🔻 آداب نانوشته سفر اربعین
• برای خوردن و پذیرایی شدن نروید.
• برای خوش گذشتن نروید.
• به دنبال حاشیه [خرید سوغات و... ] نباشید.
• در کربلا اقامت زیاد نداشته باشید.
• در نجف تا هر وقت خواستید بمانید.
• اگر توانستید در مسجد کوفه،در محراب امیرالمومنین نماز بخوانید.
• اگر زود جوش هستید، دیرتر عصبانی شوید.تمرین ایثار کنید و کمتر به یکدیگر غر بزنید.
• صبر داشته باشید و همسفر سازگارتر با اخلاقتان انتخاب کنید.
• توقع خود را از امکانات و میزبان کم کنید.
• اهانت، شوخی بیجا و بحث های سیاسی را رها کنید.
• اولویت را به مسن ها،کودکان و معلولین بدهید.
• نکات شرعی و فاصله با نامحرم را رعایت کنید.
• اولین حاجتتان ظهور امام زمان عج باشد و به نیابت از رهبر انقلاب و شهدا هم پیاده روی کنید و فقط حاجت دنیوی نخواهید!
✍ فاطمه حسینی آملی
____________________
#نویسندگان_حوزوی_مازندران
🆔 @howzavian_mazandaran
#محتوای_تبلیغی
بستۀ جامع اربعین (ویژهٔ مبلغان)
تنوع محتوایی با بیش از ۱۰۰ محصول
ــــــــــــــــــــــــ
1️⃣ اربعین ما را کجا میبرد؟! از «استاد پناهیان»
🔸برای مشاهده و دریافت محتواها به نشانی زیر مراجعه نمایید:
https://B2n.ir/j83421
2️⃣ اربعین اقتصاد
🔹برای مشاهده و دریافت محتواها به نشانی زیر مراجعه نمایید:
https://B2n.ir/f83103
3️⃣ بستۀ جامع محتوایی
🔸برای مشاهده و دریافت محتواها به نشانی زیر مراجعه نمایید:
https://B2n.ir/y97516
4️⃣ اربعین شروعی برای زندگی تازه از «استاد پناهیان»
🔹برای مشاهده و دریافت محتواها به نشانی زیر مراجعه نمایید:
https://B2n.ir/k51964
5️⃣ موج سوم عشق از «استاد قنبریان»
👈برای مشاهده و دریافت محتواها به نشانی زیر مراجعه نمایید:
https://B2n.ir/y75836
6️⃣ پای سفرۀ اربعین
👈برای مشاهده و دریافت محتواها به نشانی زیر مراجعه نمایید:
https://B2n.ir/b32626
7️⃣ قدمقدم تا ظهور
👈برای مشاهده و دریافت محتواها به نشانی زیر مراجعه نمایید:
https://B2n.ir/n44516
ــــــــــــــــــــــــ
همقلم
شبکۀ ملی تولیدکنندگان محتوای تبلیغی
eitaa.com/Hamghalam
💢#سگ و زندگی ایرانیان
«تحلیلی بر فرایند چگونگی و چرایی سگ گردانی»
✍سید جواد محمدزاده
این روزها که پدیده ای به نام #سگ سر سفره زندگی ایران اسلامی پا نهاده است و عضو جدید برخی خانواده های ایرانی شده است و دل و قلوه به جناب سگ می دهند و باهم به هواخوری می روند و زیست جدیدی را در حال راه انداختن هستند؛ چند نکته بیان می کنم:
🔻نکته اول سگ سنتی
از گذشته سگ همانند دیگر مخلوقات خداوند نقش خود را می دانست و در نگهبانی و پاسبانی از مکان ها و حراست از دام ها و گله های گوسفندان در مقابل گرگ ها و درندگان؛ یک قهرمان بی نظیر با همان آناتومی دفاعی خود می درخشید. حتی در همراه جوانمردان اصحاب کهف با همان شرح وظیفه نگهبانی خود جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. مورد احترام بود. غذا به او داده می شد. همراه بود اما با همان نفر اولی مواظبت ها و حراست ها و تمام.
🔺نکته دوم سگ مدرن
جامعه ماشینی با غول افکن های برج و آپارتمان و شهرنشینی ها با سرعت نور دست به تغییر همه سنت ها و لوازم در گذشته زد. بهم ریخت.ساخت و سازها و شب بیداری ها و فست فودها و پیتزا خوری ها با ماشین گردی را به منوی زندگی خود تزریق کرد. ناخودآگاه جناب سگ از پست نگهبانی ارتقا پیدا کرد و به مقام عزیز دردانه و لوس و ملوس وارد خانه ها شد! روی مبل نشست! دست در گردن مادر و پدر انداخت و با هم تخمه شکاندند و خندیدند و از یک قلاده به یک نفر تغییر کاربری داد!
🔹نکته سوم چرایی سگ
جناب مستطاب سگ وقتی دست در دست ما گذاشت و راه رفت و صاحب شناسنامه هویتی شد! هر شخص و گروهی اندر احوالات و چرایی آن مقاله نوشتند و سخنرانی ها کردند!!
▪️بعضی ها نوشتند که سگ صاحب تخت خواب شد؛ چون زن و شوهر ها بچه ندارند و مشکل در نبود فرزند است. بلندگو ها را روشن کردند و فریاد فرزند آوری را با صدای بلند سر دادند!
▪️برخی ها گفتند که سگ تنهایی مردان و زنان را پر می کند و این را با اجتماعات کامل کنیم!
▪️گروهی قلم زدند که سگ نجس است و مساله طهارت و نجاست را مردم نمی دانند. فیلم و انیمیشن ساختند که سگ نجس العین است!
▪️عده ای پوستر و بنر و نشریه زدند اندر مضرتات میکروبی سگ و ناله سردادند که ای وای سگ حامل بیماری ها و میکروب ها است!
▪️جمعی با راه انداختن ماشین حمل سگ در محیط های عمومی تلاش کردند تا فرهنگ سگ گردانی را جمع کنند!
همه این نگاه ها و راه ها در نوع خودش مفید است و گاهی نیز راهگشا می باشد.
🔸نکته چهارم سگ سوغات مدرنیته
تمدن غرب در حال گلاویز شدن با تمدن نوین اسلامی است و این همنشینی ایرانی ها در سفر به کشورهای غربی از طریق فضای مجازی و حقیقی و غور کردن در افعال و رفتار اروپایی ها و آمریکایی ها و غربی ها، سوغات سگ گردانی را وارد بلاد اسلامی ایران کردند.
امپراطوری رسانه ای غرب از چشم خیلی از ما مغفول مانده است. جهان مدرن چنان چشم نواز است که انسان های شرقی مبهوت جلال و جبروت آن گشته اند و از آن سگ را برگزیده اند!!
مردم ناآگاه نیستند. مساله ما از نوع فقهی و طهارت و نجاست سگ نیست. نبود فرزند و مشکلات اقتصادی دلیل نمی تواند باشد.
آنچه سگ را آراسته و در بغل مرد و زن و دختر و پسر ما جا داده است؛ همان تاثیر همنشینی و جلوه سوغاتی تمدن غرب است.
📌نکته پنجم چگونگی حل سگ
با این سوغاتی نامیمون جهان غرب چه باید کرد؟!
راه بیان مسائل فقهی و طهارت و نجاست نیست که هیچ جواب نمی دهد.
راه یک کلمه است و آن انسان شناسی الهی است.
انسان در نگاه غربی ها همان کالای بی ارزشی است که با مرگ نابود می شود!
انسان در نگاه اسلام یک خلیفه الله است که می تواند به مقام خلت برسد و همه عالم در تسخیر اوست.
انسان را باید به مخاطب شناساند و نور ولایت الهی را بر قلب تاباند.
____________________
#نویسندگان_حوزوی_مازندران
🆔 @howzavian_mazandaran
14.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👤 استاد #پناهیان
🚩 مگر میشود امام حسن عسکری شیعیان را به اربعین دعوت کنند اما پسر خودشان یعنی حجتبن الحسن، در این راهپیمایی عظیمشرکت نکنند؟
▫️ #نذر_ظهور
____________________
#نویسندگان_حوزوی_مازندران
🆔 @howzavian_mazandaran
◼️امام سجاد علیه السلام در آخرین شب، برای شتر خود هم وصیّت میکند!
#آیین_محبت
📌امام سجاد علیه السلام شتری داشتند که بر آن سالیان زیادی حج مشرف شده بودند، و هیچگاه بر آن تازیانه وارد نفرموده بود.
🔸️در روایتی آمده: یک بار شتر در حرکت کندی کرد، حضرت (ع) لحظهای چوبدستی خود را به سمت او بالا برد، اما فرمود: «آه! اگر این نبود که قصاصی در کار هست...(بر او ضربه ای میزدم)» و سپس دست خود را پس کشید.
حضرت (ع) حتی در آخرین شب حیات خود، به فکر آن شتر بود و وصیّت نمود که برایش علف حاضر کنند!
🔸️این شتر به قدری دلبستهی امام زین العابدین علیه السلام گشته بود که پس از شهادتش با اینکه هرگز مدفن امام را ندیده بود، اما به سمت قبر مطهّر آمده و پیوسته ناله میکرد و خود را به قبر میمالید. تا جایی که امام باقر علیه السلام از شایع شدن این خبر نگران گشته و امر نمودند قبل از اطلاع مردم، آن شتر را برگردانند؛ اما شتر همراهی نمیکرد. تا اینکه امام باقر علیه السلام فرمود: او را رها کنید که در حال وداع است.
پس شتر به مدّت سه روز در کنار مدفن شریف ماند تا در روز سوّم مرگش رسید...
▪️حجتالاسلام دهبان
____________________
#نویسندگان_حوزوی_مازندران
🆔 @howzavian_mazandaran
حقیقت آن است که سفر زیارت، نقل مکانی بیهدف از شهری به شهر دیگر نیست. زیارت در معنای راقی خود مقدمه نصرت بل خود آن است؛ اتصال به امام برای یاری او. که فرمود در زیارت بگویید: نصرتی لکم مُعَدّة.
به گمانم نسیان این نکته در سفر زیارت_خاصه سفر اربعین_ آن را از معنای حقیقی خود تهی میکند.
برخی در جاده با حمل چنین شعارهایی این نکته را به دیگر زائران یادآور میشوند.
#جاده_نصرت
#اربعین
م.حسنزاده
____________________
#نویسندگان_حوزوی_مازندران
🆔 @howzavian_mazandaran
💢 روز جهانی مسجد، روز مقاومت
🔷 فراموش نکنیم که روز مسجد اساساً یک روز انقلابی است؛ یعنی تشکیل این روز و تعیین این روز که به خواست و مطالبه جمهوری اسلامی بود و در سازمان کنفرانس اسلامی بهعنوان روز مسجد تصویب شد، بهمناسبت آتش زدن مسجدالاقصی است؛ بهمناسبت مقابله با دشمن صهیونیست است؛ اساس این روز یک چنین اساسی است؛ با این نگاه به روز مسجد نگاه کنید و حرکت را در این مسیر قرار بدهید.
🎙 امام خامنهای مدظلهالعالی؛ ۱۳۹۵/۰۵/۳۱.
🌷روز جهانی مسجد گرامی باد.
____________________
#نویسندگان_حوزوی_مازندران
🆔 @howzavian_mazandaran
یک بیت روضه حفظتان باشد ..
روی دیگر عدالت و ذوالفقار علی، باب واسعهی رحمت الهی سیدالشهدا علیهالسلام است.
تجلی صفت رحمانیت و ارحم الراحمین در سیدالشهدا علیهالسلام است؛
باب واسعه رحمت الهی ..
آقای نخودکی میگفت:
«یک بیت روضه حفظتان باشد یک جا به دردتان میخورد اینجا نشد آنجا به درد میخورد.»
این یک بحث احساسی نیست؛
چون ما در مسیر بازگشت، از سکراتِ لحظه موت تا عبور از شب اول قبر، برزخ و ...
یا باید با عدل الهی با ما معامله شود یا باید یکی از صفات الله در ما تجلی کند و مظهر آن باشیم.
از این جهت است که میگویند یک بیت روضه حفظتان باشد. یعنی شما یک علقهی حقیقی و تکوینی با سیدالشهدا علیهالسلام داشته باشید.
چراکه آنجا از داناییها سوال نمیکنند بلکه از داراییها سوال میکنند.
احمد فرحانی | نظامات فکری ، ج ۱۲
____________________
#نویسندگان_حوزوی_مازندران
🆔 @howzavian_mazandaran
💠 اوضاع مالی اهل علم
🔻آیتاللهالعظمی جوادی آملی دام عزه:
◻️ از امام معصوم علیه السلام پرسیدند: چرا علما از نظر رزق وضعشان ضعیف است؟ فرمود: «ألیس العقل رزقاً؟»
...آن بیچاره عمرش را داده پول گیرش آمده و میگذارد و میرود... مبادا اینها طلبه ای را بلرزاند. فرمود اگر خواستی خودت را بسنجی، با بازاری نسنج. خود را با متکاثر نسنج. تو کوثر داری، کوثر را با کوثر میسنجند، کوثر را که با تکاثر نمیسنجند. بله سرمایهدارها بر اساس (ألهاکم التکاثر) باید یکدیگر را با خودشان بسنجند... «توزن دماء الشهداء و مداد العلماء»؛ این کوثرها را با هم میسنجند. آن مرکّب عالم با خون شهید، خون این شهید با مرکّب عالم، اینها هر دو کوثرند، کوثرها را با هم بسنجید. تازه گفتند در آن کوثر، مداد عالم افضل است، یا لااقل معادل است.
📎 خطبه نماز جمعه آیت الله جوادی آملی - ۱۳۸۰/۳/۴
#درس_اخلاق
____________________
#نویسندگان_حوزوی_مازندران
🆔 @howzavian_mazandaran
یادداشت «تکثر مذهبی زیر تیغ هویتگرایی فرقهای»
(بهبهانهی ایجاد مزاحمت برخی زائران ایرانی برای شیعیان بُهره در عتبات)
🔹 غیبت عجیب شیعیان بُهره در پیادهروی اربعین🔹
✍️ علی تقیزاده داوری
در این دو هفته ای که از آغاز پیاده روی اربعین گذشته، علیرغم تلاش فراوان در فضای مجازی و یا از طریق مشاهده میدانی توسط دوستان حاضر در مسیر پیاده روی، هنوز نشانه ای بر حضور و مشارکت شیعیان بهره داودی در مسیرهای پیاده روی نیافته ام!
حتی بر فرض هم اگر چند نفری از آنان بوده باشند، اما چنان اندک و کمرنگ بوده که اصلا نمی توان آن را به عنوان حضور و مشارکت طایفه بهره داودی برشمرد و بنابراین با اطمینان می توان از عدم حضور بهره ها در پیاده روی اربعین سخن گفت.
این در حالیست که تا دو سال قبل حضور شیعیان بهره در پیاده روی اربعین به خوبی به چشم می آمد. هم خود آنان در صفحات مجازی فیلم هایی از حضورشان را به اشتراک می گزاردند و هم برخی شیعیان اثناعشری با شوق و ذوق، مشارکت هم کیشان شش امامی خود را نشان می دادند.
حضور بهره ها در پیاده روی اربعین نه تنها به شکل طی طریق، بلکه بعضا در قالب توزیع مواد غذایی یا مشارکت در برخی خدمات مواکب دیده می شد. اما هم سال گذشته و هم امسال غیبت تاسف آوری داشته اند!
برای عدم حضور آنان دلیلی نمی توان بیان کرد مگر آزار و ایذائی که طی دو سال گذشته عده ای از شیعیان فتنه انگیز ایرانی علیه بهره ها در اعتاب مقدسه مرتکب شده اند. احتمالا این آزارها موجب شده، بهره ها حضور خود در عتبات را منحصر به حضور درون آستان های مقدس در نجف و کربلا نمایند.
بهره ها نه مشکل مالی دارند که مانع سفر و حضور آنان در مراسم اربعین شود و نه ممانعتی از سوی دولت هند و یا عراق نسبت به آنان وجود دارد و لذا تنها دلیل متصور و محتمل بر غیبت آنان، پرهیز از مواجهه با شیعیان آزاررسان ایرانی است.
خلاصه آنکه در کمال تاسف باید گفت اقدام ناشایست و فتنه انگیز برخی از شیعیان ایرانی در توهین و آزار بهره ها، موثر واقع شده و توانسته اند بهره ها را از مشارکت در اجتماع وحدت آفرین اربعین باز دارند! و شاید در گام بعد بتوانند حضور آنها در آستان های مقدسه نجف و کربلا را هم محدود و کمرنگ سازند! مگر زعمای شیعی فکری بر این امر بنمایند.
____________________
#نویسندگان_حوزوی_مازندران
🆔 @howzavian_mazandaran