هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بزرگترین سازمان ضدّ تروریستی در همهی دنیاست. ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
🗓 جمعه ٢٧ مرداد ماه ١۴٠٢
🔸 شخصی از حضرت آیتالله بهجت سؤال کرد: «آقا، من فرصت نمیکنم که هر روز این زیارت(عاشورا) را با صد لعن و صد سلام بخوانم، چه کنم؟»
❇️ ایشان راه چارهای به او نشان دادند و فرمودند: «زیارت عاشورای مختصره» را بخوانید.[١]
📚 رحمت واسعه، ویراست سوم، ص٢٨
🔻 پینوشت:
[١].منظور زیارتی است که در فضیلت و ثواب مانند زیارت عاشورا است، ولی صد لعن و سلام را ندارد. این زیارت در مفاتیحالجنان، پس از زیارت عاشورا با نام «زیارت عاشورای غیرمعروفه» آمده است...
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
دعای هر روز #ماه_صفر
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حالا اومدی؛ حالا که دیگه رقیه افتاده از پا اومدی
بابایی
نماهنگ کامل
#شهادت_حضرت_رقیه
#حضرت_رقیه
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
در اغلب روایات، هنگام زیارت امام معصوم، شناخت واقعی و به بیانی (عارفا بحقه) تعبیر گردیده است. پس باید کوشید که از این گردهمایی عظیم وگسترده جهانی که بدون تردید بی نظیرترین جمع انسانی خودجوش در جهان حاضر است، کمال استفاده را رسانیده و در کنار دغدغه ها و نیازهای جسمی زائران به نیازهای روحانی و اعتقادی و فرهنگی آنان رسید. بطورکلی میان جلوههای عزاداری برای امام حسین (ع) و ظهور حضرت صاحب الزمان رابطه مستقیم و تنگاتنگی را میتوان یافت.از مهمترین آنان میتوان به منتقم بودن حضرت مهدی (عج) اشاره کرد. سرخی پرچم، سمبل ادامه جنگ نشانهها و سمبلهای انتظار ظهور حضرت در مظاهر حسینی جلوههای گوناگون دارد از جمله آنکه میتوان به پرچم سرخ رنگی که در بالای گنبد در حال اهتزار است اشاره کرد. اهتزاز پرچم سرخ رنگ در قبایل عرب مفهوم خاصی دارد از جمله آنکه این جنگ هنوز ادامه دارد و پایان نپذیرفته است. زیارت #اربعین و یاری کردن امام زمان یاری کردن امام زمان (ع) فقط محدود به انتظار برای ظهور آن حضرت نمیشود، بلکه همان طور که در زیارت اربعین به آن اشاره شده است: «قلبی لقلبکم سلم و امری لامرکم متبع و نصرتی لکم معده حتی یاذن الله لکم فمعکم معکم لا مع عدوکم» انتظار تنها یک امر قلبی نیست انتظار ظهور امام زمان تنها منوط به یک امر قلبی نمیشود، بلکه این انتظار باید در عمل شیعیان نیز جلوه پیدا کند.شیعهای که قلبا تسلیم امر امامت است و در شئونات زندگی از اوامر اهل بیت اطاعت کند و نسبت به دشمنان ایشان بیزاری داشته باشد را میتوان درجریان ظهور و انتظار فعال دانست.
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
eitaa-6.3.apk
39.27M
🆕 عرضه نسخه جدید اندروید #ایتا
✳️ مهمترین ویژگیهای #نسخه_جدید_ایتا عبارتند از:
🔹 امکان تماس تلفنی (CallOut) با شمارههای ثابت و همراه «ویژه #اربعین حسینی»
🔸 بهبود فرایند ورود به حساب
🔹 اصلاح عملکرد تب مدیر
🔸 بهبود فرایند تایید دومرحلهای
🔹 اصلاح عملکرد منوی مشاهده اعضا در سوپرگروهها
🔸 برطرف شدن تعدادی از ایرادات گزارش شده
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
14020508_43655_192k.mp3
2.64M
مجموعه کلیپ صوتی «از تبیین تا قیام» سایت رهبری| احیاگر دین پیغمبر (ص)
یک هفته تا #اربعین حسینی
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
❤️ #رهبر_انقلاب: اربعین جهانی شد و جهانیتر هم خواهد شد؛ این خون حسینبنعلی است که بعد از ۱۴۰۰ سال دارد میجوشد و روزبهروز تازهتر میشود، روزبهروز زندهتر میشود.
