میگوید من را سرزنش نکنید؛ خدا به شما وعده حق داد و من هم به شما وعده دادم و خُلف وعده کردم. من بر شما تسلطی نداشتم و فقط شما را دعوت کردم و شما هم دعوت مرا پذیرفتید. این سخن شیطان مانند آب سردی است که بر پیکر انسان گنهکار ریخته میشود و از صد فحش و ناسزا برای انسان سنگینتر است. این چه بد عاقبتی است که انسان عمری را در اطاعت شیطان باشد و سرانجام هم این ملعون خبیث بگوید مرا ملامت نکنید و به قول معروف بگوید چشمتان کور و دندتان نرم، میخواستید حرف مرا گوش ندهید! معاذالله ازچنین عاقبتی !
به هر حال چه خوب است که انسان با نصب العین قرار دادن این آموزهها و هشدارها، راه پیروی از خدا را در پیش بگیرد و اسیر وسوسههای شیطانی نگردد؛ چرا که در نهایت علاوه بر عذاب الهی، از شیطان هم زخم زبان میشنود که این هم خودش میتواند عذابی دیگر باشد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🌹این روزها...
✍️محمدجواد محمودی
✏️این روزها در شهر همهمه است؛
سخن از سفر عاشقانه ایست،
که مقصدش حسابی دل میبرد!
یکی دنبال تمدید پاسپورت،
دیگری پیگیر خرید دینار،
و آن یکی دل مشغولی خرید بلیط دارد،
آن طرفتر پسری مغازهها را دور میزند برای خرید کفش و کوله...
در شهر ما همه مسافرند
و از بلندگوها ندای الرحیل بلند است...
کفش مناسب برای سیر در برزخ گرفتهای؟
توشهی کافی برای حرکت تا بهشت فراهم کردهای؟
نرخ دینار صحرای محشر چقدر است؟
اینجا همه بار سفر میبندند، تو چه؟
#امیرالمؤمنین(علیهالسلام):
«آه از کمی توشه و درازی راه و دوری سفر و سختی ورودگاه (قبر و برزخ و قیامت)!»
#اربعین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✴️ کف الاذی؛ برنامه سیر و سلوک فردی و اجتماعی
✍️ علی صالحی
کف الاذی، تنها یک فضیلت اخلاقی نیست، بلکه یک برنامه سیر و سلوک فردی و اجتماعی است، زیرا آزار و اذیت ریشه در سبعیت و درندگی دارد و تلاش برای تطهیر نفس از این خصوصیت زشت و پلید، کار آسانی نیست و نیاز به تقوا و مراقبه شدید دارد. مولای متقیان (ع) می فرمایند: «وَ اللَّهِ لَوْ أُعْطِيتُ الْأَقَالِيمَ السَّبْعَةَ بِمَا تَحْتَ أَفْلَاكِهَا عَلَى أَنْ أَعْصِيَ اللَّهَ فِي نَمْلَةٍ أَسْلُبُهَا جِلْبَ شَعِيرَةٍ مَا فَعَلْتُهُ » «سوگند بخدا اگر هفت اقليم را با هر چه در زير آسمانهاى آنها است بمن دهند براى اينكه خدا را در باره مورچه اى كه پوست جوى از آن بربايم نافرمانى نمى كنم.» البته آزار و اذیت دارای مراتب است. گاهی بشر به حیوان بی آزار، آزار می رساند. گاهی به طبیعت خدا و ماهیان در دریا و گاه به مال و ناموس و آبروی دیگران آسیب می زند. و گاهی به جسم آدمی و گاه با نیش و کنایه به جان آدمی تیر می زند. و گاهی پا فراتر رفته، خداوند متعال و اولیایش را اذیت می کند. بنی اسرائیل تهمتهای زشت اخلاقی به پیغمبر خود زدند و در نهایت کار به جایی رسید که حضرت موسی (ع) به صراحت گفت: یَا قَوْمِ لِمَ تُؤْذُونَنِی وَقَد تَّعْلَمُونَ أَنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْكُمْ. چرا در حالی که میدانید من پیغمبر خدا هستم مرا اذیت میکنید و آزار میدهید؟ البته آزار و اذیت با همه مراتب آن مانع نزول رحمت الهی است. روایات زیادی درباره اهمیت خودداری از آزار و اذیت وارد شده که می تواند مایه تذکر و هدایت باشد. کف الاذی صدقه است. کف الاذی، عزت مومن است کف الاذی، کمال عقل و راحتی دو گیتی است. کف الاذی، نشانه مروت و جوانمردی است. آزار و اذیت، عادت افراد شرور و پست است. آزار و اذیت مومن، اعلام جنگ با خداست. ترساندن مومن، حرام است.