۲۲ شهریور ۱۴۰۲
🥀در سوگ نبی جهان سیه میپوشد
▪️در سینه،دل ازداغ حسن میجوشد
🥀از ماتم هشتمین امام معصوم
▪️هر شیعه ز درد، جام غم مینوشد
رحلت جانسوز وشهادت گونه حضرت نبی اکرم خاتم الانبیاء #محمد_مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت فرزند دلبندش حضرت #امام_حسن_مجتبی علیه السلام کریم اهل بیت و #امام_رضا علیه السلام بر تمامی شیعیان جهان تسلیت باد.
#ماه_صفر
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
۲۲ شهریور ۱۴۰۲
۲۲ شهریور ۱۴۰۲
هدف از بعثت رسول الله(ص) وآثاربرکات آن درقرآن:
جهادتبیین: روحانی حسینی
1- دعوت به توحید واجتناب ازطاغوت:
(وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ) 36 نحل .
2- اقامه عدل و قسط در جامعهٔ بشر:
(لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِیزان لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ).
3- برپایی حکومت الهی:
(وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ). نساء آیهٔ ۶۴، (أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ)
4- تعليم و تربيت و تزکيه نفوس:
لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤْمِنينَ اِذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولا مِنْ اَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ اِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفى ضَلال مُبين
(سوره آل عمران، 16
5- تقرّب به خداوند :
سورهٔ اعراف آیهٔ ۲۹:
(قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ وَأَقِيمُواْ وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ).
6- نفي معبودهاي باطل و عوامل سقوط:
(وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ).
7- اتمام حجّت به مردم:
وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا﴿اسرا15﴾
8- رفع اختلاف درمیان مردم:
وَ اَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النّاسِ فيَما اخْتَلَفُوا فِيهِ؛
آيه 213 سوره بقره
9- آزادي انسان ها از زير يوغ طاغوت ها و استكبار:
وَ يَضَعُ عَنْهُمْ اِصْرَهُمْ وَ الاَغْلالَ الَّتي كانَتْ عَلَيْهِمْ؛
10- هدايت، امر به معروف و نهي از منكر و رهايي از ظلمت ها :
كِتابٌ اَنْزَلْناهُ اِلَيْكَ لِتُخْرجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ اِلَي النُّورِ؛ (۲ابراهیم)
11- تقويت و ارتقاء تفكّر و انديشه صحيح:
چنان كه امام كاظم(ع) فرمود :
مابَعَثَ اللّهُ اَنْبِيائَهُ وَ رُسُلَهُ اِلي عِبادِهِ اِلاّ لِيَعْقِلُوا عَنِ اللّهِ... وَاَكْمَلُهُمْ عَقْلاً اَرْفَعُهُمْ دَرَجَةً فِي الدُّنْيا وَالآخِرَةِ؛
12- اسوه وتكميل و ارتقاء ارزش هاي اخلاقي:
«لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه»(سوره قلم آیه ۴) اِنَّما بُعِثْتُ لاُتَمِّمَ مَكارِمَ الاَخْلاقِ؛
13- اشراف و شهادت بر مردم:
«یا ایّهَا النَّبی انّا اَرسَلناکَ شاهداً وَ مُبشّراً وَ نَذیراً و َداعیاً الی الله وَسِراجاً مُنیرا»(سوره بقره آیه ۱۴۳)
14- انذار و تبشیر عالم:
«و ما ارسلناک الا کافةٌ للناس بشیراً و نذیراً»(سوره نساء آیه ۱۶۵)
۲- ضرورت وآثار شناخت سيره وسنت .
1- دست یابی به الگوهای هدایتی.
وَإِن تُطِيعُوهُ تَهْتَدُوا وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ ﴿54/نور﴾.
۳- بركات پیروی و اطاعت از سنت رسول الله(ص).
1- خداوند تنها راه رهایی از آتش دوزخ و دوری از آن را، پیروی و اطاعت از خداوند و سنت پیامبر(ص) برمی شمارد.
2- راه دست یابی به نیک فرجامی وموجب رستگاری بشر می داند. در آیه 153 سوره انعام از آن به «صراطی مستقیما»یادفرموده.
3- عامل ایمنی از اختلافات در حوزه عمل اجتماعی است.
(آل عمران آیه103).
4- دست یابی به رحمت خاص الهی و برخورداری از آن.
5- رهایی از افکار جاهلی و اندیشه های خرافی.
(مائده آیه 103و 104) .
6- رسیدن به حیات معنوی .
