هدایت شده از مدرسه علمیه خاتم الانبیاء(صدر)بابل
🔰 #مفاتیح_گرافی | اعـمـال روز عـرفـه
▣ حضرت زین العابدین (؏) در روز عرفه صدای گدایی را شنید که از مردم درخواست کمک میکرد، به او فرمود: وای بر تو، آیا در این روز از غیر خدا درخواست میکنی؟! و حال آنکه برای بچههای در رحم، در این روز امید میرود که احسان خدا شامل حالشان گردد و سعادتمند شوند...
✍🏻 شب و روز عرفه دعا مستجابه 🤲🏼
از امامــــــمون غافـــــــــل نشیم!🌿🌹
#یا_مــــهـــــدی💚
╭┈── 『🇮🇷🌀🇮🇷』──
╰➤💻 @Sadrbabol
🔰مدرسه علمیه خاتم الأنبیاء (ص) بابل
هدایت شده از حوزه علمیه فیضیه مازندران
📢خدمت طلاب متقاضی ارتقایی اردوی تابستان ۱۴۰۳ می رساند، ظرفیت ثبت نام در پایه ۸ تکمیل شده و از این پس فرد جدیدی پذیرفته نمی شود .
هدایت شده از دَارُالْــوِلَایَـة
آی مردم؛ فردا عید قربونه...🌱
روزی که بنظرم خیلیییی از پدرها بخاطر وضع مالی نامناسب، شرمنده بچه هاشون میشن، شرمنده همسرشون میشن...😔
روزی که شاید بوی کباب همسایه برسه به خونه اون نیازمندی که حتی پول تهیه مرغ هم نداشته باشه💔
حالا که این شرایط فراهم شده تا با 50 تومن! بتونیم دل حداقل 100 خانواده رو شاد کنیم، چه فرصت بهتر ازاین تا ما هم سهیم در ثواب عظیم این کار خیر بشیم🐏
۱۰۰۰ سهم ۵۰ هزارتومنی
شماره کارت حقوقی بنام قرارگاه:
5892107046155183بزنید رو شماره کارت کپی میشه آیدی جهت ارتباط : @kheyrollahzadeh 💠 قرارگاه جهادی ولایت مازندران https://eitaa.com/velaiat_zargar
هدایت شده از معاونت پژوهش مدرسه علمیه خاتم الانبیاء(ص) صدر بابل
#نشریه_اندیشه_خاتم
#مجوز_وزارت_ارشاد
🌸دریافت مجوز رسمی نشریه اندیشه خاتم از وزارت ارشاد
📅۲۷ خرداد ۱۴۰۳
♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️
#معاونت_پژوهش_مدرسه_علمیه_صدر خاتمالانبیاء(ص) بابل
@pazhoheshkhatambabol
هدایت شده از حوزه علمیه فیضیه مازندران
📢خدمت طلاب متقاضی ارتقایی اردوی تابستان ۱۴۰۳ می رساند، ظرفیت ثبت نام در پایه ۷ تکمیل شده و از این پس فرد جدیدی پذیرفته نمی شود .
