eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
482 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
■ سلسله یادداشت‌های مهدوی ✍️ الناز رحمت نژاد حضرت ولی عصر(عج) در میان ماست و اعمال نا درست ما را می بیند، ولی ما او را نمی بینیم و نمی شناسیم ● با غیبت حضرت مهدی(عج): دوست و دشمن امتحان می شوند، دوست پاداش صبر، شکیبایی، تحمل درد هجران و سرزنش دشمن را خواهد دید، دشمن به کیفر انکار و ستم خود می رسد. 🔗 متن کامل یادداشت @HOWZAVIAN
🔴 کشته‌ی فتنه‌ها ✍️محمدجواد محمودی سخن گفتن از دوران مبارزات (ع)، بسی سنگین و تحلیل کردن آن دوران، حقیقتا نیازمند نگاه تیزبینانه و بابصیرت است. علت این سنگینی و سختی در این است که زمان امامت ایشان در برهه‌ای قرار گرفته‌ است که از طرفی پیش از ایشان، حکومت در دستان امیرالمؤمنین(ع) بوده است و ایشان باید این مسئولیت مهم را که با سختی و گذر از فتنه‌های گوناگون برای جامعه‌ی اسلامی فراهم شده بود حفظ می‌کردند؛ و از طرفی دشمن، با تزویر به مبارزه با ایشان برخاسته بود نه با شمشیر و همین امر، تشخیص را برای خواص سخت کرده بود چه برسد به عوام جامعه... تفاوت دوران ایشان با دیگر ائمه(ع) در این است که دشمن یا همچون زمان (ع) با شمشیر به میدان آمد، نه با تزویر... و یا اگر دشمن با تیغ تزویر به پیش آمده بود، ائمه‌ی دیگر، شرایطی همچون امام حسن(ع) در مبارزه نداشتند چرا که وظیفه امام حفظ جایگاه حکومت بود و وظیفه دیگر ائمه(ع)، بازپس گیری آن... تزویر دشمن از یک سو و بی‌بصیرتی خواص و بی‌وفایی یاران از سوی دیگر... تزویر فضا را به گونه‌ای غبار آلود می‌کند که تشخیص حق، نه فقط در همان زمان، بلکه در قرن‌های آینده نیز برای افراد، مشکل می‌شود؛ آن روز، بی‌بصیرت ها ایشان را مذلّ المومنین خواندند و امروز، ایشان را امام صلح خواندند، اما نه به معنای صلحی که ما قدرت بازدارندگی آن را برابر با قیام امام حسین(ع) می‌دانیم، بلکه صلحی به معنای منفعل بودن و کوتاه آمدن در مقابل دشمن... باید بگوییم ایشان مظلومیتی دارند، به وسعت تاریخ! (علیه‌السلام): بین حق و باطل چهار انگشت فاصله است، آنچه را با چشم خود ببینی، حق است و آنچه را شنیدی یا آنکه برایت نقل کنند، چه بسا باطل باشد. @HOWZAVIAN
🔻اتحادیه گمرکی (Custom Union) ✍️ محمد ملک‌زاده اتحادیه گمرکی به اتحادیه‌ای اطلاق می‌شود که بر اساس قراردادی میان دو یا چند کشور برای تسهیل تجارت بوجود می‌آید. در این اتحادیه، برای تسهیل تجارت میان اعضاء، تصمیماتی اتخاذ می‌گردد مثلا تعرفه گمرکی واحد برقرار می‌شود؛ مرزهای گمرکی میان اعضا برداشته و سایر مقررات محدودکننده تجارت حذف می‌گردند. از معروفترین اتحادیه‌های گمرکی می‌توان به دو اتحادیه زیر اشاره کرد: 1. اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا یک سازمان بین المللی سیاسی- اقتصادی متشکل از کشورهای اروپایی است. (ر.ک: اتحادیه اروپا) 2. اتحادیه گمرکی اوراسیا اتحادیه گمرکی اوراسیا نیز یک اتحادیه گمرکی متشکل از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که در سال در ۱ ژانویه ۲۰۱۰ توسط کشورهای بلاروس، روسیه و قزاقستان تاسیس گردید و بعدها تا سال اوت 2015، دو کشور ارمنستان و قرقیزستان نیز به آن پیوستند. در سال ۲۰۲۱ ایران نیز به جمع اتحادیه اوراسیا پیوست. اتحادیه گمرکی اوراسیا توسط کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اداره می‌شود. بر اساس قراردادی که در اتحادیه گمرکی اوراسیا میان اعضا منعقد گردید، به کالاهایی که میان کشورهای این اتحادیه جابه‌جا می‌شوند هیچ حق گمرکی تعلق نمی‌گیرد اما در خصوص کالاهایی که به اتحادیه وارد می‌شوند از سوی اعضای اتحادیه یک تعرفه خارجی مشترک تعیین می‌گردد. نکته‌ای که تفاوت اتحادیه گمرکی را با مناطق تجارت آزاد آشکار می‌سازد. با توجه به وحدت اعضا در اتحادیه گمرکی، اعضای اتحادیه اوراسیا در مذاکرات بین‌المللی اقتصادی و تجاری نظیر مذاکره با سازمان تجارت جهانی به عنوان یک نهاد واحد وارد مذاکره می‌شوند و دیگر لازم نیست هر کشور به صورت جداگانه وارد مذاکره شود. این مساله در مجموع به نفع اعضای اتحادیه تمام شده و قدرت چانه‌زنی آنها را در مذاکرات افزایش می‌دهد. در مجموع شکل‌گیری چنین اتحادیه‌هایی میان کشورها، نفع جمعی اعضا را به دنبال داشته و موجب افزایش همگرایی اقتصادی بین انها خواهد شد. موضوعی که در صورت تحقق میان کشورهای اسلامی می‌تواند موجب افزایش قدرت اقتصادی جهان اسلام و رهایی از سلطه اقتصادی و سیاسی غرب بر این جوامع گردد. @HOWZAVIAN
🔸 تندیس مبارزه با استعمار 📝به مناسبت 12 شهریور، سالروز شهادت رئیسعلی دلواری ✍️علیرضا مکتب‌دار، عضو تحریریه مدادالفضلاء در روزنامه سراج نوشت: استعمار واژه ای قرآنی و حقیقتی ارزشمند است اما سالیانی است که معنایی واژگونه یافته است. آبادانی سرزمینها برای رشد و تعالی انسانها که قرآن کریم از آن با عنوان «استعمار» یاد میکند امروزه به اشغال یک سرزمین توسط بیگانگان زوزمند چپاولگر با هدف غارت میراثهای ارزشمند ساکنان بومی آن سرزمین قلب معنا یافته است. و این واژگونی واژه استعمار تاریخی چند صد ساله دارد. در طول تاریخ، نشتر استعمار قلب سرزمینهای زیادی را دریده و از دورن آن گوهرهای گرانبهایی به رایگان برده است. ایران اما هیچگاه به صورت کامل تن به ذلت و خواری استعمار نداده و با تمام توان خویش در برابر تهدیدها و تطمیعهای آن استوار ایستاده است. هر چند تن دلیرمردانش زخم برداشته و خون پاکشان بر زمین گرم وطن جاری گشته است، اما همین خونها نهال درخت ایران را بارورتر و استوارتر ساخته است. فرزندان ایران با تمام وجود از مام وطن همچون جان خویش نگاهبانی کرده و دستان ناپاک استعمارگران و چشمان دریده بیگانگان را از مادر وطن دور داشته اند. چه رادمردانی که با اخلاص و پاکی هر آنچه داشته اند برای بریدن دست نامحرمان از ناموس وطن تقدیم کرده اند و نام خود را برای همیشه در تاریخ جاودانه ساخته اند. مردی جوان از دیار دلوار، با ایمانی استوار به مبانی دینی و فهمی ژرف از واقعیتهای پیرامون، علم مبارزه علیه استعمار پیر انگلیس را در خطه گرم جنوب برافراشت و پس از کسب اجازه جهاد، با تمام توان در مقابل سپاه تا بن دندان مسلح بریتانیا ایستادگی کرد. رئیسعلی دلواری، رادمردی