🖼 #اربعین۱۴۴۵ | #از_تبیین_تا_قیام
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
حوزهعلمیهحضرتامیرالمؤمنینع تبریز
🆕 عرضه نسخه جدید اندروید #ایتا ✳️ مهمترین ویژگیهای #نسخه_جدید_ایتا عبارتند از: 🔹 امکان تماس تلفن
eitaa-6.3.2.apk
39.27M
🆕 عرضه نسخه جدید اندروید #ایتا
🔸 برطرف شدن تعدادی از ایرادات گزارش شده
#اربعین
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
یار هر چہ دلرباتر شد بلایش بیشتر
بی گمان در مےرود جانها برایش بیشتر
#کربلا هر لحظہ و هر روز صفا دارد ولے
#اربعین با مہدے زهرا صفایش بیشتر
العجل_مولاے_من💚
#امام_زمان 🍃🌸
۵روز تا #اربعین حسینی
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
حوزهعلمیهحضرتامیرالمؤمنینع تبریز
🆕 عرضه نسخه جدید اندروید #ایتا 🔸 برطرف شدن تعدادی از ایرادات گزارش شده #اربعین ╭••┅──•🏴•──┅••╮ 🆔️@
eitaa-6.3.4.apk
39.27M
نسخه جدید #ایتا
بهبود فرآیند ورود به حساب
بهبود فرآیند تایید دومرحله ای
اصلاح عملکرد منوی مشاهده اعضا
برطرف شدن تعدادی از ایرادات گزارش شده
#اربعین
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
زیارةالأربعين
التماس دعا
#اربعین
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
پاداشهای عجیب برای زیارت امامحسین علیهالسلام
🌿 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ
🍃 مُرُوا شِيعَتَنَا بِزِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ علیه السلام َإِنَّ إِتْيَانَهُ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ يَمُدُّ فِي الْعُمُرِ وَ يَدْفَعُ مَدَافِعَ السُّوءِ وَ إِتْيَانَهُ مُفْتَرَضٌ عَلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ يُقِرُّ لَهُ بِالْإِمَامَةِ مِنَ اللَّهِ.
📚 منبع
تهذيبالأحكام، جلد۶ صفحه ۴۲
🌿محمدبنمسلم عالم و محدّثِ بزرگِ شیعه از امام باقر علیهالسلام نقل کردهاست:
🔶 شیعیان ما را به زیارت قبر امام حسین علیه السلام امر کنید
🔸چراکه انجام اینکار، روزی را افزایش میدهد عمر را طولانی میکند، از اتفاقات بد جلوگیری میکند
🔸انجام اینکار بر هر مؤمنی که به امامت از جانب خداوند اقرار داشتهباشد، واجب است
#اربعین
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
💠 احکام شرعی مضاربه درتجارت
⬅️ ازنظرشریف مقام معظم رهبری
جهادتبیین: روحانی حسینی
1️⃣ قسمت اول
س 1896: آيا مضاربه با غير از طلا و نقره جايز است؟
ج: مضاربه با اسکناسی که امروزه رايج است، اشکال ندارد، ولی مضاربه با کالا صحيح نيست.
س 1897: آيا استفاده از عقد مضاربه در کارهای توليدی و خدماتی و توزيع و تجارت صحيح است؟ و آيا عقودی که امروزه تحت عنوان مضاربه در فعاليتهای غيرتجاری متعارف شدهاند، شرعاً صحيح هستند يا خير؟
ج: عقد مضاربه فقط مختص بکارگيری سرمايه در تجارت از طريق خريد و فروش است، و استفاده از آن به عنوان مضاربه در زمينههای توليد و توزيع و خدمات و مانند آن، صحيح نيست. لکن مانعی ندارد که اين امور را تحت عنوان عقود شرعی ديگر مثل جعاله و صلح و غيرذلک انجام دهند.
