🔺سوگمندانه باید گفت که ضعف اعتماد به نفس و انفعال در برابر رسانهها در بخشی از بدنۀ روحانیت نیز عاملی است که عمدۀ ناکامیها را متوجه روحانیت، هر نقد و قهری را شاهدی بر دوری روزافزون مردم از حوزه و حوزویان، و هر حادثه جزئی و نزاع شخصی را علامت رویگردانی و تقابل بخشی از جامعه با روحانیان تلقی میکند.
🔺اما سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با تمام تلاش دشمنان کشور برای عدم مشارکت و علی رغم هجوم تبلیغاتی سنگین رسانههای معاند علیه نظام اسلامی و جامعۀ روحانیت و به خصوص تنها گزینه روحانی، نشان داد حتی در شرایطی که مردم از سختی معیشت خود و ضعف تدبیر دولتی (که از قضا یک روحانی هم در رأس آن بوده!) سخت گلایهمندند، باز هم گزینه ملبس به لباس مقدس روحانیت را بررسی میکنند و هنوز هم اگر یک روحانی کاردان، شجاع، متواضع، دوستدار و خادم و حامی مردم را بیابند، نشان اعتماد خود را به وی میدهند.
🔺معنای این رأی حتی اگر نشان از حفظ مرجعیت اجتماعی روحانیت نباشد، دست کم شاهد بر آن است که مردم هنوز هم حاضرند مهمترین سکان ادارۀ امور اجرایی کشور را به یک متخصصِ کاردانِ «حوزوی» بسپارند و میلیونها رأیدهنده برایشان چندان مهم نیست که تحصیلات دانشگاهی او با تردیدآفرینی و انکار برخی، مبهم باشد!
🔺البته فراموش نکنیم که میزان توفیق این گزینۀ روحانی در اداره و پیشبرد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور با غلبه بر جبهۀ گستردۀ دشمنان بینالمللی و انفعال جهانی، میدان قضاوتی برای ارزیابی کارنامۀ روحانیت در راهبری انقلاب اسلامی است.
🔺حوزه بایستی مراقب این دستاورد باشد و با دیدبانی و نقد و پیشنهاد برنامهها و راهکارها توسط هستههای تخصصی خود، این سرمایه را نگاهبانی کند و مراقب باشد که مبادا با توقع اعجاز و مطالبۀ تحولات خلق الساعه از رئیس قوه مجریه، و یا دفاع متعصبانه از ضعف محتمل در بدنۀ اجرایی کشور، این دستاورد مهم کاسته یا کم اثر نشود.
🔺اینک که توفیق روحانیت شیعه در کسب اعتبار و محبوبیت اجتماعی، علمای دانشآموختۀ حوزه را به عنوان رهبران اسلام و تشیع و پشتیبان مردم و مستضعفان در ایران، عراق، لبنان، بحرین و..... محبوب قلوب دیگر ملل ساخته و دشمنان را ـ از استکبار غرب و شرق گرفته تا مزدورانشان در کشورهای اسلامی و وهابیت کوردل ـ از مرجعیت اجتماعی روحانیت به هراس انداخته، باید آن را قدر دانست و ارج نهاد، به دقت از کاستی و آسیب، پاس داشت و آن را مایۀ امید و نشاط حوزویان برای فعالیت بیشتر و بهتر دانست.
🔷مجتبی الهی خراسانی
استاد حوزۀ علمیۀ مشهد ،
عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی و عضو کمیسیون سیاسی اجتماعی شورای عالی حوزه علمیه خراسان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
🔰فردا (دوشنبه ۳۱ خرداد) آزمون پذیرش حوزه علمیه خراسان برگزار می شود.
🔻مدیر پذیرش حوزه علمیه خراسان با اعلام این خبر که ۳۱ خرداد، آزمون پذیرش حوزه علمیه خراسان به صورت مجازی برگزار می شود، گفت: مجوز و لينك شركت در آزمون از طريق پيامك براي داوطلبان ارسال شده است.
