فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درک شب قدر
سخنان ارزشمند استاد مسعود عالی
#شب_قدر
#قرآن
╭••┅───••───┅••╮
🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷
╰••┅───••───┅••╯
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌘 فـرصــت بازگشـت بـه خدا
👆 مروری بر توصیههای معنوی حضرت آیتالله خامنـهای بــرای استفاده از فرصت شبهای قدر
❤️ #شب_قدر
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اذان صبح هر سال روز نوزدهم ماه رمضان
حرم نجف به این صورته😭
در عالم بالا این ندا سر داده میشود:
تهدَّمَت واللهِ ارکانُ الهُدی، قُتِل ابنُ عمِّ المصطفی، قُتِل علیٌّ المرتضی
ارکان هدایت فروریخت، پسر عمّ پیغمبر را کشتند، علی مرتضی را بهشهادت رساندند...
#شب_قدر
#ضربت_امام_علی_علیهآلافالتحیةوالسلام
╭••┅───••───┅••╮
🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷
╰••┅───••───┅••╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️و امان از دل پر از درد#علی_امیرالمؤمنین علیهالسلام...
49.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ابن ملجم از خوارج بود یا عدالتخواه بود؟
سخنان مدیر محترم حوزه علمیه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام تبریز در خصوص خوارجی که بنام عدالتخواهی ابر مرد عدالت را به شهادت رساندند.
هنوز هم ابن ملجم هایی هستند
╭••┅───••───┅••╮
🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷
╰••┅───••───┅••╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حسن رحیمپور ازغدی: بعضی از آداب و مناسکی که الان در حرم امام رضا(ع) وجود دارد، از گرز و کلاه خدام گرفته تا شمع روشن کردن و دخیل بستن، نه ریشه اسلامی دارند و نه شیعی
╭••┅───••───┅••╮
🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷
╰••┅───••───┅••╯
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 تلاوت سوره کافرون توسط حضرت آیتالله خامنهای
🔹️در ماه مبارک رمضان، روزانه بخشی از تلاوت قرآن توسط رهبر انقلاب منتشر خواهد شد.
🌙 #بهار_معنویت
💻 Farsi.Khamenei.ir
شوخی با نامحرم
قال رسول ا...(ص) «مَنْ فاكَهَ بِامْرَأَهٍ لا یَمْلِكُها حُبِسَ بِكُلِّ كَلِمَهٍ كَلَّمَها فِی الدُّنیا اَلْفَ عامٍ فِی النّارِ» پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند " هر كسی با زن نامحرمی شوخی كند، برای هر كلمهای كه با او در دنیا سخن گفته، هزار سال در جهنم زندانی میشود." (ثواب الاعمال ص ۲۸۳ / وسائل الشیعه ج ۲۰ ص۱۹۸)
╭••┅───••───┅••╮
🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷
╰••┅───••───┅••╯
با توجه به فرارسیدن ایام شهادت مولی الموحدین امیرالمومنین علی علیه السلام و شبهای پرفضیلت قدر در نظر داریم با مشارکت شما بزرگواران ختم قرآنی به امام علی (ع) تقدیم نماییم. و از خدا بخواهیم بحق مظلومیت ایشان پیروزی عاجل به مردم مظلوم غزه عنایت فرماید.
ضمن مراجعه به لینک زیر
https://20l.ir/efqFL
در ختم معنوی قرآن شرکت نمایید.
#شهادت_امام_علی_علیهالسلام
#ختم_قرآن
╭••┅───••───┅••╮
🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷
╰••┅───••───┅••╯
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🖤 رهبر انقلاب: از نظر پیغمبر اكرم، میزان حق، امیرالمؤمنین است. از طریق سنی و شیعه نقل شده است كه: «علی مع الحق و الحق مع علی یدور حیثما دار»؛ اگر دنبال حقید، ببینید علی كجا ایستاده است، او چه میكند، انگشت اشارهی او به كدام سو است.
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰 #دعای_جوشن_کبیر
جوشنکبیر، دعایی منقول از پیامبر اکرم صلیاللّهعلیهو آلهوسلم در یکصد بند، حاوی هزار و یک نام و صفت خدای متعال است.
