💢«عبدالله بن بَیِّه» را بشناسید
✔️شیخ عبدالله بن شیخ المحفوظ بن بیّه مشهور به «عبدالله بن بَیِّه» 86 ساله، برجستهترین فقیه کشور امارات متحده عربی است. او در جهان اسلام به نماد «عقلگرایی در فقه و قلب محوری در تصوّف» اشتهار دارد.
نکته اینجاست با اینکه او در جریان اسلام سلفی قرار نمیگیرد، ولی دولت عربستان سعودی فتواهای او را بهعنوان یک مرجع دینی قبول و آنها را منتشر میکند و همچنین کرسی تدریسی را به او در دانشگاه ملک عبدالعزیز جدّه داده است.
روششناسی و سبک اجتهاد او که در چارچوب اسلام سنتی قرار میگیرد، با التزام به فقه مالکی و پایبندی به فقه المقاصد، بستری مناسب برای فتواهای تیسیریاش فراهم نموده است.
عبدالله بن بیّه با تمرکز بر فقه المقاصد و مصلحت در شریعت و با بهکارگیری واژههای پربسامد «الامر سهل» و «الامور الشرعی واسع» بسیاری از مسائل چالشی مسلمانان بلاد غرب را مورد بررسی قرار میدهد. او در زمینه «فقه الاقلیات» میگوید ما مجوزی نداریم که در اموری که شارع راه را برای وسعت در فتوا قرار داده، مسلمین را در مضیقه قرار دهیم.
بن بیّه با اینکه از علمای سنتی است، با مدرنیته از سر سازش در آمده و بسان یک روشنفکر با آنها معامله میکند. از نظر او مفاهیم حقوقی و سیاسی مدرنیته سازگار با روح اسلام است. چنانچه وی رسماً سکولاریسم را احترام به حقوق بشر و عدالت ادیان دانسته و آن را نمادی از همزیستی مسالمتآمیز میداند.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/k42832
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
💢آیا سنت، کاشف است یا موسس؟
✔️ استاد حيدر حبّ الله
🔹سوال: سنت، کاشف است و یا موسس؟ به چه دلیلی؟
🔸جواب: اگر منظور از سنت، همین اخبار و روایاتی است که در دست ماست در این صورت باید گفت این روایات، کاشف از سنت واقعی هستند حال یا به صورت یقینی – مانند اخبار متواتر – و یا به صورت ظنی مانند خبر واحدی که قرینههای علم آور به همراه ندارد.
اما اگر منظور از سنت، همان چیزی باشد که از پیامبر صلیاللهعلیهوآله و یا ائمه علیهمالسلام صادر شده است در این صورت، باید بین پیامبر و امام و صحابی تفکیک کرد:
اگر به امام علیهالسلام و یا صحابی نظر داریم در این صورت باید گفت در نزد امام یا صحابی، سنتی که موسس حکم شرعی الهی باشد وجود ندارد. البته برخی از علماء معتقدند سنت اهل بیت علیهمالسلام میتواند موسس احکام شرعی باشد ولو بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله. دربارهی این موضوع به صورت مفصل در کتاب «حجیة السنة فی الفکر الاسلامی» بحث کردهام و در آنجا آوردهام که آنچه از صحابی یا امام صادر میشود فقط کاشف از آیات قرآن و سنت پیامبر خواهد بود. البته این قاعده در غیر از احکام ولائی است که از امام و یا صحابی صادر میشود و زمانمند است.
اما اگر سنت پیامبر صلیاللهعلیهوآله را مد نظر داریم در این صورت باید گفت برای ایشان، حق تاسیس احکام شرعی الهی به صورت مطلق ثابت نشده است. آنچه برای پیامبر در این رابطه ثابت شده این است که ایشان ملاکات احکام را کشف میکند و به جعل تشریعی میپردازد و سپس خداوند متعال جعل ایشان را امضا میکند. همین مقدار از جعل تشریعی را هم (فقط) در برخی موارد مشاهده میکنیم و اینگونه نیست که هر حکم و یا نصی که از پیامبر صلیاللهعلیهوآله صادر شده باشد از مصادیقِ جعل تشریعیِ ایشان باشد؛ زیرا برخی از این احکام و نصوص در واقع، کاشف از حکم خداوند میباشد که به دست ایشان از طریقی غیر از وحیِ قرآنی رسیده است؛ در حالی که سنت تاسیسیِ ایشان، از حکم خداوند به صورت نهایی کشف میکند البته به وسیلهی امضای خداوند – هر چند در قالب سکوت – که در پسِ تشریع نبوی محقق میشود.