س 1898: مبلغی پول از يکی از دوستانم به عنوان مضاربه گرفتم، به اين شرط که آن مبلغ و مقداری اضافه را بعد از گذشت مدتی به او بپردازم و من هم قسمتی از آن را به يکی از دوستانم که به آن احتياج داشت دادم و قرار شد يک سوم سود پول را او بپردازد. آيا اين کار صحيح است؟
ج: گرفتن پول از کسی به اين شرط که اصل پول را همراه با مقداری اضافه، بعد از مدتی به او بپردازيد، عقد مضاربه نيست بلکه قرض ربوی حرام است، و امّا گرفتن آن پول به عنوان مضاربه، قرض از او محسوب نمیشود و پول نيز ملک عامل نمیگردد، بلکه بر ملکيت صاحب آن باقی میماند و عامل فقط حق تجارت با آن را دارد و هر دو بر اساس توافقی که کردهاند در سود آن شريک هستند و عامل حق ندارد بدون اذن صاحب مال، مقداری از آن را به ديگری قرض بدهد و يا به عنوان مضاربه در اختيار او بگذارد.
س 1899: قرض گرفتن پول به اسم مضاربه، از اشخاصی که پول را به عنوان مضاربه میدهند تا در برابر هر صدهزار تومان طبق قرارداد هر ماه در حدود چهار يا پنج هزار تومان سود دريافت کنند، چه حکمی دارد؟
ج: قرض گرفتن به صورت مزبور مضاربه نيست، بلکه همان قرض ربوی است که از نظر تکليفی حرام است و با تغيير صوریِ عنوان، حلال نمیشود، هرچند اصل قرض صحيح است و قرض گيرنده مالک مال میشود.
س 1900: شخصی مبلغی پول به فردی داده تا با آن تجارت کند و هر ماه مبلغی را به عنوان سود آن به او بپردازد و همه خسارتها هم بر عهده او باشد، آيا اين معامله صحيح است؟
ج: اگر قرارداد ببندند که با مال او به نحو صحيح شرعی مضاربه صورت بگيرد و بر عامل شرط کند که هر ماه مقداری از سهم او از سود آن را علی الحساب به او بدهد و اگر خسارتی متوجه سرمايه شد، عامل ضامن باشد، چنين معاملهای صحيح است.
ادامه دارد
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
💠 احکام شرعی مضاربه درتجارت
⬅️ نظرمبارک مقام معظم رهبری:
جهادتبیین : روحانی حسینی
2️⃣قسمت دوم
س 1901: مبلغی پول برای خريد و وارد کردن و فروش وسايل نقليه به شخصی دادم، به اين شرط که سود حاصل از فروش آنها به طور مساوی بين ما تقسيم شود و او هم بعد از گذشت مدتی مبلغی را به من داد و گفت: اين سهم شما از سود است، آيا گرفتن آن مبلغ برای من جايز است؟
ج: اگر سرمايه را به عنوان مضاربه به او دادهايد و او هم با آن وسايل نقليه خريده و فروخته باشد و سهم شما از سود را بدهد، آن سود برای شما حلال است.
س 1902: شخصی مبلغی پول را برای تجارت با آن نزد فرد ديگری سپرده و هر ماه مبلغی را علی الحساب از او میگيرد و سر سال مبادرت به محاسبه سود و زيان میکنند، اگر صاحب پول و آن شخص با رضايت هم سود و زيان را به يکديگر ببخشند، آيا انجام اين کار توسط آنان صحيح است؟
ج: اگر آن مال را به عنوان انجام مضاربه به طور صحيح، به او داده باشد، اشکال ندارد که صاحب سرمايه هر ماه مبلغی از سود را علیالحساب از عامل بگيرد و همچنين مصالحه آن دو نسبت به آنچه که هر کدام از آنان شرعاً مستحق دريافت آن از ديگری است، اشکال ندارد، ولی اگر به عنوان قرض باشد و شرط کند که قرض گيرنده هر ماه مقداری سود به قرض دهنده بدهد، سپس در آخر سال نسبت به آنچه که هر کدام از آنان مستحق دريافت آن از ديگری است، مصالحه کنند، اين همان قرض ربوی است که حرمت تکليفی دارد و شرط در ضمن آن هم باطل است، هرچند اصل قرض صحيح میباشد و اين کار به مجرّد توافق آن دو بر هبه سود و زيان به يکديگر حلال نمیشود، بنا بر اين قرض دهنده نمیتواند هيچ سودی بگيرد، همانگونه که ضامن هيچ خسارتی هم نيست.