۴- آثار مخالفت با سنت و سیره :
1- کفر
(آل عمران آیه 32 و نور آیه 47).
2- نفاق و دورویی.
(نساء آیات 60 و 61).
3- حبط و بطلان همه کارهای نیک و پسندیده از نماز و روزه و انفاق و زکات و خمس (محمد آیه 33)،
4- خروج از ولایت خداوند و رها شدن در حکومت گمراهان (نساء آیه 115)
5- پشیمانی در قیامت(فرقان آیه 27)
6- شرمساری و سرافکندگی در رستاخیز(نساء آیه 42)،
7- محرومیت از محبت خدا.
(آل عمران آیه 31 و 32)
8- و از همه بدتر، خروج شخص مخا لف سنت و سیره از ماهیت انسانی و تبدیل شدن به جانورانی که بدتر از آنان یافت نمی شود.
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
۲۳ شهریور ۱۴۰۲
امام حسن مجتبی (ع) کریم اهل بیت:
جهادتبیین :روحانی حسینی
امام حسن مجحتبی (ع) نسبت به دردمندان و تیره بختان جامعه بسیار دلسوز بودند و با خرابه نشینان دردمند و اقشار مستضعف و کمدرآمد همراه و همنشین میشدند و دردِ دلِ آنها را با جان و دل میشنیدند و به آن ترتیب اثر میدادند، و در این حرکت انساندوستانه جز خداوند را مدنظر نداشتند. هیچ فقیر و مسکینی از در خانه حضرت ناامید برنگشت و حتی خود ایشان به سراغ فقرا می رفتند و آنها را به منزل دعوت می کردند و به آنها غذا و لباس میدادند.(1)
امام حسن مجتبی (ع) تمام توان خویش را در راه انجام امور نیک و خداپسندانه به کار میگرفت و اموال فراوانی در راه خدا می بخشید. مورّخان و دانشمندان در شرح حال زندگانی پر افتخار ایشان، بخششهای بیسابقه و انفاقهای بسیار بزرگ و بی نظیری ثبت کرده اند. آن حضرت در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم تقسیم کردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشیدند.(2)
روایت شده که روزی امام حسن (ع) بر جمعی از مساکین گذشت که پارهای چند از نان خشک ها را بر روی زمین گذاشته اند و می خورند، چون نظر ایشان به آن حضرت افتاد از امام دعوت کردند و حضرت از اسب پیاده شدند و فرمودند:« خدا متکبّران را دوست نمیدارد»و با ایشان نشستند و از طعام ایشان تناول کردند و سپس از همه ی مساکین خواستند که برای صرف غذا به خانه ی حضرت بروند و حضرت با غذاهای خوب از ایشان پذیرایی نموده به همه ی آنها لباسهای مناسب هدیه دادند.(3)
بسياري از فضائل است كه گاهي از امام حسن (ع) روايت ميشود و گاهي از امام حسين (ع) و اين ناشي از شباهت آن دو بزرگوار است. روایت فوق هم در مورد هر دو امام(ع) نقل شده است.
روایات تاریخی مربوط به بخششهای آن حضرت فراوان می باشد که ذکر تفصیلی آنها مناسب این نوشته نیست. وقتی از خود امام پرسیدند، چرا هرگز سائلی را ناامید برنمیگردانید؟ فرمودند:«من هم سائل درگاه خداوند هستم و میخواهم که خدا مرا محروم نسازد و شرم دارم که با چنین امیدی سائلان را ناامید کنم. خداوندی که عنایتش را به من ارزانی میدارد، میخواهد که من هم به مردم کمک کنم».(4)
به خاطر این بخشندگیها و کارهای نیکی که از سوی امام حسن مجتبی (ع) در مسیر خیر، احسان و کمک به طبقات درمانده و نیازمند انجام میگرفت آن حضرت را کریم اهل بیت لقب داده اند.و با توجه به کرامت ها و بخشش های کم نظیر و گاهی بی نظیر آن امام بزرگوار لقب «کریم» برازنده آن حضرت است.