تفصیل این مسائل و بیان جوانب آن و بررسی ادله چنین نظریاتی، را میتوانید در کتابی که در سطور پیشین اشاره شد بیابید. فعلا بیش از این مقدار به این مساله نمیپردازیم زیرا تفصیل بیش از این، باعث میشود کلام به درازا بکشد.
ترجمه: محمّد رضا ملايی
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
#رشته_تخصصی
📚 رشته فقه واصول
دانش پژوهان در این رشته، مبانی، اصول و روشهای تفقه و اجتهاد را آموخته و توان بررسی، تحلیل، تدریس و پاسخگویی به سوالات و نیازهای رایج در مورد مسائل فقهی را کسب و پس از اتمام پایاننامه، موفق به دريافت مدرک سطح3 تخصّصی ميگردند.
در این رشته، 197 واحد دروس تخصّصی و 12 واحد دروس عمومی و مجموعاً 209 واحد گذرانده میشود.
🔰اهداف:
1-تربیت نیروی انسانی آشنا به مباحث فقهی، اصولي و دانشهاي مرتبط با رويكرد تجزيه و تحليل مسائل
2-کسب تخصّص و احاطه علمی بر موضوعات و مباحث فقه، اصول و دانشهاي مرتبط.
3-تأکید بر مبانی، اصول و روشهای تفقه و اجتهاد با توجه به متون كلاسيك به جای پرداختن به محصولات.
4-پرورش تفکر و پژوهش در دانشپژوهان و توجه به افقهای نوین علمی و نیازهای جدید اجتماعی.
5-تبدیل دانشهای نظری پژوهش فقهی، به کاربردهای عملی در خلال دروس کارگاهی
6-ایجاد آمادگی لازم برای ورود به دورههاي بالاتر
❇️برخي دروس تخصصي رشته :
اصول فقه تخصصي
فقه تخصصي
اصول علم رجال
كارگاه مراجعات فقهي
قواعد فقه
كارگاه مراجعات اصولي
اصول الحديث
فقه مقارن
مدخل علم فقه
فلسفه فقه
🔶 مدارس فعال دربرگزاري رشته:(ويژه برداران)
🔹مدرسه عالي نواب -مشهد مقدس
🔹مركزفقهي امام رضا (ع) -مشهدمقدس
🔹مدرسه هراتي -تربت حيدريه
🔶مدارس فعال دربرگزاري رشته:(ويژه خواهران)
🔹مدرسه اسلام شناسي -مشهد مقدس
🔹مدرسه حضرت نرجس (س) -مشهد مقدس
🔹مدرسه رضويه-مشهد مقدس
🔹مدرسه الزهراء-بجنورد
🔹مدرسه حضرت نرجس (س) -بيرجند
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
@howzehamozesh
فقه 3 لمعه.pdf
292.4K
💠 سؤالات امتحانات پایان سال تحصیلی مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان
🔺 سال تحصیلی 1400-1399
🔹امتحان فقه 3 لمعه
#نمونه_سؤال
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖
فقه 3 قواعد الفقهیه.pdf
289K
💠 سؤالات امتحانات پایان سال تحصیلی مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان
🔺 سال تحصیلی 1400-1399
🔹امتحان فقه 3 قواعد فقهیه
#نمونه_سؤال
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖
معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
💠 سؤالات امتحانات پایان سال تحصیلی مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان 🔺 سال تحصیلی 1400-1399 🔹امتحان فقه
فقه 3 لمعه.pdf
63.9K
💠 #پاسخنامه سؤالات امتحانات پایان سال تحصیلی مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان
🔺 سال تحصیلی 1400-1399
🔹امتحان فقه 3 لمعه
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖
معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
💠 سؤالات امتحانات پایان سال تحصیلی مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان 🔺 سال تحصیلی 1400-1399 🔹امتحان فقه
فقه3 قواعد الفقهیه.pdf
60.6K
💠 #پاسخنامه سؤالات امتحانات پایان سال تحصیلی مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان
🔺 سال تحصیلی 1400-1399
🔹امتحان فقه 3 قواعد فقهیه
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖
هدایت شده از معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
🔰دوره آموزشی، مهارتی تعالی مدیریت
✅ویژه کادر علمی ،آموزشی مدارس( مدیران، معاونان آموزش، پژوهش، فرهنگی و...) و استعدادهای مدیریتی حوزوی
✅سرفصل ها:
۱. آینده پژوهی
۲.مدیریت ارتباط موثر
۳.مدیریت نوین
📌مکان: اردوگاه جواد الائمه
📅زمان: ۲۳و ۲۴ تیرماه
✒امتیاز ویژه جهت افراد شرکت کننده در دوره:
۱. عضویت در بخش استعداد های برتر مدیریتی مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان
۲. اعطای گواهینامه دفتر نخبگان حوزه
۳. صلاحیت ورود در دوره های بلندمدت و سهمیه دکتری
✏لینک ثبت نام:
https://form.avalform.com/view.php?id=15078282
➿مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان
➿توانشکده مهام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
#پذیرش_مجازی
#مقطع_تخصصی
#طلاب_خواهر
🎺🎺🎺کمتر از 10 روز تا پایان ثبت نام پذیرش سطح تخصصی باقی مانده است.
