🔰18 شهریور؛ آزمون دانشافزایی اساتید ادبیات عرب
🔻مدیر امور اساتید حوزه علمیه خراسان:
🔹آزمون دانشافزایی اساتید ادبیات عرب 18 شهریور بهصورت مجازی برگزار میشود.
💠بیشتر بخوانیم👇
https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=41072
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
#کارگاه_تقریر_نویسی_درس_خارج
#معاونت_پژوهش_حوزه_علمیه_خراسان
🔹شروع ثبت نام 4 مردادماه 1400
🔹پایان ثبت نام 30 شهریورماه 1400
🔻تاریخ برگزاری دوره
همزمان با شروع دروس خارج مهرماه 1400
📆زمان و ساعت دقیق دوره
❇️نحوه برگزاری دوره «مجازی و یا حضوری» اطلاع رسانی خواهد شد.
🔸اداره ترویج مهارتهای پژوهشی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
☎️تلفن :
05132008464
💠آیدی پاسخگوی دوره:
@admin_taghrir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
🔰روشهای توزیع ثروت در جامعه اسلامی مبتنی بر اصل عدالت، تبیین شد
🔻پایاننامه سطح سه حوزه علمیه خراسان با عنوان «تبیین روشهای توزیع ثروت در جامعه اسلامی مبتنی بر اصل عدالت» به همت مدیریت مدارج علمی معاونت آموزش این حوزه در مرکز مدیریت دفاع شد.
💠بیشتر بخوانیم👇
https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=41075
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
محدوده دروس سطح۲و۳ حوزه علمیه خراسان
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
🔺اولین جلسه پایگاه علوم و معارف حدیث قرارگاه قرآن و عترت حوزه علمیه خراسان
🔷تاریخ: سه شنبه 1400/06/16
🔷ساعت شروع: 17
ساعت پایان: 18:30
🔷مکان: مدرسه تخصصی قرآن و عترت
🔷موضوع جلسه:
1.آشنايي و شرح وظايف پايگاه علوم و معارف حدیث و شناخت جايگاه آن
2. بررسي سرفصل های متن درسی آشنایی با علوم حدیث
#قرارگاه_قرآن_و_عترت
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
📣📣 اطلاعیه
با سلام خدمت استادان گرامی آزمون های دوره دانش افزایی در سامانه ال ام اس اساتید به آدرس:
http://asatid.lms2.hozehkh.com
قابل مشاهده است. چنانچه برای اساتیدی که لازم است در امتحان شرکت کنند قابل مشاهده نیست کد ملی خود را جهت ثبت تا ساعت 10 صبح فردا به آیدی:
@Azmm61
ارسال بفرمایند.
👈👈ضمنا استادان رتبه 4 اعلام شده و استادان ورودی 70 و قبل از آن از آزمون معاف هستند.
🆔@arabicliteraturehozehkh
📣📣 اطلاعیه
🏠قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان با همکاری مدیریت اساتید حوزه علمیه خراسان برگزار میکند.
📋آزمون دوره دانش افزایی استادان ادبیات عرب
📒ماده امتحانی: جزوه دانشافزایی استاد
قدیمی نژاد بارگذاری شده در کانال قرارگاه به آدرس:
🆔@arabicliteraturehozehkh
👨💻نحوه ارزیابی: به صورت مجازی از طریق
سامانه ال ام اس اساتید.
