هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔆14 گام تا امام🔆
🔹گام هشتم: اعتقاد به اراده و نیروی مردم/بخش اول🔹
یکی از اصول سیاستورزی همیشگی امام خمینی (قدس سره)؛ اعتقاد ایشان به #اراده_مردمی بود. اعتقادی که وجه تمایز ایشان با بسیاری از شخصیتهای سیاسی و حتی حوزوی بود.
در ادامه به گفت و گوی کوتاه امام خمینی (قدس سره) با مرحوم #آیتالله_حکیم که در آن زمان از زعمای #حوزه_علمیه_نجف بودند میپردازیم.
در این دیدار « امام فرصت را غنیمت شمرد و رسالت تاریخی خود را چنین آغاز کرد:
خوب است برای تغییر آب و هوا به ایران بروید و اوضاع آنجا را از نزدیک ببینید و مشاهده کنید که بر این ملت مسلمان چه میگذرد. در زمان #مرحوم_بروجردی عدم اقدام ایشان را علیه دولت جابره، حمل بر صحت میکردم و میگفتم مطالب را به ایشان نمیرسانند. نسبت به جنابعالی هم اینطور معتقدم که فجایع حکومت ایران را به سمع شما نمیرسانند و الا شما هم ساکت نمیماندید. در تهران به عنوان 25 سال سلطنت پهلوی جشن گرفتند و به زور چهارصد هزار دلار از این مردم فقیر برای مصارف جشن گرفتند، 800 دختر و 800 پسر به عنوان دعا در محلی به جان هم انداختند. به عنوان دعا چه کردهاند از گفتنش خجلم.
آقای حکیم: شما که اینجا هستید به من لطفی ندارد به ایران بروم، وانگهی چه میشود کرد، چه اثری دارد.
امام: قطعا اثر دارد، ما با همین #قیام تصمیمات خطرناک دولت را متوقف کردیم، چطور اثر ندارد اگر علما اتحاد داشته باشند قطعا مؤثر است.
آقای حکیم: اگر احتمال عقلایی نیز داشته باشد و از طریق عقلایی اقدام شود، خوب است.
امام: قطعا تأثیر دارد، چنانچه اثر هم دیدیم و منظور ما از اقدام، #اقدام_عاقلانه است. مقصود اقدام علما و عقلای ملت است.
آقای حکیم: اقدام حاد کنیم مردم از ما تبعیت نمیکنند، مردم دروغ میگویند، آنها پی شهوتند، برای دین سینه چاک نمیکنند.
امام: چطور مردم دروغ میگویند؟! این مردم که جان دادند، زجر دیدند، حبس کشیدند، تبعید شدند، اموالشان به غارت رفت، چطور مردم بقال و عطار سر محل که سینه جلو گلوله دارند دروغ میگویند؟!
آقای حکیم: تبعیت نمیکنند، مرید شهوات و اغراض مادیه هستند!
امام: عرض کردم که مردم در 15 خرداد جوانمردی و صداقت خود را نشان دادند.
آقای حکیم: اگر قیام کنیم و خونی از بینی کسی بریزد و سر و صدایی بشود، مردم به ما ناسزا میگویند و سر و صدا راه میاندازند.
امام: ما که قیام کردیم از احدی به جز مزید احترام و سلام و دستبوسی ندیدیم و هر که کوتاهی کرد، حرف سرد شنید و مورد بیارادتی مردم واقع شد. در تبعید ترکیه به یکی از دهات ترکیه که اسمش یادم نیست رفتم، اهالی آن ده گفتند: وقتی آتاتورک مشغول عملیات ضد دینی خود شد علمای ترکیه جمع شدند و به اتفاق، مشغول فعالیت علیه تصمیمات آتاتورک شدند. آتاتورک ده را محاصره و چهل نفر از علمای ترکیه را به قتل رسانید. من شرمنده شدم، پیش خود فکر کردم که آنها سنی میباشند، وقتی خطر را به دین اسلام نزدیک میبینند، چهل نفر کشته میدهند، ولی علمای شیعه در این خطر عظیمی که بر دیانتمان وارد آمده خون از دماغمان نیامد (نه از دماغ من و نه شما و نه دیگری). واقعا جای خجالت است.»