📌 #مستند_دعای_جوشن_کبیر
در کتابهای حدیثی شیعه دعای جوشن کبیر وارد شده است.
دعای جوشن کبیر را، که #کفعمی در #المصباح و #البلدالامین نقل کرده است، امام سجاد علیهالسلام از پدر خود امام حسین علیهالسلام و ایشان از امیر المؤمنین علی علیهالسلام و ایشان نیز از پیامبر اکرم صلیالله نقل کردهاند.
📌 #محتوای_دعای_جوشنکبیر
این دعا یکصد بند دارد و هر بند حاوی ده «اسم» از اسمای خداست، بهجز بند ۵۵ که یازده اسم خدا در آن آمده است؛ بنابراین، درمجموع، این دعا حاوی هزار و یک «اسم» خدای متعال است که این دعا را حاوی هزار اسم دانسته است.
در این دعا، بیشتر نامهای خدا و تعبیرات دیگر از قرآن گرفته شده است و آنها به گونهای در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند که علاوه بر موزون و مسجع بودن، در بیشتر موارد، اسما و صفات از لحاظ حروف پایانی نیز یک شکل و مشابهاند.
📌 #شان_ورود_دعای_جوشن_کبیر
بنا بر این روایت، در یکی از غزوات که پیامبر زرهی سنگین پوشیده بودند و آن زره جسم ایشان را اذیت میکرد، جبرئیل نازل شد و ضمن اعلام سلام خدا بر پیامبر ، خواندن این دعا را به جای پوشیدن آن زره به پیامبر توصیه کرد و گفت که این دعا امان پیامبر و امت اوست.
📌 #فضیلت_دعای_جوشن_کبیر
بنابراین روایت، هرکس این دعا را هنگام خروج از خانهاش بخواند خدا او را حفظ میکند و ثواب بسیار به او میدهد و هرکس آن را بر کفنش بنویسد از عذاب ( قبر ) مصون میماند و هرکس آن را اول ماه مبارک رمضان بخواند خدا به او درک فضیلت شب قدر را روزی میدهد و نیز هرکس آن را سه بار در این ماه بخواند، در طول زندگیاش در امان خدا قرار میگیرد .
#دعای_جوشن_کبیر
#ولایت
التماس دعا
╭••┅───••───┅••╮
🆔️ @howzeh_amir 🇮🇷
╰••┅───••───┅••╯
شیوی رفتاری ونظارت حکومتی امام علی (ع)برکارگزاران :
قسمت سوم
جهادتبیین : روحانی حسینی
💐از نظر علی (علیه السلام) تشویق و تنبیه و پاداش و مجازات، باید درست و به اندازه و متناسب با کارشان انجام شود؛وگرنه نتیجه ی آن عکس خواهد بود و موجب گمراهی آنان می شود. امام درباره ی مجازات و تنبیه بیش از حد می فرماید:
افراط در سرزنش، لجاجت را افزون تر می سازد[21].
📚نقل است که امیرمومنان (علیه السلام) به قنبر فرمان داد تا مردی را حدّ بزند. قنبر چند تازیانه بیش تر از حدّ تعیین شده بود بر محکوم زد.
حضرت چون دید قنبر از حدّ تعیین شده فراتر رفته، وی را سرزنش کرد و آن چند تازیانه را بر خود قنبر زد[22].
البته یک نکته در اینجا قابل تامل است. در فرهنگ علوی، گناهان و گناهکاران به دو دسته تقسیم می شوند. گناهان و گناهکاران فردی، «حق الله»؛ و گناهان و گناهکاران اجتماعی، «حق الناس».
در میان گناهان و گناهکاران اجتماعی،شاخه ای وجود دارد به نام گناهان و گناهکاران حکومتی- دولتی.رویکرد امام با این گروه ها، گناهشان و عقاب کردنشان بسیار متفاوت است.
حکایت نقل شده از قنبر، عقاب کردن انسانی بود با گناهی از نوع اول. ولی بحث ما در این قسمت، از گناهان دسته ی دوم . گناهکاران ویژه دسته ی دوم است، یعنی حکومتی- دولتی.