لینک آزمون:
http://asatid.lms2.hozehkh.com
🕙 زمان آزمون:
1.آزمون تستی: 18 شهریور ماه ساعت 11:00
2.آزمون سؤالات پژوهشی 18شهریور ماه ساعت 11:30 تا 15 مهر ماه ساعت 11:30
🆔@arabicliteraturehozehkh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿مدرسه آزاد اسلامی، انسانو، برگزار می کند
💠درس گفتار مجازی، اسلام طالبانی
با ارائه استاد دکتر فرمانیان
در موضوعاتی همچون🔻
🔸ریشه شناسی و ایدئولوژی اسلام طالبانی
🔸طالبان، القاعده و داعش
🔸طالبان دیروز، طالبان امروز
🕔 روزهای ۲۰، ۲۱و۲۲ شهریور، ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹ در اسکای روم
🖌ثبت نام با ارسال نام و نام خانوادگی، سطح تحصیلات و شماره همراه به ۰۹۳۳۲۷۷۵۲۵۰ در واتساپ
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
🔺هفتمین جلسه پایگاه منطق قرارگاه علوم عقلی حوزه علمیه خراسان
🔷تاریخ: چهارشنبه 1400/06/17
🔷ساعت شروع: 8
ساعت پایان: 9:30
🔷مکان: مدرسه علمیه عالی نواب
🔷موضوع جلسه:
1.بررسی و تعریف پک آموزشی عناوین درسی منطق 2. بررسی رشته تخصصی منطق
#قرارگاه_علوم_عقلی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
#گزارش_اقدام
💠برگزاری اردوی یک روزه خانوادگی در اردوگاه مفتاح برای برترین های رقابت علمی نخبگانی فقه و اصول سال ۱۳۹۹
🔺در این اردو، نفرات برتر و منتخب رقابت سال گذشته و اساتیدی که در این طرح همکاری نمودند، به همراه خانواده هایشان دعوت شدند .
#رقابت_علمی_نخبگانی
#شایسته_سالاری
#برترینها
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
💠تقویم آموزشی سال تحصیلی1400-1401 مدارس سطح2و3
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
اصول 5 تحت برنامه.pdf
362.1K
💠 #پاسخنامه سؤالات امتحانات تابستانی و تجدیدی پایان سال تحصیلی سطح دو و سه حوزه علمیه خراسان
🔺 سال تحصیلی 1400-1399
🔹اصول 5 تحت برنامه
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖
اصول 5 غيرحضوري (مدرسه مجازي).doc
240.1K
💠 #پاسخنامه سؤالات امتحانات تابستانی و تجدیدی پایان سال تحصیلی سطح دو و سه حوزه علمیه خراسان
🔺 سال تحصیلی 1400-1399
🔹اصول ۵ غیرحضوری (مدرسه مجازی)
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖
كفايه 2 طلاب عمومي.pdf
230.6K
💠 #پاسخنامه سؤالات امتحانات تابستانی و تجدیدی پایان سال تحصیلی سطح دو و سه حوزه علمیه خراسان
🔺 سال تحصیلی 1400-1399
🔹کفایه ۲ طلاب عمومی
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
■ قهر کرده ای؟
با اینکه خسته میشوم و گاه کم حواس
اشکم هنوز هست...حبیبم تو را سپاس
در حسرت زیارت تو رفت عمر من
روزم به گریه طی شد و شبهام التماس
یکشب در این لباس عزایت مرا بخر
شاید به چشم مادرت آیم در این لباس
ما را نمیبری به حرم؟؟ قهر کرده ای؟
بگذر از این گدای بدِ قدرناشناس
روزم شبیه زلف سیاهت چه درهم است
زینب تمام راه به لب داشت این قیاس
□ شاعر #رضا_وکیل_آذر
□ محفل ادبی مطلع
@anjoman_matla
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
🔷 با توجه به شروع سال تحصیلی جدید، واحد آموزش سطح ۲ اقدام به برگزاری جلسه هم اندیشی با حضور اساتید به صورت وبینار و حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی،جهت هماهنگی بیشتر اساتید و بررسی روش های سودمند جهت تدریس بهتر نمود.
🔶 در ابتدای این جلسه، مدیریت محترم مدرسه استاد مقدسی با ذکر حدیثی در رابطه با علم و علم آموزی و اهمیت آن فرمودند: استاد در تمامی شئون، الگوی طلبه است و این مسأله اهمیت توجه به حرکات و سکنات و نیز رسالت عظمای یک استاد حوزوی را میرساند.