س 1903: شخصی مالی را به عنوان مضاربه از فردی گرفته است، به اين شرط که دو سوم سود برای او و يک سوم آن متعلّق به صاحب سرمايه باشد و با آن کالايی خريده و به شهر خود فرستاد، ولی آن کالا در راه به سرقت رفت، خسارت بر عهده چه کسی است؟
ج: تلف شدن تمام يا قسمتی از سرمايه يا مال التجاره در صورتی که ناشی از تعدّی و تفريط عامل يا شخص ديگری نباشد، بر عهده صاحب سرمايه است و با سود جبران میشود مگر آنکه شرط شود که خسارت صاحب سرمايه بر عهده عامل باشد.
س 1904: آيا جايز است مالی به قصد کسب و تجارت به کسی داده و يا از او گرفته شود، به اين شرط که سود حاصل از آن بدون آنکه ربا باشد، بين آن دو با رضايت تقسيم شود؟
ادامه دارد
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
هدایت شده از Ale-hashem.ir
بسمه تعالی
برادر ارجمند جناب آقای دکتر ناصر سیم فروش
سلام علیکم
خبر درگذشت فرزند دلبند جنابعالی موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.
اینجانب این ضایعه را به شما پدرفداکار و دلسوز و خانواده مکرم تان تسلیت عرض نموده و برای روح الهی آن عزیز سفر کرده از درگاه حّی لایزال غفران و رحمت واسعه و برای بازماندگان منسوبین صبر و اجر جزیل مسئلت دارم.
سید محمدعلی آل هاشم
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی
و امام جمعه تبریز
💠 احکام شرعی مضاربه درتجارت
⬅️ نظرشریف مقام معظم رهبری:
جهادتبیین: روحانی حسینی
3️⃣قسمت سوم
ج: اگر گرفتن يا دادن مال برای تجارت، به عنوان قرض باشد، همه سود آن متعلّق به وام گيرنده است. همچنانکه تلف و خسارت آن هم بر عهده اوست و صاحب مال فقط مستحق دريافت عوض آن از وام گيرنده است و جايز نيست هيچ سودی از او دريافت کند، و اگر به عنوان مضاربه باشد، برای دستيابی به نتايج آن، بايد عقد مضاربه به طور صحيح بين آنان محقق شود و همچنين شرايطی که از نظر شرعی برای صحّت آن لازم است بايد رعايت شود، که از جمله آنها تعيين سهم هر يک از آنان از سود به صورت کسر مشاع است و در غير اين صورت، آن مال و همه درآمد حاصل از تجارت با آن متعلّق به صاحب آن است و عامل فقط مستحق دريافت اجرةالمثل کار خود است.
س 1905: باتوجه به اينکه معاملات بانکها واقعاً مضاربه نيستند، زيرا بانک هيچ خسارتی را بر عهده نمیگيرد، آيامبلغی که سپردهگذاران هر ماه به عنوان سود پولشان از بانک میگيرند، حلال است؟
ج: صرف عدم تحمل خسارت توسط بانک، موجب بطلان مضاربه نمیشود. و همچنين دليل بر صوری و شکلی بودن عقد مضاربه هم نيست، زيرا شرعاً اشکال ندارد که مالک يا وکيل او در ضمن عقد مضاربه شرط کنند که عامل، ضامن ضرر و زيانهای صاحب سرمايه باشد، بنا بر اين تا زمانی که احراز نشود مضاربهای که بانک به عنوان وکيل سپردهگذاران ادعای انجام آن را دارد، صوری و به سببی باطل است، آن مضاربه محکوم به صحّت میباشد و سودهای حاصل از آن که به صاحبان اموال میدهد، برای آنان حلال است.
س 1906: مبلغ معيّنی پول به يک زرگر دادم تا آن را در خريد و فروش بکار بگيرد، و چون او هميشه سود میبرد و خسارت نمیبيند، آيا جايز است هر ماه مبلغ خاصی از سود را از او مطالبه کنم؟ و در صورتی که اشکال داشته باشد، آيا جايز است عوض آن مقداری جواهرات بگيرم؟ و آيا اگر آن مبلغ توسط شخصی که بين ما واسطه است پرداخت شود، اشکال برطرف میشود؟ و اگر مبلغی را به عنوان هديه در برابر آن پول به من بدهد، باز هم اشکال دارد؟
ج: در مضاربه شرط است که تعيين سهم هر يک از صاحب سرمايه و عامل از سود به صورت يکی از کسرهای ثلث و ربع و نصف و غيره باشد، بنا بر اين با تعيين مبلغ معيّنی به عنوان سود ماهيانه برای صاحب سرمايه، مضاربه صحيح نيست، اعم از اينکه سود ماهيانهای که معيّن شده پول نقد باشد يا کالا و يا جواهرات و نيز اعمّ از اين که خودش به طور مستقيم آن را دريافت کند و ياتوسط شخص ديگری و همچنين فرقی نمیکند که آن را به عنوان سهم خود از سود دريافت کند يا عامل، آن را در برابر تجارتی که با پول صاحب سرمايه کرده به عنوان هديه به او بدهد، بله، میتوانند شرط کنند که صاحب سرمايه مقداری از سود را بعد از حصول آن، هر ماه به طور علیالحساب دريافت کند تا در پايان مدت عقد مضاربه آن را محاسبه کنند.