💠 بیشتر بخوانیم👇
https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=40559
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
#مناسبتی
🔰 نماز روزهای یکشنبه ماه ذیقعده
☀️ مقام معظم رهبری(حفظه الله): روزهای یکشنبهی ماه ذیقعده ایّام توبه و انابه است و عملی دارد که مرحوم عارف بزرگوار حاج میرزا جواد آقای ملکی در المراقبات نقل می کند از رسول مکرّم اسلام که خطاب به اصحاب خود فرمود: کدامِ از شماها مایلید توبه کنید؟
☀️ همه گفتند ما می خواهیم توبه کنیم -ظاهراً ماه ذیقعده بوده است- طبق این نقل و این روایت حضرت فرمودند که در روزهای یکشنبهی این ماه این نماز را -یک نمازی با یک خصوصیّتی در مراقبات ایشان ذکر میکنند- انجام بدهید.
☀️ غرض، ایّام در ماه ذیقعده که اوّل ماههای حرام است در این سه ماه متوالی، ایّام و لیالی مبارک و متبرّکی است، پر از برکات است؛ باید از اینها استفاده کرد.
📅 ۱۳۹۴/۶/۱۸
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
دوره های آموزشی کوتاه مدت مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد برگزار می گردد:
لینک ثبت نام:
http://89.165.72.201:1930/Education/UserRegister
تلفن تماس: 05138585333
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
سلام و عرض ادب.
در ابتداء باید تشکر و قدردانی کنم از کانال بسیار عالی و فعالی که دارید و اینکه علیرغم مشغله فراوان، شخصا مدیریت آن را بر عهده دارید بسیار مسرت بخش است.
الحق که سعی کرده اید تمامی مطالب و موضوعات را در کانال بارگزاری نمایید تا علاوه بر جنبه آموزشی، جنبههای معنوی، اعتقادی، سیاسی و... را نیز در برگیرد و طلاب را درگیر با مسائل روز نماید.
یکی از خوبیهای مطالب کانال این است که به مخاطب با مراجعه و مشاهده کانال، این حس القاء میشود که حوزه علمیه خراسان به هیچ وجه انفعال نداشته و بسیار فعال و پویا هست.
اینکه مناسب با ایام روز و ماههای قمری مطالب بارگزاری میشود، خیلی عالی هست و نیاز مخاطب را برطرف نموده و در واقع کمتر به دنبال منبعهای دیگر میرود.
از جهت پیشنهاد نیز عرض کنم هیاتهای اندیشه ورز و امثالهم در مشهد که مناسب با سیاستهای حوزه و کشور فعالیت دارند را بیشتر میتوان معرفی نمود هم از لحاظ ساختار، هم تاریخچه و هم فعالیت؛ در واقع چنین موسساتی بیشتر به مخاطبین معرفی شود.
زندگینامه اساتید و بزرگان گذشته و فعلی مشهد گذاشته شود.
از اساتید جوان و دغدغه مند مشهد بیشتر مطالب گذاشته شود و از آنها و طلاب سطح بالا و علمی مشهد، تقاضای یادداشت علمی متناسب با نیازهای روز نموده و آن مطالب در کانال منتشر شود.
همچنین میتوان متناسب با ایام و مسائل سیاسی کشور و جهان اسلام، از اساتید مطرح مشهد مصاحبه گرفته شود تا نسبت به موضوعات واکنش داشته باشند و آن مطالب در کانال گذاشته شود.
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
💠یادداشت اختصاصی(۳)
♦️مصطفی دُرّی
♦️ دانش آموخته حوزه علمیه مشهد و استاد سطوح عالی حوزه قم
پیام انتخابات اخیر برای دستگاه روحانیت چیست؟
💠هزار باده ناخورده...
🔺همه چیز تمام شد. ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران نام گرفت و رقبایش کاری از پیش نبردند.برخی در انتخابات شرکت نکردند و این حتما به خاطر دلخوری ایشان از چیزی بوده است. بخشی از کسانی که رأی سفید یا باطل دادند هم دلیل این رأیشان، نارضایتمندی از وضع موجود بود.
