eitaa logo
حوزه‌علمیه‌شهرستان‌بابل
1.3هزار دنبال‌کننده
19هزار عکس
1.9هزار ویدیو
919 فایل
مدیر ۰۹۱۱۳۱۴۱۳۳۲ معاون آموزش ۰۹۱۹۹۲۱۷۴۱۰ معاون پژوهش ۰۹۱۰۹۶۴۶۶۳۸ معاون تهذیب ۰۹۱۲۸۵۲۵۳۸۰ معاون تبلیغ ‌۰۹۱۹۳۵۱۱۰۶۹ معاون منابع انسانی ۰۹۱۱۹۰۴۸۶۷۸ امین مالی ۰۹۱۱۲۱۸۱۳۸۳ معاون امور طلاب‏ ۰۹۱۱۲۱۲۰۲۷۴ معاون دفتر موقوفات ۰۹۱۱۲۱۲۰۲۷۴
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 ✅ تقدیر از دو نفر از طلاب پایه اول، آقایان محمدحسن شعبانی و محمدحسین رضازاده بابت حفظ کامل اشعار کتاب 📆 سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌╭┈── 『🇮🇷🌀🇮🇷』── ╰➤💻 @Sadrbabol 🔰مدرسه‌ علمیه‌ خاتم‌ الأنبیاء‌ (ص) بابل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسمه تعالی پرسش قرآنی مراد از شهادت خدا و فرشتگان و اولوالعلم بر توحید در آیه ذیل چیست؟ به تعبیر دیگر، شهادت آنها بر توحید چگونه است؟ شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُوا الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ ۚ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ(آل عمران/۱۸) پاسخ در مورد شهادت خداوند بر توحید می توان گفت که خداوند هم از جهت ذات و هم از جهت صفات و هم از جهت فعل و هم از جهت قول بر یگانگی خویش شهادت می دهد شهادت از جهت ذات به این صورت است که ذات او وجودی است صرف و بحت و بسیط، یعنی از هر گونه ترکیب و خلیط منزه است. حکما گفته اند صرف الشیئ لایتثنی و لایتکرر، و به همین قاعده بر وحدانیت ذات خداوند استدلال کرده اند. شهادت از جهت صفات به این صورت است که صفات خداوند بی نهایت و مطلق است. یعنی هیچ عیب و نقص و محدودیتی در صفات او راه ندارد. به حکم عقل در کامل مطلق تعدد و تکثر راه ندارد زیرا تعدد اقتضای تغایر و تفاوت دارد، یعنی باید در جهتی از جهات با هم تغایر داشته باشد، لازمه آن این است که هر یک فاقد چیزی باشند که در دیگری وجود دارد. نتیجه‌ آن این است که هیچ کدام از اینها کامل مطلق نباشند. شهادت از جهت فعل به این گونه است که فعل خداوند یعنی جهان هستی برخوردار از انسجام و هماهنگی و نظم و وحدت تدبیر است این ویژگی در جهان هستی گواه بر وحدت خالق و مدبر و مدیر است. در روایتی آمده است که هشام بن حکم از امام صادق علیه السلام می پرسد: ماالدلیل علی أن الله واحد؟ امام فرمود: اتصال التدبیر و تمام الصنع یدل علی أن الله واحد. شهادت از جهت قول به این است که خداوند در آیات متعدد قرآن، بر توحید و وحدانیت خویش تصریح کرده است. دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان در ذیل این آیه است هرچند شهادت‌ ذات و صفات و فعل خدا بر توحید مورد قبول است اما مراد از شهادت بر توحید در این آیه همان شهادت قولی است. دلیل ایشان عبارت« قائما بالقسط » در ذیل است. این جمله حال است یعنی خداوند در حالی که قائم به قسط است بر یگانگی خویش شهادت میدهد. ایشان توضیحاتی در باره قائم به قسط بودن خداوند می دهد که به خاطر پرهیز از طولانی شدن کلام از بیان آن صرف نظر می شود. به دنبال آن می فرماید آوردن این قید( قائما بالقسط) برای این است که صحت و مقبولیت شهادت خدا را اثبات کند و می‌دانیم که تنها شهادت قولی شاهد، منوط به صفت عدالت است. بنابر این مراد از شهادت در اینجا همان شهادت قولی است. به نظر می رسد این استدلال محل تأمل است، اولا به دلیل اینکه اگر خداوند می‌خواست در این عبارت، صدق شهادت قولی خویش را بیان کند جا داشت بر روی وصف صادق بودن تکیه می کرد نه اهل قسط بودن و ثانیاً حتی اگر قبول کنیم که عنوان قسط چنین معنایی را افاده می‌کند عبارت «قائما بالقسط» برای رساندن این معنا دلالت روشنی ندارد چون قیام به قسط بیشتر ناظر به رعایت قسط در عملکرد است نه داشتن صفت قسط. شهادت فرشتگان بر توحید نیز هم فعلی و هم قولی است. شهادت فعلی از این جهت است که کار آنها که مدبرات امور عالم هستند و با انسجام و هماهنگی و همسویی و هم افزایی همراه است نشان می دهد که تحت اشراف مدیریت واحدی هستند. چنان که عبادات آنها که معبود واحدی را می پرستند گواه بر این است معبود و خدای واحدی در کار است. شهادت قولی ملائکه بر توحید، از جهت مدلول اذکار و نیایش های آنهاست که قرآن نقل می کند. شهادت اولواالعلم بر توحید هم از جهت استدلال های آنها و هم از جهت اذکار و عبادات و نیایش های آنهاست.