که نماد مبارزه با استعمار شد الگویی همیشه جاوید برای جوانانی است که عزتمندانه زیستن و زندگی همراه با کرامت و آزادگی را بر زیستن در زیر سایه شوم استعمارگران برمی گزینند و سختیهای شرافتمندانه زیستن را بر خواری و حقارت زندگی در جامعه ای که ثروتهایش به تاراج می رود و عزت ساکنانش پایمال هوسهای استعمارگران می گردد، برتری می دهند. در بحبوحه جنگ جهانی اول که دولت مرکزی ایران به شدت دچار ضعف شده بود، تن رنجور وطن رگ آزمندی آزمندان استعمارگر را جنباند و آنان را در اندیشه اشغال سرزمین دلیرمردان فرو برد. غافل از آنکه هنوز چشمانی تیزبین و خردهایی رها از هوس در گوشه ای از این ملک اهورایی بیدارند و مرزهای آن را پاس می دارند. رئیسعلی دلواری آن چشم بیدار بود که بر پهنه خلیج همیشه فارس دوخته بود و مترصد فرصتی بود تا استعمارگران بریتانیایی را برای همیشه از پای نهادن بر خاک پاک وطن پشیمان سازد. نبردهای دلیرانه او با قوای استعمارگر هفت سال به طول می انجامد و او با شبیخون زدن به اشغالگران بارها موفق به شکست آنان می گردد و اما سرانجام این خنجر نفوذ است که از پشت، تندیس رشادت و مردانگی را بر خاک وطن می افکند و خون پاک او همچون خون دیگر فرزندان این وطن در طول تاریخ، از دستیازی بیگانگان به ناموس وطن مانع می¬گردد. رئیسعلی دلواری در دوازدهم شهریور 1294 شمسی در سن 33 سالگی شهد شهادت نوشید و سرانجام در جوار رادمرد بزرگ تاریخ علی علیه السلام، در قبرستان وادی السلام آرمید. انقلاب اسلامی ایران که ثمره رشادتهای شیرمردانی چون رئیسعلی دلواری، میرزا کوچک خان جنگلی و دلیری دلیرمردانی است که خواری زیستن در سایه لایحه ننگین کاپیتولاسیون را بر نتابیدند، امروزه پرچم مبارزه با استعمار و استعمارگران را افراشته و ملتهای رنجور از ستم چپاولگران را به ایستادگی فرا میخواند تا دست آزمندان بین المللی را از دامن ثروتهایشان کوتاه سازند و با تمسک به آموزه های قرآنی، معنای حقیقی استعمار از نگاه قرآن را که همانا آبادانی زمین و ایجاد رفاه و آسایش برای ساکنان آن است را تحقق بخشند. @HOWZAVIAN
✔️میلیون‌ها امضا ✍️علی کردانی، عضو تحریریه مدادالفضلاء در روزنامه سراج نوشت: اربعین سند محکم و بی‌چون‌ و چرای محبت به اهل‌بیت(ع) و امام حسین(ع) و حقانیت آنان است؛ سندی که میلیون‌ها پای پیاده، پای آن را امضا می‌کنند. چند سالی است به‌طور ویژه عاشقان و دوست‌داران حضرت سیدالشهداء(ع) خود را مهیای سفر اربعین می‌کنند؛ سرما و گرما، با‌پولی و بی‌پولی جلودار آنان نبوده و هرطور شده خود را به دریای جوشان عاشقان می‌رسانند. اربعین سند محکم و بی‌چون‌ و چرای محبت به اهل‌بیت(ع) و امام حسین(ع) و حقانیت آنان است؛ سندی که میلیون‌ها پای پیاده، پای آن را امضا می‌کنند. امروز اربعین نه تنها یک پیاده‌روی بلکه نماد وحدت و شکوه شیعیان است؛ صحنه‌هایی که در اربعین ره می‌دهد در هیچ جای دنیا به این کمیت و کیفیت به ثبت نرسیده است. _در کجای دنیا میزبان و مهمان با هم برای یک موضوع اشک می‌ریزند؟ _در کجای دنیا میزبان برای پذیرایی از مهمان یک‌سال را به انتظار می‌نشیند و وسایل مهم زندگی‌ مثل ماشین را به‌خاطر هدف و مقصد مهمان می‌فروشد و خانه و وسایل‌شان را وقف مهمان می‌کنند؟ _در کجای دنیا گفتن یک کلمه ملت‌های مختلف با زبان‌های متفاوت را گرد هم می‌آورد؟ _و در کجای دنیا خاک مهمان و خاک جامه او را سرمه چشم می‌کنند؟ این اربعین است که هم‌چنان می‌جوشد و همان‌طور که نام حسین، مرام حسین و مظلومیت حسین پایانی ندارد، ظرفیت‌های اربعین نیز بی‌پایان است؛ ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که برخی از آن‌ها فعال شده‌ و برخی هم خوب به‌کارگیری نشده‌ است و چه‌بسا ظرفیت‌هایی هم وجود دارد که هنوز کشف نشده‌ و یا نوبت به آن‌ها نرسیده است. از ظرفیت‌های فعال‌شده‌ یکی تجدید دیدار شیعیان، از سراسر جهان است؛ دیداری که محذورات حج را نداشته و می‌تواند پلی برای پیوندهای اجتماعی و وحدت شیعیان باشد. از دیگر ظرفیت‌ها، دشمن‌شکنی و تماشای عجز و یأس دشمنان و در مقابل، شکوه و هیبت شیعیان جهان است؛ چرا که دشمنان شیعه سالیان سال و به گونه‌های مختلف دشمنی خود با شیعه را نشان داده و با در دست داشتن رسانه‌های جهانی سعی در مغلوب کردن و بدنام کردن شیعه دارند؛ اما شیعیان در پیاده‌روی اربعین‌‌ نشان می‌دهند که مکتب شیعه نه تنها مغلوب و ساکن نیست بلکه پرقدرت‌تر و با شکوه‌تر از همیشه پرچم‌های سرخ خود را در دست گرفته است. هرچند که شیعه در برخی موارد به‌دلیل استراتژی آموزه‌ای یا به‌دلیل نبود شرایط، حالت وقار و غیرِ تهاجمی به خود گرفته است؛ اما رویداد اربعین تحرک و تبلور شیعه را به‌خوبی نشان داده است؛ نام ثارالله چنان شیعه را به حرکت در آورده و به مردم دنیا شناسانده که جای هیچ‌گونه تردیدی در آن نیست. همه این‌ها ظرفیت‌های بالفعلی است که هم‌اکنون ساری و جاری است؛ اما به نظر می‌رسد هم‌چنان ظرفیت‌هایی وجود دارد که یا خوب به‌کارگیری نشده‌اند و یا هنوز کشف نشده‌اند. شاید بروز تقوا از ظرفیت‌هایی باشد که صریح و خالص به‌کارگیری نشده است؛ شیطان وسوسه‌ای به‌نام رنگ، نژاد و عشیره دارد؛ آن خبیث می‌گوید؛ آنان که هم‌لباس و هم‌زبان تو هستند برای خدمت‌رسانی بهتر‌ و سزاوارتراند؛ اما در اربعین هم‌رسانی و هم‌خواهی اتفاق می‌افتد. اگر شخصی با کسانی که هم‌نژاد و هم‌زبان‌ او نیستند رفتاری یکسان داشته باشد، بستر تقوا جان می‌گیرد؛ بنابراین یکی از ظرفیت‌های اربعین آماده‌سازی و تقویت بسترهای تقواست که به نظر می‌رسد هنوز هم رگه‌هایی از تعصبات و «ما از آن‌ها بهتریم» در گوشه‌-کناره‌هایی به گوش می‌رسد و دشمنان شیعه هنوز هم امیدوارند تا از حربه عرب و عجم برای پیشبرد اهداف خود کام بگیرند؛ در صورتی که مراسم اربعین از ظرفیت بسیار بالایی برای به خاک سپردن همیشگی نژاد‌‌پرستی و کشور‌پرستی دارد؛ پس چه خوب است کلمه «ان اکرمکم عندالله اتقاکم» شعار اربعین و شیعه قلمداد بشود. تصویرسازی‌های مهربانانه و رسانه‌ای نیز می‌تواند فعال‌تر و به‌کار‌گیرانه‌تر دنبال شود؛ در دنیایی که دشمنان اسلام با متولد کردن داعش و با برجسته کردن و به حاشیه بردن برخی احکام اسلام سعی دارند تا چهره اسلام و شیعیان را مخدوش کنند، رسانه‌ها بایستی پویاتر و به‌روزتر از همیشه عمل کنند؛ صحنه‌های مهربانانه و عاطفی‌ای که در اربعین رقم می‌خورد در هیچ جای دنیا مرسوم نبوده و تنها مختص اربعین است؛ از این رو حقیقت مکتب شیعه محبت و مودت است که رسانه‌های تشیع می‌توانند با تصویرسازی‌های زیبا آن را به جهانیان اثبات کنند. 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