🔺انتخابات اما فارغ از همه خوشیها و ناملایماتش، از مطلب دیگری هم پرده برداشت: اینکه منتخب مردم باز هم یک روحانی بود؛ مطلبی که به نظر می رسد در حاشیه جشن و اندوه طرفداران پیروز و شکست خورده انتخابات، گم شده است. اینکه در این سالهای اخیر که حمله به روحانیت شیعی، گاه به حق و گاه به ناحق، از ناحیه رسانه های مختلف، شدت یافته است، باز هم میلیونها نفر از مردم ایران، رأی خود را به یک روحانی دادند و او را ناجی وضعیت کنونی کشور می دانند، در خود، نکته های بسیار دارد.
🔺ماجرا اما منحصر به امروز و دیروز نیست، بلکه از ابتدای انقلاب، همواره اقبال نانوشته مردم به روحانیت و اعتماد قلبی ایشان به این صنف و این لباس وجود داشته است. در سالهای ابتدایی انقلاب که امام بر عدم پذیرش سمتهای اجرایی توسط روحانیت اصرار می کرد، پس از تغییر نظر امام و کاندیداتوری یک روحانی انقلابی، این سیل آراء مردم بود که به سوی او سراریز شد. آرائی که منحصر به یک دور نبود و در ادوار بعدی نیز ادامه یافت.
ادامه👇👇👇👇
🔺باری، در این سالها اگرچه برخی روحانیون عملکرد خوبی نداشتند و از آبروی روحانیت کاستند، اما این سرمایه اجتماعی سترگ و گرانسنگ، همچنان به سان گوهری، برای سازمان روحانیت باقی مانده است. سرمایه ای که در سالهای اخیر شاید بتوان گفت قدری از آن کاسته شده است و البته قدری دیگر نیز به سمت اقبال «عقلانی» به روحانیون هدایت شده است.
🔺سرمایه اجتماعی روحانیون در میان جامعه، گوهری است که انتخابات اخیر نشان داد هنوز هم وجود دارد و مردم در میان 6 کاندیدای غیرروحانی دیگر، آن کسی که ناجی کشور برای عبور از شرایط سخت فعلی می دانند را باز یک روحانی دانستند.
🔺باری، سرمایه اجتماعی روحانیون اگرچه در سالهای اخیر کاهش یافته و شیب نزولی پیدا کرده است، اما هنوز هم وجود دارد. در این میان، این عملکرد آینده روحانیون است که می تواند آن را کاهش داده یا افزایش دهد. گاه تبلیغات رسانه ای غرب و تهاجم همزمان ده ها شبکه ماهواره ای در کنار رفتارهای ناشایست چند بیمار روانی و برخی شهروندان معترض، خود روحانیون را نیز نسبت به اقبال مردمی خود دچار اشتباه محاسباتی می کند و فراموش می کنند اقبال و احترام فراوانی را که در میان این هجمه های هرچند بسیار، باز هم فراوان می نماید.
🔺سرمایه اجتماعی روحانیون نه آنچنان زیاد است که بتوان به آن غره شد و برای افزایش آن تلاشی انجام نداد و نه آن قدر ناچیز که موجب ناامید شدن و واگذاشتن این مسلک و مرام گردد.
🔺در انیمیشنی که سالها پیش دیده بودم، وقتی شخصیت کارتونی، شیری را در مقابل خود دید که قصد حمله به وی را داشت، به دوستش گفت: یک خبر خوب دارم و یک خبر بد؛ خبر بد این است که در اسلحه مان، یک تیر بیشتر نداریم و خبر خوب اینکه هنوز یک تیر داریم!