✅کانون حکمت و کلام با حضور استاد محترم حجت الاسلام اسحاقی فر ♻️جلسه دوازدهم (بررسی شرور و ابتلائات از نظر ادیان الهی) 💠سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 خاتم‌الانبیاء(ص) بابل @pazhoheshkhatambabol
🌸🌸کسب رتبه سوم نشریه اندیشه خاتم در هشتمین جشنواره نشریات حوزوی سراسر کشور🌸🌸 💥شماره های ۷و۸ نشریه اندیشه خاتم💥 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 خاتم‌الانبیاء(ص) بابل @pazhoheshkhatambabol
هدایت شده از حوزه علمیه فیضیه مازندران
[ عکس ] حوزه علمیه شهید امیری ره بندپی در مقطع سیکل و دیپلم طلبه می پذیرد🌺 جهت اطلاع بیشتر و ثبت نام با آقای داداشپور معاونت محترم اموزش تماس بگیرید🔸🔸🔸 09117902578 🔷🔷🔷🔷🔷 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 دوستان عزیز در جذب سربازی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ، به اندازه ارسال یک پیام به گروهها و کانال های دیگه سهیم باشید . 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 همه با هم برای امام زمان عج 🔰 مدرسه علمیه شهید امیری ره بندپی https://eitaa.com/shamiri866
. 📚 کانون (طلاب پایه ۲) 👤 حجت الاسلام نیازی فر 📝 با محوریت: 🔸 تجزئه‌ و ترکیب 🔸 مناجات سوم: مناجات الخائفین 🔹 بررسی و عبارات مناجات 🔹 بررسی نکات فقرات مناجات 🔹 کاربردی سازی مباحث کتاب‌ های و 📅 دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ 🔰 کانال حـوزه علمیه روحیـه بابل 🔰 https://eitaa.com/roohieh_babol
بزرگداشت عالم جلیل القدر حضرت آیت الله باکویی پنجشنبه در مصلی شهرستان ساری از کلیه طلاب محترم اعم از برادر و خواهر دعوت بعمل می آید. به صرف شام
. 💠 پایه ۸ 🗂 بیان نکات در خصوص 🌙 تبلیغ ماه‌ مبارک 👤 حجت‌الاسلام رجبی 📅 دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ 🔰 کانال حـوزه علمیه روحیـه بابل 🔰 https://eitaa.com/roohieh_babol
. 3⃣ برگزاری سومین مرحله 📚 🎓 از طلاب مدرسه 📅 سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ 🔰 کانال حـوزه علمیه روحیـه بابل 🔰 https://eitaa.com/roohieh_babol
. 📚 کانون (سطح عالی) 👤 حجت الاسلام احمدی فرد 🔸 برگزاری جلسات نگارش مقاله 🔹 معرفی مرتبط جهت جمع‌آوری اطلاعات 🔸 بیان اصول نگارش 🔹 بررسی ساز و کار 🔸 بررسی مختلف فقهی‌و‌اصولی 📅 سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ 🔰 کانال حـوزه علمیه روحیـه بابل 🔰 https://eitaa.com/roohieh_babol
هدایت شده از خبر بابل
برگزاری گردهمایی روحانیون مبلغ در امر احیای زکات شهرستان بابل 🔹این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام روحانی امام جمعه بابل و با حضور روحانیت معزز، مدیرکل کمیته امداد مازندران و سایر مسوولین استانی و شهرستانی در حوزه علمیه خاتم الانبیاءﷺ صدر بابل برگزار شد. چهارشنبه، ۱۶ اسفند ۱۴۰۲. @khabarbabol