ادامه این خاطره در یادداشت بعد:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/392
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔆14 گام تا امام🔆
🔹گام هشتم: اعتقاد به اراده و نیروی مردم/بخش دوم🔹
آقای حکیم: چه باید کرد بایستی احتمال اثر بدهیم، کشته دادن چه اثر دارد.
امام: عملیات ضد دینی دو جور است: یکی مثل رضاخان بیدینی میکرد و میگفت من میکنم و نسبت به شرع نمیداد. البته موضوع اقدام علیه او از باب نهی از منکر بود، ولی شاه فعلی هر عمل ضد قرآن و مذهب میکند و میگوید از دین است، نظر قرآن چنین است. من از قرآن کریم میگویم. این بدعت عظیم که بر اساس دیانت لطمه وارد میکند قابل تحمل نیست. باید جانبازی کرد، بگذارید تاریخ ثبت کند که وقتی دین مورد حمله واقع شد عدهای از علمای شیعه قیام کردند و دستههایی از آنها کشته شدند.
آقای حکیم: تاریخ چه فایدهای دارد باید اثر داشته باشد.
امام: چطور فایده ندارد؟! مگر قیام حسین بن علی علیهماالسلام به تاریخ خدمت مؤثری نکرد؟ و چه بهره بزرگی از قیام آن حضرت میگیریم؟
آقای حکیم: راجع به امام حسن چه میفرمایید؟ ایشان که قیام نکردند.
امام: اگر امام حسن هم به اندازه شما مرید داشت قیام میکرد. در اول امر قیام کرد دید مریدها فروخته شدهاند، لذا فتح نکرد. اما شما در تمام ممالک اسلامی مقلد و مرید دارید.
آقای حکیم: من که نمیبینم کسی را داشته باشم که اگر اقدامی کردیم تبعیت نماید.
امام: شما اقدام و قیام نمایید من اولین کسی خواهم بود که از شما تبعیت خواهم کرد!
آقای حکیم، لبخند و سکوت...»(نهضت امام خمینی ج2 ص223-221)
پینوشت:
در برخی خاطرات شفاهی این دیدار به طرق دیگر نقل شده که حاوی بیان تند طرفین به همدیگر بوده که خلاف واقع قطعی است و از مرجعیت شیعه هرگز چنین شیوه ای مشاهده نمی شود.
وانگهی متن این گفتگو عینا از نوار سازمان ساواک (موجود در مرکز اسناد) پیاده شدن و در کتاب نهضت امام درح شده است.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔻14 گام تا امام🔻
❇️گام نهم: حمایت از مظلومین ❇️
یکی از شاخصههای ثابت سیاستورزی امام خمینی (قدس سره) حمایت از مظلومین به ویژه مظلومین #فلسطین بوده است. شاخصی که سالها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در اوج قدرت #رژیم_صهیونیستی در وجود ایشان نهادینه شده بود. روایت تاریخی زیر جلوهای از این ویژگی است:
« در پی تراژدی خونین سپتامبر سیاه (1349) در اردن که بیش از 25 هزار نفر از بهترین پارتیزانهای فلسطینی به دست دژخیمان رژیم آن کشور از پا درآمدند فلسطینیها ناگزیر شدند که نیروهای خود را از اردن بیرون برند و به سوی لبنان کوچ کنند و جنوب آن کشور را برای مبارزه با اشغالگران صهیونیسم برگزینند و پایگاههای چریکی برای خود در آن منطقه پدید آورند.
اشغالگران فلسطین که از استقرار پارتیزانها در جنوب لبنان، سخت بیمناک و وحشتزده شده بودند و خود را آسیبپذیر میدیدند، بر آن شدند که با یورش به مناطق مسکونی جنوب لبنان، مردم ستمدیده و محروم آن سامان را که بیشتر شیعه هستند به ستوه آورند و بر ضد فلسطینیها به شورش وادارند.