🔺حکایت ما نیز همین است. خبر بد این است که سرمایه اجتماعی روحانیت رو به کاهش است و خبر خوب اینکه این سرمایه اجتماعی هنوز باقیست. نه غرور و بی خیالی، جایز است و نه ناامیدی، کاری درست؛ چرا که هنوز «هزار باده ناخورده در رگ تاک است»
🔺مصطفی دُرّی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
♦️ کانال معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان با افتخار آمادگی دارد یادداشت ،نقد،پیشنهاد و انتقادات اساتید و فضلای ارجمند در موضوعات مختلف علمی و مرتبط با حوزه را منتشر کند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
6.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 فیلم راهنمای شرکت در آزمون ورودی حوزه علمیه خراسان
🔰تاریخ برگزاری آزمون:
🔻داوطلبین پایه نهم
⏰ دوشنبه 31 خرداد 1400 ساعت 9 صبح
🔻داوطلبین دیپلم و بالاتر:
⏰دوشنبه 31 خرداد 1400 ساعت 11 صبح
🌐لینک سایت ورود به آزمون
LMS2.hozehkh.com
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
💠اصول الاستنباط
🔺نويسنده كتاب اصول الاستنباط «سید علی نقی حیدری» است. وى از دانشمندان قرن اخير عراق و از شخصيت ها و علماى شهر بغداد به شمار مىآيد. (1325-1403 هجرى قمرى)
🔺كتاب أصول الاستنباط توسط يكى از شخصيت هاى علمى برجسته حوزه علميه نجف و يكى از شاگردان علامه نائينى و سيد ابوالحسن اصفهانى نگاشته شده است. اين كتاب علاوه بر سبكى روان، كتابى ارزشمند براى آشنايى دانش پژوهان با علم اصول است.
💠انگيزه نگارش
🔺برخى كتابهاى اصولى كه هم اكنون در حوزههاى علميه تدريس مىشوند بيش از يك قرن از زمان نگارش آنها مىگذرد ولذا از شرايط و ويژگيهاى كتاب درسى برخوردار نيستند. كتاب أصول الاستنباط به سبكى جديد و براى آشنايى طلاب با علم اصول فقه نگاشته شده و از ويژگيهاى كتابهاى درسى در اين دوران برخوردار است. مؤلف در اين كتاب به بررسى و شرح مباحث اصولى پرداخته و علاوه بر طرح مباحث با بيانى ساده و روان، در پايان هر درس خلاصهاى از همان درس به همراه تمرين هايى از مطالب آن آورده است.
🔺سيد على نقى حيدرى، مؤلف اين كتاب در اين باره مىفرمايد: «ولقد كتب كبار علمائنا المحققين كتباً كثيرة جداً في هذا العلم و قد سلكوا في أكثرها طريقة التوسع في البحث والتعمق في التحقيق، مما هو صعب المنال على الخبراء في هذا الفن فضلاً عن المبتدئين. ولقد حاولت في كتابي هذا - إن صدقتني المحاولة - توضيح ما خفي من دقائق هذا العلم و تسهيل ما صعب و تقريبه إلى ذهن القارئ، متجنباً التطويل».
ادامه👇👇👇👇👇
🔺يعنى «علما و محققين بزرگ ما كتابهاى فراوانى در اين علم نگاشتهاند و در اين راه به شيوهاى گسترده به بحث و دقت نظر و تحقيق پرداختهاند، به شكلى كه براى ديگر محققان و انديشمندان درك آن مطالب بسيار سخت است چه رسد به مبتدئين و كسانى كه تازه در صدد فراگيرى اين علم برآمدهاند. لذا اين كتاب را - اگر موفق شوم - در اين راستا به نگارش درآوردهام تا نكات دقيق و پنهان اين علم را شرح و توضيح دهم و مشكلات آن را آسان ساخته و مطالب آن را به ذهن خواننده نزديك نموده و از طول و تفصيل مباحث پرهيز نمايم».
💠ويژگي هاى كتاب
🔺از ويژگي هاى مهم اين كتاب آسان بودن مطالب آن است. مؤلف در اين كتاب مسائل گوناگون را با روشى ساده شروع كرده و بدون استفاده از الفاظ و اصطلاحات پيچيده علمى به شرح و توضيح مباحث گوناگون اين علم پرداخته است.