هدایت شده از معاونت تهذیب حوزه علمیه شهید امیری(ره)
💐 عید سعید قربان مبارک💐
🔰رسول الله صلّی اللّه علیه و آله : يُغفَرُ لِصاحِبِ الأضحِيَّةِ عِندَ أوَّلِ قَطرَةٍ تَقطُرُ مِن دَمِها ؛ (من لايحضره الفقيه ، ج۲، ص۲۱۴)
🔶مقام معظم رهبری (دام ظله) :
اگر به حکمت مندرج در عید قربان توجه شود، خیلی از راهها برای ما باز میشود. در عید قربان یک قدردانی بزرگ الهی نهفته است از پیامبر برگزیدهی حضرت حق، حضرت ابراهیم (علیهالسّلام) که آن روز ایثار کرد. بالاتر از ایثار جان، در مواردی ایثار عزیزان است. او در راه پروردگار، به دست خود عزیزی را قربان میکرد؛ آن هم فرزند جوانی که خدای متعال بعد از عمری انتظار، در دوران پیری به او داده بود؛ که فرمود: «الحمد للَّه الّذی وهب لی علی الکبر اسماعیل و اسحاق» . خدای متعال این دو پسر را در دوران پیری، لابد بعد از یک عمر انتظار و اشتیاق، به این پدر داده بود؛ امید فرزند هم دیگر بعد از آن نداشت. سید شهیدان همهی عالم، حضرت اباعبداللَّهالحسین (علیه الصّلاة و السّلام) - که خود مظهر ایثار و مظهر شهادت است - در دعای شریف عرفه از این حادثه یاد میکند؛ «و ممسک یدی ابراهیم عن ذبح ابنه بعد کبر سنّه و فناء عمره»؛ این در دعای مبارک امام حسین در عرفه است .«۲۶ آبان ۱۳۸۹»
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
معاونت تهذیب حوزه علمیه شهید امیری ره بندپی بابل
https://eitaa.com/sshhaahhiiddamiry
✳️شب دهم ذی الحجة یکی از شب های پربرکت و از چهار شبی است که شبزندهداری در آنها مستحب و درهای آسمان در این شب باز است. زیارت حضرت سیدالشهدا (ع) در این شب بسیار سفارش شده و خواندن دعای یَا دائِمَ الْفَضْلِ عَلَی الْبَرِیَّةِ که شب های جمعه هم خوانده می شود، در این شب مستحب است.
⭕️مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی برای مراقبت شب عید قربان با ذکر روایتی از امام صادق (ع) می نویسد: حضرت علی (ع) دوست داشت چهار شب در سال خود را فارغ نماید؛ یکی شب اول رجب، دیگری شب نیمه شعبان، شب عید فطر و شب عید قربان. البته ممکن است منظور از فراغت، فراغت برای عبادت در آن با زنده نگه داشتن آن باشد. بلکه به قرینه احادیث مشابه ظاهرا منظور همین است. زنده نگه داشتن آن عبارت از فارغ ساختن نفس، قلب و اعضای بدن در خدمت به خداوند است، به این صورت که دل او در یاد خدا بوده، بدنش مشغول فرمانبرداری و عبادت خدا بوده و در طول شب هیچ چیزی حتی مناجات او را از خداوند غافل نکند مگر این که مشغول شدن به این مناجات نیز برای خدا و به خاطر او باشد که این مطلب اولین درجه مراقبت است.
✴️ایشان همچنین روایت دیگری از امام ششم نقل کرده و در اهمیت زیارت امام حسین (ع) در شب عید قربان می نویسد: کسی که امام حسین (ع) را در یکی از سه شب زیارت کند، خداوند گناهان گذشته و آینده او را میآمرزد. راوی پرسید کدام شب ها و امام فرمودند: شب عید فطر، شب عید قربان و شب نیمه شعبان.
🆔https://eitaa.com/daftarnokhbegan
هدایت شده از حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) زرگرشهر
🌺عید قربان
🌺با نماز و عبادتش
🌺با قربانى وصدقات واحسانش
🌺بسترى براى جارى ساختن
🌺مفهوم عبودیت وبندگیست
🌺این عید بندگی بر شما مبارکباد
💠 پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند:
💎 يُغفَرُ لِصاحِبِ الأضحِيَّةِ عِندَ أوَّلِ قَطرَةٍ تَقطُرُ مِن دَمِها،
💧هنگام ريخته شدن اوّلين قطره خون قربانى (به زمين)، صاحب قربانى آمرزيده مى شود.