اشغالگران فلسطین با یورشهای پیاپی به جنوب لبنان... و همچنین دروغپردازیهای دیگری مانند اینکه فلسطینیها «ناصبی» و ضدشیعه هستند، «در شب عاشورا جشن و پایکوبی داشتهاند» «به ناموس مردم چشم طمع دارند» و... زمینه بدبینی، خشم و نفرت مردم نسبت به فلسطینیها را فراهم میکردند و راه را برای رویارویی مردم جنوب با فلسطینیها هموار میکردند و خطر درگیری تودههای آن سامان با فلسطینیها روز به روز بیشتر میشد.
«سازمان آزادیبخش فلسطین» از شیوهها و روشهایی که برای پیشگیری از رویارویی مردم جنوب لبنان با فلسطینیها در پیش گرفت، مددخواهی از امام بود. نمایندگان سازمان #الفتح به دیدار امام در نجف شتافتند و توطئهها و ترفندهای دستافزاران صهیونیسم را برای سرکوبی جنبشهای پارتیزانی و رهاییبخش فلسطین برای امام بازگو کردند.
به یاد دارم که امام از نمایندگان سازمان الفتح پرسید: شما چرا برای پیشگیری از این خطر و برخورداری از پشتیبانی شیعیان لبنان با #آقاموسی_صدر گفت و گو نمیکنید و از او کمک نمیخواهید؟ آنان پاسخ دادند که آقاموسی نیز از زیست پارتیزانهای فلسطینی در لبنان خشنود نیست و آنان را مهمان ناخوانده و دردسرزا میپندارد و به ما روی خوش نشان نمیدهد.
امام نیز بار دیگر به یاری ملت به پا خاسته و ستمدیده فلسطین شتافت و در پیامی که به مناسبت فرا رسیدن «ماه رمضان» فرستاد، رسالت اسلامی خود را در راه جهانی کردن نهضت اسلامی دنبال کرد و از همه مسلمانان جهان و سران کشورهای اسلامی خواست که با پارتیزانهای فلسطینی همکاری کنند.»(نهضت امام خمینی ج3 ص755-754)
#روز__قدس
#روز_جهانی_قدس
#فلسطین
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
❇️14 گام تا امام❇️
🔹گام دهم: اتحاد اسلامی🔹
یکی از شاخصههای ثابت نهضت امام خمینی (قدس سره) که از ابتدای حرکت به آن ملتزم بود #اتحاد_اسلامی است و پیام انقلاب ملت ایران خطاب به تمام مسلمانان و آزادگان جهان بود.
از همین رو میبینیم که شروع #قیام_امام و برخوردهای سفاکانه رژیم پهلوی با آن در جریان 15 خرداد مرزهای ایران را درمینوردد و وقتی خبر #دستگیری_امام و در پی آن قیام 15 خرداد به گوش مفتی بزرگ اهل سنت؛ شیخ محمود #شلتوت میرسد او به حمایت از قیام روحانیت و ملت برمیخیزد و بیانات صریحی در این باره ایراد میکند:
«... در این دوره، جریانهای تبلیغاتی شوم و تجاوزاتی آشکار رخ میدهد که قربانیانش #علمای_اسلام در ایراناند. آن رادمردانی که به راه خدا میخوانند و از دینش پاسداری میکنند و جرمی جز این ندارند که تعلیمات الهی را باز میگویند.»
البته مفتی بزرگ #اهل_سنت به این مقدار اکتفا نکرد و در کنار این بیانیه عمومی، نامههای اختصاصی به آیات عظام #میلانی در مشهد و #حکیم در نجف دادند و در کنار این فعالیتها حتی به پاپ نیز تلگرام ارسال کرد و در آن از برخوردهای ضدبشری شاه و به خصوص هتک حرمت فیضیه مقدسه سخن گفت:
« ما و شیعیان و همه فرقههای اسلامی که چهارصد میلیون هستیم، از روش رژیم ایران نسبت به مذهب و روحانیت در آن مملکت و ضرب و کشتار و تخریب مدرسه متأسف هستیم. چهارصد میلیون مسلمان دنیا از شما میخواهند، هنگامی که #کندی رئیس جمهور آمریکا به نزد شما میآید، موضوع را مطرح کنید و به او یادآور شوید مردم ایران همه این اعمالی را که در ایران صورت گرفته و وحشیانه بوده از ناحیه آمریکا میدانند. او در نهایت با تلگرامی شدیداللحن که از رادیو قاهره و برخی خبرگزاریها منتشر شد #محمدرضا_پهلوی را خطاب قرار داد:
« به نام خداوند و به نام همه مسلمانان جهان به شما هشدار میدهم که علمای اسلام را از زندان آزاد کنید و به مقام مقدس آنان که از قداست رسالتی است که در میان مردم به امانت بر دوش دارند احترام بگذارید...»