🔺از ديگر ويژگي هاى اين كتاب خلاصه كردن مباحث هر درس در پايان آن درس است. در اين كتاب مباحث مهم و اساسى هر درس به صورتى مختصر و مفيد آورده شده و اين نكته در فراگيرى بهتر مباحث بسيار مفيد است.
🔺از ديگر ويژگي هاى اين كتاب تمرينهايى است كه در پايان هر درس آمده است. مؤلف با طرح سؤالاتى مهم از مباحث هر درس به درك صحيح از مطالب آن كمك نموده است.
🔺در اين كتاب مباحث اصولى بسيار خلاصه و مختصر و مناسب با نياز مبتدى نگاشته شده و بسيارى از مباحث پيچيده و غيرضرورى حذف گرديده تا درك مطالب براى مبتدى آسان باشد.
🔺از ديگر برجستگي هاى اين كتاب توجه به سطح علمى و مبتدى بودن دانش پژوه است. در صورتى كه در ديگر كتابهاى اصولى قديمى، مؤلفين، خواننده كتاب خود را مجتهدى عالم و دانشمند فرض كرده و براى او سخن گفتهاند و اين نكته باعث گرديده تا درك بسيارى از مباحث كتابهاى آنان مشكل گردد اما در اين كتاب به اين نكته مهم توجه شده است.
🔺از ديگر ويژگي هاى اين كتاب، يك دوره كامل علم اصول بودن آن است به شكلى كه دانش پژوه با خواندن اين كتاب تقريباً با همه مباحث مهم اين علم آشنا مىگردد. به خلاف برخى كتابهاى اصولى كه بخشى از مباحث مهم اين علم را دربر ندارند.
🔺مؤلف در آغاز اين كتاب مقالهاى ارزشمند درباره تاريخ فقه شيعه و تأسيس علم اصول فقه آورده است.
🔺از ديگر ويژگي هاى اين كتاب نظريات نو و جديد آن است چرا كه بسيارى از مباحثى كه در كتابهاى درسى قديمى مانند معالم، قوانين، رسائل و يا كفايه آمده، تغيير يافته و كاملتر گشته و يا نظرياتى نو و تازه جاى آنها را گرفته است و از اين جهت آشنا نمودن طلاب با نظريات جديدى كه در اين علم مطرح گرديده بسيار مفيد و مناسب است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
💠 قرارگاههای علمی آموزشی حوزه خراسان، علاوه بر اینکه بازوهای مشورتی و علمی محسوب میشوند، نقش تصمیم سازی برای متولیان و مجریان امر دارند.
🔺مسئول حوزه مدیریت حوزه علمیه خراسان، تصریح کرد: گامهای تحولی بسیار ارزشمندی در این حوزه شکلگرفته که یکی از آنها، ایجاد قرارگاههای علمی آموزشی است.
🔺حجتالاسلام والمسلمین کاظمی به تشکیل قرارگاههای علمی آموزشی در حوزه علمیه خراسان اشاره کرد و گفت: طبق تأکید مدیر حوزه علمیه خراسان بر استفاده ازنظر همهی صاحبنظران و اساتید، قرارگاهها با حضور نخبگان حوزوی، صاحبان علم و اندیشه، از اساتید حوزه و دانشگاه راهاندازی شد تا برای بدنه حوزه برنامهریزی کنند.
🔺وی با اشاره به گامهای مؤثری که تحت حمایت آیتالله عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان در این حوزه برداشته شده، افزود: اگر حوزه کهن خراسان در همین مسیر باشد، تا 10 سال آینده قطعاً کارهایی که تاکنون انجامنشده است را طی میکند و اثرات ثمربخشی را بجا خواهد گذاشت.
🔺مسئول حوزه مدیریت و عضو شورای راهبری قرارگاههای علمی آموزشی حوزه علمیه خراسان، خاطرنشان کرد: دغدغه و نگرش اساتید در قرارگاهها، زمینهساز کارهای ارزشمندی در حوزه است و ما به دنبال آن هستیم تا نگاه عمومی به دروس و دانش های حوزوی تبدیل به نگاههای تخصصی و فراگیر شود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