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
۲۴ شهریور ۱۴۰۲
🚨 رتبه IQ کشورهای جهان
4⃣ #ایران
9⃣ آلمان
6⃣1⃣ روسیه
7⃣1⃣ #امریکا
4⃣2⃣ ایتالیا
2⃣3⃣ انگلیس
فرانسه حتی در بین ۴۰ کشور هم نیست‼️
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
۲۴ شهریور ۱۴۰۲
عموی برادر عزیزمان
جناب آقای پویا مردمی
تسلیت به این برادر گرامی
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
۲۴ شهریور ۱۴۰۲
۲۴ شهریور ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #شهادت_امام_رضا علیه السلام
ای ڪاش حرم بودم و مهمان تو بودم
مهمان تو و سفره احسان تو بودم
یڪ پنجره فولاد دلم تنگ تو آقاسٺ
ای ڪاش ڪہ زوار خراسان تو بودم…
🏴 سالروز شهادت هشتمین نور ولایت و امامت، امام الرئوف حضرت #امام_رضا (ع) تسلیت باد
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
۲۴ شهریور ۱۴۰۲
۲۴ شهریور ۱۴۰۲
مراسم شام غریبان و ترحیم
مرحوم مهندس مسعود مردمی
فرزند گرامی شهید والامقام مجید مردمی و عموی برادر عزیزمان آقای پویا مردمی استاد معین و فرمانده محترم پایگاه بسیج طلاب مدرسه علمیه حضرت امیرالمؤمنین عليه السلام تبریز
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
۲۴ شهریور ۱۴۰۲
۲۴ شهریور ۱۴۰۲
حوزهعلمیهحضرتامیرالمؤمنینع تبریز
🎞 #شهادت_امام_رضا علیه السلام ای ڪاش حرم بودم و مهمان تو بودم مهمان تو و سفره احسان تو بودم یڪ پنج
هوالمصور
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
سلام به آقای خوبم، سلام به مولای عزیزم، سلام به امام رئوف و مهربانم، سلام به خورشید تابان خراسان، سلام به گنبد طلاییت، سلام به کبوترهای حرمت و سلام به زائرهای عاشقت.
چقدر زیباست گنبد زرد طلایی ات که از دور حکایت می کند در این شهر عزیزی مهمان است. برق طلایی زرد گنبدت روشنی چشمم است، پرچم روی حرمت نوازش صورتم است، صدای نقاره ها چنان در هوا پخش می شود که هر کسی را مست تو می کند.
و اما چه بگویم از زائران حرمت که با پای پیاده مسافت ها را طی می کنند و برای دیدنت لحظه شماری می کنند.
عجب صفایی دارد پنجره فولادت که بارها ، بارها دلم را به آن گره زدم و خواستم تا یاری ام کنی، من گدای در خانه ات هستم. نکند این گدا را رها کنی، یا امام رضا با دلم به سویت آمدم، آقا مرا میخری...؟
و اما از کاسه های طلایی سقا خانه ات که وجود مان را شاداب می کند، آبش، دل ما را جلا می دهد. مولای من، سرور من حرف های مرا می شنوی؟ هر بار که حرمت آمدم اذن دخولم باب الجواد بود ، جان مادرت زهرا دستم را بگیر، مرا کربلایی کن، عاشق و شیدای حسین کن.
اذن ورود کربلا با امضای تو صادر می شود، رضا جان، عزیز دل زهرا بیا ضامن ما شو، ای ضامن آهو.
دامن آلوده وروی سیاه آورده ام
گرچه چیزی دربساطم نیست آه آورده ام
هرچه بودم ،هرچه هستم ،برکسی مربوط نیست
برامام مهربان خودپناه آورده ام😭
#آرام_جانها #زیارت_مجازی #امام_رضا
#شهادت_امام_رضا علیه السلام تسلیت
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
۲۴ شهریور ۱۴۰۲
۲۵ شهریور ۱۴۰۲
۲۵ شهریور ۱۴۰۲
۲۵ شهریور ۱۴۰۲
۲۵ شهریور ۱۴۰۲
💎 توصیهای کلیدی از امام رضا (ع) برای آخرت
🔻امام رضا علیه السلام:
مَـنْ فَـرَّجَ عـَنْ مُـؤمِنٍ فَرَّجَ اللّه ُ عَنْ قَلْبِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ
✳️ كسى كه گِره از كار مؤمنى بگشايد و شادش كند، خداوند هم در روز قيامت، كارِ بسته او را میگشايد.
📚 اصول كافى، ج ۲، ص ۲۰۰
#شهادت_امام_رضا علیه السلام
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
۲۵ شهریور ۱۴۰۲
۲۵ شهریور ۱۴۰۲
بعد از دو ماه عزاداری🤲🤲🤲🤲🤲
#صفر
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
۲۵ شهریور ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان صریح حجت الاسلام بجانی در خصوص تعطیلی امر به معروف حتی حداقلی /جمعه 6 شهریور 88 جلسات رمضان حزب ا...