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
🚨 #تحریف_امام در کتاب سال کشور❗️
هر کتابی که چهرهای تاریک و تحریفشده از امام خمینی قدس سره نوشته شود در جای خود خطرات بسیار زیادی را خواهد داشت اما اگر یک اثر در پی دریافت نشانهای دولتی به کتاب رسمی جمهوری اسلامی در معرفی امام انقلاب بدل شود این خطر بسیار بیشتر خواهد بود؛ وضعیتی که در خصوص «الف لام خمینی» بسیار محسوس است.
◀️از همین رو در پی هشدارهای سابق به نقد مستمر و تفصیلیتر این کتاب خواهیم پرداخت و در مطلب امروز به فهرست اجمالی تحریفات این کتاب نسبت به شخصیت امام خمینی قدس سره میپردازیم. گفتنی است که نقد جزء به جزء به این کتاب خود به کتابی قطور بدل خواهد شد که در جای خود لازم به پیگیری از جانب تاریخنگاران صادق و متعهد است.
📝فهرست برخی از اشکالات و تحریفات الف لام خمینی:
🔸۱. تکرار آثار سابق در خصوص امام و نهضت؛ بدون تحقیق و بررسی
🔹۲.استفاده بدون تحقیق و وارسی از اسناد مخدوش ساواک و اعتباربخشی به آن
🔸۳. استفاده از شایعات گفتاری یا نوشتاری علیه امام قدس سره
🔹۴.استفاده نکردن از ملاکهای عقلانی و خردمندانه در نقد نقلها و خاطرات
🔸۵. استفاده سلیقهای و حذف گزینشی روایات تاریخی
🔹۶. بیاعتنایی به اصول و مبانی تاریخنگاری
🔸۷.تحریف اندیشههای سیاسی امام (مثال: ادعای عدم مخالفت امام قدس سره با لوایح ششگانه و همنوا نشان دادن امام قدس سره با نهضت آزادی و جبهه ملی در این زمینه)
🔹۸. تأثیرپذیری از جریانهای غربگرا (مثال: حذف و سانسور موضعگیریهای انقلابی و حماسی امام قدس سره)
🔸۹. خدشهدار کردن چهره پراقتدار امام
🔹۱۰. ایجاد تردید در مرجعیت قطعی ایشان (مثال: ادعای ناشناس بودن مرجعیت امام قدس سره نزد رژیم پهلوی)
🔸۱۱. وارونهنویسی و تحریفات (مثال: ادعای اینکه امام در زندان پادگان عشرتآباد در سلول انفرادی نبودند بلکه در یک اتاق بزرگ در حیات عشرتآباد ساکن بودند.)
🔹۱۲. عدم تشخیص و تمییز خاطرات با داستانهای خیالآمیز(مثال: خلافگویی در خصوص شب دستگیری امام قدس سره 15 خرداد)
🔸۱۳. ایجاد سؤال و ابهام در خصوص زندگی روشن امام قدس سره (ابهامزایی جانبدارانه در خصوص علل عدم تبعید ایشان و نشان ندادن پشتیبانی فراوان و حماسی مردم از ایشان در آن زمان)
🔹۱۴. اتهامزنی به امام (مثال: اتهام زد و بند با مأموران امنیتی رژیم در روز آزادی از عشتآباد با وجود سخنان فراوان و صریح امام قدس سره در ردّ این مطلب)
🔸۱۵. آوردن دادههای نادرست به بهانه ارائه گزارشی نو از زندگی امام قدس سره
🔹۱۶.ارائه چهرهای لیبرال و مجاملهکار از امام قدس سره (مثال: ادعای مخالفت امام قدس سره با قیام عشایر/حذف بخشهای حماسی سخنان امام قدس سره با حسنعلی منصور)
🔸۱۷. ارائه چهرهای ترسو در برابر مردم از امام قدس سره (ترس از مقابله با بخش مهمی از انجمنهای ایالتی و ولایتی به خاطر برداشت غلط مردم)
🔹۱۸. ارائه چهرهای ترسو در برابر دولت از امام قدس سره (ترس از خواندن خطبه عقد برای دو جوان به خاطر احتمال دستگیری از جانب دولت!!)