🔸 در محضر خدا بودن را جدی بگیریم! ✍️ بابک شکورزاده "عالم محضر خداست؛ در محضر خدا معصیت نکنید". این جمله آشنایی از امام خمینی (ره) است و خیلی‌‌ها این جمله را شنیده‌اند.این عبارت نکته‌ای کلیدی است و ریشه در آموزه‌های دینی دارد. خداوند متعال در قرآن کریم(سوره علق) می‌فرماید: «اَلَم یَعْلَم بانّ الله یَری؛ آیا (انسان) نمی‌داند که خدا می‌بیند؟!» همچنین درسوره توبه می فرماید: «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللهُ‌ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ؛ بگو: عمل كنيد! خداوند و فرستاده‌ی او و مؤمنان، اعمال شما را مى‌بينند! و به‌زودى، به‌سوى داناى نهان و آشكار، بازگردانده مى‌شويد و شما را به آنچه عمل مى‌كرديد، خبر مى‌دهد!» امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه می‌فرماید: «اِتَّقُوا مَعَاصِيَ اللّهِ فِي الْخَلَوَاتِ، فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ؛ از عصيان خداوند در خلوت‌‌ها بپرهيزيد، چرا كه شاهد، همان حاكم و دادرس است.» این دو آیه و این حدیث شریف، نمونه‌ای از آموزه‌های دینی است که هر کدامشان به تنهایی گویای این است که عالم محضرخداست و باید از گناه کردن در محضر خدا پرهیز کرد. انسان مؤمن اگر هر یک از این موارد را در پیش چشم خود قرار دهد و این‌ نکات را فراموش نکند، زمینه و انگیزه بسیار مناسبی برای دوری از گناه را برای خود فراهم کرده است. به نوعی این آموزه‌ها نوعی تلنگر و زنگ خطری برای انسان است و یه یاد این مطالب بودن، باعث دوری از معصیت می‌شود. نکته دیگر که در این باره جا دارد به آن اشاره شود این است که طبیعتا وسوسه شیطان است که انسان را به گناه کردن تشویق می‌کند و ارتکاب گناه در واقع پیروی از شیطان است. نکته قابل تأمل اینجاست که خداوند در قرآن کریم می فرماید: «وَقالَ الشَّيطانُ لَمّا قُضِيَ الأَمرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُم وَعدَ الحَقِّ وَ وَعَدتُكُم فَأَخلَفتُكُم وَ ما كانَ لِيَ عَلَيكُم مِن سُلطانٍ إِلّا أَن دَعَوتُكُم فَاستَجَبتُم لي فَلا تَلوموني وَلوموا أَنفُسَكُم ما أَنا بِمُصرِخِكُم وَما أَنتُم بِمُصرِخِيَّ‌ إِنّي كَفَرتُ بِما أَشرَكتُمونِ مِن قَبلُ إِنَّ الظّالِمينَ لَهُم عَذابٌ أَليمٌ ؛ و شیطان، هنگامی که کار تمام می‌شود، می‌گوید: خداوند به شما وعده حق داد؛ و من به شما وعده (باطل) دادم و تخلّف کردم! من بر شما تسلّطی نداشتم، جز اینکه دعوتتان کردم و شما دعوت مرا پذیرفتید! بنابراین، مرا سرزنش نکنید؛ خود را سرزنش کنید! نه من فریادرس شما هستم، و نه شما فریادرس من! من نسبت به شرک شما درباره خود، که از قبل داشتید، بیزار و کافرم! مسلّماً ستمکاران عذاب دردناکی دارند!»(سوره ابراهیم) در این آیه شریفه به صراحت بیان شده که شیطان در روز قیامت به گنهکاران می‌گوید من را سرزنش نکنید؛ خدا به شما وعده حق داد و من هم به شما وعده دادم و خُلف وعده کردم. من بر شما تسلطی نداشتم و فقط شما را دعوت کردم و شما هم دعوت مرا پذیرفتید. این سخن شیطان مانند آب سردی است که بر پیکر انسان گنهکار ریخته می‌شود و از صد فحش و ناسزا برای انسان سنگین‌تر است. این چه بد عاقبتی است که انسان عمری را در اطاعت شیطان باشد و سرانجام هم این ملعون خبیث بگوید مرا ملامت نکنید و به قول معروف بگوید چشمتان کور و دندتان نرم، می‌خواستید حرف مرا گوش ندهید! معاذالله ازچنین عاقبتی ! به هر حال چه خوب است که انسان با نصب العین قرار دادن این آموزه‌ها و هشدارها، راه پیروی از خدا را در پیش بگیرد و اسیر وسوسه‌های شیطانی نگردد؛ چرا که در نهایت علاوه بر عذاب الهی، از شیطان هم زخم زبان می‌شنود که این هم خودش می‌تواند عذابی دیگر باشد. @HOWZAVIAN
. 🌹این روزها... ✍️محمدجواد محمودی ✏️این روزها در شهر همهمه است؛ سخن از سفر عاشقانه ایست، که مقصدش حسابی دل می‌برد! یکی دنبال تمدید پاسپورت، دیگری پیگیر خرید دینار، و آن یکی دل مشغولی خرید بلیط دارد، آن طرف‌تر پسری مغازه‌ها را دور می‌زند برای خرید کفش و کوله... در شهر ما همه مسافرند و از بلندگوها ندای الرحیل بلند است... کفش مناسب برای سیر در برزخ گرفته‌ای؟ توشه‌ی کافی برای حرکت تا بهشت فراهم کرده‌ای؟ نرخ دینار صحرای محشر چقدر است؟ اینجا همه بار سفر می‌بندند، تو چه؟ (علیه‌السلام): «آه از کمی توشه و درازی راه و دوری سفر و سختی ورودگاه (قبر و برزخ و قیامت)!» @HOWZAVIAN
✴️ کف الاذی؛ برنامه سیر و سلوک فردی و اجتماعی ✍️ علی صالحی کف الاذی، تنها یک فضیلت اخلاقی نیست، بلکه یک برنامه سیر و سلوک فردی و اجتماعی است، زیرا آزار و اذیت ریشه در سبعیت و درندگی دارد و تلاش برای تطهیر نفس از این خصوصیت زشت و پلید، کار آسانی نیست و نیاز به تقوا و مراقبه شدید دارد. مولای متقیان (ع) می فرمایند: «وَ اللَّهِ لَوْ أُعْطِيتُ الْأَقَالِيمَ السَّبْعَةَ بِمَا تَحْتَ أَفْلَاكِهَا عَلَى أَنْ أَعْصِيَ اللَّهَ فِي نَمْلَةٍ أَسْلُبُهَا جِلْبَ شَعِيرَةٍ مَا فَعَلْتُهُ » «سوگند بخدا اگر هفت اقليم را با هر چه در زير آسمانهاى آنها است بمن دهند براى اينكه خدا را در باره مورچه ‏اى كه پوست جوى از آن بربايم نافرمانى نمى‏ كنم.» البته آزار و اذیت دارای مراتب است. گاهی بشر به حیوان بی آزار، آزار می رساند. گاهی به طبیعت خدا و ماهیان در دریا و گاه به مال و ناموس و آبروی دیگران آسیب می زند. و گاهی به جسم آدمی و گاه با نیش و کنایه به جان آدمی تیر می زند. و گاهی پا فراتر رفته، خداوند متعال و اولیایش را اذیت می کند. بنی اسرائیل تهمت‌های زشت اخلاقی به پیغمبر خود زدند و در نهایت کار به جایی رسید که حضرت موسی (ع) به صراحت گفت: یَا قَوْمِ لِمَ تُؤْذُونَنِی وَقَد تَّعْلَمُونَ أَنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْكُمْ. چرا در حالی که می‌دانید من پیغمبر خدا هستم مرا اذیت می‌کنید و آزار می‌دهید؟ البته آزار و اذیت با همه مراتب آن مانع نزول رحمت الهی است. روایات زیادی درباره اهمیت خودداری از آزار و اذیت وارد شده که می تواند مایه تذکر و هدایت باشد. کف الاذی صدقه است. کف الاذی، عزت مومن است کف الاذی، کمال عقل و راحتی دو گیتی است. کف الاذی، نشانه مروت و جوانمردی است. آزار و اذیت، عادت افراد شرور و پست است. آزار و اذیت مومن، اعلام جنگ با خداست. ترساندن مومن، حرام است.آزار و اذیت، علامت خائن است آزار و اذیت بندگان خدا هم تراز شرک به خداست و ما فوق همه شرارت هاست. این مساله به حدی مهم است که پيامبر خدا(ص) فرمود: مَن أحْزَن مُؤمنا ثمّ أعطاهُ الدُّنيا لم يَكُنْ ذلكَ كَفّارتَه ، و لم يُؤْجَرْ عَلَيهِ . "هر كه مؤمنى را اندوهناك سازد و سپس دنيا را به او بدهد، گناهش بخشوده نمى شود و در برابر آن پاداشى نمى بيند." همه این روایات نشان دهنده اهمیت کف الاذی به عنوان یک الگوی تربیتی است. البته آزار و اذیت مفهوم گسترده ای دارد و شامل هرکلمه و رفتاری که احساسات کسی را خدشه دار کند، می شود. بنابراین آزار و اذیت با همه اشکال گوناگون آن، یک رفتار غیر اخلاقی بوده و غرب مروج این فرهنگ کثیف است. امروز غرب با هدف کشتن انسانیت انسان تلاش می کند آزار رسانی و آزار خواهی را به عنوان یک ارزش معرفی کرده و این فرهنگ را در جوامع اسلامی پیاده سازی کند. قلاده زدن به مرد یا زن و ترویج سبک «زیست سگی» نمونه ای از جاهلیت مدرن است. البته شناخت ریشه جرم اخلاقی آزار و اذیت، بسیار پیچیده است و علاج آن جز به اندیشیدن در عواقب شوم آن و نهیب زدن و تذکر دادن نیست. برخی تصور می کنند با آزار رسانی می توانند به مقاصد شوم خود برسند و برخی دیگر می خواهند خوی حیوانی خود را نشان دهند و قدرت نمایی کنند. هرکس آزار برساند از انسانیت، عقلانیت و معنویت خارج شده است. آزار رسان، حیوانِ انسان نماست. آنکه اخاذی می کند، انسان است؟ آنکه پرده دری کند، انسان است؟ آنکه مزاحم نوامیس شود، انسان است؟ آنکه فتنه به پا کند، انسان است؟ آنکه برادرش را فریب دهد، انسان است؟ آنکه طعنه زند و مسخره کند، انسان است؟ آنکه هتک حرمت کند، انسان است؟ آنکه حق دیگران را بچاپد، انسان است؟ آنکه به غیبت کردن و سخن چینی عادت کند، انسان است؟ آنکه توطئه می کند، نقشه می کشد، حسد می ورزد، قطع رحم می کند، دل می شکاند، انسان است؟ آنکه تهدید کند، بترساند و آدم بکشد، انسان است؟ مومن، بی آزار است و هرکس آزار و اذیت کند به خدا و روز جزا ایمان ندارد. رسول خداوند(ص) می فرماید: یا عَلی، مَن خافَ النّاسُ لِسانَهُ فَهُوَ مِن أهلِ النّارِ. یا عَلی، شَرُّ النّاسِ مَن أکرَمَهُ النّاسُ إتّقاءَ شَرّهِ. ای علی، کسی که مردم از زبانش بترسند او اهل آتش است. ای علی، بدترین مردم کسی است که مردم برای حفظ از شرّش او را احترام کنند. خداوند متعال هیچ عملی را با آزار و اذیت نمی پذیرد خداوند می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى» « اى کسانى‌که ایمان آورده‌اید! صدقات خود را با منّت و آزار، باطل نسازید» یعنی بهترین عمل صالح آدمی که صدقه است بازهم با آزار و اذیت پذیرفته نمی شود. آری، آزار و اذیت دنيا و برزخ انسان را سیاه می کند. آیت الله سید علی قاضی( ره) در وصیت اخلاقی خود به شاگردانش فرموده است: الله الله الله که دل هیچ کس را نرنجانید! @HOWZAVIAN
. ❤️«اَنا مِن حُسین(ع)» شعار امسال اربعین ... و س‍ُبيَ من سُبي و اُقصي من اُقصي... ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌹 امام صادق(ع): مَنْ أَرَادَ أَنْ یَکُونَ فِی جِوَارِ نَبِیِّهِ وَ جِوَارِ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَةَ فَلَا یَدَعْ زِیَارَةَ الْحُسَیْنِ(ع). هر که می‌خواهد در جوار پیامبرش(ص) و جوار امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) باشد، زیارت امام حسین(ع) را رها نکند. 📚 وسائل الشیعه، ج۱۴، ص ۴۲۵. @HOWZAVIAN
. ✴️اگر نبودی ... ✍️ سید محیط حسینی تو اگر نبودی عشق این همه زیبا نبود تو اگر نبودی زیبایی این همه نمایان نبود تو اگر نبودی تمام عاشقان عالم از تفسیر عشق عاجز می ماندند تو اگر نبودی پای پیاده به سمت معشوق این همه دلربایانه نبود تو اگر نبودی عطش و گرمای مسیر وصل این همه خواستنی نبود تو اگر نبودی تا ابد قافیه عشق نا میزان بود تو اگر نبودی بهشت به دنیا نمی آمد تو اگر نبودی این همه فرشته ی واله و دلداده در یک مکان نزول نمی کردند تو اگر نبودی زیبایی مهر دلربایی عاشقی در حد همان حرف باقی می ماند تو برای همه حسین‌ع هستی اما برای عاشقانت شروع یک راه بی پایانی راهی که حتی بهشت برین سیراب شان نمی کند عاشقانت فقط تو را می خواهند جرعه به جرعه مهر تو چشمه به چشمه محبتت را طلب می کنند در دنیا جوار کربلایت را و در عقبی همجواری وجود بی مثالت را آرزو دارند اصلا عاشقانت پای به دنیا نهاده اند فقط برای دوست داشتن تو حسین جانم پانزدهم شهریور 1401 بین الحرمین @HOWZAVIAN
📌 زیر و بم اشتغال طلاب ✍️ علی بهاری، نویسنده حوزوی در وقایع امروز نوشت: «ببین چه جوری واستون کار جور می‌کنن» این واکنش یکی از نزدیکانم بود، وقتی خبر استخدام طلاب در شعب بانک‌های گوناگون منتشر شد. خبری که با انتشارش، موجی بزرگ در فضای مجازی پدید آورد. اگر چه با تکذیبش این موج اندکی فروکش کرده است اما بهانه خوبی است برای پرداختن به اشتغال و معیشت طلاب؛ بلکه گره‌ای بگشاید و شبهه‌ای بزداید: یک: اصل حضور طلبه‌ها در مناصب مختلف اشکالی ندارد. مهم، تخصص است. اگر تخصص داشته باشند دلیلی ندارد منع شوند و اگر ندارند باید به خاطر «عدم تخصص» محروم شوند نه طلبگی. آیا معقول است کسی که سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری را در روان‌شناسی گذرانده است به جرم خواندن دروس حوزوی مجوز طبابت و مشاوره نگیرد و نظیر او در دانشگاه با خواندن همین سه مقطع و بدون خواندن دروس حوزوی، مجوز مشاوره بگیرد؟ چرا کسی که اقتصاد، علوم سیاسی یا ادبیات فارسی را تخصصی در دانشگاه و دیگر مراکز مربوط دنبال کرده است حق اظهار نظر نداشته باشد و رفیق دانشگاهی‌اش با همین‌ها و بدون فضل حوزوی، دائما نظریه بدهد؟ مگر این که بگوییم خواندن دروس حوزوی مانع از فهم علوم دانشگاهی می‌شود! دو: طلاب حوزه در برخی دروس و علوم از نظایر دانشگاهی خود موفق‌ترند. مثلا در ادبیات عرب، طلبه‌ای که در طول سه سال کتاب‌هایی چون صمدیه، سیوطی، ابن عقیل و مغنی خوانده است از کسی که کارشناسی یا ارشد عربی دارد چیزی کم ندارد. (حداقل در زمینه تدریس عربی) وضعیت دروس قرآن و دینی هم همین طور است. ممکن است بگویید "فن تدریس غیر از محتوادانی است" صحیح، اما در تدریس هم طلاب به خاطر پایبندی به سنت ارزشمند مباحثه، توانمند و در تقریر و تفهیم مطالب موفقند. بنابراین اعتراض به استخدام طلاب در این دروس یا ریشه در ندانستن دارد و یا سیاسی‌کاری. سه: دولت باید طلبه‌ها را فقط در زمینه‌های تخصصی خودشان به کار گیرد. دلیلی ندارد که طلبه را با سطح دو فقه و اصول، به تدریس تاریخ، علوم اجتماعی و جغرافی بگمارند. مگر این که تخصص داشته باشد که در این صورت اشتغالش به خاطر تخصص است نه طلبگی. از طرفی حضور روحانیان در اموری که هیچ ارتباطی به حوزه کاری‌شان ندارد موجب اعتراض و حساسیت مردم شده که اعتراضی به‌جاست. مثلا چرا باید یک روحانی در افتتاح تصفیه‌خانه حضور پیدا کند و یا طلبه‌ای درباره تعمیر لوله‌های پالایشگاه سخن بگوید؟ اشتغال طلاب در مناصب غیر تخصصی موجب می‌شود مشروعیت به‌کارگیری‌شان در حوزه تخصص‌شان هم با سوال و چالش مواجه شود. چهار: کمتر طلبه‌ای است که از دوست یا دشمن، انگ مفت‌خوری نخورده باشد. گویا انتظار برخی از مردم این است که طلبه‌ها صبح تا شب مشغول کار دستی و فنی شوند و در کنارش طلبگی‌شان را هم ادامه دهند. آنان تدریس، نگارش، تحقیق و تحصیل را کار نمی‌دانند و معتقدند کار حتما باید طوری باشد که قطرات عرق روی پیشانی نمایان شود! صرف نظر از این که با این منطق، استادان دانشگاه، روزنامه‌نگاران، مشاوران، پزشکان و برنامه‌نویسان همه مفت‌خورند، آیا طلبه‌ای که صبح تا ظهر دنبال شترمرغ‌هایش می‌دود و ظهر تا غروب برای یک لقمه نان با بساط حجامت در پی تیغ زدن ملت است، می‌تواند پس از نماز مغرب، نیازهای فکری و پرسش‌های مراجعانش را پاسخ گوید؟ هرگز. وقتی هم نتواند جواب دهد، همین مراجعان او را به بی‌سوادی و مفت‌خوری متهم می‌کنند. از قضا سرکنگبین صفرا فزود! پنج: ممکن است عده‌ای بگویند "چگونه اصحاب پیامبر و امامان، هم کار می‌کردند و هم سر درس این بزرگواران حاضر می‌شدند؟ طلاب هم همین کار را کنند" این پیشنهاد شدنی نیست، زیرا حجم و عمق نیازهای فکری جامعه با دوره پیامبر و اهل بیت قابل سنجش نیست. ساعتی نمی‌گذرد مگر آن که پرسشی جدید در شاخه‌های گوناگون علوم انسانی و اسلامی تولید می‌شود. از تفسیر، فقه، اصول و فلسفه بگیرید تا تاریخ، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و علوم سیاسی. پاسخ به این پرسش‌ها کار تخصصی، متمرکز و گسترده می‌طلبد. نمی‌توان از طلبه انتظار داشت هم متخصص تاریخ باشد و هم مرغداری‌اش را شخصا اداره کند. هم در تفسیر قرآن خبره باشد و هم آچار به دست، لوله‌کشی منازل مردم را انجام دهد. تمرکز، شرط لازم موفقیت است. از طرفی کار هم فقط کار دستی و فنی نیست. اهل فرهنگ بهتر است کار متناسب با فرهنگ انجام دهند تا کمتر از حوزه تخصصی‌شان فاصله بگیرند. همانطور که اگر یک معلم فقط معلم باشد و روی کار خود متمرکز، موفق‌تر است تا معلمی که هم تدریس می‌کند، هم مسافرکشی و هم خرید و فروش سهام. هر چند گاهی فشار زندگی، معلمان زحمت‌کش را هم به درد طلاب گرفتار می‌کند. 🔗 متن کامل را در این کانال بخوانید @HOWZAVIAN
■ سلسله یادداشت‌های مهدوی ✍️ الناز رحمت نژاد اشکالِ بزرگِ ما این است که از یک سو می پذیریم که ما اهل آخرالزّمان هستیم و از سویی دیگر با تمام قدرت به سوی حوادث جانکاهی که برای مردم آخرالزّمان نوید داده شده می شتابیم ● زمان ما، همان آخرالزّمان است که رسول گرامی اسلام(ص) وجانشینانِ معصومِ آن بزرگوار وعده داده اند، و به هنگامِ ارشادِ مردمان و کاشتن درخت ایمان در کشتزار دِلِ آنان، از آخرالزّمان و مردمانِ آن سخن گفته اند. 🔗 متن کامل یادداشت @HOWZAVIAN
🔸حج اربعین ✍️ سیدصابر رضایی وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ و در میان مردم به حج اعلام کن، تا خلق پیاده و سواره بر شتران لاغر اندام تیزرو از هر راه دور به سوی تو جمع آیند. یا حسین! حکم زیارت را برای عاشقانت امضا نما! بدون شک آنها پیاده و سواره به سوی تو خواهند آمد و برگِرد تو حلقه خواهند زد. زمان اربعین حسینی فرارسیده و خیل عظیم عاشقان از سراسر جهان به سوی کربلا رهسپار شده اند، بدون اینکه تبلیغات خاصی از نوع تبلیغات مرسوم جهانی درمیان باشد آن هم در فضایی که دیکتاتوری رسانه ای هر نوع آوای ضد استکباری، و ندای معنوی و عدالت خواهانه را سانسور می کند، بدون شک این خیزش جهانی به سوی سرزمین عشق نشانة این است که دلدادگان مسیر حسین ع از راه دیگری، ندای حج عشق را شنیده اند. به راستی چه کسی این همه دلداده را خبر کرده است؟ ذیل آیه 27 سورة حج (وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا) که خداوند به ابراهیم(ع) فرمان دادند که برای حضور مردم در حج، به مردم اطلاع بده، خواهی دید که پیاده وسواره به سوی تو (نفرمود به سوی کعبه بلکه فرمود به سوی تو یعنی امام که حقیقت کعبه است) خواهند آمد! «در روایتی می‌خوانیم: «هنگامی که ابراهیم چنین دستوری را دریافت داشت عرض کرد: خداوندا! صدای من به گوش مردم نمی‌رسد، اما خدا به او فرمود: «علیک الاذان و علیّ البلاغ! تو اعلام کن و من به گوش آنها می‌رسانم»(برگزیده تفسیر نمونه). حسین ع در صحرای کربلا بانگی توحیدی برآوردند که خداوند آن را به گوش تمام بشریت رساند. آری اربعین، حج عاشقان ثارالله (ع) است که عاشقان حسین ع با ندای او، سواره و پیاده پا در مسیر عشق گذاشته اند... گر دولت وصالش خواهد دری گشودن سرها بدین تخیل براستان توان زد... @HOWZAVIAN
. 📌 حقوق بشر آمریکایی موضوع امروز ما درباره حقوق بشر آمریکایی هست. ماجرا از این قراره که تو دنیا سخت‌ترین کار، بشر آمریکایی بودنه؛ اما کار تو معدن اداشو درمیاره! بشر آمریکایی باید حقوقشو با دست بردن در منتهی‌الیه حلقوم سایر مللی که از میزان بشریت کمتری برخوردارند‌، بیرون بکشه! اینجا بشنوید https://btid.org/fa/news/218217 @HOWZAVIAN