س 1907: شخصی مبلغی پول به عنوان مضاربه از چند نفر برای تجارت گرفته است به اين شرط که سود آن بين او و صاحبان اموال به نسبت پولشان تقسيم شود، اين کار چه حکمی دارد؟
ادامه دارد
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
💠 احکام شرعی مضاربه درتجارت
⬅️ نظرشریف مقام معظم رهبری:
جهادتبیین :روحانی حسینی
4️⃣قسمت چهارم
جواب۱۹۰۷قبلی
ج: اگر روی هم گذاشتن پولها برای تجارت با اذن صاحبان آنها صورت بگيرد، اشکال ندارد.
س 1908: آيا جايز است در ضمن عقد لازم شرط شود که عامل هر ماه مبلغ معيّنی به صاحب سرمايه در برابر سهمی که از سود دارد بپردازد و نسبت به کم و زياد آن مصالحه کنند؟ و به عبارت ديگر، آيا صحيح است در ضمن عقد لازم شرطی کنند که مخالف احکام مضاربه است؟
ج: اگر شرط همان صلح باشد به اين معنی که صاحب سرمايه سهم خود را از سود که با کسر مشاع معيّن شده پس از حصول آن به مبلغی که عامل هر ماه به او میدهد صلح کند، اشکال ندارد، ولی اگر شرط، تعيين سهم مالک از سود به مبلغی باشد که عامل میخواهد هرماه به او بپردازد، اين شرط خلاف مقتضای عقد مضاربه بوده و درنتيجه باطل است.
س 1909: تاجری مقداری پول از شخصی به عنوان سرمايه مضاربه گرفت، به اين شرط که درصد معيّنی از سود تجارت با آن را به او بپردازد، در نتيجه آن پول و سرمايه خودش را روی هم گذاشت تا با مجموع آنها تجارت کند و هر دو از ابتدا میدانستند که تشخيص مقدار سود ماهانه اين مبلغ مشکل است، به همين دليل توافق کردند که مصالحه کنند، آيا عقد مضاربه در اين حالت شرعاً صحيح است؟
ج: عدم امکان تشخيص مقدار سود ماهانه خصوص سرمايه مالک، ضرر به صحّت عقد مضاربه نمیزند، به شرط اينکه شرايط ديگر صحّت مضاربه رعايت شود، در نتيجه اگر عقد مضاربه را با رعايت شرايط شرعی آن منعقد کنند، سپس توافق نمايند که برای تقسيم سود بدست آمده مصالحه کنند، به اين صورت که بعد از دستيابی به سود، صاحب سرمايه سهم خود از آن را به مبلغ معيّنی صلح نمايد، اشکال ندارد.
س 1910: شخصی مبلغی پول را به عنوان مضاربه به فردی داده است، به اين شرط که شخص سومی آن مال را ضمانت کند، در اين صورت اگر عامل با آن پول فرار نمايد، آيا کسی که پول را پرداخت کرده، حق دارد برای گرفتن آن به ضامن مراجعه کند؟
ج: شرط ضمانِ مال مورد مضاربه در صورت مذکور اشکال ندارد، در نتيجه اگر عامل با آن پولی که بعنوان سرمايه مضاربه گرفته است، فرار نمايد و يا آن را بر اثر تعدّی و تفريط تلف کند، صاحب سرمايه حق دارد برای گرفتن عوض آن به ضامن مراجعه نمايد.