۲۵ شهریور ۱۴۰۲
۲۵ شهریور ۱۴۰۲
هدایت شده از معاونت آموزش حوزه امیرالمومنین ع تبریز
قابل توجه طلاب عزیز و اساتید گرامی
بدینوسیله ابلاغ می گردد روز ۵ شنبه ۳۰ شهریور ماه تا ساعت ۸:۳۰ صبح در مدرسه حاضرشوید.
طی جلسه بررسی دروس، واحد های درسی اعلام گردیده و برای افتتاح سال تحصیلی همگی به مدرسه علمیه ولیعصر عج رهسپار خواهیم شد.
حضور تمامی عزیزان الزامی می باشد.
با تشکر و سپاس
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
۲۵ شهریور ۱۴۰۲
۲۵ شهریور ۱۴۰۲
۲۵ شهریور ۱۴۰۲
حلول ماه #ربیع_الاول مبارک باد
╭••┅───••───┅••╮
🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷
╰••┅───••───┅••╯
۲۵ شهریور ۱۴۰۲
🔷️ احکام شرعی قرض ازنظرمقام
⬅️ مقام معظم رهبری:
جهادتبیین :روحانی حسینی
4️⃣ قسمت چهارم
س 1773: پدرم در ضمن يک معامله صوری مبلغی پول به شخصی داد که در واقع به عنوان قرض بود و بدهکار هم هر ماه مبلغی به عنوان سود میپرداخت، بعد از وفات طلبکار(پدرم) هم بدهکار به پرداخت آن مقدار سود ادامه داد تا اينکه او هم فوت نمود، آيا پولهايی که به عنوان سود پرداخت شده است، ربا محسوب میشود و بر ورثه طلبکار واجب است که آنها را به ورثه بدهکار برگردانند؟
ج: با فرض اينکه پرداخت پول به او در واقع به عنوان قرض بوده، اگر مقدار پرداختی به مقدار تنزل ارزش پول بوده اشکالی ندارد و در غیر این صورت هر مبلغی که بیش از مقدار تنزل ارزش پول به عنوان سود مال پرداخت شده است ربا محسوب میشود و شرعاً حرام است و بايد مقدار اضافی با محاسبه تورم (افت ارزش پول) از ترکه طلبکار به بدهکار يا ورثه او پرداخت شود.
س 1774: آيا جايز است اشخاص، اموال خود را نزد افراد ديگر به وديعه بگذارند و هر ماه سود دريافت کنند؟
ج: اگر سپردن اموال به ديگران برای بهرهبرداری از آن تحت عنوان يکی از عقدهای صحيح باشد، اشکال ندارد و سود حاصل از بکارگيری آن هم بدون اشکال است، ولی اگر به عنوان قرض باشد، هرچند اصل قرض صحيح است، ولی شرط سود در ضمن آن شرعاً باطل است و سودهای گرفته شده ربا وحرام است.
س 1775: شخصی پولی را برای انجام يک کار اقتصادی قرض گرفت، اگر آن کار برای او سودآور باشد، آيا جايز است مبلغی از سود آن را به قرض دهنده بپردازد؟ و آيا جايز است قرض دهنده آن را مطالبه کند؟
ج: قرض دهنده حقّی در سود حاصل از تجارت قرض گيرنده با مال قرضی ندارد و نمیتواند هيچ مقداری از آن سود را از او مطالبه کند، ولی اگر قرض گيرنده خودش بخواهد بدون هيچ قرار قبلی با پرداخت مبلغی زائد بر مقدار اصل قرض به قرضدهنده به او نيکی کند، اشکال ندارد، بلکه مستحب است.
س 1776: شخصی کالايی را سه ماهه به طور نسيه خريده است و بعد از رسيدن موعد مقرّر از فروشنده درخواست نمود که مهلت را تا سه ماه ديگر تمديد کند به اين شرط که او هم مبلغی زائد از پول کالا را به او بپردازد، آيا انجام اين کار برای آن دو جايز است؟
ج: اين مقدار اضافی ربا میباشد و حرام است.