ایشان افزودند: سبک حوزه علمیه و دروس حوزه علمیه، باید تداعی کننده یک فضای الهی باشد لذا اساتید که نقشی تاثیرگذار بر طلاب دارند، باید از همه جهات، الگوی طلاب باشند؛ چه رفتاری، چه علمی و چه پوششی، طلاب مدرسه هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ اخلاقی باید ممتاز بوده تا بتوانند نقش راهبری و هدایتی را در جامعه ایفا کنند
🔷 در انتهای جلسه، مسئول آموزش مدرسه به ذکر چند نکته در مورد کلاس های آنلاین وحضوری و تبیین و بررسی موارد مهم آموزشی ، ارائه برنامه درسی ، و معرفی استادیارهای مربوط به هر درس پرداخته و ضمن ترغیب اساتید به استفاده از شیوه های نوین آموزش، آرزوی سالی پر از سلامتی و موفقیت برای اساتید نمودند.
#مدارس_خواهران
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
انا لله وانا الیه راجعون
روح آیت الله سید محمد کاهانی به ملکوت اعلی پیوست.
معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان این مصیبت مولمه را به حوزه های علمیه،اساتید، علما، عموم مومنان و شاگردان آن فقید سعید ،آقازاده برومند ایشان و کلیه بستگان تسلیت عرض می کند .
و برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارد.
🔺ایشان مدتی بود که بواسطه بیماری در قوچان بستری بودند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
💠 هفت توصیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به حوزویان در آغاز سال تحصیلی جدید
🔸مراجع معظم و بزرگان حوزهها، الگوها و استوانههای حوزههای علمیه هستند که با حلم و علم به بیان توصیهها و ارشادات میپردازند. التزام به توصیهها و رهنمودهای آن بزرگواران و رعایت ادب و اطاعت، چراغ راه طلاب عزیز است. سعی کنید از این میراثهای معنوی و ارزشمند حوزهها استفاده کنید و از شهد تجربه و دانش آنان کام بگیرید.
📜متن بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ حوزههای علمیه به این شرح است:
👈 متن کامل بیانیه
🔗 https://b2n.ir/p83452
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
📣مرکز مطالعات و تحقیقات #نستوه با همکاری #دفتر_تبلیغات_اسلامی برگزار می کند.
🔶سلسله نشست های جریان شناسی
🔺نشست اول: طالبان؛ فرصتها، تهدیدها و چالشها
🎤استاد محترم: حجت الاسلام دکتر علیزاده موسوی
📆شنبه بیستم شهریور ماه 1400
🕕ساعت: 16 الی 18
💻بصورت مجازی (وبینار)
📲جهت ثبت نام: عدد 2 را به سامانه پیامک 3000330025 ارسال نمایید.
⚠️جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09158166585 تماس حاصل فرمایید
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
💠معرفی استاد فرزانه مرحوم آیت الله کاهانی( رضوان الله تعالی علیه) از لسان شاگردان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
🔺 حکایت
وﻗﺘﯽ ﻓﺮﻣﺎﻧﻔﺮﻣﺎ ﺣﺎﮐﻢ ﮐﺮﻣﺎﻥ ﺷﺪ ،
ﺣﺴﯿﻦ ﺧﺎﻥ ﺑﻠﻮﭺ که از بزرگان شهر بود را دستگیر ﻭ به همراه ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺧﺮﺩﺳﺎﻟﺶ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ.
ﻓﺮﺯﻧﺪ حسین خان بلوچ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺑﻪ ﻣﺮﺽ ﺩﯾﻔﺘﺮﯼ ﺩﭼﺎﺭ ﺷﺪ.
حسین خان ﺑﻪ ﺍﻓﻀﻞ ﺍﻟﻤﻠﮏ ، وزیر فرمانفرما ﮔﻔﺖ : ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﻔﺮﻣﺎ ﺑﮕﻮ ۵۰۰ ﺗﻮﻣﺎﻥ میدهم و بجای آن فقط ﭘﺴﺮ خردسالم ﺭﺍ ﺍﺯ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﺯﺍﺩ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺷﻮﺩ و نمیرد.
ﻓﺮﻣﺎﻧﻔﺮﻣﺎ وقتی پیشنهاد حسین خان را شنید ﮔﻔﺖ: من که ﻓﺮﻣﺎﻧﻔﺮﻣﺎﯼ ﮐﺮﻣﺎﻥ هستم ، نظم و ﺍﻧﺘﻈﺎﻡ ﻣﻤﻠﮑﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ۵۰۰ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﺭﺷﻮﻩ ﻧﻤﯽﻓﺮﻭشم.