📚 كتاب من لايحضره الفقيه، ج 2 ، ص 214
#عید_قربان
#عید_بندگی
https://eitaa.com/howzeh_babol/26541🇮🇷حوزه علمیه بابل🇮🇷
هدایت شده از سنگر شهدا
از خون جوانان وطن لاله دمیده
از ماتم سرو قدشان، سرو خمیده
در سایه گل بلبل از این غصه خزیده
گل نیز چو من در غمشان جامه دریده
به نام خدا ، صبحتون زیبا ، یاد کنیم از شهدا🌹
ایستاده از راست:
1-🌷جاویدالاثرشهید اسماعیل یاسینی (مطلع الفجر)
2- دکتر علی اصغر بیگی
3-مهندس علی اصغر قربانی (فرمانده سپاه وقت بابل)
4-آقای محمد رزاقی
5-🌷شهید روحانی ابوالقاسم بزاز(ترور سنندج)
نشسته:
6-🌷شهید حسن پور محمود (فتح المبین)
7-مرحوم رضا صدیقی
8-مهندس میرعباس میرنیا
9-مرحوم مهندس جواد خیرخواهان
10-🌷شهید سید حسین گلریز (بیت المقدس)
این عکس در سال 1358در محوطه سابق سپاه بابل در محله بیژن حاجی گرفته شده است.
🌹روحانی شهید سردار ابوالقاسم بزاز:
فکر کنید افلا تتفکرون با انجام به واجبات و دوری از محرمات و علی الخصوص علی الخصوص علی الخصوص آشنائی و آشتی با فرهنگ اصیل اسلامی مان آشنا شوید و سعی در نشر و پخش آن کنید طلب العلم فریضه
دوشنبه 28 خرداد 1403 .
#شهدای عزیزمان را یاد کنیم با ذکر معطر صلوات 🌺
🆔 @sangareshohadababol
هدایت شده از حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) زرگرشهر
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🌷🌸🌷
امام علی علیه السلام در خطبه عید قربان فرمودند:
أَنَّ هَذَا يَوْمٌ حُرْمَتُهُ عَظِيمَةٌ وَ بَرَكَتُهُ مَأْمُولَةٌ وَ الْمَغْفِرَةُ فِيهِ مَرْجُوَّةٌ فَأَكْثِرُوا ذِكْرَ اَللَّهِ تَعَالَى وَ اِسْتَغْفِرُوهُ وَ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ اَلتَّوَّابُ اَلرَّحِيمُ
امروز روزى است كه حرمتى بس بزرگ دارد، و بركتش مورد اميدوارى است، و در اين روز اميد آمرزش گناهان ميرود، پس خدا را بسيار ياد كنيد و از او آمرزش بخواهيد، و بدرگاه او توبه كنيد، زيرا كه او توبه پذيرى مهربان است.
الوافي ج ۹، ص ۱۳۲۸
🌷🌸🌷🌸🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رهبر انقلاب از آیتالله مکارم شیرازی عیادت کردند.
هدایت شده از مدرسه علمیه امام حسین "علیه السّلام"
🗳🗳🗳🗳🗳🗳🗳🗳🗳🗳🗳
☑️ بیشترین تکرار رهبر انقلاب از ویژگیهای فرد اصلح در طول ۲۸ سال گذشته
🔹۳۳ مرتبه : مدیریت اجرایی قوی
🔹۳۰ مرتبه : شیوه تبلیغات صحیح
🔹۲۸ مرتبه : پایبند به مبانی
🔹۲۱ مرتبه : خستگی ناپذیر و جهادی
🔹۲۰ مرتبه : صمیمی و خدمتگزار مردم
🔹۱۹ مرتبه : استکبار ستیز و شجاع
🔹۱۸ مرتبه : دارای ایمان و تقوا و توکل
🔹۱۶ مرتبه : پرهیز از بداخلاقی انتخاباتی
🔹۱۵ مرتبه : شناخت نیاز و درد جامعه
🔹۱۱ مرتبه : دارای تدبیر بصیرت و برنامه
🔹۱۱ مرتبه : مبارزه با بی عدالتی
🔹۱۱ مرتبه : آرمان ها و پیشرفت کشور
🔹۱۰ مرتبه : ساده زیست و غیر اشرافی
🔹۷ مرتبه : التزام به قانون
🔹۶ مرتبه : نگاه به داخل و اقتصاد مقاومتی
🔹 ۵ مرتبه : دوری از فساد ، امانت دار
🔹۵ مرتبه : توجه به نظرات و توانایی مردم
🔹۲ مرتبه : صادق و روراست.
