هدایت شده از درس خارج مدرسه علمیه خاتم الانبیاء
باسمه تعالی
سوال مهم و اساسی در باره آغاز ماه قمری
چرا شارع معیار اول ماه را خروج ماه از مقارنه قرار نداد؟
پاسخ
اولاً می دانیم خروج ماه از مقارنه ممکن است در هر ساعتی از شبانه روز اتفاق بیفتد اگر در وسط روز اتفاق افتاد آیا آن روز را جزء ماه قبلی به حساب بیاریم و یا جزء ماه بعدی؟
مثلاً اگر در ساعت ۱۰ صبح خروج ماه از مقارنه ماه رمضان اتفاق افتاد آیا آن روز را اول ماه رمضان به حساب آوریم و روزه آن روز را واجب بدانیم و یا آخر ماه شعبان قرار دهیم و روزه ی آن روز را واجب ندانیم و
اگر همین اتفاق در اول شوال اتفاق افتاد آیا روزه گرفتن آن روز به اعتبار اینکه روزی از ماه رمضان است واجب است و یا به اعتبار اینکه اول ماه شوال است روزه گرفتن دران حرام است؟
بر همین اساس در اعمال حج دچار مشکل جدی می شویم مثلاً روز نهم ذیحجه و شب دهم ذی الحجه و روز دهم و یازدهم و دوازدهم ذیحجه که واجبات وفرایض مخصوص به خود دارد .
همین مشکل در آن روزها نیز پدید میآید.
با کدام معیار می توانیم به این سوال پاسخ دهیم؟
ممکن است گفته شود که همانند سال شمسی عمل میکنیم در سال شمسی اگر ساعت تحویل سال قبل از ظهر باشد آن روز را اول فروردین به حساب می آوریم و اگر بعد از ظهر باشد آن روز را آخر اسفند به حساب می آوریم و اول فروردین را روز بعد قرار میدهیم.
پاسخ این است که کاری که در تحویل سال شمسی می کنیم صرفاً بر اساس قرارداد و اعتبار ما است اما در مورد سال قمری که احکام الزامی خداوند بر آن بار می شود تابع قرارداد و اعتبار ما نیست حتماً باید مدرک و حجت شرعی داشته باشد و فرض این است که مدرک شرعی در کار نیست.
ثانیاً لازمه این معیار این است که تمام ماه های قمری ۲۹ روزه باشد و لازمه آن این است که ۶ روز از سال قمری کاسته شود یعنی به جای اینکه سال قمری ۳۵۴ روز باشد ۳۴۸ روز خواهد شد.
اگر چنین شود لازمه اش این است که بسیاری از اعمال و فرائض مربوط به ماه رمضان و حج گذشتگان باطل باشد.
توضیح این که میدانیم خروج از مقارنه تا خروج از مقارنه ماه بعد ۲۹/۵روز طول میکشد.
اگر فرض کنیم که خروج از مقارنه در این ماه، ساعت ۱۰ صبح رخ دهد یا آن روز را آغاز ماه بعد به حساب می آوریم و یا روز پایان ماه قبل؟
در هر دو صورت تمام ماه های بعدی ۲۹ روزه خواهد بود.
زیرا خروج از مقارنه بعدی بعد از ۲۹/۵ روز , در ساعت ده شب رخ می دهد.
اگر معیار ما این بود که بعد از مقارنه، ماه بعد به حساب می آید نه آخرین روز ماه قبل ، هم ماه اول و هم ماه دوم ۲۹ روز خواهد بود، زیرا خروج از مقارنه ماه بعد در ۲۹ روز بعد ساعت ۱۰ شب اتفاق می افتد پس ماه اول ۲۹ روز خواهد بود.
خروج از مقارنه ماه بعدی ساعت ۱۰ صبح ۳۰ روز بعد خواهد بود و فرض این است که این روز یعنی روز سی ام آغاز ماه بعدی است چون فرض این است که ملحق به روز بعد است.نتیجه آن این است که باز ماه قبل ۲۹ روزه خواهد بود. همین محاسبه در ماه های بعدی ادامه خواهد داشت. در نتیجه تمام ماه ها ۲۹ روزه خواهد شد.