ﻓﺮﺯﻧﺪ حسین خان ﺩﺭ ﺯﻧﺪﺍﻥ ، جلوی پدر جان داد.
اتفاقا" سال بعد ، ﭘﺴﺮ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﻣﺎﻧﻔﺮﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﺮﺽ ﺩﯾﻔﺘﺮﯼ ﺩﭼﺎﺭ ﺷﺪ.
فرمانفرما ﺑﺮﺍﯼ شفای پسرش ۵۰۰ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪ ﻧﺬﺭ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻓﻘﺮﺍ ﺩﺍﺩ ﺗﺎ فرزندش ﺷﻔﺎ ﯾﺎﺑﺪ ﻭﻟﯽ سودی نبخشید ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪ وی ﻫﻢ ، جلوی چشمان پدر جان داد.
ﺭﻭﺯﯼ ﻓﺮﻣﺎﻧﻔﺮﻣﺎ وزیرش ، ﺃﻓﻀﻞ ﺍﻟﻤﻠﮏ ﺭﺍ ﺩﯾﺪ و ﮔﻔﺖ ﻋﺠﺐ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ ، ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮﯼ در کار ﻧﯿﺴﺖ ، ﻻﺍﻗﻞ ﺑﻪ ﺩﻋﺎﻫﺎﯼ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩﻫﺎﯼ ﻓﻘﯿﺮ و گرسنهای ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺁﻥ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﻫﺎ ﺍﻃﻌﺎﻡ ﮐﺮﺩﻡ ، ﺑﺎﯾﺪ ﺑﭽﻪﺍﻡ ﺧﻮﺏ میﺷﺪ ﻭ زنده ﻣﯽﻣﺎﻧﺪ.
ﺍﻓﻀﻞ ﺍﻟﻤﻠﮏ ﮔﻔﺖ ، ﺍﯾﻦ ﺣﺮﻑ ﺭﺍ ﻧﺰﻧﯿﺪ ﻗﺮﺑﺎﻥ ، ﻓﺮﻣﺎﻧﻔﺮﻣﺎﯼ ﮐﻞ ﻋﺎﻟﻢ ، ﺍﻧﺘﻈﺎﻡ و نظم ﺟﻬﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ۵۰۰ گوﺳﻔﻨﺪ ﺭﺷﻮﻩ ﻓﺮﻣﺎﻧﻔﺮﻣﺎﯼ ﮐﺮﻣﺎﻥ ﻧﻤﯽﻓﺮﻭﺷﺪ.
نشو در حساب جهان ، سخت گیر
که هر سختگیری بود ، سخت میر
تو با خلق آسان بگیر ، نیک بخت
که فردا نگیرد خدا ، بر تو سخت
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
🔺برنامه درسی استاد محمدتقی شهیدی
✔️سال تحصیلی 1400-1401
⏰زمان: از روز سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
⬅️درس اصول ساعت نه تا ده رسمی
⬅️درس فقه ساعت ده تا یازده رسمی
🌐درس به صورت زنده و تصویری از صفحه رسمی اینستاگرام به آدرس: https://www.instagram.com/ostadshahidi110 پخش خواهد شد.
💠گفتنی است، شرکت و حضور در درس صرفا منوط به داشتن کارت حضور در جلسه آن درس و رعایت دستورالعملهای بهداشتی است.
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
🌿گزارش تصویری از جلسه هم اندیشی اساتید مدرسه علمیه مسجد گوهر شاد با هدف بررسی برنامههای آموزشی سال تحصیلی گذشته، ارائه نظرات و پیشنهادات و راهکارهای اساتید معظم در راستاي ارتقاء سطح کیفی آموزشي، فرهنگي و پژوهشي طلاب برای شروع سال تحصیلی جدید 1401-1400به صورت حضوری ، روز چهارشنبه 1400/06/17 ساعت 9:30 واقع در اتاق جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد.