--------------------------------------
🔰مدرسه علمیه امام حسین "علیه السّلام"
#شهرستان_بابل
https://eitaa.com/safirn_gatab
🇮🇷
هدایت شده از پنجره🇮🇷
اسماعیل ذبیح
آیات سوره صافات مثل صریح در این است که ذبیح اسحاق نیست بلکه اسماعیل است( المیزان) ، چون بشارت به اسحاق را بلا فاصله بعد از بشارت به ذبیح ذکر می کند
فَبَشَّرْناهُ بغلام حَلِيمٍ فَلَمّا بَلَغَ مَعَهُ اَلسَّعْيَ قالَ يا بُنَيَّ إِنِّي أَرى فِي اَلْمَنامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ ... وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ ، وَ تَرَكْنا عَلَيْهِ فِي اَلْآخِرِينَ ، سَلامٌ عَلى إِبْراهِيمَ ، ... .، وَ بَشَّرْناهُ بِإِسْحاقَ نَبِيًّا مِنَ اَلصّالِحِينَ ، وَ بارَكْنا عَلَيْهِ وَ عَلى وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِما مُحْسِنٌ وَ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ مُبِينٌ (صافات ۱۱۳- ۱۰۰ )
اما فخر رازی می گوید در مساله اختلاف است :
۱، اسحاق : قول عمر ، علی ، عباس ، ابن مسعود ، کعب الاحبار ، قتاده ، سعید بن جبیر ، مسروق ، عکرمه ، زهری ، سدی و مقاتل است
۲. اسماعیل ، قول ابن عباس ، ابن عمر ، سعید بن مسیب ، حسن ، سعبی ، مجاهد و کلبی است .
(۷)دلیل برای ذبیح بودن اسماعیل می آورد و (۲) دلیل برای اسحاق ، و نتوانست خودش نظر بدهد کدام درست است.
مولوی نیز گویا اسحاق را ذبیح می داند :
«مست و پریشان توام موقوف فرمان توام 🕋 اسحاق قربان توام این عید قربانی است این»
#عید_قربان #مبارک
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
باسمه تعالی
پرسش
چگونه می توان دستور ذبح فرزند ابراهیم علیه السلام را از جهت اخلاقی و حقوقی توجیه کرد؟
معمولاً در پاسخ گفته می شود که دستور فوق، امر امتحانی بوده است، به این معنا که واقعاً اراده جدی خدا بر ذبح فرزند تعلق نگرفته بود،بلکه صرفاً جنبه امتحانی و اختباری داشته است.
این پاسخ احتیاج به توضیح دارد. زیرا ممکن است کسی بگوید آیا حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام به امتحانی بودن این دستور آگاهی داشته اند یا نه؟
اگر آگاهی داشته اند پس می دانستند که این دستور جنبه صوری دارد و اراده جدی خدا بدان تعلق نگرفته است روی این حساب اگر هم عملاً دست به کار شدهاند می دانستند که ذبح محقق نخواهد شد در این صورت عمل آنها ارزش و فضیلتی نداشته است.
اگر نمی دانستند که جنبه امتحانی دارد معنایش این است که آنها فکر میکردند که خداوند واقعاً انجام این عمل یعنی ذبح را از آنها خواسته است. و اقدام آنها به عملیاتی کردن آن دستور، جدی بوده است نه صوری .