س 1911: اگر عامل مقداری از سرمايه مضاربه را که از اشخاص متعدد برای تجارت گرفته است، بدون اجازه مالک آن به عنوان قرض به کسی بدهد، اعم از اينکه مجموع سرمايه باشد و يا از سرمايه فرد خاصی، آيا يد او نسبت به اموال ديگران که به عنوان مضاربه در اختيار او قرار گرفته است، يَد عُدوانی محسوب میشود؟
ج: يَد امانی او در مقداری که بدون اذن مالک آن به عنوان قرض به کسی داده است، تبديل به يَد عدوانی میشود و در نتيجه ضامن آن است، ولی نسبت به ساير اموال تا زمانی که در آنها تعدّی و تفريطی نکرده، يَد او يَد امانی باقی میماند.
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
🔷️ احکام شرعی قرض ازنظرشریف
⬅️ مقام معظم رهبری:
جهادتبیین : روحانی حسینی
1️⃣ قسمت اول
س 1758: صاحب يکی از کارخانهها مبلغی پول برای خريد مواد اوليه از من قرض گرفت و بعد از مدتی آن را با مقداری اضافی به من برگرداند و اين مبلغ اضافی را از طرف خودش با رضايت کامل و بدون آنکه قبلاً شرط شده باشد و من توقع آن را داشته باشم به من پرداخت نمود، آيا جايز است آن مقدار زيادی را از او بگيرم؟
ج: در فرض سؤال که در قرض شرط پرداخت مبلغ اضافی نشده و آن مبلغ را قرضگيرنده با رضايت خود داده تصرّف شما در آن اشکال ندارد.
س 1759:اگر بدهکار از پرداخت بدهی خود امتناع ورزد و در نتيجه طلبکار برای دريافت مبلغ چک بر عليه او به دادگاه شکايت کند و بر اثر آن مجبور شود علاوه بر اصل قرض، ماليات اجرای حکم را هم به دولت بپردازد، آيا شرعاً وام دهنده مسئول آن است؟
ج: اگر بدهکاری که در پرداخت بدهی خود کوتاهی میکند، ملزم به پرداخت ماليات اجرای حکم به دولت باشد، چيزی در اين رابطه برعهده وام دهنده نيست.
س 1760: برادرم مقداری به من بدهکار است و هنگامی که خانه خريدم فرشی برايم آورد که خيال کردم هديه است، ولی بعد از آنکه طلب خود را از او مطالبه کردم، ادعا نمود که آن فرش را به جای بدهیاش به من داده است، آيا با توجه به اينکه چيزی در اين رابطه به من نگفته، صحيح است دادن فرش را به عنوان پرداخت قرض خود حساب کند؟ و اگر راضی نشوم که به جای بدهی او باشد، آيا بايد آن فرش را به او برگردانم؟ آيا جايز است بر اثر تغيير قدرت خريد، مبلغ بيشتری را نسبت به اصل قرض از او مطالبه کنم زيرا قدرت خريد با آن پول در آن زمان بيشتر از زمان فعلی بوده است؟
ج: دادن فرش يا غير آن از چيزهايی که از جنس دين نيست به عنوان عوض دين، بدون موافقت قرض دهنده کافی نيست و تا شما راضی نشدهايد که فرش به جای قرض شما باشد بايد آن را به او برگردانيد زيرا در اين صورت آن فرش هنوز در ملک اوست و در صورت تنزل ارزش پول می توانید علاوه بر طلب خود تنزل ارزش پول را نیز مطالبه نمائید. و احتياط اين است که نسبت به تفاوت قدرت خريد با هم مصالحه کنيد.
ادامه دارد
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯
یک عمر مبارزه علیه ظلم از نجف تا تبریز
«... سید اسدالله مدنی، فعلاً کلیه امور شهر زیر نظر وی انجام میشود و شهربانی تحت نظر ایشان است... فرمانده پادگان هم تلفناً همبستگی خود را اعلام و اظهار بندگی نموده که مراتب قبلاً به عرض رسیده است. فرماندار و تمام مدیران کل ادارات به منزل مدنی رفته ضمن اعلام همبستگی روش کار خود را از وی سؤال نمودهاند. بازاریان و سایر طبقات مختلف مردم هم به همین منوال...» 1
این جملات بخشی از گزارش ساواک به تاریخ 22 دیماه 1357 یعنی دقیقا یک ماه قبل از پیروزی انقلاب است، همان روزی که تیتر اول روزنامههای صبح و عصر تهران، حکایت از تشکیل شورای انقلاب اسلامی متشکل از یاران مورد اعتماد حضرت امام خمینی (رحمهًْالله علیه) داشت، اما گزارشی از ساواک، برپایی یک حکومت اسلامی در همدان را توسط یکی دیگر از یاران و مریدان حضرت امام، مورد تایید قرار داده بود.