🔷 آیا مطلع هستید مدارس علمیه خراسان برای تسهیل در تحصیل خواهران، اقدام به پذیرش در رشته های تخصصی به صورت مجازی هم کرده است؟
🔶 نام مدارس:
🔹مدرسه اسلام شناسی در رشته تفسیر و علوم قرآن
🔹مدرسه رضویه در رشته فلسفه و کلام اسلامی
🔹مدرسه حضرت رقیه سلام الله علیها در رشته ادبیات عرب
🔹 مرکز طوبی در رشته اخلاق و تربیت اسلامی
🔹 مدرسه نرجس سلام الله علیها در رشته های تبلیغ و فقه و اصول.
☎️در صورت سوال با مسئولین این مدارس تماس گرفته شود:
اسلام شناسی: 38530059
حضرت رقیه:37232218
مرکز طوبی: 32236336
آیدی کانال مرکز طوبی @masiretuba
آیدی ادمین ها
@m_a_touba_1400
@touba_maktab3
حضرت نرجس: 38535595
رضویه:32254171
#مدارس_خواهران
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚
بسم الله الرحمن الرحیم
✅ جلسه افتتاحیه داوطلبان ورودی سال ۱۴۰۰ مدرسه علمیه نرجس سلام الله علیها مشهد مقدس
🗓پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۰
🕗ساعت ۸ تا ۱۰
جلسه ای با داوطلبان و والدین محترم
📝 بیان نکات توسط مدیریت محترم
سخنرانی استاد محترم سرکار خانم پورحسینی برای والدین، ساعت ۸:۳۰
سخنرانی استاد محترم خانم نوربخش برای طلاب، ساعت ۹
✅جلسه به صورت برخط برگزار میشود:
https://narjes.lms2.hozehkh.com/ws/njqlit5c6w5
#مدارس_خواهران
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
💠پیام مخاطب
🔺با اهدا سلام ادب و احترام
فرصتی ایجاد شد تا مطالب کانال را به صورت کامل بخوانم مسئله ای که خیلی نظرم را به خود جلب کرد #پیام_مخاطب عزیزی بود که فضای حوزه و دانشگاه را مقایسه کرده بودند
بعنوان کسی که هر دو فضای حوزه و دانشگاه را درک کرده ام باید عرض کنم
یکی از نقد هایی که به نحوه آموزش در حوزه دارم بحث نظام سالی واحدی است
متاسفانه نظام سالی واحدی با توجه به زمانی که از طلبه میگیرد باعث میشود که طلاب عزیز زمان بیشتری را جهت گذراندن دوره آموزشی نسبت به دانشگاه بگذرانند
برای مثال در دانشگاه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد دانشجو یک سال را به اموزش دروس(16واحد درسی) و یکسال راهم بابت سمینار و پایان نامه (8واحد) میگذراند ولی در سیستم سالی و واحدی حوزه یک طلبه باید دو سال را به آموزش دروس پایه 9 و 10 اختصاص دهد و بعد از آن چندین سال را به گذراندن واحد رساله سطح 3 اختصاص دهد
پیشنهاد دارم که سروران گرانقدر در معاونت محترم آموزش حوزه علمیه خراسان نظام ترمی را مجدد احیا نموده و همزمان با نظام ترمی امکان اخذ درس پایان نامه را هم برای طلاب عزیز فراهم کنند تا طلاب عزیز بتوانند در کنار آموزش به پژوهش هم بپردازند
با تشکر و امتنان
💠 پیام مخاطب
سلام علیکم و رحمة الله
ببخشید که بنده دوباره مزاحمتون شدم
نسبت به پیشنهادات آموزشی، خواستم چند لحظهای مزاحمتون بشیم و مطالبی رو در میون بذارم
1- در فرایند فعلی حوزه علمیه آزمون و ارزشیابی به صورتی است که قریب به دو ماه از فعالیت علمی طلبه رو به فعالیت حافظه محور تبدیل می کنه یعنی قبل و حین و بعد امتحانات معمولا حدود یک ماه طول میکشه که در هر سال میشه دو ماه رو برای امتحانات درنظر گرفت.