یقیناً همین گزینه درست است چنانکه مفاد آیات قرآن نیز گواه این معناست.
پرسشی که در اینجا خودنمایی میکند این است که چگونه حضرت ابراهیم و اسماعیل بر این باور بوده اند که خداوند به صورت جدی دستور ذبح را داده باشد آیا معقول است که خداوند به پدری در سر پیری که صاحب فرزند شده است دستور جدی دهد که فرزند خود را ذبح کند؟!
اشکال مزبور از دو لحاظ مطرح می شود یکی اینکه آیا خداوند حق چنین دستوری را دارد؟ دیگر اینکه آیا این دستور، می تواند معقول و حکیمانه باشد؟
پاسخ
از جهت اینکه آیا خداوند چنین حقی دارد ؟
جوابش این است که با توجه به اینکه خداوند موجد و خالق و مالک علی الاطلاق و ولی تام الاختیار همه موجودات و از جمله انسان است و هیچ موجودی به دلیل اینکه مملوک علی الاطلاق است از جانب خویش حقی بر خدا ندارد قطعاً چنین حقی برای خدا ثابت است.
اما از جهت اینکه آیا این دستور حکیمانه و معقول است؟
پاسخش این است که با توجه به اینکه اطاعت فرمان خدا به ویژه این فرمان بسیار سخت و دشوار و تسلیم در برابر آن ، باعث تعالی و تکامل و ارتقاء روحی و معنوی و تقرب در پیشگاه الهی است قطعاً معقول و حکیمانه خواهد بود.
اگر تسلیم واقعی و قلبی در برابر دستور ذبح فرزند باعث می شود که برای پدر و پسر بالاترین ارتقا و تعالی روحی و معنوی حاصل شود، یقیناً این دستور منطقی و حکیمانه خواهد بود.
جالب این است که بعد از تسلیم قلبی و عملی حضرت ابراهیم و اسماعیل، خداوند جلوی اقدام آنها را گرفت چون آن غرض و غایت، با تسلیم قلبی و عملی تحقق یافته است و دیگر نیازی به تحقق یافتن ذبح در خارج نبوده است.
معنای امتحانی و اختباری بودن این دستور همین است.
در جریان توبه قوم بنی اسرائیل از گناه گوساله پرستی، شرط قبولی توبه آنها از جانب خداوند، این بوده است که همدیگر را بکشند. این دستور جدی و واقعی بوده است و عده زیادی از آنها به دست هم دیگر کشته شدند.
در آنجا نیز باید اینگونه توجیه کرد که پاک شدن آن ها از زشتی این گناه بسیار بزرگ گوساله پرستی بعد از دیدن آن همه معجزات و بینات، و تقرب آنها به سوی خدا منوط به اقدام به این عمل بوده است .
همین مصلحت و حکمت، این دستور خداوند را نیز منطقی و عقلانی می سازد.
استاد نیکزاد
هدایت شده از پیشخوان حوزههای علمیه
قابل توجه طلاب گرامی:
درحال حاضر مشکل سامانه سخای پلیس رفع شده است، لذا جهت ثبت مجوز خروج کشور میتوانید از طریق موارد زیر درخواست خود را ارسال نمایید؛
1_ سامانه پیشخوان مجازی حوزههای علمیه(http://feedback.ismc.ir/user/13)
2_ سامانه سخا پلیس (https://sakha.epolice.ir)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کانال رسمی پیشخوان حوزه های علمیه
را به طلاب گرامی معرفی نمایید
@pishkhan_howzeh
هدایت شده از درس خارج مدرسه علمیه خاتم الانبیاء
با عنایت الهی و در ظل توجهات حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، سلسله مباحث تصحیح در روایات با نگاه به نظریه قدماء و متاخرین، در ایام تابستان برای علاقه مندان مباحث حدیثی برگزار می گردد.
https://eitaa.com/darsekharejsadrbabol