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
#نشست_تخصصی
حضوری(بسیار محدود) و مجازی
📌موضوع: تاملات فلسفی در باب تجربیات بیرون از بدن
4⃣ نشست چهارم
🔰با ارائه:
جناب آقای دکتر عباس جوارشکیان
(مدیر گروه فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد)
⏰زمان: 5 شنبه، (18 شهریور 1400)
ساعت: 10 صبح
مکان : شهید کاشانی 25، موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
وبینار:
https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/neshast00-06-18
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
🔘 سوال شما
💠 امسال بناست، حلقه اولی و ثانیه را درس بگیرم، روش صحیح فراگیری حلقات را توضیح دهید.
جواب
#استاد_رضا_میهندوست توضیح می دهند:
کتاب حلقات، کتاب خیلی خوبی است، نظم ذهنی می دهد .
در دوره سطح، آنچه مهم است، نظام ذهنی است نه اطلاعات ریز و زیاد .
باید همان سنّت قدیم حوزه، برای فراگیری دانش رعایت شود؛ یعنی
▪️پیش مطالعه کنید.
▪️سر کلاس، سوالاتتان، سوالات هدایت شده باشد نه هر سوالی.
▪️سر کلاس دقیق گوش کنید!
▪️بعد از کلاس مطالعه ی دقیق داشته باشید.
🔘 علی القاعده مطالعه قویّ، باعث ایجاد یک سوالاتی می شود، که اگر مطالعه دقیق باشد، قطعا چند سوال دیگر هم در کنارش ایجاد می شود، که باید در مباحثه (البته مباحثه دقیق) حلّ شود.
▪️مباحثه قویّ داشته باشید.
در مباحثه برخی از این سوالات از بین می رود، (یعنی حلّ می شود) از طرفی بعضی اشکالات تقویت می شود، شاید اضافه هم بشود، از طرفی دیگر، سوالات هم مباحث (اگر مطالعه کرده باشد) ضمیمه می شود.
همهی این سوالات و اشکالات باقیمانده و در مباحثه برطرف نشده، تجمیع می شود، و در مرحله بعد باید سر کلاس (یعنی جلسه درس روز بعد) پیگیری و رصد شود و از استاد بپرسین تا ان شاء الله حلّ شود .
اگه حلّ نشد، باید سوالات را مکتوب کنید و از اساتید دیگر و یا از کتاب های سطح بالاتر ، پاسخ سوالات را پیگیری و دنبال کنید .
🔸️ از مطالب گفته شده، نتیجه می گیریم که باید سر کلاس، حال به صورت حضوری یا آنلاین شرکت کرد.
اینکه صوت درس را گوش کنیم، خیلی مفید نیست، از این باب که این سوالات پاسخ داده نمی شود.
💠 در مطالعه، اگر حلقه یک میخوانید، به حلقه دو ( به عنوان کتاب ضمیمه) مراجعه کنید، نه اینکه تک تک عبارات حلقه دو را دقیقا یاد بگیرین، چرا که قرار است بعدا درس بگیریم، ولی به عنوان کتاب حاشیه، ضمیمه شود، مثل زمانی که رسایل میخوانیم و یک شرحی مراجعه میکنیم .
در حلقه یک چون لغت زیاد وجود دارد (لغت عربی جدید و معاصر) از فرهنگ لغت آقای آذرتاش اذرنوش، استفاده کنید، از این راحت تر، این است که آقای علی اوجبی برای حلقه یک، ترجمه ای دارد، ترجمه خیلی خوبی است، البته این کتاب در بازار منتشر نشده، ولی دفتر تبلیغات حوزه علمیه مشهد دارد.
💠 در باره حلقه ی دو، چند شرح، در نرم افزار جامع اصول هست، مثل :
۱. الدروس شرح الحلقة الثانية من ابحاث آيت الله المحقق السيد كمال الحيدري
۲. محاضرات في اصول الفقه شرح الحلقة الثانية تاليف عبدالجبار الرفاعي - الناشر موسسة دارالكتاب الاسلامي
۳. شرح الاصول من الحلقة الثانية تاليف محمد صنقور علي البحراني
البته حلقه سه هم برای مراجعه هست.
💠 برای حلقه سه، آقای حیدری یک شرح مفصل نوشته اند، شرح خیلی خوبی است.
شرح آقای ایروانی، الحلقات الثالثه فی اسلوبها الثانی، شرح خیلی عالی است.