آنچه از گزارش فوق برمیآید، ایجاد حکومتی جدای از رژیم شاه در همدان و توابع آن، به مدیریت شهید آیتالله مدنی به عنوان یکی از مریدان امام خمینی بود. با توجه به گزارش مذکور مشخص میشود که آیتالله مدنی بر تمام ادارهها و سازمانها و حتی شهربانی کنترل کامل داشت و در واقع پیش از پیروزی انقلاب و بازگشت رهبر انقلاب به کشور، شهر همدان را برای نظام مورد نظر ایشان آماده ساخته بود.حتی در یکی از گزارشهای ساواک سخن از ایجاد پلیس اسلامی است.2
از طرف دیگر شهید مدنی علاوه بر کنترل و تسلط بر ادارهها و شهربانی، مسائل مادی و رفاهی مردم شهر همدان را نیز به گونهای نظم داده و مانع از هر گونه اجحاف و فشار بر مردم میشد. از جمله در مورد مواد سوختی که به دلیل اعتصاب کارگران شرکت نفت و سرمای شدید همدان، کمبود جدی وجود داشت.
همین اقدام و متشکل نمودن مردم تحت حکومت و رهبری امام خمینی(ره) در همدان باعث شد تا در یکی از مهمترین بزنگاههای تاریخی نهضت امام که لشکر 81 زرهی کرمانشاه برای سرکوب قیام مردم تهران در 21 بهمن 1357، عازم پایتخت بود، براساس فرمان صریح امام، با اقدام آیتالله مدنی مردم در مسیر کرمانشاه به همدان، راه عبور تانکهای لشکر کرمانشاه را بسته و مانع از ادامه حرکت آنها به سوی تهران شدند که همین موضوع کمک فراوانی به پیروزی انقلاب در روزهای 21 و 22 بهمن نمود.
انقلابی آرام و بدون خشونت
در انتهای همان سند ساواک به تاریخ 22 دیماه، در عین حال به روش و شیوه آرام و بدون خشونت آیتالله مدنی در اداره شهر اذعان شده بود:
«... ضمناً شیخ مدنی در مدت کوتاهی که به همدان وارد شده در تمام سخنرانیهای خود مردم را به آرامش دعوت و از تهمت زدن و کشتن و آتش زدن منع نموده است...»
در سند دیگری از ساواک به تاریخ 17 دیماه 1357، نیز اگرچه با شک و تردید و نگاهی توطئهآمیز اما بازهم به شیوه آرامشطلبانه شهید مدنی در برپایی حکومت اسلامی اعتراف شده بود، همان روش آگاهیبخشی که حضرت امام از همان آغاز نهضت مورد تاکید قرار دادند. در آن سند آمده بود:
«.... با توجه به اینکه یاد شده (سید اسدالله مدنی) از بدو ورود ظاهراً اهالی را دعوت به آرامش نموده و حتی از ایذاء و آزار مأمورین انتظامی توسط اهالی جلوگیری به عمل آورده است و از این رو وجههای بین رؤسای ادارات و فرماندهان و مأمورین کسب نموده که امکان دارد این عمل به منظور گمراه کردن نیروهای انتظامی منطقه باشد تا در فرصت مناسب ضربه غیر قابل جبرانی به مأمورین وارد آورند. مراتب جهت آگاهی و هرگونه اقدام مقتضی اعلام میگردد...»
اذعان سرویس امنیتی رژیم شاه به نهضت مردمی و ضد خشونت امام و روحیه متین و ضد هرج ومرج آیتالله مدنی و اینکه به کرات مردم را در راهپیماییها از هرگونه آتشسوزی و تخریب برحذر میداشت، دقیقا برخلاف همه تبلیغات سوء رژیم شاه و اربابانش در همان ایام و همچنین طی سالهای بعد تا امروز بوده و هست که همواره روحانیون و انقلابیون مسلمان پیرو امام خمینی را به تحریک و بهکارگیری خشونت و تخریب و آشوب متهم کردهاند.