🔅اگر زینب نبود... ✍️ محمدجواد محمودی شاید تصور کنید سخت‌ترین لحظات واقعه‌ی کربلا، روز عاشورا و در گودی قتلگاه رخ داده است. اما وقتی از امام سجاد(علیه السلام) در این باره سؤال شد که کجا بر شما سنگین سپری شد، سه مرتبه فرمودند: الشام، الشام، الشام... این پاسخ حکایت از اوج مظلومیت و سختی اتفاقاتی است که در شام برای کاروان اسرا رقم زدند. طبق گزارش برخی مقاتل، کاروان اسرا پس از حرکت از کوفه و گذشتن از توقف‌گاه‌های متعدد، در روز یکم صفر سال 61 به شهر دمشق در شام رسید. در میان کاروان اسرا، نیزه داران، سر مطهر شهدای کربلا را حمل می‌کردند. قاتلان سیاه دل، در طول مسیر به شدت بر خاندان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) ظلم و جفا کردند و شکنجه و آزار فراوانی به ایشان رساندند تا آنجا که حضرت زین العابدین(علیه السلام) را با آنکه بیمار بودند، با دستان بسته بروی شتری بدون محمل نشاندند و یکسری از زنان را بر روی شتران بدون کجاوه سوار کردند و باقی زنان و کودکان را با غل و زنجیر و با پای پیاده به همراه قافله کشاندند. نقل است وقتی کاروان به نزدیکی شهر دمشق رسید، ام کلثوم، دختر امام حسین(علیه السلام) از شمر لعین خواست تا کاروان را از محلی خلوت وارد شهر کند و همچنین نیزه داران جلوتر از کاروان حرکت کنند تا نگاه نامحرمان و افراد پست به دیدن سرها مشغول شود و زنان و دختران کاروان در معرض نگاه‌ها قرار نگیرند. اما آن ملعون دقیقا خلاف این خواسته عمل کرد تا بیش از پیش، پستی و شقی بودنش را نشان دهد. او دستور داد تا نیزه داران در میان کاروان حرکت کنند و همچنین آن‌ها را از دروازه‌ی شلوغ شهر، وارد دمشق کرد که طبق برخی از گزارش‌ها، آن دروازه، ساعات نام داشت. شامیان، مقدمات جشن و مجلس رقص و پایکوبی را فراهم کرده بودند انگار که آن روز، روز عید باشد و آماده بودند تا کاروانی که به آن‌ها خروج کنندگان از دین می‌گفتند وارد شهر شوند. گروهی مشغول نوشیدن شراب و گروهی دیگر مشغول دف زنی و برخی مشغول رقصیدن و آواز خواندن... کاروان اسرا سه روز در همان ورودی شهر متوقف شد تا جشن و پایکوبی صورت گیرد و سپس، خاندان پیامبر را در شهر گرداندند تا مردم آن‌ها را ببینند و دشمنان به خیال باطل می‌خواست ایشان را تحقیر و خوار کند. اما در همین اوقات، امام سجاد و حضرت زینب و دیگر اسرا، با روشنگری‌ها و سخنانی که در معرفی خودشان بیان کردند، برخی مردم از خواب غفلت بیدار شدند و توبه کردند. برای مثال پیرمردی خطاب به امام سجاد ناسزا گفت که امام در پاسخ او، آیاتی در وصف اهل بیت پیامبر قرائت کرد و فرمود اهل بیت پیامبر ما هستیم. پیرمرد پس از شنیدن این آیات و شناختن ایشان، از کار خود پشیمان شد و توبه کرد. این جریان روشنگری حتی در کاخ یزید هم ادامه داشت و با آنکه خاندان عصمت، در اسارت بودند، همچون آزادگانی سخن گفتند و یزید را در کاخ خودش رسوا ساختند و تهمت خروج از دین را که یزید به این کاروان نسبت داده بود، خنثی ساختند. پس از آن، امام سجاد(علیه السلام) و حضرت زینب(سلام الله علیها) در مسجد خطابه‌های روشنگرانه‌ای خواندند تا بدان وسیله خودشان را معرفی کنند و هم جنایاتی را که یزیدیان در کربلا رقم زدند به گوش مردم برسانند و همین باعث شد مردم شام تازه بفهمند که چه جنایت هولناکی رخ داده است و چه جفایی در حق اهل بیت پیامبر شده است و از آن به بعد ورق برگشت و مردم بیدار شدند. یزید ملعون وقتی این اوضاع را مشاهده کرد و خود را در خطر دید، مجبور به آزادی ایشان شد و کاروان را به سوی مدینه روانه کرد. ایرانیان یک شعر معروف درباره حرکت فرهنگی و روشنگرانه‌ی حضرت زینب(سلام الله علیها) در شام دارند که می‌گوید: کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود. @HOWZAVIAN
🔴 دشمن از اربعین می ترسد چون .... ✍️ علی صالحی دشمن از اربعین می ترسد و با کلید واژه "اربعین حکومتی" می خواهد اربعین را تحریف کند و از روی حسد، اربعین را تحریم می کند و هرگز نمی خواهد این حرکت چند میلیونی پوشش داده شود. چون اربعین فقط یک مراسم دینی صرف نیست، بلکه کنگره جهانی و میعادگاه همیشگی شیعه است. چون پیام اربعین، پیام عقلانیت، عدالت و معنویت است، چون پیام پیوستن فوج فوج انسان ها به اسلام ناب محمدی است. چون پیام رهایی از ظلمات عالم ناسوت و اتصال به عالم ملکوت است. چون پیام مبارزه با ظلم و ستم و همه انحرافات اجتماعی است. چون پیام برائت از استکبار جهانی است. چون پیام دوستی، برادری و وفاداری امت اسلامی است. دشمن از اربعین می ترسد، چون به شیعه قوت می دهد و قدرت نرم جهان اسلام را تقویت می کند و روح مقاومت را در دل ملت های ستمدیده می دمد. دشمن از اربعین می ترسد، چون موجب گسترش گفتمان انقلاب اسلامی است. چون بستر ساز تمدن نوین اسلامی است، چون پایه گذار تمدن مهدوی است. دشمن از اربعین می ترسد، چون به تعبیر پیر جماران، راه قدس از کربلا می گذرد. چون مقصد اربعین، نابودی و زوال رژیم صهیونیستی است. دشمن از اربعین می ترسد، چون طومار نسخه استعماری« فَرِّقْ تَسُدْ» را درهم می پیچد و گردن جبهه نفاق و کفر را درهم می شکند. آری اربعین، سناریوی شیعه علیه شیعه را خنثی کرده و همه را در گفتمان «حب الحسین» گردهم جمع می کند. آری در اربعین تمام تفاوت های قومی و نژادی رنگ می بازد و دشمن دیگر نمی تواند در میدان فتنه انگیزی بتازد. چون در اربعین چیزی جز انسانیت، ایثار و مهربانی دیده نمی شود. و این همان چیزی است که دشمن نمی خواهد آن را به دنیای معاصر نشان دهد. البته بشر امروز فهمید که در اربعین، عقل و فطرت بر جمود و تحجر پیروز شده و نور خداوند هرگز خاموش نمی شود. آری اربعین نشان داد جلوه های تمدنی غرب سرابی بیش نیست. و بشر امروز به اربعین کوچ می کند و معنویت را در اربعین می جوید. اربعین حسینی آغاز یک راه بزرگی است که می تواند به حیات تمدنی جبهه کفر پایان دهد و ختام کلام آنکه دشمن از اربعین به شدت می ترسد، چون اربعین نقطه اتصال انقلاب اسلامی به حکومت جهانی مهدوی است. @HOWZAVIAN
اگر با «پا» نشد، با «جان» بار سفر بربند! دل «عاشق»، جا نمی‌ماند... ✍️محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
. 🔻گره افتاده است بر سفرم ✍️ عاطفه جوشقانیان عطشم قبل هر کلام: حسین بعد رفع عطش: سلام حسین اشک و لبخند توامان جهان شور صبح و سکوت شام: حسین گره افتاده است بر سفرم در گلو بغض ناتمام: حسین از همینجا هوایی ات هستم زائرم روی پشت بام حسین من که از کودکی از آن اول عاشقت بوده ام امام حسین زندگی شوق یک زیارت بود در هیاهو و ازدحام حسین زیر قبه نشسته ام حالا سایه ات باد مستدام حسین @HOWZAVIAN
🔹 اتحادیه گمرکی (Custom Union) ✍️ محمد ملک‌زاده اتحادیه گمرکی به اتحادیه‌ای اطلاق می‌شود که بر اساس قراردادی میان دو یا چند کشور برای تسهیل تجارت بوجود می‌آید. در این اتحادیه، برای تسهیل تجارت میان اعضاء، تصمیماتی اتخاذ می‌گردد مثلا تعرفه گمرکی واحد برقرار می‌شود؛ مرزهای گمرکی میان اعضا برداشته و سایر مقررات محدودکننده تجارت حذف می‌گردند. از معروفترین اتحادیه‌های گمرکی می‌توان به دو اتحادیه زیر اشاره کرد: 1. اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا یک سازمان بین المللی سیاسی- اقتصادی متشکل از کشورهای اروپایی است. (ر.ک: اتحادیه اروپا) 2. اتحادیه گمرکی اوراسیا اتحادیه گمرکی اوراسیا نیز یک اتحادیه گمرکی متشکل از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که در سال در ۱ ژانویه ۲۰۱۰ توسط کشورهای بلاروس، روسیه و قزاقستان تاسیس گردید و بعدها تا سال اوت 2015، دو کشور ارمنستان و قرقیزستان نیز به آن پیوستند. در سال ۲۰۲۱ ایران نیز به جمع اتحادیه اوراسیا پیوست. اتحادیه گمرکی اوراسیا توسط کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اداره می‌شود. بر اساس قراردادی که در اتحادیه گمرکی اوراسیا میان اعضا منعقد گردید، به کالاهایی که میان کشورهای این اتحادیه جابه‌جا می‌شوند هیچ حق گمرکی تعلق نمی‌گیرد اما در خصوص کالاهایی که به اتحادیه وارد می‌شوند از سوی اعضای اتحادیه یک تعرفه خارجی مشترک تعیین می‌گردد. نکته‌ای که تفاوت اتحادیه گمرکی را با مناطق تجارت آزاد آشکار می‌سازد. با توجه به وحدت اعضا در اتحادیه گمرکی، اعضای اتحادیه اوراسیا در مذاکرات بین‌المللی اقتصادی و تجاری نظیر مذاکره با سازمان تجارت جهانی به عنوان یک نهاد واحد وارد مذاکره می‌شوند و دیگر لازم نیست هر کشور به صورت جداگانه وارد مذاکره شود. این مساله در مجموع به نفع اعضای اتحادیه تمام شده و قدرت چانه‌زنی آنها را در مذاکرات افزایش می‌دهد. در مجموع شکل‌گیری چنین اتحادیه‌هایی میان کشورها، نفع جمعی اعضا را به دنبال داشته و موجب افزایش همگرایی اقتصادی بین انها خواهد شد. موضوعی که در صورت تحقق میان کشورهای اسلامی می‌تواند موجب افزایش قدرت اقتصادی جهان اسلام و رهایی از سلطه اقتصادی و سیاسی غرب بر این جوامع گردد. @HOWZAVIAN
📛خشونت و وحشی‌گری در غرب باستان ✍️ محمد تهرانی یکی دیگر از ویژگی‌های تمدن غرب، خشونت و ترور می‌باشد. امروز نشانه‌های پدیده تروریسم و خشونت‌گرایی به عنوان یکی از مهمترین کارکردهای سیاسی-فرهنگی غرب در مناطق مختلف جهان آشکار گردیده است. برای بررسی و نقد دقیق‌تر این پدیده می‌توان رویکرد تاریخی گرایش به خشونت‌گرایی در فرهنگ غرب را در سه دوره باستان، میانی و دوره معاصر مورد مطالعه قرار داد: اندیشمندان یونانی قرون پنجم و چهارم پیش از میلاد نخستین مباحث پیرامون این مقوله را ارائه داده‌اند. حتی ریشه بسیاری از نظریات امروزی مارکسیستی که در آنها مباحث مربوط به انقلابها و خشونت‌های سیاسی اهمیت فراوانی دارند نیز تا حدود زیادی در فلسفه افلاطونی قابل مشاهده می‌باشند. نظریات ارسطو در توجیه نظام خشن برده‌داری –با این توجیه که بردگان در خصوصیات فیزیکی و روحی، خلق شده برای بردگی می‌باشند- بعدها مستمسک فاتحان اسپانیایی قاره آمریکا قرار گرفت تا با آسودگی بیشتری به کشتار و اسارت بومیان این منطقه روی آورند و کلیسای کاتولیک در این منطقه نیز با اعلام این حکم که بومیان آمریکایی "فاقد روح انسانی" می‌باشند، دست غارتگران را در قتل‌عام و اسارت گسترده بومیان آزاد گذارد. "توسیدید" از اندیشمندان دوران باستان، نخستین نظریات غربی امروزی در مورد جدایی اخلاق از سیاست را مطرح نمود؛ به باور وی، سیاست باید فارق از هرگونه احساسات و اخلاق، راهنمای تصمیم‌گیری دولتها باشد. محتوای تحریف شده کتب عهد عتیق به ویژه تورات که بعدها پیروان بسیاری در غرب و اروپا به دست آورد نیز آکنده از مفاهیم خشونت‌آمیز می‌باشد. در این کتاب یهود به قوم برگزیده خدا توصیف شده و از غیر یهودیان، به حیوانات و حشرات موذی نام برده شده است! امروزه رواج توهم خودبرتربینی در میان صهیونیسم، به گسترش دیدگاه‌های نژادپرستانه در میان این قوم منجر گردیده است. در کتب تحریف شده عهد عتیق شواهد فراوانی وجود دارد که اشغال و تجاوز و خشونت افراط‌‌‌ گونه علیه مردمان سرزمین‌های اشغال‌شده را تجویز می‌کند: «...جمیع ذکورانشان را به دم شمشیر بکش، زنان و اطفال و بهایم و آنچه در شهر باشد را برای خود به تاراج ببر»! عجیب آنکه تورات موجود این‌گونه خشونتها را حتی به انبیای بنی‌اسراییل هم منتسب می‌سازد! کتاب تلمود نیز سراسر آکنده از دشمنی و ناسازگاری با هر آیین غیر یهودی و مدافع دیدگاه نژادپرستانه این قوم می‌باشد. در این کتاب هر موجود غیریهودی به حیواناتی تشبیه گردیده‌اند که خداوند «در ظاهر آنان را به صورت انسان آفرید تا لیاقت خدمتگذاری برای یهود را داشته باشند»! خشونت‌طلبی و تجاوزگری کنونی رهبران صهیونیسم که همواره مورد حمایت قدرتهای غربی نیز بوده است نمی‌تواند با چنین متون و ذهنیت‌هایی بی‌ارتباط باشد. موشه‌دایان نیز با پشتوانه همین دیدگاه، ادعای صهیونیسم بر سرزمین فلسطین را توجیه می‌کرد. @HOWZAVIAN
▪️شروع حسین زیباتر از فاصله نجف تا کربلا فاصله‌ای نیست؛ فاصله‌ای که مأموریتش وصل‌ کردن است؛ دل‌ها را به هم و اشک‌ها را به دریا می‌رساند. با شروع حسین ظاهر و در حریم حسین کامل می‌شود؛ اربعین روایتی از شروع حسین است؛ حسین تازه شروع شده است. ✍️ علی کردانی @HOWZAVIAN
. 🔳آیت الله دریاباری دار فانی را وداع گفت 🔹مؤسس حوزه علمیه حضرت امام صادق(ع) روستای دارالسیاده وشتان آیت الله سید عنایت اله دریاباری پس از سپری کردن دوران بیماری لحظاتی قبل به جوار حق تعالی پیوست. خبرگزاری رسا درگذشت این عالم انقلابی و وارسته، استاد اخلاق و ممتحن شفاهی حوزه علمیه قم را تسلیت می گوید. مراسم تشییع آن عالم و استاد حوزه فردا سه شنبه ۲۹ شهریور ساعت 17 در قم از مسجد امام حسن عسکری علیه السلام چهار راه بازار به سمت حرم حضرت معصومه سلام الله علیها و چهارشنبه صبح از فیروزکوه به سمت دارالسیاده وشتان برگزار می گردد. 🆔 @rasanewsagency @HOWZAVIAN