اگر گفتیم که آن روزی که خروج از مقارنه در وسط آن اتفاق افتاد ملحق به ماه قبلی هست لازمه آن این است که آغاز ماه بعدی فردا خواهد بود با توجه به اینکه بعد از ۲۹/۵ روز بعد از ساعت مقارنه ماه قبلی ، در ساعت ۱۰ شب ۲۹ روز بعد از مقارنه اول خروج از مقارنه بعدی رخ می دهد ، ماه بعدی ۲۹ روز خواهد بود به همین منوال بعد از ۲۹ روز دیگر در ساعت ۱۰ صبح خروج از مقارنه بعدی رخ می دهد با محاسبه آن روز از ماه قبلی، تنها ۲۹ روز از آن گذشته است. همین محاسبه تا آخر ادامه خواهد داشت در نتیجه همه ماه ها ۲۹ روز خواهد بود. (دقت فرمایید)
التماس دعا
استادنیکزاد
هدایت شده از درس خارج مدرسه علمیه خاتم الانبیاء
💠 حضور حجت الاسلام و المسلمین پوراکبر و حجت الاسلام و المسلمین قنبری و حجت الاسلام و المسلمین ذوالفقاری
در سومین روز برگزاری محفل ماه مبارک رمضان، و دیدار با نمازگزاران و امام جماعت مسجد جوادالائمه علیه السلام شهرک فرامرزی (امام جماعت محترم حجت الاسلام والمسلمین آقای باباجانی).
❇️ گفتگو در مورد جذب و پذیرش حوزه های علمیه
💻 شروع #ثبت_نام_حوزه_های_علمیه از اول اسفند ۱۴۰۱
💧جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به پایگاه اطلاع رسانی پذیرش به نشانی paziresh.ismc.ir مراجعه نمایید.
@howzeh_babol🇮🇷حوزه علمیه بابل🇮🇷
💠 حضور حجت الاسلام پوراکبر و حجت الاسلام قنبری و حجت الاسلام گلی کریمی
در سومین شب برگزاری محفل ماه مبارک رمضان، و دیدار با نمازگزاران و امام جماعت مسجد مقدس محدثین (امام جماعت محترم حجت الاسلام والمسلمین نصیرایی)
❇️ گفتگو در مورد جذب و پذیرش حوزه های علمیه
💻 شروع #ثبت_نام_حوزه_های_علمیه از اول اسفند ۱۴۰۱
💧جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به پایگاه اطلاع رسانی پذیرش به نشانی paziresh.ismc.ir مراجعه نمایید.
@howzeh_babol🇮🇷حوزه علمیه بابل🇮🇷
💠 حضور حجت الاسلام پوراکبر و حجت الاسلام قنبری و حجت الاسلام گلی کریمی
در سومین شب برگزاری محفل ماه مبارک رمضان، و دیدار با نمازگزاران و امام جماعت مسجد گله محله (استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین برهانی)
❇️ گفتگو در مورد جذب و پذیرش حوزه های علمیه
💻 شروع #ثبت_نام_حوزه_های_علمیه از اول اسفند ۱۴۰۱
💧جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به پایگاه اطلاع رسانی پذیرش به نشانی paziresh.ismc.ir مراجعه نمایید.
@howzeh_babol🇮🇷حوزه علمیه بابل🇮🇷
💠 امام صادق علیه السلام فرمودند:
💎إِذَا صُمْتَ فَلْيَصُمْ سَمْعُكَ وَ بَصَرُكَ مِنَ اَلْحَرَامِ وَ اَلْقَبِيحِ وَ دَعِ اَلْمِرَاءَ وَ أَذَى اَلْخَادِمِ وَ لْيَكُنْ عَلَيْكَ وَقَارُ اَلصَّائِمِ وَ لاَ تَجْعَلْ يَوْمَ صَوْمِكَ كَيَوْمِ فِطْرِكَ.
💧هرگاه روزه گرفتى، گوش و چشم تو نيز بايد از ارتكاب حرام و زشت روزه بدارد،
و در اين حال از كشمكش و ناسزاگوئى و آزار خدمتکارت بپرهيزى، و بر تو است كه سنگينى و وقار روزه دار را داشته باشى، و آن روزت با روزى كه روزه ندارى يكسان نباشد.
📚من لا یحضره الفقیه،ط_الاسلامیه، جلد ٢ صفحه ١٠٩
•┈┈••✾••┈┈•
💻 شروع #ثبت_نام_حوزه_های_علمیه از اول اسفند ۱۴۰۱
💎 پایگاه اطلاع رسانی سنجش و پذیرش حوزه های علمیه برادران
🌐 paziresh.ismc.ir
💎 لینک ثبت نام حوزه های علمیه
🌐 http://reg.ismc.ir/rules/134
@howzeh_babol🇮🇷حوزه علمیه بابل🇮🇷