اگر سوالات و ابهامات، حل نشد، بحوث آقای شاهرودی ، بحوث آقای عبدالساتر، کتاب مباحث آقای حائری، کتب مرجع خوبی است .
این سه تا کتاب برای مراجعه است نه اینکه بخواهید، خیلی وقت صرف کنید ، چون این کتب برای سطح خارج است.
ان شاء الله که موفق و موید باشید.
#سوالجواب
#مشاوره_علمی
#مشاوره
#حلقات_شهید_صدر
#چگونه_درس_بخوانیم؟
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال مشاوره علمی
https://eitaa.com/joinchat/3090022536Cbd09392c43
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@mashverat_elmi
🔹شیخ چنین کن، چنان کن🔹
📣 علامه محمدتقی جعفری
در اولین سفر حج كه با تعدادی از دوستان و فضلا همسفر بودم، در فرودگاه جدّه متوجه شدم تعدادی از اهالی روستایی از اطراف مراغه به علت نداشتن روحانی كاروان، ناراحت و مضطرب هستند. از همراهان خود پوزش طلبيده، جهت انجام مناسك حج به جمع روستاييان پيوستم.
در اين سفر، بيش از ديگر سفرها لذت بردم، چون آنها عنوان خاصی برايم قائل نبودند و مرا به صورت دانشمند و استاد و اين چيزها نمی شناختند. آنان خيلی ساده و بی پيرايه دور من جمع می شدند و ضمن طرح مسائل شرعی خود، از برای اطمينان، حمد و سوره خود را نيز می خواندند. حتی برای صدا زدن من، عنوان «شيخ» را به كار می بردند و پيوسته دستور می دادند: شيخ! چنين كن و چنان كن. برای من بسيار شيرين بود كه در ميان آنها باشم و بدون تشريفات و بی ريا، با آنها دعا بخوانم و برخی از مسائل حج را برای آنها بگويم.
📚 وبسایت انتشارات علامه محمدتقی جعفری، بخش خاطرات
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
#نکات_فقهی
#اصطلاحات_فقهی
#نفی_منفی
💠 مراد از مثال برای نفی و مثال برای منفی:
🔻 گاهی در عبارات فقها بعد از جمله منفی، مثالی زده میشود و محشین و اساتید در توضیح آن میگویند: (این مثال برای #منفی است، نه نفی) و یا (این مثال برای #نفی است، نه منفی)؛ مراد چیست؟
🔹 اگر مثال برای کل جمله باشد [لا و مدخول آن]، در این صورت مثال برای نفی است؛ ولی اگر مثال برای مدخول «لا» باشد، مثال برای منفی است.
🔸 مثال:
1⃣ مثال اول: «... بحيث لا يمكن إصلاحه كتجفيف العنب» (الروضۀ البهیۀ، ج4، ص72)
🔹 در این جمله تجفیف عنب، مثال برای جایی است که قابل اصلاح باشد؛ به همین جهت مثال برای #منفی (اصلاح) است نه نفی (عدم امکان اصلاح).
🔸ولی اگر میگفت «بحيث لا يمكن إصلاحه کطهارۀ العین النجس». مثال برای #نفی میشد؛ چون مثال برای کل جمله (عدم امکان اصلاح) بود.
2⃣ مثال دوم: «هذا إذا لم تكن يد من تلفت في يده يد ضمان كالعارية المضمونة». (الروضۀ البهیۀ، ج7، ص26)
🔹 «العاریۀ المضمونه» مثال برای جایی است که ید، ید ضمان باشد، پس مثال برای #منفی است نه نفی (عدم کون یده ید ضمان)
🔸 ولی اگر موردی مثال زده میشد که ید ضمان نباشد مثلا میگفت: «کالعاریۀ بالنسبۀ الی الامین» مثال برای #نفی میشد.
📚 الروضة البهیة ج4، ص72 و ج7، ص26
🔺 پ.ن: تصویر مربوط به منزل و مسجد شهید ثانی (رحمة الله علیه) در لبنان است.
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
📌چلّه یِ غم!