🔸۱۹. عدم اطلاع دقیق از پیشینه کتب منتشر شده در خصوص امام قدس سره
🔹۲۰. ابهامزایی و تاریکنمایی در خصوص دیدارهای امام با مأموران رژیم پهلوی(مثال: از یکرو متن اظهارات پاکروان در محضر امام قدس سره را بیان میکند ولی در ادامه ادعا میکند آنچه میان آنان گذشته روشن نیست.)
🔸۲۱. ضد و نقیضگویی درون متن
🔹۲۲. نسبت ناروا به امام قدس سره (مثال: نسبت وفاداری به شاه، اظهار پشیمانی از آنچه ضد رژیم پهلوی انجام داده و نادیده گرفتن مبارزه امام با انقلاب سفید شاه و لوایح ششگانه و استعمار و رژیم صهیونیستی، محدود کردن اختلاف ایشان با رژیم پهلوی به تصویبنامه انجمنایالتی و ولایتی)
#تحریف_امام
🆔 @darseenghelab
🆔 @Bonyadtarikh
🚨 سخنرانان امشب نشست انتقادی بازکاوی پروژه تحریف امام🚨
حجتالاسلام و المسلمین استاد سید حمید روحانی
حجتالاسلام و المسلمین دکتر ذیبحالله نعیمیان
حجه الاسلام و المسلمین دکتر فلاح شیروانی
حجه الاسلام و المسلمین ماندگاری
آدرس:
قم، بلوار جمهوری، ک6، سازمان تبلیغات اسلامی. حضور گرم اساتید، نخبگان و همه عزیز را گرامی می داریم🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وعده ی خداست دوری از امر به معروف ونهی از منکر باعث حکومت ظالم واشرافیت خواهد شد.
@howzehenghelabi
هدایت شده از برهان انقلاب
🔴 #مرجع_تراشی به سبک #سایت_جماران!
🔸 پایگاه اطلاعرسانی و خبری #جماران وابسته به موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی با نزدیک شدن به عید سعید فطر، در گزارشی به انتشار مبلغ زکات فطره و کفاره روزه سال 98 اعلامی از سوی دفاتر مراجع عظام تقلید اقدام کرده است.
🔴نکته حائز اهمیت آن است که در گزارش مذکور، اسامی و نظرات آقایان ، یوسف #صانعی و اسدالله #بیات_زنجانی به عنوان مرجع تقلید ثبت و منتشر شده است.
🔸لازم به ذکر است که سایت جماران با بودجه اختصاصی از طرف دولت اداره میشود و این قبیل اقدامات تهدیدی جدی برای #استقلال_حوزه به شمار میرود.
🔻 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
@motaleatehawzavi
🔴 باز هم #قربانی شدن یک #طلبه
باز هم حرمت شکنی در ماه مبارک!!!
باز هم حمله به آمر به معروف!!!
باز هم سکوت مسئولین!!!