آزار و اذیت، علامت خائن است آزار و اذیت بندگان خدا هم تراز شرک به خداست و ما فوق همه شرارت هاست. این مساله به حدی مهم است که پيامبر خدا(ص) فرمود: مَن أحْزَن مُؤمنا ثمّ أعطاهُ الدُّنيا لم يَكُنْ ذلكَ كَفّارتَه ، و لم يُؤْجَرْ عَلَيهِ . "هر كه مؤمنى را اندوهناك سازد و سپس دنيا را به او بدهد، گناهش بخشوده نمى شود و در برابر آن پاداشى نمى بيند." همه این روایات نشان دهنده اهمیت کف الاذی به عنوان یک الگوی تربیتی است. البته آزار و اذیت مفهوم گسترده ای دارد و شامل هرکلمه و رفتاری که احساسات کسی را خدشه دار کند، می شود. بنابراین آزار و اذیت با همه اشکال گوناگون آن، یک رفتار غیر اخلاقی بوده و غرب مروج این فرهنگ کثیف است. امروز غرب با هدف کشتن انسانیت انسان تلاش می کند آزار رسانی و آزار خواهی را به عنوان یک ارزش معرفی کرده و این فرهنگ را در جوامع اسلامی پیاده سازی کند. قلاده زدن به مرد یا زن و ترویج سبک «زیست سگی» نمونه ای از جاهلیت مدرن است. البته شناخت ریشه جرم اخلاقی آزار و اذیت، بسیار پیچیده است و علاج آن جز به اندیشیدن در عواقب شوم آن و نهیب زدن و تذکر دادن نیست. برخی تصور می کنند با آزار رسانی می توانند به مقاصد شوم خود برسند و برخی دیگر می خواهند خوی حیوانی خود را نشان دهند و قدرت نمایی کنند. هرکس آزار برساند از انسانیت، عقلانیت و معنویت خارج شده است. آزار رسان، حیوانِ انسان نماست. آنکه اخاذی می کند، انسان است؟ آنکه پرده دری کند، انسان است؟ آنکه مزاحم نوامیس شود، انسان است؟ آنکه فتنه به پا کند، انسان است؟ آنکه برادرش را فریب دهد، انسان است؟ آنکه طعنه زند و مسخره کند، انسان است؟ آنکه هتک حرمت کند، انسان است؟ آنکه حق دیگران را بچاپد، انسان است؟ آنکه به غیبت کردن و سخن چینی عادت کند، انسان است؟ آنکه توطئه می کند، نقشه می کشد، حسد می ورزد، قطع رحم می کند، دل می شکاند، انسان است؟ آنکه تهدید کند، بترساند و آدم بکشد، انسان است؟ مومن، بی آزار است و هرکس آزار و اذیت کند به خدا و روز جزا ایمان ندارد. رسول خداوند(ص) می فرماید: یا عَلی، مَن خافَ النّاسُ لِسانَهُ فَهُوَ مِن أهلِ النّارِ. یا عَلی، شَرُّ النّاسِ مَن أکرَمَهُ النّاسُ إتّقاءَ شَرّهِ. ای علی، کسی که مردم از زبانش بترسند او اهل آتش است. ای علی، بدترین مردم کسی است که مردم برای حفظ از شرّش او را احترام کنند. خداوند متعال هیچ عملی را با آزار و اذیت نمی پذیرد خداوند می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى» « اى کسانىکه ایمان آوردهاید! صدقات خود را با منّت و آزار، باطل نسازید» یعنی بهترین عمل صالح آدمی که صدقه است بازهم با آزار و اذیت پذیرفته نمی شود. آری، آزار و اذیت دنيا و برزخ انسان را سیاه می کند. آیت الله سید علی قاضی( ره) در وصیت اخلاقی خود به شاگردانش فرموده است: الله الله الله که دل هیچ کس را نرنجانید!
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
❤️«اَنا مِن حُسین(ع)» شعار امسال اربعین
... و سُبيَ من سُبي و اُقصي من اُقصي...
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🌹 امام صادق(ع):
مَنْ أَرَادَ أَنْ یَکُونَ فِی جِوَارِ نَبِیِّهِ وَ جِوَارِ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَةَ فَلَا یَدَعْ زِیَارَةَ الْحُسَیْنِ(ع).
هر که میخواهد در جوار پیامبرش(ص) و جوار امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) باشد، زیارت امام حسین(ع) را رها نکند.
📚 وسائل الشیعه، ج۱۴، ص ۴۲۵.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN