علی اکبر (ع) در بیان امام زمان(عج)
🌕 امام زمان ارواحنافداه در زیارت ناحیه مقدسه، اینگونه حضرت علی اکبر علیه سلام رو برای ما معرفی می کند...
🔺 «السلام علیک یا أول قتيل من نسل ځير سليل من سلاله ابراهیم خلیل؛
حضرت در ادامه این درسنامه می فرماید:
🔺 أشهد انك أولى بالله وبرسوله
«و جعلنا الله من ملاقیک ومرافقيک
...وأبرء إلى الله من قاتلیک و اسئل الله مرافقتك في دار الخلود و أبرء إلى الله من أعدائک اولی الجحود و السلام علیک و رحمة الله و بركاته
🔸 امام زمان ارواحنافداه علی اکبر علیهالسلام را به امتیازاتی مخصوص، وصف نموده است:
🔹 ۱. سلام و صلوات بر علی اکبر علیهالسلام را بعد از سلام و صلوات برجد مظلوم خود، حضرت حسین بن على علیهالسلام قرار داده است و پس از آن شروع به زیارت سایر شهدا نموده است و ایشان را اولین شهید آل هاشم در صحرای کربلا معرفی کرده است.
🔹 ۲. علی اکبر علیهالسلام را از هر کس به خدا و رسولش نزدیکتر معرفی نموده است.
🔹 ٣. از خداوند درخواست می نماید که همواره توفیق زیارت حضرت علی اکبر علیهالسلام را داشته باشد.
🔹 ۴. از خداوند مسألت می نماید که در روز واپسین، همنشین علی اکبر علیهالسلام باشد.
🔹 ۵. شدت لعن و نفرین آن حضرت بر قاتلان علی اکبر علیهالسلام حاکی از شدت غضب آن حضرت نسبت به آن جفا پیشگان است.
📚 بحارالانوار، ج۹۸، ص۲۶۹
https://eitaa.com/howzeh1399
عبدالرحمن بن عبد ربه انصاری خزرجی:
از شهدای کربلاو از اصحاب رسول خدا (ص) بود و پس از رحلت آن حضرت نیز از کسانی بود که به امیرالمؤ منین ، اخلاص داشت و از آن حضرت قرآن آموخته بود .
روز تاسوعا با « بُریر » شوخی می کرد ،وقتی گفتند : الا ن چه وقت شوخی است ، گفت : چرا خوشحال نباشم ؟ میان ما و بهشت ، جز درگیری با این کافران و شهادت فاصله ای نیست . او از شخصیتهای بارز
شیعی کوفه محسوب می شد و در ایام نهضت مسلم بن عقیل ، از مردم به نفع حسین بن علی علیهما السلام بیعت می گرفت .
https://eitaa.com/howzeh1399
او از کسانی است که در روز رحبه در برابر مردم به ماجرای غدیر و سخن پیامبر درباره ولایت امام علی(ع) شهادت داد.
امیرالمؤمنین در روز رحبه از صحابه ای که شاهد ماجرای جانشینی او در روز غدیر بودند خواست تا از جای برخیزند و به خلافت او شهادت دهند.تعدادی از صحابه پیامبر(ص) و یاران امام علی(ع) که تعداد آنان رافقط از دوازده تا سی نفر برشمردهاند برخاستند و گواهی دادند که حدیث غدیر را از پیامبر اسلام(ص) شنیدهاند. که ابوعبدالرحمن بن عبد ربّه انصاری نیز در میان آنها بود
عبدالرحمن از مکه با کاروان امام حسین همراه شد.
صبح عاشورا و در حمله اول به شهادت رسید. اگر چه بنا به نقل ابن شهر آشوب او در جنگ تن به تن کشته شد. اما قول اول از اعتبار بیشتر برخوردار است. او به هنگام شهادت 70 سال سن داشت.
در زیارت نامهها موجود نامی از وی ذکر نشده است.
منبع:سایتهای: تبیان دستیارزندگی،امامت پدیا،ویکی پدیا ،حوزه،منتظران 1436کوثربلاگ.
https://eitaa.com/howzeh1399
❌ شبهه
نام: یزید
شهرت: بنی امیه
نام پدر: معاویه
نام پدربزرگ: ابوسفیان
نام جد بزرگ: عبدالمطلب
نام: حسین
شهرت: بنی هاشم
نام پدر: علی
نام پدربزرگ: محمد و ابوطالب
نام جد بزرگ: عبدالمطلب
نتیجه گیری:
رابطه ی امام حسین و یزید: پسر پسرعمو
رابطه ی امام علی و معاویه: پسرعمو
رابطه ی معاویه و محمد (ص): پسرعمو
رابطه ی ابوسفیان و ابوطالب:برادر
رابطه ی محمد (ص) و ابوسفیان: ابوسفیان عموی محمد
رابطه ی ابوسفیان و امام علی: ابوسفیان عموی امام علی
❌علت اختلاف: دعواي خانوادگي بر سر قدرت؛
کسی نیست بگوید شما ايرانيان را چه؟ كه سال هاست بر سر خود میزنيد؟!
✅پاسخ:
خلاصه شجره نامه پیامبر (ص) و ابوسفیان:
– عبدمناف – هاشم – عبدالمطلب – عبدالله – محمد (ص)
– عبدمناف – عبدالشمس – امیه – حرب – صخر (ابوسفیان)
2. عبدالمطلب ابدا در شجره پدران ابوسفیان قرار ندارد و تنها نسب مشترک او با پیامبر (ص) به عبد مناف باز میگردد!
✅ یعنی امام حسین (ع) و یزید تا نسلها قبل نیز رابطه خویشاوندی نداشته اند!
با توجه به موارد بالا: نسبت های فامیلی ذکر شده صحیح نیست؛ درنتیجه امام حسین (ع) و یزید پسر پسرعمو نیستند!
– علاوه بر آن دو دیدگاه در مورد «امیه» جد ابوسفیان وجود دارد؛
الف: او برده ای رومی (و به احتمال زیاد یهودی) است که عبدالشمس او را آزاد کرده و به فرزندخواندگی پذیرفت.
ب: «امیه» فرزند عبد الشمس است.
البته دیدگاه اول بسیار مستندتر است. وجود این دو دیدگاه هیچ تفاوتی در اصل موضوع ایجاد نمیکند و در حالت دوم نیز اجداد ایشان از چند نسل قبل مجزا بوده اند.
3. جناب ابوطالب پدر حضرت علی (ع)، فرزند عبدالمطلب هستند.
بنابراین:
– ابوطالب و ابوسفیان برادر نیستند!
– ابوسفیان عموی پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) نیست!
🔹نویسنده متن دچار اشتباه شده است، او «ابوسفیان بن حارث بن عبدالمطلب» را با «ابوسفیان بن حرب بن امیه» اشتباه گرفته و به همین جهت ابوسفیان را عموی پیامبر میداند، که در این صورت نیز اشتباه کرده است؛ در اینجا ابوسفیان بن حارث، پسر عموی پیامبر است نه عمو.
4. تمام این جعلیات به این دلیل در شبهه آمده تا مخاطب را وادار به پذیرش دلیل دروغین «اختلاف خانوادگی» و «قدرت» جهت قیام امام حسین (ع)
منبع:مرکز پاسخگویی به شبهات فضای مجازی
https://the14.ir/fa/
https://eitaa.com/howzeh1399
🔴 فلسفهٔ عاشورا
محرم_۱۴۰۰
🔸اگر از ما بپرسند: شما در روز عاشورا که دائماً حسینحسین میکنید و به سر خودتان میزنید، چه میخواهید بگویید؟ باید بگوییم: ما میخواهیم حرف آقایمان را بگوییم. ما هر سال میخواهیم تجدید حیات کنیم (یا أَیُّهَا الَّذینَ امَنوا اسْتَجیبوا لِلّٰهِ وَ لِلرَّسولِ إذا دعاکُم لِما یُحییکُم)۱.
🔸باید بگوییم عاشورا روز تجدید حیات ماست. در این روز میخواهیم در کوثر حسینی شستشو کنیم. تجدید حیات کنیم. روح خودمان را شستشو بدهیم. خودمان را زنده کنیم. از نو مبادی و مبانی اسلام را بیاموزیم. روح اسلام را از نو به خودمان تزریق کنیم. ما نمیخواهیم حس امر به معروف و نهی از منکر، احساس شهادت، احساس جهاد، احساس فداکاری در راه حق، در ما فراموش بشود. نمیخواهیم روح فداکاری در راه حق در ما بمیرد.
🔸این فلسفهٔ عاشوراست؛ نه گناه کردن و بعد به نام حسینبنعلی بخشیدهشدن!
۱: انفال، ۲۴
📚 #کتاب حماسه حسینی- استاد شهید مرتضی مطهری