حضرت وقتی می دید موانع بازدارنده ای که بر سر راه کارگزاران قرار داده تا آن ها ستم و فساد و خیانت نکنند، تاثیری نداشته، با گزارش هایی که از طرف ماموران مخفی می رسید، خیانتکاران را متناسب با آن مجازات می کرد.
برخی را فقط با نوشتن نامه ی سرزنش آمیز تنبیه می کرد؛ مانند: عثمان بن حنیف، فرماندار خویش در بصره که مرتکب اشتباه شد و به مهمانی ثروتمندان رفته، بر سر سفره ی رنگارنگ نشسته و رعایای فقیر و گرسنه را از یاد برده بود[23].
آن گاه که شنید منذر بن جارود عبدی خیانت کرده است، او را سخت توبیخ و بلافاصله از کار برکنار کرد[24].
همچنین وقتی سوده ی همدانی نزد حضرت آمد و از عامل و کارگزار وی شکایت کرد و گزارشی از رفتار وی را به امام داد، حضرت نامه ای نوشت و به سوده ی همدانی داد که در آن، کارگزار خویش را سرزنش و از کار برکنار کرده بود[25].
این نشان می دهد که فقط ماموران مخفی نبودند که رفتار کارگزاران را زیر نظر داشتند و به علی (علیه السلام) گزارش می دادند؛ بلکه افراد عادی نیز بر اثر اعتماد و اطمینان به عدالت علی (علیه السلام) به این کار دست می زدند و اگر حضرت به درستی گزارش آنان اطمینان می یافت، بی معطلی و تاخیر، کارگزارانش را از کار برکنار می کرد[26].
🟩با همه ی این ها حضرت امیر (علیه السلام) به صورتی دقیق و سختگیرانه، به حسابرسی کارگزاران خویش می پرداخت و در نامه هایی که به آنان می نوشت، جمله ی «إرْفَعْ إلَیَّ حِسابَک؛ گزارش حساب ها و عملکرد {بیلان کارت} را برایم بفرست[27]»،
را فراوان به کار می برد.
زیاد، کارگزار حضرت در فارس بود. حضرت برای آگاهی از اوضاع و احوال وی، ماموری را فرستاد و به او دستور داد پس از حسابرسی کامل، آن چه را زیاد گرد آورده است نزد من بیاور. زیاد، گزارش نادرستی به مامور داد. امام از طریق دیگر ماموران خویش دانست که زیاد گزارشی نادرست به مامور وی داده است؛ از این رو نامه ای به وی نوشت و فرمود:
ای زیاد! به خدا سوگند! تو دروغ گفته ای و اگر خراج و مالیاتی را که از مردم گرفته ای، کامل نزد ما نفرستی، بر تو بسیار سخت خواهیم گرفت و مجازات سختی خواهی دید؛ مگر این که آن چه گزارش داده ای، محتمل باشد[28].
منابع
[13] در بعضی منابع تاریخی، به اشتباه کعب بن مالک ثبت شده است.
[14] تاریخ الیعقوبی، ج 2، ص204.
[15] نهج البلاغه، ص426، ک 53
[16] همان.
[17] نهج البلاغه، ص380، ک 40.
[18] انساب الاشراف، بلاذری، ج 2، ص391.
[19] ر. ک : نهج البلاغه، نامه های 70، 45، 44، 34، 20، 18، 3- انساب الاشراف بلاذری، بلاذری، ج 2، ص390، 398، 397- تاریخ الیعقوبی، ج 2، ص204 – ربیع الابرار، زمخشری، ج 2، ص719.
[20] نهج البلاغه، ص490، ک 53.
[21] غررالحکم، ص16، ح 441.
[22] کافی، ج 7، ص260.
[23] نهج البلاغه، ص396، ک 45.
[24] نهج البلاغه، ص482، ک 71
[25] همان.
[26] العقد الفرید، ج 1، ص336.
[27] انساب الاشراف، ج 2، ص397 – نهج البلاغه، ص460 ، ک 40.
[28] انساب الاشراف، ج 2، ص390 – تاریخ الیعقوبی، ج2، ص204.
منبع: هزار، علیرضا، بُعد انسانی - اجتماعی غدیر، قم، انتشارات دلیل ما، 1387، چاپ اول، صص 115 - 129