📣 بالاخره لکنت زبان صدا و سیما شکست! ✍ ابراهیم شریفی 🌀 کینه توزان نظام اسلامی دوباره آشوب ها و اغتشاشاتی را رقم زدند که درباره علل و عوامل این اتفاق و رویکردی که نیروهای مجری امنیت اخلاقی در این رویداد داشتند و نیز سیاست تبعیضی که در این نهی از منکر وجود دارد مباحثی قابل طرح است که محل بحث بنده نیست ولی آنچه تبلور رسانه ای این رویداد و حواشی آن در رسانه ملی بود نکات حائز اهمیتی وجود دارد که اشاراتی خواهم داشت. 🔷 پوشش اعتراضات، تفکیک معترضین از اغتشاش گران، راه اندازی ویژه برنامه هایی با محوریت بررسی ابعاد این رخداد، حتی بازتاب عکس العمل مردم به همین نشست ها از طریق روابط عمومی صدا و سیما، مدیریت در ارائه محتوا(اخبار مربوط به این موضوع به عنوان خبر سوم یا چهارم انعکاس می یافت نه خبر اول)، پخش گزارشات مردمی حتی موافق اعتراض و... که برخی از این رفتارها را برای اولین بار از صدا و سیما در دوران مدیریت جدید شاهد بودیم و این را می توان جای بسی امیدواری دانست. 🔵 این اعتماد به نفس را در مجریان و کارشناسان صدا و سیما هم می توان مشاهده کرد، مجری و کارشناسی که دیگر بدون لکنت با کارشناس مباحثه و مطالبه محترمانه می کند و از تساهل در برخورد دوری می کند و این شایسته تقدیر است. 🔶دکتر جبلی را می توان یک فرد حرفه ای در عرصه خبر دانست. مهمترین ممیزه خبر، سرعت عمل است. از این رو این مدیر سازمانی با کوله باری از تجربیات حرفه ای و دانش خبری بر این صندلی تکیه داده است و به نظر می رسد در این عرصه از مدیریتش موفق بوده است و نمودش در مدیریت اخبار حوادث اخیر، پوشش حواشی سفر رئیس جمهور به آمریکا و... دیده می شود و این، همان مطالبه ای است که طلیعه اش در بیان رهبری عزیزم در بیانیه گام دوم و حتی حکم مدیر اخیر صدا و سیما قابل رؤیت است. 🔔 امیدوارم در آینده نزدیک شاهد سرایت غنای در خبر به سریال ها و برنامه های تحلیلی و حتی سرگرمی باشیم. @HOWZAVIAN
🔻درس استعمارفاطمه میری معلم ما، معلم نمونه‌ی کشوری شده بود. مدل درس دادنش را دوست داشتم مخصوصا وقتی که می‌رفتیم در دنیای قدیم. وقتی که قرار بود جای شخصیت‌های تاریخی بازی‌کنیم‌. شاید همین کارهای او بود که مرا به تاریخ علاقه‌مند کرد. کلاس درس برای من میدان رزم جنگاوران بود؛ میدان سیاست بود. نیمکت‌های مدرسه دور دیوار چیده می‌شدند و وسط کلاس، صحنه جولان ما بود در قامت گذشتگان. روزی وقتی محیای کلاس تاریخ بودیم، معلم ما با گچ‌های رنگی روی زمین کلاس، چیز‌هایی کشید که شبیه هیچ‌یک از دانستنی‌های ما نبود و کلاس، غرق در یک علامت سوال بزرگ. _بچه‌ها می‌دونید این چیه؟ من چی کشیدم؟ سکوت تنها جواب بچه‌های کلاس بود. کم‌کم خط‌های بی‌محتوای معلم داشت معنی پیدا می‌کرد. از بین خطوط، دریای خزر را شناختم و بعد خلیج فارس را، ولی نقشه شبیه ایران نبود خیلی بزرگتر بود. کم‌کم استان‌ها معلوم شد. هرات، تاشکند، بخارا، باکو. درس به صورت جدی شروع شد. قراردادها بود که پشت هم امضا می‌شد. معاهده بود که پشت سر هم توسط شاهان نالایق مهر می‌شد. خون مرد جنگی بود که روی زمین چالدران می‌ریخت. چای و‌ شیرینی بود که خورده‌می‌شد هنگام بستن قرارداد ترکمن‌چای. معلم تخته پاک‌کن را برداشت و هرات را پاک کرد، بعد بخارا و سمرقند بعد باکو را. بعد از گوشه خلیج فارس جایی به نام بحرین. نقشه با خط‌های جدید رسم شد و شد نقشه امروز ما. تلخ‌ترین خاطره دوران مدرسه من همین روز بود. روزی که بغض من و دوستانم اشک شد و بر روی کتاب تاریخ نشست. روزی که یک دشمن واقعی را شناختیم. جهل و خیانت دولت‌مردان و دخالت یک عامل بیگانه. فصل مشترک تمام این جدایی‌ها یک کلمه بود انگلیس. کشوری که پای ثابت تمام معاهده‌ها بود و دشمنی من با او آن‌روز شروع شد. کم‌کم رد پای این پیر روباهِ استعمار را در تاریخ معاصر دیدم. وقتی که در کشورم کودتا می‌شدآن‌هم به دلخواهِ موجود خبیثی به نام ملکه. این شاه می‌رفت و آن یکی بله قربان‌تر از قبلی روی کار می‌آمد و ایران، هر لحظه مظلوم‌تر از قبل. تا این‌که روح الهی امام بر دل‌های مردم ایران تابید و دست ملکه خباثت و عواملش کوتاه شد. نه دست او بلکه دست هر کسی که می‌خواست به تمامیت ایران و به اعتقادات مذهبی مردم ایران، خدشه‌ای وارد کند. این‌روزها ایران ما قوی شده بیشتر از هر زمان دیگری از تاریخ. یکی از دلایل اقتدار امروز ما قطعا به خاطر کوتاه کردن دست عوامل بیگانه است. بیگانه‌ای که جز وابستگی و چپاول ما هدفی نداشته‌است. ملکه مُرد. مثل هر طاغوت دیگری. اما حکومت برپا شده بر مبنای ولایت الهی و حاکمیت مردمی ایران، پرصلابت‌تر از همیشه می‌درخشد در صحنه سیاسی منطقه، بلکه در جهان. نمی‌توانم خوشحالی خودم را از مرگ او انکار کنم. از مرگ ملکه خیلی خوشحالم، اما تا وقتی روح زورگویی و زیاده خواهی باشد، جهان به آرامش نمی‌رسد. استعمار کهنه رفت؛ باید مواظب استعمار نو باشیم. استعماری که روح و فکر ما را هدف بگیرد بی‌آن‌‌که بدانیم. باید قوی شویم. اما در این میان از عوامل دست به سینه استعمار غافل نشویم. این روز‌ها باغ قلهک تهران برای این افراد، فرصت عرض اندام و چاپلوسی است. نکند همین‌ها ملکه مخوف و خونخوار را نجیب و مهربان معرفی کنند. نکند جنایت‌ها فراموشمان شود. امام به ما می‌آموزد: (ما می‌گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما تصمیم داریم پرچم «لا اله الّا الله» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم. فردا ان شاء الله روز پیروزی جنود حق خواهد بود. ولی خواست خدا هرچه هست‌). @HOWZAVIAN
💠 «برابری یا تشابه؛ در جریان‌شناسی عدالت‌خواهی» ♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه 🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره چهلم، تیرماه ۱۴۰۱ ✴️ سرخط‌های این شماره: 🔻رویکرد جریانات اندیشه‌ای نسبت به عدالت و عدالت‌خواهی؛ 🔻تمایز عدالت‌خواهان در توجه به ساحات سه‌گانه برابری؛ 🔻تبیین رابطه آزادی و عدالت و تقدم یکی از آنها در فلسفه؛ 🔻نقد عدم توجه همزمان به دو گونه عدالت واقعی و ادراکی. ✳️ به ضمیمه یادبود استاد رسانه‌پژوه مرحوم محمدحسین فرج‌نژاد لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه 💢 https://fekrat.net/?p=10973 @HOWZAVIAN