س 1777: اگر زيد از عمر قرض ربوی بگيرد و شخص سومی قرارداد قرض و شروط آن را برای آنان بنويسد و شخص چهارمی هم که حسابدار ناميده میشود و کار او ثبت اسناد قراردادی در دفتر محاسبات است وجود داشته باشد، آيا حسابدار هم با آنان در انجام قرض ربوی شريک است و کار او و گرفتن اجرت در برابر آن هم حرام است؟ و همچنين شخص پنجمی هم وجود دارد که مأمور تحقيق است و کار او مراجعه به دفتر محاسبات است و بدون آنکه چيزی بنويسد و يا به دفتر منتقل کند، فقط آن را بررسی میکند که آيا در محاسبات معاملات ربوی اشتباهی رخ داده يا خير، سپس نتيجه را به حسابدار اطلاع میدهد، آيا کار او نيز حرام است؟
جواب در قسمت بعدی
╭••┅───••───┅••╮
🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷
╰••┅───••───┅••╯
۲۸ شهریور ۱۴۰۲
حضور کاروان زیارتی خانواده های اساتید مدرسه علمیه امیرالمومنین علیه السلام تبریز در نجف اشرف
دیشب با عنایت الهی و لطف اهل بیت علیهم السلام خانواده های اساتید مدرسه علمیه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام تبریز زائر حرم حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بودند.
این کاروان که با همکاری مرکز خدمات حوزه علمیه استان بنام کاروان شهید علی آقا وردی بمناسبت هقته دفاع مقدس به نیابت از شهیدان گلگون کفن وارد سرزمین عراق شده اند برای دعای تعجیل در قیام حضرت حجت بن الحسن امام مهدی عج و دعای سلامتی نایب شان امام خامنه ای دعا کرده و از ائمه طول عمر رهبر عظیم الشان تا قیام حضرت مهدی عج را خواستار خواهند شد.
╭••┅───••───┅••╮
🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷
╰••┅───••───┅••╯
۲۸ شهریور ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاوت نعمت ؛رزق ؛برکت ؟؟؟
خیلی جالبه !!!!
#امام_زمان پسند زندگی کنیم ...
╭••┅───••───┅••╮
🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷
╰••┅───••───┅••╯
۲۹ شهریور ۱۴۰۲
🔷️ احکام شرعی قرض ازنظرمقام
⬅️ مقام معظم رهبری :
جهادتبیین:روحانی حسینی
5️⃣ قسمت پنجم
جواب قبلی: هر کاری که به نحوی در عقد قرض ربوی يا در انجام و تکميل آن و يا در تحصيل و دريافت ربا از قرض گيرنده دخيل باشد، شرعاً حرام است و انجام دهنده آن کار مستحق دريافت اجرت نيست.
س 1778: بيشتر مسلمانان به دليل نداشتن سرمايه مجبور به گرفتن سرمايه از کفّار میشوند که مستلزم پرداخت ربا میباشد، دريافت قرض ربوی از کفّار يا بانک وابسته به دولت غير اسلامی چه حکمی دارد؟
ج: قرض ربوی از نظر تکليفی، مطلقاً حرام است هرچند از غير مسلمان باشد، ولی اگر فردی چنين قرضی را گرفت، اصل قرض صحيح است.
س 1779: شخصی مبلغی را برای مدتی قرض گرفت، به اين شرط که هزينههای سفر قرض دهنده مانند سفر حج را بپردازد، آيا اين کار برای آنان جايز است؟
ج: شرط کردن پرداخت هزينههای سفر قرض دهنده و امثال آن در ضمن عقد قرض همان شرط دريافت سود و فائده بر قرض است که شرعاً حرام و باطل میباشد، ولی اصل قرض صحيح است.
س 1780: مؤسسات قرضالحسنه هنگام پرداخت وام شرط میکنند که اگر گيرنده وام پرداخت دو يا چند قسط را از موعد مقرّر به تأخير بيندازد، صندوق حق خواهد داشت که همه وام را يکجا بگيرد، آيا وام دادن به اين شرط جايز است؟
ج: اشکال ندارد.
س 1781: يک شرکت تعاونی وجود دارد که اعضای آن مبلغی را به عنوان سرمايه آن میپردازند و شرکت هم مبادرت به پرداخت وام به اعضا میکند و از آنان هيچگونه سود يا اجرتی نمیگيرد و هدف آن هم کمک و ياری است، اين کاری که اعضا به قصد صله رحم و ياری رساندن انجام میدهند، چه حکمی دارد؟
ج: در جواز و رجحان تعاون و مشارکت برای تأمين وام مؤمنين ترديدی وجود ندارد، هرچند به صورتی باشد که در سؤال توضيح داده شده است، ولی اگر پرداخت پول به شرکت به عنوان قرضی باشد که مشروط به پرداخت وام در آينده به پرداخت کننده است، اين کار شرعاً جايز نيست هرچند اصل قرض از نظرحکم وضعی صحيح است.
ادامه دارد
╭••┅───••───┅••╮
🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷
╰••┅───••───┅••╯
۲۹ شهریور ۱۴۰۲