از طرف دیگر سطح امتحانات هم به حدی است که با یک یا چندبار تلخیص خواندن طلبه میتواند تا نهایت درس خارج پیش روی کند خصوصا اگر استعداد داشته باشد.
این فرایند باعث شده تا تقریبا تمام طلاب در مشهد بمانند و در همین مسیر طی طریق کنند در حالی که اگر حوزه از همان ابتدا اعلام کند که از این به بعد یک آزمون در سال گرفته میشود که آن هم به صورت کاربردی و دشوار و جامع است، طلبه میتواند به راحتی به امورات مختلف علمی بپردازد و در نتیجه آن توان درگیر حافظه محوری نشود بلکه بیشتر در مسیر فهم قدم بردارد.
ازدیگر سو میتوان در هر مقطع مثل پایه 3، اتمام سطح یک، و ... آزمونی جامع و نهایی طراحی کرد یا در بدو ورود به پایه 4 و سطح 2 و ... آزمونهایی این چنینی ترتیب داد تا کسی که استعداد فعالیت علمی ندارد یا توان ندارد یا علاقه ندارد را از این مسیر و هزینههای آن جدا کند و به مسیرهای دیگر طلبگی مثل تبلیغ و ... هدایت کند. چه بسیار طلبههایی که میتوانسته پس از اتمام سطح 1 امام جماعت فعال و موثر باشد ولی به اشتباه در مسیر علمی قدم گذاشته و پس از مدتی صرفا مدرک گرفته است و نهایتا رها کرده و به نوعی تمام هزینهها و وقت حوزه و خودش را تلف کرده است.
شاهد بر این نوع ارزشیابی سیستم دانشگاهی است که در برخی رشتهها به مراتب از سیستم علمی حوزه کمتر است ولی پس از اتمام کارشناسی، اجازه ورود به مقطع ارشد را به هر کسی نمیدهد و بخشی از خروجیهایش دچار ریزش شده و به بازار کار و ... وارد میشوند و نهایتا مسیر علمی را عدهای اندک ادامه میدهند و هکذا نسبت به دکتری و پسادکتری.
خلاصه آنکه اگر ارزشیابی آموزشی حوزه را ارتقا داده و به سبک آزمون های جامع و المپیادی تغییر دهیم میتوانیم در هدایت تحصیلی طلاب، تامین مبلغ، تفکیک مستعدین عرصه علمی و غیرعلمی و ... توفیقاتی به دست بیاوریم.
2- پیشنهاد دوم اینکه با توجه به اهمیت فراگیری در سطح 1 و اینکه بخش مهمی از اندیشه های طلاب در عرصه علمی و ... در سطح یک شکل میگیرد، باید کاری کرد تا سرفصل محوری در سطح یک به کتاب محوری تبدیل شود یعنی برای آموزش مدرسه بازه زمانی چندساله تعریف شود و بیان شود که طلاب با اساتید مدعو، کتاب ها را خوانده و بدون توجه به سرفصل خاص، کل این کتب را تمام کنند.
از طرف دیگر حوزه در هر سال آزمون های جامع و کامل به ترتیب پیش گفته از طلاب اخذ کند تا از طرفی فرایند ارزشیابی هم به صورت کامل صورت بگیرد و هم اینکه طلاب یک کتاب را از اول تا آخر تمام کنند.
3- پیشنهاد سوم اینکه طلبه را باید به گونهای تربیت کرد که مهارت مطالعه را کسب کند. از اینرو طلبه باید اهل مطالعه شود نه اینکه برای هر کتاب و هر علمی کلاس برود. از اینر ربخی دروس معارتیف دروس جنی و .. به حدی نیستند که بخواهد وقت یک کلاس در طول سال یا حتی تابستان را از طلبه بگیرد بلکه بایستی کتب مربوطه را به همان سطح مطالعاتی تعریف کرد ولی فرایند ارزشیابی کامل و جامع و قوی تعریف کرد تا طلاب را وادار به افزایش سطح مطالعه خود کند.
4- پیشنهاد چهارم اینکه یکی از کتبی که به صورت رسمی باید در فرایند آموزش طلاب قرار گیرد، کتب و اندیشه های شهید مطهری است (که البته به معنای بی اشتباه بودن این اندیشه ها نیست) البته همانطور که بیان شد شاید لازم نباشد تمام این کتب و اندیشه ها را در قالب کلاس به طلاب آموخت ولی اگر طلاب در سطح یک با شهید مطرهی آشنا شوند هم میتوانند در جامعه کنشگران فعال باشند و هم اینکه میتوانند در مسیر طلبگی خود مسیر خود را پیدا کنندو هم از بسیاری از ناامیدی ها جلوگیری می کند.