🔹در مراحل دروس حوزوی، با مدرسان و علما و طلاب مختلف، در مجامع دینی شرکت می کردم، و در مجالس عاشورایی حضور می یافتم، و در محافل علما حاضر میشدم، و سعی می کردم به محلاتی که بینوایان و محرومان در آنجاها زندگی می کردند، سری بزنم، و مرگ تدریجی انسان محروم را، که «عمر حساب میشد»، از نزدیک ببینم! و از زاغه ها و زاغه نشینان کاملا بی اطلاع نباشم.
🔸جالب توجه است یاد کنم، که در اوایل روزگاری که به خدمت استاد بزرگوار، شیخ مجتبی قزوینی خراسانی رسیدم، ایشان دستور ختمی دادند، که چهل شب مداومت کنم... شرط آن ختم این بود که چندبار، در ایام چله، مقداری حلوا بپزم، و برای محرومان ببرم..... و در این مرحله، در مواردی، به زندگی هایی بسیار ساقط و دردناک برخوردم... و کسی را از عالم و جاهل در اندیشه و غم آنها ندیدم...
🔹با ارباب علوم خفیه نیز مأنوس بودم، و به کوههای بلند و روستاهای متروک، برای رسیدن به کسانی می رفتم... ولی نسبت به زندگانی انسان محروم -بخصوص - بسیار حساس بودم؛ گاه مدتی کنار بساط کننده ای می ایستادم و فکر می کردم که اگر او همه آنچه را در بساط دارد بفروشد، و همه سود باشد، آیا چه مبلغ به دست می آورد، و با آن مبلغ چه می کند؟
🔸به دهات و روستاهای غیرییلاقی نیز می رفتم ...هنگام تقسیم خرمن و کاه بازمانده از خرمن حاضر می شدم تا ببینم به هر روستایی چقدر می رسد و او چگونه گذران می کند؟ از وضع روستاهایی که مسجد و حمام نداشت تا حدودی مطلع بود...به کوره پز خانه ها می رفتم ، به شیشه گران سر می زدم؛آن روزها شیشه گری و شیشه سازی بسیار مشکل بود و من گویی سختی و فشار کار را بر آنان خود حس میکردم .
📚محمد رضا حکیمی ، مرزبان توحید
📷استاد محمد رضا حکیمی در لباس طلبگی
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
👈 نگاهی گذرا به مدیریت شهید قدوسی بر مدرسه علمیه حقانی
🔹 بنیان مدرسه علمیه حقانی قم پیش از سال ١٣٣٩ توسط بانی آن مرحوم حاج علی حقانی گذاشته شد و با برنامهریزی کلان مرحوم شهید بهشتی پیش رفت و از سال ١٣۴٧ تا ١٣۵٧ ه.ش. به مدیریت شهید قدوسی کار خود را ادامه داد.
🔹شهید قدوسی در دوره مدیریتی خود زحمات فراوانی برای تربیت طلاب فاضل و کارآمد تحمل نمود.
🔹حجتالاسلام صادقی اردستانی از طلاب وقت مدرسه حقانی میگوید: «شهید قدوسی معمولاً قبل از طلوع آفتاب به مدرسه می آمدند و تا پاسی از شب به اداره مدرسه میپرداخت. آن مرحوم بر اخلاق، رفتار، حضور و غیاب، تحصیل و امتحان طلاب نظارت جدی داشت؛ آن قدر به امور مدرسه اهتمام داشت که همه کارهای دیگر خود، حتی مبارزه را رها کرده بود.
🔹جالب این است که ایشان برخی از کارهای منزل، از قبیل شستشو و پختوپز را نیز به جهت بیماری همسرش انجام میداد. به هر حال برنامههای مدرسه حقانی با فداکاری این شهید بزرگوار پیش رفت و نظم و انسجام در آنجا نهادینه گردید. البته از نقش مدیریت و حمایت مرحوم شهید بهشتی هم نباید گذاشت؛ اگرچه ایشان در آن زمان در شهر هامبورگ آلمان مسئولیت مرکز اسلامی آن شهر را به عهده داشت؛ اما هر از گاهی که به ایران میآمد، به مدرسه هم سر میزد و با طلاب حشر و نشر داشت.
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═