باز هم #بی_عرضگی #نیروی_انتظامی
باز هم #بی_غیرتی #کلانتری_گاندی
حوالی ظهر امروز(۱۱خرداد)، دو خودرو(یک پراید و یک وانت)، در ضلع شمالی و غربی پارک صبا واقع در خیابان نلسون ماندلا در حال فروش غذای گرم به رهگذران بودند، طلبه ی آمر به معروف که دو روز قبل(ظهر پنج شنبه ۹ خرداد)، به خودروها و کیوسک شهرداری به علت حرمت شکنی ماه مبارک رمضان، توزیع غذا و نوشیدنی گرم و روزه خواری در ملأ عام، تذکراتی داده بود و بساط این حرمت شکنی را بعد از ۴ مرتبه تماس با ۱۱۰ و دادن گزارش و نیم ساعت معطلی و نیامدن حتی یک گشت موتوری، مجبور شد به تنهایی جمع کند؛ توسط تمامی دستفروشان و محلی ها شناسایی شده بود، این بار، بعد از گرفتن فیلم و مستند، مورد ضرب و شتم و فحاشی یکی از فروشندگان قرار گرفت!!!
#سردار_اشتری_کجایی؟!!!
#دقیقا_کجایی؟!!!
@howzehenghelabi
21.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپی از: #بی_عرضگی #نیروی_انتظامی
#بی_غیرتی #کلانتری_گاندی
#نفوذ #نفوذیها در نیروی انتظامی
#حرمت_شکنی در ماه مبارک ۱۱خرداد۹۸
#سردار_اشتری
یکماه در پارکهای بالا شهر وضعیت همین است!!!
@howzehenghelabi
هدایت شده از افتخارات جمهوری اسلامی
😊 سلام به همه ی اعضای کانال
🙂قرار شد امشب درباره مهندسی اجتماعی براتون بگم
🎓به زبون رسمی میگم :
❗️بسیاری از افراد خیال می کنند که علت اصلی بدحجابی ها، سختی پوشیدن حجاب است، اما این ظاهر ماجراست نه اصل آن.
👇به این مثال توجه کنید:
✅انسانها راحت ترین لحظه ها را در منزل سپری می کنند و راحت ترین لباس برای هر کسی، لباس منزل است اما همه برای بیرون از منزل از لباسهایی غیر از لباس منزل استفاده می کنند.
❗️علت آنست که می دانند عرف جامعه نمی پسندد که کسی با لباس منزل در عرصه های اجتماعی حاضر شوند.
🔺اگر کسی بخواهد با لباس های راحتی منزل، از خانه بیرون بیاید، هیچ مانع قانونی و شرعی در سر راهش وجود ندارد اما هرگز این کار را نمی کند، چون اصلا در این حالت احساس راحتی نمی کند و نگران #قضاوت_های_دیگران درباره خود خواهد بود.
👈پس عامل اصلی پوشیدن لباس های رسمی (که معمولا راحت هم نیستند) رهایی از احساس فشار اجتماعی است.
☝️این یعنی فشار اجتماعی می تواند شرایط اجتماع را طوری مهندسی کند که انسانها با لباس های رسمی، احساسی مطلوب تر از لباس های راحتی منزل داشته باشند ...
⬅️ حجاب هم تابع همین قاعده است و اگر جهت فشار اجتماعی بدرستی مهندسی و تنظیم شود، خود بخود افراد جامعه از داشتن حجاب و حتی چادر احساس مطلوب تری خواهند داشت و هرگز راحت نخواهند بود که بدون چادر از منزل خارج شوند!!
💡مهندسی اجتماعی، شاه کلید حل مشکل بدحجابی است و مهم ترین کارکرد برچسب های پویش حجاب فاطمی، تتظیم جهت فشار اجتماعی در جهت تقویت ارزش حجاب است.
👋فردا شب بیشتر براتون توضیح میدم
#پویش_حجاب_فاطمے ۵
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هرکی ۱۰ دقیقه وقت داره و میخاد همه ی توضیحات را یه جا بخونه به این آی دی مراجعه کنه
@hemayat_puyesh
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
🚨 آغاز نشست انتقادی بازکاوی پروژه تحریف امام.
حجج اسلام
سید حمید روحانی
محمدمهدی ماندگاری
ذیبحالله نعیمیان
فلاح شیروانی
در کنار طیف چشمگیری از خبرنگاران و طلاب و نخبگان، در مکان نشیت حضور یافته اند👌
مکان: قم، بلوار جمهوری، ک6، سازمان تبلیغات اسلامی، سالن کوثر
اخبار تکمیلی👇👇👇
🆔 @darseenghelab