بازخوانی پرونده قطور ساواک درباره شهید مدنی
ساواک پروندهای قطور از آیتالله مدنی تشکیل داده و همه جزئیات فعالیتهای انقلابیاش را در آن آورده بود؛ اینکه او ابتدا مردم زادگاهش آذرشهر را علیه فرقه ضاله بهائیت و دیگر مفاسد بسیج کرد و از زمان تحصیل در نجف و ابتدای پاگرفتن نهضت امام خمینی در مهرماه 1341، حتی یک روز هم آرام و قرار نداشت و از همین روی ساواک همواره وی را روحانی افراطی طرفدار امام خمینی معرفی کرد.
ساواک تقریبا 8 سال پیش از گزارشی که در ابتدای این مطلب ذکر شد، در گزارشی دیگر درباره شهید مدنی نوشته بود:
«... اسدالله مدنى در همدان به نفع [امام] خمينى فعاليت و بيش از یک سوم اهالى همدان را مقلد [امام] خمينى كرده است و در هر محفل و مجلسى از [امام] خمينى تمجيد مىكند و وى را اعلم مجتهد[مجتهد اعلم] قلمداد مىنمايد.»
@howzeh_amir
🔷️ احکام شرعی قرض ازنظرمقام
⬅️ مقام معظم رهبری :
جهادتبیین:روحانی حسینی
3️⃣ قسمت سوم
س 1767: شخصی زمينی دارد که ساختمان موجود در آن، متعلّق به فرد ديگری است و صاحب زمين به دو نفر بدهکار است، آيا جايز است طلبکاران زمين و ساختمان موجود در آن را برای استيفای حقوق خود توقيف کنند يا آنکه فقط نسبت به زمين چنين حقّی را دارند؟
ج: آنان حق ندارند تقاضای توقيف چيزی را که ملک بدهکار نيست، بنمايند.
س 1768: آيا خانهای که بدهکار برای سکونت خود و خانوادهاش به آن نياز دارد، از توقيف اموالش، مستثنی است؟
ج: آنچه را که بدهکار برای ادامه زندگی خود به آن نياز دارد مانند منزل و اثاثيه آن، ماشين، تلفن و ساير چيزهايی که جزء احتياجات زندگانی مناسب با شأن او محسوب میشوند، از حکم الزام به فروش، مستثنی است.
س 1769: اگر تاجری که بدهیهايش او را ناتوان ساخته است، ورشکسته شود و غير از يک ساختمان چيزی نداشته باشد و آن را هم در معرض فروش گذاشته باشد ولی پول آن فقط جوابگوی نصف بدهی او باشد و نتواند بقيه بدهی خود را بپردازد، آيا جايز است طلبکاران او را مجبور به فروش آن ساختمان کنند يا آنکه بايد به او مهلت بدهند تا بتواند به طور تدريجی بدهی خود را بپردازد؟
ج: اگر آن ساختمان، خانه مسکونی خود و خانوادهاش نباشد، وادار کردن او به فروش آن برای پرداخت ديونش اشکال ندارد، هرچند برای پرداخت همه بدهیهايش کافی نباشد و واجب نيست طلبکاران برای آن مقدار به او مهلت بدهند، بلکه فقط نسبت به بقيه بدهیهای او بايد صبر کنند تا قدرت پرداخت آن را پيدا کند.
س 1770: آيا پرداخت پولی که يک مؤسسه دولتی از مؤسسه دولتی ديگر قرض میگيرد واجب است؟
ج: در وجوب پرداخت، حکم ساير ديون را دارد.
س 1771: اگر شخصی بدون تقاضای بدهکار، قرض او را بپردازد، آيا واجب است بدهکار عوض آنچه را که او پرداخت کرده بپردازد؟
ج: کسی که بدون تقاضای بدهکار اقدام به پرداخت بدهی او نموده است، حق مطالبه عوض آن را ندارد و بر بدهکار هم پرداخت عوض آنچه که آن شخص پرداخته است واجب نيست.
س 1772: اگر وام گيرنده پرداخت وام را از مهلت مقرّر به تأخير بيندازد، آيا وامدهنده میتواند مبلغی بيشتر از مقدار وام را از او مطالبه کند؟
ج: وام دهنده میتواند علاوه بر طلب خود تنزل ارزش پول را نیز مطالبه کند. از نظر شرعی حق مطالبه چيزی بيشتر از اصل وام را ندارد.
ادامه دارد
╭••┅──•🏴•──┅••╮
🆔️@howzeh_amir🇮🇷
╰••┅──•🏴•──┅••╯